Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Bygglogg: Eilean Mòr -- del 9

2013-12-31 19:56 #0 av: ElLobo

Bygget av fartyget Eilean Mòr går vidare.



Banjoman fortsätter med sitt bygge av fartyget Eilean Mòr, som fartyget numera heter.

Länkar till tidigare tråddelar:

Anmäl
2013-12-31 21:11 #1 av: Dioramabyggare

#44: vad är de båda "plattorna" mellan akterdäck och relingen för något? Hållare för pollare (ursäkta mitt oavsiktliga rimSkämtar)?


Anmäl
2014-01-02 17:51 #2 av: Banjoman

Del 8#45#46 & #47 Tusen varma tack för de vänliga orden! Glad

#1 Ajemän – hollare för pållare, eh, hållare för pollare är exakt vad det är fråga om: tanken är att ungefär halva listbredden (dvs. +/- 3,5 mm) skall synas runt om bottenplattan till pollarna, och därmed ge en inramningseffekt; samma tanke kommer sedan gälla för alla på liknande vis däckmonterade större tingestar (typ vinsch, nedgångskapp m.m.) även på fördäcket.

/Mattias


Anmäl
2014-01-02 17:56 #3 av: Banjoman

I dag är jag åter i arbete (Skrattar) och har jag äntligen blivit färdig med halvdäcksplankningen. För att kunna gå loss ordentligt med sandpappret utan att alltför mycket riskera kringliggande målning har jag också maskerat allting utanför plankningen.

Av bilden framgår också tydligt en av nackdelarna med pappersnåtmetoden: det blir inledningsvis mycket pappersslipdamm, som raskt sätter sig i plankornas ådring och porer … Förskräckt


Anmäl
2014-01-02 17:58 #4 av: Banjoman

… dock inte värre än att flitigt slipande ger ett någorlunda passabelt resultat Glad

/Mattias


Anmäl
2014-01-02 18:03 #5 av: Banjoman

Här syns däcket sedan med några av de tillhörande vitmetalldelarna torrpassade.

Under ljusinsläppen har jag helt enkelt målat plywooddäcket svart; mellan detta och vitmetallgallret (som naturligtvis skall målas också) skall sedan en bit genomskinlig plast sitta, vilket förhoppningvis bör ge ett hyfsat realistiskt intryck av ett glasat ljusinsläpp till maskinrummet.

Detta får dock vänta något – i morgon är det i stället dags att börja planka fördäcket … Galen

/Mattias


Anmäl
2014-01-03 19:11 #6 av: Banjoman

I dag har jag kunnat tillbringa så gott som hela dagen Skrattar (lite lunch vill man ju ändå ha) i hobbyrummet med plankning av fördäcket …

I ett första steg förde jag över de viktigaste linjerna från ritningen till däcket ...



Anmäl
2014-01-03 19:12 #7 av: Banjoman

… vilket var till god hjälp med nästa jobb, nämligen att putsa och passa in kantbitarna.


Anmäl
2014-01-03 19:14 #8 av: Banjoman

Jag har också sågat till, limmat ihop och nåtat samtliga ramverk till fördäcket, samt gjort urtag i kantbitarna där vissa av ramverken överlappar innerkanterna.


Anmäl
2014-01-03 19:16 #9 av: Banjoman

Efter att ha fixerat kantbitarna tillfälligt med tejp kunde jag så limma fast de tre överlappande ramverken (till mastfoten respektive de bägge pollarna) ...


Anmäl
2014-01-03 19:18 #10 av: Banjoman

… vilka sedan i sin tur fick fungera som fasta punkter kring vilka kantbitarna kunde limmas fast i avsedda lägen.

De tre ramverk som inte har kontakt med kanterna är också färdiga, men än så länge bara torrpassade. Nå't skall jag ju ha att göra i morgon också … Cool

/Mattias


Anmäl
2014-01-03 19:27 #11 av: petzon

Ser som vanligt otroligt snyggt ut.

Anmäl
2014-01-03 19:29 #12 av: Skalski

Håller fullständigt med föregående talareGalen-snyggt

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-01-03 19:33 #13 av: Dan016

#10 Här går det undan! Imponerande!Tummen upp

Anmäl
2014-01-04 21:12 #14 av: Banjoman

#11#12 & #13 Tusen tack! Jag är hyfsat nöjd så här långt; åtminstone tycker jag att jag lyckats någotsånär med att ge det hela en passabelt symmetrisk känsla trots att hela bogpartiet, och därmed också fördäcket, egentligen är gravt asymmetriskt.

