Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Bygglogg: Eilean Mòr -- del 21

2014-07-16 09:35 #0 av: ElLobo

Fartygsbygget går vidare.





Banjoman fortsätter med sitt bygge av fartyget Eilean Mòr.

Länkar till tidigare delar av byggtråden:

Anmäl
2014-07-16 10:38 #1 av: Banjoman

Del 20, #46 & #47 Tack skall ni ha! Glad

Och jo, det är inte precis hushållssnörepriser, inte ... så, som du säger, petzon, en rackans tur att det inte går åt alltför mycket. Jag skulle t.ex. inte gärna vilja få fakturan för att rigga, säg till exempel Cutty Sark med sådan lyxlina. Å andra sidan skulle jag naturligtvis hemskt gärna, om jag byggde till exempel Cutty Sark, rigga henne (där så bleve lämpligt -- det tunnast tågvirket i den här kvalitén är 0,8 mm i diameter) med just precis dylika godsaker.

Den där tunnare sorten vore det ju annars i sig ganska frestande att använda för de delar av bomriggen som skall vara rep ... Dreglar Vi får dock se ur det blir med det ... många meter lär det inte gå åt, men jag får i alla fall till att börja med rigga med billigare tråd så att jag, om jag bestämmer mig för att lyxa till det, vet exakt hur mycket det kommer behövas.

Likadant skulle en sådan 0,8-lina förstås inte vara så dum för att stroppa blocken, heller ... Galen

När jag för övrigt visade den nyinköpta snörstumpen för min hustru, och berättade att det var handslaget tågvirke, var hennes omedelbara reaktion "det jobbet skulle jag vilja ha". Tummen upp

Detta fick mig att tänka att det nå'n gång framöver skulle kunna vara rätt skoj att försöka bygga sig en liten repslagarbana i den mindre skalan och se om det ginge att lära sig (och varför inte hustrun!) att själv tillverka kanske inte jämförbar men i alla fall passabel rigg- och annan tråd till kommande byggen ... Funderar

/Mattias


Anmäl
2014-07-16 12:44 #2 av: petzon

#1 det finns gott om bilder och byggbeskrivningar av ropewalks på nätet, jag har sett allt från byggen av tekniklego till fungerande skalmodeller av repslagarbanor. också en hel del diskussioner om vilka rep som skall vara höger respektive vänsterslagna. För studier i repslagerikonst i skala 1:1 rekommenderas sett besök på repslagarmuséet i Älvängen tre mil norr om Göteborg, de har sveriges enda bevarade fulllängds repslagarbana. De har slagit tågvirket till bla. Ostindiefararen coh Erick Nordevall II.

Anmäl
2014-07-16 16:24 #3 av: Banjoman

#2 Jo, även jag har genom åren sett åtskilliga artiklar eller andra beskrivningar av mikrorepslagerier, såväl i modelltidskrifter som på nätet, och så vitt jag kan förstå bör det (ja, bortsett då från fungerande skalamodeller) inte vara särskilt svårt att knåpa ihop en dylik bana. Däremot misstänker jag att själva repslåendet kräver en del övning om man vill bli någorlunda fortfaren däruti.

Det skulle förvisso vara ganska roligt att se vad som komme att ske om jag faktiskt byggde mig en sådan bana, dvs. huruvida hustrun skulle vara sinnad att omsätta sitt spontana utrop i repslageri för husbehov ... Omöjligt är det inte -- vi har redan talat av och till om att det skulle kunna vara ett kul projekt att bygga en tågbana tillsammans när vi en gång går i pension (vilket dessvärre inte kommer vara i brådrasket) ...

Älvängen-tipset lägger jag högst definitivt på minnet! Min hustru och jag har redan ett flertal gånger talat om att vi vid någon kommande Englandsresa borde  planera in ett besök på museiflottbasen i Chatham, inte minst då för att bese deras mycket välbevarade repslagarbana ...

/Mattias


Anmäl
2014-07-18 19:00 #4 av: Banjoman

Härliga tider, strålande tider! I dag låg ett brev i lådan från Mountfleet Models, och däri de fyra vitmetalldelar jag reklamerade via e-post i söndags! Det kallar jag god kundvård och förstklassig service! SkrattarTummen uppPartajar

Visst: de behöver trimmas och putsas, som de flesta andra vitmetalldelarna i det här bygget, men det gör ingenting – det viktiga är att de är fullständiga och korrekt gjutna.

