Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

1. Airbrush och färg Allmänt Dekaler Die-Cast (färdiga modeller) Diorama Evenemang / Tävlingar / Utställningar Fartyg Figurer Figurspel, Warhammer, Flames Of War, The Lord... Flyg Fordon Fotogalleri Föreningar i Sverige Gissa vad...?! Gruppbyggen Köp / Sälj och Byt MJ - Modelljärnväg Månadens bygge Nyheter OT - Off Topic Om sajten och iFokus Pansar Pågående projekt RC - radiostyrt Recensioner Reseskildringar Rymd Science Fiction Tidskrifter / Referenslitteratur Tips & Råd Veckans bild What if
Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Bygglogg: Highlander -- del 5

2013-10-14 20:11 #0 av: ElLobo

Bygget av Highlander går vidare.


Banjoman fortsätter med sitt bygge av den radiostyrda Highlander.

Länkar till tidigare tråddelar:

Anmäl
2013-10-14 22:08 #1 av: petzon

Jag håller med om att du bör byta ut de gjutna vantskuven mm mot snyggare ditio. Vungerade är bra om du får tag på tillräckligt smäckra, om det inte går byt till svarvade i mässing. De vitmetallgjutna skämmer ett annars väldigt snyggt bygge.

Anmäl
2013-10-15 17:59 #2 av: Banjoman

#1 I dag blev det mindre byggt; i stället har jag använt tiden till att gå igenom alla vitmetalldelarna ordentligt, och med ledning av det jag fann lagt in ett par ganska stadiga beställningar hos såväl Eskader som Cornwall Model Boats ... Vi får se vilkas vantskruvar som ser bäst ut – Eskaders eller RB Model Boat Fittings från CMB ... Snyggast hade nog varit dessa från Aeronaut, men de finns inte i tillräckligt små storlekar ... LedsenDe till vanten måste hur som haver sättas ihop av två olika sorter, eftersom det skall vara ögla i ena skruvändan och gaffel i den andra.

Därutöver blev det bl.a. blandade träblock, schackel och kauser liksom tunn stålvajer i olika tjocklekar (såvitt jag kunnat finna bör i alla fall den stående riggen på ett sån't här fartyg ha varit av vajer snarare än rep). Några ventiler i snyggare utförande blev det också ... Jämfört med många andra modeller har ju den här skutan fördelen av att ha relativt få dylika detaljer, så förbättringarna i fråga går tack och lov inte lös på någon förmögenhet. Glad

De tre metallblock som också behövs till lastbomsriggen måste jag nog däremot försöka scratchbygga själv om jag vill ha dem fungerande: de sådana jag har kunnat hitta färdiga har bara ögla i ena änden, och åtminstone ett par av de jag skall ha behöver ögla även i rumpan (eller hur man nu översätter "arse" i detta sammanhang). Så för detta ändamål har jag nöjt mig med att beställa trissor, och så får vi se vad jag kan få till ... Funderar

/Mattias


Anmäl
2013-10-16 14:26 #3 av: Banjoman

I väntan på leverans fortsätter jag med tillputsning och torrpassning av relingsstöttorna och deras däcksfästen ...


Anmäl
2013-10-16 14:29 #4 av: Banjoman

... sammanlagt 20 stycken. De skall givetvis kortas av och slipas i rätt vinklar upptill, så att de passar in precis under relingstopparna (eller, vad gäller de fyra på fördäck, under listen på relingens insida).

För övrigt noterar den uppmärksamme måhända att stötta nummer 7 om babord saknas ...


Anmäl
2013-10-16 14:34 #5 av: Banjoman

... något som beror på att jag uppenbarligen inte känner min egen styrka (!) Skämtar

När jag var i gång med prylen för att pricka ut borrstyrhål i akt och mening att ta upp hål i däcket för tapparna på däcksfästenas undersidor lade jag nämligen kroppsvikten fel vid ett tillfälle varvid hålet i fråga blev lite väl bra tilltaget ... Förskräckt


Anmäl
2013-10-16 14:37 #6 av: Banjoman

Dock inte värre än att lite Milliput gjorde susen ... Oskyldig

Uppborrningen av ett mer lagomt hål får dock vänta till dess reparationen har härdat fullständigt, dvs. till sent i kväll eller t.o.m. i morgon ... 

