Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

1. Airbrush och färg Allmänt Dekaler Die-Cast (färdiga modeller) Diorama Evenemang / Tävlingar / Utställningar Fartyg Figurer Figurspel, Warhammer, Flames Of War, The Lord... Flyg Fordon Fotogalleri Föreningar i Sverige Gissa vad...?! Gruppbyggen Köp / Sälj och Byt MJ - Modelljärnväg Månadens bygge Nyheter OT - Off Topic Om sajten och iFokus Pansar Pågående projekt RC - radiostyrt Recensioner Reseskildringar Rymd Science Fiction Tidskrifter / Referenslitteratur Tips & Råd Veckans bild What if
Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Bygglogg: Eilean Mòr -- del 13

2014-03-03 00:36 #0 av: ElLobo

Fartygsbygget går vidare.



Banjoman fortsätter med sitt bygge av fartyget Eilean Mòr, som fartyget numera heter.

Länkar till tidigare tråddelar:

Anmäl
2014-03-04 20:26 #1 av: Banjoman

I dag har jag börjat så smått med detaljeringen av maskinrumsöverbyggnaden … här t.ex. torrpassade lejdarsteg, vilka krävde en hel del putsande (och som jag tänkte slutputsa först när de limmats på plats, och därmed blir lite stadigare jämfört med när de är lösa).


Anmäl
2014-03-04 20:29 #2 av: Banjoman

Jag har också börjat titta så smått på den falska (i bemärkelsen att den inte kommer röra sig när rodret gör det) men äkta (såtillvida som att det är den som återger hur en så'n här styrinrättning såg ut i levande livet) rorkulten och dess sammankopplande med styrkättingen via schackel samt en 4 mm M1-skruv och mutter ...


Anmäl
2014-03-04 20:33 #3 av: Banjoman

… en styrkätting som så småningom via trissor och rör skall löpa längs med maskinrummet, och upp till dess ovansida, där rattaxeln kommer komma ut ur styrhytten.

Det svåraste härvidlag lär komma att bli det brott i kedjan som krävs för att maskinrummet skall kunna lyftas av (vilket ju är nödvändigt för att komma åt drivlinan och roderservot). Vi får se hur jag löser det – byggbeskrivningen är lite vag på just den punkten … Funderar

/Mattias


Anmäl
2014-03-04 20:38 #4 av: Skalski

#2 teknikmässigt samma typ av länksystem som Salama ser jag Skämtar. Varför ändra nåt som fungerar Skrattar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-03-04 21:05 #5 av: Rone

#3 Enkel, snygg och robust styrinrättningGlad Undrar dock om det funkade lika bra vid kraftig nedisning, fast det kanske inte den här fartygs typen var utsatt för?

Vilken nyckelvidd använder du för att dra de fantastiska M1 bultarna medSkämtar

Jag hoppas att du upptäckt att W-et i Glasgow har skrynklat sigFörskräckt


/Henrik

Anmäl
2014-03-04 22:29 #6 av: Banjoman

#4 Jo, en ganska vanligt förekommande variant tror jag … och som du säger: varför frångå ett beprövat koncept?!

#5 Jag tror inte att nedisning var något frekvent problem på Skottlands västkust … besvärliga vintrar hade de nog, men oftast inte så kalla att havsvatten frös … Och fördelen med en ytligt liggande styrmekanism är ju att allt är lätt åtkomligt för t.ex. reparationer eller (om behov uppstår) lättare avisning.

I brist på 1,5 mm-nyckel (dagens järnaffärer har taskigt sortiment Skämtar) har jag kört med min absoluta favoritpincett, en #2A Cool

Vad gäller W:et så är det dessbättre inte alls skrynkligt – det ligger i stället delvis över en nitrad! Det gör för övrigt någon eller några bokstäver såväl på de bägge bogarna som på låringarna. Se t.ex. G:et i "Glasgow" här, Ò:et i "Mòr" här eller I:et och L:et i "Eilean" här!

/Mattias


Anmäl
2014-03-05 00:28 #7 av: Rone

#6 Ja nu ser jag ju såklart hur det ligger till med bokstäverna.Pustar jag har själv haft en del missöden nyligen med dekaler så man blir väl lite nojig.

Ja öppna konstruktioner har helt klart sina fördela vid reparationer, ungefär som med gamla bilar. På min gamla Camaro kan man byta tändstift med spärrskaft och även en  förlängning på den, på våran Subaru av nyare årsmodell har jag ännu inte förstått hur man kommer åt dom. 

