Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

1. Airbrush och färg Allmänt Dekaler Die-Cast (färdiga modeller) Diorama Evenemang / Tävlingar / Utställningar Fartyg Figurer Figurspel, Warhammer, Flames Of War, The Lord... Flyg Fordon Fotogalleri Föreningar i Sverige Gissa vad...?! Gruppbyggen Köp / Sälj och Byt MJ - Modelljärnväg Månadens bygge Nyheter OT - Off Topic Om sajten och iFokus Pansar Pågående projekt RC - radiostyrt Recensioner Reseskildringar Rymd Science Fiction Tidskrifter / Referenslitteratur Tips & Råd Veckans bild What if
Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Bygglogg: Eilean Mòr -- del 14

2014-03-16 12:31 #0 av: ElLobo

Fartygsbygget går vidare.



Banjoman fortsätter med sitt bygge av fartyget Eilean Mòr, som fartyget numera heter.

Länkar till tidigare tråddelar:

Anmäl
2014-03-17 21:01 #1 av: Banjoman

De senaste dagarna har det varit lite sämre beställt med byggtid, men jag har i alla fall, inför det kommande styrhyttsbygget, börjat sortera alla de lister i skiftande dimensioner jag köpte för ett tag sedan … 


Anmäl
2014-03-17 21:03 #2 av: Banjoman

… och så har jag fått satt ventilatorkåpan och -foten på en bit mässingsrör också ...


Anmäl
2014-03-17 21:05 #3 av: Banjoman

… samt börjat skissa så smått på styrhyttskonstruktionen. Jag har nog en ganska klar idé i skallen om hur jag skall sätta samman den, men vill kolla mer i detalj vilka mått som blir rätt för att få symmetrin att fungera runt de grundförutsättningar som utgörs av glasskivemåtten på 22x32 mm liksom maskinrummets bredd på +/- 115 mm ...

/Mattias


Anmäl
2014-03-17 21:53 #4 av: StefanW

#1 Snyggt med ordning och reda! Kul och intressant projekt att följa.

Stefan - Modellbyggare

 

Anmäl
2014-03-17 22:14 #5 av: petzon

#1 ett Bauhausvaruhus i miniatyrSkämtar

Anmäl
2014-03-18 18:06 #6 av: Skalski

Snyggt och praktiskt... vad använder du för program när du skissarFunderar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-03-18 19:12 #7 av: Banjoman

#4 Tack! Glad

#5 Gapskrattar!!! Tummen upp

#6 Tack! Den här skissen är ritad i InDesign – inte det perfekta programmet, kanske. men ett jag kan hyfsat väl och som lånar sig hyggligt till att rita rektanglar och raka linjer.

Fick ett litet paket från Esakder i dag, vari låg bl.a. ögelbultar som jag tänkte sätta på maskinrumstaket som fästpunkter för skorstensstagen i stället för motsvarande vitmetalldelar. Jag misstänker nämligen att det blir svårt att limma vitmetallbultarna tillräckligt stadigt för att de skall tåla att man spänner upp vajerstag med vantskruv … Som möjligtvis synes på det provmonterade tacklet behöver jag dock först fräsa upp öglan  en bit jämfört med hur de ser ut från början – annars går inte kättingstumpen igenom.

/Mattias


Anmäl
2014-03-19 18:18 #8 av: Banjoman

Med mina nya vajerkauser till hands kunde jag förstås inte låta bli att göra ett par försök att torrpassa dem på ett par bitar vajer … här först en 0,3 mm vajer på skorstensstagstacklet jag lekte med i går ...


Anmäl
2014-03-19 18:19 #9 av: Banjoman

… och här en 1 mm vajer med största kausmodellen, på en av vantskruvarna tänkta för maststagen.

