Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Bygglogg: Eilean Mòr -- del 39

2015-07-26 20:28 #0 av: ElLobo

Fartygsbygget fortsätter.




Banjoman fortsätter med sitt bygge av fartyget Eilean Mòr. 

Länkar till tidigare delar av byggtråden:

Anmäl
2015-07-29 20:41 #1 av: Banjoman

Som jag nämnde häromdagen blev jag inte riktigt nöjd med de sejsade kauserna i sladdändarna på jullens lyftdoning, så i kväll skar jag bort de sejsade bitarna (tack och mlov hade jag gjort sladdarna lite för långa) och började förbereda för splitsning i stället, genom att repa upp kardelerna samt doppa kardeländarna i färg.


Anmäl
2015-07-29 20:41 #2 av: Banjoman

Sedan var det bara att börja splitsa ...


Anmäl
2015-07-29 20:44 #3 av: Banjoman

... till dess kauserna satt prydligt på plats i varsin ögonsplits.

Träklossen använder jag till att rulla splitsen mot under arbetets gång. för att jämna till den samt hjälpa de utstickande kardeländarna att glida tillbaka in i splitsen så långt de vill innan jag kapar dem.


Anmäl
2015-07-29 20:44 #4 av: Banjoman

Så här ser det helsa se'n ut på plats i jullen ...


Anmäl
2015-07-29 20:46 #5 av: Banjoman

... och bredvid lade jag sedan det färdiga rodret. Jag är inte supernöjd med målningen, men det får duga för ögonblicket. Om jag nå'n  gång giter kanske jag tar bort färgen och gör om, men det är kanske, kanske, kanske, det, och i alla fall definitivt inte nu.


Anmäl
2015-07-29 20:47 #6 av: Banjoman

Så här nu jullen ut på sin plats ombord; nästa jobb blir årorna, men det kommer jag nog inte hinna pyssla så mycket med under innevarande vecka ...


Anmäl
2015-07-29 21:03 #7 av: Tarmvred

Jag tycker i alla fall att det var ett skitsnyggt roder :)

Anmäl
2015-07-29 21:07 #8 av: Skalski

Splitsmästaren Skämtar

Anmäl
2015-07-29 22:43 #9 av: Banjoman

#7 Tusen tack skall du ha! Glad Det som inte blev så bra i slutändan är de röda ränderna – eftersom såväl träimit som den vita färgen lagts ovanpå har det bildats en synbar nivåskillnad till det röda – jag borde insett att det skulle gå på det viset och i stället valt att maskera utanför och måla det röda som sista moment.

Men som sagt – det får duga för ögonblicket; på normalt betraktelseavstånd ser det helt OK ut ... Cool

#8 Stort tack! Vad kan jag säga, annat än att övning ger i alla fall en viss färdighet ... Glad


Anmäl
2015-07-31 18:11 #10 av: Banjoman

I dag började jag så smått på ett första försök att slöjda till fyra åror.

Första moment var att kapa 50 cm 4x4 mm lindlist i fyra lika långa bitar, och markera mittpunkterna på dessas bägge ändar.


Anmäl
2015-07-31 18:13 #11 av: Banjoman

Därefter borrade jag ett så centrerar som möjligt hål i ena änden på varje råämne, 1,5 mm i diameter och 10 mm djupt.


Anmäl
2015-07-31 18:15 #12 av: Banjoman

I varje hål CA-limmade jag sedan en bit 1,5 mm mässingsrundstång, varfeter råämnena grovhyvlades mer eller mindre åttkantiga.


Anmäl
2015-07-31 18:16 #13 av: Banjoman

Uppspända i svarven (därav mässingsstången i ena änden) slipade jag ämnena i stort sett runda ...


Anmäl
2015-07-31 18:19 #14 av: Banjoman

... och lätt koniska, till dess jag hade fyra skaftämnen, vilka här syns upplagda på en årritning jag hittade på nätet, och tänker ha som utgångspunkt för dimensioner och proportioner; på måndag blir det dags att börja bearbeta dessa ämnen med såväl svarvstål som sandpapper för att få dem smalare och ge dem rätt former.


Anmäl
2015-07-31 19:51 #15 av: Skalski

Tvivlar inte en sekund på att de blir lika perfekta som resten av bygget Galen

Anmäl
2015-07-31 21:27 #16 av: Banjoman

#15 Mmm ... vi får väl se; det blir ju fråga om ganska klena (och därmed i svarven lättknäckta) dimensioner, och så skall alla fyra se tillräckligt likadana ut för att åtminstone lura ögat. Tveksam är därför just vad jag är, men det får åtminstone vara värt ett försök! Nörd


Anmäl
2015-08-02 21:31 #17 av: Banjoman

Och på tal om lättknäckta dimensioner så bar det sig inte bättre än att dagens utflykt med Eilean Mòr till klubbvattnet (för en stunds körande i det härliga sommarväder Belgien begåvats med denna helg) fick babordsvantens fästpunkt i mastringen att av okänd anledning men helt sonika knäckas! FörskräcktFörskräcktFörskräckt

Jag har naturligtvis småsvurit lite åt mig själv, som inte tänkte till ordentligt när jag tillverkade masten; hade jag faktiskt tänkt två varv skulle jag naturligtvis byt ut de ganska klena (och ur kraftmotståndssynpunkt helt felkonstruerade) mastringsöglorna i vitmetall mot någonting snäppet stadigare.

