Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

1. Airbrush och färg Allmänt Dekaler Die-Cast (färdiga modeller) Diorama Evenemang / Tävlingar / Utställningar Fartyg Figurer Figurspel, Warhammer, Flames Of War, The Lord... Flyg Fordon Fotogalleri Föreningar i Sverige Gissa vad...?! Gruppbyggen Köp / Sälj och Byt MJ - Modelljärnväg Månadens bygge Nyheter OT - Off Topic Om sajten och iFokus Pansar Pågående projekt RC - radiostyrt Recensioner Reseskildringar Rymd Science Fiction Tidskrifter / Referenslitteratur Tips & Råd Veckans bild What if
Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Bygglogg: Highlander -- del 7

2013-11-17 19:17 #0 av: ElLobo

Bygget av Highlander går vidare.



Banjoman fortsätter med sitt bygge av fartyget Highlander.

Länkar till tidigare tråddelar:

Anmäl
2013-11-17 20:18 #1 av: Rone

Riktigt snyggt målat! Mycket välgjort underarbete och maskering, och givetvis självaste lackeringsarbetet.Tummen uppJag har verkligen sett fram emot att få se den här välbyggda båten med färg påGlad

Anmäl
2013-11-17 22:20 #2 av: Banjoman

Del 6 #50 Tack igen! Glad Byggsatsen levererades faktiskt med en tremannabesättning gjuten i resin. Gjutskärpan lämnar måhända ett och annat övrigt att önska (liksom det hade varit trevligt med någon i en pose lämpad att ställas till rors) men efter en del putsande (och med fotsocklarna bortskurna! Skämtar) borde det i alla fall vara värt ett försök att se om jag kan lyckas måla dem så pass att de duger ombord. För jag håller absolut med om att figurer lyfter en modell!

Clyde Puffers hade för övrigt efter vad jag läst mig till så gott som alltid fyra mans besättning: skeppare, maskinist, styrman och däcksgast (i den hierarkiska ordningen), så om man tänker sig att maskinisten håller till utom synhåll i maskinrummet blir det ju rätt med tre man på däck också.

#1 Stort tack för de uppskattande orden Glad Jag får medge att det nu uppnådda stadiet är ett jag längtat till Skrattar 


Anmäl
2013-11-17 22:22 #3 av: petzon

Wow, ser riktigt bra ut. Kanonsnygg målning

Anmäl
2013-11-17 22:44 #4 av: Dan016

#2: Smart och generöst att figurer följer med i byggsatsen, det borde andra tillverkare anamma. Instämmer att det blir en helt annan dynamik med lite figurer utplacerade.

Anmäl
2013-11-17 23:39 #5 av: Decaius

Fasiken, vad snyggt det blir! Tummen upp

Anmäl
2013-11-18 10:40 #6 av: Banjoman

#3 och #5 Tusen tack för de vänliga orden -- de värmer och glädjer Skrattar


Anmäl
2013-11-18 19:01 #7 av: Banjoman

Fick i dag en uppsättning djupgångs- och lastlinjemärken i fom av vinyldekaler från BECC, liksom (när jag ändå beställde dessa samt nya rakknivssågar från The Model Dockyard) en uppsättning mikroskruv och -mutter i olika dimensioner; M1,6:orna t.ex. kommer bli perfekta för att färsta vantskruvarna i rösten, medan andra dimensioner lär komma till sin rätt på olika ställen i riggen.

Vad gäller vinylmärkena är jag dock mindre övertygad om att de lämpar sig … De skall föreställa vara i rätt skala (1:24), och avstånden mellan fot-siffrorna är förvisso skalenliga, men själv siffrorna känns lite väl stora och blaffiga för det här skrovet …Ledsen Jag får en känsla av att de nog snarare är tänkta för större skrov, typ havsgående lastfartyg. Tål med andra ord att funderas på … Funderar

/Mattias


Anmäl
2013-11-20 21:01 #8 av: Banjoman

Denna veckan har inte börjat byggbra … Ledsen Jobbet har de senaste dagarna glufsat i sig en oproportionerligt stor del av såväl tid som energi, men i kväll blev det i alla fall en halvtimme och lite ork över för att gå ner i hobbyrummet och i alla börja applicera bokstäver: först fartygsnamnet på ena bogen … 


