Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

1. Airbrush och färg Allmänt Dekaler Die-Cast (färdiga modeller) Diorama Evenemang / Tävlingar / Utställningar Fartyg Figurer Figurspel, Warhammer, Flames Of War, The Lord... Flyg Fordon Fotogalleri Föreningar i Sverige Gissa vad...?! Gruppbyggen Köp / Sälj och Byt MJ - Modelljärnväg Månadens bygge Nyheter OT - Off Topic Om sajten och iFokus Pansar Pågående projekt RC - radiostyrt Recensioner Reseskildringar Rymd Science Fiction Tidskrifter / Referenslitteratur Tips & Råd Veckans bild What if
Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Bygglogg: Eilean Mòr -- del 20

2014-07-01 00:17 #0 av: ElLobo

Fartygsbygget går vidare.




Banjoman fortsätter med sitt bygge av fartyget Eilean Mòr.

Länkar till tidigare delar av byggtråden:

Anmäl
2014-07-02 22:13 #1 av: Banjoman

Del 19#46 & #47 Varmt tack skall ni ha!

Såhär blev det sedan, med min köksskåpsluckegröna hemmablandning applicerad … Jag tycker nog att det gör sig ganska OK … lite klatschigare än t.ex. mörkgrått eller svart (som också var färger jag övervägde), bryter lite lagom mot de brun/röd/svarta huvudfärgerna, och går hyfsat i ton med övriga gröna nyanserna. Jag misstänker att den kommer bli ytterligare snäppet mattare när den är helt genomtorr (vilket är önskvärt – ja, alltså, både att den blir mattare och att den torkar), men om det inte räcker kan det också bli läge för ett skikt sidenmatt klarlack … Funderar

Möjligen kommer jag dessförinnan behöva spackla och måla om mittrutan uppe på taket också – lönnflaket var lite gropigare än vad jag hade bedömt, och skulle nog se snyggare ut om det gjordes lite slätare. Men det får bli vid ett senare tillfälle – jag skall måla ovansidorna av dasset och nedgångskappen på fördäck i samma gröna färg, hade jag tänkt, så det kan jag fixa då; därmed får också färgen tid att genomtorka innan jag spacklar och slipar.


Anmäl
2014-07-02 22:16 #2 av: Banjoman

Här sedan en lite närmare vy akterifrån. Taket är inte helt nedtryckt på sin plats – färgen är förvisso ordentlig yttorr, men jag har lärt mig under det senaste halvåret att den behöver (minst) flera dygn för att bli helt genomtorr, och innan den är det vill jag inte trycka för hårt vare sig med fingrarna ovanpå eller mot skotten inunder.

/Mattias


Anmäl
2014-07-02 22:25 #3 av: Rone

Jag tycker färgen på taket blev riktigt fin, påminner lite om kopparoxid grön som inte är helt ovanlig takfärg.

Anmäl
2014-07-02 22:34 #4 av: Banjoman

#3 Tack skall du ha!

Och ja: det har du faktiskt helt rätt i, detta att det påminner en hel del om ärggrönt, vilket, som du så riktigt påpekar, förekommer inte minst på tak (ofta, kan man nog tänka sig, i syfte att imitera ett dyrt, ärgat äkta koppartak). Som sagt något jag inte riktigt hade tänkt på men är mer än nöjd med nu när jag får det påpekat för mig … Cool

/Mattias


Anmäl
2014-07-04 18:33 #5 av: Banjoman

I dag fick jag sågat upp de lister jag målade vita häromdagen i lagoma längder ...


Anmäl
2014-07-04 18:34 #6 av: Banjoman

… för innertakspanelerna! Därmed är styrhyttstaket färdigt ...


Anmäl
2014-07-04 18:35 #7 av: Banjoman

… med detta som resultat; först sett akterifrån ...


Anmäl
2014-07-04 18:37 #8 av: Banjoman

… och därefter förifrån.