/Mattias


Anmäl
2013-10-17 16:10 #7 av: Banjoman

Så är samtliga däcksfästen limmade på plats och relingsstöttorna kortade till rätt längd och inpassade. Innan jag limmar dit dem permanent skall jag dock först måla dem på baksidan; inte för att de precis kommer synas, men det är lika bra att göra det ordentligt ... Oskyldig


Anmäl
2013-10-17 16:11 #8 av: Banjoman

I dag tog jag också tillfället i akt och skar loss de bägge däcksöverläggen från det silkscreentryckat plywoodarket, samt gjorde en första torrpassning av dem ...


Anmäl
2013-10-17 16:20 #9 av: Banjoman

... varvid jag fick mina misstankar bekräftade: liksom allt annat trekantigt tänkt för bogen/fördäcket så passade inte heller fördäcksöverlägget ...  alls!Arg

Bogplåtarna var det ju som kunnat ses möjligt att slipa ner till rätt form, men givet hur planklinjerna är tryckta på överlägget kommer det vara stört omöjligt att använda om man vill ha ett passabelt resultat. Och det vill man ju. Hm. Förskräckt

Nu gör det här inte så väldigt mycket, ty redan se'n byggets början (ja till och med dessförinnan) har jag gått och lurat på om jag inte skulle göra mig besväret att planka för- och halvdäck själv; det är ju inte särskilt svårt, och ger ett helt annat liv åt modellen. Så nu konstaterar jag att det beslutet redan är fattat åt mig. Härliga tider, strålande tider ... Tummen upp

Dags att beställa lite lister, med andra ord ... Skämtar

/Mattias


Anmäl
2013-10-17 16:27 #10 av: Skalski

Håller med fullständigt... att planka själv blir så mycket snyggare att det är värt det extra jobbet.Tummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2013-10-17 18:10 #11 av: petzon

Klart du skall planka, tryckta däck är en styggelse. Det är inte så mycket merjobb, men stor skillnad i resultat. Glöm inte bort att fixa till snygg nåtning, jag brukar färga sidorna av listerna  med en svart spritpenna.

Anmäl
2013-10-17 22:31 #12 av: Banjoman

#11 Jo, plankar man däck i den här skalan är nåtning ett absolut måste; jag planerade redan att, sedan lämpliga lister införskaffats, testa ett par olika tekniker, bl.a. svart spritpenna och svart kartuschpapper ...

/Mattias


Anmäl
2013-10-17 22:38 #13 av: JaGa

Grymt läckert bygge!  Hatten av...Tummen upp
Väldigt trevlig byggblogg också!

 

mvh / Janne

http://www.ipmsuppsala.n.nu/

 

Anmäl
2013-10-20 17:29 #14 av: Banjoman

#13 Varmt tack för de vänliga orden Glad

I går och i dag har jag äntligen börjat måla! Tummen upp

Detta känns nog så spännande, dels därför att målningen alltid är ett intressant stadium i ett bygge (först när det kommer färg på ser man ju på allvar hur [miss]lyckat Förskräckt underarbetet är) men framför allt då det här bygget är mitt första riktiga försök att måla med AB ...

Först ut var dock ett mindre känsligt moment, nämligen ett färgtest på ett provbit för att slutgiltigt bestämma i vilken nyans jag skall måla däcket, insidorna av relingarna och maskinrummet. Mitt val föll utan större tvekan på nyansen i mitten, som är en 50/50-blandning av de bägge andra, dvs. Vallejo Premium RC Colors 62.016 Dark Ochre (upptill) och dito 62.017 Raw Sienna (nertill) ...

/Mattias


Anmäl
2013-10-20 17:35 #15 av: Banjoman

Även det första "riktiga" målandet är relativt odramatiskt, eftersom det bara handlar om att få färg på ställen som inte kommer synas! 

