Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

1. Airbrush och färg Allmänt Dekaler Die-Cast (färdiga modeller) Diorama Evenemang / Tävlingar / Utställningar Fartyg Figurer Figurspel, Warhammer, Flames Of War, The Lord... Flyg Fordon Fotogalleri Föreningar i Sverige Gissa vad...?! Gruppbyggen Köp / Sälj och Byt MJ - Modelljärnväg Månadens bygge Nyheter OT - Off Topic Om sajten och iFokus Pansar Pågående projekt RC - radiostyrt Recensioner Reseskildringar Rymd Science Fiction Tidskrifter / Referenslitteratur Tips & Råd Veckans bild What if
Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Bygglogg: Eilean Mòr -- del 27

2014-10-05 18:45 #0 av: ElLobo

Fartygsbygget går vidare.



Banjoman fortsätter med sitt bygge av fartyget Eilean Mòr. 

Länkar till tidigare delar av byggtråden:

Anmäl
2014-10-05 20:18 #1 av: MarkusN

Från bildkavalkaden i den förra trådens avslutning, saknar jag bara skeppskatten som yrvaket tittar upp ur hinken Gapskrattar

Om jag bara ens hade haft en tiondel av din känsla för detaljer och finish! Pokal

Anmäl
2014-10-05 21:10 #2 av: petzon

Med risk för att vara tjatig säger jag bara: Kanonsnyggt. Del 27!!!! är detta rekord i längsta byggtråden?

Anmäl
2014-10-06 19:59 #3 av: Banjoman

#1 & #2 Varmt tack skall ni ha! Glad

I dag har jag plockat ner all temporärriggning och tagit bort diverse torrpassade element från fördäcket, och sedan börjat rigga på riktigt.

Först ut därvidlag är hisset till topplanternan, där jag byter ut de bägge glidrepen mot 0,5 mm vajer … 


Anmäl
2014-10-06 20:01 #4 av: Banjoman

… men dessförinnan också passade på att skjuta ner de bägge sladdarna till topplanternelampan i de därför avsedda rören geom mastfoten och däcket.


Anmäl
2014-10-06 20:04 #5 av: Banjoman

Första vajern gick det smärtfritt att spänna upp, men när jag kom till den andra bar det sig inte bättre än att den skar rakt igenom den övre fästpunkten! Förskräckt

Efter att ha limmat samman öglan igen med trög-CA lade jag dessutom dit en extra förstärkning i form av lite Milliput. Härav lär jag mig att inte glömma bort framöver att vitmetall är mjuk och vajrar är hårda … Galen


Anmäl
2014-10-06 20:27 #6 av: Skalski

#5 Hoppsan Yrar... Tur att det gick att laga Tummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-10-06 21:50 #7 av: MarkusN

#5 Smärre missöden är en integrerad del av byggprocessen - "it is to keep you on your toes" som jag säger till medarbetarna när IT strular Oskyldig

Anmäl
2014-10-07 18:37 #8 av: Banjoman

#6 & #7 Definitivt ett smärre, och därtill lättfixat, missöde! Pustar

Sedan Milliput:en slipats lite, och färg lagts på samt fått torka gick det utan vidare problem att få även den andra vajern på plats, liksom att hissa och koppla in topplanternan.


Anmäl
2014-10-07 18:40 #9 av: petzon

Tjusigt

Anmäl
2014-10-07 21:10 #10 av: Skalski

Instämmer... snyggt! Tummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-10-09 08:03 #11 av: Banjoman
result

#9 & #10 Tack skall ni ha! Glad

Något var kajko med forumet en stund i går kväll, så det blev inga bilder upplagda då; här är de i stället nu!