En av de sista planklängderna jag lade i dag (längst till höger i mittplankningen akter om vinschramverket) tror jag dock att jag får riva upp och lägga om: nåtlinjen i tväränden blev både sned och för tunn … Looser

/Mattias


Anmäl
2014-01-05 18:01 #15 av: Banjoman

Har inte haft lika mycket tid att bygga i dag (och i morgon återgår allt till grå vardag med byggtid utmätt i halvtimmar, snarare än halvdagar Storgråter) men ett par plankvarv till blev det i alla fall, liksom förbättring av gårdagens misstag.

De första åtta varven är nu helt klara; ett till på varje sida, så kommer jag kunna slutgiltigt passa in och limma dit de bägge sista ramverken, dvs. de som skall sitta under dasset (om babord) samt under nedgångskappen (om styrbord), och därefter planka födäcket färdigt. En del kinkiga plankformer lär det väl bli där ramverken ligger nära och/eller i oräta vinklar mot varandra, men nå't skoj skall man ju ha att förgylla ovannämnda grå vardag med … Oskyldig

/Mattias


Anmäl
2014-01-06 01:11 #16 av: Dan016

Ser väldigt bra ut, gillar nåtningen skarpt!Tummen upp

Anmäl
2014-01-06 22:06 #17 av: Banjoman

#16 Tack Glad Jag får medge att jag själv är rätt nöjd med nåten – effekten ser ut att bli precis den jag hade hoppats på utifrån provbiten jag gjorde i höstas …

I kväll blev det bara tre varv till … det går ganska långsamt när plankorna skall ges alla möjliga former, och inte bara är raka längder … men det är ju onekligen rätt skoj, också, med lite lagom utmaningar!Glad De bägge sista ramverken är i alla fall också limmade på plats nu – resten av veckan tör jag komma att ägna åt form- och fylleriarbete på de oplankade ytor som återstår Galen

/Mattias


Anmäl
2014-01-06 22:17 #18 av: Skalski

Ser mycket imponerande ut Tummen upp keep up the good plankningen Skrattar som man säger på äkta swengelska Gapskrattar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-01-08 20:47 #19 av: Banjoman

#18 Stort tack Glad Jag skall definitivt göra mitt bästa för att köpa upp den goda planking Skämtar

Med densamma går det annars ganska sakta just nu (plankorna ut mot sidorna skall ju skäras till exakta former och mått, vilket tar lite längre tid) men fyra varv till har det i alla fall blivit om babord …

/Mattias


Anmäl
2014-01-08 20:51 #20 av: Skalski

Huga vad pilligt det ser där i hörnet Förskräckt... men det fixar du med bravur.

Fråga: Pappret du använder som nåt... limmar du fast det på plankan innan eller efter du sätter den på plats?Funderar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-01-08 21:13 #21 av: Banjoman

#20 Jo, lite lätt hugafaktor är det, men alls inte värre än att det går bra, även om det tar lite tid; värst var nog den lilla biten i mitten av det nedersta, färdiga varvet, mellan de bägge ramverken, som krävde fyra försök … Förskräckt

Inte för att formerna var så svåra (det är ju bara raka linjer involverade) men därför att biten blev så liten och så klen där den är som smalast att ämnena sprack varje gång jag skulle såga av tvärändan. I slutändan valde jag att ta ett av de spruckna ämnena och limma ihop det igen, vilket gick riktigt bra – när det bara har spruckit längs med ådringen passar bitarna för det mesta väldigt bra samman igen, och efter lite slipning blir fogen så gott som osynlig Glad

Vad gäller pappersremsorna så använder jag bägge tillvägagångssätten: när det går (och jag kommer ihåga att tänka på det Galen) föredrar jag att limma dit pappret innan jag sätter biten på plats, eftersom det är snäppet smidigare än att hålla på och fumla med millimeterbreda remsor inne på däck, men överallt där en remsa skall överlappa mer än en planka (t.ex. på insidan av kantbitarna) väljer jag att nåta sträckan först efter det att samtliga inblandade bitar är på plats på däck.

