Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

1. Airbrush och färg Allmänt Dekaler Die-Cast (färdiga modeller) Diorama Evenemang / Tävlingar / Utställningar Fartyg Figurer Figurspel, Warhammer, Flames Of War, The Lord... Flyg Fordon Fotogalleri Föreningar i Sverige Gissa vad...?! Gruppbyggen Köp / Sälj och Byt MJ - Modelljärnväg Månadens bygge Nyheter OT - Off Topic Om sajten och iFokus Pansar Pågående projekt RC - radiostyrt Recensioner Reseskildringar Rymd Science Fiction Tidskrifter / Referenslitteratur Tips & Råd Veckans bild What if
Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Bygglogg: Eilean Mòr -- del 16

2014-04-15 21:20 #0 av: ElLobo

Fartygsbygget går vidare.



Banjoman fortsätter med sitt bygge av fartyget Eilean Mòr, som fartyget numera heter.

Länkar till tidigare tråddelar:

Anmäl
2014-04-16 14:52 #1 av: Banjoman

Del 15 #45--#47 Tusen tack skall ni ha för de vänliga orden! Glad

#45 Sjösättning till sommaren? Tror dessvärre inte det ... StorgråterDet återstår fortfarande en hel del arbete: maskinrummet och en massa lösa delar skall målas, styrkättingen monteras (mindre lätt jobb än vad det låter som, eftersom den måste vara dolt kapad nå'nstans i vinkeln upp mot maskinrummets långsidor, så att hela överbyggnaden kan lyftas av), winschens cirka 40 vitmetalldelar målas och monteras, mast och lastbom tillverkas, målas och riggas, nedgångskapp och avträde tillverkas, målas och monteras, styrhytten inredas, lanternorna byggas, monteras/riggas och kopplas in, lastluckepresenningen färdigställas, jullen byggas och målas samt figurerna målas och sättas på plats. PustarOch då har jag säkert glömt både det ena och det andra ... Galen

Ovanpå detta kommer jag ha betydligt mindre byggtid ett tag framöver: bortsett från de kommande tio dagarnas redan annonserade byggstopp kommer det bli flera helger i maj med mycket banjo men inget byggande, ity jag min vana trogen kommer delta i studentorkesterfestivalen i Uppsala och Lundakarnevalen i Lund ... Partajar ... och även annars är den här tiden på året full av byggtidsstjälande händelser, stora som små (och givetvis nog så roliga i sig) ...

Allt sammantaget gör detta att jag inte räknar med att bli klar förrän tidigast till hösten, och förmodligen knappast ens före jul. Så bortsett från badkaret (om/när jag törs närma mig detsamma igen (Skämtar) blir det nog tyvärr ingen blötläggning förrän  nästa år nå'n gång. Men jag har ju å andra sidan hela tiden sagt att det får ta den tid det tar, och det är ju inte precis tråkigt att bygga, heller ... Cool

#47 Samtidig sjösättning hade verkligen varit en kul grej, men jag misstänker/antar att du kommer vara färdig före mig (se ovan) ... eller ... ?! Funderar

/Mattias


Anmäl
2014-04-16 18:21 #2 av: petzon

#1 Jag borde nog bli klar före dig, har "bara" radioinstallation, ballast, skrovlister, plåtbeklädnad av hjulhus, rigg, akterornament, förliga ornamenet, soffor och lite småkrafs på däcket. Lär bli klart i ett nafsFunderar

Anmäl
2014-04-16 21:33 #3 av: Banjoman

#2 I ett nafs va' ordet, sa' Bull … Skämtar


Anmäl
2014-04-28 20:26 #4 av: Banjoman

I morse skjutsade vi de sista av våra gäster till flygplatsen, och eftersom vi ändå tagit dagen ledig ställde jag snart därefter kosan rätt ner i hobbyrummet! Skrattar

Efter att ha putsat klart en sista uppsättning vitmetalldelar till halvdäcket kunde jag så börja förbereda dagens huvudsyssla med att montera diverse delar för målning ...


Anmäl
2014-04-28 20:27 #5 av: Banjoman

… varefter jag blåste grundfärg på alltihop.


Anmäl
2014-04-28 20:29 #6 av: Banjoman

Efter väl tilltagen lunch- och fikapaus var sedan grundfärgen torr nog att börja lägga täckskikt på, såväl vad gäller de lösa delarna ...