I går var jag på posten och hämtade ut ett rekommenderat brev från RB Model i Polen, med däri en ytterligare laddning schackel till riggningen av Eilean Mòr, sammanlagt tre sorter, och därtill ett par påsar med M1,4-mutter (de jag tidigare köpt från The Model Dockyard måste ha varit från en måndagsbatch, ity gängorna passat dåligt på muttrarna)


Anmäl
2014-10-09 08:09 #12 av: Banjoman

Det verkar inte ha fungerat att lägga upp bilden i #11 ... Jag gör ett nytt försök här via telefonen i stället ...


Anmäl
2014-10-09 08:09 #13 av: Banjoman

Se där ja! Till sist fick jag upp bilden som skulle legat i #11 ... Galen


Anmäl
2014-10-09 08:16 #14 av: Banjoman

I går fick jag också satt upp de bägge förstagen, det ena av 1 mm vajer, det andra av 1,1 mm handslaget Eskader-rep. Jag testade först att göra det övre staget av 0,8 mm vajer i stället, men dels blev det väldigt svårt att spänna dem så att bägge var lagom sträckta utan att för den skull börja böja masttoppen ... Dessutom fann jag att den 0,8 mm vajer jag har, som kommer från RB Model, är betydligt mindre smidig och mycket mera svårböjd kring kauserna än 1,0 mm-varianten, som köpts hos Eskader.
Se'n tycker jag dessutom att det blir ganska snyggt så här, med två olika material ...


Anmäl
2014-10-09 08:16 #15 av: Banjoman


Anmäl
2014-10-09 08:17 #16 av: Banjoman


Anmäl
2014-10-09 08:20 #17 av: Banjoman
result

Nu då?


Anmäl
2014-10-09 08:22 #18 av: Banjoman

Jag ber verkligen om ursäkt för alla tomma inlägg, men jag har bildproblem i dag är jag rädd ...


Anmäl
2014-10-09 08:58 #19 av: Roca

Vilket fantastiskt bygge, och vilket arbete, bra jobbat!

Anmäl
2014-10-09 09:03 #20 av: Banjoman

#19 Tusen tack för dina vänliga ord! Glad

Här lyckades jag så till sist också få upp ett par detaljbilder på förstagen, först en på infästningen i stäven ...


Anmäl
2014-10-09 09:04 #21 av: Banjoman

... och så motsvarande infästning uppe i masten.


Anmäl
2014-10-09 10:03 #22 av: MarkusN

Är verkligen förbluffad över både hantverk och "autenciteten" i #20 ! Här är en nivå som svårligen går att skilja från 1:1 ! Dreglar

Anmäl
2014-10-09 19:01 #23 av: petzon

Wirekauserna är verkligen pricken över i:et de gör så mycket för realismen

Anmäl
2014-10-10 01:43 #24 av: tarantass

#0 etc: det man kan anmärka är väl att du inte kan göra skalenliga levande besättningsmän. Ler (Ta det som beröm att det inte är mer som fattas. Jag gapar av beundran.) 

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Anmäl
2014-10-11 22:46 #25 av: Banjoman

#22–#24 Tusen tack skall ni ha! Glad

#23 Håller verkligen med – jag är bara rakt upp och ner otroligt glad att jag lyckades hitta dem!

Efter ett par dagar på konferens med ty åtföljande byggtidsbrist kunde jag i dag ta igen förlusten en smula med ett par väl tilltagna pass i hobbyrummet! Skrattar

Innan dess var jag dock på posten och hämtade ut en försändelse från Eskader med däri 6 meter 0,5 mm vajer – ett grovt överslag ger nämligen vid handen att det lär komma behövas en tre-fyra meter till vippen, inklusive det som skall lindas kring vinschtrumman.


Anmäl
2014-10-11 22:49 #26 av: Banjoman

Med paketet hämtat och uppackat var det så dags att ta itu med vanten, och som första moment därvidlag att montera svärtade schackel och kauser på de sex vantskruvarna… 


Anmäl
2014-10-11 22:55 #27 av: Banjoman

Sex lagoma längder 1 mm vajer (ånyo ur Eskaders förträffliga sortiment) klipptes därefter till, de tre första fästes in i mastringen nära toppen av masten och spändes sedan upp mot kauserna i vantskruvarna om styrbord.