Jag har ännu inte riktigt bestämt huruvida jag omedelbart skall sätta igång att tillverka fönstren, eller om jag för omväxlings skull skall sticka emellan med nå't annat moment först … Funderar Vi får se vad det blir … Cool

/Mattias


Anmäl
2014-07-04 19:02 #9 av: MarkusN

#6 Lite klent med detaljer va, saknar t e x sotfäckar från skepparens pipa? (obs ren humor i beundrad för alla andra detaljer!) SkämtarGapskrattar

#8 låter nästan lite farligt att sätta dit glaset redan? En förlupen pensel eller pincett så kan olyckan vara framme? Men det är ju så snyggt så vill vill ju gärna se ändå! Tummen upp

Anmäl
2014-07-04 21:47 #10 av: Banjoman

#9 Nä nä, det blir inga sotfläckar från skepparns pipor – på sin höjd lite lakritskladd …Skämtar …Oskyldig

Däremot har du förstås helt rätt i att det är onödigt tidigt att sätta in rutorna redan, men det hindrar ju inte att man tillverkar dem nu. Men som sagt: vi får se …

/Mattias


Anmäl
2014-07-07 19:20 #11 av: Banjoman

I dag har jag satt samman och kopplat in belysningen runt styrhytten. Eftersom jag knappast kommer kvälls- eller nattsegla särskilt ofta har jag inte brytt mig om att göra av/på-funktionen radiostyrd, utan bara satt dit en vanlig vippströmbrytare – det är ju hur som helst så att maskinrummet måste lyftas bort före körning för att kunna slå på huvudströmmen och radiostyrningen.


Anmäl
2014-07-07 19:24 #12 av: Banjoman

Så här ser det sedan ut med fartygsbelysningen tänd, och hobbyrummet nedsläckt.

Eftersom samtliga fyra ljuskällor i verkligheten skulle vara tända under gång i mörker sitter de allesammans parallellkopplade på samma strömkrets. När det så småningom blir dags för topp- respektive ankarlanternorna planerar jag i stället att använda en trevägsvipp, så att jag kan slå på antingen topplanternan eller ankarditon.

/Mattias


Anmäl
2014-07-07 21:03 #13 av: Skalski

Läckert Tummen upp... jag tyckte plötsligt att jag hörde en ångvissla och lite måsskrikGalen

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-07-07 21:14 #14 av: MarkusN

Applåderar! Igen! Tummen upp

Anmäl
2014-07-09 20:48 #15 av: Banjoman

#13 & #14 Tusen tack skall ni ha! Jag noterar f.ö. att du bytt avatar, Skalski … Cool

Jag har nu bestämt mig för att vänta ett spass med att tillverka styrhyttsfönstren, och att i stället ta itu med detaljeringen av fördäcket.

Jobb nummer ett blir därvidlag att sätta samman mastfoten (som levererades i form av tre vitmetalldelar: en bottenplatta och två kragstycken) och ta upp hål i däcket.

För att vara riktigt noga är det inte bara i däcket som ett hål behöver tas upp: bottenplattan var förvisso gjuten med ett hål i mitten, men ett som är 4 mm mindre i diameter än masten, för att möjliggöra en uppstickande styrkant kring vilken de bägge kragstyckena kan limmas på plats i rätt läge.

Denna innerkant måste sedan tas bort för att ge masten fri passage genom mastfoten, och jag valde att göra detta på plats, med mastfoten fastbultad i däcket, för att försäkra mig om exakt matchande håltagning genom såväl vitmetallen ...


Anmäl
2014-07-09 20:53 #16 av: Banjoman

… som det underliggande däcket, vilket här är +/- 12 mm tjockt tack vare den plywoodbit jag limmade fast i däcksramverket för snart ett år sedan, just i syfte att ge en stadigare infästning av masten.

De bägge kragstyckena lossnade för övrigt från bottenplattan när jag borrade bort vitmetallkanten mot vilken de i hög utsträckning var limmade, men detta gjorde alls ingenting – tvärtom var det snarare av godo, eftersom detta tillät mig att putsa in och limma fast dem på nytt med masten på plats som ultimat styrmedel.


Anmäl
2014-07-09 20:57 #17 av: Banjoman

Så här blev sedan resultatet med det häla färdigborrat- och putsat, och delarna torrpassade. Nota bene: masten tänker jag inte limma fast – den sitter stadigt nog alldeles av sig själv, och med stag och vant på plats kommer den sitta ännu bättre.

Däremot skall jag så småningom tillverka en undre, justerbar mastfot att fästa i aluminiumlisten nere i kölsvinet för att kunna finjustera och fixera masten i såväl längs- som tvärled.