Som framgår av bilden i #19 väntar t.ex. det yttersta, klara varvet om styrbord på att nåtas på plats, eftersom det där är två plankor som formar en gemensam nåtlängd för om ramverket (medan jag, om jag tänkt på det, hade kunnat nåta biten som går ner akter om ramverket på förhand, men si, det glömde jag Oskyldig).

/Mattias


Anmäl
2014-01-09 22:11 #22 av: Banjoman

Och så var fördäcket färdigplankat om babord Glad Nu återstår bara +/- åtta varv om styrbord, så kan jag sluta tråka ut världen med mina evinnerliga brädlappar … Gäspar

/Mattias


Anmäl
2014-01-10 12:21 #23 av: Dan016

Ser bra ut, brädlappar på ett skepp kan aldrig bli tråkigt!Skämtar

Anmäl
2014-01-10 12:56 #24 av: Skalski

Håller fullständigt med Dan016...Cool

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-01-10 22:46 #25 av: Banjoman

#23 & #24 Nå… så brädlappar kan aldrig bli tråkigt?! Vad bra – här kommer ytterligare några … Skämtar

Först en bit just som jag fått den formfärdig, med dymlingshål borrade och nåtpapper limmat på relevanta kanter …


Anmäl
2014-01-10 22:48 #26 av: Banjoman

… och så samma bit på sin rätta plats i tillvaron ...


Anmäl
2014-01-10 22:49 #27 av: Banjoman

… samt till slut en bild där den inlemmats i ett större sammanhang – två varv till blev det i dag … och vill allting sig riktigt väl kanske (kanske kanske kanske) jag kan bli klar med plankningen i morgon …Glad … vi får se … Funderar

/Mattias


Anmäl
2014-01-11 17:32 #28 av: Dan016

Väldigt fin passning, skär du vinklarna med skalpell?

Anmäl
2014-01-11 18:01 #29 av: Skalski

Riktigt snyggt... jag funderar själv på att använda papper som nåt på mitt nästa bygge.Tummen upp Verkar "enklare" och renare än den metod jag använde på Salama Galen.

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-01-11 19:27 #30 av: Banjoman

#28 Varmt tack Glad Vad beträffar vinklarna så är i princip alla 90° respektive 45°-vinklar sågade med rakknivssåg; alla övriga vinklar och kurvor är skurna med skalpell (just den som ses i bild, f.ö., med ett 10A-blad) och sedan putsade till slutlig form med skalpell, fiolbyggarhyvel och/eller sandpapper.

På bilden ses den allra sista biten (Skrattar) till fördäcket, på vilken jag använt samtliga dessa redskap – det var, om jag säger så, inte den simplaste plankformen i sammanhanget …

/Mattias


Anmäl
2014-01-11 21:01 #31 av: Dan016

#30 En sån däringa fiolbyggarhyvel har jag aldrig sett förr.. Finns det någon i Svea rike som säljer sådana?

Tycker att min hobbyhyvel (rakbladshyvel) är lite klumpig och bred i vissa fall.

Anmäl
2014-01-11 21:08 #32 av: Banjoman

#29 Tack! Glad

Jo, jag får säga att jag varit ganska nöjd med pappersnåttekniken (det är första gången jag använder den, efter att ha sett den omnämnd i diverse byggreportage i Model Boats) … Visst, det gör plankningen något mera omständlig, och pappersdammet gör inte slipningen enklare heller, men resultatet är, tycker i alla fall jag, värt besväret.

Särskilt i en lite större skala passar tekniken bra – jag har (som redan nämnts) använt ett papper som är +/- 0,225 mm tjockt, vilket i 1:24 motsvarar en nåtbredd i levande livet på 5,4 mm, vilket jag tror är ganska realistiskt.

Tittar man t.ex. på bifogade foto från ett besök på HMS Victory för några år sedan, så ser man att nåten är ungefär lika breda som eller möjligen något bredare än mina skosulor, vilka i sin tur är +/- 10 mm tjocka i framändan … Jag är i sig övertygad om att man kan hitta exempel på både smalare och bredare nåt, men jag känner mig i alla fall rimligt säker på att resultatet här på Eilean Mòr inte är grovt oskalenligt. Pustar

/Mattias


Anmäl
2014-01-11 21:10 #33 av: Skalski

#31 jag gjorde en sökning på fiolhyvel och fick bland annat denna träffSkämtar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-01-11 21:25 #34 av: Banjoman

#31 Det är alls inte omöjligt att det finns nå'n specialbutik – fysisk eller på nätet – i Sverige som säljer sådana, men om så är fallet eller ej är mer än jag vet.

