Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

1. Airbrush och färg Allmänt Dekaler Die-Cast (färdiga modeller) Diorama Evenemang / Tävlingar / Utställningar Fartyg Figurer Figurspel, Warhammer, Flames Of War, The Lord... Flyg Fordon Fotogalleri Föreningar i Sverige Gissa vad...?! Gruppbyggen Köp / Sälj och Byt MJ - Modelljärnväg Månadens bygge Nyheter OT - Off Topic Om sajten och iFokus Pansar Pågående projekt RC - radiostyrt Recensioner Reseskildringar Rymd Science Fiction Tidskrifter / Referenslitteratur Tips & Råd Veckans bild What if
Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Bygglogg: Eilean Mòr -- del 12

2014-02-19 00:21 #0 av: ElLobo

Fartygsbygget går vidare.



Banjoman fortsätter med sitt bygge av fartyget Eilean Mòr, som fartyget numera heter.

Länkar till tidigare tråddelar:

Anmäl
2014-02-20 21:52 #1 av: Banjoman

De senaste dagarna har jag mest bara målat lastluckelåda … först med grundfärg, förstås ...


Anmäl
2014-02-20 21:54 #2 av: Banjoman

… därefter brunrött på undersiden (lite överkurs, eftersom det inte kommer synas på modellen, utan bara när man lyfter av lådan för att komma åt inuti, men det kan ändå vara värt det lilla extra besväret) ...


Anmäl
2014-02-20 21:55 #3 av: Banjoman

… och så till sist svart utvändigt, samt metallicsvart och metallicgrått nere i kollådan.

Jag har för övrigt inte äkta stenkol så att det räcker till att fylla hela kollådan. Istället är planen att måla ett par nävar kiselgrus omväxlande svart, metallicsvart och metallicgrått – det står en hel 10 kg-påse nere i garaget med grus vi använder i blomlådor och dylikt, och som, väl målat, borde bli perfekt att bottna med.

/Mattias


Anmäl
2014-02-21 18:58 #4 av: Banjoman

Nu är lucklådan i princip färdigmålad – ett skikt klarlack skall jag lägga på om några da'r, när färgen hunnit torkar ordentligt, men vad gäller just färg har den fått vad den skall ha.

Som synes har jag lämnat två remsor omålade längs de bägge långskeppskanterna (liksom för övrigt under ryggåsbjälken, även om det förstås inte syns när den ligger på [torrpassad] plats), förstås i syfte att kunna limma bjälken respektive de täckplankor som inte skall vara lösa direkt mot materialet, snarare än mot ett färgskikt.

/Mattias


Anmäl
2014-02-21 18:59 #5 av: Banjoman

I dag har jag också tvättat ett halvt kilo blompottesingel … såväl storleks- som formmässigt tror jag att det här, med färg på, kommer duga gott som underfyllnadsmaterial i kollådan.

Det kommr naturligtvis inte gå åt riktigt så mycket som syns i bild, men jag tyckte det var lika enkelt att tvätta lite mer när jag ända var i farten.

/Mattias


Anmäl
2014-02-22 13:38 #6 av: Skalski

#4 Lådan blev riktigt tjusig Tummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-02-22 17:31 #7 av: Banjoman

#6 Tack! Glad

Första jobb i dag var att mäta upp en lagom mängd kolsten (till skillnad från stenkol Skämtar) och börja måla densamma ...


Anmäl
2014-02-22 17:33 #8 av: Banjoman

… och, medan grundfärgen på stenarna var i färd med att torka, tillverka grundämnen till täckbrädorna till lastluckan. Som synes kommer bara de fem aktersta på varje sida vara lösa plankor ...


Anmäl
2014-02-22 17:35 #9 av: Banjoman

… medan huvuddelarna, som på den färdiga modellen kommer vara permanent dolda under presenningen, bara får planklinjer markerade med kniv.


