Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Bygglogg: Eilean Mòr -- del 40

2015-08-07 22:59 #0 av: ElLobo

Fartygsbygget går vidare.




Banjoman fortsätter med sitt bygge av fartyget Eilean Mòr. 

Länkar till tidigare delar av byggtråden:

Anmäl
2015-08-08 08:25 #1 av: Banjoman

Utöver de bägge årorna fick jag i går också fixat till en detalj jag länge gått och funderat på: en knap på halvdäcksskottet, att belägga repet i med vilket jag spänner ner vippen i stället för räcket i maskinrummets framkant!

På så vis slipper jag lossa vippen varje gång jag skall lyfta av styrhytt och maskinrum, för att slå på eller av strömmen till motor och mottagare. Får idé


Anmäl
2015-08-08 08:27 #2 av: Banjoman

Dessutom passade jag, medan jag väntade på att olika moment i bygget av årorna skulle torka, på att klippa loss babords vant från mastringen ...


Anmäl
2015-08-08 08:28 #3 av: Banjoman

... samt att tillverka, passa in och limma fast två vantfästesflänsar.


Anmäl
2015-08-08 17:51 #4 av: Banjoman

I morse fick jag så satt "svetsfogar" av Milliput på de bägge flänsarna, och i början av eftermiddagen var detta torrt nog att målas ...


Anmäl
2015-08-08 17:53 #5 av: Banjoman

... och några timmar senare kunde jag sätta upp vanten igen! Därmed är hela reparationen/förbättringen klar, här sedd förifrån ...


Anmäl
2015-08-08 17:56 #6 av: Banjoman

... och här akterifrån.


Anmäl
2015-08-08 17:57 #7 av: Banjoman

... och här är så vanten i sin helhet.


Anmäl
2015-08-08 18:00 #8 av: Banjoman

I och med allt detta är det inte mycket som återstår att göra innan skutan officiellt kan förklaras för färdigbyggd – skepparns ölbutelj skall (försöka) förses med etikett, och så skall en förtöjningstross sättas på plats i aktern – men även om hon ännu inte är riktigt, riktigt klar tänkte jag attd et kunde vara trevligt med några bilder ...

Här är först fördäcket och lastluckan, sedda från kranbalksvis om babord ...


Anmäl
2015-08-08 18:01 #9 av: Banjoman

... här är samma sak, sett ur nå'n slags måsperspektiv ...


Anmäl
2015-08-08 18:02 #10 av: Banjoman

... här är en bild av akterskeppet med maskinrum och styrhytt ...


Anmäl
2015-08-08 18:02 #11 av: Banjoman

... här tittar vi in till skepparen i styrhytten ...


Anmäl
2015-08-08 18:03 #12 av: Banjoman

... och så, till sist, den klassiska sidovyn i helfigur! Oskyldig


Anmäl
2015-08-09 15:35 #13 av: Skalski

Så vackert och stilfullt Glad

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2015-08-09 21:49 #14 av: petzon

Så snyggt att jag blir stum

Anmäl
2015-08-10 16:18 #15 av: Banjoman

#13 & #14 Tusen och åter tusen varma tack för de vänliga orden respektive den lika vänliga stumheten! Glad

Mycket har det inte blivit gjort under helgen, ity jag åkt på en sommarförkylning som hållit mig borta från byggbordet, men sedan den värsta febern lagt sig blev det i alla fall av att skriva ut öletiketter i olika storlekar (3–7 mm i höjd för att vara noga) på skriv-ut-dina-egna-dekaler-papper, bestryka utskriften med Liquid Decal Film ...


Anmäl
2015-08-10 16:19 #16 av: Banjoman

... klippa ut och lägga i blöt ...


Anmäl
2015-08-10 16:23 #17 av: Banjoman

... samt applicera på ölflaskan i skepparns vänsterkarda!

