Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Bygglogg: Eilean Mòr -- del 23

2014-08-07 20:53 #0 av: ElLobo

Fartygsbygget går vidare.


Banjoman fortsätter med sitt bygge av fartyget Eilean Mòr.

Länkar till tidigare delar av byggtråden:

Anmäl
2014-08-08 12:45 #1 av: Banjoman

Del 22, #54 Varmt (Gapskrattar) tack skall du ha! Glad

Apropå det här bygget av en Clyde Puffer har min hustru och jag nu spikat (och bokat!) hur min 50-årsdag nästa år skall firas: det blir en femdagarstur längs Skottlands västkust ombord på VIC 32 som är en ångdriven just Clyde Puffer (jag tror till och med den enda kvarvarande som fortfarande går för ånga)! Skrattar

/Mattias


Anmäl
2014-08-08 12:55 #2 av: Skalski

Inte alls avundsjuk Storgråter... låter helmysigt! Partajar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-08-08 14:42 #3 av: Harvåker

Förbaskat snygg vinsch, som allt du bygger!

Men nu har jag en invändning: Spelnockarna borde vara omålade! Annars glider tågvirket och färgen smälter. 
Strippa färgen och polera eller använd någon typ av metallfärg, blyerts på svart eller liknande.

Hoppas din semester går fort! ;-) Längtar redan efter att du kommer tillbaka.

Anmäl
2014-08-08 14:57 #4 av: Banjoman

#3 Tusen tack för de berömmande orden! Glad

Vad gäller spelnockarna har jag funderat en hel del (noga sett har jag funderat ganska mycket på hur jag skulle måla vinschen överhuvudtaget) och inte minst bild-googlat ämnet ganska extensivt, varvid jag funnit att den överväldigande majoriteten av bilder jag hittar på nätet visar den här sortens fartygsvinschar med målade spelnockar!

Prova t.ex. att bild-googla "cargo derrick steam winch" eller "ship steam winch". Visst ser man ett och annat mindre bemålat exempel, liksom en del med delvis bortsliten färg, men de allra flesta jag har hittat den vägen är klart och tydlit målade …

Icke desto mindre ett stort och varmt tack för den mycket intressanta sypunkten! Tummen upp

/Mattias


Anmäl
2014-08-10 14:33 #5 av: Harvåker

#4 Min referens var naturligtvis mycket smalare än din! ;-) 
Inser att den vinsch jag refererade till kom från lumpartidens minsvepare, men hela det spelet var ju rostfritt... Nockarna behövde ju knappast målas på den.

Hur som helst, ditt bygge är en ständig källa till inspiration! Som sagt, skynda dig tillbaka från bygglovet. 

Anmäl
2014-08-30 18:36 #6 av: Banjoman

#5 Tusen varma tack för dina vänliga ord! Glad

Nu är jag alltså hemma igen, och även om dagen mest har gått i stortvättens och det allmänna uppackandets tecken (det vill ju bli så när man varit borta nästan tre veckor) har jag i alla fall hunnit smyga igång bygget igen med att fästa samman vinschsidorna dymedelst tvärstagen, samt montera kopplingarna mellan backslagsaxeln och ånglådorna.

/Mattias


Anmäl
2014-08-30 20:31 #7 av: MarkusN

Välkommen tillbaka! Det kliade i fingrarna kan jag tro? Inte hälsosamt att vara utan limdoft så länge... SkrattarSkämtar

Anmäl
2014-08-30 23:28 #8 av: Decaius

Välkommen tillbaks! Man har ju saknat byggloggen!

Anmäl
2014-08-31 08:12 #9 av: Skalski

Ja, välkommen tillbaka med förnyade krafter och nyladdad kreativitet B-)

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-09-01 17:29 #10 av: Banjoman

#7–#9 Tack så hemskt mycket, allesammans! Jag får tillstå att en viss abstinens förelegat under bortovaron, men jag klagar alls icke: resan var i alla avseenden lyckad, glad och trevlig, och inkluderade dessutom bland allt annat roligt ett besök chez petzon (än en gång stort tack därföre, petzon! Glad) med lika imponerande som inspirerande förevising av det petzonska båtbeståndet. För den händelse någon tvekar på den punkten så kan jag försäkra att inte minst Erik Nordevall II är många gånger tjusigare i verkligheten än på bild (och det vill ju inte säge lite, det)!