Anmäl
2014-10-11 22:58 #28 av: Banjoman

Sedan vajerändarna om styrbord lindats med 0,75 mm svart tråd, vilken ströks med generösa mängder utspätt trälim i syfte att säkra alla knutar, upprepades proceduren om babord … 


Anmäl
2014-10-11 22:59 #29 av: Roftic

#27 Det ser förjävla bra ut! Kan inte beskriva med ord hur fantastiskt det ser ut! Kommer skicka ett förslag till Svenska Akademins Ordlista att de ska lägga till ordet Banjomandetaljering! ;)

Anmäl
2014-10-11 23:06 #30 av: Banjoman

… och lindades vajerändarna även här med tråd som sedan limsäkrades.

Resultatet syns inte i bild, men ett av delmomenten i staguppsättningen har intagit en ohotad förstaplacering på listan över enerverande pilliga och trista jobb! Vantskruvarna är nämligen fästa i rösten med M1,6 skruv och mutter, och att få dit muttrarna var ett riktigt misärpyssel: på grund av ett så trångt och svårarbetat läge att varje tag med tången på muttern drog åt +/- ett åttondels varv. Särskilt styrbordssidan var rolig, eftersom jag där var tvungen att hålla tången i vänster hand. Jag är passabelt ambidexter (vänsterkardan gör ju en hel del av jobbet när man kliar plättlagg) men kul var det inte att lägga bortåt 90 minuter på att dra åt sex muttrar 3 mm var. Tack och lov blev det gjort till sist! Pustar


Anmäl
2014-10-11 23:10 #31 av: Banjoman

#29 Varmt tack – det är på tok för snällt sagt men dina uppskattande ord gläder förvisso mandrom! Glad

Här syns så samtliga stag på plats, med alla vajer- och trådändar trimmade … 


Anmäl
2014-10-11 23:15 #32 av: Banjoman

… och med svärtad 1,2 mm mässingstråd stucken genom låshålen i vantskruvarna.

Som synes har jag också satt en tunnare vajer (0,3 mm) från toppen av ledblocket till vippen och upp till nedre fästet för topplanternehisset.

Om babord ser man också hur vantskruvarna är fästa i rösten, och hurpass trångt det var att komma till för att dra åt muttrarna. Jag tror att jag skall skriva till RB Model, som tillverkar dessa fantastiska miniatyrskruvar och -muttrar, och föreslå att de också tar fram passande miniatyrnycklar att dra dem med … 


Anmäl
2014-10-11 23:28 #33 av: Banjoman

Med vant och förstag färdigriggade gick jag så vidare med att tillverka och fästa in vajerupphalet till bommen. Det består av en kort bit kedja, i ena änden schacklad till inre bomringen och i andra änden till en 0,5 mm vajer, som går genom linblocket i masttoppen, och sedan, precis nedanför linblocket, är schacklat till en längre kedja som kan fästas med en sprint i ett beslag vid mastfoten.

Ett ytterligare upphal i form av en reptalja skall sedan gå mellan yttre bomringen och övre mastringen. I proceduren vid lastning och lossning ingick nämligen att först hissa bommen till önskad vinkel med hjälp av taljeupphalet, och sedan säkra den mot tyngden av det som skulle lyftas genom att hala an vajerupphalet och låsa det i önskat läge. Enligt tabeller jag har hittat på nätet skulle en 12 mm vajer i verkligheten ha en säker lastkapacitet på +/- 1 500 kilo, och efter vad jag läst mig till var lastbommen på Clyde Puffers ofta godkända för vikter i storleksordningen 1 à 1,5 brittiska ton, så en 0,5 mm vajer här (och i vippen) bör vara någorlunda skalenlig.

