Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

1. Airbrush och färg Allmänt Dekaler Die-Cast (färdiga modeller) Diorama Evenemang / Tävlingar / Utställningar Fartyg Figurer Figurspel, Warhammer, Flames Of War, The Lord... Flyg Fordon Fotogalleri Föreningar i Sverige Gissa vad...?! Gruppbyggen Köp / Sälj och Byt MJ - Modelljärnväg Månadens bygge Nyheter OT - Off Topic Om sajten och iFokus Pansar Pågående projekt RC - radiostyrt Recensioner Reseskildringar Rymd Science Fiction Tidskrifter / Referenslitteratur Tips & Råd Veckans bild What if
Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Bygglogg: Highlander -- del 4

2013-09-09 08:13 #0 av: ElLobo

Bygget av Highlander fortsätter.



Banjoman fortsätter med sitt bygge av den radiostyrda Highlander.

Länkar till tidigare tråddelar:

Anmäl
2013-09-09 13:21 #1 av: Banjoman

#0 Varmt tack för ännu en trådadministrativ insats!Glad

Som relativt ny härstädes hoppas jag för övrigt att mitt (det måste medges Skämtar) ganska flitiga postande här i tråden jag inte brutit mot några (skrivna eller oskrivna) forumregler?!

Jag kan i alla fall utlova viss bättring (eller försämring?) på den punkten de kommande veckorna, då jag ser i almanackan att dessa kommer vara såpass välfyllda med annat (kul, tack och lov) än bara modellbygge att jag tyvärr inte kan räkna med att ha tid till riktigt samma byggflit som på sistone ... Storgråter

Men som general MacArthur sade ... Skämtar

/Mattias


Anmäl
2013-09-09 18:12 #2 av: Banjoman

#1 Därmed inte sagt att det inte kommer bli något byggt, alls ... ånä ...Skrattar Bara att det kommer gå lite långsammare ett tag ... 

I alla fall har jag börjat slipa på Milliput-förbättringarna från i går, och det ser nog ut som om det kommer kunna bli i alla fall halvhyfsat tilll slut. Ytterligare finputs kommer krävas, men det får vara till dess motsvarande förbättringar gjorts på styrbordssidan också, så att jag kan jämföra de bägge ordentligt.

Här är i alla fall såväl några skarvförstärkningar som babords spygattluckor torrpassade. Med lite ytterligare putsande och filande, och med färg på, har jag vissa förhoppningar om att inte behöva skämmas alltför mycket över resultatet av mina improvisationer ... Pustar

/Mattias



Anmäl
2013-09-09 18:54 #3 av: petzon

Finns ingen anledning att skämmas alls. Bygget går både fort och blir bra

Anmäl
2013-09-09 20:35 #4 av: ElLobo

#1: Varsågod! Skrattar Och inte bryter du mot någon forumregel, absolut inte! Här blir alla glada ju fler inlägg som skrivs och ju fler bilder som postas. Jag ser redan fram emot att få starta både del 5 och del 6 av byggtråden ... Cool

Anmäl
2013-09-09 21:52 #5 av: Banjoman

#4 Tack! Det gläder mig att höra Skrattar

#3 Mja ... jo ... OK – skämmas är väl att ta i, men när jag tittar riktigt noga, som på den här närbilden t.ex., muttrar jag småelaka saker om mig själv och min jämrans oförmåga att fila kanter så raka och jämna och fina som jag vill ha dem. Arg

Nå ... på'at igen! Glad Foten i kläm? Jajamänsan! Skämtar

/Mattias


Anmäl
2013-09-15 15:23 #6 av: Banjoman

I dag blev det äntligen tid att bygga ett par timmar igen! Skrattar

Jag började med att passa in och limma dit de fyra pollarfästena samt alla skarvvinklarna på huvuddäcket (utom de framför spygatten, som bara är torrpassade än så länge) ...


Anmäl
2013-09-15 15:26 #7 av: Banjoman

... och torrpassning bidde det även för maskinrumsöverbyggnaden.

Fast egentligen kan man kanske inte riktigt kalla det torrpassning heller, efter som den inte på något vis skall sättas fast senare mer än vad den redan nu sitter med hjälp av luckkarmarna över vilka den sätts ned.

