Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Bygglogg: Eilean Mòr -- del 26

2014-09-27 18:33 #0 av: ElLobo

Fartygsbygget går vidare.


Banjoman fortsätter med sitt bygge av fartyget Eilean Mòr. 

Länkar till tidigare delar av byggtråden:

Anmäl
2014-09-27 18:55 #1 av: Dioramabyggare

#51: vad är den beigefärgade "burken" hitom skorstenen för något?

Grattis till supersnygg modell!

Anmäl
2014-09-27 18:57 #2 av: petzon

Härligt, inte en kotte kommer att tänka på att bara är en svartmålad yta under kappen, Förstår till fullo att du prioriterar vattentätheten.

Anmäl
2014-09-27 21:34 #3 av: Banjoman

#1 "Burken" är, vad jag har förstått, en färskvattentank (det sitter dessutom ytterligare en [fyrkantig] sådan på maskinrummets akterskott).

#1 & #2 Tusen tack skall ni ha! Glad


Anmäl
2014-09-27 22:13 #4 av: Dioramabyggare

#3: Färskvattentank, ok. Och varsågod så mycket! Pokal

Anmäl
2014-09-28 22:45 #5 av: Banjoman

I dag har vädret varit vackert, så det blev en trevlig långpromenad på den flamländska landsbygden i stället för troglodyt-tillvaro i hobbyrummet, men kvällen har i alla fall räckt till att klarlacka nedgångskappen.

Jag har som tidigare nämnts i tråden haft mina reservationer vad gäller den sidenmatta klarlacken ur Vallejos RC Premium-serie, men den blanka är verkligen perfekt för att representera båtfernissa, särskilt om man, som jag valt att göra här, applicerar den med pensel i stället för AB och därmed får just den där känslan av generöst pålagd fernissa som man så ofta ser på fartyg.


Anmäl
2014-09-28 22:48 #6 av: petzon

#5 verkligen urtjusigt, helt rätt känsla för välunderhållen fernissad yta.

Anmäl
2014-09-28 22:59 #7 av: MarkusN

Toksnyggt! Man fick väl fernissa just frikostigt på dessa fartyg, för enkel rengöring och spoling efter varje kollossning, nåja kanske inte varje, men ändå Glad

Jag fick slå upp "troglodyt" Gapskrattar

Anmäl
2014-09-29 07:17 #8 av: Roftic

Sjukt snyggt!

Anmäl
2014-09-29 11:34 #9 av: MarkusN

Jag kom på ett superlativ jag inte använt än! SkämtarFabulöst!! SkrattarTummen upp

Anmäl
2014-09-29 12:08 #10 av: Jarl

Snyggt som bara den!Tummen upp

Anmäl
2014-09-29 16:58 #11 av: Dan016

Dubbeltumme!Tummen uppTummen upp

/Dan

Anmäl
2014-09-29 18:57 #12 av: Banjoman

#6–#11 Tusen tack skall ni för alla vänliga ord! Glad

I dag har jag börjat så smått på dörrar och lucka. Det skall (förstås) bli dubbeldörrar som går ända upp till underkanten av luckan,  och här limmas överliggarna mot de bägge mittstyckena … 


Anmäl
2014-09-29 19:01 #13 av: Banjoman

… som alltså så som framgår av bilden är gjorda för att vara överlappande där de möts i mitten av dörröppningen.

Ovanför de påbörjade dörramverken syns två ämnen till luckans bärande tvärstycken. De behöver alltjämt slipas till en lite snyggare (läs flatare) form, men tanken är alltså att luckan skall vara lätt välvd … 


Anmäl
2014-09-29 19:03 #14 av: Banjoman

Till sist har jag därtill fått limmat dit mothåll på luckglidens ovankanter … 


Anmäl
2014-09-29 20:01 #15 av: Skalski

Nu börjar det bli rätt blött om fötterna måste jag säga Dreglar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-09-29 21:50 #16 av: petzon

Jag lägger samma kommentar här som i Skalskis byggtråd:

Mitt försäkringsbolag hälsar att de inte ersätter fuktskadorna som uppkommit i hela min källare p.g. av det utdragna dreglandet. När man ser byggen som det här börjar man verkligen fundera på om man har i modellbåtsträsket att göra över huvud taget. Med sådan konkurrens är det nog dags att övergå till knyppling, göra obsena figurer av tuggat bröd eller någon annan hobby.Yrar.

