Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

1. Airbrush och färg Allmänt Dekaler Die-Cast (färdiga modeller) Diorama Evenemang / Tävlingar / Utställningar Fartyg Figurer Figurspel, Warhammer, Flames Of War, The Lord... Flyg Fordon Fotogalleri Föreningar i Sverige Gissa vad...?! Gruppbyggen Köp / Sälj och Byt MJ - Modelljärnväg Månadens bygge Nyheter OT - Off Topic Om sajten och iFokus Pansar Pågående projekt RC - radiostyrt Recensioner Reseskildringar Rymd Science Fiction Tidskrifter / Referenslitteratur Tips & Råd Veckans bild What if
Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Bygglogg: Highlander -- del 3

2013-08-29 10:28 #0 av: ElLobo

Bygget av Highlander fortsätter.

 

Banjoman fortsätter med sitt bygge av den radiostyrda Highlander.

Länkar till tidigare tråddelar:

Anmäl
2013-08-29 11:15 #1 av: MarkusN

Här går det undan! Skrattar

Jag tänkte egentligen bara säga med anledning av #30 och de något osymmetriska resultaten på barbords och styrbordssidorna, att ibland är det faktiskt både trevligast såväl som enklast om ögonmåttet får företräde framför skjutmåttet. Det är ju inte för inte det kallas hantverkSkämtar

Anmäl
2013-08-29 22:13 #2 av: Banjoman

#1 Jo, jag har varit rejält inspirerad och därmed också byggsugen den senaste tiden, och har så här långt helt enkelt alldeles jämrans genomroligt med här bygget. Skrattar Vilket ju är bra med tanke på att det liksom är just det som är själva meningen med en hobby ... Skämtar

Vad gäller det där med symmetri och så håller jag absolut med om att det viktiga för ett passabelt resultat inte är att något mäter rätt, men att det ser rätt ut ... Se'n tror jag i sig inte att det skadar att mäta först och höfta se'n ... Jag menar att om man först kollar med lämpligt mätverktyg vad som borde vara rätt, och sedan finjusterar till dess man också tycker att det ser rätt ut kommer man förhoppningsvis hyfsat nära något som kan likna rätt ... Glad

Vi får se i slutändan – stora ord kan bli dyrköpta ord, och osvuret är bäst ... Skämtar

/Mattias


Anmäl
2013-08-29 22:50 #3 av: MarkusN

#2 "Det började som en skakning på nedre däck"? TystSkämtar

Kul att höra att inspirationen är i turboläge! Här är det precis tvärt om. .. och då är det skönt att denna sida finns! Tummen upp

Anmäl
2013-08-30 19:14 #4 av: Banjoman

#3 Nä, nä ... det där med skakningarna löste jag redan för en månad sedan ... Skämtar

Här är nu i alla fall samtliga bärande delar till halvdäcket på plats ...


Anmäl
2013-08-30 19:15 #5 av: Banjoman

... coh det är dags att trimma halvdäcksämnet till god passning ...



Anmäl
2013-08-30 19:16 #6 av: Banjoman

... och därefter mäta upp/rita in var urtaget under maskinrummet skall komma, och hur stort det skall vara.

/Mattias


Anmäl
2013-08-30 19:17 #7 av: Banjoman

Dagens sista lilla jobb: torrpassning av halvdäcket och maskinrummet.

/Mattias


Anmäl
2013-08-30 23:47 #8 av: Banjoman

I föregående (#7) ser man för övrigt ett gott exempel på vad optisk symmetri innebär: jämför övre linjen i de bägge spygatten om styrbord (nota bene: skutans styrbord, alltså till vänster i bild) med de om babord ... De senare bildar en snygg linje i harmoni med däcks- och relingssprången, medan det främre spygattet om styrbord har en topplinje som helt klart sackar! Förskräckt

Få se om Milliput och en mall av något slag kan förbättra dessa sakernas eländiga tillstånd framöver ... Funderar

/Mattias


Anmäl
2013-08-31 08:50 #9 av: Decaius

#7, #8 Det där fixar du till! Det vore väl inte kul om man inte fick jobba lite? Skämtar

Inte för att jag tycker att du gjort det lätt för dig innan heller, i och för sig... Med detta byggprojekt menar jag! Galet maffigt blir det Tummen upp