Det kommer givetvis gå att åtgärda saken, men med mindre än att jag plockar ner precis hela riggen (vilket sig är fullt genomförbart – den är nämligen uppsatt för att tillåta en sådan operation) måste det göras med masten in situ; hade jag gjort rätt från början hade det förstås blivit rejält mycket lättare.

En tröst är dock att det kommer vara busenkelt att plocka bort vanten under reparationsarbetet – det är bara att dra ur vantskruvsstången, och så skruva ur vantskruvarna.

Jag planerar dessutom att, nu när jag blivit så illa tvungen, försöka skapa en lösning som faktiskt gör vanten löstagbara även i masttoppen ... Nörd


Anmäl
2015-08-02 22:31 #18 av: Skalski

Alltid lika surt när något sådant inträffar Arg... men det löser du säkert galant Tummen upp

Anmäl
2015-08-03 09:44 #19 av: Banjoman

Jo -- lite småsegt är det ju onekligen, men bör inte vara alltför svårt att fixa. Cool

Min plan är för närvarande att ta ett par korta bitar mässingstråd, typ 1,8 eller 2 mm i diameter, platta ut ena änden på dem, borra ett 1,7 mm hål genom de platta ändarna, borra två lagoma hål in i masten, sticka in och epoxylimma fast de bägge mässingstrådarna och så sätta en 1,6 mm mikrobult genom hålen över vilken öglorna i vantens toppändar kan träs.

Men vi får se hur det går och vad det blir ...


Anmäl
2015-08-03 20:45 #20 av: Banjoman

Och si, se vad det blev, det fick jag redan i dag! Får idé

Efter ett par tester stod det klart att det fick bli 2,0 mm mässingsstång – de tunnare gick inte att "smeta ut" tillräckligt brett i änden för att tillåta håltagning.

Hur som helst: genom att mjuka upp stångändan lite lagom med brulébrännaren gick det geschwindt att få den lagom platt med en kombination av skruvstädskläm, hammarslag och slipande, varefter 1,6 mm hål borrades i det tillplattade, och överskottsmaterialet slipades bort.


Anmäl
2015-08-03 20:46 #21 av: Banjoman

Resultatet blev dessa bägge ämnen, här förenade med en M 1,6 x 10 mm mikrobult.


Anmäl
2015-08-03 20:49 #22 av: Banjoman

Resterande trasig vitmetall klipptes så bort från mastringen, varefter två styrhål borrades in i masten på lämpliga ställen; nota bene i bägge fallen i +/- 90 grader mot masten, och alltså inte parallella med varandra. Jag valde detta tillvägagångssätt för att (a) minska risken att halka och dra snett med borren, men framförallt (b) kunna gå så djupt som möjligt in i masten.


Anmäl
2015-08-03 20:50 #23 av: Banjoman

Via ett mellansteg med 1,2 mm borr vidgades sedan dessa bägge hål till 2,0 mm, varefter deras respektive djup pejlades med hjälp av de bägge ämnena.


Anmäl
2015-08-03 20:52 #24 av: Banjoman

Ämnena kortades därefter till lagom längd för att passa hålens djup, och de utstickande ändarna bockades till ...


Anmäl
2015-08-03 20:59 #25 av: Banjoman

... på så vis att de bägge ögon som nu sticker ut från masten är parallella och sitter på rätt höjd och lagom avstånd för att ta mikrobulten.

Därefter limmades de bägge styckena på plats med 24-timmarsepoxy; när den har härdat fullt ut i morgon kväll skall skarvarna mellan ögonen och mastringen bättras på med lite Milliput, för att skapa en känsla av att allt är gjort i ett stycke, och sedan målas i sammam färg som masten. Bulten och dess mutter kommer däremot inte målas, utan i ställetr som vanligt vara kemsvärtade; den sitter dock på sin plats medan epoxyn härdar för att säkra ögonens positioner! Nörd

Men det blir i morgon, det, och i övermorgon ... Det viktiga är att problemet är löst! Skrattar

Se'n skall förstås proceduren upprepas på babordssidan (jag ber förresten om ursäkt att jag i gårdagens inlägg blandade ihop styrbord och babord – det var alltså styrbordsvantens infärstning som gick åt pipsvängen), men det är det mindre bråttom med ... Cool