Själv köpte jag min (jag har bara en enda, i ganska liten storlek) över disk hos Pro Arte, en musikinstrumentaffär i Antwerpen som utöver stränginstrument också är specialiserade på verktyg för instrumentbygge.

Dictum i Tyskland som jag länkade till är dock en synnerligen tillförlitlig nätbutik för träslöjdsverktyg av alla slag, inklusive för instrumentillverkning. Inte billgast i världen precis, men säljer kvalitetsgrejor och är synnerligen välkända, inte minst bland just instrumentbyggare (jag har en mycket god vän som bygger gitarrer professionellt, och det var hon som först tipsade mig om såväl Dictum som Pro Arte).

I alla fall: man kan inte jämföra de här mikrohyvlarna med en rakbladshyvel, varken samma dag eller samma år – skillnaden i precision och kvalitet är milsvid! Ja, en mikrohyvel kostar bokstavligt talat som en bättre skjorta Förskräckt men den är värd sitt pris. Tänk bara på, om du skulle välja att beställa över nätet, att de finns med såväl plan som välvd botten. Bägge varianterna har naturligtvis sina poänger, men för modellbygge skulle jag nog anse att en med plan botten är mer användbar.

/Mattias


Anmäl
2014-01-11 21:42 #35 av: Banjoman

I alla fall blev jag i dag klar inte bara med sista biten till fördäcksplankningen, utan med hela jämrans konkarongen Partajar

Jag lär väl komma att finputsa några ställen här och var ännu, men åtminstone är alla brädlappar på plats, och bägge däcken i storrt sett färdigslipade. Med 52 varv allt som allt och i snitt +/- 45 minuter per varv plus kantbitar och allmänt planeringsjobb skulle jag tro att jag lagt nå'nstans mellan 40 och 50 timmar på det här momentet ...



Anmäl
2014-01-11 21:44 #36 av: Banjoman

… men när jag ser slutresultatet (än om jag är nog- och plågsamt medveten om varje miss och varje imperfektion) så får jag nog tycka att det var värt besväret! SkrattarPartajar

/Mattias


Anmäl
2014-01-11 21:50 #37 av: Skalski

Du får två simultana "jisses amalia" av mig och min fru Tummen uppTummen upp...  det händer rätt ofta att vi säger samma saker Skämtar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-01-11 21:51 #38 av: Dan016

#33 #34 Tack för länkarna och tipsen ang. minihyvlar!

#35 Allt tar mer tid än man tror.. men när man ser ditt resultat så måste det vara guld värt. Åter igen, djupt imponerande resultat.Tummen upp

Anmäl
2014-01-11 23:58 #39 av: Banjoman

#37 & #38 Tusen tack för de vänliga orden Glad

#38 Väl bekomme! Kan tilläggas att den hyvel jag har (se Del 3, #5 för en bild) är en Ibex med plan sula, 25 mm lång och med 8 mm brett blad (jag tror att det är deras minsta). Inte så att jag menar att just den modellen eller storleken är bäst eller bättre än något annat, men mer till allmän upplysning.

Lite ytterligare googlande ger f.ö. vid handen att just Ibexhyvlar säljes över disk (och via nätet) i Sverige av bl.a. Östmans Musik i Örnsköldsvik. För vad som ser ut att vara samma hyvel som jag har tar de t.ex. 585 kronor. Även Smålands Musikvaruhus i Nässjö (en klassisk butik! Tummen upp) uppger att de säljer verktyg för instrumentbygge, men har ingen katalog på nätet.

/Mattias


Anmäl
2014-01-12 20:05 #40 av: petzon

Jösses vilket tålamod. Lyfter hatten och bockar i stum beundran. Dictums hemsida är en riktigt farlig en, väcker ett svårt habegär, man upptäcker att trots att verktygssamlingen är omfattande så finns det mycket man inte har.