Kanske var det bättre förr ändå? Då gick det säkert även att köpa 1,5 mm fast nyckel i järnaffären ocksåSkämtar

/Henrik

Anmäl
2014-03-06 22:24 #8 av: Banjoman

#7 Självklart! Både fasta nycklar och hylsnyckelsatser i storleksspannet 1–3,2 mm … Skämtar Eller nå't Oskyldig

Så mycket byggtid har det inte blivit de senaste dagarna, men i dag kom i alla fall en liten påse från Mountfleet Models med de utlovade extra ringbultarna till lastlucketäckbrädorna! Jag måste verkligen säga att jag är helt och fullt nöjd med deras inställning till kundvård så här långt! Tummen upp

/Mattias


Anmäl
2014-03-06 22:31 #9 av: Banjoman

Lite byggande har det dock blivit … Cool Mest bara småpyssel och i huvudsak tillputsande och en del sammanfogande av vitmetalldetaljer till maskinrumsöverbyggnaden. Och så har jag skurit M2,5-gängor i ändarna på de fyra styrkättingsrörhållare som skall sitta i maskinrumssidorna om styr- respektive babord – med lite sådant mothåll innifrån kommer det, misstänker jag, bli betydligt lättare att få dem stabilt limmade i rätt lägen; maskinrumssidorna de skall sitta i är ju bara någon eller några mm tjocka …

Allt sådant inlimmande får dock vänta till dess alla delar är färdigpreparerade, och samtliga hål har borrats i maskinrumssidorna, vilket lär ta några da'r ännu.

/Mattias


Anmäl
2014-03-08 17:49 #10 av: Banjoman

I dag har det blivit en hel del byggt Glad Just detta gjorde jag dock redan häromkvällen, nämligen att limma en träkloss i innertaket på maskinrummet, i vilken en batterihållare för två vanliga 1,5-voltsceller kommer kunna fästas, om jag skulle vilja/välja att sätta 3-voltslampor i lanternorna (något det skulle förvåna mig en smula om jag inte gjorde … Oskyldig).

/Mattias


Anmäl
2014-03-08 17:52 #11 av: Banjoman

Dagens id har i stället berört maskinrummets utsidor, och därtill hörande detaljer sv skilda slag.

Om såväl styr- som babord skall det till exempel sitta en ventil, som förstås behöver få nitar runtom (i form av skallar från de sedvanliga mässingspikarna) innan de limmas på plats ...


Anmäl
2014-03-08 17:53 #12 av: Banjoman

Lejdaren från akterdäcket upp till styrhytten krävde lite modifiering: dess bägge fötter var gjutna i fel vinkel, så för att rätta till den saken sågade jag ett par snitt halvvägs igenom ...


Anmäl
2014-03-08 17:54 #13 av: Banjoman

… och fyllde sedan, efter att ha bockat fötterna rätt, de uppståndna gapen med Milliput.


Anmäl
2014-03-08 17:56 #14 av: Banjoman

För att få lejdarinfästningen ordentligt stabil borrade jag också fyra hål igenom den, och så motsvarande hål i maskinrummets akterskott, genom vilka jag trädde 1 mm mässingstråd.


Anmäl
2014-03-08 17:58 #15 av: Banjoman

Där ändarna av de nu fastlimmade och avklippta mässingstrådarna syntes på utsidan av lejdaren satte jag sedan på sedvanligt vis fejknitskallar, liksom på ovansidan av lejdarfötterna.


Anmäl
2014-03-08 18:01 #16 av: Dan016

Snyggt arbete med detaljerna!Tummen upp

Anmäl
2014-03-08 18:05 #17 av: Banjoman

Resten av dagen ägnades åt att mäta in och borra upp ett antal hål i maskinrummets olika sidor, varefter en hel drös detaljer kunde sättas på plats, på bild de om styrbord samt på det förliga skottet. Om babord ser det inte exakt likadant ut (ventilen sitter till exempel längre akteröver, och den lilla handpumpen saknas också) men skillnaden är inte särskilt stor.

Jag har valt att inte göra dörrarna öppningsbara, och har därför inte tagit upp några dörröppningar under dem utan bara limmat dem direkt i maskinrumssidorna. Hade jag byggt ångdrivet stode saken i ett annat läge (ångdrift kräver ju god ventilation under däck för att försäkra sig om god förbränning, liksom för att släppa ut i alla fall en del av överskottsvärmen) men för elmotordrift behövs det inte på samma sätt, och det som skulle synas genom ett par halvöppna dörrar (sargen, och därinnanför roderservo m.m.) vill man ju inte se när man tittar på modellen som modell.