/Mattias


Anmäl
2014-07-20 18:49 #5 av: Banjoman

Efter en del ytterligare putsande, samt upptagning av hål för ett par beslag som så småningom skall limmas fast i masten blev det i dag dags att börja måla stängerna med tillhörande beslag, som vanligt först med vit grundfärg ...


Anmäl
2014-07-20 18:52 #6 av: Banjoman

(Inom parentes kan tilläggas att eftersom stängerna bägge har ett 3 mm hål i ena ändan valde jag att tillverka en målningsställning till dem som dels tillåter att vrida plywoodbiten med de 3 mm-skruvar igenom som stängerna trätts upp på så att man från vardera sidan av ställningen enkelt kommer åt att måla drygt 180 grader, dels håller fast dem stadigt nog utan att täcka något av dy ytor som skall målas.)


Anmäl
2014-07-20 18:53 #7 av: Banjoman

… och sedan ett första skikt av den gräddgula täckfärg jag blandat samman för detta ändamål.

/Mattias


Anmäl
2014-07-20 22:47 #8 av: Banjoman

Nu har jag fått färg även på beslagen, samt lagt ett andra skikt på stängerna! Glad

I morgon skall jag spruta mast och bom en gång till (eller till och med två, om det verkar behövas), och sedan skall allt detta få ligga och genomtorka till åtminstone nästa helg – givet risken för mekanisk åverkan på färgen vid monteringen vill jag inte ha för bråttom med att börja hantera allt detta med tanke på akrylfärgers egenskap att torka utifrån och in vilket, särskilt på runda, släta ytor, gör dem känsliga för att "halka iväg" om det understa färglagret inte är helt torrt.

/Mattias


Anmäl
2014-07-21 10:21 #9 av: MarkusN

Slow and steady wins the race? :-) 

Börjar få slut på superlativer, så jag stannar där :-) 

Anmäl
2014-07-22 09:53 #10 av: Banjoman

#9 Tack! GladJo, jag hoppas ju det i alla fall -- efter att ha jobbat med de här färgerna i nio månader nu har jag börjat bli bättre bekant med deras såväl starka som svaga punkter, och inte minst hur skillnaden mellan yttorr och genomtorr känns under fingrarna ...

På vissa ställen är det inte så kinkigt, eftersom eventuella småskador låter sig repareras så gott som osynligt med pensel, medan andra är svårare att fixa i efterhand, och därmed måste få tid nog att torka, vilket tär lite på tålamodet mellan varven -- i går kväll fick jag t.ex. smälla mig själv på fingrarna mer än en gång för att inte börja passa samman mastdelar som ännu bara är yttorra ... Galen

Jag har tack och lov sysselsättningsterapi så det räcker -- planen är att börja lägga vinschpussel här under veckan och återvända till mast och bom först framåt helgen. Etersom bygginstruktionerna för vinschen är ganska sparsamt utformade blev jag heller inte ledsen när jag hittade en engelsk bygglogg från just ett Highlander-bygge med ett tiotal mycket detaljerade foton av vinschen i monterat men omålat skick. Glad

Apropå nätresurser fann jag också vad som verkar vara en mycket bra instruks för hur man gör en ögonsplits, här på iFokus! Så tröttnar jag på vinschbygge kan jag alltid roa mig med att försöka lägga en sådan på tågvirket jag köpte från Eskader härförleden ... Oskyldig

/Mattias


Anmäl
2014-07-22 10:09 #11 av: petzon

#10 Härligt att du håller dig sysselsatt. Modellbyggarens valspråk bör vara:

Fac et aliquid operis, ut semper te diabolus inveniat occupatum vilket fritt översatt blir "Gör något så att djävulen finner dig sysselsatt" eller som det ofta uttrycks: "Overksamma händer är djävulens verktyg"Skämtar

Anmäl
2014-07-22 11:16 #12 av: Banjoman

#11 Sanna ord! Och för en gångs skull en uppsättning verktyg (djävulens, alltså) som inte bör finnas  i varje lyckligt hem ... Oskyldig

/Mattias


Anmäl
2014-07-23 19:48 #13 av: Banjoman

Vädret har varit rejält torrt de senaste dagarna, och färgen på såväl stänger som beslag har torkat snabbare än jag torts hoppas, åtminstone dithän att jag har kunnat/vågat montera och limma fast beslagen och därmed också kunnat sätta samman mast och bom.