/Mattias


Anmäl
2014-03-19 18:21 #10 av: Dan016

Ser väldigt bra ut (som vanligt..)!!Tummen uppTummen upp

Anmäl
2014-03-19 19:44 #11 av: Skalski

Oooohh! DreglarDreglarTummen upp... Det blir till att handla lite ser jag Kär

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-03-19 20:38 #12 av: petzon

De däringa varjerkauserna var ju så söta att man funderar på att bygga nästa båt med vajrar bara för att få använda demCool

Anmäl
2014-03-19 22:31 #13 av: Banjoman

#10 Tack! Glad

#11 & #12 Visst är de fullständigt genomläckra?! Kär

Jag har konstaterat att t.o.m. de största (jag köpte såväl små som medium och stora) har en öppning som är precis just och jämt för liten för att det skall gå att trä ett shackelben igenom den, men det är enkelt nog att klippa upp kausen i bakre ändan, bända ut den såpass att det går att trä den runt shackeln, och sedan trycka ihop den igen. När det se'n kommer vajer och krimpstopp (som man enkelt tillverkar av en kort bit rör i lämplig diameter, som träs över bägge ändarna av vajeröglan och kläms åt med en plattång) på plats syns det inte alls att man idkat lite milt våld … Oskyldig

Annars har kvällen mest ägnats åt fortsatt ritande och funderande kring styrhyttskonstruktionen. Jag har också bytt ritprogram, från InDesign till Illustrator, som ju är avsedd för just ritande.

Planen är alltså att bygga upp varje styrhyttssida kring ett kärnämne i 1,5 mm plywood, ur vilket öppningar för fönsterramarna sågas ut . Dess fönsterurtag lämnas öppna upptill, så att det kommer gå att låta fönsterramarna (som blir +/- 1,3 mm tjocka glida på plats sedan allt annat är färdigt. För de fönster jag tänkt skall stå halv- eller helöppna sågar jag då förstås bara urtaget i plywoodämnet så mycket djupare just där, så är saken biff. Glad

Plywoodsidorna kläs sedan utvändigt med ett kassettramverk i 1,5 mm tjocka lister (3, 4 eller 5 mm breda beroende på placering), och varje kassett brädfordras inuti med 1x3 mm lister. Insidan behandlas i princip likadant, men där är kassettverket bara 1 mm tjockt, och brädfordringen 0,5 mm. Detta innebär att alla nivåskillnader, både in- och utvändigt kommer vara +/- 0,5 mm utom i fönsteröppningarna, där de blir +/- 1 mm.

Utsidan tänkar jag betsa med Caldercrafts ekbets, och sedan blankklarlacka; insidan tänker jag mig snarare målad, förmodligen i vitt, men eventuellt med en annan färg (blått, kanske? Funderar) under fönstren … (De olika nyanserna av brunt i ritningen nedan återspeglar inte några tänkta färgskiftningar i den färdiga styrhytten, utan är bara ett sätt att tydliggöra de olika listnivåerna.)

Sidorna hålls slutligen samman av ett bottenramverk jämte fyra hörnstolpar i 4x4 mm list. Om styr- respektive babord kommer jag bara ha två fönster per sida, dvs. inte glasa riktigt hela vägen, och på akterskottet skall naturligtvis ett av fönstren bytas ut mot en dörr.

/Mattias


Anmäl
2014-03-20 20:34 #14 av: Banjoman

I dag blev jag äntligen klar med att sortera virke Pustaroch kunde återgå till byggandet på allvar. Jag fick därvidlag fräst upp öglorna till rätt storlek på ögelbultarna till skorstensstagen samt mätte in och monterade dem. Jag har också fått satt ett 7 mm mässingsrör inuti nedersta delen av det 8 mm rör som utgör ventilatorkroppen: med ett motsvarande 7 mm hål i maskinrumstaket blir infästningen av ventilatorn betydligt stabilare än om jag bara skulle ytlimmat den på taket.

Ett par saker återstår på maskinrummet: ledstänger till lejdarstegen på styr- och babordssidorna, samt en vattentank på akterskottet, men i nästa vecka nå'n gång hoppas jag kunna börja måla det hela, liksom en binge lösa detaljer …

/Mattias


Anmäl
2014-03-21 20:49 #15 av: Banjoman

I kväll har jag så fått mätt in och borrat upp för resten av styrkättingslöpet: rörhållare och rör parallellt med däcket, och så de aktra kättingtrissorna.