Tittar man noga på linblocket till vajerupphalet ser man att en sak dock är svår att få riktigt skalriktig, nämligen vajerns kurva kring blocket: bommen på modellen är helt enkelt inte tung nog för att tillräckligt belasta upphalet. Vi får se om jag kan komma på nå'n lämplig lösning … Funderar


Anmäl
2014-10-11 23:29 #34 av: Banjoman

Jag avrundar dagens byggrapport med några bilder på skutan så som hon ser ut just nu, med alla färdiga men alltjämt lösa delar torrpassade. Här en vy över bogen … 


Anmäl
2014-10-11 23:31 #35 av: Banjoman

… och här en snett uppifrån, med lastbommen något upphissad med hjälp av vajerupphalet.


Anmäl
2014-10-11 23:32 #36 av: Banjoman

Här så en bild på fördäck sett snett akterifrån … 


Anmäl
2014-10-11 23:34 #37 av: Banjoman

… och här en över styrbords bogreling.

För övrigt kan tilläggas att jag i dag också limmat fast vinschchassit och ångtillförselröret; de bägge huvudaxlarna med vinschtrumma och spelnockar är dock alltjämt och än så länge bara torrpassade.

Tittar man i mitten av bilden ser man dessutom att skeppsklockan kommit på plats på masten framsida.


Anmäl
2014-10-12 09:21 #38 av: petzon

Supersnygt som vanligt. Men du drog väl dina RB-skruv med korrekt moment?Djävlas

Anmäl
2014-10-12 10:10 #39 av: Banjoman

#38 Tack! Glad Och … umm … ja! Givetvis … Oskyldig


Anmäl
2014-10-12 12:53 #40 av: Egizzz

Vet inte vad man ska säga???

V Ä R L D S K L A S S  är ju ett Understatement utan dess like!  Skrattar  Det räcker ju inte till på långa vägar!  Helt fantastiskt... Vilket  Enormt vackert bygge!!!

Anmäl
2014-10-12 13:09 #41 av: Skalski

Uttrycket museumkvalité tycker jag inte heller räcker till PokalPokalFörskräckt

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-10-12 21:48 #42 av: Banjoman

#40 & #41 Tusen och åter tusen tack skall ni ha för era blott allt för vänliga ord! Jag rodnar inför så mycket beröm …Förlägen

I dag har det inte blivit så mycket byggt är jag rädd, och mycket av det jag fick gjort blev jag tvungen att kassera till följd av ungefär lika delar feltänk och utförandemissar (Looser) men det är smällar man får ta. Foten i kläm? Jajamänsan! Ergo: gör om, gör rätt! Galen

En sak har jag dock lyckats åstadkomma till någotsånär belåtenhet, nämligen att fixa gårdagens problem med fel kurvatur (se t.ex. #33) där vajerupphalet går över linblocket. Jag upptäckte nämligen att 0,5 mm-vajern jag fick i går från Eskader var mjukare slagen än den jag hade köpt från dem i höstas, och att den därför också är betydligt mer flexibel och, som synes av bilden, lägger sig i en mycket snyggare kurva runt linblocket.

Enda nackdelen med den nya vajern är att den har en påtaglig tendens att slå upp sig när man klipper av den, och att man därför måste tejpa den först där man tänker klippa. Detta är ingen fara per se, men gör det en bra bit pilligare att få den igenom  aluminiumrörbitarna jag använder som vajerklämmor.


Anmäl
2014-10-18 17:04 #43 av: Banjoman

Den här veckan har byggtiden dessvärre varit snålare tillmätt än jag hade kunnat önska, men lite har det ändå blivit gjort.

Så har jag till exempel börjat testa att sinka ölback med hjäp av mina nyinköpta verktyg … Detta är nota bene bara ett par provbitar, men det går alldeles utmärkt att åstadkomma i alla fall 1 mm sinkningsurtag. För riktig skalriktighet borde vara 0,5 mm i stället, men det vete hondan om jag lycka få till såpass snyggat att det duger … Jag skall göra ett par försök, men funker det inte till fullbelåtenhet är jag fullt beredd att fuska och göra dem 1 mm i stället.