Anmäl
2014-02-22 17:37 #10 av: Banjoman

Här är sedan kolstenarna, målade i tre olika nyanser (svart, metallicsvart och metallicgrått). I den mån de alls kommer synas under det riktiga stenkolet hoppas jag att de subtila nyansskiftningarna när man blandar de tre högarna med varandra skall hjälpa till att ge lite mer liv åt det hela.


Anmäl
2014-02-22 17:48 #11 av: Banjoman

Och så slutligen täckplankorna, i färdigputsat, betsat och torrpassat skick! Jag har också torrpassat ett mindre antal ringbultar; dessa medföljande, som är gjutna i vitmetall, tänkte jag bara använda på de plankor som inte är lösa, och som alltså aldrig någonsin kommer synas; detta i akt och mening att man i alla fall skall kunna ana ringbultarna som en rad ojämnheter under presenningen.

På de lösa plankorna tänker jag, som tidigare diskuterats, försöka tillverka egna, fungerande ringbultar i stället. Dels hoppas jag att detta blir snyggare, men se'n är det också så att de gjutna inte är riktigt tillräckligt många för att räcka hela vägen! Detta tycker jag nog är en smula dåligt tänkt av tillverkaren: lastrumsöppningen och lådan är byggda efter de mått som anges på ritningen och i instruktionerna, vilket ger en lådinnerlängd på dryga 300 mm, medan byggbeskrivingen föreslår att man gör plankorna ca 15 mm breda vilket innebär 20 plankor per sida à 2 ringbultar per planka = 80 ringbultar. I påsen låg 74 stycken, och i materiallistan anges antalet till 70+. Någon har inte räknat ordentligt … Arg

Nå, det är inte hela världen: jag hade ändå som sagt var tänkt göra egna för de plankor som kommer kunna tänkas synas … Cool

/Mattias


Anmäl
2014-02-22 17:51 #12 av: Skalski

DreglarDreglarTummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-02-22 17:51 #13 av: Banjoman

Vi tar en närbild också, när jag ändå är i farten … Oskyldig

/Mattias


Anmäl
2014-02-22 17:56 #14 av: Banjoman

#12 GladGladGlad


Anmäl
2014-02-23 00:04 #15 av: Banjoman

Med färgen tillräckligt torr provar jag att torrpassa kolstenarna ...


Anmäl
2014-02-23 00:09 #16 av: Banjoman

… som jag nog skall flytta om lite, så att det blir mer av en grop närmast i bild, innan jag limmar dem.

Jag håller för närvarande på med några limtester för att komma underfund med vilken slags limningsteknik som passar bäst för att fixera kolstenarna. Funderar

För ögonblicket leder tunn-CA ligan framför både spraylim och utspätt trälim i såväl applikations- och fogstyrke- som osynlighetsavseende, men om någon har hetare tips tas dessa med tacksamhet emot!

/Mattias


Anmäl
2014-02-23 22:53 #17 av: Banjoman

I dag har jag mest ägnat mig åt annat än modellbygge (trevligheter, nota bene, t.ex. promenader i natursköna omgivningar m.fl muntrationer), men några bitar äkta stenkol har i all fall hamnat under hammaren ...


Anmäl
2014-02-23 22:56 #18 av: Banjoman

… och resultatet av mina bankaffärer (OBS! Vits!) har jag börjat lägga på plats, än så länge mest bara i det fack som syns längs till vänster i bild …

Jag har också experimenterat vidare med limtekniker, och har funnit att ehuru tunn-CA funkar jättebra på målad sten så tar det mycket sämre på stenkol. Däremot går det alldeles utmärkt att limma stenkol med utspätt trälim, så det lär komma att bli min limmelodi för just det här byggavsnittet.

/Mattias


Anmäl
2014-02-24 20:58 #19 av: Banjoman

Ännu en kompledig eftermiddag (Gapskrattar), och eftersom brevbäraren hade haft med sig Blacken-It till mig fick det inledningsvis bli en stund i sällskap med den lille kemisten, varvid ankar- och styrkättingarna liksom vantskruvar och diverse schackel fick gå och bada …

/Mattias



Anmäl
2014-02-24 21:02 #20 av: Banjoman

Sedan återgick jag till att skyffla kol, till dess lagoma mängder uppnåtts i kollådan, varefter täckbrädespanelerna (nu försedda med ringbultar) limmades på plats.