/Mattias


Anmäl
2013-09-15 15:29 #8 av: Banjoman

Och som festlig avslutning på dagens id har jag lagt dit Milliput även kring spygattöppningarna om styrbord ... I veckan som kommer hoppas jag att jag skall kunna få rätsida på tillslipningen av samtliga sex spygatt ... Galen

/Mattias


Anmäl
2013-09-16 20:57 #9 av: Banjoman

Ett spygatt, redo för nålfil och slippapper, med önskad storlek (+/- 10x18 mm) på öppningen inritad, och skarvlisten torrpassad ...


Anmäl
2013-09-16 21:02 #10 av: Banjoman

... och här ett annat, i ett tillstånd jag nog börjar vara beredd att låta mig nöja med! Skrattar Åtminstone ser det i mina ögon OK ut när jag tittar på "normalt" avstånd, men även så här i närbild tycker jag att det hela håller såpass hjälpligt att det nog får duga så ... 

Fast en liten titt till i morgon får det nog bli, innan jag limmar dit luckorna på utsidan (och därmed i praktiken omöjliggör vidare putsning av spygattkanterna) ... Nörd

/Mattias


Anmäl
2013-09-17 08:15 #11 av: Rone

Jag lovar, det ser helt perfekt ut. Du kan med gott samvete limma dit luckorna :)

Anmäl
2013-09-17 18:55 #12 av: Banjoman

#11 Varmt tack för hejaropen ... Jag har tagit dig på orden, fan i båten och (efter en sista, kritisk okulärbesiktning) limmat spygattluckorna på plats! Nu får det duga Pustar

/Mattias


Anmäl
2013-09-17 19:00 #13 av: Banjoman

Här jag till och med hyfsat nöjd: om man jämför denna bild med hur det såg ut i del 3, #7, så följer såväl topplinjerna som tvärstängernas linjer däcks- och relingssprången. Det är inte (jag vet; jag har mätt!) matematiskt symmetriskt, men optiskt fungerar det. Pustar säger jag igen  ... Glad

/Mattias


Anmäl
2013-09-17 19:05 #14 av: Banjoman

Med spygatten (passande förled i den benämningen, förresten ... Kräks ... Skämtar) äntligen ur vägen är det dags att limma dit relingstopparna; de långa i trä med 5-minutersepoxy; de i vitmetall med trög-CA.

Den saknade vitmetallbiten skall enligt utsago ha postats till mig förleden helg, så förhoppningsvis har brevbäraren något trevligt med sig till mig endera dagen ... Glad

I samma veva passade jag också på att limma dit innerbitarna till tross- och ankarklysen.

/Mattias


Anmäl
2013-09-17 19:08 #15 av: Banjoman

Spygattluckornas höjd över styrbords respektive babords avbärarlister skiljer sig med ett par mm, på grund av tidigare omnämnd skrovassymmetri, men skillnaden är inte så stor att man tänker på den; när det se'n kommer färg på alltihopa misstänker (nå, hoppas) jag att det blir ännu mindre påtagligt ...

/Mattias



Anmäl
2013-09-17 19:10 #16 av: Banjoman

Och så nästa skojiga jobb på listan: att putsa 28 relingsstöttefästen ... Galen

/Mattias


Anmäl
2013-09-17 19:50 #17 av: petzon

Ser alldeles utmärkt ut Banjoman. Glöm inte bort att doppa filen i T-röd då och då när du filar vitmetall så slipper du att filen kloggar igen

Anmäl
2013-09-19 13:20 #18 av: Banjoman

#17 Varmt tack, petzon Skrattar, inte minst för tipset! Jag kommer förmodligen använda "vanlig" denaturerad sprit, som jag redan har hemma, snarare än T-röd, men knepet som sådant var nytt för mig och emottages med tacksamhet Tummen upp

En praktisk fråga, bara: när du säger "doppa [...] då och då när du filar vitmetall", menar du fila--doppa--fila (dvs. "våtfilning" med etanol som vätmedel) eller fila--fila--fila, och sedan doppa (dvs. rengöring i etanol efter avslutad filning)?

