Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Bygglogg: Eilean Mòr -- del 10

2014-01-18 21:19 #0 av: ElLobo

Bygget av fartyget Eilean Mòr går vidare.



Banjoman fortsätter med sitt bygge av fartyget Eilean Mòr, som fartyget numera heter.

Länkar till tidigare tråddelar:

Anmäl
2014-01-19 00:25 #1 av: Banjoman

Del 9#49 & #50 Tack skall ni ha för de vänliga orden Glad

Dessvärre visade det sig strax efter det att jag lagt upp föregeånde inlägg att jag är inte bara en idiot Looser utan en dingdongandes jubeldito LooserSkämsLooser: när jag fyllde badkaret tänkte jag inte på att vrida ner termostaten till enbart kallvatten, och den relativt färska klarlacken pallade inte 38 grader utan släppte delvis från underlaget ...Förskräckt … Storgråter Resultatet blev som synes inte vackert ...


Anmäl
2014-01-19 00:32 #2 av: Banjoman

Den dåliga nyheten är alltså att stora delar av klarlacken under vattenlinjen är förstörd Gråter Den något bättre nyheten är att färgen tack och lov inte verkar ha tagit någon skada Pustar

Som framgår av bilden så släpper lacken i stora sjok utan alltför mycket mekaniskt våld (det påminner rätt mycket om att pilla bort död hud en vecka eller så efter det att man bränt sig i solenSkämtar) så jag tror att det kommer gå att rätta till utan att behöva måla om alltihop (något som skulle kännas ganska segt), men jag har ett par härliga dagar (veckor?) framför mig nu, där jag först får se till att få bort all förstörd lack, varefter jag hoppas kunna jämna ut övergångarna till den lack som blir kvar med lite försiktigt slipande, bättra på eventuell färg som också tagit stryk och därefter lacka botten en gång till. Hurra. Eller nå't. Looser

Både bra och dåligt är också att detta indikerar att lacken inte direkt gifter sig med den underliggande färgen; bra, eftersom det möjliggör problemets åtgärdande utan att behöva göra för mycket åverkan på färgen; dåligt, ity det förstås innebär att lacken kommer vara känslig för mekanisk påverkan. Nå, däråt är stort intet att göra nu; det får gå så gott det går, och som jag tidigare sagt: gör rätt; annars: gör om, gör rätt! Foten i kläm? Jajamänsan! Tummen upp

/Mattias


Anmäl
2014-01-19 00:40 #3 av: Tarmvred

Ajajaj, men bra för alla oss andra eftersom det kommer se till att den här underbara tråden fortsätter ännu längre :D


Kämpa på!

Anmäl
2014-01-19 09:09 #4 av: Banjoman

#3 Jo, givetvis innebär det att även jag drar ut på byggnöjet och får det att vara längre … Det är inte målet men vägen som är resan värd och allt det där … Oskyldig … Skämtar … eller menar jag Galen … ?!

Tack för de uppmuntrande orden Glad

/Mattias


Anmäl
2014-01-19 09:59 #5 av: petzon

Stackare, lider med dig.

Anmäl
2014-01-19 11:15 #6 av: Skalski

Ajdå! Förskräckt... hoppas du lyckas rädda måleriet så du slipper göra om allt. Här får du en Tårta så kanske det känns lite bättreSkämtar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-01-19 12:17 #7 av: Banjoman

#5 & #6 Tack skall ni ha Glad

Jo, det ser tackom och lovom ganska hoppfullt ut vad gäller färgens bevarande!

Jag har varit ner och pillat bort lackflagor nu i nå'n timme, och börjar hitta en fungerande teknik: först skrapa helt lätt med något (spackelkniv, skalpell, pincett, kanten av ett 600-papper – jag har använt dem alla) till dess jag brutit genom lackskiktet på några ställen, sedan blöta med en wettexduk och så gnugga ganska intensivt med en fingertopp till dess lacken börjar bilda flagor, som man ganska enkelt kan dra av med pincett.

Ett segt, trist och alldeles onödigt, vore jag inte en så'n förbenad pappskalle ibland (som flamländarna säger: eigen schuld, dikke bult! [fritt översatt: skyll dig själv, pucko!]) jobb, men skadorna på färgen är i alla fall minimala: fortsätter det så här kommer det på sin höjd krävas ett par små retuscher med pensel här och var.