De vitra fläckar som syns här och var bland kolet är utspätt trälim – jag skulle tro att det kommer ta nå't dygn eller två innan det har torkat helt, eftersom det är ganska mycket vatten i det, men det är ju å andra sidan inte särskilt bråttom med saken heller, och tekniken har den klara fördelen att limmet blir såpass lättflytande att det rinner emellan överallt, liksom hela vägen ner i botten.

/Mattias


Anmäl
2014-02-24 21:05 #21 av: petzon

Snyggt, snyggt, syns ådringen på lastluckeplankorna lika mycket i verkligheten som på bild? Lite synd att ådringen är så framtädande åt "fel håll"

Kolet ser verkligen läckert ut

Anmäl
2014-02-24 21:07 #22 av: Banjoman

Här är samma vy men med de lösa täckbrädorna torrpassade.

Jag tycker faktiskt på det hela taget att de gjutna ringbultarna gör sig ganska bra, så vi får se vad mina försök med fungerande sådana på de lösa brädeorna ger för resultat … Funderar … Eventuellt kan det bli så att jag kontaktar tillverkaren och ser om det går att få skickat en mindre mängd ytterligare gjutna ringbultar i stället, så att jag har sådana så att det räcker hela vägen. Men det återstår som sagt att se … Funderar

/Mattias


Anmäl
2014-02-24 21:14 #23 av: Banjoman

#21 Tack!Skrattar Jag får medge att jag blev ganska nöjd med koleffekten … Glad

Vad gäller ådringen så kommer den i princip inte synas alls, eftersom hela panelpartiet hamnar under presenningen. Annars hade givetvis jag valt att såga panelerna på andra ledden, så som jag gjorde med de lösa plankorna (som ju kommer synas), och där ådringen fungerar mycket bättre, som framgår av bilden nedan.

Vad gäller panelstyckena valde jag faktiskt med flit att såga dem på vad som ur ådringshänseende är fel ledd, eftersom jag visste att jag skulle markera brädbredderna med knivsnitt, och jag erfarit att när man skär längs med ådringen i såpass tunn plywodd (1,5 mm) behövs det ofta bara ett par-tre snitt innan man skurit hela vägen igenom; på tvären däremot har jag kunnat lägga totalt en åtta-nio snitt på varje ställe utan att komma mycket djupare än knappt halvvägs igenom materialet.

/Mattias


Anmäl
2014-02-24 21:19 #24 av: Banjoman

Här syns det hela sedan med även presenningen torrpassad! Planen är att den skall gå ytterligare en liten bit längre akteröver om styrbord än vad den gör här på bilden – jag har nämligen tänkt mig att göra skalkningsstavarna så långa att var och en ligger över tre skalkningsbeslag, och bara visa den aktersta av dessa bortplockad, vilket kommer ge en fast kant från vilken presenningen är bortvikt ungefär mitt på den förligaste lösa täckbrädan (som i sin tur är tänkt skall ligga kvar på sin plats).

/Mattias


Anmäl
2014-02-24 21:21 #25 av: Banjoman

Och så till sist i dag ett par bilder med även (de omålade) besättningsfigurerna torrpassade, för att visa ungeär hur jag tänkt mig att kolsnattaren skall positioneras. Här är han med ryggen åt kameran ...


Anmäl
2014-02-24 21:22 #26 av: Banjoman

… och här tagen på bar gärning ur en vinkel som torde duga också om man skulle vilja polisanmäla saken … Skämtar

/Mattias


Anmäl
2014-02-24 21:45 #27 av: petzon

#23 man fattar, man förstår. Kolsnattare kan det vara något för 2014-års nyordslista? Helt underbart ord.