Jag valde efter moget övervägande en etikett som är 4 mm hög, och lyckades på tredje försöket ge den såväl rätt form (kanten närmast skepparns snickarbyxor är avklippt, för att låta etiketten få plats utan att behöva passa in den runt fingertopparna vi andra kanten) som lägga den precis lagom i blöt för att få loss den från arket och fast på underlaget utan att den krullade sig ... Pustar


Anmäl
2015-08-10 16:29 #18 av: Banjoman

Så här ser det hela sedan ut med skepparn tillbaka på sin plats i styrhytten ...

Jag måste säga att jag var mycket nöjd med hur enkelt det var att tillverka egna dekaler på det här viset! Den enda egentliga begränsningen var den inte alltför fantastiska upplösningen i min färglaserskrivare – i övrigt gick det hela minst sagt geschwindt! Lite inställningspyssel mellan dator och skrivare krävdes i sig också för att hantera det faktum att arket var i US Letter-format, men det kan man ju knappast kalla en riktig svårighet.

Jo, och så kan man ju ha synpunkter på priset – 4,33 € per ark är inte precis som hittat, i alla fall inte om man som jag bara skall skriva ut en enstaka öletikett ... Galen Tur då att jag i alla fall blev helt nöjd med resultatet! Cool


Anmäl
2015-08-10 17:09 #19 av: Puttejonsson

Man blir alldeles stum. Verkligen ett helt fantastiskt bygge, detta har du gjort mer än bra Tummen uppTummen upp

Anmäl
2015-08-10 17:12 #20 av: Husse1

Vilket imponerande och vackert bygge! Så oerhört många välbyggda detaljer, svårt att välja ut nåt bland allt men träådringen på styrhytten imponerar särskilt på mig. Ursäkta om jag inte följt alla delar och det är en dum fråga men är det oljefärg som gett detta eminenta resultat? Riktigt känner doften av tång och räkor :)

Anmäl
2015-08-10 17:25 #21 av: Banjoman

#19 & #20 Många varma tack för de vänliga orden! Glad

#20 Än om jag får tillstå att jag är helt tillfyllest nöjd med styrhytten så kan jag inte riktigt ta på mig förtjänsten för just träådringen – den fick jag nämligen på köpet, eftersom styrhytten är byggd av just trä! Närmare bestämt av ekbetsad lönnlist på en plywoodkärna Den del av byggtråden som handlar om just det byggmomentet börjar här om du skulle vilja titta lite närmare på'at ...

I alla fall: lönn är tillräckligt fint ådrat för att i så pass stor skala som det är fråga om här (1:24) tåla att användas som det är utan att ådringen ser helt oskalenlig ut, även om det förstås inte blir helt perfekt om man börjar mäta och räkna på saken ... Nörd

Oljefärg har jag däremot använt för att måla träimit på t.ex. ratten och rodret till jullen ...


Anmäl
2015-08-10 20:08 #22 av: Husse1

Ja det är klart att äkta vara är bäst...detaljrikedomen imponerar hur som helst, har kollat in en del andra delar nu. Jösses!

Anmäl
2015-08-10 22:20 #23 av: Rone

Menar du att bygget är klart!?Förskräckt

Ja det ser ju riktigt fantastiskt bra ut, och det saknas just inget vad man kan se.

Jullen blev riktigt fin med åror och allt, kanske du kan bygga en till i reserv.....så att bygget kan fortsätta ett litet tag till?

I iallafall  har det varit mycket intressant, roligt och lärorikt att följa detta bygge med alla fina lösningar och ett stort mått noggrannhet i bygget rakt igenom!