Anmäl
2014-04-28 20:30 #7 av: Banjoman

…som halvdäcksrelingen och själva maskinrummet.

/Mattias


Anmäl
2014-04-28 21:05 #8 av: Skalski

Kul att det börjar komma färg på bitarna Tummen upp, riktigt snyggt som vanligt Stjärnor

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-04-28 21:05 #9 av: Banjoman

Jag fick dessutom ett litet paket i dag från Modelbouwshop Nederland, med däri en uppsättning etsade riggkrokar i olika storlekar.

De minsta kommer komma väl till pass för att haka fast skorstensstagen i öglorna på skorstensringen, medan någon av de större storlekarna eventuellt skulle lämpa sig när jag så småningom riggar vanten.

/Mattias


Anmäl
2014-05-01 20:38 #10 av: Banjoman

Måleriarbetena fortskrider så sakteliga: bland annat har jag fått tanken på akterskottet färdigmålad, och monterad på plats med hjälp av RB-skruv- och mutter ...


Anmäl
2014-05-01 20:45 #11 av: Banjoman

… och även i övrigt är maskinrumsöverbyggnaden i princip färdigmålad – den rödbruna täckfärgen är färdigsprutad, några mindre detaljer (handpumpen om styrbord samt styrkättingstrissorna) har målats i avvikande färger och alltsammans har fått ett tunt skickt halvmatt klarlack. Det sista är inte så mycket för att det behövs som för att få samma nyans här som på däcken som ju också är målade i sama rödbruna nyans.

Vattentanken på maksinrumstaket hade jag först målat mörkgrön, men jag blev inte riktigt nöjd med färgen, så i förmiddags fick den bada i spritlösning en stund till dess färgen gick att torka och borsta bort, och så målade jag om den i samma gräddgula nyans jag redan hade valt att måla ventlatorn i, och som jag planerar att använda även för mast och bom.

Skorstenen är alltjämt under behandling – jag hade målat klart den i går, men när jag skulle dra bort den allra sista (!) maskeringstejpen så följde stora sjok av den röda färgen med. FörskräcktArg Uppenbarligen ger plaströret som skortsenen är tillverkad av inte något särskilt starkt fäste för färgen, så det blev till att ta bort det mesta av det röda, och börja måla om.


Anmäl
2014-05-01 20:49 #12 av: Banjoman

Jag har också fått monterat in en kompassros (vinyldekal från BECC mellan två runda 10 mm mikroskopitäckglas) inuti nakterhuset, limmat ihop dess över- och underdel samt börjat måla dem i mässingsfärg.

Minst en strykning till skall det nog bli, men med belysning underifrån genom mässingsröret som utgör nakterhusets fot ger det hela, tycker jag, en nog så illusorisk effekt av ett invändigt upplyst nakterhus.

/Mattias


Anmäl
2014-05-01 21:17 #13 av: Dan016

Vackert arbete med målningen och inte minst; nakterhuset!! Ser fantastiskt ut!!DreglarTummen upp

Anmäl
2014-05-01 21:26 #14 av: Skalski

Håller med Dan016... riktigt snyggt Tummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-05-01 22:00 #15 av: petzon

Som vanligt ser det jättesnyggt ut, men nakterhuset är ytterligare en nivå snyggare.

Anmäl
2014-05-01 22:00 #16 av: Rone

Snygg kompass!! Riktigt fint målningsarbete ocksåTummen upp

Anmäl
2014-05-02 20:34 #17 av: Banjoman

#13#16 Tusen tack för de vänliga orden! Glad

Klämdagsledig som jag har varit i dag har måleriet fortsatt, och nu återstår i stort sett bara plankklädseln på nakterhusfoten så är såväl nakterhuset som rattstativet och styrväxeln färdiga att monteras. Ja, ratten skall ju också målas, förstås, men det blir en lite senare historia, ity den kan eftermonteras när som helst i byggprocessen.

Nakterhuset har som synes fått sina kompensationsklot ditsatta, och så har en 8 mm glasskiva kommit på plats i öppningen.


Anmäl
2014-05-02 20:36 #18 av: Banjoman

Ångventilen och backslaget är också färdigmålade ...


