Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

1. Airbrush och färg Allmänt Dekaler Die-Cast (färdiga modeller) Diorama Evenemang / Tävlingar / Utställningar Fartyg Figurer Figurspel, Warhammer, Flames Of War, The Lord... Flyg Fordon Fotogalleri Föreningar i Sverige Gissa vad...?! Gruppbyggen Köp / Sälj och Byt MJ - Modelljärnväg Månadens bygge Nyheter OT - Off Topic Om sajten och iFokus Pansar Pågående projekt RC - radiostyrt Recensioner Reseskildringar Rymd Science Fiction Tidskrifter / Referenslitteratur Tips & Råd Veckans bild What if
Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Bygglogg: Highlander -- del 6

2013-10-29 00:44 #0 av: ElLobo

Bygget av Highlander går vidare.



Banjoman fortsätter med sitt bygge av den radiostyrda Highlander.

Länkar till tidigare tråddelar:

Anmäl
2013-10-29 08:07 #1 av: ElLobo

Del 1 #46.1: Länk- och lästips:

CAD Software for Mac

DraftSight     

QCad    

Anmäl
2013-10-29 09:28 #2 av: Banjoman

#1 Tusen tack för tipsen! Jag skall därtill kolla vad som finns att få (gratis eller mot betalning) från Apples App Store, men så länge något är gratis (som t.ex. QCAD, ovan) kan man ju glatt tillåta sig att ladda ner och testa mer än ett program Glad

Om inte annat så misstänker jag att ett 2D-CAD kommer vara intressant för att plotta ut plankningsmönstren på halv- och fördäck ...

/Mattias


Anmäl
2013-10-30 20:54 #3 av: Banjoman

I dag ramlade min senaste beställning från The Model Dockyard in: dels material till däcket: 20 meter 1x7 mm lönnlist, 1 meter 1 mm lönnflak och 2 meter 1 mm valnötsrundstav (för dymlingsimit), dels ett testköp av maskinskruv och mutter i M1. Glad

Skruv-och-muttrarna såg jag som ett testköp därför att jag hade lite svårt att bilda mig en uppfattning om hur snygga och skalenliga de egentligen skulle se ut utan att faktiskt ha sett dem i levande livet. Till min stora glädje var de dock precis så snygga och så små som jag hade hoppats Skrattar så nästa gång jag har något att beställa från The Model Dockyard skall jag fylla på med fler dimensioner – dels mutter i fler längder än 3 respektive 10 mm, dels ett urval skruv och mutter i M1,2, M1,4 och M1,6 också … Nörd

/Mattias


Anmäl
2013-10-30 20:58 #4 av: Banjoman

Efter det att kvällens målningspass avslutats tog jag fram det nyanlända plankingsmaterialet och gjorde jag ett par små provbitar, framför allt i syfte att testa två olika nåtimitmetoder, först klassikern svart spritpenna på plankkanterna ...


Anmäl
2013-10-30 21:05 #5 av: Banjoman

… och därefter klassikern svart karduspapper (ett slags grovt rit- och kuverpapper); det jag använder här är ganska exakt 0,275 mm tjockt, vilket motsvarar en verklig nåtbredd på 6,6 mm – en ganska rimlig siffra, skulle jag säga.

I den här skalan tycker jag nog att spritpennemetoden ger lite väl klena nåt, så jag lutar nog åt karduspapperstekniken, även om den är besvärligare (ytterligare ett element att skära till och passa in mellan varje plankbit). Men vi får se: jag hart nåra veckor på mig att tänka … Funderar

Jag konstaterar för övrigt också att jag nog bör tillverka en liten jigg för att enkelt kunna borra alla dymlingshålen likadana … de här bägge proverna är förvisso snabbt gjorda, men så ser det också lite väl snett ut … och det vill jag ju inte att det skall göra på det riktiga däcket … Skämtar

/Mattias


Anmäl
2013-10-30 21:16 #6 av: petzon

#3 De däringa skruvarna vart jag riktigt sugen på, riktigt trevliga priser jämfört med andra mikroskurar jag sett. De skulle passa riktigt bra på mina skovelhjul

Anmäl
2013-10-30 22:16 #7 av: Banjoman

#6 Jo, jag håller med om att priserna var överkomliga, och kvaliteten verkar det inte vara något fel på heller Glad Själv planerar jag att använda sådana bl.a. till att fästa vantskruvarna i rösten, och vanten i vantskruvarna ...