Anmäl
2014-02-24 21:52 #28 av: Skalski

Oj, oj , oj! Förskräckt Här går det undan vill jag lova Tummen upp tänk vad lite kompledighet kan ställa till med Galen. Riktigt tjusigt resultat.Tummen upp... Mässingsdetaljerna bliv riktigt bra även de!Skrattar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-02-25 20:28 #29 av: Banjoman

#27 Skrattar Som i t.ex. "ja, si Jönsson har ju allti vatt en så'n där kolsnattare" … eller "å, du din kolsnattare!" … eller "En kolsnattares bekännelser" … Skämtar Låter onekligen som ett ord kring vilket man skulle kunna bygga upp ett ämne för "På minuten" …

#28 Tack! Glad Kompledigt e kul!

I dag fick jag stoppat kol även i bunkringshålen … inte alltför mycket, dock; det måste ju finnas utrymme för kolsnattarens bidrag …

/Mattias


Anmäl
2014-02-25 20:30 #30 av: Banjoman

Nu får det dock för ögonblicket vara nog med kolskyfflande – dagens övningar fortsatte i stället med några inledande övningar kring maskinrumsöverbyggnaden, till att börja med håltagning i aktergaveln för roderstötstängerna ...


Anmäl
2014-02-25 20:35 #31 av: Banjoman

… varefter jag passade in och limmade dit nitvinkeljärnen kring foten av maskinrummet. Mittstycket på aktergaveln är nota bene bara torrpassat än så länge: det skall nämligen limmas i däcket och inte, som de andra, i maskinrumssidorna; annars kommer det på grund av stötstängerna inte vara möjligt att lyfta av maskinrummet. Detta innebär i sin tur att just den biten måste målas innan den limmas fast i däcket.

Som synes blev stötstångshålet om babord lite felmåttat, men inte värre än att det gick att bättra på med lite Milliput (som förstås skall slutputsas typ i morgon, sedan det hela härdat ordentligt).

/Mattias


Anmäl
2014-02-26 18:56 #32 av: Banjoman

I dag har det inte blivit så mycket gjort, men jag har i alla fall fått satt färg på nitvinkeljärnet som skall limmas i däcket akter om maskinrummet, liksom på de bägge stötstängerna till rodret.

/Mattias


Anmäl
2014-02-27 21:16 #33 av: Banjoman

Fick i dag ett litet paket från Cornwall Model Boats med bl.a. tunnaste sorterna mässings- och bleckplåt – jag tänkte se om det vore möjligt att tillverka en plåthink åt min vän kolsnattaren ...


Anmäl
2014-02-27 21:17 #34 av: Banjoman

I samma paket låg också ytterligare ett gäng schackel (den här gången med gängad sprint och passande mutter) samt 4 respektive 5 mm mässingsringar.


Anmäl
2014-02-27 21:22 #35 av: Banjoman

Här testar jag se'n att tillverka en ringbult dymedelst en 0,8 mm mässingstråd, gaffelvikt kring en 5 mm ring, och stucken genom hål i en plywoodbit i samma storlek som täckbrädorna.

Jämför med den vitmetallgjutna ringbulten till vänster i bild tycker jag inte att det ser lika snyggt ut, även om man tar hänsyn till att den ena är målad och den andra inte.

Jag fick dessutom svar från Mountfleet Models i dag att han givetvis gärna skickare mig de ytterligare gjutna ringbultar jag behöver, så det lutar nog trots allt åt att det blir dem jag använder …Funderar

/Mattias


Anmäl
2014-02-27 21:24 #36 av: Banjoman

I kväll har jag dessutom fått monterat tillbaka stötstängerna, och limmat vinkelnitbalken på plats i däcket ...


Anmäl
2014-02-27 21:25 #37 av: Banjoman

… samt slipat klart de milliputtade stötstångsöppningarna i maskinrumsskottet.

/Mattias


Anmäl
2014-02-27 21:41 #38 av: petzon

Ser som vanligt otroligt bra ut. Ringbultarnas skulle behöva grövre mässingstråd i ringarna och något mindre ringdiameter, de gjutna ser mycket snyggare ut.