I dag plockade jag fram oljefärgerna och lade lite svart-grön-brun-grå washer på vinschens ångtillförselrör – även om jag som tidigare nämnts tänker vara mycket, mycket restriktiv med vädring tror jag att det bleve lite väl krispigt med en helt kritvit och fläckfri lindning kring rören i fråga …


Anmäl
2014-09-01 17:33 #11 av: Banjoman

… och när jag ändå hade oljefärgerna framme passade jag på att lite lätt patinera även ångutsläppsröret samt bromspedalen. En liknande effekt som på röret lade jag dessutom på vinschtrumman och på spelnockarna, om än ett par snäpp sparsammare, samt något kraftigare på kättinghjulet (som rimligen lär vara den arbetande del på spelet som slits hårdast och fortast).


Anmäl
2014-09-01 17:54 #12 av: Roftic

Riktigt riktigt snyggt!!! Alla tummar upp! :)

Anmäl
2014-09-01 18:12 #13 av: Skalski

Kan bara stämma in med föregående talare Tummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-09-01 18:19 #14 av: Dan016

Rackarns snyggt!Tummen upp

Anmäl
2014-09-01 21:47 #15 av: petzon

#10-11 Hur tusan fick du tag på en fullskale skärmatta, för det där kan inte vara modelldetaljer, det måste vara fullskala. Nöjet var för övrigt helt på min sida, det är inte ofta jag får besök av någon som förstår det jag håller på med.

Anmäl
2014-09-01 23:38 #16 av: Banjoman

#12–#15 Tusen tack skall ni ha! Glad

#15 Råttor! Avslöjad! Och jag som var så nöjd när jag lyckades övertyga hustrun om att vardagsrumsgolvet behövde just en skärmattemönstrad heltäckningsmatta … Skämtar

Nå, nä … mera allvarligt talat än en gång varmt tack för dina alltför vänliga ord! Oljefärg är verkligen tacksamt att jobba med för den här sortens effekter. Man kan lägga på precis så lite eller mycket man vill, både vått och torrt, och blir man inte nöjd är det bara att pensla generöst ett par varv med rent medium så får man bort så gott som allt utan att lämna spår.

Den enda nackdelen är de långa torktiderna (alltifrån några timmar till flera dygn, beroende på hur tjockt och hur vått man målat) men dessa är förstås samtidigt också en fördel eftersom de ger långa bearbetnings- och justeringstider, och möjliggör att måla vått i vått.

Det faktum att det numera finns (så gott som) doftlös lacknafta att köpa gör därtill pensel- och annan rengöring till en behagligare process än förr i världen; det enda som luktar en del är mediet, men inte heller det så mycket att det blir ett problem.


Anmäl
2014-09-02 11:57 #17 av: Banjoman

Efter att ha slipat bort lite färg från bromspedalen för att simulera slitage har jag limmat den på plats, och därtill tagit upp ett hål i däcket akter om vinschen att sticka ned ena änden av ångtillförselröret i. Röret (som dessutom fått en packning mellan de bägge delarna, tillverkad av en tunn skiva mikrofonkabelhölje) är än så länge bara torrpassat … 


Anmäl
2014-09-02 12:01 #18 av: Banjoman

… liksom resten av vinschstommen. Så här långt är den nog i princip färdigbyggd, men jag väntar ändå lite med att limma den på plats till dess jag är helt säker på att det inte behöver göras något mer på sådana ställen som, när den väl sitter fast, blir lite väl svårtillgängliga.

De bägge huvudaxlarna med stordrev, bromskiva, vinschtrumma och spelnockar måste nämligen ligga några dagar till, i väntan på att oljefärgen jag lade på dem i går torkar helt och fullt.


Anmäl
2014-09-02 12:02 #19 av: Banjoman

Som framgick redan av föregående bild har jag desutom fått backslaget färdigmålat, och det är nu limmat på plats även det.

Tittar man noga på den här bilden ser man också att de bägge bitarna mässingstråd som skall föreställa bultändar kommit på plats, de med, i ytteränden av vevstaken, och vid en ännu noggrannare besiktning syns möjligen också att jag lagt lite grön-svart oljefärg på stötstången och de bägge slidstängerna i syfte att simulera lätta oljespår … 


Anmäl
2014-09-02 15:28 #20 av: Roftic

Ännu en gång! Riktigt snyggt!