Faktum est att det som känns allra surast i hela den här grejen är att jag nu upptäcker att färgen är jättestark, och sitter som berget, medan lacken är ganska klen och sitter dåligt ... Arg Med tanke på hur trist jag tyckte det var att "behöva" lägga på lack (som, när den är halvmatt, ofelbart klipper en del av lystern i färgen) är det ganska pyrt att nu konstatera att färgen i sig själv med all sannolikhet hade varit mer än nog stark … Looser Jaja .. man lever och lär … Cool

/Mattias

PS. #6 Tårta är gott och känns alltid lite bättre Skrattar


Anmäl
2014-01-19 14:08 #8 av: Banjoman

Lätt fånget, lätt förgånget – som synes sitter lacken inte precis stenhårt på alla ställen … för att inte tala om hur tydligt det framgår i vilken grad lacken dämpar lystern i den underliggande färgen … Storgråter


Anmäl
2014-01-19 14:18 #9 av: Banjoman

… och många lackflagor blir det (på golvet såg det betydligt värre ut Skämtar) efter en stund! Tack och lov har djupgångssiffrorna överlevt – ett tunt skikt vit färg följde med när jag pillade bort lacken över dem, men de ser fortfarande fräscha och skarpa ut Glad

Så löst som i botten av skrovet sitter dock inte lacken på sidorna, så jag har bestämt mig för att fortsätta pilla bort där så gott det går en dag eller två till, och därefter lägga ett par tunna skikt röd färg över hela skrovet under vattenlinjen (utom på förstäven, där ju djupgångssiffrorna är i vägen). Därigenom hoppas jag dels kunna dölja de missfärgningar som ännu finns kvar, och dels jämna ut nyansen som helhet.

Likadant kommer jag, innan jag kan klarlacka på nytt, behöva maskera längs vattenlinjen midskepps på bägge sidor för att kunna göra samma sak med svart färg där lacken ovanför vattenlinjen fått fula fläckar. "Segt" va' ordet, sa' Bull … Kämpar

/Mattias


Anmäl
2014-01-20 22:31 #10 av: MarkusN

Trist!! Spontan och säkert galen tanke, skulle det underlätta "avskalningsprocessen" att sjösätta igen i varmare vatten en stund, eller har det härdat mera (för mycket) nu, sent om sido? 

Anmäl
2014-01-21 20:37 #11 av: Banjoman

#10 Jo, det funderade jag en sväng på, men valde i slutändan bort, eftersom det är en ganska svårkontrollerad process … hur varmt vatten törs man prova med, hur försäkrar man sig om att man bara doppar det man vill doppa och, inte minst, hur stor vore risken att det komme att ske något oönskat med själva färgen på de avsnitt där lacken redan är borta?

Eftersom jag som sagt kommer lägga ett par skikt ny färg i vilket fall som helst så kommer jag i stället välja att, på de ställen där lacken faktiskt sitter ordentligt fast, och i synnerhet i skarven mellan av- och oskalade avsnitt torka – med mycket lätt hand men dock – med denaturerad sprit! Det löser nämligen upp såväl lack som färg, och tillåter (om man går försiktigt till väga) en att lösa upp, blanda samman och jämna till de olika skikten. Så snart spriten dunstat är ytan som vanlig igen, men förhoppningsvis lite slätare och dessutom avfettad inför nymålningen.

Allt detta lär dock få vänta till helgen – denna vecka går dessvärre i det myckna övertidsarbetets tecken Pustar

/Mattias


Anmäl
2014-01-25 14:19 #12 av: Banjoman

Nu är jag äntligen tillbaka i hobbyrummet igen, efter en vecka på jobbet som varit så körig att t.o.m. tanken på modellbygge känts oöverstiglig – och jag som annars alltid brukar tycka att ett par timmars pyssel & papp är den bästa avkoppling som finns! Förskräckt

I alla fall: efter 11 timmars välgörande sömn förgången natt kändes inte bara livsandarna utan också modellustarna helt återställda Skrattar och kunde jag äntligen lyssna till Eilean Mòrs sirensång igen …

Spritmetoden visade sig i alla fall fungera precis så bra som jag hoppats! Mellan varven var det inte utan att det kändes som om man höll på med spå'n där konstrestaurering som man ser på TV ibland, när man satt där med en spritdoppad bomullstops och försiktigt tvättade bort de skadade lackskikten kring vattenlinjen … Jämför t.ex. bilden här med denna från förra helgen så syns det tydligt nog hur mycket av de mindre djupgående skadorna jag kunnat få bort genom att torka med alkohol ...