Snyggt jobbat!!Tummen upp

Anmäl
2015-08-10 22:30 #24 av: Banjoman

#22 Än en gång varmt tack! Glad

Jo – även om jag nog skulle vilja kvalificera påståendet till att äkta vara ofta(st) är bäst; det finns tillfällen då det är bättre att jobba med andra tekniker, t.ex. om det man försöker åstadkomma får så klena dimensioner att ett "äkta" material blir för klent (trä har ju sina begränsningar därvidlag) eller dess naturliga struktur blir alltför oskalenlig (vilket ånya kan vara fallet med t.ex. trä), eller för tungt (masten på Eilean Mòr skall ju föreställa vara av stål, men så mycket metall så högt över vattenlinjen hade inte varit så bra för stabiliteten i vatten), eller ... exemplen är legio, men det är förstås icke desto mindre så att det är både roligt och tacksamt när man kan använda ett åtminstone så gott som äkta (lönn är t.ex. inte ek) material! Nörd


Anmäl
2015-08-11 16:48 #25 av: Banjoman

Mer småpyssel med de sista detaljerna: i dag har jag delat upp en bit 2 mm lyxtross från Eskader i tvenne bitar, samt givit dessa bägge längder ögonsplits i ena änden och spansk tagling i den andra.

De skall förstås föreställa förtöjningstrossar, och ha sin plats i aktern; den ena på just repbänken i aktern ...


Anmäl
2015-08-11 16:51 #26 av: Banjoman

... den andra belagd kring styrbords pollare, med sladden stucken genom halkipen och tampen uppskjuten mot relingen.

För att få dem att anta rätt former och se ut som om de har den tyngd sådana trossar ju har lade jag dem i blöt en inte alltför lång stund, satte dem sedan på plats och tyngde så ner dem med blypåsar ...


Anmäl
2015-08-11 16:53 #27 av: Banjoman

... till dess de hade torkat i rätt lägen.

I och med detta har de också fått en viss styvhet, och dessutom har jag sett till att lite diskret linda dem kring sådana fasta punkter att risken är tillräckligt obefintlig att de under gång skall kunna ramla i vattnet och dras in i propellern ... Förskräckt


Anmäl
2015-08-11 16:55 #28 av: Banjoman

Så här ser nu reprullen ut som ligger på repbänken (som synes diskret fäst kring en relingsstolpe) ...


Anmäl
2015-08-11 16:57 #29 av: Banjoman

... och här är sedan trossen på styrbordssidan.

Trossen som redan ett bra tag har legat på fördäck undergår just nu samma vattenbehandling, men resultatet därav får det anstå med att visa till dess den torkat ...


Anmäl
2015-08-11 19:14 #30 av: Skalski

Tänk vad några repstumpar kan tillföra till helheten Tummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2015-08-12 17:34 #31 av: Banjoman

#30 Absolut! Med ett schysst rep, och allt det där ... Skämtar

Fler repstumber er'e å blir'e ... här är t.ex. förtöjningstrossen i fören kommen från badet och lagd i press under blyhagelpåsar ...


Anmäl
2015-08-12 17:39 #32 av: Banjoman

... och så här såg det ut sedan det hela  torkat. En betydligt trovärdigare tross, skulle jag vilja påstå, jämfört med hur det såg ut tidigare ... Givetvis inte helt perfekt, men det är nog i det närmaste omöjligt att få det att se ut ekat som tyngdlagsstyrda häng, lägg och kurvor med mindre än att man fixerar allt med lim – och det vill jag inte så gärna göra när det är fråga om det här lyxsnöret.


Anmäl
2015-08-12 17:45 #33 av: Banjoman

En annan lite detalj jag länge gått och grunnat på är hur jag skulle rigga tacklen till ankardäverten. På prototypmodellen har de helt enkelt satt ett par snörstumpar mellan däverten och de små pollare som sticker upp på respektive bogs reling, men det exemplet var jag inte så pigg på att följa. Dels ser det, tycker jag, en aning "simpelt" ut, dels riskerar man att få de där snörena i vägen för både det ena och det andra, vilket i sin tur gör att det inte känns så realistiskt heller. Nörd

Tackel krävs icke desto mindre: dels bör det finnas så att det ser ut som om det ginge att arbeta med däverten, dels måste däverten förstås kunnas säkras i önskat läge inombords. 