Skruvarna till mastfoten skall förstås i slutändan skjutas i underifrån snarare än ovanifrån, och säkras med muttrar, men eftersom foten än så länge bara är torrpassad (i väntan på att jag får min beställda virtråd från ELFA och kan ta upp lämplig trådpassage genom mastfot och däck) är det enklare att inte hålla på att pilla med att föra igenom skruvarna underifrån gång efter annan.


Anmäl
2014-07-23 19:49 #14 av: Banjoman

Så här ser sedan skutan i dagsläget ut i sin helhet …

/Mattias


Anmäl
2014-07-23 20:35 #15 av: Dan016

Väldigt krispigt målat och snyggt!Tummen upp

Ja, den enda fördelen med värmen för en modellbyggare är väl att färgen torkar fortare..PustarSkämtar

Anmäl
2014-07-24 15:25 #16 av: MarkusN

Krispigt var ordet! och utan att kunna något om rc-bygge så verkar det också vara ett extremt genomtänkt bygge från början till slut, med en mängd "justerbarhet" och flexibilitet inbyggd. 

Anmäl
2014-07-25 21:12 #17 av: Banjoman

#15#16 Varmt tack för era vänliga ord! Glad Vad gäller det där med "genomtänkt" är det förvisso sant att jag hela tiden i alla fall strävat efter att tänka framåt, och att försöka undvika att bygga in mig i ett hörn på någon punkt. Till det absolut roligaste med det här bygget har också hört (och hör, för färdig är jag ju inte än) att gå och tänka på kommande moment och hur man skulle kunna lösa olika problem. Såväl den dagliga promenaden till jobbet, som de sista vakna minuterna efter det att lampan släckts om kvällen men innan jag somnat brukar jag ägna åt just den sortens funderingar …

I dag gjorde jag två försök att göra en ögonsplits på lyxlinan från Eskader, ett som blev mindre lyckat (och fick kasseras) samt ett där jag tror att jag bättre lyckades förstå de instruktioner jag hittat på nätet.

På bilden syns försök nummer två i ett ganska tidigt splitsskede. För att lättare hålla ordning på kardelerna doppade jag som synes deras ändar i varsin färg ...


Anmäl
2014-07-25 21:15 #18 av: Banjoman

… vilket jag hade stor glädje av på andra och tredje varvet, för att vara säker på att sticka in dem i rätt tur och ordning.

I enlighet med instruktionerna vred jag också ur slagningen på kardelerna efter första varvet, för att få plattare instick.


Anmäl
2014-07-25 21:16 #19 av: Banjoman

Så här blev sedan slutresultatet, här sett på arbetsbordet ...


Anmäl
2014-07-25 21:16 #20 av: Banjoman

… och här liggandes på fördäck, ombord på skutan.


Anmäl
2014-07-25 21:18 #21 av: Banjoman

Jag har också fått monterat topplanternan i kväll. Den behöver putsas lite till på sina ställen, och så skall handtaget sättas dit i toppen och alltsammans klarlackas, men i övrigt är den färdig.

/Mattias


Anmäl
2014-07-25 22:10 #22 av: Skalski

Inte bra att åka bort på semester en vecka... missar ju massor!! Förskräckt

Samlar senaste veckans inlägg i ett bräde och skriver "Tjusigt värre" (som vanligt Cool)

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-07-25 22:14 #23 av: Dan016

Vackert arbete med trossen, det är ju som att arbeta i fullskala..Tummen upp

Anmäl
2014-07-26 17:01 #24 av: Banjoman

#22 Du får väl snarare se det som att blir mycket roligt att titta på på en gång …SkämtarTack, också, för det glada veckotillropet! Glad