Närmare bestämt är det fråga om baksidorna av relingsstöttorna samt undersidorna av de bägge stegen mellan halv- och huvuddäck liksom undersidan av nedre bogplåten. Alltihop sådant som det inte kommer gå att komma åt med AB när delarna väl sitter på plats, och som bara kommer gå att titta på med tandläkarspegel ... Skämtar

Jag tycker dock att det är lika bra att vara noggrann, och måla även dessa ställen som om de skulle synas. Dessutom är det en nyttig AB-övning i (halv)skarpt läge ... Glad

/Mattias


Anmäl
2013-10-20 17:41 #16 av: Banjoman

Till sist också målning av ett ställe som åtminstone delvis kommer vara synligt, nämligen förpiken! Eftersom nedre bogplåten när den är på plats kommer ge ordentlig sprayskugga tänker jag att det är bäst att först se till att ha fått färg på de ställen i förpiken där jag defintivt inte kommer kunna komma åt senare.

För att måla undersidan av övre bogplåten (liksom undersidan av listerna) krävdes för övrigt halvavancerad gymnastik, där jag höll skutan lodrät med förstäven vilande mot en stolssits ... Galen

Visserligen kommer en del av den bruna färgen delvis målas över med grundfärg på nytt när jag senare målar resten av relingarna och däcket, men det gör ju ingenting: kommer jag på ett givet ställe åt att måla över med vit grundfärg kommer jag också åt att att lägga nya lager av brun huvudfärg också ...Skämtar

/Mattias


Anmäl
2013-10-21 20:40 #17 av: Banjoman

Vissa dagar skulle man kunna tro att brevbäraren övar sig för julens extraknäck i tomtesvängen: i dag kom på en och samma gång paket från såväl Eskader, Cornwall Model Boats som Shipwright Shop ... och dessutom senaste numret av Model Boats! Skrattar 

Syns i bild gör däremot inte böckerna från El Lobo, som även de kom fram i dag (varmt tack därföre! Tummen upp)

I gottepåsen märks bl.a. träblock (där jag lutar starkt åt att använda Eskaders, som jag tycker har betydligt finare form än de från RB Model Boat Fittings), ett mer välgjutet patentankare (från Eskader) än det medlevererade, liksom en ordentlig längd ankarkätting.

Sedan olika vantskruvar i fråga om vilka jag återigen lutar åt Eskaders tillverkning (till höger i bild), som jag tycker ser snyggare ut, och som verkar stabilare. Det borde inte vara omöjligt att tillverka nå'n slags gaffelkonstruktion i ena änden av dessa ...

Därtill kauser, schackel, ventiler, stålvajer m.m. m.m. ... och inte att förglömma en påse med rundskallig småspik för nitimitändamål Glad

/Mattias


Anmäl
2013-10-21 20:51 #18 av: Banjoman

Sedan allt nyinkommet gåtts igenom och sorterats in i diverse fack blev det i alla fall lite tid att bygga också ... Skämtar

Med nya nitskalleimiter på plats kunde jag till sist limma fast även den nedre bogplåten!Glad

I morgon skall jag se'n fylla innerskarven med lite Milliput på samma sätt som jag redan gjort med den övre ...

/Mattias


Anmäl
2013-10-22 19:30 #19 av: Banjoman

Efter att, som nämndes i går, ha fyllt skarvarna kring bogplåten med Milliput, var dagens huvudjobb att äntligen limma fast relingsstöttorna.

För att få stark fog trots liten anläggningsyta och små mängder lim, men ändå ha gott om tid att justera in samtliga stöttor individuellt och i förhållande till varandra, valde jag epoxy i stället för CA ...

/Mattias


Anmäl
2013-10-22 19:33 #20 av: Banjoman

Jag passade också på att limma klossar i hörnen av lastluckeöppningens underkant; på dessa skall så småningom luckkarmarna vila så att man enkelt får dem lika höga och helt jämnt i underkant med lucköppningen ...

/Mattias


Anmäl
2013-10-22 20:44 #21 av: Skalski

Ser riktigt bra ut Tummen upp... 

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2013-10-22 21:20 #22 av: petzon

Ser riktigt bra ut (som vanligt) och fort framåt går det, känns som om jag bara står och stampar med mitt bygge

Anmäl
2013-10-22 22:47 #23 av: Banjoman

#21 & 22 Varmt tack Glad

Under det att jag på sistone tittat igenom vitmetalldelarna mera noga har jag också börjat fundera på att byta ut navigationsljusen mot snyggare (och fungerande) än de som följer med; detta gäller såväl positionsljusen om babord och styrbord som akter-, topp- och ankarlanternorna.