/Mattias


Anmäl
2014-01-25 14:21 #13 av: Banjoman

Här och var har sprittekniken förstås inneburit att jag gått lite djupare, så att t.o.m. grundfärgen börjat lysa igenom, men på ställen som de här gör det naturligtvis ingenting, eftersom jag skall måla över igen med en tre-fyra skikt ny röd bottenfärg.


Anmäl
2014-01-25 14:27 #14 av: Banjoman

Det som är riktigt kinkigt är förstås vattenlinjen, och den har jag redan bestämt mig för att inte röra. Med andra ord har jag sett till att maskera över vattenlinjen med en halv till en mm, och kommer så småningom göra samma sak från andra hållet när det blir dags att bättra på det svarta.

Dessutom har jag förstås varit tvungen att täcka djupgångssiffrorna också, men tack och lov var förstäven en av de punkter där jag helt enkelt kunde dra bort all lacken utan att färgen tog någon skada, så det bör inte heller vara något större problem. Eventulla smärre nyansskillnader kommer (tror och hoppas jag!) bli i stort sett osynliga när jag så småningom lagt ny klarlack över alltihopa.

Här har jag i alla fall lagt första vändan ny röd färg. Jag tänker mig sedan en omgång till i dag, och två i morgon, och se'n får det hela torka ordentlig några da'r innan jag vänder på kalaset och fixar till det svarta. 

/Mattias


Anmäl
2014-01-25 15:18 #15 av: MarkusN

Bra att det ordnar upp sig! Snart är du i kapp igen och då kan du sätta upp detta som en extra seriös och realistisk omgång wear and tear på skrovet :-) 

Anmäl
2014-01-25 17:22 #16 av: Skalski

Yepp... nu ser det ut att vara på banan igenTummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-01-26 00:56 #17 av: Banjoman

#15 & #16 Tack! Glad

Lite för tidigt är det ju att ropa "hej", men visst ser det ånyo hyfsat lovande ut … Och jo: jag ser mycket fram emot att äntligen vara av med skrovmåleriet, och få ägna mig åt byggande igen en vända.

Nota bene: framöver kommer det naturligtvis bli aktuellt att måla delar och detaljer mest hela tiden, så jag får nog se till att pyssla ihop något med vilket jag enkelt kan täcka över fartyget när jag målar – det vore ju lite småsegt att få alltsammans missfärgat av ackumulerat färgdamm, ju … Förskräckt

/Mattias


Anmäl
2014-01-26 15:08 #18 av: Banjoman

Mellan dagens målningsvändor passade jag på att göra färdigt driv- och styrlinepaketet, genom att lägga till huvudströmbrytare och säkring på batterikretsen. Det återstår i sig att tillverka en hållare för strömbrytaren, men det är ju inget som kommer vara särksilt komplicerat: en bit lagom tjock plywood, 70x15 mm, som efter målning skruvas fast till vänster om roderservot tör göra susen.

Detta blev också första gången jag använde min nya lödjigg i skarpt läge, och jag kunde till min glädje konstatera att den var precis så bra som jag hade hoppats Glad … det går smidigt och lätt att spänna fast kontaktdonen i jiggen, som är fullt tillräckligt tung och stabil för att man sedan skall kunna föra an såväl lödkolv som sladd och hålla dem mot lödpolen på donet utan att saker och ting flyttar på sig. Tummen upp

/Mattias


Anmäl
2014-01-26 15:12 #19 av: Dan016

#18 Ser kul och spännande ut! Rena professor KalkylSkrattar!

Anmäl
2014-01-26 17:17 #20 av: Banjoman

#19 Mmm … eller Oppfinnar-Jockes verkstad … Skämtar

Nå, nä – fullt så avancerat är det väl inte riktigt, men det är trevligt att som omväxling hantera andra tekniker med andra krav än AB-målning (som jag just nu är lite småless på om man säger Galen).

En hållarbit till huvudströmbrytaren har det också blivit i dag, här förstås bara torrpassad … den skall först få hål för fästskruvar, och sedan spacklas och målas, förses med av/på-etikett och så klarlackas ett par vändor också innan den kommer på plats mera permanent.

/Mattias


Anmäl
2014-01-26 17:23 #21 av: Banjoman

Utöver elarbeten har jag nu på eftermiddagen också kunnat blåsa på sista skiktet röd bottenfärg ... Partajar

I morgon kväll tör jag sedan tordas ta bort maskeringstejpen, och på tisdag eller onsdag (onsdag är kanske säkrast, så att allt hinner torka riktigt genomordentligt) kommer det vara dags att maskera igen men på andra hållet, dvs. för att måla svart på de ställen som behöver bättras på.