Anmäl
2014-09-02 17:06 #21 av: Banjoman

#20 Ännu en gång stort och varmt tack! Glad

Då jag efter ganska lång tids arbete från styrbordssidan i går vände skutan för att komma åt från babord passade jag i dag på att ta en bild som visar ångvisslerycket i sin helhet … 


Anmäl
2014-09-02 17:10 #22 av: Banjoman

I väntan på att oljefärgen på vinschdelarna skall torka har jag så smått börjat titta på de bägge fördäcksöverbyggnaderna: dasset och nedgångskappen. Jag har, givet det arbete jag lagt ned på att få styrhytten som jag ville ha den, inte för avsikt att använda de medföljande screentryckta plywooddelarna här heller, men liksom jag gjorde med styrhytten har jag i alla fall sågat ut dem för att se ungefär vilka dimensioner och former som skulle blivit aktuella om man byggde direkt ur lådan. Funderar


Anmäl
2014-09-02 17:12 #23 av: Banjoman

I övrigt har jag fördrivit eftermiddagen (jag har ju fortfarande semester den här veckan ut Partajar) med att svärta och prliminärmontera vantskruvar, schackel och kauser till de bägge förstagen … det lär inte bli aktuellt att rigga dem innan fördäcket är färdigdetaljerat, men jag ville se hur det blir om jag gör som jag gått och funderat på … 

/Mattias


Anmäl
2014-09-02 21:27 #24 av: Skalski

#17-23 Snyggt, snyggare, snyggast GalenTummen uppTummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-09-02 21:32 #25 av: petzon

Jag blir så exalterad att jag hänfaller mig åt att kommentera på tyska: Wunderschön.

Anmäl
2014-09-03 17:54 #26 av: Banjoman

#24 & #25 Tusen varma tack för era blott alltför vänliga ord! Glad

I dag var vädret så vackert att det blev en vandringstur i solen ute på landet i stället för det av blott flitens lampa upplysta hobbyrummets dunkel, men jag har i alla fall hunnit torrpassa resterande vinschdelar, och väntar nu bara på att oljefärgen skall torka helt innan jag limmar fast dem … 

Man ser i alla fall här hur det kommer bli, bortsett då från att lastkroksvajerns stående ända skall vara upplindad kring vinschtrumman.


Anmäl
2014-09-03 17:56 #27 av: Banjoman

Bromsbandet skall förstås också spännas upp lite bättre – här ligger det bara löst ovanpå bromshjulet, vars slitbana (som kan anas under bromsbandet, gjort av svärtad 0,12 mm mässingsplåt) förstås är omålad vitmetall; en sådan bromsanordning bör rimligtvis ha hållit hjulets slitbana blank och fin. Nörd

/Mattias


Anmäl
2014-09-04 19:54 #28 av: Banjoman

Då det inte kommer gå att göra så värst mycket mer på vinschen innan resten av arbetena på fördäck är avslutade har jag nu lagt det delprojektet på hyllan för en tid framöver, och istället börjat ta itu på allvar med de bägge överbyggnaderna.

Först ut är dasset, som jag tänker mig bör likna ett lite enklare plankskjul (dvs. inte se ut att vara en lika påkostad och stabil konstruktion som styrhytten) uppbyggt kring en stomme.

Eftersom bakre väggen och taket skall vara ett och samma stycke, och det hela dessutom skall vara prydligt rundat upptill (som på de medföljande gavelstyckena på bilden i #22) behövs till att börja med två bakre gavelkantlister med just sådan form. Steg ett i tillverkningen blev därför att såga ut en mall ur stadig 10 mm plywood … 


Anmäl
2014-09-04 19:57 #29 av: Banjoman

De bägge gavelkantlisterna tänker jag mig borde ha en tvärsnittsyta på ca 2x3 mm. Plan A var därför att i husets ångkastrull (när fotografering inte pågick förstås med lock på, också) basa ett par bitar list med just denna dimension … 


Anmäl
2014-09-04 19:59 #30 av: Banjoman

… men ännu efter 45 minuter i ångbastun visade sig dessa lister vara lite för svårböjda … Kämpar


Anmäl
2014-09-04 20:02 #31 av: Banjoman

… så det fick bli en snabb övergång till Plan B! Istället för en massiv, basad list, fick det bli böjträlaminering i stället … Får idé

Fyra bitar 0,5x3 mm list limmades alltså mot varandra … 


Anmäl
2014-09-04 20:03 #32 av: Banjoman

… och sattes i stadigt spänn mellan de bägge mallstyckena … 


Anmäl
2014-09-04 20:07 #33 av: Banjoman

… vilket, sedan limmet härdat och styckena kortats till avsedd längd, gav detta fullt passabla resultat! Glad

Sidorna kommer behöva slipas lite slätare, men annars blev det som jag hade tänkt, och det viktigaste är åstadkommet: listerna håller formen utan att behöva spännas ner, vilket lär komma att underlätta de fortsatta snickerierna en hel del.