#23 Jo, tekniken är exakt densamma som i 1:1. Med just det här kvalitetssnöret var det dessutom ganska enkelt att få till sedan jag väl hade fått styr på tekniken; vid tillfälle skulle det vara intressant att se om det överhuvudtaget låter sig göras på billigare (och tunnare) bomullstågvirke … Funderar

På tal om att testa har jag i dag mest gjort just det: t.ex. har jag provat olika tekniker för att fästa vanten i masttoppen, och jag tror i slutändan att det som kommer både fungera bäst och se snyggast ut är enklast möjliga infästning, dvs. 3 stycken 1 mm-vajer utan kaus krimpfäst i mastringen på vardera sidan. Jag har också provat olika varianter med riggkrok och schackel men de blev inte lika bra, så det får bli så här (fast med längre vajrar när det är på riktigt, förstås …)


Anmäl
2014-07-26 17:03 #25 av: Banjoman

Jag har också provriggat och -hissat topplanternan. Innan det kan bli aktuellt att fästa in'at på riktigt vill jag dock ha fatt i såväl snyggare tågvirke som den virtråd som jag beställt men ännu inte fått från ELFA … Som synes fungerar dock principen!

På tal om lanternor har jag också bestämt mig för att inte sätta in nå'n glödlampa i ankarlanternan, och detta av två skäl:

  1. Det är omöjligt att helt och hållet gömma, dölja eller maskera sladdarna till vare sig topplanternan eller ankarlanternan (dessutom syns nå'n centimeter inne i styrhytten av de till positionsljusen), och skutan måste alltså föreställa ha el ombord.
  2. Det är just och jämnt tänkbart att en Clyde Puffer i början av 1950-talet hade försetts med en elgenerator driven av ångmaskinen (även om det tör ha hört till ovanligheterna), men en sådan generator kunde man ju inte räkna med för ankarlanternans del, som ju per definition är tänd när man ligger för ankar och därför inte nödvändigtvis har maskinen igång. Ergo bör denna lanterna även om de andra elektrifierats alltjämt vara en oljelampa.

/Mattias


Anmäl
2014-07-26 17:05 #26 av: Banjoman

Som avslutning på byggdagen städade jag se'n bordet, och plockade fram delarna till vinschen, med vilken jag planerar att ta itu i morgon …

/Mattias


Anmäl
2014-07-27 17:47 #27 av: Banjoman

Till dess jag är helt och hållet säker på precis hur alla delar på vinschen hör och/eller skall sitta samman kommer jag förstås bara torrpassa.

Jag planerar också att tillverka en annan basplatta i jämförbar men snäppet tjockare modell (1,5 istället för 1 mm) och av lite bättre plywood; den som syns i bild är alltås en som följde med i byggsatsen, och hade fördelen av att ha märken inritade för där hål skall borras för sidoplattorna samt för bromspedalfästet.

Genom att under inputsnings- och torrpassningsfasen ugår från dessa mått får jag god koll på om de stämmer eller inte (vilket så här långt verkar vara fallet).


Anmäl
2014-07-27 17:53 #28 av: Banjoman

Dagens första problem att lösa var hur jag skulle kapa det plaströr till lagom längd som skall utgöra vinschtrumman. Efter ett första försök att såga konstaterade jag att det inte var någon lyckad teknik – hur jag än försökte gera drog sågen en aning snett.

Dess bättre passade röret precis runt en överbliven stump 12 mm rundstav från masttillverkningen, och kunde på så sätt monteras i svarven, med vars hjälp det sedan var en ren barnlek att göra två perfekt vinkelräta ändsnitt. Partajar


Anmäl
2014-07-27 17:54 #29 av: Banjoman

Detta gjorde det i sin tur hur enkelt som helst att expoxylimma samman trumman och dess bägge sargar, med alla delar i precis rätt vinklar mot varandra. 


Anmäl
2014-07-27 17:57 #30 av: Banjoman

Med undantag för de delar jag nyligen behövde be tillverkaren om att få (och snarast också fick) nya av är annars vitmetallgjutningarna till vinschen genomgående av klart godkänd kvalitet; de behöver dock som vanligt putsas för att få bort enstaka bitar gjutskägg och -stammar, liksom för att få upp rätt yta på vissa ställen.

För alla runda delar (och det är ju det några stycken på en vinsch) kom svarven och en bit sandpapper ånyo väldigt väl till pass ...