Alltsammans är förstås bara torrpassat än så länge – innan något kan limmas på plats måste det komma färg på'at …


Anmäl
2014-03-21 20:54 #16 av: Banjoman

… och innan jag kan börja måla skall jag bygga ytterligare en vattentank, som kommer sitta på babordsidan av akterskottet, dvs. där det för närvarande bara finns en tom (Förskräckt) yta …

Detta tör dock få vänta till nästa vecka – den här helgen är det (på gott [det behövs!] och på ont [det stjäl ju potentiell byggtid]) vårstädning planerad … KämparPartajarCool

/Mattias


Anmäl
2014-03-24 20:33 #17 av: Banjoman

Jag fortsätter pyssla med maskinrumsöverbyggnaden … Utöver att ha limmat styrkättingsrören i sina hållare har jag i dag också tillverkat och monterat andra halvan av gångjärnen till maskinrumsdörrarna. Byggbeskrivningen tyckte att man skulle använda ett par ringbultar (sådana som vitmetalldelen som syns på bilden i #7, ovan) för ändamålet, men jag tycker nog att det blir bättre med något som ser mer ut som riktiga gångjärn, och som framförallt matchar gångsjärnshalvorna som sitter gjutna på dörrbladen … Nörd

/Mattias


Anmäl
2014-03-24 20:35 #18 av: Banjoman

Jag har också fått bockat till och limmat på plats ledstänger till de bägge lejdarna på maskinrumssidorna.

/Mattias


Anmäl
2014-03-24 21:34 #19 av: Dan016

Stiliga gångjärn och lejdare!Tummen upp

Anmäl
2014-03-26 17:21 #20 av: Banjoman

#19 Tack! Glad

I dag kom nästa lilla paket från Cornwall Model Boats – en laddning lite grövre (3x3, 2x4, 4x4 och 5x5 mm) lister till styrhyttsbygget, och därtill en påse mindre RB-schackel än dem jag redan hade (den svärtade är av den större modellen – som synes +/- en tredjedel större).

Dessa mindre kommer passa mycket bättre till skorstensstagen och en del andra klenare riggningsdetaljer.

/Mattias


Anmäl
2014-03-26 17:24 #21 av: Banjoman

Annars har jag nu också tillverkat vattentanken till aktre maskinrumsskottet. Kranarmaturen som hörde till var bara halvgjuten, så återstoden fick jag bättra på med lite Milliput.

När jag tittar på bilden här ser jag att jag nog dessutom bör lägga på lite till på nedersta biten av armaturen, men det får vänta till detta har härdat – det är onödigt att riskera att ställa till'at på de ställen där det blivit tillräckligt bra.

/Mattias


Anmäl
2014-03-26 17:29 #22 av: Banjoman

Så här blev det sedan med tanken på sin plats …

I och med detta är det mesta färdigt på maskinrummet. Det enda som återstår är styrhytten med sina diverse doningar. Jag hade egentligen planerat att härnäst börja måla maskinrummet m.m., men vid närmare eftertanke vill jag nog vänta till dess jag hunnit i alla fall en liten bit på väg med styrhytten: dels kan jag då få med diverse vitmetalldelar som hör till dess inredning och (inte minst) till styrinrättningen i måleriomgången, men framför allt vill jag ha i alla fall stommen så pass klar att jag kan ta upp de hål som kommer behövas för att fästa styrhytten i maskinrummet med skruv och mutter (vilket bör fungera bättre och bli betydligt starkare än att försöka limma hytten mot en målad yta på maskinrumstaket).

/Mattias


Anmäl
2014-03-26 17:45 #23 av: Skalski

Uj, uj vad snyggt det blir! Tummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-03-26 19:08 #24 av: petzon

Som vanligt väldigt snyggt.

Anmäl
2014-03-27 18:57 #25 av: Banjoman

#23 & #24 Tack skall ni ha! Glad

Nu har jag börjat snickra (om man nu kan kalla det snickra, med de virkesdimensioner det handlar om, men ändå) på styrhytten, också!

Steg ett var att klistra upp mallar på en bit 1,5 mm plywood till de fyra ämnen kring och på vilka alltsammans skall byggas upp ...


Anmäl
2014-03-27 19:00 #26 av: Banjoman

… och sedan skära ut ämnena med stållinjal och skalpell. Långsammare och jobbigare än att såga, men ger säkrare linjeförning, vilket behövs eftersom felmarginalen är i stort sett obefintlig.

En snabb torrpassning ger vid handen att yttermåtten stämmer med vad som tänkt är. Tummen upp


Anmäl
2014-03-27 19:01 #27 av: Banjoman

Därefter vidtog det ännu skojjigare skalpellsnideri som krävdes för att ta upp fönster- och dörröppningarna, varefter pappersmallarna drogs och slipades bort.