Anmäl
2013-08-31 16:41 #10 av: Banjoman

#9 Jo, det törs jag faktiskt både hoppas och tro ... gjorde jag inte det vore det ju ingen mening att fortsätta Skämtar Eller som det också kan heta: "gör rätt; annars: gör om, gör rätt!" Glad

Som jag sagt tidigare i denna eller en annan tråd är ett av mina mål med modellbyggandet att öva mitt av naturen något bristfälliga tålamod, och vänja mig av med att begå hastverk för att fortare bli färdig; en svår synd som jag i yngre dagar blott alltför ofta gjorde mig skyldig till Skäms På det temat finns f.ö. en ganska talande anekdot från min barndom:

I skolan tyckte jag mycket om alla ämnen, men alldeles särskilt älskade jag slöjd (både sy- och trävarianten)! Det kan väl ha varit i femman eller sexan som jag äntligen nådde det stadium i träslöjden då de av läroplanen bestämda, obligatoriska momenten (typ: hyvla en bräda slät, bygga ett skrin med lock, etc.) var avklarade, och vi själva fick föreslå projekt. Mitt första sådana var att bygga ett Vilda Västern-fort i plywood, och jag gick entusiastiskt igång med lövsåg och lim. Resultatet, döpt till "Fort Hjort", bar jag se'n hem, där jag visade det för min far, vars kommentar var: "ja, jag ser det – fort gjort!" SkämsSkämsSkäms "Gör rätt; annars: gör om, gör rätt!" Skämtar

/Mattias


Anmäl
2013-08-31 16:43 #11 av: Decaius

#10 Gapskrattar

Anmäl
2013-08-31 16:43 #12 av: Banjoman

Apropå träslöjd är det det som varit det dominerande temat på dagens Highlander-byggande. Dels att limma dit kantförstärkningar kring öppningen under maskinrummet, samt trimma öppningen i halvdäcket till att matcha dessa ...


Anmäl
2013-08-31 16:48 #13 av: Banjoman

... dels att börja tillverka infästningen för roderservot.

Eftersom detta kommer sitta mer eller mindre rakt ovanför motorn vill jag gärna kunna plocka bort hela infästningsanordningen för att ha friast möjliga tillgång ner i motorrummet om servicebehov uppstår. Samtidigt behöver infästningen ha en viss grad av stabilitet. Jag har därför bestämt mig för att tillverka ett löst ramverk, som kan fästas med skruv och mutter i kanten av öppningen.

Efter att ha kapat lämpliga längder längs- och tvärgående list, och på passande ställen ha sågat igenom dessa till hälften, är följande moment att grovhugga urtag med stämjärn ... 


Anmäl
2013-08-31 16:49 #14 av: Banjoman

... och därefter slutputsa dem med nålfil till dess allt passar samman.


Anmäl
2013-08-31 16:50 #15 av: Banjoman

En torrpassning ger vid handen att det hela bör fungera ...


Anmäl
2013-08-31 16:51 #16 av: Banjoman

... och delarna kan således limmas samman! Glad

På ramverket planerar jag också att skapa fästpunkter för fartreglaget och strömbrytaren till detsamma ...

/Mattias


Anmäl
2013-08-31 18:19 #17 av: Tarmvred

Imponerande! Trots att jag själv inte är båtbyggare så har den här tråden snabbt blivit en av mina favoriter.

Jag förundras över hur mycket du måste lösa själv. Jag trodde båtbygge var i stort sett samma sak som med plast bortsett från annat material samt att man måste såga ut bitarna själv.

Hatten av!

Anmäl
2013-08-31 19:23 #18 av: Banjoman

#17 Jag rodnar ... stort och varmt tack för dina vänliga rader! Glad

Vad gäller båtbygge och problem att lösa själv så är det förvisso så att det varierar rätt mycket ... bygger man t.ex. statiskt från byggsats är det betydligt mer jämförbart med plast; andra material etc., men ganska likartat.

Så snart det blir fråga om r/c är det däremot, skulle jag vilja säga, tradionellt på det viset att allt som har med framdrivning och styrning att göra lämnas mer eller mindre fritt och öppet (à la "lim, färger och batterier ingår ej") för den enskilde byggaren. Inte minst beror detta på att parametrarna är så många och vitt skiftande att det blir väldigt svårt för tillverkaren av en byggsats att på tillfredsställande vis täcka in alla tänkbara kombinationer av drivlina och styrinrättning.

