Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Bygglogg: Eilean Mòr -- del 35

2015-03-23 20:33 #0 av: ElLobo

Fartygsbygget fortsätter.




Banjoman fortsätter med sitt bygge av fartyget Eilean Mòr. 

Länkar till tidigare delar av byggtråden:

Anmäl
2015-03-23 20:37 #1 av: Skalski

Jullen börjar ju bli riktigt snygg måste jag säga Tummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2015-03-23 22:21 #2 av: Banjoman

#1 Tack skall du ha!

Även om fejkborden inte är riktigt symmetriska mellan babord och styrbord (och för den delen inte heller matchar de gjutna bordgångarna på skrovets utsida) så artar det sig ändå till att det kommer liva upp jullens interiör en hel del, vartill kommer att jag som redan nämnts tror att sådant kommer försvinna när all inredning och detaljering kommer på plats. Så jo: jag är glad att jag gjorde mig besväret (och att jag började om när det första försöket gick i hask)! Pustar

Det faktum att fejkborden är klinkerlagda kommer också innebära att det blir små mellanrum mellan delar av fejkspanten och fejkborden, vilket jag hoppas kommer innebära ytterligare en upplivande effekt … Funderar


Anmäl
2015-03-24 13:54 #3 av: rocc1

Nu har jag läst igenom hela tråden, tog en "liten" stund. Jag är mållös, vet inte vad jag ska säga som inte redan är sagt  , jädrar vad fint Tummen upp

Anmäl
2015-03-25 20:56 #4 av: Banjoman

#3 Tusen varma tack för dina vänliga ord – det gläder mig verkligen att höra! Glad

I dag kom jag i gång med att få fejkspanten på plats … 


Anmäl
2015-03-25 20:58 #5 av: Banjoman

… med detta som resultat. Nästa steg blir att sätta längsgående ribbor utmed innersidorna, på vilka tofterna skall vila, men det får vänta till nästa byggpass … 


Anmäl
2015-03-25 21:28 #6 av: Skalski

Attans vad snyggt det blev... måste nog ta mig i kragen och fixa liknande på Salamas livbåt Får idéTummen uppTummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2015-03-25 21:33 #7 av: MarkusN

Så snygg livbåt att den ser CAD-ritad ut i bilden SkrattarSkämtar

Anmäl
2015-03-25 23:19 #8 av: Rone

Verkligen lyckat jobb du gjort med insidan på jullen, väl värt jobbet!Tummen upp

Anmäl
2015-03-26 18:29 #9 av: Banjoman

#6–#8 Tusen tack skall ni ha för alla vänliga ord! Glad

I dag har jag till att börja med fått limmat på en förlängning av kölen, upp över akterspegeln, samt bättrat på skarven mellan kölen och denna roderstock med Milliput.


Anmäl
2015-03-26 18:30 #10 av: Banjoman

Jag har vidare limmat dit de längsgående lister på vilka tofterna så småningom skall vila … 


Anmäl
2015-03-26 18:33 #11 av: Banjoman

… liksom tvärstycket dem emellan över insidan av akterspegeln. Den senare gjorde jag, liksom roderstocken, av trä- snarare än styrenlist, eftersom trä är ett mycket smidigare material att limma mot Milliput respektive glasfiber – lite kapillärapplicerad tunn-CA fixade de fogarna alldeles geschwindt.


Anmäl
2015-03-26 20:04 #12 av: petzon

Sedvanlig Banjomankvalitet, d.v.s. en nivå som får oss vanliga dödliga att bli gröna av avund

Anmäl
2015-03-27 14:51 #13 av: rocc1

Det där blir ju riktigt bra, en metod som är väl värd att lägga på minnetTummen upp

Anmäl
2015-03-28 20:22 #14 av: Banjoman

#12 Skall du säga, vars alster genomgående och regelbundet får en annan stackare att känna sig fasligt enkel?!? Nörd Icke desto mindre: ett varmt tack skall du ha! Glad

#13 Stort tack för dina vänliga ord!