Anmäl
2014-05-02 20:38 #19 av: Banjoman

… liksom (i stort sett) skorstenen, vilken hag tillsammans med diverse andra lösa delar till maskinrumstaket har torrpassat lite, som avslutning på dagens övningar.


Anmäl
2014-05-02 20:39 #20 av: Banjoman

Ochj så till sist en bild till på samma torrpassning men tagen akterifrån.

/Mattias


Anmäl
2014-05-03 11:31 #21 av: MarkusN

It's alive!! Skrattar Härlig finish, nakterhuset blev riktigt bra! Är det mer som kommer att ha belysning i styrhytten?

Anmäl
2014-05-03 15:44 #22 av: Banjoman

#21 Tack! Skrattar

Nej, jag tänkte inte sätta in någon ytterligare, invändig belysning i styrhytten: under gång i mörker brukar man nog snarast försöka hålla sådan belysning till ett minimum för att inte försämra mörkerseendet mer än nödvändigt, och eftersom det bara är i mörker en eventuell belysning skulle synas (och därmed vara värd besväret att installera den) synes mig gärningen vara till överlopp.

Däremot planerar jag att lanternorna skall kunna vara tända. Cool

/Mattias


Anmäl
2014-05-03 19:19 #23 av: Skalski

#20 Riktigt läckert Tummen upp, väntar med spänning på övrig inredning.Skrattar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-05-03 22:22 #24 av: Banjoman

#23 Tusen tack! Glad

Här är ett första steg i inredningsriktningen: vitmålade 0,5x3 mm-lister, med vilka jag avser panela facken på styrhyttens insida.


Anmäl
2014-05-03 22:25 #25 av: Banjoman

I dag har jag också fått limmat ett antal detaljer på plats på halvdäcket, närmare bestämt styrkättingsloppet, halkiparna samt relingen ...


Anmäl
2014-05-03 22:26 #26 av: Banjoman

… och så här ser det allmänna läget ut ombord på Eilean Mòr just nu, med diverse delar antingen permanent på plats eller torrpassade.

/Mattias


Anmäl
2014-05-04 00:56 #27 av: Dan016

Vilken vackert skepp! Svårt att finna ord..DreglarTummen uppTummen upp

Anmäl
2014-05-05 21:27 #28 av: Banjoman

#27 Tack skall du ha! Glad

I dag har jag bland annat testat infästningen av styrkättingen i den falska rorkulten ...


Anmäl
2014-05-05 21:31 #29 av: Banjoman

… framför allt i syfte att försäkra mig om att den inte lägger hinder ivägen för de bägge stötstängerna, som ju förs samman mot mitten vid roderutslag.

Tacknämligt nog visade det sig inte vara något som helst problem! SkrattarDet kan nog tänkas att några flagor färg med tiden kommer skavas bort på stötstängernas undersidor, där de går över kättingen, men det lär i så fall bli det lilla. Det viktiga är att de på inget vis hindrar eller bromsar stötstångsrörelserna, vilket alltså inte är fallet. Partajar


Anmäl
2014-05-05 21:35 #30 av: Banjoman

Jag har också givit styrhytten en första omgång med blank klarlack.

Det var ett lite småpilligt (och ganska trist) jobb att maskera de invändiga panelytorna, men jag vill helst inte ha de vitmålade panelerna så blanka som de skulle blivit om jag satt dit dem innan jag lackade, men också efter avslutad klarlackning kunna limma dem på ett trärent underlag så att fogarna blir starka och bra även med minsta möjliga mängd trälim. Ergo var maskering ett påbjudet moment! Cool

/Mattias


Anmäl
2014-05-05 22:34 #31 av: petzon

Ser riktigt snyggt ut, möjligen skulle det bli ännu bättre med svärtade schacklar.

Anmäl
2014-05-05 22:37 #32 av: Dan016

Instämmer med Petzon, det blir snyggare med svarta schacklar..

Anmäl
2014-05-06 06:51 #33 av: Banjoman

#31 & #32 Naturligtvis kommer det bli ännu snyggare med svärtade schackel (och svärtade M1 skruv-och-mutter)!

