Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

1. Airbrush och färg Allmänt Dekaler Die-Cast (färdiga modeller) Diorama Evenemang / Tävlingar / Utställningar Fartyg Figurer Figurspel, Warhammer, Flames Of War, The Lord... Flyg Fordon Fotogalleri Föreningar i Sverige Gissa vad...?! Gruppbyggen Köp / Sälj och Byt MJ - Modelljärnväg Månadens bygge Nyheter OT - Off Topic Om sajten och iFokus Pansar Pågående projekt RC - radiostyrt Recensioner Reseskildringar Rymd Science Fiction Tidskrifter / Referenslitteratur Tips & Råd Veckans bild What if
Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Bygglogg: Eilean Mòr -- del 28

2014-10-18 21:16 #0 av: ElLobo

Fartygsbygget går vidare.



Banjoman fortsätter med sitt bygge av fartyget Eilean Mòr. 

Länkar till tidigare delar av byggtråden:

Anmäl
2014-10-18 21:38 #1 av: petzon

Det kan helt enkelt inte bli bättre, Hatten av .

Anmäl
2014-10-19 10:41 #2 av: Dan016

Makalös riggning!Tummen upp

Anmäl
2014-10-19 18:18 #3 av: Banjoman

Varmt tack skall ni ha, allesammans! Glad

Den här helgen har vi fått en högst tillfällig men icke desto mindre släng av brittsommar, med strålande solsken och temperaturer bortåt 23 à 24 grader Skrattar Ergo har det blivit mer utflykt och mindre byggande i dag, men jag har i alla fall fått till även taljeupphalet till lastbommen, enlight numera välkända riggningsprinciper.

Här först i bomnocksändan … 


Anmäl
2014-10-19 18:19 #4 av: Banjoman

… här i masttoppen … 


Anmäl
2014-10-19 18:19 #5 av: Banjoman

… och här, till sist, tre översiktsbilder … 


Anmäl
2014-10-19 18:20 #6 av: Banjoman

… 


Anmäl
2014-10-19 18:29 #7 av: Banjoman

… samt så här.

All denna riggning är alltså i princip fullt fungerande! Nörd Detta innebär förstås att alla löpande ändar måste vara tillräckligt långa för att tillåta rörlighet mellan varje taljas ytterlighetspunkter, vilket i sin tur nog tyvärr får som konsekvens att jag inte kommer kunna använda den extrasnitsiga handslagna riggtråd jag köpte hos Eskader i somras, eftersom jag inte har tillräckligt mycket därav.

Gajtågslöparna behöver vara +/- 130 cm vardera, medan taljeupphalet måste vara hela 170 cm långt om sladden skall nå ner i däck när bommen vilar i vaggan. Detta ger 130+130+170=430 cm, vartill kommer att lanternehisset behöver vara ca 90 cm och däverttaljan kanske 50 cm eller så. Summa summarum ger det ett behov av nästan 6 meter, och jag har bara 4,80 (och jo: jag har ringt Eskader och frågat – de 4,80 jag köpte i somras var det sista de hade) Storgråter

Jag kommer med andra ord att rigga den löpande riggen med annan lina för närvarande, och sedan i nå'n lämplig framtid, när jag har både tid och ork och lust, göra i alla fall ett försök att bygga min egen miniatyrrepslagarbana. Men till dess får det bli så här. Detta beslut har dock det goda med sig att jag, om jag vill, kommer kunna använda Eskaderlinan till att rigga vevlingarna i stället … 


Anmäl
2014-10-20 00:28 #8 av: Puttejonsson

Jösses vad snyggt, du kan verkligen bygga båtar!!!

Anmäl
2014-10-22 20:38 #9 av: Banjoman

#8 Tusen tack skall du ha för dina vänliga ord! Glad

Även denna vecka är det lite snålare tilmätt med byggtid än vad jag skulle önska, men jag har i alla fall så smått fortsatt med lastbomsriggningen genom att fundera kring hur jag skall sätta upp den, och inte minst hur jag skall hantera vippvajern så att den hålls lagom sträckt (och därmed ser snygg ut) utan att den för den skull blir för hårt spänd.

Dessutom är det på det viset att vinschtrumman inte kommer gå att ha rörlig, utan behöver limmas fast i önskat läge, vilket förstås också kommer innebära att det inte blir möjligt att ändra längden på vippvajern; detta i sin tur gör att det lilla spel i det hela som man får med en elastisk stropp  förenklar injusteringen av hela vippapparaten.