Personligen tycker jag att det är oerhört roligt och stimulerande att själv fundera ut vad jag vill göra, och hur Skrattar

Se'n är det naturligtvis på det viset att det riktigt riktiga och verkligt imponerande är scratchbyggen, som t.ex. Petzons Eric Nordevall II. Bygger man på det viset måste man lösa allt själv. Som du sade, Tarmvred: hatten av! Eller, som mina flamländska vänner skulle uttrycka saken: chapeau! Glad

/Mattias


Anmäl
2013-09-01 16:29 #19 av: Banjoman

I dag har jag fortsatt med infästningsanordningen för servoramen; här, t.ex., limmas ett av mothållen fast på undersidan av halvdäcksämnet.


Anmäl
2013-09-01 16:34 #20 av: Banjoman

Dagar som i dag längtar jag extra mycket efter en så'n här – visst går det bra (förvånsvärt, t.o.m. Glad) att kapa (tunnare) plywood med skalpell, men icke desto mindre drömmer jag om att en dag kunna såga vinkelräta längdsnitt ... Dreglar

Plywoodämnet här skall i alla fall så småningom bli en del av karmen runt maskinsrumsöppningen.

/Mattias


Anmäl
2013-09-01 16:37 #21 av: Banjoman

Och som sagt var: jag drömmer, jag drömmer ... Dreglar Med den här inrättningen hjälper det inte hur noga jag än mäter, ställer in och spänner fast – nå'nstans blir det lik förbenat snett Storgråter.

Nåja, smällar man får ta ... Glad



Anmäl
2013-09-01 16:39 #22 av: Banjoman

Sågfrustrationer till trots kom jag i alla fall till sist dithän att det var dags att torrpassa alltsammans ... Glad


Anmäl
2013-09-01 16:40 #23 av: Banjoman

...och så dagens sista pensum: limma fast halvdäcket! Klart för i dag, slut för i dagSkrattar

/Mattias


Anmäl
2013-09-01 18:05 #24 av: petzon

#18 Och jag imponeras av dig. Scratch är inte svårare än byggsats (om man har lite erfarenhet), det tar bara så mycket längre tid och det finns ingen annan än en själv att skylla misstagen på.

Anmäl
2013-09-01 19:43 #25 av: Jarl

Jävlar vilket bygge det luktar scratch!? Jag har en rc helikopter bara att få in den i skala kroppen är ett problem för mig.Glad

Anmäl
2013-09-02 22:06 #26 av: Banjoman

#24 & 25: Tack! Glad

I dag har det blivit mindre gjort, men något icke desto mindre: ut på balkongen igen för att Isopon-spackla skarven mellan halvdäcket och skrovet; det är meningen att den övergången skall vara helt slät och jämn, utan någon som helst relingskant.


Anmäl
2013-09-02 22:07 #27 av: Banjoman

Och så en bild, post-första slipning: med alla däcken på plats börjar man så smått skönja skutans riktiga linjer ... Glad

/Mattias


Anmäl
2013-09-03 19:40 #28 av: Banjoman

I dag har det inte blivit så mycket mer gjort än att få på spackel kring infästningen av roderskäddan ... men det är ju ett steg framåt, även det Glad Med att börja slipa väntar jag till (åtminstone) i morgon ... Skämtar

/Mattias


Anmäl
2013-09-04 22:15 #29 av: Banjoman

Slipningen påbörjad av gårdagens spackling ... 


Anmäl
2013-09-04 22:20 #30 av: Banjoman

... med detta resultat i slutändan. Jag får nog titta på det en gång till i helgen eller så; jag tror att jag bör försöka slipa till en lite skarpare övergång i spacklet där skrovet möter kölen/roderskäddan, för att bättra följa den allmänna linjen i övergången från skrov till köl ... eller kanske inte ... ?! Funderar

Jag har sedan bilden togs också fyllt igen de återstående gjutojämnheterna i roderskäddan med vanligt spackel ... men det slipar jag nå'n annan dag, när det har härdat ordentligt Skämtar

/Mattias


Anmäl
2013-09-05 14:08 #31 av: Banjoman

#30 Se'n får jag ju i sig hålla i minnet att förebilden (eller egentligen förebilderna, eftersom Highlander inte har någon direkt förebild i verkligheten) till det här bygget i huvudsak fraktade bulklaster (inte minst kol) längs Clyde och ut till öarna på Skottlands västkust.