Anmäl
2013-11-20 21:07 #9 av: Banjoman

… och så här blev det i slutändan! Andra H:et (eller eventuellt G:et) skulle möjligen behöva vridas nå'n kvarts mm eller så för att få det riktigt jämnt och snyggt, men jag konstaterade snabbt att detta inte är dekaler som man lätt kan flytta runt. Ett försök i den riktningen med I:et ledde till nödtvungen nytillskärning ur överskottsmaterialet på dekalarket. Som tur var var det just I:et som blev kajko – raka, vinkelräta linjer är det ju jämförelsevis lätt att få snygga … Skämtar

Jag tänker i alla fall som så att jag applicerar samtliga bokstäver om babord och styrbord, och ser se'n om det ser ut så att jag är nöjd. Duger det inte får jag beställa andra i stället, t.ex. från BECC, och helt sonika ta bort dessa. Men det återstår att se ...Funderar

/Mattias


Anmäl
2013-11-20 22:24 #10 av: Dan016


Jag tycker att det ser väldigt bra ut!

Anmäl
2013-11-20 23:00 #11 av: Banjoman

#10 Tack Glad

Själv är jag inte riktigt, riktigt nöjd … R:et är också en aning skevt … men vi får som sagt se! Galen

/Mattias


Anmäl
2013-11-21 22:28 #12 av: petzon

#8, mitt jobb inkräktar också för mycket på fritiden. Övertiden senaste 12 månaderna hade räckt till för att bygga en hel båt......


#9, jag tycker att det ser alldeles utmärkt ut, hade du inte påpekat att R:et är aningens skevt hade jag aldrig sett det.

Anmäl
2013-11-22 09:03 #13 av: Banjoman

#12 Varmt tack för de uppmuntrande orden! Glad

Vi får som sagt se -- jag är just nu rejält kluven på den här punkten ... Å ena sidan ser det inte dumt ut, å andra sidan är det ju så att när man en gång har noterat ett misstag så kommer man småreta sig på det varenda jämrans gång man tittar åt det hållet, och eftersom det här inte heller handlar om nå'n undanskymd vrå i ett hörn på däck, utan en av de mest synliga delarna på hela skutan så förstärks ju irritationsrisken i motsvarande grad. Galen

Jag har hur som helst skickat efter ett par ark med BECC:s vinylbokstäver
som i alla fall efter vad de själva skriver har två i sammanhanget mycket intressanta egenskaper: om man fuktar underlaget innan man applicerar en bokstav skall man kunna skjuta runt den lite försiktigt, och om man sedan (ånyo försiktigt) värmer med t.ex. en hårtork så krymper vinylen lätt och formar sig efter underlaget.

Det senare är högst intressant just här, eftersom E:et i HIGHLANDER hamnar rakt över en dubbel nitrad. De bokstäver som följde med är av mer klassisk klistermärkestyp, tunna och fina på alla sätt och vis, men vid en sådan ojämnhet i underlaget så sitter de mera ovanpå. Inte så illa att det verkligen stör, men ändå ... Nörd

Slutligen är det ju också så att jag, om jag väljer andra bokstäver, plötsligt får frihet att välja ett annan namn till skutan om jag skulle vilja ...Cool Nu vet jag inte om jag vill det (funderingsprocessen pågår alltjämt Funderar) men t.ex. låter såväl Uigeadail som Corryvreckan tillfyllest skotskt och är dessutom namnen på ett par riktigt smarriga saker från mitt favoritdestilleri Ardbeg ... Oskyldig

Som sagt var: vi får se! Vidare bulletiner följer ... Skämtar

/Mattias


Anmäl
2013-11-22 18:52 #14 av: Banjoman

#13 Jag har funderat ytterligare ett par varv, och blir det aktuellt att döpa om fartyget så har jag bestämt mig för "Eilean Mòr", vilket på gaeliska betyder "Storskär", och är namnet på ett antal mindre (Skämtar) öar och skär runtom i den skotska övärlden, bl.a. i ögruppen Burnt Isles i Firth of Clyde, dvs. puffer-hemmafarvatten.