De fönsteröppningar som är snäppet djupare än de andra är förstås där två av fönstren skall stå mer eller mindre öppna, dvs. neddragna, eftersom de är tänkta att föreställa skjutfönster som öppnas och stängs i höjdled.


Anmäl
2014-03-27 19:06 #28 av: Banjoman

Därefter var det dags att tillverka ramverken kring de bägge sidostyckena. För att få hörnfogar som är både starkare och (hoppas jag) snyggare har jag valt att sinka hörnen, och eftersom underkanten har ett språng på 2 grader (så att styrhytten följer motsvarande språng i maskinrummet) måste detta göras kring ämnena för att vara säker på och noga kunna testa sinkningsvinklarna.


Anmäl
2014-03-27 19:08 #29 av: Banjoman

När det sedan så småningom blir dags att foga samman de bägge sidostyckena med fram- respektive bakstyckena planerar jag att lägga en likadan sinkning även för dessa fogar, så att man får en tredimensionell knutfog ...


Anmäl
2014-03-27 19:11 #30 av: Banjoman

Även i tvärskeppsled har maskinrumstaket ett språng, så för att skapa en jämn plattform som styrhytten kan vila på behövs fyra tvärgående balkar som följer detta språng. Eftersom tre av dessa har exakt samma profil valde jag att tillverka dem tillsammans genom att borra hål i ändarna och med hjälp av ett par rörstumpar fixera dem i rätt läge och så såga ut språngkurvan med bandsågen i alla tre på en gång ...


Anmäl
2014-03-27 19:13 #31 av: Banjoman

Den aktersta bjälken, däremot, behövde ett kurvigare språng, så den tillverkade jag för sig.

Bjälkarna skall förstås kapas till sådan längd att ramverket på styrhytten överlappar dem med +/- 0,5 à 1 mm på vardera sidan.

/Mattias


Anmäl
2014-03-27 20:54 #32 av: Banjoman

Här är så de bägge sidostyckena inlimmade i sina respektive ramverk. Jag valde att betsa ramverken innan jag limmade samman dem, och planerar att göra samma sak med planeringen av sidorna; detta i syfte att minska risken för att en missad limfläck på nå't svårslipat men synligt ställe skall ställa till det för mig.

Nackdelen är möjligtvis aningen svagare limfogar, men jag tror att det hela när det sitter samman kommer vara starkt nog ändå.

På det som skall bli insidorna har jag lämnat en spalt på +/- 0,5 mm för  den invändiga brädfordringen; på utsidorna är motsvarande spalt hela 2 mm.

/Mattias


Anmäl
2014-03-28 15:52 #33 av: Banjoman

Så kommer de bägge tvärskeppsbalkarna i färdigsinkat och nybetsat skick ...


Anmäl
2014-03-28 15:55 #34 av: Banjoman

… vilka, sedan betsen torkat kunde limmas samman med sina respektive plywoodämnen ...


Anmäl
2014-03-28 15:57 #35 av: Banjoman

… och när de bägge fogarna härdat (vilket med trälim inte tar så lång tid Oskyldig) kunde jag börja foga samman de fyra styrhyttsidorna. Glad

/Mattias


Anmäl
2014-03-28 15:59 #36 av: Banjoman

Här är så styrhytten limmad på två av de underliggande tvärbalkarna (med vilka jag för övrigt tror att jag kommer låta mig nöja), och torrpassad på plats … Underliggarna behöver slipas in lite ytterligare, men på det hela taget passar det hyfsat bra.


Anmäl
2014-03-28 16:00 #37 av: Banjoman

Vi har gäster på ingående över helgen, så nu blir det inte mera byggt denna veckan, som jag därför avrundar med två översiktsbilder, med det mesta som går att torrpassa torrpassat ...


Anmäl
2014-03-28 16:01 #38 av: Banjoman

… trevlig helg, och bygg lugnt Glad

/Mattias


Anmäl
2014-03-28 16:36 #39 av: Skalski

Ser riktigt bra ut Tummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-03-28 20:22 #40 av: Dan016

Ser väldigt bra ut! Trevlig helg!