När rethostan höll mig vaken här om natten kom jag dock äntligen på hur jag skulle göra! Får idéPartajar

Sagt och gjort: mitt på bogplåten sattes en knap, och i bogplåtens bägge kanter två små ringbultar ...


Anmäl
2015-08-12 17:47 #34 av: Banjoman

... i vilka jag hakade två små enkelblock; knapen i sin tur målades förstås i samma färg som bogplåten.


Anmäl
2015-08-12 17:48 #35 av: Banjoman

I de därför avsedda ögonen i dävertens topp sejsade jag sedan två bitar riggtråd ...


Anmäl
2015-08-12 17:50 #36 av: Banjoman

... och satte sedan däverten på plats igen, riggade tacklen, belade sladdarna på knapen, och sköt sedan med hjälp av pincetter och en mässingsstång upp ändarna kring blockfästena.


Anmäl
2015-08-12 17:54 #37 av: Banjoman

Med hisstacklet tillbaka på sin plats såg det hela sedan ut så här. Däverttacklen är, med denna konstruktion, fullt fungerande, dvs. det går genom att hala an respektive släcka på dem att flytta däverten mellan dess bägga möjliga ytterlägen, och konstruktionen skulle alltså duga för att arbeta däverten! Cool

Det hela låser också däverten stadigt och bra i önskat läge, och är slutligen minimialt i vägen för övriga inrättningar på fördäck ...


Anmäl
2015-08-12 17:56 #38 av: Banjoman

... som nu i sin helhet ser ut så här.


Anmäl
2015-08-12 17:57 #39 av: Banjoman

Tekniken att forma rep med hjälp av vatten har också tillämpats på jullens fånglina ...


Anmäl
2015-08-12 17:59 #40 av: Banjoman

... som annars har tenderat att drapera sig lite väl rakt ut i tomma luften; om än inte helt perfekt ser det här i alla fall betydligt bättre ut, tycker jag.


Anmäl
2015-08-12 18:00 #41 av: Banjoman

Så till sist i dag en översiktbild på bygget sådant det nu ser ut; mycket återstår det inte innan hon kan förklaras färdigbyggd ... kanhända rentutav nu i helgen, om vinden är förlig och tiden räcker till ... Funderar


Anmäl
2015-08-12 22:33 #42 av: Rone

Riktigt snyggt jobbat med trossar rep och linor, tycker de ligger riktigt fin på sina platser!Tummen upp

Trossarna är ju i sig själva mycket fina vilket såklart gör sitt till.

Kanske dags att även börja göra egna trossar? Vet ju att du gillar verktyg så du har säkert redan kollat in ett sådant här..  http://www.modellhobby.se/index.php?maincat=1&cat=770&entity=49272 

Även om jag inte har något större behov av trossar så tycker jag att verktyget verkar riktig spännande och nästan sugen på att prova bara för den skull.

Anmäl
2015-08-12 22:48 #43 av: Banjoman

#42 Tack skall du ha! Glad

Jodå – jag har funderat en hel del på att försöka lära mig göra egen riggtråd! Jag tör dock inte investera i just den där apparaten, ity jag djupt misstror alla s.k. modellverktyg från Amati; de är antingen så enkla att man lika gärna kan bygga dem själv (som är fallet med den här repslagarbanan) eller så fungerar de inte särskilt bra.

Men absolut: förr eller senare skall det bli mikrorepslageri av! Nörd


Anmäl
2015-08-13 15:25 #44 av: Banjoman

En annan liten (i ordets samtliga bemärkelser) detalj jag har tittat på de senaste dagarna är nå'n form av rökverk till skepparn. Efter en del diksussioner på ett brittiskt forum samt sedavnligt googlande och nätresursläsande kom jag fram till att ett paket Woodbines – om man skall vara noga "Wild Woodbine" Cigarettes – samt en ask Swan Vestas ("The Smoker's Match") tändstickor vore det rätta.