Jag är inte minst ganska svårt frestad av den uppsättning lanternor från Marten, Howes & Baylis som synes på bifogade bild ur deras tillbehörskatalog ... Kär

/Mattias


Anmäl
2013-10-22 22:57 #24 av: Banjoman

Efter vad firman i fråga låtit mig veta per e-post så är skalan just 1:24, dvs. samma som Highlander. Enligt de mått jag fått från dem för positionsljusskärmarna är dessa dock något längre än de som följer med Highlander-byggsatsen, 50 mm i stället för 35, vilket i fullskala motsvarar 120 cm i stället för 84 ... Hmm ... Funderar

För att få en känsla för skillnaden har jag, med ledning av måtten samt de bilder som finns på MH&S webbplats på deras byggsats av tullkryssaren Vigilant (för övrigt också ett objekt att drägla över Förlägen), klippt till en liten dummy i papper för att kunna jämföra med vitmetalldelarna jag redan har ... Eftersom deras skärmar är gjorda i kopparets borde det dock, om de skulle kännas på tok för stora, inte vara omöjligt att trimma dem till något kortare längd.

Men vi får se: det är väldigt, väldigt läckra grejor, men alls inte billiga: för samtliga lanternor skulle notan hamna nå'nstans kring 75 pund ... Förskräckt

/Mattias


Anmäl
2013-10-23 10:49 #25 av: Banjoman

Efter att ha sovit på saken känner jag mig lite mer klartänkt än vad jag gjorde i går kväll: så länge själva lanternorna är lagom stora (vilket de är) spelar det givetvis väldigt liten (eller egentligen ingen alls) roll hur stora eller små de medföljande skärmarna till navigationsljusen är ... Om det behövs är nämligen ett par nya sådana nog så lätta att tillverka själv i nå't lämpligt material, t.ex. tunn plywood eller plasticard. Får idé

Med andra ord: beslut är fattat och en beställning lagd hos Marten, Howes and Baylis Skrattar

/Mattias


Anmäl
2013-10-23 22:17 #26 av: Banjoman

Så har pollare och halkipar limmats på plats på relingen framme i fören, liksom däcksfästet för ankardäverten under nedre bogplåten ...



Anmäl
2013-10-23 22:19 #27 av: Banjoman

… och de bägge stegen på skottet mellan halv- och huvuddäck.


Anmäl
2013-10-23 22:24 #28 av: Banjoman

Till kvällens övnigar hörde också slutspackling av skrovets utsida, dvs. att fylla igen diverse små luftbubblehål och dylikt, framförallt i avbärarlisternas kanter, dymedelst fingerpålagt finspackel.

I nästa skede skall skrovet försiktigt våtslipas utvändigt en gång till, och därefter göras ordentligt rent, och så skall de fyra träpollarna till huvuddäck tillverkas så att de övre pollarfästena kan limmas på plats …Efter det kommer det äntligen vara dags att måla hela skrovet! Skrattar

/Mattias


Anmäl
2013-10-23 22:27 #29 av: Banjoman

Till sist i kväll ett mer parentetiskt inslag: när jag i går kväll skulle ta av mig skjortan hade jag ett förfärligt sjå att få upp manschettknappen på vänsterarmen, och kunde bara inte förstå varför … till dess jag blev varse vart en av mina Milliput-klumpar hade tagit vägen! FörskräcktSkämtar

Vid det laget hade det hela naturligtvis härdat helt och fullt, vilket alla som haft med Milliput att göra vet blir ganska redigt hårt … Så det får bli klippa bort och sy i ny … Oskyldig

/Mattias


Anmäl
2013-10-23 23:13 #30 av: Banjoman

#28 Jag höll alldeles på att glömma att jag innan jag gör något av det andra måste putsa klart och fästa på plats de bägge rösten (och, i den mån jag väljer att borra fästhål för dessa tvärs igenom relingen, sedan hårdspackla utsidan av skrovet kring hålen) … Galen

/Mattias


Anmäl
2013-10-24 19:56 #31 av: Skalski

Lung och fin... en sak i taget Pratar i nattmössan... eller?