Detta var bara torrpassning i syfte att testa mot stötstängerna, och just de schacklen har inte fått gå och bada ännu, men det kommer, det kommer … Cool "Nu skall vi gå och bada, nu skall vi gå och bada, för då blir vi så glada, när vi får gå och bada …" Skämtar

/Mattias


Anmäl
2014-05-07 18:25 #34 av: Banjoman

Så har jag börjat pyssla med de bägge lådorna till navigationsljusen. Själva lådorna tänkte jag måla svarta, medan de bägge avlånga, fyrkantiga bitarna skall vara målade i rött respektive grönt.

Asken i bakgrunden innehåller i sin tur delarna till akterlanternan, som snart står på monteringstur ...


Anmäl
2014-05-07 18:29 #35 av: Banjoman

Jag har också långt om länge fått skorstenen färdig och limmad på plats med 5-minutersepoxy. Efter maskeringstejpdebaclet i förra veckan hade jag fått den snyggt och prydligt ommålad när jag fick för mig att det skulle vara en bra idé att lägga på ett skikt halvmatt klarlack. Det var det inte! Den röde färgen drog nämligen då i (åtminstone viss belysning) lite väl mycket åt rosa för min smak. LedsenLooser

Det var dock inget större besvär att maskera av det svarta, och lägga på ett par skikt till av den rena rödfärgen. Glad


Anmäl
2014-05-07 18:33 #36 av: Banjoman

Ventilatorn och tanken är än så länge bara torrpassade – innan det blir läge att montera dem mer permanent vill jag få satt dit skorstensstagen, som nog kan komma att bli lite småpilliga även utan en massa bångligheter i vägen för fingrarna och pincetten … Skämtar

Som synes är styrhytten för sin del färdigklarlackad nu, och redo för att få innerskotten panelklädda.

Dessförinnan blir det dock bygguppehåll några dagar: efter en kortare tjänsteresa i morgon kommer det nämligen på fredag bära av till Uppsala och den där timandes Studentorkesterfestivalen varå jag tänker försöka leva upp till mitt användarnamn här … Cool

/Mattias


Anmäl
2014-05-07 19:01 #37 av: JohanRydberg

Riktigt, riktigt snyggt. 

Har dock en kommentar till #22, förutom nakterhuset så tror jag att det skulle göra sig med en väldigt svag lampa i hörnet med kart/plotter bordet, kanske en röd (även om det skall vara mörkt i styrhytten så vill man antagligen kunna läsa sjökortet). Bara en tanke.

/johan


Anmäl
2014-05-07 19:56 #38 av: Banjoman

#37 Tack skall du ha! Glad

Och jo, jag har själv gått och funderat på det där med nå'n form av belysning till sjökortsbordet, för som du säger: man vill ju inte minst vid gång om natten kunna konsultera sjökortet. Visst, man kunde ju alltid tänka sig att skeppar'n i ett sån't läge finge plocka fram en ficklampa, men en belysning vore förvisso en snyggare lösning. Jag har dock inte riktigt kommit på ännu hur en sådan borde konstrueras … Funderar

Problemet är ju som du så riktigt påpekar att belysningen måste vara lagom svag. Samtidigt skall armaturen se någorlunda skalenlig ut, en kombination som det inte är helt självklart att åstadkomma med tanke på en vetekornslampas dimensioner. När jag läste ordet röd i ditt inlägg fick jag dock genast en idé! Man kunde kanske tänka sig en ljusspringa i bordets slingerlist, med en röd (eller kanske t.o.m. vit) vetekornslampa monterad i en liten, i övrigt försluten box dold under bordsskivan!

Tål att funderas på … Funderar En röd belysning inne i styrhytten får ju inte vara så stark att den skulle riskera att förväxlas med babords navigationsljus! Så vi får se: Orsa kompani och dylika reservationer gäller som vanligt! Oskyldig

/Mattias


Anmäl
2014-05-07 20:29 #39 av: JohanRydberg

När du skriver om ljusspringa och box så kom jag att tänka på mitt gamla ljusbord. Kanske vore det en alternativ lösning. D.v.s. att bordet är en låda med belysning inuti och med en mattskiva (opakt glas) uppepå vilket gör att ljuset lyser genom sjökorten underifrån. Genom att anpassa hur transparent mattskivan är så bör man kunna få till ett lagom ljus. 