Anmäl
2014-01-13 19:04 #41 av: Banjoman

#40 Tusen tack för de vänliga orden! Glad Jag håller fullständigt med om Dictums farlighet som surfdestination … också om man klarar att hålla kreditkortet kvar i plånboken så löper man risken att få våta fötter och vattenskador i trossbotten av allt dräglande … Dreglar För övrigt är det en allmänt erkänd sanning att en man som äger en stor samling verktyg måste vara i behov av ännu fler. Oskyldig

Nå, i dag har jag i alla fall tillbringat en god stund med att så gott jag kunnat torka de senaste sex veckornas ackumulerade byggdamm från modellen (och andra ytor i hobbyrummet) och därefter tagit fram AB:n och lagt första slutskiktet klarlack på skrovet i allmän- och däcksplankorna i synnerhet. Med ordentliga torktider mellan skikten lär detta ta i runda slängar resten av veckan, så rapporteringsfrekvensen kommer nog gå ner något de närmaste dagarna … Cool

/Mattias


Anmäl
2014-01-15 19:07 #42 av: Banjoman

Efter ytterligare två skikt (ett i går, ett i dag) underifrån, dvs. med skrovet upp-och-nedvänt, är klarlackeringen färdig från det hållet, så nu skall dessa bägge skikt få torka i 48 timmar.

Eftersom hela skrovets tyngd vilar på de punkter i botten som ligger an mot byggstativet vill det till att dessa är helt genomtorra så att ingenting klibbar fast eller det blir fula märken i lacken. Förskräckt

Efter avslutad tid på torken (dvs. på fredag) kommer det vara dags att vända på kuttingen och lägga ytterligare ett par-tre skikt på (framför allt) däcksplankorna, och se'n skall det här momentet äntligen vara klart! Glad

/Mattias



Anmäl
2014-01-15 20:30 #43 av: Dan016

Återigen, målningen och dekaleringen av skrovet ser väldigt bra ut!Tummen upp

Anmäl
2014-01-15 21:12 #44 av: Skalski

Många lager färg blir det... Skämtar. Ser kanonbra ut, det blir nog en bra slitstark yta med alla lager färg. Tummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-01-18 15:12 #45 av: Banjoman

#43 & #44 Tack Glad

Det är alldeles sant att det blir många skikt när man sprutmålar med AB, men nu är jag äntligen alldeles färdig med såväl målning som lackering av själva skrovet Partajar

Förvisso skall lastrummet ännu förses med en karm, likt den som redan finns för maskinrummet, innan grundskrovet kan anses helt och hållet färdigbyggt, men den räknar jag ändå inte riktigt med, eftersom den kommer behöva byggas (och framförallt målat) lös från skrovet - hade den redan suttit på plats hade det varit på gränsen till omöjligt att måla insidan av relingarna, nämligen …

Jag är med andra ord så långt kommen nu att jag i dag har kunnat öppna upp ner i innanmätet igen, och på nytt montera ballast, drivlina och r/c-delar! Skrattar

/Mattias


Anmäl
2014-01-18 15:15 #46 av: Banjoman

Med drivlinan på plats var det förstås också dags för ett litet besök i testbassängen, där jag kunde konstatera att mina tänk och beräkningar kring ballast etc. synes ha varit riktiga: vattenlinjen har hamnat precis lagom i just vattenlinjen Pustar ...


Anmäl
2014-01-18 15:17 #47 av: Banjoman

… och så gott det nu går att bedöma saken i den (det måste ju medges) något för korta testbassängen Skämtar verkar motorn ge precis lagom låga (och starka) varv för att åstadkommen en hyfsat skalenlig fart genom vattnet Glad


Anmäl
2014-01-18 15:19 #48 av: Banjoman

Och så till sist, när jag ändå burit upp skutan i lägenheten, en helhetsbild tagen i ett lite bättre ljus än det jag brukar kunna åstadkomma nere i hobbyrummet …

/Mattias


Anmäl
2014-01-18 16:08 #49 av: Dan016

#48 Ser mäktigt ut, det är bara att slänga ut TV och glo på fartyget istället!Skrattar

#46 Snyggt jobbat med vattenlinjen!

Anmäl
2014-01-18 16:10 #50 av: Skalski

Riktigt snyggt Tummen upp. Alltid trevligt med motortest Skrattar... det är först nu som jag riktigt ser storleken på skutan Glad vilken pjäs! Galen. Ser fram emot resten Tummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.