Anmäl
2014-07-27 17:59 #31 av: Banjoman

… inte misnt då för de delar som det finns flera likadana av: med svarven blev det än en gång busenkelt att inte bara putsa dem men också få dem precis lika stora och (tillräckligt) perfekt runda!

Här till exempel de bägge svänghjulen, före putsning ...


Anmäl
2014-07-27 18:00 #32 av: Banjoman

… och här efter fullbordat värv!


Anmäl
2014-07-27 18:02 #33 av: Banjoman

Vissa delar – faktiskt samtliga fyra reptrummor – behövde dessutom bättras på lite med Milliput – i synnerhet de bägge större var ganska ojämna i botten, och jag tror det kommer se betydligt snyggare ut om de är lika breda hela vägen runt.

I morgon, när det hela genomhärdat, skall de förstås tillbaka i svarven för att slutputsas ...


Anmäl
2014-07-27 18:05 #34 av: Banjoman

Så till sist en bild på hur det hela tedde sig i torrpassat skick vid byggdagens slut … lite småputs här och var återstår, liksom de tre arbetsaxlarna skall mätas in och kapas till slutgiltig längd och svärtas, men redan framåt mitten av veckan borde jag kunna börja måla … Eller kanske till helgen – jag har lite funderingar på att bättra på vevaxelsliden på de bägge cylindrarna också, men vi får se hur det blir med det … Funderar

/Mattias


Anmäl
2014-07-27 18:57 #35 av: Skalski

Tjusigt pysslat och pusslatTummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-07-27 20:10 #36 av: Dan016

Läckert! Och snyggt svarvat!

Anmäl
2014-07-27 22:19 #37 av: petzon

Snyggt och som vanligt väldigt informativt

Anmäl
2014-07-28 20:03 #38 av: Banjoman

#35#37 Tack skall ni ha! Glad

Som nämndes ovan har jag funderat på att bättra på sliden (och stötstångerna) till de bägge ångcylindrarna på vinschen; de är nämligen inte särksilt runda som de är, och svåra att komma åt att putsa utan att knäcka något. Dessutom är ytterändarna på sliden i vägen om man vill ta upp och putsa öppningen i vevstaksgaffeln (och det vill jag!) ...


Anmäl
2014-07-28 20:10 #39 av: Banjoman

… så jag tog mod till mig och avbitartång i hand! Efter att ha klippt bort de gamla stängerna borrade jag upp lagoma hål i såväl cylindertoppen som i vevstakefästet, i vilka några bitar 1,2 mm mässingstråd (som förstås så småningom skall slutkapas till rätt längd) passar.

Den här operationen kommer dessutom göra det lättare att måla hela kalaset. De bägge sliden på respektive cylinder tänkte jag sedan lämna som de är, dvs. i bara mässingen (Skämtar) tillskillnad från stötstängerna, som jag tänker svärta. Jag funderar därvidlag också lite löst på om det inte skulle se ännu snyggare ut att göra just stötstängerna av 1,5 mm tråd, för att tydligare markera att det är fråga om stänger med olika funktion … Funderar

Att det sitter lite Milliput runt den ena stötstången beror på att den var lite klent gjuten just där, och började visa tecken på att kunna knäckas (Förskräckt), så i förebyggande syfte tänkte jag att en liten förstärkning inte skadar. Skulle den sedan ändå gå av blir det lättare att reparera, misstänker jag, med lite mer material tillgängligt. Det hela skall förstås putsas till sedan det härdat färdigt.

/Mattias


Anmäl
2014-07-28 21:06 #40 av: petzon

#39 ett verkligt lyft att byta till tråd istället för gjutgods. Röstar på att du tar 1,5 mm tråd till sliden, det blir ännu snyggare.

Anmäl
2014-07-28 21:28 #41 av: MarkusN

Alltså en sådan där svarv... undrar om det är för tidigt att skriva till tomten? 