Anmäl
2014-05-07 21:31 #40 av: Banjoman

#39 Ett ljusbord är en intressant tanke, men jag tycker nog att den känns lite fel för den här sortens skuta under den period jag tänker mig att den skall föreställa vara från, dvs. början av 50-talet.

Jag tillåter mig allaredan en viss avvikelse från det mest sannolika såtillvida som att jag inte planerar att försöka låssas som om skutan inte har elförsörjning ombord. Efter vad jag läst mig till kan det nämligen i enstaka fall ha förekommit Clyde Puffers med en elgenerator ombord redan under/strax efter kriget, men det var ändå något som var mycket ovanligt i den traden innan 60-talets slut/70-talets början.

Det blir med andra ord till att fundera vidare något litet ytterligare … FunderarFunderarFunderar

/Mattias


Anmäl
2014-05-07 21:59 #41 av: petzon

Varför inte en röd lysdiod, styrkan regleras enkelt med lämpligt förkopplingsmotstånd. #mm diameter är standarstorlek och lätta att få tag på men det finns mindre till exempel 1,8 mm och vill man ha riktigt liten finns det ytmonterade (SMT). Ett annat alternativ är att använda en bit plexiglas som ljusledare och leda in sljuste från en dold inbyggd lampa eller lysdiod, finns även nylonfibrer som kan användas som ljusledare, lämpligtvis värmer man då fiberns ända mot en ljuslåga så smälter den till en snygg lins, skulle kunna tänka mig att en bit vanlig fiskelina i grov dimension (0,7 eller så() skulle kunna funka som ljusledare.

Anmäl
2014-05-07 22:25 #42 av: petzon

Glömde i föregående inlägg att lyfta på hatten, bilderna ser riktigt trevliga ut, härlig detaljeringsgrad på skutan, långt ifrån det avskalade på Nordevall.


Riktigt snyggt!

Anmäl
2014-05-08 07:17 #43 av: Banjoman

#41 Jag har förvisso haft funderingar i den riktningen, men har tvekat lite lätt, ity jag

  1. har planerat att parallellkoppla all belysning i och på överbyggnaden till de två 1,5 V-batterier som jag satt in på maskinrummets undersida, och jag har fått uppfattningen att lysdioder oftast kräver andra volttal, samt
  2. inte vet om jag är så fena på det där med att bygga små strömkretsar för att få ner styrkan på en lysdiod tilll lämplig nivå jämfört med 3 V vetekornslamporna som redan sitter i lanternorna.

Vi får se – jag har i alla fall ett par veckor på mig att fundera på saken, och lite googlande samt annan påläsning borde kunna förbättra mitt i alla fall teoretiska kunnande i ämnet. Funderar

#42 Stort tack skall du ha för de vänliga orden! Glad

/Mattias


Anmäl
2014-05-08 08:00 #44 av: JohanRydberg

En annan variant är ju att du sätter en vetekornslampa nere i maskinrummet (eller föresten, du har väl redan en sitter i nackterhuset, visst?), och sedan skaffar en lämplig ljusledande fiber så att du kan leda iväg lite ljus till sjökortsbordet. 

Hur som helst, med tanke på kvaliteten på övriga delar på båten kommer det antagligen bli bra hur du än väljer att göra.

/johan

Anmäl
2014-05-08 18:19 #45 av: petzon

#43 att koppla in lysdioder är lätt, för att få rätt spänning behövs ett förkopplingsmotstånd i serie med lysdioden.

Först behöver man ta reda på vilken spänning och strömstyrka lysdioden har, en vanlig röd lysdiod brukar vara specad 2,3V 30mA (=0,03A). Detta innebär att vi med ett motstånd skall få ner spänningen till 2,3 V. Matar man med 3 V som du gör så är det 3-2,3=0,7V som motståndet skall "äta upp"

Vi minns Ohms lag från grundskolan: U=R*I där

U=spänning (Volt)

R= Reistans(motstånd i Ohm)

I= ström (Ampere)


Med enkel matematik skriver vi om formeln till R=U/I

I detta exempel R=0,7/0,03=23,3 Ohm

Närmsta standardvärde är 24 ohm.


Skall man vara riktigt noggrann beräknar man även motståndets effekt med effektlagen P=U*I=0,7*0,03=0,021 W, d.v.s. ett standard motstånd på 1/4 W räcker gott och väl till.