Till skillnad från den röda bottenfärgen, som ju i stort sett helt och hållet var under vatten i badkaret förra helgen, och därmed skadades från för till akter, så drabbades den svarta färgen dessbättre bara midskepps, och inte särskilt högt över vattenlinjen. Det kommer dessutom, så vitt jag nu kan bedöma, inte bara vara fråga om mindre ytor som skall fixas till, men det ser dessbättre ut som om det kommer att behövas mindre färg och därmed färre skikt också Glad

/Mattias


Anmäl
2014-01-27 20:36 #22 av: Banjoman

Med maskeringen borttagen får jag nog säga att jag på det hela taget är hyfsat nöjd med resultatet av steg 1 i färgräddningsoperationen ...


Anmäl
2014-01-27 20:41 #23 av: Banjoman

… men det är klart att går man in riktigt, riktigt nära så ser man ju att det blivit en liten, lätt nivåskillnad i det röda, strax intill övergången till svart, eftersom jag i avsikt att skydda vattenlinjen (som jag ju var väldigt nöjd med) valde att övermaskera en aning. Det handlar, nota bene, om ett par tiondels mm (plåtskarvsimiten som man ser strax ovanom har en nivåskillnad på, uppskattningsvis, strax under millimetern) … 

Även annars har det ju uppstått en del svaga ojämnheter i det röda, eftersom lacken på en del ställen är helt borta, och på andra fortfarande sitter kvar inunder.

På normalt betraktelseavstånd är det dock dessbättre ingenting man direkt tänker på, och än mindre när skrovet är rättvänt igen Pustar

/Mattias


Anmäl
2014-01-27 21:25 #24 av: Dan016

#23 Jag tror att sådana detaljer ser bara den som har byggd modellen..

När jag bygger brukar det alltid bli en "fin sida" och en "inte lika fin sida", men dom som betraktar den färdiga modellen brukar inte se nån skillnad!

Anmäl
2014-01-27 22:23 #25 av: petzon

Klart godkänt, ingen kommer att se den skillnaden när båten är klar.

Anmäl
2014-01-28 08:11 #26 av: Skalski

Håller med föregående talare... sådana "missar" försvinner i den allmänna konkursen GapskrattarSkämtar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-01-28 17:28 #27 av: Banjoman

#24#26 Tack skall ni ha Glad Jag tror förvisso att ni har helt rätt – det är under normala omständigheter bara man själv som ser och tänker på dylikt, och jag får nog tillstå att jag inte har några alltför långt gångna planer på att hänga upp mig på den sortens smärre imperfektioner Cool

Medan jag fortsätter låta den röda färgen torka (ett dygn till får det i alla fall bli) har jag i alla fall dels fått färdigmonterat huvudströmbrytaren ...


Anmäl
2014-01-28 17:34 #28 av: Banjoman

… dels börjat tillverka karmen till lastluckan. Till att börja med genom att såga till (vilket med bandsågens hjälp gick som en dans, jämfört med när jag höll på med karmen under maskinrummet) och torrpassa de behövliga plywoodstyckena.

Eftersom jag vill (måste) kunna måla karmen för sig (annars blir det lite i kinkigaste laget att maskera för AB-målning) så använder jag limklämmor för att vara säker på att styckena ligger dikt an mot kanterna på lucköppningen ...


Anmäl
2014-01-28 17:38 #29 av: Banjoman

… varefter jag lite lagom försiktigt (för att inte i det här skedet riskera att limma fast karmen i skrovet) limmat styckena mot varandra, samt mot förstärkande bitar list i hörnorna.

När limfogarna torkat ordentligt bör det inte vara några problem att plocka ur karmen, putsa till samt måla den innan jag fäster den på plats mera permanent.

De små plywoodtungor som sticker ut strax akter om förliga luckkarmen är också ditsatta i dag, och tänkta att bära upp en plywoodbricka på vilken radiomottagaren kommer sitta monterad, så långt som möjligt från motorn och eventuella RFI-störningar.