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2013-10-24 20:11 #32 av: Banjoman

#31 Absolut! Tålamod är (försöker jag dagligen övertyga mig själv om) en dygd … men man kan ju i alla fall få lov att se fram emot nästa stadium nu när det börjar lukta färg i räjongerna … DreglarSkämtar

/Mattias


Anmäl
2013-10-25 22:41 #33 av: Banjoman

Så har jag börjat slipa på rösten, och testa att de nyligen införskaffade vantskruvarna från Eskader passar, och blir lagom; jämfört med en av de medföljande i vitmetall tycker jag att de ser alldeles utmärkta ut … Glad Återstår förvisso att bygga på en gaffel i övre ändan i vilken en kaus med kabel kring kommer passa in …

/Mattias



Anmäl
2013-10-25 22:43 #34 av: Banjoman

Liksom tidigare skett med andra detaljer där undersidorna kommer hamna i sprayskugga målar jag redan nu undertill på rösten ...


Anmäl
2013-10-25 22:45 #35 av: Banjoman

… för att sedan, när färgen torkat, limma dem på plats! I slutändan valde jag att klippa bort tapparna på baksidan: limfogen är såpass bred att rösten lär komma att hålla för den ganska måttlga, ja närmast obefintliga, belastning de skall utsättas för, och givet detta tyckte jag inte att det skulle vara värt besväret att först borra igenom relingen och sedan spackla utsidan jämn igen … Pustar

/Mattias


Anmäl
2013-10-26 22:15 #36 av: Banjoman

Eftersom dagen tillbringats i respektive på väg mellan diverse hobbybutiker (missförstå mig rätt: nöjet är helt på min sida Skrattar) blev det inte så mycket byggt, men jag har i alla fall fått putsat klart relingsfästena för de fyra stora träpollarna, slipat till ämnena till de senare så att de passar i fästena samt torrpassat det hela ...


Anmäl
2013-10-26 22:19 #37 av: Banjoman

… men väl att märka: pollarna skall givetvis inte vara så här höga! Ämnena skall kapas till +/- halva längden, så att de sticker upp nå'n knapp centimeter över relingstoppen samt även i övrigt formas till, men det var lättare att hantera styckena i den här längden.

För närvarande behövs de mest för att kunna limma relingsfästena på plats i exakt rätt läge …

/Mattias


Anmäl
2013-10-26 22:24 #38 av: petzon

#33, de nya vantskruven är verkligen ett lyft, de i vitmetall ser anskrämliga ut i jämförelse. För övrigt ser det som vanligt bra ut och fort framåt går det

Anmäl
2013-10-26 22:27 #39 av: Skalski

Riktigt snyggt... det är denna fas i bygget som man kan hålla på i flera timmar utan att det "märks" för en utomstående Funderar. Det är bara invigda som helt och fullt förstår hur man kan tillbringa en hel eftermiddag med att slipa på en liten "pinne" Galen.

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2013-10-26 22:46 #40 av: Banjoman

#38 Tack! Glad Jag kan bara hålla med: visst tror jag att man hade kunnat få vitmetallskruvarna att se passabla ut medelst ordentlig finputsning, upptagning/borrning av alla håligheter samt noggrann målning, men med fungerande (av Eskaders snygga tillverkning) får man ju så mycket av allt detta gratis: detaljskärpa, realism och, inte minst, fungerande skruvar!

Det sistnämnda innebär för övrigt i sin tur att det kommer bli åtskilliga resor enklare att så småningom spänna upp vanten snyggt! Faktum est att just detta för min del var ett av de viktigast skälen till att byta!

Nu skall jag bara få till gaffelhuvuden till toppändan av vantskruvarna … Nå't CAD-program äger jag inte (ännu), men i morse när jag hade svårt att sova steg jag i stället upp tidigt och roade mig lite med Photoshop och Adobe Illustrator, för att på basis av urklipp från ett foto av en vitmetallskruv få till skissen till höger i bild; utskriven i 7 mm storlek tänkte jag löslimma upp den på nå't lämpligt ämne (metall, plywood eller plasticard – får se vilket som fungerar bäst), +/- nå'n mm tjockt, och sedan klippa/skära/såga/putsa ut 12 gaffelsidor … 


Anmäl
2013-10-27 07:49 #41 av: petzon

#40 Det frinns riktigt bra gratis CAD-program att tanka ner. Jag kör Solid edge 2D www.solidedge.com/free2d.