För den händelse det skulle vara av intresse kan jag dessutom nämna att skruvskallarna är +/- 2 mm, flat kant till flat kant, medan samma mått på muttrarna är +/- 1,5 mm.

/Mattias


Anmäl
2013-11-01 14:07 #8 av: Banjoman

Nå't skall man ju ha att pyssla med mellan skrovmålningsomgångarna ( kul är det inte att titta på färg som torkar … Skämtar), så jag tog och plockade fram några av lanternorna som kom tidigare i veckan, närmare bestämt de bägge navigationsljusen.

Efter att dragit på latexhandskarna och kört en putsvända med Häxans kunde jag börja limma samman det hela. Mässingsstången som syns här är en liten fiffighet som följde med lanternorna i syfte att underlätta monteringen av topp- och bottenstyckena i precis rätt läge visavi centrumhålen genom linserna.

Monteringen gick med andra ord som en dans ända till dess det var dags att få dit sista stycket på babordslanternan: då fungerade plötsligt kapillärkraften lite för bra på CA-limmet, och mässingstången satt som berget i toppstycket! Förskräckt


Anmäl
2013-11-01 14:09 #9 av: Banjoman

Toppstycket lossade dessbättre utan alltför mycket våld från lanternan, men stången satt precis hur hårt som helst, även efter det jag provat med debonder, så i slutändan gavs inte stort mycket annat val än att plocka fram Dremeln och borra loss den … Får idé


Anmäl
2013-11-01 14:12 #10 av: Banjoman

Tack och lov hade missödet inga negativa konsekvenser för slutresultatet … Glad

Här har de bägge lanternorna fått en första omgång med blank klarlack, så att de kommer gå att hantera utan att sätta fingeravtryck på kopparn, och även annars för att hjälpa den att hålla sig blank och fin.

/Mattias


Anmäl
2013-11-01 15:50 #11 av: Skalski

Tjusigt värre Cool... hur höga är dom?

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2013-11-01 17:06 #12 av: Banjoman

#11 Tack! Glad

Handtagen oräknade är de +/- 18,6 mm höga, medan de bägge släta baksidorna (de som skall vetta mot skärmen) är +/- 11,5 mm djupa. Enligt tillverkaren är skalan 1:24.

/Mattias


Anmäl
2013-11-02 17:59 #13 av: Banjoman

Välkommen ombord på spökskeppet Den Flygande Skotten, också känt som Moby Highlander, den Vita Skutan! Skämtar

/Mattias


Anmäl
2013-11-02 18:04 #14 av: Banjoman

I morgon skall jag lägga de tvenne sista skikten vit primer, på undersidan av skrovet och sprutat från babord respektive styrbord.

Sammanlagt kommer det då ha gått åt +/- två flaskor primer à 60 ml styck; helt OK täckningsgrad tycker jag ... Tummen upp

Sedan åker min hustru och jag passligt nog till London ett par dagar, vilket kommer ge grundfärgen minst tre dygn att torka helt och fullt innan jag på onsdag kväll börjar måla däcket och relingarnas insidor (som på onsdag kväll kommer ha fått torka i hela fyra dygn) med täckfärg. Glad

/Mattias 


Anmäl
2013-11-02 18:09 #15 av: ElLobo

Det ser väldigt fint ut, ditt bygge! Tummen upp

Och ha det så trevligt i storstan!

Anmäl
2013-11-02 22:11 #16 av: Banjoman

#15 Tack … Glad … och tack Oskyldig

/Mattias


Anmäl
2013-11-03 17:34 #17 av: Banjoman

Och så var grundmålningen av skrovet klar! Skrattar

Nu blir det byggpaus några da'r medan Highlander sitter på torken (till skillnad från mig; det finns ju pubar i London ju … Oskyldig).