Häftigt vinschmaskineri! Den ska bli kul att se färdig. Enbart denna mackapär får ditt tidiga beslut att inte vädra att vara ett under av insiktsfullhet. En gammal hårt arbetande vinsch... på salta kalla Nordsjön... med koldamm... och koleldning... Du hade fått vädra i ett år! Skrattar

Anmäl
2014-07-28 22:28 #42 av: Banjoman

#40 Tack! Glad Nota bene: den bit jag funderar på att göra av 1,5 mm-tråd i stället är stötstången, dvs. den mittersta av de tre; jag tror nämligen inte att jag på alla punkter har tillräckligt mycket vitmetallgods tillgodo i slidstångsnipplarna för att tordas borra upp dem till 1,5 mm. De gjutna stängerna är för övrigt alla tre +/- 1,2 mm i genomsnittsdiameter, så jag tror det blir bäst att låta slidstängerna behålla den dimensionen.

#41 Jag är (som förmodligen framgått med all önskvärd tydlighet) mycket, mycket glad för min lilla svarv! Skrattar Som jag tidigare sagt har den absolut sina begränsningar: den är inte särskilt råstark, och alltför långa och/eller tunna material tenderar att kräva svarvning med mycket lätt hand, men så länge man respekterar detta underlättar den väldigt många moment! Särskilt om man (som jag fått upfattniningen att du gärna gör) bygger segelfartyg – den gör det så många gånger lättare att förvandla rak rundstav till fasade rundhult, liksom centrumborrning för sammanfogning av flerdeliga rundhult blir väldigt mycket enklare.

Vad gäller vädring så är det mindre en fråga om hur mycket jobb, och mer ren och skär rädsla för att ställa till'at för mig själv, eftersom det är något jag aldrig provat. Tittar man t.ex. på bilderna av prototypbygget på Mountfleet Models webbplats så ser man att de valt att vädra så det står härliga till (med ett på det hela taget mycket tilltalande resultat, också), men för min del så fegar jag ur på den punkten!

/Mattias


Anmäl
2014-07-28 22:44 #43 av: petzon

#42 naturligvtvis menar jag stötstången, skyller på värmenPustar

Anmäl
2014-07-28 22:46 #44 av: Skalski

#39 ... fixa en stund till och jag är övertygad om att du ser till att cylindrarna helt plötsligt börjar gå runt Galen... tjusigt!

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-07-28 22:47 #45 av: Dan016

# Ser ut att bli en lyckad och snygg modifiering!Tummen upp

Anmäl
2014-07-29 20:29 #46 av: Banjoman

#43 Värmen är en mycket god ursäkt! Allt över 22 grader är onödigt varmt, tycker jag personligen … Kämpar

#44 Tack! GladRent teoretiskt skulle det vara möjligt att låta sliden glida på de nya slidstängerna, men givet att vevstaken är fastgjuten i sliden skulle nyttan därav vara begränsad. Även i övrigt är den här vinschen näppeligen gjord för att vara rörlig – delarna är nog i sig relativt nära verkligheten, men har inte riktigt den passform som krävs, liksom vitmetall har en rejäl, inbyggd bromsverkan … Galen

#45 Tack så mycket! Glad

I dag har det mest blivit småpyssel: t.ex. bröts handtaget på vinschbackslaget av när jag skulle putsa upp det, och eftersom det var så klent vid brottstället valde jag att i stället tillverka ett nytt av en bit 0,5 mm mässingstråd och lite Milliput ...


Anmäl
2014-07-29 20:32 #47 av: Banjoman

… och samma mässingstråd kom till användning även för ena vevstaken: jag hade ju noterat i går att den var klen precis där den övergår i gaffeln runt sliden, och i dag bröts den också av i stort sett med detsamma som jag började hantera den.

Ergo: ett hål i vardera delen, en kort bit mässingstråd och lite tunn-CA, så var delen hel igen, och betydligt starkare.


Anmäl
2014-07-29 20:35 #48 av: Banjoman

Jag har också putsat in och limmat fast de bägge ånglådorna på insidan av de bägge sidostyckena; därmed börjar det också bli möjligt att torrpassa åtskilliga andra delar också, eftersom det innebär att avståndet mellan sidostyckena, som bestäms av ångrören närmast i bild (in, överst, samt ut, nertill), nu kan anses vara definitivt fastställt. 


Anmäl
2014-07-29 20:36 #49 av: Banjoman

OIch så här ser sedan den torrpassade vinschen ut på sin plats i helheten …

/Mattias


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.