Efter att ha lött Deans-don på sladdarna till min sprillandes nya wattmätare var jag naturligtvis tvungen att kolla att den fungerar, också … och jodå! Det gör den! Strömuttaget är naturligtvis väldigt lågt, eftersom jag inte hade tid innan det var dags för middag att fylla badkaret och bära upp skutan i lägenheten (propellern snurrar med andra ord fritt i luften, dvs. möter minimalt motstånd), men som synes fungerar det hela i alla fall! Glad Jag konstaterar också att drivlinan vid dylik torrkörning på full fart toppar strömförbrukningen på 0,63 A.

Under instundande påskhelg kommer det dock vara dags att lägga'na i blöt i badkaret, och se vilka strömuttag som blir aktuella när propellern är nedsänkt i vatten, och försöker trycka in skutan i badrumsväggen … Nörd


Anmäl
2015-03-28 20:58 #15 av: Skalski

 #14 Bäst du förstärker väggen med ett antal 2"4 så att du slipper en ofrivillig badrumsrenovering Galen... eller, kanske inte Gapskrattar.

Ska bli spännande att se vad strömförbrukningen hamnar på...Får idé

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2015-03-30 09:51 #16 av: Banjoman

#15 Riktigt orolig är jag väl inte för att fören skall stånga sig igenom badkarskanten ... CoolSkämtar

Det skall dock bli mycket intressant att se vilka värden jag får jämfört med de förväntade (+/- 1,8 A) enligt motortillverkarens tabell.

Givetvis borde jag ha skaffat en wattmätarmojick redan när jag började fixa med drivlinan för snart två år sedan, men det var ju inte så lätt att göra då jag inte förrän helt nyligen ens visste att sådana finns. Galen

Rätt tillvägagångssätt är förstås att först installera motorn, och sedan testköra den med maximalt motstånd (= förtöjd eller motsvarande)  i lämpligt vattendrag (badkar, plaskbassäng, ... ) med batteriet direktinkopplat. På så vis får man pejl på vad maxuttaget är, och kan man välja kablage, fartreglage och säkringar utifrån verkliga värden snarare än teoretiska. Nörd


Anmäl
2015-03-30 18:56 #17 av: Banjoman

Och int' kunde jag vänta till i påsk, heller … det vart vatten i badkaret redan i dag, med ty åtföljande mätaravläsning: max strömuttag vid full fart framåt och skutan hållen fast med handen blev, som synes, 6,21A, medan det löpande värdet under vad jag misstänker motsvarar "normal gång" hamnade  kring 1,3 à 1,4A. Med 10Ah i batteriet innebär det alltså att jag bör kunna räkna med åtskilliga timmars körtid … Cool

Dessa värden innebär alltså att jag sitter helt nöjd med den på teori baserade dimensioneringen av såväl huvudsäkring (10A) som fartreglage (15A)! Glad

Jag har därtill glädjen att kunna meddela dem som minns fjolårets klarlacksdebacle att både skutan och klarlacken nu tål vatten! Skrattar


Anmäl
2015-03-30 19:01 #18 av: Banjoman

Så här såg hon för övrigt ut med våta fötter … en aning aktertung, så efter taget foto flyttade jag fram batteriet en aning; dock inte alltför mycket, ity man på många foton av Puffers under gång ser dem vara just aktertunga. 


Anmäl
2015-03-30 19:03 #19 av: Banjoman

Jag passade också på att ta ett par foton med tända lanternor och i (halv)mörker … dels en närbild på maksinrum och styrhytt, med positionsljus, akterlanterna och tänt nakterhus … 


Anmäl
2015-03-30 19:04 #20 av: Banjoman

… dels en bild i helfigur, där även topplanternan samt återskenet från babords positionsljus kommit med.


Anmäl
2015-03-30 19:07 #21 av: Skalski

Så vackert Kär

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2015-03-30 19:09 #22 av: sotaren

Grannt !!