En variant är att haka fast lastkroken i en svagt elastisk stropp fäst i handlejdaren på maskinrummets framsida … Här testar jag principen med en bit riggtråd och ett gummiband, bara, men man borde kunna använda en sådan svart (eller vit) småelastisk, ganska tunn tråd som man annars stickar in i t.ex. muddarna på en tröja … Vi får se, men det tål att tänkas på. Funderar


Anmäl
2014-10-22 20:43 #10 av: Banjoman

Jag har nämligen också kommit fram till att det nog blir bäst att låta bommen stå i ett läge likt detta, eftersom man då med normal försiktighet kan lyfta bort såväl maskinrummet som lastrumssargen och komma åt drivlinan och dess strömbrytare utan att behöva lyfta bommen åt sidan. Med gajtågen riggade och anhalade står bommen väldigt stadigt i valt läge, och jag har sett ett antal fotografier från tiden då det begav sig på vilka man ser en Puffer under gång med bommen upphissad i den sortens vinkel.


Anmäl
2014-10-22 21:45 #11 av: Skalski

Det ser väldigt snyggt och estetiskt ut på min ära! NördTummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-10-22 21:51 #12 av: Dan016

Det har aldrig slagit mig tidigare att en riggning kan vara så vacker (och funktionell)!Tummen upp

Anmäl
2014-10-25 20:55 #13 av: Banjoman

#11 & #12 Tusen tack skall ni ha! Glad

#12 För min del är jag benägen att tycka att det är just det funktionella som skapar skönhet – någonting som är uttänkt, och som gör ett jobb på ett praktiskt och användbart vis blir också ofta vackert i mina ögon.

Jag har efter en så gott som byggfri vecka (Storgråter) äntligen haft en dag med riktigt gott om tid, och försvann därför, sedan Melodikrysset avlyssnats och lösning skickats in, så gott som omedelbart i riktning mot hobbyrummet, där vinschen och vippen väntade på slutgiltig sammansättning.

Eftersom det gått åt mer än jag hade räknat av 0,5 mm-vajern till andra delar av riggen, och jag bara hade 3,5 meter kvar av de 6 meter jag köpte härförleden började jag med att lägga ett lager 1 mm-vajer runt vinschtrumman. På så vis får jag ett vajerfärgat bottenskikt, vilket inneb'är att det inte gör så mycket om det blir nå'n glipa här eller där när 0,5:an lindas på. Dessutom vet jag ju se'n tidigare att plaströret som utgör själva trumman är extremt svår att limma emot – i stort sett det enda som fäster är epoxy.

Alltså smetade jag 5 minutersepoxy kring vinschtrumman, lindade på 1 mm-vajern och lade att härda … 


Anmäl
2014-10-25 20:56 #14 av: Banjoman

… och stack sedan emellan med att limma fast den lilla spelnocksaxeln, liksom bromsbandet till huvudaxeln.


Anmäl
2014-10-25 21:00 #15 av: Banjoman

Jag har, som tidigare rapporterats, fått brottas en hel del med att få dit 0,5 mm-vajern kring de klenaste vajerkauserna. En inte ringa del av problemet har varit det faktum att kausen måste öppnas och träs kring sitt schackel innan vajern kan fästas på, och att kausen gärna åker fram och tillbaka kring schacklet.

Jag såg med extra stor skräck fram emot denna övning på vippen, eftersom jobbet måste göras in situ under bommen (det finns ingen chans att trä vajer och kaus genom ledblocket vid sidan av masten nämligen), men så slog det mig att jag med en träspeta skulla kunna blockera kausen mot schacklet … Får idé och si, det vart så många gånger lättare! Skrattar


Anmäl
2014-10-25 21:04 #16 av: Banjoman

Här syns vippen uppspänd för montering av kaus i vajersladden: lastkroken är hakad i sin fastgörning, som går under handlejdaren på maskinrummets framsida, och sedan hålls i lätt spänn via en limklämma nedanför styrbords reling; i andra änden har jag tillfälligt fixerat vajern där den går genom ledblocket med hjälp av en peang och ytterligare två limklämmor.

Detta gav en tillräckligt stabil plattform för att kunna jobba, samtidigt som det hela var så pass fjädrande att jag inte löpte alltför stor risk att dra sönder något. Pustar


Anmäl
2014-10-25 21:08 #17 av: Banjoman

Som synes lyckades jag till sist få vajern runt kausen och vajerklämman ådragen och sammantryckt i rätt läge. Som vanligt klär jag sedan vajern precis ovanom klämman, och säkrar det hela med utspätt trälim.