Hade du haft 12 V drivspänning istället så hade det blivit

R=(12-2,3)/0,03=323 ohm närmsta standardmotstånd är 330 Ohm 

Effektlagen visar att P=(12-2,3)*0,03=0,29W, d.vs. vi måste ta ett 1/2W motstånd istället. (Fast 0,29 är så nära 0,25 att det säkert hade funkat med 1/4W motstånd, det hade bara fått lite kortare livslängd kanske bara 500000 timmar istället för 1000000 timmar vilket i alla fall hade varit betydlig mer än båten någonsin kommer att vara i drift.


Vill du ha ett svagare sken är det bara att minska spänningen över lysdioden genom att öka motståndets värde, genom att ta en potentiometer (reglerbart motstånd) kan du reglera ljuset.Helst bör du då koppla potentiometern i serie med et förkopplingsmotstånd så att du inte bränner lysdioden ifall du skruvar potentiometern åt fel håll. (för att koppla in potentiometern använd bara två ben, mittenbenet och ena sidobenet, mittenbenet är kopplat till löparen på potentiometern.


Tänk på att lysdioder bara lyser om de kopplas in åt rätt håll, den lilla avfasningen på lysdiodskanten skall kopplas till minus, kopplar du fel så lyser inte lysdioden, men den går inte sönder. Detta gör att om du kopplar in två lysdioder parallellt men åt olika håll så kan du välja vilken lysdiod som skall lysa genom att vända spänningen.

Lysdioder går naturligtvis att både serie och parallellkoppla, seriekopplar du två dioder på 2,3V så blir spänningen 4,6V vilket gör att de går utmärkt att driva från ett ficklampsbatteri på 4,5V utan motstånd. Parallellkopplar du så blir strömmen multiplicerad med antalet lysdioder d.v.s. tre parallellkopplade lysdioder på 30mA ger 90mA Vilket kopplat till din 3V krets ger ett motstånd på 24 Ohm (spänningen oförändrad över dioderna) men effekten blir P=0,7*0,09=0,063, fortfarande fungerar ett 1/4W motstånd. 

lysdioder är mycket bättre än vetekornslampor eftersom de knappt ger någon värme och dessutom håller otroligt länge (hundratusentals timmar), nackdelen är att de ger ett riktat ljus och lyser svagare än lampor, färgspektrat är smalare, de ger inte lampans goa varma sken. Antalet färger är också begränsat, normalt är röd, grön, gul, blå och vit. Det finns blinkande lysdioder, men det går inte att styra blinkfrekvensen på dessa, då kan man lika väl slänga ihop en enkel blinkkrets baserad på en timerkrets  eller några transistorer, går att googla fram enkla kopplingar.

Hoppas att jag förklarat tillräckligt tydligt, är något oklart så fråga bara på.

Anmäl
2014-05-13 22:32 #46 av: Banjoman

#45 10003 varma tack för din synnerligen gedigna och lättbegripliga genomgång av allt det jag borde kommit ihåg från fornstora da'r! Skrattar Vi får se vad jag i slutänden väljer att göra i belysningsväg i hytten, men oavsett vad jag väljer kommer jag i alla fall inte kunna skylla på att jag inte vet hur … Oskyldig

För ögonblicket har jag dock givit mig i kast med ett annat moment, nämligen skorstensstagen. Efter att ha svärtat alla delar under gårdagen var det i kväll dags att börja montera samman det hela genom att sätta i, justera in och klämma samman ett par av vajrarna ...


Anmäl
2014-05-13 22:34 #47 av: Banjoman

… som jag därefter spände upp i lövsågsbågen med hjälp av krokar och gummiband, för att lättare komma åt att klä vajerändarna ...


Anmäl
2014-05-13 22:34 #48 av: Banjoman

… med detta resultat. Klädnaden är förstås generöst struken med utspätt trälim för förhindra att knutarna glider upp.


Anmäl
2014-05-13 22:35 #49 av: Banjoman

Sedan de bägge stagen om styrbord blivit klara kunde jag också permanentmontera vattentanken med fyra mikrobultar genom maskinrumstaket, vilka sedan målades i samma färg som tanken.


Anmäl
2014-05-13 22:38 #50 av: petzon

Alla tummar upp, kanonsnygga stag

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.