Mallen kommer därtill kunna tjäna till att ge plywoodtaket (om det först läggs i blöt en god stund och sedan får torka fastspänt i mallen) rätt form, så att även detta kommer kunna limmas på plats utan att alltför stora spänningar uppstår.

/Mattias


Anmäl
2014-09-04 21:54 #34 av: petzon

Märkligt att du inte lyckades böja efter 45 minuters basning. Har något svagt minne av att det är en timme per tum tjocklek som gäller i fullskala. När jag basade till EN II basade jag fur 3-4 mm tjock någon halvminut-minut över pipen till kaffepannan till Triangaköket. Men lamellimmat vart ju riktigt snyggt det också, påminner en del om de där berömda designfotöljerna som jag inte kommer på vad de heter.

Anmäl
2014-09-05 00:03 #35 av: Banjoman

#34 Jo, jag blev också förvånad (och lätt besviken), men kan tänka mig ett par förklaringsmöjligheter:

  • Virket jag använde (3x2 mm lönnlist från The Model Dockyard) är efter vad det ser ut (och, inte minst, känns som när man försiktigt böjer det) inte sågat riktigt rakt efter ådringen, så jag försökte i alla fall delvis böja "på tvären", vilket inte brukar gå så bra.
  • Rent teoretiskt borde ju en ångkokningskastrull som den jag använde ge redigt med ånga, men jag fick faktiskt en viss känsla av att så inte blev fallet. Tål att undersökas närmare vid tillfälle – men just nu är ju problemet i alla fall löst. Glad

Inget hindrar ju för övrigt att bägge dessa faktorer medverkade till det otillfredsställande resultatet … 

Var det måhända "Lamino" du tänkte på? Jag tänkte samma sak själv – ja, det var faktiskt just minnet av dessa fåtöljer (som jag är ganska svag för, och således dräglat över i olika möbelbutiker genom åren) som gav mig idén.

Se'n spelar det mindre roll hur det ser ut, eftersom de här delarna kommer sitta ganska dolda och, såtillvida de alls syns, vara vitmålade … det som är viktigt är att de har rätt form och är formstabila.

/Mattias


Anmäl
2014-09-05 18:20 #36 av: Banjoman

I dag har jag fortsatt snickrandet på de bägge dassgavlarna, med att tillverka fotstycken samt främre stolpar; dessa bägge element limmades sedan samman i rät vinkel … 


Anmäl
2014-09-05 18:21 #37 av: Banjoman

… varefter de bägge främre stolparna trimmades till exakt samma höjd, putsades svagt sneda i överkant och de bakre stolpbågarna limmades på plats.


Anmäl
2014-09-05 18:29 #38 av: Banjoman

Under det att nyssnämnda limfogar härdade stack jag emellan med att plocka fram min tidigare åstadkomna hinkmall och satte samman ytterligare en hink – en sådan kommer ju behövas under fjölet, nämligen! Till skillnad från kolhinken, som jag valde att svärta, tänker jag mig här snarare att måla hinken i (t.ex.) blått och vitt i syfte att få den att se ut som en emaljerad dito; hygien är ju viktigt, ju, inte minst på ett utedass! Nörd

I stället för en skjortknapp som hinkbotten kom jag på att kavla ut lite Milliput lagom tunt på en bit gladpack, och sedan helt enkelt sätta ned hinken däri och ta bort överskottet på utsidan – ett nog så enkelt sätt att få en botten med perfekt passform! Cool


Anmäl
2014-09-05 18:30 #39 av: Banjoman

Sedan limfogarna härdat tillfyllest såg de bägge dassgavelstommarna ut så här … 


Anmäl
2014-09-05 18:37 #40 av: Banjoman

… varefter jag som sista moment för dagen limmade dit plankorna på respektive utsida. När limmet torkat helt skall de förstås trimmas jäms med gavelstommen.