/Mattias


Anmäl
2013-09-19 18:56 #19 av: Banjoman

Och i dag låg det ett litet kuvert i brevlådan när jag kom hem från jobbet: 2 x den saknade vitmetalldelen Skrattar

Tio dagar från påpekande till kostnadsfritt och tillfyllest genomfört åtgärdande av problemet – det tycker jag får klassas som god kundvård ... Tummen upp 

Så nu är i alla fall hela relingstoppen på plats.

/Mattias


Anmäl
2013-09-19 19:03 #20 av: Banjoman

Jag har också mätt in och limmat dit de tvenne lister på insidan av förstäven som skall motsvara den översta, korta avbärarlisten på utsidan av skrovet.

Klysen är också i stort sett klara: jag valde att "spackla" dem invändigt med Zap-A-Gap, och nå'n slipvända till kan nog behövas, men annars är de färdiga.

Relingstoppen kring förstäven behöver däremot slipas, Isopon-spacklas och slipas igen, för att bli någorlunda jämn. Men det får bli vid ett senare tillfälle, för nu är det byggstopp till (åtminstone) på måndag: i morgon bitti påbörjar min hustru och jag en långhelgsvistelse i Ardennerna (denna gång dock förmodligen utan besök i Bastogne ... Oskyldig) ... Glad

/Mattias


Anmäl
2013-09-19 19:04 #21 av: Banjoman

Men dagens sista lilla pyssel (korta bitar skarvvinkel i hörnorna av skottet mellan halv- och huvuddäck) kan jag kanske också nämna, innan jag tar helg i förtid Skrattar

/Mattias


Anmäl
2013-09-19 20:23 #22 av: petzon

#18 våtfila. Spriten kyler och smörjer så att filen inte kletar ihop.

#20-21, snyggt värre, blir lite avis på att du är på detaljeringsstadiet i ditt bygge, det är ju det som är roligast på båtbyggen

Anmäl
2013-09-24 19:07 #23 av: Banjoman

#22 Man fattar, man förstår ... Än en gång tack för tipset! Glad

Och jo, jag håller helt och fullt med om att det är ett visst mått av belöningskänsla när man äntligen når dithän att man på allvar får börja packa upp påsarna med vitmetalldelar ... Skrattar

Innan det blir mer av den varan är det dock dags för det (förhoppningsvis) sista Isopon-spackeljobbet: skarvarna i relingstoppen och kring förstäven!

Först därvidlag en ganska omständlig maskering av allt intill som inte skall spacklas ...


Anmäl
2013-09-24 19:09 #24 av: Banjoman

... och därefter jämförelsevis små, små mängder Isopon P38 på väl valda ställen, t.ex. i skarvarna mellan vitmetallrelingsbitarna ...


Anmäl
2013-09-24 19:09 #25 av: Banjoman

... liksom i skarven mellan förstävs- och huvuddäcksrelingen ...


Anmäl
2013-09-24 19:12 #26 av: Banjoman

... och över huvud taget kring förstäven.

Mycket tejp för lite spackel, men det blir förhoppningsvis desto enklare se'n att snygga till och slipa ner det hela. Isopon må härda fort som attan, men innan det att det härdat är det rackarns klistrigt och har därmed en inte ringa benägenhet att hamna på alla möjliga ställen man inte tänkt eller önskar ... Skämtar

Pappret över lastrummet liksom maskinrummet är för övrigt dittejpade för att jag skall kunna vända upp och ner på modellen utan att allt skröfs och skräp som samlats inuti de senaste veckorna dråsar ut ...

/Mattias


Anmäl
2013-09-25 21:01 #27 av: Banjoman

Spackling i går = slipning i dag Skämtar

Här en bild före ...


Anmäl
2013-09-25 21:04 #28 av: Banjoman

... respektive efter putsning och slipning; i det här fallet av skarven där förstävsrelingen möter relingen längs huvuddäcket på styrbords sida.

Relingstopparna i trä skall för övrigt få åtminstone en vända till med finspackel för att få bort så mycket som möjligt av ådrings- och fiberkänsla, och därmed i görligaste mån matcha vitmetallen.