/Mattias


Anmäl
2014-01-28 19:15 #30 av: petzon

#28 när jag skall vara säker på att något inte limmas fast mot fel kant lägger hämtar jag Gladpack från kökslådan. Den tunna plastfilmen är tunn att den inte ger någon spalt men effektivt hindrar limmet från att fästa på fel yta

Anmäl
2014-01-28 21:08 #31 av: Banjoman

#30 Fiffigt! Tack för tipset – det skall jag definitivt lägga på minnet för framtida bruk Tummen upp

/Mattias


Anmäl
2014-01-29 18:05 #32 av: Banjoman

I dag har det blivit mer målat: grundfärg och första skikt täckfärg på luckkarmen, grundfärg på några däcksdetaljer samt svart på de delar av skrovet där lacken ovanpå det svarta farit illa, antingen i badkaret eller vid den ty efterföljande sprittvätten. Mycket maskering blir det, för en nog så begränsad yta, men hellre det än missfärgningar t.ex. på däck p.g.a. översprej … 

/Mattias


Anmäl
2014-01-31 15:41 #33 av: Banjoman

Den här veckan har det varit lite lugnare på jobbet, och jag har till och med kunnat ta kompledigt för all övertid ett par eftermiddagar, t.ex. i dag Glad Och vad man lämplgast använder en kompledig eftermiddag till råder väl inget tvivel om?! Oskyldig

I alla fall lyckades jag i går med bedriften att för fjärde gången knäcka av ena pollarbenet på babords bogreling Arg Jag skulle tro att gjutningen måste haft nå'n inbyggd svaghet, för första gången knäcktes den rakt av bara av att jag kom emot den med kanten på skjortmanschetten!

I alla fall verkar det inte ha blivit tillräckligt starka reparationer med bara CA-lim, så den här gången ...


Anmäl
2014-01-31 15:42 #34 av: Banjoman

…valde jag att dessutom fästa in en bit 0,6-mm mässingstråd i biten ...


Anmäl
2014-01-31 15:44 #35 av: Banjoman

… samt att borra motsvarande hål i sockeln, och så limma med epoxy snarare än CA. Eftersom mässingstråden stabiliserar dethela ordentligt var epoxyns längre torktid inget problem längre … Glad

/Mattias


Anmäl
2014-01-31 15:48 #36 av: Banjoman

Jag har också, som sista moment innan det är dags för klarlackning av skrovet igen, gått över vattenlinjnen med förstoringsglas (nå, luppkeps för att vara exakt) och målat över de sista, halvmillimeterstora silvergrå fläckarna av skadat lack precis i själva vattenlinjen, samt dessutom fixat till en tre-fyra ställen i "plåtskarvar" där den svarta färgen kommit en aning för långt ner i det röda, som t.ex. här, före ...


Anmäl
2014-01-31 15:49 #37 av: Banjoman

… och här efter bättringsmålning.

Nu skall jag ta en kopp kaffe (eller två) och se'n är det dags att gå ner och blåsa på klarlack … Cool

/Mattias


Anmäl
2014-01-31 16:19 #38 av: Dan016

Snyggt jobbat med vattenlinjen!Tummen upp!

Märkligt att pollarn går av så lätt, porös gjutning kanske? Tur att det upptäcktes nu och inte vid förtöjning ute vid kajen. Skämtar

Nu lär det ju hålla med mässingstift och epoxy..

Anmäl
2014-01-31 18:05 #39 av: Banjoman

#38 Tack Glad

Och jo, jag misstänker just porös gjutning: såväl det faktum att den första gången bara bröts tvärs av, snarare än bli sned (vilket jag normalt sett skulle förvänta mig av en vitmetalldel) som hur brottytan såg ut får mig att luta ditåt. Nå, nu skall det förhoppningsvis hålla lite bättre …?!Funderar

Och så har jag till sist klarlackat färdigt skrovet, och är åter där jag var för snart två veckor sedan!!! PustarSkrattarPartajar

Den här gången nöjer jag mig med ett enda skikt klarlack – som jag kunnat konstatera bjuder det inte någon nämnvärd extra skyddseffekt, så enda orsaken att alls lägga på klarlack igen har varit att få en någorlunda homogen lyster i målningen, och det målet betraktar jag som uppnått.

Jag har också fått målat och lackat såväl luckkarmen (med utsparad, trären rand där den skall limmas mot luckkanterna) som de första däcksdetaljerna: de fyra stora pollare som skall sitta i de minsta ramverken på halv- respektive fördäck, de likaledes fyra ljusinsläppsgallren, samt bunkringsluckorna till kolboxarna.