/Mattias



Anmäl
2013-11-06 20:37 #18 av: Banjoman

Man skall ju som bekant akta sig för allt för förväga hej-rop, och si på håken om jag inte så när hade lyckats missa en detalj på insidan av relingen! Förskräckt

Byggbeskrivningen förbigår nämligen med fullkomlig tystnad det faktum att det om babord framme i fören skall sitta en knap; däremot finns den med på ritningen, och syns också om man tittar noga på en del foton ...Funderar

Så det blev till att doppa en bomullstops i lite sprit och försiktigt gnugga bort några kvadratmillimeter av grundfärgen för att sedan kunna limma dit knapen med en fog som i alla fall delvis är satt direkt mellan materialen ...


Anmäl
2013-11-06 20:39 #19 av: Banjoman

… och därefter lägga ett nytt, tunt skikt grundfärg på och kring knapen. Glad

Av detta lär jag mig att ritningen också ingår i bygginstruktionerna, och att det är säkrast att inte bara dubbel- utan alltid minst trippelkolla varje moment … Galen

/Mattias


Anmäl
2013-11-06 20:45 #20 av: Banjoman

Hur som haver: ett par timmar senare var den senaste skvätten primer alldeles tillräckligt torr för att jag skulle tordas gå lös på däck och relingar med det första lagret täckfärg …Skrattar

Efter primern, som varit lite kinkig (men alls inte omöjlig) att få igenom AB:n, var det ett sant nöje att byta till den snäppet tunnare (och därmed oändligt mycket mera lättsprutade) täckfärgen, som för övrigt gör skäl för benämningen: för att uppnå den täckningsgrad som syns på bilden gick det blott åt nå'nstans i storleksordningen 6 à 7 ml (!) färg Tummen upp

Givet att de närmaste dagarnas arbete kommer består i varken femtio eller fyra men blott en enda nyans av brunt, under det att jag så sakteliga bygger upp färgen så lär det bli lite glesare i rapporteringen. Brunt är brunt är brunt, och oavsett fotovinkel man väljer inte så mycket att titta på … Skämtar 

Jag återkommer med andra ord när det blir dags att gå över till bottenfärgen – som ni säkert förstår planerar jag att måla i den ordningen, så kommer jag bara behöva maska av en gång, nämligen innan utsidan av skrovet över vattenlinjen samt relingstoppen skall målas svarta …

/Mattias


Anmäl
2013-11-09 16:43 #21 av: Banjoman

Bortsett från eventuella småmistor eller andra lokala påbättringsbehov tror jag att jag törs färdigförklara den bruna färgen på däck och reling Glad

Som synes har jag således gått i gång med nästa kulör, dvs. den röda bottenfärgen …

/Mattias


Anmäl
2013-11-09 16:47 #22 av: Banjoman

Skall jag vara alldeles ärlig (och det skall jag ju! Skämtar) får jag nog tycka att min symfoni i brunt inte riktigt håller för inspektion med förstoringsglas, så som framgår av den här brutalt uppriktiga närbilden, men på mer normalt betraktelseavstånd duger det så pass att jag är beredd att leva me'at … Cool

Att fördäcket som synes är maskerat beror förstås på att jag i görligaste mån kommer vilja kunna limma däcksplankorna direkt på underdäcket; i kanterna kommer det naturligtvis bli fråga om limfog mot färgskikt, men i mitten tänkte jag försöka undvika det ...

/Mattias



Anmäl
2013-11-09 16:52 #23 av: Banjoman

Vare hur det vill med kvalitetskraven: just nu är det i alla fall inte på grund av dem jag ser rött, utan av betydligt mer bokstavliga skäl … Skämtar

Jag räknar med (eller hoppas i alla fall) att ha målat klart den röda bottenfärgen typ på tisdag (eller möjligen onsdag) kväll (en omgång till i kväll, två i morgon, och så en per kväll måndag och tisdag). Se'n får allt stå och genomtorka fram till nästa helg, då det blir dags att maska av rött och brunt, och måla resten svart …

/Mattias


Anmäl
2013-11-10 11:38 #24 av: Banjoman

Apropå det där med måleri är väl detta ett tillfälle så gott som något att nämna det att jag har tänkt mig det här bygget i den klassiska r/c-båt-skolan, dvs. med "platt" målning utan nämnvärd vädring, högdagring eller dylikt.