Anmäl
2014-09-30 13:58 #17 av: Banjoman

#15 & #16 Stort tack skall ni ha! Glad

#16 Ånä, hörru! Visserligen skulle du säkert åstadkomma väldigt fina knypplingsarbeten om du toge upp den hobbyn i stället, men det får du faktiskt vara så god att låta bli: det vore ett rent och skärt brott mot den modellbyggande mänskligheten att beröva densamma dina fullkomligt fantastiska alster! Så det så! Nörd

I dag är det hur som haver en bra dag: jag har nämligen tagit ledigt för att i egenskap av ordförande i samfälligheten släppa in diverse hantverkare som skall utföra årligt underhåll på pannan och andra installationer i kåken där vi bor. Att öppna en port och visa nå'n till pannrummet tar dock inte särskilt mycket tid i anspråk, så förmiddagen har jag med ett stort leende på läpparna tillbringat i hobbyrummet … Skrattar

Där har jag förstås fortsatt med dörrarna till nedgångskappen. Sedan jag satt samman ramarna till de bägge dörrhalvorna insåg jag dock att jag tänkt fel på ett ställe – jämför man underliggaren på dörrhalvan till vänster (felbyggd) med den till höger i bild (rättad) så ser man att det blir mycket snyggare att låta de bägge upprättstående styckena hålla full längd och sätta underliggaren mellan dem. Ergo: gör om, gör rätt!


Anmäl
2014-09-30 13:59 #18 av: Banjoman

Här är så de bägge dörrhalvorna färdigbyggda (men ännu ej slutputsade eller finslipade) … 


Anmäl
2014-09-30 17:28 #19 av: Banjoman

Sedan dörrarna fått ett par omgångar med bets och lagts åt sidan för att torka tog jag itu med takluckan.

Först fick jag slippat ned de bägge tvärstyckena till önskad form … 


Anmäl
2014-09-30 17:29 #20 av: Banjoman

… varpå dessa kunda limmas samman med hjälp av två korta bitar 1,5x4 mm-list till en fyrkantig luckkarm … 


Anmäl
2014-09-30 17:30 #21 av: Banjoman

… som sedan slipades ner ytterligare till dess att de bägge sidostyckena följde tvärbalkarnas språng; under luckkarmen syns det utskurna takämnet i 0,5 mm lönnflak … 


Anmäl
2014-09-30 17:31 #22 av: Banjoman

… vilket förstås var nästa inlimningsobjekt.


Anmäl
2014-09-30 17:34 #23 av: Banjoman

Sedan limfogarna från föregående moment grundhärdat var det så dags att få satt dit de bägge nedstickande lister som kommer täta i framkant, mot dörrarna (den lägre) respektive i bakkant, mot kapptaket (den högre); däremellan panelskoning av luckinnertaket samt till sist de bägge mothållen som kommer tillåta luckan att skjutas fram och tillbaka längs gliden.


Anmäl
2014-09-30 17:37 #24 av: Banjoman

Så här ser det sedan ut, torrpassat på plats. Efter att bilden togs har lcukan dessutom fått taket spacklat och struket med grundfiller, samt undersidan betsad.

När betsen torkat ordentligt (dvs. i morgon) på såväl dörrar som lucka kommer betsen kunna klarlackas, dörrarna hängas in och lucktaket målas grönt. Men det får som sagt bli i morgon, det … 


Anmäl
2014-09-30 17:40 #25 av: sotaren

Man kan inte annat än bli imponerad !!

Anmäl
2014-09-30 21:13 #26 av: Skalski

Så vackert så man blir tårögd Storgråter... funderar skarpt på att skaffa några sådana 90-graders passbitar, verkar ofta komma väl till användning Funderar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-10-01 10:08 #27 av: Banjoman

#26 Tack skall du ha! Glad

Och jo: de där passbitarna har jag haft mycken glädje av! De var inte billiga precis (+/- en hundralapp per styck i svenska pengar), men är till mycket stor hjälp när man vill limma vinkelrät med små (och därmed flexibla) fogytor. Tyngden i passbitarna gör att de kräver minimalt stöd från händerna för att ligga stilla och platt mot underlaget, vilket i sin tur gör att man kan koncentrera fingerkrafterna på arbetsstycket. Genom att låta passbitarna glida mot varandra kan man också lätt sätta arbetsstycket under tryck med bibehållen rätvinklighet.