/Mattias


Anmäl
2013-09-25 21:07 #29 av: Banjoman

Jag tror det blir aktuellt med lite vanligt finspackel på några ställen längs förstävsrelingen också, men på det stora hela börjar den se passabel ut nu, tycker jag. Glad

Över huvud taget tror jag det blir bäst att inte sträva efter alltför perfekta ytor: att döma av foton jag sett och vad jag läst om den här sortens fartyg så var de förvisso välskötta och så, men icke desto mindre hårt jobbande skutor vars skrov lär ha fått en del törnar ... Själva skrovet är enligt byggbeskrivningen också gjort med detta i åtanke, och därmed inte precis lustjaktsslätt ... Skämtar

/Mattias


Anmäl
2013-09-26 22:13 #30 av: petzon

Ser riktigt bra ut som vanligt. Ett alternativ till att finspackla trät är att lacka det med grundfiller exempelvis Eskaders (den som luktar så styggt, men torkar fort) och sedan slipa med riktigt fint sandpapper, då försvinner all träyta.

Anmäl
2013-09-26 23:01 #31 av: Banjoman

#30 Tack Skrattar Först och främst för de vänliga orden, men också för den förlösande frasen "Eskaders grundfiller"! Tummen upp

Vetandes att det skulle bli aktuellt med trädelar som skall föreställa metall hade jag redan för ett bra tag se'n tänkt "filler" och kollat runt på de brittiska webbutiker varifrån jag ofta handlar ... och överallt stött på patrull i form av "då varan innehåller lösningsmedel kan den inte skickas utanför det brittiska fastlandet" Arg

Men hade jag tänkt så långt som till Eskader och deras lika kända som klassiska grundfiller? Närå! Looser

Så nu är en burk beställd, och så hoppas vi att Posten ännu inte gått i Royal Mails perfida fotspår utan att det funkar att få 100 ml brandfara skickat till Belgien (månne i kuvert med diskret avsändare?! Skämtar)

Se'n kan det i sig bli så att jag för just relingarna kör med spackel ändå – jag har nämligen redan lagt en omgång – men det kommer mer trä-som-skall-föreställa-metall längre fram i byggprocessen, så en burk filler har jag gärna hemma ...

Som sagt var: tack! Glad

/Mattias


Anmäl
2013-09-27 18:45 #32 av: Banjoman

I dag har det mest blivit småpyssel ... dels ytterligare ett skikt finspackel på relingstoppen, jämte smärre duttar spackel på diverse småmistor, men också reparation av en lite väl stor tillverkningsmista i glasfiberskrovet ... jag har som sagt var tänkt tolerera en hel del ojämnheter i skrovet – det går ju att argumentera för detta utifrån att förebilden knappast vann maritima skönhetstävlingar, men se'n får jag ju också tillstå att jag inte riktigt gitter ge mig på att försöka heller ... Tyst

Just den här mistan i nedersta avbärarlisten var dock som synes lite för mycket skönhetsfel för att jag skulle kunna låta den passera ...


Anmäl
2013-09-27 18:47 #33 av: Banjoman

... och givet det något utsatta läget (på en kant i fören under vattenlinjen) fick det bli Milliput för att fylla igen snarare än finspackel (som annars är det jag tänker använda för att fylla i diverse mindre luftblåsegropar i glasfibern).


Anmäl
2013-09-27 18:49 #34 av: Banjoman

Och när jag ändå hade knådat till lite Milliput passade jag också på att bättra på babords relingsknyck, där jag var lite för hårdhänt med slippappret i går ... 

/Mattias


Anmäl
2013-10-01 20:25 #35 av: Banjoman

Nu är relingarna på det hela taget färdigslipade, och jag har börjat klippa till och torrpassa de invändiga nitradslisterna (som alltså motsvarar de gjutna plåtskarvsnitraderna på skrovets utsida).

/Mattias


Anmäl
2013-10-08 20:23 #36 av: Banjoman

Efter en hel vecka utan minsta lilla byggande har jag äntligen haft tid igen för några Highlander-övningar ... Glad

Dagens id blev inpassning av den nedre (och större) av de bägge bogplåtarna. Som framgår av bilden var passformen direkt ur påsen inte precis lysande ...  