/Mattias 


Anmäl
2014-03-08 18:32 #18 av: Skalski

Snyggt, snyggt, snyggt!!! Gillar verkligen när det börjar komma detaljer på fartyget! Tummen uppTummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-03-08 23:17 #19 av: Banjoman

#16 & #18 Tack skall ni ha! Glad Det är verkligen en rolig del av bygget också, att äntligen börja få alla pryttlar på sina respektive platser Skrattar

/Mattias 


Anmäl
2014-03-09 11:34 #20 av: erihan

Oerhört snygga detaljer! Vilket bygge! Det börjar klia i fingrarna att bygga fartygsmodell igen!

Anmäl
2014-03-09 18:28 #21 av: Banjoman

#20 Tack! Glad

Och ja: fartygsmodeller är kul, tycker jag! (Nähä? Vilken överraskning! Skämtar) Vad slags fartyg skulle du fundera på i så fall?

Här är se'n resultatet av dagens ganska korta (hela förmiddagen och en bit av eftermiddagen ägnade jag och hustrun åt en trevlig långpromenad i det vackra vårvädret – strålande sol och nästan 20 grader fick vi i Belgien i dag! Sol) byggstund: en sammanfogad men i övrigt mest bara torrpassad tank till maskinrumstaket, med tillhörande rörkopplingar till handpumpen på styrbordssidan. Eftersom tanken skall målas i annan färg än själva maskinrummet tror jag det bli enklare om man limmar den på plats först efter det att allting är färdigmålat.

/Mattias


Anmäl
2014-03-09 18:45 #22 av: Decaius

Otroligt snyggt! Tummen upp

Anmäl
2014-03-09 22:16 #23 av: petzon

Härligt detaljarbete, blir hur snyggt som helst

Anmäl
2014-03-09 22:42 #24 av: Dan016

Jösses vad läckert!!

Anmäl
2014-03-10 19:54 #25 av: Banjoman

#22#24 Stort tack skall ni ha för de vänliga orden!Glad

Fler detaljer blir det så sakteliga: i dag har jag mest pysslat med skorstenen: toppringen och de tre banden runtenom är limmade på plats; i övrigt är det än så länge bara torrpassat, eftersom diverse delar lämpligast målas separat. Skorstensfästet längst ner kommer jag dock snart nog limma fast på maskinrummet, eftersom jag tänkte måla just den delen likadant som resten av maskinrummet (dvs. i samma rödbruna färg som däcken och insidan av relingarna redan fått).

/Mattias


Anmäl
2014-03-10 19:57 #26 av: Skalski

"Fler detaljer blir det så sakteliga" Funderar Jag tycker snarare att detaljer flyger på plats i en rasande fart Förskräckt HEJA! Tummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-03-10 22:16 #27 av: petzon

Om detta är sakterliga vill jag inte veta vad fort är. Som vanligt kanonsnyggt

Anmäl
2014-03-11 22:33 #28 av: Banjoman

#26 & #27 OK, så sakteliga går det väl kanske inte – det är mest att det kan kännas så när man suttit två och en halv timme och "bara" hunnit slipa in och montera tre vitmetallringar och en dito skorstenstopp (och i sig också sågat/slipat rätt topp- och bottenvinkel på själva skorstensämnet, samt monterat ångvisslan på en passande rörlängd), och särskilt då som det mesta bara är torrpassat än så länge … Galen

Icke desto mindre: stort tack för de glada till- och hejaropen! Glad

I dag har jag i alla fall fått limmat på plats några detaljer till, nämligen skorstensfästet, bomklykan samt nödutgångsluckan.

De bägge senare är för övrigt inte limmade på plats i ordets egentliga bemärkelse – i stället har jag testat att sätta fast dem med ett tunt skikt Milliput! Det verkar ge en ganska (förhoppningvis i alla fall tillräckligt) stark fog, och har fördelen att jag därmed på samma gång både fäster dem och fyller igen skarvarna mot underlaget, som annars skulle blivit ojämna och behövt spacklas i efterhand.

Jag använde för övrigt samma teknik för att fästa topplocket på vattentanken jag gjorde häromdagen, och det verkar sitta ordentligt fast. Ytterligare en positiv aspekt på den här tekniken är att skulle det ändå lossna så har jag redan en färdigspacklad undersida som sluter perfekt dikt an mot underlaget, och mot vilken det inte skulle vara något problem alls att applicera ett mer konventionellt lim om behovet komme att uppstå. Cool

/Mattias


Anmäl
2014-03-11 22:38 #29 av: Banjoman

Jag har också helt snabbt slarvlimmat samman de medföljande fyra silkscreentryckta skottämnena till styrhytten! Som jag tror att jag nämnt i ett tidigare skede tänker jag inte använda dessa förtryckta ämnen på modellen, utan i stället scratchbygga en styrhytt i liknande stil av lister m.m.

