Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Bygglogg: Eilean Mòr -- del 17

2014-05-14 23:18 #0 av: ElLobo

Fartygsbygget går vidare.



Banjoman fortsätter med sitt bygge av fartyget Eilean Mòr.

Länkar till tidigare tråddelar:

Anmäl
2014-05-19 22:05 #1 av: Banjoman

Efter en helg i banjons tecken på Lundakarnevalen hade jag för säkerhets skull tagit kompledigt i dag på förmiddagen, och hann bygga några timmar också Skrattar

Som första moment fick jag gjort klart de återstående skorstensstagen varefter luftningsröret och ångvisslan samt ventilatorkåpan kunde limmas på plats ...


Anmäl
2014-05-19 22:07 #2 av: Banjoman

Sedan tog jag ity med att permanentmontera de delar av styrkättingen som utgår från rorkulten. Som synes är såväl schackel som mikrobultar svärtade nu … Skämtar


Anmäl
2014-05-19 22:10 #3 av: Banjoman

Efter att ha lett kättingarna genom de bägge rören som går parallellt med däcket sträckta jag dem till angenäm styrka och smak, samt limmade fast dem under babords respektive styrbords främre kättingrullar.


Anmäl
2014-05-19 22:14 #4 av: Banjoman

Som tidigare nämnts måste kättingarna sedan kapas, eftersom de, om man faktiskt lät dem fullfölja varvet runt över axeln som kommer ut ur styrhytten, annars skulle göra det omöjligt att lyfta av överbyggnaden.

Jag lyfte därför upp maskinrummet ca 10 mm med hjälp av ett par lister, samt förde upp kättingändarna genom de bägge vertikala rören, sträckte det hela lite lagom och CA-limmade länkarna till varandra upp till lagom höjd ...


Anmäl
2014-05-19 22:16 #5 av: Banjoman

… vilket, sedan överskottet nupits av, gav detta upprättstående resultat, över vilket det med lite omsorg kommer gå alldeles utmärkt att sänka ned det vertikala röret.


Anmäl
2014-05-19 22:17 #6 av: Banjoman

Därefter kunde de bägge framplåtarna till kättingrullarna också limmas fast. Med maskinrummet på plats ser det hela, tycker jag, fullt illusoriskt ut.


Anmäl
2014-05-19 22:18 #7 av: Banjoman

Och så här ser det resultatet av dagens övningar ut om babord.



Anmäl
2014-05-19 22:19 #8 av: Banjoman

Till sist några översiktsbilder av bygget sådant det ser ut just nu.

Först från kranbalksvis om babord ...


Anmäl
2014-05-19 22:20 #9 av: Banjoman

… så från styrbords låring ...


Anmäl
2014-05-19 22:20 #10 av: Banjoman

… och till sist en sidovy från styrbord.

/Mattias


Anmäl
2014-05-20 09:10 #11 av: Skalski

#5 Smart & smidig lösning med styrkättingen :-). Riktigt snyggt :-D

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-05-20 11:34 #12 av: Banjoman

#11 Tack! Glad

"Smidig" är jag dock inte säker på att jag vill kalla lösningen i fråga; den fungerar absolut, men att sätta överbyggnaden på plats kräver ett såpass stort mått av precision att det inte är alldeles just smidigt. Fullt hanterbart, ajemän!, men inte helt och fullt smidigt.

/Mattias


Anmäl
2014-05-22 23:04 #13 av: Banjoman

I dag har jag tagit itu med att klä in nakterhusstativet med en åttkantig trähylsa.

Eftersom jag till detta behövde åtta bitar list, med kanterna fasade i 22,5 grader och 3,8 mm breda på yttersidan började jag med att köra en halv meter 1x5 mm list två gånger genom bandsågen med sågbordet tiltat i ungefär rätt vinkel ...


Anmäl
2014-05-22 23:10 #14 av: Banjoman

… vilket gav en omkring 4,2 mm bred list med i grova drag riktigt fasade kanter, ur vilken jag sågade åtta 44,5 mm långa bitar vilka sedan slipades ner till rätt slutgiltig bredd mot en bit sandpapper. De såagde faserna var därvidlag till stor hjälp, såtillvida att de ordentligt underlättade att slipa i någorlunda rätt vinkel.

Note bene: det slåtr säkert på en grad eller tre-fyra, både här och där, men så kinkigt är det inte – det viktiga i den här storleken är att bitarna låter sig sättas samman till rätt form kring mässingsröret som är grundpelaren i det hela.