Cigaretterna var filterlösa högtjäre- och högnikotinprodukter av billigaste sort (1d för fem stycken!), och (tillsammans med Player's Navy Cut) ett av de allra mest populära märkena bland inte minst arbetare (till vilkas skara en Puffer-besättning på 50-talet tör få räknas).

Tändstickorna i sin tur, som alltjämt tillverkas (men nu [förstås!] av Swedish Match i Sverige), har alltsedan tidigt 1900-tal varit en brittisk klassiker, och marknadsfördes inte minst till rökare med motiveringen att de brann med starkare och stadigare låga utomhus, och därför var särskilt praktiska för att tända rökverk.

Ytterligare flitigt (bild)googlande lärde mig att Wild Woodbine-förpackningen såg likadan ut från tidigt 1900-tal till nå'n gång kring 1960-talet, och jag hade därtill sådan bonntur att en sådan ask fanns till salu på eBay med en full uppsättning högupplösta fotografier av såväl fodralets som inneraskens samtliga sidor; foton som därtill är tagna i tillräckligt nära räta vinklar för att de skall duga för ändamålet. I Imperial War Museums nätkatalog fanns sedan en ask för fem cigaretter listad med exakta mått angivna, så utgående från att en 10-pack bör ha varit dubbelt så tjock visste jag också hur stor (eller egentligen: liten – detta var inga King Size-ciggisar, inte) asken skulle vara i verkligheten.

Jag lyckades också luska ut hur en Swan Vestas-ask bör ha sett ut i början av 1950-talet: bara rött, grönt och vitt (numera har de dessutom en gul bakgrund), svanen vänd åt vänster, The Smoker's Match i övre högra, och British Made i nedre vänstra hörnet, och si: någon hade nå'n gång sålt, inte en ask men väl en hel, oanvänd etikett (!), dvs. med samtliga trycksidor på ett slätt ark papper med just den designen, och bilden dök upp i Google. Dessutom var vederbörande hygglig nog att berätta vilka mått hela etiketten hade. Den tog vi, sa' modellbyggar'n! Cool

Med all nödvändig kunskap inhämtad, liksom användbart bildmaterial var det dags att skriva ut i såväl fullskala som i 1:24; de förra syns i bildens bakre del, och framom dem ligger sedan modellversionerna, än så länge uppklistrade på var sin till rätt mått tillslipad trästicka.


Anmäl
2015-08-13 15:29 #45 av: Banjoman

år man sedan in i riktig närbild så märker man att min färglaser inte fixar så här små utskrifter särskilt bra ... Ledsen

Jag tänker därför testa att göra en .jpg i standardfotoformat utifrån min InDesign-fil, och så låta skriva ut den som foto i en fotobutik/motsvarande. I bästa fall går det att skala av toppskiktet från fotopappret (alternativt slipa bort undersidan) och därmed få det tunnare; i värsta fall får jag mäta och räkna, och så göra träklossen det skall limmas kring i motsvarande grad mindre. Vi får se ...

Tändstickorna ligger alltså till väsnter i bild, och cigaretterna till höger. Observera att tändsticksasken faktiskt är snäppet större – Swan Vestas är ganska långa stickor, medan Woodbines alltså var ganska små cigaretter.


Anmäl
2015-08-13 15:29 #46 av: Banjoman

Här ligger så de bägge askarna på kartbordet i styrhytten ...


Anmäl
2015-08-13 15:31 #47 av: Banjoman

... där skepparn förstås lagt dem för att ha dem nära till hands när röksuget gör sig påminnt ... Röker

Vi får se hur det går med att skaffa skarpare utskrifter, men det i alla fall värt ett försök – jag tycker att sån't här hjälper till att höja helhetsintrycket, och det skulle förstås bli ännu bättre om det (nästan) gick att läsa åtminstone de större bokstäverna ...Nörd


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.