Anmäl
2014-10-18 17:09 #44 av: Banjoman

Annars har jag mest pysslat med (och svurit åt) bomgajtågen … För att hålla vajerhängena i sträck spänner jag upp dem i lövsågsbågen. Problemen har varit tvenne: dels är vajern, som redan nämnts, besvärlig, ity den tenderar att slå upp sig när den klipps av, dels är de minsta vajerkauserna rejält svåra att få på plats i vajeröglan, och att sitta så stadigt i densamma att de inte hoppar ur när man sedan försöker dra till och klämma ihop aluminiumtubbiten som säkrar vajern runt kausen … 


Anmäl
2014-10-18 17:11 #45 av: Banjoman

Efter en gårdagskväll med många fula ord, en god natts sömn och ett nytt försök i dag på förmiddagen fick jag dock äntligen och till sist ordning på vajerhängene med ischacklade block! 


Anmäl
2014-10-18 17:12 #46 av: Banjoman

Jämfört med vajerhängena var det en dans på rosor att sätta kauser i stående änden på de bägge gajtågslöparna … 


Anmäl
2014-10-18 17:14 #47 av: Banjoman

… och det var förstås ännu enklare att haka en bukt av löparen genom ögat och runt skänkeln på en riggkrok, som sean (temporärt) hakades fast i röstet.


Anmäl
2014-10-18 17:15 #48 av: Dan016

#45 Riktigt snyggt!Tummen upp

Anmäl
2014-10-18 17:15 #49 av: Banjoman

Så här ser det nu bomgajtågen ut, ut mot bomnocken … 


Anmäl
2014-10-18 17:16 #50 av: Banjoman

… mera i sin helhet … 


Anmäl
2014-10-18 17:17 #51 av: Banjoman

… och sedda i helhetsperspektiv.

Det gläder mig inte så lite, heller, att kunna konstatera att de fungerar! Taljorna ger mycket god utväxling, och det går helt smärtfritt att med deras hjälp flytta bommen i sideled, liksom de håller den låst i läga om/när de beläggs.

Jag skall ännu något lite experimentera med inplaceringen av bukten i vilken riggkroken sitter – den bör förmodligen flyttas en 6–7 cm närmare den stående änden av löparen, för att tillåta bommen att dras ut till maximal sidoelevation (+/- 80 grader) utan att blocket i den stående änden slår i kroken. Icke desto mindre får jag nog säga att jag, efter ett par veckors huvudkliande och en hel del frustration på grund av feltänk och/eller kinkig vajer, är ganska nöjd med slutresultatet!

Det återstår också att se om de 4,8 meter handslagen 0,8 mm riggtråd som jag köpte på Eskader i somras räcker till för den löpande riggen ombord?! Gajtågen behöver ca 130 cm löpare vardera, och jag misstänker att toppfallet till bommen kommer hamna på ungefär lika mycket om inte mer. Hissfallet till topplanternan, sedan, behöver vara ca 90 cm, så det återstår som sagt att se hur långt den räcker. Det vore naturligtvis så mycket snyggare, men jag börjar med att rigga allt med den riggtråd jag löpte från Modelling Timbers till dess jag vet exakt vilka längder som krävs.


Anmäl
2014-10-18 17:31 #52 av: MarkusN

#43 du? fuska? näeeee SkrattarSkämtar

Detta måste vare den mest propra riggning jag sett, så mycket härliga detaljer med högsta finish!

Anmäl
2014-10-18 18:01 #53 av: Skalski

Håller med MarkusN... snyggaste och mest realistiska riggning jag sett.Tummen upp

Blir svårt att slå den Förskräckt

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.