Eter att ha funderat ytterligare ett varv på det jag sade häromdagen, om hur vippen skall hållas lagom spänd, bestämde jag mig i slutändan för att inte köra med nå'n elastisk stropp, utan istället splitsa en kaus i ena sladden av den stump jag hade kvar av den handslagna 1,1 mm-riggtråden … 


Anmäl
2014-10-25 21:09 #18 av: Banjoman

… och sedan i andra sladden göra en ändsplits … 


Anmäl
2014-10-25 21:09 #19 av: Banjoman

… med ledning av en instruks jag googlade fram i telefonen … Nörd

Splitsen är kanske inte helt perfekt, men fyller i alla fall sin funktion … Cool


Anmäl
2014-10-25 21:15 #20 av: Banjoman

Här syns så deta hela fixat och klart: vippen slutar i en kaus med ischackladlastkrok; kroken är hakad i kausändan av 1,1 mm-repet som sedan i sin tur är gjort fast mot handlejdaren på maskinrummets förliga skott.

Eftersom maskinrummet bara lyfts av uppåt kan man antingen lyfta det lite lätt, med allting kvar på plats, och ändå komma åt strömbrytarna därinunder, eller  (man vill ta bort det helt och hållet från skutan) lyfta maskinrummet lite lätt och haka ur lastkroken, och därmed frigöra delarna från varandra.

Det här arrangemenaget innebär också att man om så önskas kan ställa bommen i en annan vinkel – allt man då behöver göra för att justera spänningen är att lossa repet från handlejdaren, ställa in bommen till önskat läge och så göra fast på nytt.


Anmäl
2014-10-25 21:23 #21 av: Banjoman

Här ser man så vippvajern där den kommer från vinschen, och går genom ledbocket … Jag hade först trott att jag skulle vara tvungen att limma vinschtrumman i rätt läge, men det visade sig att ett tidigare oment haft en lika oväntad som oplanerad som nyttig bieffekt: när jag bottnade med 1 mm-vajern borrade jag nämligen ett hål i trumman intill ena sargen, och stack ner en 15 mm eller så av vajern däri för att få mothåll när jag lindade på den.

Därvid bar det sig inte bättre (Skämtar) än att den instuckna biten kom att till hälften ligga mittför hålet varigenom axeln skall föras! När man pillat axeln förbi detta hinder så fjädrar vajerstumpen precis lagom kraftigt mot axeln, och håller därmed trumman i önskat läge utan minste limdroppe till hjälp! Skrattar


Anmäl
2014-10-25 21:24 #22 av: Banjoman

Tilll sist några bilder till på skutan så som hon ser ut just nu … Först ett "ombordperspektiv" över lastluckan bort mot fören … 


Anmäl
2014-10-25 21:25 #23 av: Banjoman

… så ett fågelperspektiv … 


Anmäl
2014-10-25 21:26 #24 av: Banjoman

… och till sist den gamla vanlig sidovyn från styrbord. Oskyldig


Anmäl
2014-10-25 21:32 #25 av: Rone

Arbetet med riggningen ser mycket bra ut!Tummen upp Gillar att du använder dig av så fina material, det ger ett otroligt fint helhetsintryck.

Anmäl
2014-10-26 11:17 #26 av: Skalski

Allt är så snyggt så man blir helt vimmelkantig Galen... Men nu börjar det närma sig klart... eller? Tummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-10-26 12:44 #27 av: Banjoman

#25 & #26 Stort tack skall ni ha för de vänliga orden! Glad

#25 Jo, det är roligt att arbeta med "äkta" material i bemärkelsen riktig stålvajer där det skulle varit sådan i verkligheten. Man får dock se upp lite så att man inte faller i det jag brukar tänka på som dockskåpsfällan, dvs. prioriterar materialval på bekostnad av (någorlunda hyfsad) skalenlighet … Nörd

#26 Njae … riggningen är förvisso så gott som klar: jag skall göra snyggare blockstroppar till däverttaljan, inklusive en ögla i rumpan på det övre blocket att fästa den stående ändan av fallet i; jag skall rigga vevlingar på vanten; och så skall de fyra träpollarna putsas till rätt former, sättas på plats och (tror jag i alla fall) användas som beläggningspunkter för gajtågen. Så jo: på den punkten ser jag i alla fall målsnöret (förstås tillverkat av skalenlig riggtråd Skämtar)!