På många håll ute på öarna fanns inga pirar eller kajer, så det var vanligt förekommande att man när tidvattnet var på väg ut helt enkelt körde upp skutan på en lämplig sandstrand, lossade under ett eller flera (det kunde vad jag förstår ta över ett dygn att lossa 100 ton kol för hand) lågvatten, och sedan backade loss igen vid påföljande högvatten. Bl.a. därav skrovformen med den pråmliknande, nästan helt platta bottnen, men också på grund av detta ett skrov som nog inte alltid var lustjaktselegant eller annars allmänt perfekt.

Med andra ord kan jag nog tillåta mig smärre imperfektioner här och där utan att göra alltför mycket våld på byggkvalitén -- det gäller bara att se upp så att detta inte blir en ursäkt för att vara lat ... Skämtar

/Mattias


Anmäl
2013-09-05 15:58 #32 av: Decaius

Det är nog ingen som skulle våga anklaga dig för att vara lat med detta bygge i åtanke! Skrattar

Anmäl
2013-09-05 16:24 #33 av: Banjoman

#32 Jo ... Förskräckt ... jag själv! Skämtar

/Mattias


Anmäl
2013-09-05 21:14 #34 av: Banjoman

Och, som omväxling, lite mer spackling! Skrattar

I dag dock av det mildare slaget: vanligt finspackel på däcken, dels för att åtgärda sågtandsmärken och skruvskallar, men också för att fylla igen ådringen i träet, så att det hela, när det målats, inte får en yta allför olik den av glasfiber och Isoponspackel på relingarna. I bägge fallen skall det ju föreställa stål, ett material som inte är direkt känt för sin fina ådring ... Skämtar

Skönt, också, med ett spackel som inte kräver andningsmask och utomhusvistelse! Glad

/Mattias


Anmäl
2013-09-06 18:47 #35 av: Banjoman

Här är däcken slipade efter gårdagens spackling, först torrt och sedan vått med lite grövre papper (220 och 400) ...


Anmäl
2013-09-06 18:50 #36 av: Banjoman

... och innan jag spacklar dem en gång till, ganska tunt, provar jag att torrpassa roderservot. Det verkar fungera som tänkt, och några mätningar ger vid handen att stötstängerna rör sig +/- 5 mm i sidled (men inte alls i höjdled, logiskt nog Skämtar) mellan ytterlägena.


Anmäl
2013-09-06 18:53 #37 av: Banjoman

Och så dagen sista lilla jobb: limma trekantiga plywoodbitar i hörnen på maskinrumsöppningen; med dem som stöd blir det lättare att limma karmarna i jämnhöjd, se'n ...

Men nu är det fredagkväll, och dags för andra slags övningar ... t.ex. min hustrus hemmagjorda hamburgare, och en kall öl eller två ... Skrattar

/Mattias


Anmäl
2013-09-07 15:16 #38 av: Banjoman

Lördagens första (ganska enkla Glad) jobb: limma fast toppbiten på förstäven ...


Anmäl
2013-09-07 15:19 #39 av: Banjoman

... och sedan, medan den limfogen grundhärdar, mäta in och ta upp hål för roderstötstängerna i bakstycket av karmen kring maskinrumsöppningen.

Jag passar samtidigt på att kolla hur stort roderutslaget blir, och kan till min glädje konstatera att 60° åt vardera hållet inte är något problem – det tör hur som haver vara ett större roderutslag än jag någonsin kommer behöva. Glad

/Mattias


Anmäl
2013-09-07 15:21 #40 av: Banjoman

Efter tillverkning och inpassning av de övriga karmdelarna kan dessa limmas på plats. De kommer fylla två syften: dels att förhindra att vatten som sköljer upp på halvdäck rinner ner i skutans inre, dels att styra in och hålla maskinrumsöverbyggnaden och styrhytten på plats.

I dag har jag för övrigt också slipat färdigt däcken, först vått med 1500 och 3000, och därefter en gång torrt, men mycket mjukt och försiktigt, med 600 för att åtgärda eventuella små tendenser hos träet att resa sig efter våtslipningen.

/Mattias



Anmäl
2013-09-07 15:22 #41 av: Banjoman

Och så dagens sista jobb: att putsa ...


Anmäl
2013-09-07 15:31 #42 av: Banjoman

... och passa in vitmetallbitarna av vilka relingstoppen i stäven skall tillverkas. För långsidorna är motsvarande ämne i trä, men eftersom stäven är ganska kraftigt böjd i flera dimensioner är det mera praktiskt där med mjuka metallämnen, som kan bockas och böjas för att följa relingens form.