Anmäl
2014-10-01 20:46 #28 av: Banjoman

Nu är även nedgångskappen färdig! Här syns den på plats på fördäcket, förstås bara torrpassad än så länge – jag tänker att det blir bäst att vänta med att limma ditt dass och kapp till dess riggningen av masten är klar, så minskar risken att de kommer i vägen eller tar skada.


Anmäl
2014-10-01 20:47 #29 av: Banjoman

Här är sedan en närbild på kappen bakifrån … 


Anmäl
2014-10-01 20:47 #30 av: Banjoman

… och en framifrån, med såväl dörrar som skjutlucka stängda.


Anmäl
2014-10-01 20:48 #31 av: Banjoman

Med allting på vid gavel ser det i stället ut så här … 


Anmäl
2014-10-01 20:49 #32 av: Banjoman

… och med dörrarna mera på glänt blir på detta viset.

Jag skall ännu sätta ett enkelt mässingshandtag på luckan insida, och kanske fixa till nå'n kvarvarande mista i ytbehandlingen, men annars är som sagt kappen färdig så här långt.


Anmäl
2014-10-01 20:50 #33 av: Jarl

wow super snyggt!Tummen upp

Anmäl
2014-10-01 20:53 #34 av: sotaren

Mycket snyggt !!

Anmäl
2014-10-01 20:57 #35 av: Rone

Det ser riktigt bra ut!Tummen upp

Anmäl
2014-10-01 20:59 #36 av: Dan016

Enastående i vanlig ordning...Tummen uppTummen upp

Anmäl
2014-10-02 20:16 #37 av: Banjoman

#33–#36 Tusen tack skall ni ha! Glad

Jag får dock dessvärre tillstå att jag, efter att ha sovit på saken, inte är helt och hållet nöjd med det åstadkomna … Förskräckt

Det är inga stora grejor, men ändå:

Det hade först och främst varit snyggare med infällda gångjärn, och hade jag bara planerat för det i tid hade det varit ganska lätt att få till också.

Likadant borde de bägge gliden med mothåll ha gått ut två mm till, så att de kommit att sluta kant i kant med dörrarna när de är stängda.

Dessutom satte jag dörregeln på fel dörrhalva, i alla fall om man utgår från mitt tänk för de bägge andra dörrarna (till styrhytten respekive dasset) där regeln sitter på insidan direkt innanför dörrknoppen på utsidan, så att man i alla fall kan låssas att knoppen inte är en knopp utan ett vred som tillåter att regeln (likaledes på låssas fjäderbelastad) öppnas även utifrån.

Inget av allt detta går att fixa på kappen som den står och går, utan att ställa till så'n skada att den måste underkännas på nytt. Den får därför duga så länge; eventuellt kommer jag, om jag i slutändan orkar och till syvende og sist faktiskt bryr mig, att bygga en ny nedgångskapp från scratch, men det återstår att se … Funderar Så länge kappen inte är fastlimmad i däck är det inte försent att börja om … Nörd


Anmäl
2014-10-02 21:00 #38 av: Roftic

Helt outstanding! Hur lyckas du!? Tummen uppFunderarFunderar

Anmäl
2014-10-02 21:13 #39 av: Skalski

Dags att ringa psyket tror jag Förskräckt, kommer på mig själv med att sitta och spela på läppen Spelar pajas. Sjukt snyggt enligt min mening. Tummen uppPokal

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-10-02 21:18 #40 av: petzon

#37 du får mig att tänka på ett citat av den mästerlige MJ-profilen Krister Brant som i en artikel i AoH för många år sedan skrev ungefär såhär (fritt ur minnet): "När du går runt med lupp varv efter varv med lupp för att jaga enskilda färgpigment hos förebilden är det dags att avsluta bygget och gå vidare till nästa projekt. När du ändå år på gång är det kanske dags att göra dörrvredet låsbart med en liten nyckel som du raskt filar ur en bit mässingSkämtar

Anmäl
2014-10-02 22:11 #41 av: MarkusN

#37 (genom #40) ja, och varför går det inte att spola? och var är pappersrullen? Oskyldig

Hade jag varit så hård mot mitt bygge som du är mot dig och ditt, då hade jag fått sätta eld på Bounty! 