"Storskär" är ju ett namn med god fartygsklang och på gaeliska är det så skotskt man kan begära Glad Såvitt jag har kunnat ta reda på har det heller aldrig funnits någon riktig Clyde Puffer med det namnet, vilket jag tycker är bra. Inte för att det är så holians viktigt, men eftersom det är fråga om en modell som inte är baserad på en viss förebild utan skall föreställa en "typisk" Clyde Puffer tycker jag ändå att det är trevligare med ett namn som inte är knutet till ett verkligt fartyg.

Corryvreckan, eller ännu hellre den gaeliska formen Coire Bhreacain hade varit ett intressant alternativ, eftersom det utöver att vara namnet på en whisky också är namnet på ett sund och en malström norr om Isle of Jura (också pufferfarvatten, och för övrigt det varefter whiskyn är uppkallad), men jag är inte helt övertygad om det berättigade (eller för den delen realistiska) i att döpa en skuta efter en fara för dem som beseglar den … 

/Mattias


Anmäl
2013-11-23 12:10 #15 av: Skalski

Jag måste säga att namnvalet Eilean Mòr låter riktigt bra. Tummen upp Inte för att det var något fel på Highlander, men man ska gör det man känner är bäst själv.Glad Jag har själv letat lite typsnitt med 3D-effekt... du råkar inte sett några någonstans Funderar.

/Torbjörn

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2013-11-23 18:08 #16 av: Banjoman

#15 Tack! Glad Jag håller helt med om det att absolut inte är något fel på Highlander som namn, men när det passar och fungerar (som här, där det inte finns en direkt förebild att rätta sig efter) är det alltid roligt att få vara kreativ och göra sitt bygge lite mer personligt präglat … Cool 

Vad gäller bokstäver så har just BECC brittiska respektive amerikanska/internationella krigsfartygsbokstäver med skugga (som ju är en sorts 3D-effekt), men jag antar att du letar efter liknande saker i ett typsnitt med mer civil känsla, eller?!

/Mattias


Anmäl
2013-11-23 18:19 #17 av: Skalski

Stämmer, lite med civilt. Men tack ändåSkrattar.

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2013-11-24 16:27 #18 av: Banjoman

Sådär ja – nu är tärningen kastad och originalbokstäverna kastade! FörskräcktCool

Det blir med andra ord en omdöpt skuta, och Eilean Mòr skall hon heta Glad Nu skulle man bara ha fatt i en champagneflaska i skala 1:24 att knäcka mot stäven, också … Partajar Eller kanske inte … Skämtar

I alla fall hade första bokstaveringsförsöket lämnat lite limspår efter sig, så det blev att slipa försiktigt med 12000-kudde, sedan torka ännu försiktigare med sprit (som ju löser färgen), slutputsa en sista gång med 12000 och så måla ett par nya ytskikt svart ovanpå de (relativt få) kvadratcentimeter som berörts.

/Mattias


Anmäl
2013-11-24 16:32 #19 av: Banjoman

När jag ändå var i gång och målade gick jag också över insidan av relingarna och gjorde (omväxlande med pensel och AB) de sista finjusteringarna av svart och brunt på de ställen där maskeringen antingen varit otillräcklig eller för bra.

Vidare passade jag på att med några bomullstops som penslar fixa till övergångarna mellan brunt och svart i de tre klysen till en nivå jag är beredd att vara nöjd med … Oskyldig

/Mattias


Anmäl
2013-11-24 17:25 #20 av: Dan016


Jäkligt snyggt.. krispigt målad reling! Nitskallar och stöttor ger karaktär!

Anmäl
2013-11-24 22:45 #21 av: Banjoman

#20 Varmt tack för de uppskattande orden! Glad Jag var – det måste medges – ganska redigt nervös när maskeringstejpen skulle av för en vecka sedan … Resultatet håller väl kanske inte fullt ut för inspektion med förstoringsglas, vita handskar och kritisk min, men det viktigaste är åtminstone åstadkommet: det duger i mina egna ögon Pustar

Icke desto mindre och som sagt var: varmt tack! Skrattar

/Mattias


Anmäl
2013-11-29 19:12 #22 av: Banjoman

Ge mig ett "E"! Ge mig ett "I"! Ge mig … vid närmare eftertanke, ge mig hela jämrans alfabetet, tack! Skrattar

I dag fick jag äntligen försändelsen från The Model Dockyard med mina beställda BECC-bokstäver! Dags att döpa fartyg! Partajar