Anmäl
2014-05-22 23:13 #15 av: Banjoman

Efter att ha borrat behövliga hål och skurit urtag för nakterhusstöden, limmat samman, mahognybetsat samt klarlackat träfodralet var det dags att foga samman delarna: foten med mässingspelaren, fodralet, nakterhuset och Flinders-stångetuiet.

Jag har bestämt mig för att inte montera krängningsmätaren på nakterhusfoten, så som manualen föreslår, eftersom jag kommer välja att sätta rattstativet/styrväxeln såpass nära naktrerhuset att det inte skulle varit möjligt för rorgängaren att läsa av den; i stället planerar jag att placera mätaren i fråga på det förliga skottet, i mitten över fönsterrutorna.


Anmäl
2014-05-22 23:16 #16 av: Banjoman

Så här ser det hela ut i torrpassat skick på plats i styrhytten ...


Anmäl
2014-05-22 23:17 #17 av: Banjoman

… som synes har jag så smått börjat limma panel på insidan av skotten, också ...


Anmäl
2014-05-22 23:18 #18 av: Banjoman

… och så konstaterar jag att mässingsfärgen på nakterhuset behöver bättras på, här och där.

/Mattias


Anmäl
2014-05-23 18:12 #19 av: Banjoman

En liten extradetaljering jag gått och funderat på se'n i vintras gäller de bägge livbojarna, som jag tycker borde förses med kantlinor, så som plägar vara fallet med livbojar. För att få en stadig konstruktion genom vilken en dylik lina kan fästas kring livbojen började jag med att linda en tunn riggtråd runt ett stycke 1 mm kopparrör och fixera med tunn-CA ...


Anmäl
2014-05-23 18:14 #20 av: Banjoman

… varefter detta delades i 8 stycken 4 mm långa bitar, för vilka grunda urtag frästes upp i ytterkanterna av de gjutna repimitiationerna på de bägge livbojarna ...


Anmäl
2014-05-23 18:16 #21 av: Banjoman

… vari de trådlindade rörstumparna limmades fast.

Med färg på hoppas jag att trådlidningen skall ge såpass med strukturkänsla åt rörstumparna att de uppfattas som något som najats fast i replindningarna.


Anmäl
2014-05-23 18:19 #22 av: Banjoman

Jag blev också tvungen att utföra en nödreparation av ratten: när jag som bäst höll på att avfetta den med sprit inför grundmålningen bar det sig inte bättre än att en av spakarna knäcktes. Förskräckt

Det var dock inte värre än att det gick hyfsat geschwindt att återfixera med hjälp av en liten bit 0,5 mm mässingstråd och en droppe tunn-CA … Glad

/Mattias 


Anmäl
2014-05-24 16:27 #23 av: Banjoman

Efter att ha fått målat dem, får jag nog säga att jag blev hyfsat nöjd med extradetaljeringen på livbojarna: som jag hade hoppats ser det hela, med färg på, passabelt illusoriskt ut, även som här på mycket nära håll.

Innan jag trär i en lina skall dock de röda avsnitten strykas en eller två gånger till ...


Anmäl
2014-05-24 16:31 #24 av: Banjoman

I går kväll fick jag se'n grundmålat ratten (på vilken jag dessförinnan limmat fast tappen i en bit kopparrör, för att lättare kunna hantera den under målningen) med Vallejo Model Air 71.077 (Wood) ...


Anmäl
2014-05-24 16:36 #25 av: Banjoman

… och i dag var det dags att se vad jag skulle kunna åstadkomma med mina nyinköpta oljefärgerFunderar

Med mera övning kan jag förhoppningsvis nå bättre resultat än så här, men det ser i alla fall någorlunda ut som trä, och det är verkligen en tacksam teknik, måste jag säga! Nu skall det hela få genomtorka i minst en vecka eller två, varefter det kommer vara dags att fullborda rattmålningen med mässingsfärg på de detaljer som skall föreställa vara just mässing.

/Mattias



Anmäl
2014-05-24 21:57 #26 av: Skalski

Jag tycker att både livboj samt ratt blev exceptionellt snygga... Tyvärr har jag ingen Akubra att lyfta på Skämtar(än) men väl en Stetson Skrattar.