Stommarna skall sedan givetvis ytterligare förstärkas med diverse tvärbalkar på insidan, men jag valde att först stabilisera formen i rätt vinklar med hjälp av plankväggarna snarare än tvärbalkarna, eftersom jag tror att det är ett snabbare och säkrare sätt att initialt styva upp formen; på så vis får jag också lite mer betänketid för exakt hur jag skall layouta tvärbalkssystemet, som ju bl.a. skall bära upp fjölet och i övre delen vara grund för ett mindre avsnitt tjockare (dubbel) plankvägg där ventilerna skall sitta … Men först skall dagens alla limfogar få genomhärda över natten.

/Mattias


Anmäl
2014-09-05 18:59 #41 av: Skalski

Ser ut att bli ett dass värd namnet Gapskrattar... skämt och sido, snyggt jobbat som vanligt Tummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-09-06 15:51 #42 av: petzon

SkitsnyggtCool

Anmäl
2014-09-06 15:56 #43 av: Banjoman

#42 Gapskrattar

#41 & 42 Tusen tack skall ni ha! Glad

Dassbygget har fortsatt även i dag: efter att ha skurit bort plankningsöverskottet vidtog en stunds putsande och slipande till dess alla kanter var jämna och fina, samt de bägge gavlarna så formidentiska som min förmåga och grundbygget tillåter… 


Anmäl
2014-09-06 15:57 #44 av: Banjoman

Under tiden hade plywoodämnet till taket legat i blöt, och var det dags att spänna upp detsamma i gavelkurveformen.


Anmäl
2014-09-06 16:03 #45 av: Banjoman

Resten av eftermiddagen har gått åt till att såga upp och limma in fackverken på gavlarnas insidor. Den dubbelplankade (eller egentligen trippelplankade, för att få det hela massivt här, så att det går att borra rakt igenom utan alltför fransiga kanter) biten upptill är förstås det ställe där det skall sitta en ventil.

För det här jobbet har jag haft en enorm nytta av den lilla rakbladssågen med tillhörande miniatyrgeringslåda som jag köpte från Eskader för några månader sedan – precisionen är en helt annan än vad man får med rakknivssåg! Tummen upp


Anmäl
2014-09-06 16:08 #46 av: Banjoman

Så här ser sedan resultatet av dagens id ut vid en torrpassning på plats.

Den riktigt uppmärksamme ser måhända att z-balken på den här bilden (som är tagen tidigare) sitter tvärtom (dvs. med nedre ändan närmast dörrkarmen i stället för närmast bakre väggen) jämfört med bilden i #45 – det slog mig nämligen när jag hade limmat ihop alltsammans att om z-balken pekar nedåt i bakkant blir det betydligt svårare att få dit fjölet, som ju skall vila på bland annat den nedre tvärbalken … Ergo: gör om, gör rätt! Nörd

/Mattias


Anmäl
2014-09-06 20:04 #47 av: Skalski

Riktigt snyggt som vanligt... Tummen upp. Det slog mig helt plötsligt att du borde nästan ha så mycket delar över från byggsatsen att du kan bygga en till Galen

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-09-07 21:02 #48 av: Banjoman

#47 Tack! Glad Riktigt så illa är det tack och lov inte – visst har jag valt att ersätta vissa delar, och scratchbygga ett och annat, men jag skulle uppskattningsvis säga att jag ändå ligger på en byggsatsutnyttjandegrad bortåt 98 eller 99 procent … 

Dagens första jobb var att borra hål för ventiler i dassgavlarna. För att vara säker på att få hålen i fråga precis mitt emot varandra, och för att skydda gavelvirket, borrade jag först ett 1,5 mm styrhål genom de bägge gavelstyckena, liksom genom några bitar plywood. Efter att ha trätt en passande mässingstråd genom hålen kunde hela sandwichen spännas upp och fast i snickarbänken med hjälp av ett par skruvtvingar. Sedan var det bara att dra ur mässingstråden, och borra rakt igenom hela paketet med ett 10 mm borr.


Anmäl
2014-09-07 21:04 #49 av: Banjoman

Uppborrningen förlop helt planenligt, och två perfekt parallella och splinterfria 10 mm ventilhål var åstadkomna. Efter att ha öppnat ut dem till behövliga 11 mm med hjälp av en sliptrissa i Dremeln var det så dags att sätta samman de bägge gavlarna, samt att konstruera de bärande delarna till fjölet … Golvplankorna är dock än så länge bara torrpassade.


Anmäl
2014-09-07 21:07 #50 av: ElLobo

Fortsättning i del 24.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.