/Mattias


Anmäl
2013-11-29 19:20 #23 av: Banjoman

På med en baslinje av maskeringstejp, och så är det dags att bokstavera till "EILEAN MÒR" … Glad

De här vinylbokstäverna är verkligen 1:ma vara! Förvisso småpilliga att få loss från arket och att hantera, men ett precis lagom starkt klister på baksidan – fäster lätt och stabilt, men går utan problem att pilla loss igen utan att skada vara sig underlag eller bokstav. Dessutom med starkt formminne: även om bokstaven krullat till sig lite när man t.ex. dragit loss den (som jag fick göra med R:et här, där det hamnat +/- en kvarts mm för nära Ò:et, och en aning av en aning snett) så återtar den mycket snabbt sin rätta och ursprungliga form Tummen upp

Efter lite övning (och det fick jag ju så det räckte i dag Skämtar) som gav styr på hanterings- och applikationstekniken kändes de här bokstäverna sammanfattningsvis väldigt lättarbetade och bra! Skrattar

/Mattias


Anmäl
2013-11-29 19:27 #24 av: Banjoman

I aktern valde jag att, utöver hemmahamnen om såväl styr- som babord, också lägga till namnet i en mindre grad på babordssidan ...


Anmäl
2013-11-29 19:27 #25 av: Banjoman

… och så här blev helhetsintrycket.

/Mattias


Anmäl
2013-11-29 20:14 #26 av: Tarmvred

Fortfarande otroligt imponerande. Väldigt roligt att få följa med i bygget.

Sällan trodde jag att det kunde vara så här intressant med båtar.

Anmäl
2013-11-29 20:33 #27 av: Dan016

Jädrar va snyggt! Proffsigt!

Anmäl
2013-11-29 21:34 #28 av: Skalski

Riktigt snyggt, imponerande :-D

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2013-11-29 23:49 #29 av: Banjoman

#26#27 & #28 Många varma tack för uppskattningen – det värmer verkligen Glad

Roligt att höra också, Tarmvred, att du finner nöje i att följa ett båtbygge – jag kontrar gärna med att jag för min del har mycket stort utbyte av alla andra modellbyggargenrer som kommer till uttryck här på forumet ... inte minst pansarsvängen! Tummen upp

I morgon (och på söndag) skall jag så långt tiden mig räcker bestämma mig för om jag vill sätta djupgångssiffror på förstäven, och i så fall vad slags (romerska eller arabiska, antikva eller sans-serif) och därtill testa att sätta Plimsollmärken midskepps.

Den uppmärksamme läsaren har måhända noterat att jag tillsammans med bokstäverna också köpte djupgångssiffror i skala 1:48. De tidigare införskaffade i 1:24 fann jag alltför stora och blaffiga, medan de här ser precis lagom ut. De blir ju lite kinkigare att få på plats, då de är tryckta på arket på skalenligt avstånd från varandra, och alltså måste klippas isär för att inte sitta för tätt här. Individuellt ser de dock ganska rätt ut jämfört med hur sådana siffror ter sig på diverse historiska Puffer-foton, så det kan nog vara värt besväret att mäta in dem en i taget. De anger djupgåendet i fot, vilket i skala 1:24 blir 12,7 ≈ 13 mm. Plimsollmärkena skall jag däremot givetvis prova att ta från 1:24-arket – annars blir de alldeles för små ... Skämtar

/Mattias


Anmäl
2013-12-02 19:50 #30 av: Banjoman

Så var det dags att få djupgångssiffrorna på plats, och med hjälp av en bit maskeringstejp blev det ganska enkelt att sätta dem på rätt avstånd (dvs. en halv tum som ju i skala 1:24 motsvarar en fot) från varandra: det var bara att linjera in rätt mått på den oklistrade sidan av tejpen, sedan vända den upp och ned och så klistra dit siffrorna med utsidan mot tejpen ...


Anmäl
2013-12-02 19:53 #31 av: Banjoman

Efter att ha pillat bort skyddspappret från siffrornas klistersida var det hur enkelt som helst att måtta in dem mot förstäven ...