Det ser så toppen ut ju!! Lek och experimentera, men att skippa luppen ibland kan också vara utvecklandeSkämtarTummen upp

Anmäl
2014-10-05 16:02 #42 av: Banjoman

#38–#41 Tusen och åter tusen varma tack för alla vänliga ord, och uppmuntrande tillrop! I bland behöver man förvisso ta ett par steg bakåt och besinna sig något (även om jag fortfarande regelbundet sparkar mig själv i min metaforiska bak för att jag inte planerade för infällda gångjärn ArgStorgråterNörd). Så även om inget slutgiltigt beslut ännu är fattat så lutar det nog att låta't duga som det är … Glad

#41 Det går ju visst att spola ju: man lyfter bara ur hinken som står under fjölet, hänger den i ett rep och tömmer/sköljer ur den i böljan den blå … och pappersrullen sitter i sin hållare till vänster innanför dörren! Oskyldig

Nog om detta: i dag har jag fortsatt med lite småpyssel kring riggningen av bl.a. vippen, vars vajer från linblocket under bommen skall gå genom ett ledblock bredvid masten och bort till vinschen.

Till detta ändamål köpte jag härförleden metallblock i byggsats av RB Models tillverkning, och nu var det dags att sätta samman ett sådant. Jag försökte först limma saman de bägge halvorna, men det ville inte bli starkt nog, så det vart att plocka fram lödkolven i stället … 


Anmäl
2014-10-05 16:04 #43 av: Banjoman

Jag har likaledes epoxylimmat fast ankarkättingen i mynningen på röret som föreställer leda ned till kättinglåren.

De här grejerna skall naturligtvis inte hänga från masten – jag använde den bara som "hylla" för att låta kättingen hänga ned precis lagom långt för att yttersta länken skulle gå ner i öppningen och hållas stilla medan limmet härdade utan att riskera att rörligheten i nästa länk kom att påverkas.


Anmäl
2014-10-05 16:09 #44 av: Banjoman

Med ankarkättingen infäst i kättingröret i ena änden kunde den så schacklas fast i ankaret, och ett lyftåg sättas på plats mellan däverten och ankaret, så att det ser ut som om det nyss lyfts ombord … De bägge blocken är f.ö. stroppade med 0,5 mm mjuk mässingstråd, vilken fungerade precis så bra som jag hade hoppats!


Anmäl
2014-10-05 16:11 #45 av: Banjoman

Här har sedan ledblocket till vippvajern kommit på plats, kedjat till en kraftig ringbult i däck strax intill masten. Vajern representeras än så länge bara av en bit riggtråd … 


Anmäl
2014-10-05 16:13 #46 av: Banjoman

… eftersom jag än så länge bara provriggar, framförallt i syfte att bli på det klara med hur högt ledblocket behöver sitta. Hinken hänger likaledes bara i vippkroken i syfte att få lite tyngd i det hela, så att tråden hålls sträckt. Vajern som så småningom skall dit kommer förstås först behöva lindas (och limmas) ett lagom antal varv kring vinschtrumman.


Anmäl
2014-10-05 18:06 #47 av: Banjoman

Lägger upp en bild till, där man lite tydligare ser resultatet av dagens provriggningar … 

Den riktigt uppmärksamme noterar dessutom att jag valt att flytta kättingröret från strax bakom vinschen till bredvid, precis förom nedgångskappen. Ju mer jag tittade på'at, ju tydligare blev det att det viktigaste måste vara att ha en fri bana över däcket från rörets mynning till ankarklyset, eftersom det är där kättingen behöver kunna löpa när man kastar ankar.

När man tar upp ankaret igen behöver kättingen förstås löpa över kättinghjulet på vinschen, men det är inget som säger att den amtidigt måste matas ned i kättinglåren – det kan lika gärna göras för hand efteråt, sedan ankaret tagits ombord och det inte längre vilar någon större tyngd i kättingen … Ergo behöver röret inte sitta bakom vinschen! Nörd

För att fästa röret stadigare i däck hade jag satt en bit mässingstråd i dess botten, och borrat upp motsvarande hål i däcket bakom vinschen, så där får jag väl sätta en ringbult eller nå't nu … Alternativt ställa dit en av besättningsmännen – de kommer också få en dylik stödtråd inborrad i ena klacken har jag tänkt … men det får vi se vad det lider … Funderar


Anmäl
2014-10-05 18:21 #48 av: Skalski

KärGalenTummen uppPokal...snyggt!

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.