Anmäl
2015-03-30 20:17 #23 av: MarkusN

Kolla! På böljan i baljan! Vajjert! Tummen upp

Anmäl
2015-03-30 21:38 #24 av: An_Ek

Snyggt bygge med alla detaljerna.

Anmäl
2015-03-30 22:01 #25 av: petzon

Så vackert att man blir tårögd

Anmäl
2015-04-01 20:23 #26 av: Banjoman

#21–#25 Tusen tack skall ni ha, allesammans! Glad

Givet att virket till relingar och tofter (de screentryckta plywoodämnena, till vänster i bild, tänker jag inte använda mig av) nu har anlänt börjar det dra i hop sig till fortsättning av jullebyggandet, men i dag blev det inte mer gjort därvidlag än att jag ritade av dess konturer på en bit papper.


Anmäl
2015-04-01 20:25 #27 av: Banjoman

I stället har jag fått najat ett block till förstaget … 


Anmäl
2015-04-01 20:25 #28 av: Banjoman

… genom vilket jag skurit hisståget till ankarlanternan.


Anmäl
2015-04-01 20:30 #29 av: Banjoman

Eftersom jag inte tänker mig ha ankarlanternan hissad (jag har inte sett ett enda foto på en Puffer från tiden det begav sig som hade denna lanterna hissad under gång) har jag i stället belagt hisståget i förstagets vantskruvsanordning. Jag skall möjligen sträcka upp det hela lite till; det är ju tyvärr svårt att få tågvirke i så här klena dimensioner att hänga löst på ett snyggt och naturligt sätt, eftersom det helt enkelt inte väger tillräckligt mycket.

Jag borde eventuellt också byta ut sladden mot en snäppet tunnare – det finns ju ingen anledning att rigga en så'n här enkel liten hiss med lika kraftigt tågvirke som jag använt till gajtågen, som ju skall tåla betydligt större påfrestningar … Funderar


Anmäl
2015-04-01 22:14 #30 av: mike gbg

snyggt

Anmäl
2015-04-03 17:58 #31 av: Banjoman

#30 Tack skall du ha! Glad

Dagens övningar passade jag, när jag ändå hade lyft av lastluckelådan för att plocka ur batteriet och fyllningsladda det, på att limma dit de bägge falska ledstängerna till skanslejdaren under nedgångskappen.


Anmäl
2015-04-03 18:04 #32 av: Banjoman

Som jag häromda'n antydde kunde komma att ske bestämde jag mig också för att byta ut hisståget till ankarlanternan mot en något klenare dimension (0,5 mm i stället för 0,8) av tågvirke – det första försöket kändes lite i grövsta laget.


Anmäl
2015-04-03 18:04 #33 av: Banjoman

Som synes har jag också valt att hala an hisståget så att det är sträckt – det går ju som redan nämnts inte särskilt bra att få ett snyggt löst häng i så här klena och lättviktiga grejor.

Man kan åstadkomma ganska hyfsad kurvatur i hängande tågvirke om man stryker det med utspätt trälim och låter det torka i rätt form, men eftersom jag vill att alla delar av riggen skall vara fullt fungerande är en sådan lösning inte aktuell.


Anmäl
2015-04-03 18:08 #34 av: Banjoman

Som sista övning för dagen satte jag sedan samman just ankarlanternan. Den uppmärksamme noterar kanske att den tredje linsskyddsstången saknas; jag upptäckte först efter det att fotot tagits att den fallit av igen, och letade en lång stund efter den i Golvmonstrets håla, dessvärre utan framgång … Förskräckt

Till sist kom jag dock på den ljusa idén att titta under det hoprullade förtöjningståget på fördäck, och si: där var den! Pustar


Anmäl
2015-04-03 23:20 #35 av: Dioramabyggare

#34: jättevacker ankarlanterna! Och vad bra att du hittade den saknade linsskyddsstångenGlad!