Anmäl
2015-08-03 22:18 #26 av: petzon

Babord och styrbord är inte så lätt, jag brukar tänka på att när jag står längst bak på båten är tummen på babords hand riktad åt styrbord och styrbords hand har tummen riktad mot babordDjävlas. För övrigt ser din reparation förbaskat snygg ut, det blir lite krispigare med mässing än vitmetall

Anmäl
2015-08-04 10:24 #27 av: Banjoman

#26 Lätt för dig att säga som har armar och händer i fasta lägen -- för en annan stackare, som dessutom har tummen mitt i handen, funkar inte den sortens mnemoniska knep ... DjävlasSkämtarDjävlas

Allvarligare talat: varmt tack för dina vänliga ord! Jag får tillstå att jag blev hyfsat nöjd -- jag var ner i morse och kände på'at, och det är stadigt som berget. Jag kan alltså bara än en gång sparka mig själv lite lagom hårt därbak för att jag inte tänkte på det här från början. Ja ja -- man lever och lär! Galen


Anmäl
2015-08-04 13:50 #28 av: Banjoman

Jag tror förresten jag glömt att säga att jag, bortsett från den ökade styrkan i vantinfästningen, inte minst gillar den här lilla ombyggnaden, än om den var påtvingad, eftersom det inte bara, som petzon skrev, blir krispigare, men framförallt för att det ser riktigare ut!

När jag satte upp vanten störde det mig en hel del att jag, trångt som det var vid fästpunkterna, inte kunde schackla fast vantens toppändar, utan var tvungen att göra dem permanentmonterade. Inte så att jag har några som helst planer på att nå'nsin ta ned dem, men jag vill ju att det skall åtminstone se ut som om det vore möjligt att göra så! Nörd

Och si: nu när det kommer en infästning med bult mellan två flänsar så får jag ju precis den effekten! Inget ont, och allt det där ... Tummen upp


Anmäl
2015-08-04 20:27 #29 av: Banjoman

Dagens första beting: Milliput kring flänsbenen ...


Anmäl
2015-08-04 20:31 #30 av: Banjoman

... och därefter, medan Milliput:en härdade, över till svarven och åra nummer 1.

Efter att ha markerat grunddjup på några strategiskt viktiga ställen var det dags att ytterst försiktigt svarva ner det hela till rätt form och i alla fall acceptabel grovlek, sisådär en hundradels millimeter i taget – en så här pass lång och klen grej (i lind, dessutom) behöver inte särskilt ruffa tag med svarvstålet för att knäckas mitt av. Förskräckt


Anmäl
2015-08-04 20:33 #31 av: Banjoman

Dessbättre höll det hela, och gav följande resultat; bredvid ligger nästa ämne, i jämförelse med vilken man kan se hur pass mycket material som har behövt svarvas bort.


Anmäl
2015-08-04 20:34 #32 av: Banjoman

Efter att ha filat två motstående sidor av ytteränden på det nedsvarvade ämnet flata sågade jag ut åtta råämnen till årbladen ...


Anmäl
2015-08-04 20:37 #33 av: Banjoman

... och limmade fast två av dessa på skaftet. De skall naturligtvis slipas betydligt tunnare, men för att underlätta sammanlimningen, och få starkast möjliga fog fann jag det bäst att utgå från ämnen sågade ur ett 2 mm lönnflak. Det här skall hur som helst få härda tills i morgon.

Som synes har jag för övrigt valt att göra handgreppet av mässingstråd; det är enklare att få dem alla fyra perfekt runda.


Anmäl
2015-08-04 20:38 #34 av: Banjoman

Så långt kommen med årorna unde jag konstatera att Milliput:en härdat, och dagens byggande avslutades därför med en skvätt färg på det nya vantfästet ...


Anmäl
2015-08-05 19:42 #35 av: Banjoman

Med färg och allt annat torkat och klart var det en barnlek att lossa lite på vantskruvarna, sätta vanttoppändarna i det nya fästet ...


Anmäl
2015-08-05 19:44 #36 av: Banjoman

... spänna vantskruvarna igen, och si: ordingen är inte bara återställd utan förbättrad också! Skrattar

När jag är klar med årorna till jullen skall jag göra samma vantfästesoperation om babord också ...


Anmäl
2015-08-05 19:49 #37 av: Banjoman

... men för ögonblicket är det svarva årskaft som gäller!

Detta är en inte alldeles okinkig övning, ity skaften behöver svarvas rejält tunna i förhållande till den uppspända längden – bakom svarven syns här ett ämne som helt sonika knäckts mitt av när jag tagit i en aning för hårt med svarvstålet! Förskräckt

Ergo: gör om, gör rätt! Jag börjar med att markera de önskade måtten på några strategiska punkter längs skaftet genom att punktvis svarva rakt ner till rätt diameter (från vänster till höger 2,2, 3,0, 2.0 och 2.0 mm) ...