Anmäl
2014-07-09 21:00 #18 av: Banjoman

Så här ser det hela ut sett från styrbord. Masten är väl en 10 cm för hög eller så, toppändan skall putsas lätt avsmalnande och så skall en kort toppstång (+/- 50 mm)  sättas dit också, liksom diverse vitmetalldelar för lastbommen, liksom för den stående och löpande riggen.


Anmäl
2014-07-09 21:01 #19 av: Banjoman

Dagens sista jobb blev sedan att med Milliput spackla igen diverse skarvar och andra ojämnheter i mastfotsensemblen.

/Mattias


Anmäl
2014-07-09 21:47 #20 av: Rone

Snyggt jobbat med mastinfästningen!Tummen upp En anordning med justeringsmöjlighet för mastinfästningen låter som en mycket bra lösning för att undvika eventuell sned mast,  jag kan tänka att en sådan miss skulle förstöra mycket av helhetsintrycket.

Anmäl
2014-07-10 10:47 #21 av: Banjoman

#20 Tack skall du ha!
Vad gäller ett justerbart mastfäste i kölsvinet kommer det förvisso inte handla om några yvigare svängar: hålet genom mastfoten och däcket är såpass tajt att masten nere vid kölen bara kan röra sig ett par-tre mm i varje led (föröver, akteröver, styrbord eller babord), men givet det faktum att masten ovan däck är +/- 4 gånger så lång som biten under däck får man ju en hävstångsutväxling på omkring 1:4, vilket i sin tur innebär att en förskjutning på 1 mm i någon led nere vid kölen ger en 4 mm stor motsvarande rörelse i masttoppen.

Med andra ord fullt tillräckligt för att det skall kunna komma att se snett ut! Förskräckt

Det går förvisso att justera detta även över däck med hälp av vant och stag, men dels är detta en betydligt kinkigare procedur, dels litar jag inte på form- och hållfastheten i de vitmetallbeslag där vant och stag skall göras fast i masten. Jag vill därför undvika att belasta dessa fästpunkter mer än vad som är absolut nödvändigt för att få den stående riggen någorlunda naturtroget uppspänd. Ergo ett mastfäste även i kölsvinet, som genom att hålla masten stadigt fast i önskat läge ger mig en stadigare plattform att fästa riggen mot. Nörd

/Mattias


Anmäl
2014-07-13 18:47 #22 av: Banjoman

I dag har jag så fixat sagda mastfäste: en bit plywood med en 3 mm skruv fastlimmad i mitten (på vilken masten kommer kunna träs dymedlest ett passande 3 mm hål i dess fot), och så två avlånga urtag i varje ända, lagom stora för att kunna skjutas fram och åter kring en 4 mm skruv.


Anmäl
2014-07-13 18:53 #23 av: Banjoman

För att kunna centrumborra hålet i mastens fotända tog jag upp ett lagom (dvs. 12 mm stort) hål i bottenplattan på vilken jag har monterat borrstativet till min Dremel; för att få detta hål centrerat under Dremeln borrade jag först upp ett klenare hål genom sagda bottenplatta med Dremeln, varvid jag med det lilla hålet som styrmedel kunde frihandsborra 12 mm-hålet.

Detta gav i snickarbänken en så pass stadig och passabelt lodrät anhållning av masten att det med Dremeln gick hjälpligt bra att centrumborra.


Anmäl
2014-07-13 18:56 #24 av: Banjoman

Och så här ser det hela ut på plats. Mastfästet skall förstså målas också, men det får bli när jag samlat ihop en lagom hög delar att sätta färg på – givet graden av pyyslighet med framförallt rengöring av AB:n försöker jag alltid gruppera målandet.

Hur som haver har jag kunnat konstatera att det här mastfästet ger mig möjlighet att justera masttoppen +/- 10 mm i respektive horisontalled.


Anmäl
2014-07-13 19:14 #25 av: Skalski

Tjusig lösning som vanligt Tummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-07-13 20:07 #26 av: Banjoman

#25 Tack! Glad

Jag har också pysslat vidare med masten och bommen. De skall bägga ha en smalare topp respektive ytterända: 6 mm i stället för 12 respektive 8 mm, och jag har därför med hjälp av ett borrstål i svarven ...


Anmäl
2014-07-13 20:08 #27 av: Banjoman

… tagit upp ett 6 mm hål att passa in ytterbiten i.