Anmäl
2015-04-04 17:52 #36 av: Banjoman

#35 Tusen tack skall du ha! Glad

Nu är ankarlanternan i princip klar, med en fästandordning för nedhalet ordnad i form av en överbliven ledstångshållare från maskinrummet, ditlimmad och målad med kopparfärg, i vilken sagda nedhal alltså schacklats på plats. Lanternan skall förstås inte hänga här, på skeppsklockans plats, men för fotoändamål fungerade stället bra ... 


Anmäl
2015-04-04 17:55 #37 av: Banjoman

Annars har dagen mest ägnats åt att tillverka ett relingsämne till jullen ... Efter att ha kopierat skrovets yttre former, samt lagt till inre och yttre marginaler, klistrades formskissen upp med sprejlim på en bit 2 mm lönnflak ... 


Anmäl
2015-04-04 17:55 #38 av: Banjoman

... och sågades sedan gradvis ut med hjälp av bandsågen ... 


Anmäl
2015-04-04 17:57 #39 av: Banjoman

... samt limmades på plats med hjälp av 5-minutersepoxy (eftersom epoxy är det enda av de lim jag har som jag vet griper i såväl trä som glasfiber och styrenplast).


Anmäl
2015-04-04 17:58 #40 av: Banjoman

Jag har putsat lite försiktigt redan på resultatet, me inte för mycket; sådana övningar får vänta till dess epoxyn genomhärdat ... Cool


Anmäl
2015-04-04 18:40 #41 av: Skalski

Huga! Förskräckt Nu börjar det bestämt bli vått om fötterna igen Dreglar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2015-04-05 20:06 #42 av: Banjoman

#41 Tack så hemskt mycket! Glad

Jag har fortsatt att brottas med relingen – ämnet jag limmade dit hade jag med flit gjort för stort, för att ha ordentligt puts- och slipmån. Det är dock inte helt enkelt att uppnå ett passabelt resultat, eftersom glasfiberskrovet inte är helt symmetriskt, och dess relingskant inte har en riktigt så jämn och snygg kurvatur som hade varit önskvärt.

Jag har med andra ord och mina principer trogen strävat efter en optisk snarare än en äkta symmetri, och i alla fall försökt åstadkomma något som ser såpass balanserat ut att det får duga.


Anmäl
2015-04-05 20:08 #43 av: Banjoman

Jag tror att detta på det hela taget duger, även om jag innan det är dags att börja måla också skall ta och slipa relingskanterna lite svagt och mjukt rundade ... 


Anmäl
2015-04-05 20:11 #44 av: Banjoman

... samt sätta rormaljor på akterstocken samt roderhakar på rodret. Det senare skall förvisso förvaras i botten på jullen, men det bör ju åtminstone se ut som om det skulle kunna hängas på plats i aktern. Nörd

Dessutom behövs det tvärslår i botten av jullen för trallbrädorna att vila på ... 


Anmäl
2015-04-05 21:20 #45 av: Skalski

Så snyggt, så snyggt! Tummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2015-04-06 15:27 #46 av: Banjoman

#45 Tack skall du ha! Glad

För att underlätta tillverkningen av de tvärstycken på vilka durkbrädorna skall vila markerade jag deras lägen med hjälp av lite maskeringstejp, och förde sedan över skrovformen till papper med hjälp av en profilmall ... 


Anmäl
2015-04-06 15:28 #47 av: Banjoman

... varpå det gick smidigt nog att tillverka sagda tvätstycken av lite styrenlist, och limma dem på plats mellan spanten.


Anmäl
2015-04-06 15:29 #48 av: Banjoman

Jag har också fått satt roderhakar på rodret samt motsvarande rormaljor på akterstocken ... 


Anmäl
2015-04-06 15:32 #49 av: Banjoman

... så när de sista Milliput-förbättringarna torkat är jullens skrov färdigt att målas.

Som synes har jag också fått slipat relingskanterna lätt rundade såväl inom- som utombords. Möjligen skall jag, innan jag målar, stryka träet med ett par skikt av Eskaders grundfiller, för att något litet jämna ut'at, så att det inte syns alltför väl när man målar att jullen är gjord av olika slags material.


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.