Snyggt jobbat!Tummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-05-24 22:20 #27 av: petzon

#25 Tar risken att jag blir litet tjatig, men det ser som vanligt attans snyggt ut!Tummen uppTummen upp

Anmäl
2014-05-24 22:50 #28 av: Dan016

Mycket mycket snygga detaljer, hög nivå på detta bygge!Tummen upp

Anmäl
2014-05-25 16:47 #29 av: Banjoman

#26#28 Tusen tack skall ni ha, för de vänliga orden! Glad

#26 Stetson är minst lika schyrrans doningar som Akubra, men vad skall väl en Banjoman ha på knoppen om inte en kanna döpt efter Australiens nationalpoet … Cool

På Eilean Mòr blir i alla fall så sakteliga fler detaljer klara: efter målning häromdagen av de ingående delarna har jag i dag satt samman de bägge ljusbrädena med sina respektive sidolanternor.


Anmäl
2014-05-25 16:53 #30 av: Banjoman

Jag har också efter en stunds brottning med de 2 mm vinylbokstäver från BECC jag köpte för ett par månader sedan fått gjort klart den ena av de bägge livbojarna.

För att alls se att hantera bokstäverna blev jag tvungen att sätta den allra starkaste linsen i kepsluppen, vilken förstorar rejält men kräver att man har ett tittavstånd till objektet på mindre än ca 10 cm …

/Mattias


Anmäl
2014-05-30 18:05 #31 av: Banjoman

Sedan oljefärgen torkat, liksom ett efterföljande skikt blank klarlack, kunde jag i dag lägga mässingsfärg på diverse detaljer på ratten. Med ledning av diverse foton jag sett valde jag också att sätta såväl en (målad) mässingsknopp som en märlingsklädnad på en av spakarna – en såväl visuel som taktil markering för att hjälpa rorgängaren hålla reda på hur mycket vederbörande vridit ratten från mittläget.


Anmäl
2014-05-30 18:06 #32 av: Banjoman

Jag har också fortsatt att klä facken på styrhyttens innerskott med vitmålad panel, och så här ser det hela ut nu, med styrinrättningen torrpassad på plats.

/Mattias


Anmäl
2014-05-30 18:43 #33 av: MarkusN

*pip* *piip* *piiiip* vilken snygg livboj! Skrattar

Så även ratten - effektiv "trä-teknik" Tummen upp

Anmäl
2014-05-30 20:10 #34 av: Dan016

Väldigt snyggt och trevligt!Tummen uppTummen upp

Anmäl
2014-05-30 20:18 #35 av: Skalski

#31-#32 Snygga detaljer... Ratten ser verkligen ut som trä tycker jag Tummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-05-30 21:59 #36 av: petzon

Kanonsnyggt som vanligt. Raten imponerar

Anmäl
2014-05-31 10:38 #37 av: Rone

Snyggt jobbat!Tummen upp Träådringen på ratten ser riktigt övertygande ut och matchar resten av trädetaljerna bra.

Anmäl
2014-05-31 15:08 #38 av: Banjoman

#33#37 Tusen varma tack för allt beröm och alla vänliga ord! Glad

I dag har jag fortsatt att sätta panel, och har kommit drygt halvvägs – förliga skottet respektive det om styrbord är klara, varefter ytterligare några detaljer kommit på plats: krängningsmätaren (gjord av den medföljande vitmetallbasen på vilken jag limmat en mätartavla jag hittade på nätet och fått utskriven i 6 mm diameter och så satt en 6,5 mässingsringsimitation i vinyl från BECC ovanpå), talröret (där den gröna proppen behöver finlirmålas lite bättre) och så till sist ångregulatorn mot styrbordsskottet.


Anmäl
2014-05-31 15:10 #39 av: Banjoman

Och här samma scen ur en annan vinkel … Se'n blir det byggstopp för resten av eftermiddagen – bakgården måste sopas och sprutas mot ogräs, nämligen … Partajar … eller nå't … Skämtar

/Mattias


Anmäl
2014-06-09 14:41 #40 av: Banjoman

Efter en körigare vecka än vanligt på jobbet, med ty åtföljande fritidsbrist, har det äntligen blivit lite byggtid igen under helgen … Skrattar

Först som sist har jag långt om länge blivit klar med panelsättningen på insidan av styrhytten, varefter backslaget kunnat limmas på plats mot akterskottet. I och med detta är styrhyttens grundkonstruktion äntligen färdig! Partajar


Anmäl
2014-06-09 14:43 #41 av: Banjoman

Nästa jobb blir så att konstruera styrhyttens dörr.

Som första moment limmar jag med dörrhålet som form samman fyra bitar 1,5 x 1,5 mm-list till en grundram ...