Detta dels eftersom det är ett klassiskt arbetssätt och jag alltid har byggt båtar och fartyg på det viset (Cool) men också i hög grad därför att jag fullständigt saknar erfarenhet av sådana tekniker, och inte tycker att ett projekt i den här storleksordningen är rätt objekt för ett första, stapplande försök; jag bedömer helt enkelt risken att ställa till'at rejält som något för stor för att jag skall vare sig tordas eller vilja prova på Förskräckt

Detta sagt kan det möjligen bli fråga om mycket försiktiga effekter på t.ex. däcksvinschen, men det får vi se när jag kommer så långt … Glad

/Mattias


Anmäl
2013-11-10 11:56 #25 av: Decaius

Spännande att det börjar komma på färg nu! :-)

Anmäl
2013-11-10 12:49 #26 av: Banjoman

#25 Tack Glad 

Jag håller fullkomligt med: det är en rejäl känsla av framsteg och belöning när det äntligen börjar se ut som man har gått och tänkt i månader att det skall göra, men också ganska spännande såtillvida att det ju är först då man får veta om underarbetet faktiskt duger också … Galen

/Mattias


Anmäl
2013-11-12 21:55 #27 av: Banjoman

Målandet fortskrider planenligt, så nu är bottenfärgen färdigapplicerad, och därvidlag får jag nog säga att jag är ganska nöjd med resultatet, inte minst då med nyansen som jag tycker ger ett ganska mönjerött intryck … Glad

/Mattias


Anmäl
2013-11-12 22:00 #28 av: Banjoman

Och från det här hållet syns den röda nyansen ännu tydligare …

Nu blir det i alla fall målningsstopp till på lördag, så att allting får ordentligt med tid på sig att torka helt och fullt innan jag sätter dit maskeringstejpen. För att vara på den säkra sidan har jag redan nu applicerat ett par mindre bitar maskeringstejp i ett (okinkigt) hörn av däcket, där färgen ju redan bör vara helt torr.

Dessa bitar tänker jag låta sitta kvar till på lördag och om jag då kan dra loss dem utan att få färg med från underlaget kommer jag tordas maskera i skarpt läge … Cool

/Mattias


Anmäl
2013-11-15 18:30 #29 av: Banjoman

Efter gott och väl tre dygn är färgen, så vitt jag kan bedöma, helt genomtorr, medan de testtejpremsor jag för säkerhets skull hade satt på däck lossnade utan minsta mankemang, och tog vare sig färg med eller lämnade synbara spår efter sig. Med andra ord: klartecken (arméns, i guld)! Glad Dags för maskeradbal … Skämtar


Anmäl
2013-11-15 18:44 #30 av: Banjoman

Första etapp är att markera vattenlinjen. Efter att ha tittat på ett antal fotografier av Clyde Puffers har jag kunnat konstatera att "vattenlinje" verkar ha varit ett relativt begrepp: många sådana verkar ha haft en ganska mekaniskt målad sådan, och hur mycket röd (eller annan) bottenfärg som syntes vid ett givet tillfälle berodde helt på hur tungt lastad skutan var, liksom var lastens tyngdpunkt låg. Detta senare är naturligtvis sant för alla fartyg, men verkar ha varit påtagligare för dessa, förmodligen åtminstone delvis efter som de sällan gjorde sig besvär med ballast i den huvudsakligen inomskärstrafik de bedrev.

I alla fall verkar avbärarlisterna ha varit ett populärt val för gränsdragningen, och jag har därför valt att följa en av dessa så långt den sträcker sig, vilket dessutom ger en vattenlinje +/- där ritningen hävdar att den skall ligga.

För att få en så jämn kant som möjligt börjar jag med att markera själva vattenlinjen med 2 mm mikrotejp. Det är visserligen ganska pilligt så, men har ett par stora fördelar: den är flexibel nog för att kunna få till linjedragningen med ett enda långt stycke tejp runt hela skrovet (med skarvpunkt bakom roderaxeln, dvs. det minst synliga stället). Detta tilvägagångssätt tillät mig också att justera in linjen under akteröverhänget utifrån principen om optisk symmetri (nota bene: på bilden är sådan, som synes, ännu inte uppnådd Skämtar) ...