Tanken med att ändå snabbt smälla ihop den medföljande hytten är helt enkelt att på det viset kunna torrpassa diverse tillbehör, och i största allmänhet bedöma om måtten på hytten håller måtten, eller om det blir aktuellt att öka eller minska något eller några av dessa ...


Anmäl
2014-03-11 22:41 #30 av: Banjoman

… här till exempel rattaxeln med kättingtrumma där den kommer ut på framsidan av styrhytten, liksom kantrullarna över vilka styrkättingen kommer löpa ner i rören längs maskinrumssidorna.


Anmäl
2014-03-11 22:43 #31 av: Banjoman

Jag har också borrat upp halsöppningen i huvventilatorn – den skall så småningom naturligtvis upp en 30 mm eller så på en lämplig bit rör.


Anmäl
2014-03-11 22:48 #32 av: petzon

Wow, jättesnyggt, mycket härliga detaljer

Anmäl
2014-03-11 22:49 #33 av: Banjoman

Sammanfattningsvis konstaterar jag att styrhytten sådan den skulle bli om man byggde den med det material som ingår i byggsatsen komme att få i stort sett rätt storlek. Tvärskepps är den precis lagom (120 mm närmare bestämt) men jag tror att det finns utrymme för att öka djupet i långskeppsled från de nuvarande 80 mm till kanske 84 eller 86.

Likadant tror jag att det kommer se bättre ut om jag lägger till ett par-tre mm på höjden: skepparen som syns i bild här har jag tänkt skall stå inne i styrhytten, och även om han kommer bli 3 mm kortare när man tar bort bottenplattan under hans fötter är han ändå 75 mm hög i sig själv, något som i 1:24 motsvarar 180 cm och innebär att han är hyfsat skalenlig.

/Mattias


Anmäl
2014-03-12 10:22 #34 av: Skalski

Inspirerande bilder... oklanderligt snyggt som vanligt Tummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-03-12 21:39 #35 av: Dan016

Otroligt imponerande! Det måste bli en rejäl tyngd i modellen med alla dessa vitmetalldetaljer?!

Anmäl
2014-03-13 09:16 #36 av: Banjoman

#34 & #35 Många varma tack!

#35 I samband med mina första ballasttest (se del 1, #34) så vägde jag lådan med vitmetalldelar, vilken då (med allt innehåll intakt) landade på +/- 1,3 kilo.

Än om detta är en ganska försvarlig tyngd så är den dock bara en mindre del av den totala viktbudgeten: batteriet väger 1,9 kg, blyhagelballasten +/- 8 kg och skrov m.fl. material ytterligare ett kilo eller två. Slutvikten tör alltså komma att hamna nå'nstans bortåt 12 à 13 kilo! Förskräckt Jag lär med andra komma att få bygga mig en stadig sjösättningsvagga ... Cool ... och se upp för ryggskott!

/Mattias


Anmäl
2014-03-13 15:11 #37 av: Skalski

Salama väger in på strax under 14kgKämpar... så jag måste också hitta på något för att undvika ryggskott vid sjösättning Gapskrattar. Transport"kärra" är dock klar Cool

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-03-13 19:26 #38 av: petzon

Nordevall kommer att väga runt 22 kg.....

Anmäl
2014-03-13 19:41 #39 av: Dan016

#36 - #38 Jösses, det gäller att gilla spenat och ha en bred rygg.. Hobbyutövning är inget för tunnisarSkämtar

Anmäl
2014-03-13 21:10 #40 av: Banjoman

#39 "I'm gonna carry that heavy load, down by the riverside …" Skämtar

/Mattias


Anmäl
2014-03-13 21:25 #41 av: Skalski

Lyssnar på musik

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-03-14 16:32 #42 av: Banjoman

I dag kom ett litet paket med posten, vari låg en ask mikroskopitäckglas i storlek 22x32 mm (+/- 0,15 mm tjocka), som jag i alla fall tänkte göra ett försök att använda som fönsterglas till styrhytten … Funderar

/Mattias


Anmäl
2014-03-15 14:17 #43 av: Banjoman

I dag har jag följt upp gårdagens glasleverans, och satt ihop ett testfönster – ganska snabbt och slarvigt bör tilläggas, eftersom jag mest bara ville se om det kan tänkas fungera sm jag tänkt mig.