Anmäl
2013-12-02 19:54 #32 av: Banjoman

… och med utövande av lagom tryck på rätt ställen var det inte heller svårt att få dem att sitta så pass mycket bättre fast mot skrovet än vad tejpen gjorde mot dem att det gick nog så smidigt att (med försiktig hand) dra bort tejpen och lämna siffrorna kvar på sina rätta platser. Glad


Anmäl
2013-12-02 20:03 #33 av: Banjoman

Samma procedur upprepade jag sedan om styrbord, och så fick jag satt dit Plimsoll-märken och lastlinjer på bägge sidor av skrovet också.

Just lastlinjerna var den pilligaste biten, eftersom jag valde att trimma bort markeringarna för tropiskt salt- och sötvatten, liksom för vinterfart på Nordatlanten – jag tvivlar nämligen starkt på att en puffer någonsin förväntades gå på någondera traden, och på de foton jag sett av sådana skutor med ditmålade lastlinjer verkar det genomgående bara ha varit de som faktiskt behövdes, dvs. saltvatten (sommar och vinter) respektive sötvatten, så det fick bli så även på Eilean Mòr Glad

I morgon kommer jag således kunna börja spruta de första skikten klarlack, och sedan blir det äntligen dags att ta itu med plankingen av däcken Partajar

/Mattias


Anmäl
2013-12-02 20:08 #34 av: Dan016

Utsökt som en single malt!

Anmäl
2013-12-02 20:25 #35 av: Banjoman

#34 Tack! Glad Eller borde jag säga "sláinte"?! Skrattar

/Mattias


Anmäl
2013-12-02 20:30 #36 av: petzon

Hur snyggt som hels

Anmäl
2013-12-02 20:41 #37 av: Skalski

Sláinte! säger jag också till detta. Såg helt apropå att en medlem i min båtklubb har byggt Highlander. Han döpte sin till "Wee Dram" Skrattar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2013-12-02 21:46 #38 av: JaguarMkVII

Vrålsnyggt! Jag gillar verkligen att följa det här bygget...

Anmäl
2013-12-02 22:09 #39 av: Banjoman

#36#37 & #38 Varmt tack Glad

/Mattias


Anmäl
2013-12-03 19:49 #40 av: Banjoman

I kväll har jag börjat mäta och skissa upp för plankningen av fördäcket. I och med att skrovet inte är riktigt symmetriskt så blev det enklast att rita in grundformerna på plats … Min lilla stållinjal är, praktiskt nog, 14 mm bred, vilket precis motsvarar två plankbredder, så det gick geschwindt att linjera upp varannan nåtlinje Glad

/Mattias


Anmäl
2013-12-03 19:54 #41 av: Banjoman

Plankningsmallen behöver fortfarande trimmas lite lätt på babordssidan för att det hela skall se någorlunda symmetriskt ut, men annars tror jag det här kommer fungera som grundform. Nästa steg blir att rita in var överbyggnader, winsch m.m. skall sitta, och sedan kan jag börjar tänka ut ett lagom plankläggningsmönster därikring … Funderar

I samband med en del av rit- och skissjobben kom (som synes i bakgrunden) dessutom ljusbordet som gömmer sig under min skärmatta väl till pass Glad Mitt arbetsbord är ett nämligen gammal ritbord som jag fick köpa billigt när det annars skulle slängas på ett ställe där jag arbetade för bortåt 20 år se'n ...

Utöver detta har skrovet dessutom fått ett första skikt med klarlack i kväll, men det är det ju inte lönt att ens försöka ge fotografiska bevis på … Skämtar

/Mattias


Anmäl
2013-12-04 22:25 #42 av: Banjoman

Så har skrovet fått två omgångar sidenmatt klarlack – ett jobb som jag sällan tycker är riktigt roligt, eftersom sådan lack så gott som alltid klipper lite av lystern i de underliggande färgerna … Ledsen

Det är dock inte så mycket annat att göra: det ger ett högst behövligt extra skydd åt färgen, och blank lack (som jag tycker är mycket snyggare Skrattar) hade ju sett ganska fel ut på en sån här skuta.

C'est comme ça – niks aan te doen Skämtar

/Mattias


Anmäl
2013-12-04 22:43 #43 av: Banjoman

Medan klarlacken får torka ordentligt ett par-tre dygn, så fortsätter jag planera plankningen av fördäcket, där nästa steg blir att bestämma sig för hur lång en standarddäckplanka skall vara. Funderar

Listerna jag tänker använda är ju 1 mm tjocka och 7 mm breda, vilket motsvarar i runda slängar 1x6 tum, medan karduspappret till nåten är 0,235 mm tjockt, dvs. motsvarande 5,64 mm ≈ 1/4 tum.