Anmäl
2015-08-05 19:52 #38 av: Banjoman

... vilket delar in skaftet i sektioner vari oönskat material sedan sakta, sakta, sakta tas bort, en sektion i taget, genom att med svarvstål ta bort kanske tre eller fyra hundradels mm, jämna till med sandpapper, så stål igen, papper, stål ...


Anmäl
2015-08-05 19:53 #39 av: Banjoman

... hela tiden med lättast möjliga hand – om stålet hugger är det så gott som säkert att ämnet knäcks någonstans ... Förskräckt


Anmäl
2015-08-05 19:55 #40 av: Banjoman

Efter en dryg timme vid svarven var jag äntligen nöjd med resultatet, och kunde runda av (OBS! Vits! Skämtar) med att svarva bort allt trä kring handgreppet utom den allra sista tiondelen av en millimeter ...


Anmäl
2015-08-05 19:57 #41 av: Banjoman

... och plocka loss detta resultat (det undre ämnet, alltså!) ur svarven. Pustar


Anmäl
2015-08-05 20:00 #42 av: Banjoman

Jag har också fortsatt putsa på gårdagens ämne till en åra – den på vilken jag limmade bladen – och än om den inte är helt färdig (jag väntar med den egentliga slutputsningen till dess jag har alla fyra årorna klara, och kan jämföra dem med varandra för att få dem tillräckligt lika) börjar det i alla fall att se ut som en åra.

Här vilar den till exempel i en årtull ...


Anmäl
2015-08-05 20:02 #43 av: Banjoman

... även om det naturligtvis är så att årorna skall ligga stuvade i jullen.

Men det blir ett senare moment – jag har två skaft kvar att svarva, och tre åror att förse med blad och slipa ner ... 


Anmäl
2015-08-05 21:31 #44 av: petzon

#29 milliputen mellan vantfäste och mast blev verkligen bra, ser ut som en såp där härligt grov svetsfog. Årorna blev fantastiskt snyggga. Jagär glad att jag inte kom på att svarav mina till Oseberg, det var runt 30 åror, jag täljde ut dem ur lindlist och rundslipade.Men det tog sin rundliga tid deet också

Anmäl
2015-08-06 21:29 #45 av: Banjoman

#44 Tack skall du ha! Glad

Roligt att höra, också, att du tycker att Milliput:en känns "som en sån där härligt grov svetsfog" – det var nämligen precis den effekt jag strävade efter! Nörd

Jag funderade initialt också på om jag skulle försöka mig på att tälja och slipa fram årorna, men bestämde mig i slutändan för att i alla fall prova med svarven – just rundslipning är nämligen inte min starkaste gren, om man säger som så ... Tyst


Anmäl
2015-08-07 19:51 #46 av: Banjoman

Givet att skaftämnena knäckts, det ena efter det andra, under svarvstålen i dag ...


Anmäl
2015-08-07 19:55 #47 av: Banjoman

... så får det för ögonblicket räcka med två åror! Förskräckt

Jag misstänker nämligen också att mina svarvstål skulle behöva slipas om, så innan det har blivit gjort får det vara färdigsvarvat så länge. Två åror är förvisso minimum minimorum, men det är tillräckligt många för att det inte rent roddtekniskt skall vara för få ... Cool

I stället för att svarva satte jag alltså igång att planslipa två sidor av skaftets bladända ...


Anmäl
2015-08-07 19:56 #48 av: Banjoman

... limmade sedan på bladämnena ...


Anmäl
2015-08-07 19:57 #49 av: Banjoman

... samt grovslipade det hela med sliptrissa i Dremeln.


Anmäl
2015-08-07 19:58 #50 av: Banjoman

Efter ytterligare en god stund med 600-papper hade jag så två tillräckligt likadana åror för att jag skulle vara beredd att tycka att det får duga så. Nörd


Anmäl
2015-08-07 19:59 #51 av: Banjoman

Årorna klarlackades sedan, samt fick skaftändarna vitmålade ...


Anmäl
2015-08-07 20:00 #52 av: Banjoman

... och ser nu ut så här, på sin rätta plats, stuvade i jullen.


Anmäl
2015-08-07 22:08 #53 av: Banjoman

Jag glömde nämna att det ännu återstår att sätta (imiterade) läderskoningar på årorna, i det läge där de normalt sett vilar i årtullarna.

Jag tänkte därvidlag att jag kunde testa att lägga färg på en lagom bit Tamiyatejp, och se hur det ser ut ... det är ju viktigt att det inte blir för tjockt, men ändå ger än lätt nivåskillnad ... Nörd


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.