Anmäl
2014-02-27 21:59 #39 av: Dan016

#38 Håller med Petzon, ser väldigt bra ut (som vanligt!) och de gjutna ser bättre ut!Tummen upp

Anmäl
2014-02-27 22:14 #40 av: Banjoman

#38 & #39 Tack skall ni ha!Glad

#38 Jo, det skulle behöva vara en ring med ytterdiameter omkring 4,5 mm (5 mm är lite för stort och 4 mm lite för litet; jag har testat) och en tråddiameter nå'nstans kring 0,8 à 0,9 mm (ringen på bilden håller 0,72) för att få det mera lagom i proportionerna.

Givet att de gjutna faktiskt ser såpass snygga ut som de ändå gör, t.o.m. i en sådan närbild som ovan, känns det därför inte riktigt värt besväret att försöka jaga rätt på perfekta mässingsringar, utan jag kommer så snart jag fått de ytterligare exemplar jag behöver (Adam på Mountflett lovade att skicka dem nå'n gånfg i nästa vecka) välja att använda dessa.

Därmed inte sagt att jag inte tycker det var värt besväret att testa – tvärtom! – och ett litet lager av mässingsringar skadar aldrig att ha hemma … Oskyldig

/Mattias



Anmäl
2014-02-28 10:01 #41 av: Skalski

Mycket snyggt! Tummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-02-28 20:13 #42 av: Banjoman

#41 Tack! Glad

Det börjar vara dags att pyssla samman halvdäcksrelingen, och som första moment i det ärendet har jag sågat till en bit plywood till rätt form och storlek (dvs. plankningen plus ungefär 4,5 mm) i akt och mening att kring den förforma koppartråden som skall utgöra själva relingen.

Jag planerar också att använda den för att räkna ut var relingsstöttorna skall placeras, genom att knyta ett vitt snöre kring den, markera ändpunkterna och mitten med tuschpenna på snöret och så ta loss snöret, mäta dess längd och dividera med antalet stöttor.

/Mattias


Anmäl
2014-02-28 20:19 #43 av: Dan016

#42 Två smarta tips i ett och samma inlägg! jo jag tackar jag!Skrattar

Ser fram emot fortsättningen!Tummen upp

Anmäl
2014-02-28 21:27 #44 av: Banjoman

#43 Väl bekomme! Glad Vet man väl avståndet mellan varje stötta funkar det ganska bra att stega upp dem på plats med hjälp av en passare, men först måste man förvisso ha koll på exakt hur stort avståndet i fråga skall vara … Funderar

Poängen med metoden att lägga ett snöre kring plywoodformen är att man mäter i precis rätt läge, något som det är svårare att göra på modellen, eftersom det inte finns något i rätt kurvlinje mot vilket man kan fixera mätanordningen.

Och jag lovar: fortsättning följer! Cool

/Mattias


Anmäl
2014-03-01 18:16 #45 av: Banjoman

Efter en natt kring plywoodformaren, och en stunds ytterligare bockande och böjande har de bägge koppartrådarna +/- rätt form, i alla fall tillräckligt rätt för att slippa brottas med deras fjädringskraft när de monteras i stöttorna, och stöttorna i däcket ... 


Anmäl
2014-03-01 18:19 #46 av: Banjoman

Här är sedan stöttorna påträdda; på bordet syns för övrigt passaren med vilken jag stegade upp mellanrummen (som blev 47 mm, dvs. två passarsteg per mellanrum) mellan hålen för stöttorna.


Anmäl
2014-03-01 18:21 #47 av: Banjoman

Och ser man slutligen det hela på plats! Tråden är redan kapillärlimmad i stöttorna med tunn-CA, så i morgon planerar jag att lyfta loss det hela igen och börja måla relingen som skall bli vit med blanklack på (vit rostskyddsfärg är ju oftast blank).