Anmäl
2013-11-15 18:46 #31 av: Banjoman

… och överhuvudtaget försäkra mig om en så jämn linje så möjligt. Att använda en avbärarlist som utgångspunkt gjorde naturligtvis det hela så mycket enklare: det var bara att lägga tejpen kant i kant med listen Glad


Anmäl
2013-11-15 18:51 #32 av: Banjoman

Med denna linjedragning på plats var det sedan bara att bygga på med mer maskeringsmaterial i omgångar: först en varv med bred Tamiya-tejp, för att maskera själva avbärarlisten, och därefter i tur och ordning vanlig (blå) målartejp och under kölen bokomslagsplast (billigt, flexibelt,  lättejpat, rivtåligare än tidningspapper och utan risk för trycksvärtefläckar Tummen upp)

Nu skall jag bara maskera däcken också, så kan jag börja måla svart … Glad

/Mattias


Anmäl
2013-11-16 18:21 #33 av: Banjoman

Och så fortsätter maskningsaktionen från andra hållet … Till att börja med genom att sätta små bomullstussar från insidan i klysen – på så vis hoppas jag kunna åstadkomma en lite mjukare övergång från den svarta färgen på utsidan till den bruna på insidan … Vi får se när det är färdigmålat hur det blev … Funderar

/Mattias


Anmäl
2013-11-16 18:26 #34 av: Banjoman

Jag är otroligt nöjde med mikrotejpen jag köpte härförleden – den är helt enkelt otroligt smidig för att få snygga maskeringlinjer där det är tajt att komma åt, som t.ex. här framme i förpiken: de blå tejpremsorna som syns på bilden är alltså 3 mm breda …

/Mattias


Anmäl
2013-11-16 18:28 #35 av: Banjoman

När man väl har skapat linjen med hjälp av mikrotejp är det så mycket lättare att bygga upp det mer heltäckande skyddet med hjälp av bredare tejper, dels Tamiya, dels vanlig blå målartejp.

Liksom under kölen har jag sedan avslutat maskeringen med ett stycke bokomslagsplast; nu är det klart att måla Skrattar

/Mattias


Anmäl
2013-11-16 18:28 #36 av: Banjoman

Först en omgång svart med skrovet rättvänt ...


Anmäl
2013-11-16 18:31 #37 av: Banjoman

… och (några timmar senare) med skutan vänd upp och ner.

Till den här svarta färgen måste Vallejo ha använt ett riktigt dunderpigment! För att måla såväl styrbords- som babordssidan två gånger har det bara gått åt +/- 20 ml färg! Tummen upp

/Mattias


Anmäl
2013-11-17 13:28 #38 av: Banjoman

Och så är det dags för sanningens ögonblick! Förskräckt Efter morgontimmarnas sista svartmålning och därpå följande torktid skall maskeringstejpen bort … och den suck jag drog av lättnad efter att under densamma ha funnit ett på det stora hela passabelt resultat Pustar tör ha hörts en bra bit bort! Skrattar


Anmäl
2013-11-17 13:30 #39 av: Banjoman

Här och var har försvarslinjerna i sig varit otillräckliga (se t.ex. längst ut till vänster på listen undre den övre bogplåten) ...



Anmäl
2013-11-17 13:32 #40 av: Banjoman

… medan de på andra ställen varit lte för effektiva, som t.ex. här på relingens insida precis ovanom den högra relingsstöttan, men allt sådant är lätt att fixa till med pensel – Vallejo Premium RC har den trevliga egenskapen att fungera bra även för den metoden. Glad


Anmäl
2013-11-17 13:34 #41 av: Banjoman

Där det verkligen gäller, som t.ex. här i övergången mellan halvdäcket och fartygets utsida ...


Anmäl
2013-11-17 13:39 #42 av: Banjoman

… liksom i vattenlinjen har det dock blivit precis så skarpt och fint som jag hoppades men inte tordes tro att det skulle bli … Gapskrattar

Nu skall det här få genomtorka ett dygn eller två. Sedan skall skutans namn och hemmahamn appliceras i form av medföljande, självhäftande bokstäver, målningsmistorna åtgärdas och alltihop få ett par skikt (sidenmatt) klarlack. Därefter blir det det träslöjdsdags igen med plankning av för- och halvdäck, och så till sist en tre-fyra skikts slutlackering av hela skrovet inklusive däcksplankorna.