Däremot har jag en hel del jobb  kvar med andra saker: på lastluckan skall till exempel de lösa täckbrädorna läggas dit, och presenningen skalkas (vilket utöver tillpassning av själva presenningsmaterialet också inbegriper tillverkning av skalkningslattor och -kilar) … och så skall styrhytten få fönster, en bänk gjord av några plankbitar skall läggas över relingen i aktern, besättningen skall putsas, målas och sättas i arbete ombord … och säkert finns det ytterligare saker att göra som jag inte kommer på just nu … skeppsbåten, till exempel! Och en stege … Galen


Anmäl
2014-10-26 14:54 #28 av: Skalski

#27 Aha... MAO så är du knappt halvvägs SkämtarGapskrattar... finns fortfarande stor chans att byggtråden kommer upp till 50!? delar innan Eilean Mòr är klar Galen 

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-10-26 17:14 #29 av: Banjoman

#28 Åh, jag vet inte jag; drygt halvvägs skulle jag nog ändå vilja kalla det … Oskyldig


Anmäl
2014-10-27 19:50 #30 av: Banjoman

I dag har jag dels fixat till en fasad slipklots, med vars hjälp jag hoppas kunna få till passabla kantfaser på träpollarna … 


Anmäl
2014-10-27 19:51 #31 av: Banjoman

… dels har jag fått sprutat halvmatt klarlack på de lösa lucktäckbräderna, samt målat ringbultarna som skall limmas på desamma.

Inget särskilt spännande, altså, men ett steg i rätt riktning i alla fall … Glad


Anmäl
2014-10-28 18:33 #32 av: Banjoman

I dag har jag så limmat ringbultarna på de lösa täckbrädorna … 


Anmäl
2014-10-28 18:36 #33 av: Banjoman

… liksom fyra av de tio lösa brädorna (tre om babord, och en om styrbord) har limmats fast i de bärande bjälkarna; de övriga skall ligga "utströdda" över luckan (även om de förstås kommer limmas fast i sina utströdda lägen), men slutgiltigt plankströssleri får vänta till dess att presenningen sitter där den skall (här är den inte ens torrpassad, utan bara ditlagd lite på en höft) … 


Anmäl
2014-10-29 00:33 #34 av: Puttejonsson

#32 Riktigt snygga ringbultar! Hur har du lyckats få dom så snygga?

Anmäl
2014-10-29 08:29 #35 av: Banjoman

#34 Ingen bedrift alls, är jag rädd; de är gjutna i vitmetall och följde med byggsatsen, nämligen. Det enda jag har gjort åt dem är att putsa bort gjutskägg och måla dem metallicgrå.

För en utförligare diskussion av ringbultarna, se detta inlägg samt de som följer, hämtade ur ett tidigare avsnitt av byggtråden.


Anmäl
2014-10-31 00:05 #36 av: Puttejonsson

#35 Aha. Och jag som trodde dom var egen tillverkade. Jag behöver nämligen göra sådana själv, för det följde minsann inte med några i min byggsats.

Anmäl
2014-10-31 11:50 #37 av: Banjoman

#36 Nej, tyvärr ... Ledsen

En möjlighet är att tillverka egna av t.ex. dessa och dessa (på samma vis som du ser att ha gjort på dörrarna till in under hyttan på ditt bygge). Det är naturligtvis också möjligt att skriva till Mountfleet Models, som tillverkat min byggsats, och fråga om de är beredda att sälja ett antal lösa sådana ringbultar som jag använt, men det beror ju också på om de blir lagom stora i den skala du bygger, vilket jag misstönker inte blir fallet (det är ju rätt stor skillnad mellan 1:24 och 1:90!) ... Funderar

Vad är det du behöver ringbultar till?


Anmäl
2014-10-31 15:06 #38 av: Puttejonsson

#37 Jag behöver dom till att rigga fast kanonerna på däck. Jag får väl försöka göra som jag gjorde på mina dörrar, men skulle behöva aningen mindre storlek. Det är ju så himla pillrigt att göra så små, men tålamod är väl vad som krävs Glad  Du har inte snubblat över nån tutorial hur man gör såna, tänkte kanske att man kunde få lite tips hur man lättare löser det.

Anmäl
2014-10-31 17:15 #39 av: Banjoman

#38 Man fattar, man förstår! Då skulle jag nog föreslå att du inte bryr dig om att göra tvådelade ringbultar, utan i stället skaffar ett lagom antal ark av Caldercrafts etsade öglebultar, förslagsvis de med 0,7 mm innerdiameter (just nu tydligen slut hos Cornwall Model Boats, men i lager hos t.ex. The Model Dockyard, där de spec:as som 1 mm ytterdiameter)

På bilden nedan ser du hur jag använde just sådana för att rigga karronaderna när jag byggde HMS Pickle för några år sedan … Vid de tomma kanonportarna syns de ännu tydligare. Pickle är i skala 1:64, så jag misstänker att dessa borde vara ganska lagom även i 1:90 – 1 mm motsvarar ju då 9 cm i verkligheten, vilket jag skulle betrakta som en tänkbar dimension för ändamålet; i alla fall inte grovt oskalenligt.