/Mattias


Anmäl
2014-03-01 18:38 #48 av: Skalski

Gillar reling... dock inte att penselmåla denGalen. Det är något visst med reling, det verkligen höjer utseendet på ett fartyg... riktigt snyggt Tummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-03-01 21:53 #49 av: Banjoman

#48 Tack! Glad

Jag håller helt och fullt med om att en reling av det här slaget lyfter helhetsintrycket – något jag för övrigt misstänker kommer sig av det faktum att det är ett detaljeringsfenomen, om du förstår vad jag menar: något som helt enkelt ser mycket ut; till och med mer än vad det egentligen är … en effekt liknande den man får av t.ex. nitrader ...

Och nej, jag kommer inte penselmåla – det blir AB för hela slanten Cool

/Mattias


Anmäl
2014-03-02 16:01 #50 av: Banjoman

Som nämndes häromdagen tänkte jag försöka mig på att av tunn mässingsplåt tillverka en kolhink till vår vän kolsnattaren

Första steget blev att tillverka en mall, genom att limma en gammal sytrådsrulle i trä på en bit rundstav, sätta fast det hela i mikroträsvarven och svarva ner trådrullen till en kon med lagoma proportioner ...


Anmäl
2014-03-02 16:03 #51 av: Banjoman

… varefter det var en barnlek att på en bit papper lindad kring matrisen med en blyertspenna få till de exakt riktiga linjer som mässingsämnet måste ha för att kunna rullas samman till en svagt konformad hink.


Anmäl
2014-03-02 16:05 #52 av: Banjoman

Efter ett par försök och ett svärtningsbad blev slutresultatet så här ...


Anmäl
2014-03-02 16:07 #53 av: Banjoman

Jag har också fått trimmat och bockat ändarna på halvdäckrelingen, samt limmat dit ändplupparna i vilka relingstråden skall finna sitt avslut mot huvuddäckrelingen ...


Anmäl
2014-03-02 16:09 #54 av: Banjoman

… och så har jag med lite Milliput bättrat på de bägge yttersta relingsstöttorna där undre tråden slutar, så att de ser runda och jämna ut.


Anmäl
2014-03-02 16:10 #55 av: Banjoman

Som sista muntration i dag har jag så putsat till de bägge halkiparna för halvdäckslåringarna, samt bockat till dem så att de följer låringsrundningen.

/Mattias


Anmäl
2014-03-02 17:14 #56 av: Skalski

# 52 Urtjusig hink Tummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-03-02 18:26 #57 av: petzon

Fantastiskt tjusig kolsnattarhink.

Anmäl
2014-03-02 18:41 #58 av: Banjoman

#56 & #57 Tusen tack skall ni ha! Glad

/Mattias


Anmäl
2014-03-02 19:41 #59 av: Dan016

Om jag inte visste att det var en modell kunde jag ha satsat pengar på att bilden med den färdiga hinken var i skala 1:1...Tummen upp

Anmäl
2014-03-02 20:01 #60 av: Banjoman

#59 Stort tack för de vänliga orden!Glad

/Mattias


Anmäl
2014-03-02 20:50 #61 av: Rone

Som sagt, riktigt snygg hink!Tummen upp Limmade eller lödde du skarven och botten?

Relingen ser riktigt bra ut också! 

Fundera bara på om ordet ändpluppar är korrekt i båtvärlden?Skämtar

Anmäl
2014-03-02 21:22 #62 av: Banjoman

#61 Tack! Glad

Såväl skarven som botten är limmade – den förra med trög- och den senare med tunn-CA. Botten är f.ö. inte alls i mässing – eftersom den ändå inte kommer synas (hinken är ju till hälften full med kol) valde jag ett bottenämne som är garanterat cirkelrunt, nämligen en gammal blusknapp (med hålen Milliput-pluggade) ur familjens knappburk … Cool

Och jo: personligen tycker jag att "ändplupp" är en term som riktigt andas saltstänk och sjömansromantik … Skämtar"Top Rail Terminal Plate" kallas annars biten i fråga i materiallistan … Oskyldig

/Mattias


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.