Man ser för övrigt också på bilden något som jag dessvärre inte upptäckte förrän relingstoppen redan var limmad på plats och tillslipad (Looser) nämligen att bogen inte är riktigt symmetrisk – på babords sida är biten reling fram till första knycken något kortare än om styrbord. Förskräckt

I ett tidigare skede hade det varit nog så enkelt att fixa till, men som det nu är så får jag (nå, väljer jag att Oskyldig) leva med att det ur vissa vinklar kommer kunna se en smula skevt ut, och i övrigt kommer jag försöka åstadkomma största möjliga optiska symmetri meddelst så strategiska placeringar jag kan göra av sådant som ser (nå, skulle se Oskyldig) likadant ut på bägge sidor ... 

/Mattias


Anmäl
2013-10-08 20:34 #37 av: Banjoman

I alla fall, för att återvända till bogplåten: till att börja med behövde tvärslån på dess undersida kapas till i ändarna så att plåten passar över listen på relingens insida.

Inuti ankarklyset ser man för övrigt de sista fyllnadspåläggen av Slo-Zap-spackling som jag ännu inte slipat till (det kommer, det kommer) ...

/Mattias


Anmäl
2013-10-08 20:40 #38 av: Banjoman

Efter en dryg timmes flitigt filande, slipande och tillpassande ser det lite bättre ut törs jag nog påstå Glad

Som synes har jag också tvingats slipa bort de gjutna nitskallarna på sidorna mot relingarna, eftersom de redan delvis försvunnit med det material som tagits bort, och i den mån de fanns kvar inte längre följde relingslinjen. Det blir med andra ord till att simulera nya med hjälp av spikhuvuden, på samma sätt som jag gick tillväga på insidan av spygattluckorna ...


Anmäl
2013-10-08 20:43 #39 av: Banjoman

Och som sista jobb för kvällen fyllde jag igen hålet som teoretiskt sett skulle passa runt insidan av förstävskammen, men som inte längre behövs eftersom bogplåten precis får plats mellan stävkammen och listerna den vilar på.

Som jag tänker framgår av färgen blev det Milliput-fyllning igen ... Glad

/Mattias


Anmäl
2013-10-08 20:54 #40 av: petzon

Surt när det inte passar. Frågan är bara om du inte skulle slipa bort även de andra nitskallarna och sätta dit nya av spikskallar så blir alla nitarna lika, gör du nya nitskallar fram men använder de befintliga bak så kan det se konstigt ut. Lite merjobb, men jag tror att det är värt det.

Anmäl
2013-10-08 21:01 #41 av: Banjoman

#40 Jo, det kan du nog ha rätt i ... Visserligen är de där spikskallarna ganska exakt lika stora som de befintliga nitarna, men man lär nog se skillnaden ändå, och så värst mycket mer jobb är det ju inte heller – sex nya nitar mer eller mindre kan onekligen kvitta på ett projekt i en här storleksordningen ... Skämtar

Så ... jo ... det blir nog bäst på det viset! Varmt tack för den kloka synpunkten Glad

/Mattias


Anmäl
2013-10-09 18:04 #42 av: Banjoman

Nu är bogplåten färdiginslipad och tillpassad, och samtliga gjutna nitskallar på den bortslipade.

Riktigt symmetriskt blir det som sagt var (och som synes!) inte här framme i bogen, men jag tror i alla fall att det blir bäst så här, dvs. med bägge de vertikala nitskarvraderna i linje med bakkanten av bogplåten. När sedan allt annat (osymmetriskt Tummen upp) gytter kommer på plats framme i fören hoppas jag att de extra 5 mm högreling om styrbord inte sticker alltför mycket i ögonen. Men det får vi se vad lider ... Oskyldig

Nya nitskallar på bogplåten får det bli först om några dagar, ity jag upptäckte att mitt förråd av rundskalliga småspik var i stort sett tömt. Nya är dock redan beställda ... Glad

Än så länge är allt detta bara torrpassat – jag vill vara helt säker på att jag är nöjd innan jag börjar limma fast något. Själva bogplåten tänkte jag dessutom inte fästa in förrän efter åtminstone grundmålning och de första lagren av huvudmålning framme i förpiken, eftersom det nog annars kan bli lite svårt att komma till in inunder med AB:n ...