Innan det blir läge att serietillverka hela fönsteruppsättningen måste jag göra i ordning ett par mallar: en kring vilken jag kan skära ut öppningen i mellanläggspappret, samt en (snäppet mindre) kring vilken jag kan limma fönsterramarna i helt räta vinklar innan de monteras samman. Jag skall givetvis också testa om det blir snyggare/bättre med geringssågade ramdelar, men för att underlätta testbygget (som ju är snabbt åstadkommet) valde jag här att jobba med helt raka ämnen.

Tillverkningsprincipen är hur som helst en sandwichkonstruktion, bestående av en främre och en bakre ram, mellan vilka jag sätter ett täckglas samt, runtom täckglaset, en bit karduspapper (samma papper som jag anände för att nåta däcken) som utfyllnad. Genom de bägge ramarna borrar jag sedan en serie 0,5 mm hål, genom vilka jag sticker lika tjoick mässingstråd som klipps av jäms med ramytan för att simulera hopskruvade fönster.

Som synes när man jämför det här fönstret med de inritade fönsteröppningarna på de medlevererade hyttsidorna är min tanke att göra de nya fönstren större. Dels är jag så illa tvungen om jag vill använda täckglas (eftersom jag är begränsad av tillgängliga glasstorlekar, med mindre än att jag skulle försöka mig på att skära dem mindre, vilket jag är högst tveksam till med så tunnt glas), dels tycker jag att det blir snyggare så, och så kommer det dessutom göra att man ser mycket bättre in i styrhytten (som kommer rymma en del förhoppningsvis sevärda detaljer).

Som allmän förebild tänker jag mig nå't i riktning mot vad man ser på det här fotot, även om jag naturligtvis kommer anpassa konstruktionen så att den passar inom ramarna för Eilean Mòr-bygget.

/Mattias


Anmäl
2014-03-15 15:13 #44 av: MarkusN

Häftigt med riktigt glas! 

Och jag tycker inte du ska vara "rädd" för att öka fönsterstorlekarna, för det ser riktigt trevligt ut på fotot (Lady Morven). Och med din känsla för detaljer och finish så kommer det vara väldigt inbjudande att kika in i styrhytten! 

Den enda försiktiga tanke som infinner sig (inte minst efter att själv ha blivit bränd av ritningars dåliga skalenlighet) är att fönsterramen framstår som lite för bred? 

Åsså tror jag starkt på gearingsågning 45 grader och att du kommer att ångra dig om du inte gör det... Tyst Skämtar

Anmäl
2014-03-15 15:25 #45 av: Banjoman

#44 Tack! Glad

Jo, ramen är nog något för bred så som den ses här (4 mm x 24 = 96 mm, vilket förvisso känns som snäppet för brett), men tanken är att listverken på in- respektive utsidorna av styrhytten skall täcka de yttersta +/- 1,5 millimetrarna längs varje kant (2,5 x 24 = 60 mm vilket bör funka bättre). Det kan t.o.m. bli så att jag gör fönstren av 5 mm-list i stället, för att få dem lite stabilare, och då låter de ytterst 2,5 (eller t.o.m. 3) millimetrarna döljas bakom skottplankningen.

Det kommer alltså vara fråga om ett slags skjutfönster, som på den tänkta förebilden skulle varit öppningsbara i höjdled. Jag har inte tänkt göra mina fönster öppningsbara på riktigt – däremot planerar jag att ett eller två av dem skall stå permanent hel- och/eller halvöppna …

/Mattias


Anmäl
2014-03-15 15:26 #46 av: Dan016

Snyggt! Modellbygge på hög nivå!Tummen upp

Anmäl
2014-03-15 15:53 #47 av: Skalski

Kör du inte dubbelglasat Förskräckt... nu blir jag besviken Skämtar! Skämt åsido, riktigt snygga fönster! Tummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-03-15 17:45 #48 av: Banjoman

#47 Dubbelglas? Nä, nä, nä … britter på +/- 50-talet (som i mycket grova slängar är den period jag tänker mig skutan vara från, då det ännu fanns Puffers under ånga kvar i reguljär trafik [de sista sådana försvann eller konverterades till dieselmotorer senast under loppet av 60-talet] men det samtidigt hade blivit vanligt med t.ex. styrhytt snarare än en öppen brygga) hade nog inte ens hört talas om sådana energibesparande finesser som dubbelglas! Cool

Skämt åsido: varmt tack, liksom till #46Glad

/Mattias


Anmäl
2014-03-15 22:28 #49 av: petzon

Ser riktigt trevligt ut, glas är ju alltid glas.


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.