/Mattias


Anmäl
2013-11-17 16:54 #43 av: Dan016

Snyggt! Skarpa kanter och trovärdiga kulörer, nu ser man panellinjer och nitar tydligare.
#33: Blev du nöjd med resultatet efter bomullstussmaskeringen? Det ser bra ut på bilderna!

Anmäl
2013-11-17 17:01 #44 av: Banjoman

#43 Tack Glad

Nej, bomullstusseriet i klysen fungerade inte riktigt så bra som jag hade hoppats … det har blivit ganska skarpa linjer mellan de två kulörerna (vilket inte gör så mycket) men också ganska vågiga sådana (vilket gör lite mer) … Ledsen

Nå'n särskild fara är det dock inte: det kommer inte vara något nämnvärt problem att fixa det hela med pensel.

/Mattias


Anmäl
2013-11-17 17:17 #45 av: Dan016


#44: Det stället (heter det ankarklys?) är väl ett sånt ställe där det blir slitet och färgen avskavd. En ide' kanske kan vara att ha lite silver/metallfärg precis där skarven mellan färgerna är för att stimulera slitage?

Anmäl
2013-11-17 17:45 #46 av: Banjoman

#45 Jo, det cirkelrunda hålet (enbart om styrbord) är ankarklyset; de bägge ovala (ett om vardera styr- respektive babord) är trossklys. Och förvisso är det i allra högsta grad ställen som i levande livet blir just slitna och får färgen avskavd, inte minst ankarklyset igenom vilket ankarkättingen går fram och åter.

Jag har dock, som nämnts tidigare i tråden, inte tänkt mig att vädra den här modellen något nämnvärt, eller för att vara helt ärlig egentligen inte alls. Å ena sidan är det naturligtvis ett val som kommer innebära en viss brist på realism i slutresultatet, men å andra sidan har jag ingen som helst erfarenhet av dylika övningar, och drar mig därför för att prova sådant för allra första gången på ett så här stort projekt … Förskräckt Grejen är ju nämligen den att börjar man vädra på en viss nivå nå'nstans så är man nästan tvungen att vädra på samma nivå överallt, och det vet jag inte riktigt om jag törs för att inte tala om kan. Funderar

Som jag också sagt tidigare i den här byggloggen vill jag gärna hålla antalet utmaningar (i bemärkelsen nya byggtekniker eller andra svårigheter) i varje byggprojekt lagom stort, och de sådana jag för mig själv antagit för just det här bygget är att (efter 30 års uppehåll med sådana övningar) bygga för r/c, att bygga med glasfiberskrov och vitmetalldelar samt att måla med AB; vad gäller de senare två är det i bägge fallen första gången någonsin som jag försöker mig på'at …

Icke desto mindre: varmt tack för den mycket kloka synpunkten och det intressanta förslaget! Glad

/Mattias


Anmäl
2013-11-17 18:03 #47 av: nebeln

Ursäkta min franska :) men f**n så snyggt!! :)

Det dära är ett riktigt hantverk och vad jag anar ett STORT tålamod :)

/Kent-Eric

Anmäl
2013-11-17 18:41 #48 av: Banjoman

#47 Tusen tack, Kent-Eric, för dina måhända något franska men framförallt vänliga ord! Glad

Och jo, de senaste tre veckorna har för mig inte bara varit en övning i AB:ns handhavande men också i tålamod (något jag av naturen dessvärre inte begåvats med alltför stora doser av Skäms) så helt onöjd är jag inte med hur jag lyckats tygla mina drifter och t.ex. låtit färgen torka ordentligt innan jag gått vidare … Skämtar

/Mattias


Anmäl
2013-11-17 19:04 #49 av: Skalski

Riktigt snyggt målat... som kommenterats tidigare kommer detaljerna verkligen till sin rättTummen upp. Ska bli spännande att se hur överbyggnaden kommer att utvecklas... om detaljrikedomen är lika stor överallt kommer det bli otroligt snyggt när det är klart. Galen

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2013-11-17 19:10 #50 av: nebeln

#48 Varsågod Mattias :) ...det gör du dig verkligen förtjänt av :)
För att "gjuta mera liv" i en sådan vacker skapelse, vart finns det figurer såsom däckman, matroser, kapten osv..?? Vet att Preiser har figurer men finns de i din skala eller blir det skulpterande av figurer när det fina båt båtbygget är klart?

/Kent-Eric

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.