Om man då tänker sig att en standarddäcksplanka i verkligheten vore 5 fot lång, dvs. 1 524 mm (vilket jag tycker låter ganska rimligt) så ger det 63,5 mm vilket i sin tur blir ungefär 2,8 planklängder vid mittlinjen (som är 177 mm när man räknat bort de tvärliggande plankorna i akter- respektive förkant).

Rundar man se'n av 63,5 till 64 mm ger det 16 mm:s förskjutning per skift om man lägger tvärändarna i treskifte, vilket är vad jag hade tänkt mig … Vi får se hur det ser ut när jag plottat ut det på papper framåt helgen … Glad

/Mattias 


Anmäl
2013-12-05 22:23 #44 av: Banjoman

För att testa gårdagens funderingar kring plankformat har jag i datorn plottat ut 7 mm tvärändar i treskifte, skrivit ut samt lagt under plankningsskissen på ljusbordet. Jag vet inte riktigt vad jag tycker ännu, men det är möjligt att (motsvarigheten till) 5-fotsplankor känns lite i kortaste laget?! Funderar

Vi får se: med den här metoden är det ju enkelt nog att göra samma test med 6- respektive 7-fotsplankor (eller vliken längd som helst som ryms inom de övergripande måtten) och se vad det ger. Jag skall också rita upp ramverket kring plankningens ytterkanter samt plotta ut de insatta fyrkanterna som skapar ramar kring t.ex. mastfot, vinsch och pollare, och sedan se vilket tvärändsmönster som ger snyggast resultat ihop med dessa avbrott i grundplankningen … Funderar

/Mattias


Anmäl
2013-12-06 12:04 #45 av: MarkusN

Skrev inte du någonstans i början på bygget att du behövde bättra på tålamodet? Jag begriper inte hur du skulle kunna få bättre byggtålamod än detta! Precision, Elegans och Disciplin! Skämtar


Anmäl
2013-12-06 19:54 #46 av: Banjoman

#45 Tack Glad Vad skall jag säga – övning ger ju som bekant färdighet, och det här projektet har givit väldigt många goda tillfällen att öva just tålamodet … Galen Nä, men mer allvarligt talat så tycker jag nog att jag på det hela taget lyckats tygla min medfödda otålighet så pass att jag i alla fall själv är nöjd med resultatet, vilket också är den måttstock med vilken jag mäter i sammanhanget. Icke desto mindre och som redan sagt var: varmt tack för dina vänliga ord Skrattar

Nu har jag i alla fall markerat samtliga insatta fyrkanter där någon form av fördäckstjofräs skall hamna, och därefter ritat in tvärändar baserat på femfotsmodellen. Det ser nog ganska hyfsat ut så här, tycker jag, men innan jag slutgiltigt bestämmer mig skall jag göra om samma sak fast med sexfotsmall.

Sjufotsmallen fann jag däremot redan vid första påseendet ge för glest mellan tvärändarna, så den kommer inte bli aktuell.

Skall jag se'n vara riktigt noga (och det vill jag ju Oskyldig) bör jag nog dessutom upprepa övningen på halvdäcket, så att jag är riktigt säker på mitt val innan jag börjar slöjda… Funderar

/Mattias


Anmäl
2013-12-06 20:06 #47 av: Dan016

Jösses, nu börjar jag förstå hur mycket man får "gratis" när man bygger en byggsats kontra scratchbygge. Fortsatt djupt imponerad av dina förberedelser och utförande av delmomenten.. keep up the good work säger jag bara och ser verkligen fram emot fortsättningen!Tummen upp

Anmäl
2013-12-06 20:38 #49 av: Vättersnipan

Mycket intressant bygglogg. Tack för den! Några små frågor: När du målade roderaxel, motionerade du rodret då? Kröp färg in i lagringen? Torkade lagringen ihop? Till sist: Jag har haft stor nytta och glädje av Googles gratisprogram i 3d, SketchUp. Apropå tidigare inlägg om CAD.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.