Anmäl
2014-06-09 14:45 #42 av: Banjoman

… vilka sedan förstärks med geringssågade kantbitar på det som skall bli dörrens insida, och sätts i vinkelrät spänn att torka.



Anmäl
2014-06-09 14:48 #43 av: Banjoman

Eftersom det fortfarande finns ett visst spel i den här konstruktionen (ytorna moit filka limfogarna sitter är ju minst sagt ganska begränsade i storlek) sätter jag tillbaks den i dörrhålet igen – det gör ju inget om dörren blir en aning av en aning skev, så länge det hela matchar dörrhålet … Cool

Som synes har också den inre tvärlisten kommit på plats – även detta görs bäst i dörrhålet, så att det går att passa in densamma mot fönsterkarmslinjen i resten av akterskottet.



Anmäl
2014-06-09 14:51 #44 av: Banjoman

Jag har också fått tillverkat dörrpanelen, genom att limma samman och trimma in åtta bitar 1,5 x 3 mm-list, samt limmat slutresultatet på plats.


Anmäl
2014-06-09 14:55 #45 av: Banjoman

Inneifrån ser det hela nu så här ut. Motsvarande kantbitar som sns runt dörren här skall förstås limmas på på dess utsida, liksom de två bitar som kommer behövas för att skapa överstycket. Till sist skall sedan en fönsterruta sättas ihop och skjutas ned uppifrån, olimmad förstås, så att rutan om glaset går sönder låter sig bytas någorlunda smidigt.

Nu skall allt detta få härda nå'n timme eller så medan jkag njuter en kopp kaffe och min hustrus nybakade kanelbullar … DreglarSkrattar

/Mattias


Anmäl
2014-06-09 17:20 #46 av: Banjoman

Här är så det färdiga dörrbladet, intrimmat och torrpassat i dörrhålet ...


Anmäl
2014-06-09 17:25 #47 av: Banjoman

… varefter det var dags för en första omgång bets. Plywoodbiten i fönsteröppningen är av tillfällig natur, avsedd att göra konstruktionen lite stabilare i handen under slipning och annan hantering. I synnerhet de bägge överstyckena är ömtåliga, gjorda som de är av 0,5 x 3 mm-list som bara limmats i sågytorna i respektive sidokant så att dörrbladet förblir öppet i överkant där fönsterrutan skall kunna skjutas ner.

/Mattias


Anmäl
2014-06-09 18:41 #48 av: Banjoman

Det 2 mm mikrostämjärn som jag köpte för ett par månader sedan kom i dag väl till pass för att ta upp urtag i dörrkanten ...


Anmäl
2014-06-09 18:42 #49 av: Banjoman

… för att fälla in gångjärnen (det i bild än så länge bara torrpassat).

Tanken är att dörren åtminstone i princip skall gå att öppna och stänga, men givet hur pass klen konstruktionen är tror jag det kommer vara klokast att permanent ställa den i öppet läge … Nörd

/Mattias


Anmäl
2014-06-09 18:45 #50 av: petzon

#47 för att få hållfasthet skulle du använt lamellkex som fullskalesnickare gör, har du ingen kexmaskin i microstorlek?Galen

Anmäl
2014-06-09 18:55 #51 av: Banjoman

#50 Nä, nä, nä … lamellkexet uppfanns först 1956, och som tidigare nämnts tänker jag mig Eilean Mòr så som jag bygger henne till nå'n gång omkring 1950 eller så … NördCoolSkämtar

/Mattias


Anmäl
2014-06-09 19:04 #52 av: petzon

#51 Är du säker på att dörren är orginal? Den kan blivit utbytt........Får idé

Anmäl
2014-06-09 19:35 #53 av: Banjoman

#52 Sån't vet man förvisso aldrig så noga ... Skutan är i min tankevärld ursprungligen byggd på 30-talet, och kan (som ofta var fallet) från början ha haft en öppen brygga snarare än en styrhytt, varför den senare mycket väl kan tänkas vara ganska nybyggd i det skede som modellen avbildar, men jag är ändå hyggligt säker på att det under en seglats som äger rum, säg, 1951 inte går att ha en dörr ombord som är byggd med en konstruktionsteknik uppfunnen 1956 … Oskyldig

Däremot är jag givetvis beredd att ta på mig det fulla ansvaret för att inte noggrant och exakt ha kopierat en mer traditionell sinkad konstruktion … Galen

/Mattias


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.