Anmäl
2014-10-31 23:37 #40 av: Banjoman

De senaste dagarna har jag utan större framgång brottats med presenningsämnet till lastluckan. Att trimma det till vad jag bedömde borde vara rätt storlek gick nog så geschwindt … 


Anmäl
2014-10-31 23:46 #41 av: Banjoman

… men när jag sedan gav mig på att försöka fålla tyget med hjälp av en gammal trotjänare blev slutresultatet i princip oanvändbart! LooserArg

Sömmarna blev helt OK, men fållarna vart både för breda och för tjocka. Problemet med att använda materialet utan att på något vis fålla är att tyget i fråga är så pass glest vävt att det då ofelbart kommer börja släppa trådar i kanterna, och eftersom aktre ändan av presenningen skall vara lossad och uppvikt behövs det en på vilken man kan se bägge sidor och/eller bitar av aktre kortsidan.

Det kommer alltså bli läge för en plan (b) eller (c) eller till och med (d) … En inte ointressant teknik fann jag till exempel beskriven här, och så har jag skickat efter en bit mörkrön Litespan, dvs. en färdigdopad syntetduk avsedd att klä modellflygplan med.

Vi får se vad jag kan hitta på; det brådskar ju inte, även om jag gärna vill få till'at nu.


Anmäl
2014-10-31 23:47 #42 av: Banjoman

Under tiden har jag i alla fall fortsatt med att kapa lagom (dvs. 75 mm) längder 1,5x3 mm mässingsstång … 


Anmäl
2014-10-31 23:49 #43 av: Banjoman

… som skall bli de tolv skalkningslattor som behövs till lastluckan. De skall förstås svärtas med Blacken-it, men det får bli i morgon, det.


Anmäl
2014-11-01 18:02 #44 av: Banjoman

Till skalkningen av luckan kommer också behövas 36 träkilar, som jag tillverkat av en 3x2 mm lönnlist, genom att först i lilla geringslådan såga ett snitt halvvägs igenom listen 12 mm in från änden … 


Anmäl
2014-11-01 18:03 #45 av: Banjoman

… och därefter lägga en linjal mellan övre ändan av snittet och nedre ändan av ytterkanten … 


Anmäl
2014-11-01 18:05 #46 av: Banjoman

… och så, med linjalen till geringsstöd, såga till en kilformad kloss. Därefter åker listen tillbaka i geringslådan, och kapas helt där halvvägssnittet redan lagts, varvid man sitter med ännu en kil i handen. Repetera lagom många gånger – jag valde att tillverka knappt 60 kilar för att kunna välja de snyggaste 36 till luckan när det blir dags att montera det hela permanent.


Anmäl
2014-11-01 18:06 #47 av: Banjoman

Medan jag satt och sågade kilar fick skalkningslattorna gå och bada i Blacken-it … 


Anmäl
2014-11-01 18:07 #48 av: Banjoman

… och efter ett par timmars jobb (lattorna behövde ju med jämna mellanrum vändas i badet för att bli jämt oxiderade länga alla kanter) såg resultatet ut så här.


Anmäl
2014-11-01 18:09 #49 av: Banjoman

Som tidigare nämnts har jag lite bekymmer med presenningsämnet, men om vi för ögonblicket glömmer bort det [fingrarna i öronen; la-la-la-la-la] så ser lattor och kilar ut så här på sina rätta platser i tillvaron, i närbild …  


Anmäl
2014-11-01 18:10 #50 av: Banjoman

… och på lite längre håll.


Anmäl
2014-11-01 18:18 #51 av: MarkusN

Makalöst som vanligt!

Men för en ovanlighetens skull vill jag föreslå en förändring, eller i alla fall ett test. Jag vet du har skrivit att du inte vill vädra, men kilarna kanske är aningen ljusa? Lite bets? Eller gnugga i tex nermald brun krita, malt kolstift eller liknande?

Anmäl
2014-11-01 18:48 #52 av: Banjoman

#51 Tusen tack skall du ha! Glad Och jo: jag har nog tänkt att få kilarna aningen mindre ljusa i färgen. Jag tror inte i första hand att jag skall betsa dem (även om det alltid är en möjlighet), men jag har t.ex. ganska långt gångna planer på att beställa en flaska Weather-it i andra syften, och det skulle ju kunna vara värt ett test även på kilarna … Vi får se! De behöver dessutom trimmas och putsas lite, men vi får som sagt se.


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.