Jag konstaterar också att någon nå'n nå'nstans nå'ngång har räknat fel ... antalet medföljande ämnen (6 stycken) stämmer med listan över delar, men deras sammanlagda längd är knappt 5 cm för kort jämfört med längden reling de skall räcka till. Hm. Arg

Jag tänker förvisso skriva till tillverkaren och be att få en bit till, men visar sig servicenivån lämna övrigt att önska (om han inte skickar någon, menar jag) kommer det inte vara något större problem att i stället skarva igen luckorna med två korta bitar av träämnet till huvudrelingen (av detta finns det nämligen bortåt en halv meter för mycket! Lipar) så som bilden visar. Relingen i stäven kommer hur som helst att behöva Isopon-spacklas tillsammans med resten av förstäven för att snygga till skarvarna mellan de olika delarna.

Vi får se vad det blir ... Skämtar

/Mattias


Anmäl
2013-09-07 20:16 #43 av: Banjoman

Skrev, som sagt var, till Mountfleet Models, och fick omgående svar med löfte om att snabbt skicka mig de par extra bitar relingstopp jag behöver! Skrattar

Förvisso skall löftet levas upp till också, men så här långt ser det i alla fall ut som att de bedriver god kundvård ... Tummen upp 

/Mattias


Anmäl
2013-09-07 20:52 #44 av: petzon

Oj vad det går undan och snyggt blir det också. Surt när materialet i byggsatsen inte räcker. Jag väntar fortfarande på de saknade delarna till Gladan som Billing Boats lovade att skicka mig 2010

Anmäl
2013-09-07 22:54 #45 av: Banjoman

#44 Tack! Glad

Jo, lite pyrt är det allt, det får jag ju hålla med om ... Överhuvudtaget konstaterar jag, i takt med att bygget fortskrider, att det lär komma att bli en hel del tillfällen att muttra över diverse kvalitetsfrågor. Jag går t.ex. redan i funderingar kring att byta ut t.ex. block, schackel och vantskruvar mot fungerande dylika i stället för att använda de medföljande i solid vitmetall ... men det är ett tag kvar innan de besluten skall fattas. Funderar

För all tydlighets skull bör dock sägas att jag på det stora hela är fullt nöjd med byggsatsen: det är ett bygge som så här långt varit oerhört roligt, inte minst därför att jag hela tiden lär mig nya saker genom att tvingas fundera ut lösningar och testa olika tekniker. Glad Jag menar: hade jag bara velat "hälla i lim och skaka på lådan" hade jag köpt nå'n ARTR i stället ... Skämtar Och så tycker jag att fartygstypen är så rackarns snygg också! Kär

/Mattias


Anmäl
2013-09-08 16:38 #46 av: Banjoman

Så är karmen runt maskinrumsöppningen klar ...


Anmäl
2013-09-08 16:41 #47 av: Banjoman

... och jag kan börja ta itu med vinkeljärnen som skall sitta hela vägen runt huvuddäcket, i skarven mellan däck och reling.

Framför respektive spygattöppning tar jag bort biten som annars skulle suttit mot relingen, men lämnar sidan mot däcket kvar ...


Anmäl
2013-09-08 16:52 #48 av: Banjoman

... och så börjar jag mina försök att bättra på spygatthålen med hjälp av Milliput! En för mig alldeles ny, men trevlig bekantskap Glad Särskilt trevlig är den mycket långa härdningstiden, som ger tid till upprepade försök. Därmed inte sagt att det blivit särskilt rätt (jag är starkt benägen att tro på motsatta omständigheter Förskräckt), men det blir i alla fall en första grund att slipa på i morgon och se'n, om det behövs, bättra på så många gånger som kommer krävas för att jag skall bli nöjd.

I varje öppning sätter jag dessutom en stång på tvären. Jag har sett sådana på åtskilliga foton av fartyg med liknande spygatt, och antar att de tjänar till att förhindra i alla fall lite större föremål att spolas bort via spygatten, eller för den delen fastna i luckorna; jag kan också tänka mig att sådana konstruktioner är tänkta att skydda personer på däck från att, om olyckan är framme, få ut en fot eller ett ben genom spygatten. Vare därmed hur det vill: det är i alla fall en detalj som jag hoppas kommer skänka lite mera liv åt spygatten ...

/Mattias


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.