Anmäl
2014-07-13 20:09 #28 av: Banjoman

Med bomämnet kortat till rätt längd har jag sedan putsat och torrpassat några av vitmetallbeslagen, såväl i ytterändan ...


Anmäl
2014-07-13 20:10 #29 av: Banjoman

… som inne vid masten.

För att få bomändebeslaget att passa fick jag dels svarva till bomändan en liten aning, dels borra upp botten av beslaget så att bomändan går in nå'n millimeter i ändkorgen.

1,6 mm mikroskruv och -mutter kom dessutom väl till pass här för att sätta samman det hela både snyggt och stadigare än vad det skulle blivit med de medföljande vitmetallgjutna låtsasbultarna.


Anmäl
2014-07-13 20:11 #30 av: Banjoman

Och så här ser det för närvarande ut i sin helhet.


Anmäl
2014-07-13 21:08 #31 av: Banjoman

Som jag tror att jag tidigare nämnt här i tråden har jag också gått och funderat på hur jag skulle göra för att få till den erfordrade avsmalningen i toppen av masten … Rundstavsdimensioner upp till 10 mm är det inga problem att hantera i mikrosvarven, eftersom de går att föra igenom spindeln, men en 12 mm rundstav är obönhörligen för grov. Arg

Men så kom jag på att (a) den korta (50 mm bara) toppstången är ju av 6 mm rundstav, och (b) när jag en gång i världen införskaffade svarven så köpte jag också till (eller om den rentutav följde med?) en ställbar vagga att använda i stället för pinol om/när man vill bearbeta så långa stycken att de inte ryms över svarvbädden! Får idé

Sagt och gjort: jag tog upp ett hål i toppändan av masten, och limmade dit en lagom bit 6 mm rundstav. Sedan limmet härdat satte jag fast toppmasten i svarvchucken, med masten vilande i vaggan. För att i görligaste mån dämpa de vibrationer som uppstod (eftersom den långa, fritt utstickande änden av masten är tyngre än de delar som vilar tryggt över svarvbädden) lade jag dessutom ett halvt kilo blyhagel över vaggan, löst säkrat med ett gummiband. Detta hindrade på inget vis rotationen, men hade en klart stabiliserande effekt.


Anmäl
2014-07-13 21:11 #32 av: Banjoman

Sedan var det bara att svarva, i huvudsak, faktiskt, med sandpapper (som ger betydligt slätare ytor på en lite grovfibrig rundstav) men även en del med svarvstål, och mäta diametrar till dess de bägge toppbeslagen (för infästning av bl.a. vant och stag) precis gick att skjuta på till rätt lägen.


Anmäl
2014-07-13 21:13 #33 av: Banjoman

Så här ser nu masttoppen ut i torrpassat skick – det skall så småningom bli en knap också, har jag tänkt, men den kan man ju inte sätta dit innan det översta beslaget är permanentmonterat.


Anmäl
2014-07-13 21:15 #34 av: Banjoman

Som dagens sista bild ytterligare en översiktvy, med ämnena till mast och bom färdiga, och diverse beslag torrpassade.

Nästa skede blir att spackla dessa bägge ämnen ett par gånger, och sedan lägga ett par omgångar med Eskaders grundfiller så att träkänslan helt försvinner – de skall ju föreställa vara av stål, ju!

/Mattias


Anmäl
2014-07-13 21:26 #35 av: MarkusN

Plats för fiskmås! Tummen upp

Anmäl
2014-07-13 21:45 #36 av: petzon

Kanonsnyggt som vanlig och jag börjar bli mer och mer sugen på en sådandär svarv. Känns som ett måste i varje lyckligt hem.

Anmäl
2014-07-13 22:23 #37 av: Banjoman

#35 GapskrattarTummen upp Den där utstickande stången tjänar egentligen till att föra topplanternan ifrån, men vilken mås med självrespekt skulle kunna motstå en så'n uppenbar fågelpinne?! Skämtar

#36 Tack! Glad Jag håller till fullo med om att en sådan svarv gör varje redan lyckligt hem ännu lyckligare! Den har givetvis sina begränsningar och svagheter, som alla mikromaskiner, men så här långt har jag varit enormt nöjd med min!


Anmäl
2014-07-14 22:20 #38 av: Banjoman

Från The Model Dockyard kom med dagens sändning inte bara skruv och mutter, utan också en uppsättning ets-satser från RB Model för att tillverka fungerande metallblock i olika storlekar, såväl med ögla i ena änden som i bägge ändar.