Anmäl
2014-03-30 23:37 #41 av: Banjoman

#39 & #40 Tack så mycket! Glad

Ytterligare lite torrpassande har givit vid handen att maskinrummet inte är perfekt rätvinkligt, så för att åstadkomma optisk symmetri (dvs. få styrhyttens aktre respektive förliga skott passabelt parallella med maskinrummets akterkant respektive styrkättingslinjen) visade det sig vara nödvändigt att skeva hela hytten en aning genom att såga till och limma in ett likaledes skevat durkämne.

Tyngderna är förstås där för att hålla det hela kvar i lagom skevt läge till dess limmet härdat …

/Mattias


Anmäl
2014-03-31 18:16 #42 av: MarkusN

Varenda bild andas kvalité och sinne för detaljer!

Min Bounty har ju status av badanka i jämförelse TystSkrattar

Anmäl
2014-03-31 20:38 #43 av: Banjoman

#42 Tusen tack – det är alldeles för snällt sagt (och inte ett dyft rättvist mot ditt Bounty-bygge heller!) …Glad

Styrhyttsbygget fortsätter så sakteliga: med även de inre överliggande listerna på plats så ser man början till de fack i vilka fönstren kommer kunna skjutas ned … I den allra översta biten av facken i fråga har jag dessutom funderingar på att låtacutskjutande tungor från takstolarna sticka ned, både i syfte att bättre styra formen på taket till att så exakt som möjligt följa formerna på hytten, men också för att kunna ha taket löstagbart om man t.ex. behöver byta ett fönster (vilket, med rutor av 0,15 mm tjockt [tunt] glas, nog kan bli aktuellt).


Anmäl
2014-03-31 20:45 #44 av: Banjoman

Jag har också så smått börjat med fackverket på utsidan, vilket alltså är tänkt att på hyttens övre halva skapa de övriga kanterna runt fönsterfacken, och på dess nedre halva rama in panelplankningen.

Än så länge är det bara de åtta yttre hörnlängderna som kommit på plats, i form av 3x1,5 mm-lister. Som tänkt var ligger dessa +/- 0,5 mm lägre än hörnstolparna, medan täckplankningen i sin tur kommer ligga ytterligare 1,5 mm lägre. Jag hoppas att det blir lagoma nivåskillnader: tillräckliga för att ge en trevlig 3D-effekt, men inte så stora att det känns alltför oskalenligt … 0,5 mm = 24 mm i verkligheten, vilket är en aning i mesta laget, men jag tror (hoppas!) att det kommer se ganska rätt ut ändå.

På insidan kommer (som jag tror att jag redan nämnt nå'n gång) fackverket vara gjort av 1,0 mm och panelplankorna av 0,5 mm tjocka lister.

/Mattias


Anmäl
2014-03-31 21:27 #45 av: petzon

Ser riktigt trevligt ut och att förbereda för glasbyte låter klokt när man kör med 0,15 mm glas.

Anmäl
2014-03-31 22:40 #46 av: MarkusN

Vajjert!

Du har säkert koll, men jag nämner det om ifall att dina tankar är mållåsta på fackverk och lister Skämtar Golv/däck i styrhytten kanske är enklare att få på plats först (snart), i botten så att säga, innan alla vägglister och annat är på plats och sticker ut och stör en enklare helt kvadratisk lösning?  

Anmäl
2014-03-31 23:14 #47 av: Banjoman

#45 & #46 Tack skall ni ha! Glad

#46 Jodå, den tanken har korsat skallen … durken i styrhytten skall enligt byggbeskrivningen vara svart/vit-rutig, och ett pappersark med ett sådant mönster ingår i byggsatsen. Planen är att limma upp en lagom bit rutmönster på en bit tunn (0,5 à 1,0 mm) plywood, och sedan klarlacka detta med blanklack i förhoppning om att få en hyfsad linoleumkänsla i det hela.

Jag har ännu inte fullt ut bestämt mig för om jag skall lägga dit durken först och sätta in fackverket sedan, eller göra tvärtom (även med fackverket på plats kommer ju botten vara fyrkantig) och dessutom sätta en tunnare kantlist över skarven. Jag är dock starkt benägen att satsa på durken först, eftersom jag då kommer ha en 1 mm-list ovanpå hela vägen runt, vilket med god marginal bör täcka skarven på ett snyggt sätt.

/Mattias


Anmäl
2014-04-01 06:39 #48 av: MarkusN

Ahh, listen! Träbåtsbyggarens förbannelse och räddning - "bara en liten list där så döljer jag skarven..." HyscharSkrattar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.