/Mattias


Anmäl
2013-10-09 21:44 #43 av: petzon

Ser kanon ut, fartyg är inte alltid symmetriska i fullskala. Vill minnas att jag hört att Wasa är osymmetrisk eftersom ena sidan byggdes av svenska timmermän medan baksidan byggdes av holländska timmermän och de hade nationaliteterna hade olika uppfattning om hur lång en fot var.

Anmäl
2013-10-09 22:36 #44 av: Banjoman

#43 Jo, blir det för illa får man väl hitta på nå'n lagom ursäktande bakgrundshistoria, typ "ja, det vet ju alla hur hårt Glasgows varvsarbetare söp på den tiden, så de var inte alltid så noga med antalet tum som de borde varit – det är det jag har försökt återskapa här ..." Skämtar

/Mattias


Anmäl
2013-10-13 17:38 #45 av: Banjoman

Så är samtliga skarvnitrader (utom de två som skall sitta på skottet mellan halv- och huvuddäck) limmade på plats ...


Anmäl
2013-10-13 17:40 #46 av: Banjoman

... liksom två korta bitar list till stöd för övre bogplåten; de bägge bogplåtarna är än så länga bara torrpassade ...


Anmäl
2013-10-13 17:44 #47 av: Banjoman

... inte minst då även övre bogplåtens passform direkt ur lådan lämnar en del övrigt att önska, med ty åtföljande behov av en Milliput-insats ... Hå hå ja ja ...Galen

/Mattias


Anmäl
2013-10-13 19:23 #48 av: Skalski

Djupt imponerad av ditt bygge... önskar jag hade samma nivå på kvalitet i mitt bygge Skäms

Anmäl
2013-10-14 17:21 #49 av: Banjoman

#48 Varmt tack för de vänliga orden Glad Jag tillåter mig dock bestämt, efter att ha sett dina bilder på Salama-bygget, att tvivla på att min byggkvalitet alls skulle överträffa din, men vare därmed som det vill – detta är ju tack och lov ingen tävling Skrattar

Glöm heller inte bort att du bygger från scratch och jag från byggsats! Förvisso (av olika skäl) inte den enklaste av byggsatser, och jag menar inte annars heller att förringa byggsatsbyggande på minsta vis, men scratch är ändå alltid strået vassare ... Tummen upp

I alla fall: på Highlander är nu övre bogplåten slutfilad och limmad på plats. I stället för att försöka få till en perfekt passning nöjde jag mig med nära nog, och fyllde sedan igen de små skarvar som återstod med lite Milliput. Jag har också limmat en tunn list i underkanten för att liva upp formen lite, och som parallell till hur den undre bogplåten ser ut ...

/Mattias


Anmäl
2013-10-14 17:35 #50 av: Banjoman

Apropå mindre enkla aspekter på den här byggsatsen konstaterar jag också att instruktionerna inte med så mycket som ett ord nämner rösten, vare sig var de skall sitta, hur de bör fästas in eller hur de hänger ihop med vanten! Arg

Nu är ju detta inte hela världen: efter noggrant studium av de foton som följde med eller som finns på tillverkarens webbplats liksom av bilderna i Model Boats på deras recensionsbygge har jag kommit fram till att rösten skall sitta på insidan av relingen, precis innan den gör en knyck uppåt där fördäcket börjar, ungefär halvvägs mellan relingstopp och däck. På bilden vilar ena röstet på en kloss för att ge en uppfattning om ungefär var det kommer hamna ... 

Av det faktum att rösten gjutits med tappar på baksidan drar jag dessutom slutsatsen att jag förväntas borra hål rakt igenom relingssidan för att få en kraftigare infästning.

Vanten, slutligen, skall av levererade vitmetalldelar att döma, sedan fästas i gjutna vantskruvar som i sin tur skall fästas med små bultar genom öglorna i rösten (öglor som, nota bene, först måste borras upp).

Vad gäller just vantskruvar, block, schackel med mera dylikt funderar jag dock allvarligt på att skicka efter fungerande sådana för att att ersätta de medföljande, som, så som framgår av bilden, alla är gjutna i ett stycke (nå, inte schacklen, men vitmetall känns som ett lite klent material för dessa). Vi får se ...

/Mattias


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.