Dessvärre är de nog en aning i minsta laget, vilket är väldigt synd eftersom det inte är lätt att hitta riktigt snygga, fungerande metallblock, särskild inte arianten med ögla i bägge ändar … Ledsen … så vi får se om de kommer till användning för detta projektet; annars hamnar de i tillbehörslådan och kommer de säkert till användning för ett framtida bygge … 


Anmäl
2014-07-14 22:23 #39 av: Banjoman

I kväll har jag annars spacklat och slipat de bägge stängerna, och sedan strukit dem två gånger med Eskaders grundfiller. I morgon skall de slipas en gång till och, om det verkar behövas, strykas ännu en gång med filler.

Jag har konstaterat att kombinationen spackel+filler ger en härligt slät och jämn och lite extra hård yta som helt får träkänslan att försvinna, så även om det är lite mera besvär än att bara stryka på filler så tycker jag att resultatet är värt den extra ansträngningen.


Anmäl
2014-07-14 22:27 #40 av: Banjoman

Jag har också börjat gå igenom vitmetalldelarna till vinschen, och dessvärre upptäckt att tre av dem är såpass dåligt gjutna att de kommer vara svåra att använda sig av. Arg

Som lök på den laxen fattas dessutom det ena svänghjulet (delen i mitten)! ArgArg

Jag har, likt tidigare, skrivit till tillverkaren och bett dem åtgärda – jag hoppas att de fortsätter bedriva den goda kundvård de hittills alltid givit prov på!

I värsta fall går det nog annars att fixa till reptrummorna med hjälp av Milliput, och nya svänghjul borde det heller inte vara omöjligt att tillverka själv, men lite småpyrt är det ju, och jag skulle helst slippa det besväret.

/Mattias


Anmäl
2014-07-15 19:24 #41 av: Banjoman

Utöver rakbladssågen låg i brevet från Esakder också vad som måste vara den dyraste snörstump jag nå'nsin köpt – 1,5 meter av deras handslagna 2,5 mm lintågvirke (à måttliga 118:- halvmetern Förskräckt).

Icke desto mindre kan jag bara konstatera att det är otroligt snyggt, och kommer bli precis så perfekta förtöjningsrep som jag knappt ens tordes hoppas! Skrattar

Som jag för övrigt också hoppades är det slaget av så stabila kardeler att jag i alla fall tänker göra ett försök (mitt första någonsin, faktiskt) att se om det skulle kunna gå (jag räknar med att Google kommer kunna bjuda på länkar till passande instruxer) att åstadkomma en ögonsplits i ena änden också … Funderar


Anmäl
2014-07-15 19:29 #42 av: Banjoman

Efter att helt lätt ha putsat stängerna var jag såpass nöjd med den yta jag fått på dem att jag beslöt mig för att limma dit beslagen i masttoppen respektive bommens akterända – dessa tänker jag nämligen måla i samma färg som stången, eftersom jag dels tror att det blir snyggt så, dels tvivlar på att det efter det att stängerna är målade skulle gå att skjuta dem på plats med behövlig tajt passning utan att skrapa sönder färgen.

Mstfoten samt beslagen som fäster bommen till masten tänker jag däremot måla i avvikande färg (svart).

Som synes på bilden lade jag också grunden till knapar i stångsluten genom att limma dit en mässingsbricka på varje ...


Anmäl
2014-07-15 19:31 #43 av: Banjoman

… på vilka det sedan var hur enkelt som helst att åstadkomma en lätt rundad knap med lite Milliput. Skarven mellan stången och brickans undersida skall jag sedan "spackla" lite lätt med Zap-A-Gap, hade jag tänkt ...


Anmäl
2014-07-15 19:32 #44 av: Banjoman

Och så till sist ett par översiktbilder: från styrbord ...


Anmäl
2014-07-15 19:32 #45 av: Banjoman

… och snett uppifrån.

/Mattias


Anmäl
2014-07-15 23:24 #46 av: Rone

Riktigt snyggt jobbat med masten! Tummen upp Repet ser också riktigt bra ut, verkligen stor skillnad mot de vanliga "snöre repen". 

Anmäl
2014-07-16 08:36 #47 av: petzon

118 spänn halvmetern tur att båten inte är större! Men snyggt vart det

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.