Solid edge är lätt att lära sig, jag hade ingen erfarenhet av CAD innan jag började Nordevallbygget

För 3D-CAD har jag blivit rekommenderad Creo, har tankat ner och installerat men inte provat än, har mest behov av 2D http://www.ptc.com/product/creo/, lite oklar över om det är freeware eller free trial, har som sagt inte lagt ner någon tid på detta program än

Anmäl
2013-10-27 11:52 #42 av: Banjoman

#39 Tusen tack, såväl för de vänliga orden Glad som för den förstående inställningen ... Cool

#41 Det låter onekligen intressant! Har du nå'n uppfattning om huruvida programmen i fråga fungerar på Mac också?

Jag försökte hitta mer information på respektive webbplats, men innan man kommer så långt att man kan se vad som finns att ladda ner (eller inte) verkar man vara tvungen att lämna ifrån sig en hel drös med personuppgifter, något jag gärna gör om jag får något för'at (typ: ett gratisproram), men är mindre pigg på om det visar sig vara till ingen nytta …

/Mattias


Anmäl
2013-10-27 11:59 #43 av: Banjoman

I dag har jag inte byggt några mängder, heller men relingsfästena till pollarna har i alla fall limmats fast, och därmed är allt ditsatt som skall sättas dit innan skrov och däck målas! Skrattar

Eftersom en del av de senaste tillskotten sitter ganska utsatt, på relingen och så, och inte harså stora limytor heller, har jag också tejpat samman en drös frigolitbitar ur bra-att-ha-lådan, och därmed byggt upp en kloss som, med en plastburk från Ikea som sockel, kommer tillåta mig att vända upp och ner på skrovet utan att risken blir alltför överhängande att man stukar, knäcker eller bryter loss däcksdetaljerna, eftersom vikten ytterst kommer att vila på kölsvinet.

/Mattias


Anmäl
2013-10-27 12:04 #44 av: Banjoman

Jag har också dragit nytta av stödklossarna jag limmade fast under lastluckekarmen tidigare i veckan, och skurit till ett maskeringslock till lastrummet för kommande måleriövningar på däck. Under maskinrumsöppningen har jag istället helt enkelt lagt en annan kartongbit som satts i spjärn mot kölsvinet med ett par ytterligare kartongremsor … Med lite pappersnäsduk eller hushållspapper som tätning i springorna bör jag enkelt kunna måla insidan av maskinrumsöppingen och ändå hålla innanmätet relativt fritt från färgdamm etc. 

/Mattias


Anmäl
2013-10-27 12:13 #45 av: ElLobo

#42.2: Jag har för mig att varken Solid Edge eller PTC Creo fungerar på Mac, enbart på Windows. 

Anmäl
2013-10-28 22:30 #46 av: Banjoman

#45 Man fattar, man förstår; nå, det lär ju finnas CAD-program även för Mac, så när tid etc. gives skall jag kolla runt lite grann och se vad jag kan hitta …

I dag kom annars de nyligen beställda lanternorna från Marten, Howes & Baylis, och jösses vilka snygga och välgjorda grejor! Höggradigt obilliga, men å andra sidan rejält med valuta för slantarna Skrattar Dessa ser jag fram emot att bygga och montera!

/Mattias


Anmäl
2013-10-28 22:36 #47 av: Banjoman

Innan jag kommer så långt att det blir dags att bygga lanternor finns det dock ett och annat att göra … I dag har jag försiktigt slutvåtslipat skrovet utvändigt, och därefter (med vinylhandskar på händerna Skämtar) avfettat allting med denaturerad sprit och noga gjort rent ...


Anmäl
2013-10-28 22:42 #48 av: Banjoman

… för att sedan plocka fram sprutlådan, lägga sista handen vid maskeringen och så äntligen ta de första riktiga skrovmålarstegen! Glad

Med ordentligt tilltagna torktider, åtkomst bara från en sida i taget och förbud mot hantering av skrovet innan ett skikt är ordentligt genomtorrt, lär det komma att ta ett par-tre veckor innan skrovet är färdigmålat, men det är i alla fall väldigt roligt att ha kommit i gång … Skrattar

/Mattias


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.