Men nu får allt detta torka ordentligt till i morgon, medan jag tar fredag och slår upp en stilla öl … Glad

/Mattias


Anmäl
2014-01-31 18:13 #40 av: Skalski

En öl är du värd efter detta jobb... hoppas det inte blir några fler missöden i denna storleksordning Skämtar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-01-31 18:32 #41 av: petzon

Härligt med lite kompledigt det är du verkligen värd. Ölen är du också värd. Bygget ser kanonsnyggtt u ut som vanligt

Anmäl
2014-01-31 19:34 #42 av: Tarmvred

Strålande! Kan du inte tappa upp varmvatten i badkaret och visa hur den ser ut i sin naturliga miljö? ;)

Anmäl
2014-01-31 20:00 #43 av: Banjoman

#42 Jaaaaaaaaaaa … aa … a … aeeee … eeej … Om en månad, kanske? I kallt vatten?! För att, högst vetenskapligt, undersöka hur gammal lack hanterar frostskador, menar jag förstås! Ja, just det. Det menar jag! Absolut! Oskyldig

#40 & #41 Tack – det blev rentav två FörskräcktSkämtarOch en liten whiskypinne framför Morden i Midsomer ligger nog i tangentens riktning, också ... Partajar

/Mattias


Anmäl
2014-01-31 21:21 #44 av: Skalski

Slainte Partajar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-02-01 17:56 #45 av: Banjoman

I dag har det blivit mycket gjort! Skrattar

Först fick jag limmat på plats luckkarmen och de fyra ljusinsläppsgallren (med ty underliggande acetatbitar); här alltjämt i limhärdningsfasen, som tör framgå av klämmor och tyngder ...


Anmäl
2014-02-01 18:00 #46 av: Banjoman

… och därefter var det dags att ta mod till sig, och förberedde åverkan å nyligen lagda däcksplankor … Förskräckt

Först mätte jag in stålbrickorna som skall tjäna som borrstyranordningar, och kapillärlimmade dem på plats med tunn-CA ...


Anmäl
2014-02-01 18:01 #47 av: Banjoman

… varefter Dremeln kom fram och till sin rätt!


Anmäl
2014-02-01 18:03 #48 av: Banjoman

Så som framgått av tidigare test var det sedan inga som helst problem att med skalpell skära igenom de sista bitarna däck, och på så viss få upp tvenne hål rakt igenom däcket ...


Anmäl
2014-02-01 18:04 #49 av: Banjoman

… varefter jag kunde mäta in, tejpfixera och kapillärlimma lucksargarna runt om de bägge hålen.


Anmäl
2014-02-01 18:07 #50 av: Banjoman

Med lucksargarna på plats var det sedan inga som helst svårigheter att med sliptrissa i Dremeln ta upp hålen till dess blott en knapp mm för luckan att vila på återstod innanför sargernas innerkanter. Jag har ännu inte målat kanterna på hålen, eftersom jag hyser vissa planer på att detaljera dem lite mer dessförinnan … Vi får se, men som sagt: jag hyser planer … Cool


Anmäl
2014-02-01 18:09 #51 av: Banjoman

Så här ser nu halvdäcket ut … De bägge pollarna samt lucklocken är bara torrpassade än så länge, och under hålen genom däcket tänkte jag sätta två gamla filmburkar att lägga kol i ...


Anmäl
2014-02-01 18:11 #52 av: Banjoman

På fördäcket har jag däremot redan limmat fast pollarna, eftersom dessa bägge i betydligt mindre utsträckning riskerar att vara i vägen för kommande steg i arbetet … Jag får nog också säga att jag är hyfsat nöjd med effekten av ramverken under pollarna – det blev som jag hade tänkt och hoppats, vilket ju till syvende og sist är allt man kan begära Glad


Anmäl
2014-02-01 18:12 #53 av: Dan016

Ojojoj, makalöst snyggt, vet inte vad jag ska säga..Tummen uppTummen uppdubbeltumme!

Anmäl
2014-02-01 18:13 #54 av: Skalski

Två tummar upp Tummen uppTummen upp, MYCKET snyggt Skrattar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-02-01 18:14 #55 av: Banjoman

Och så till avslutning en helhetsbild på läget vid byggdagens slut. Den kommande tiden lurar det jämrans övertidsspöket runt mer än ett veckohörn, så jag mistänker att jag kommer vara tvungen att slå av ganska drastiskt på byggtakten ett tag framöver Ledsen

Då är det i alla fall rätt skönt att kunna trycka på pausknappen efter vad som känns som en på det hela taget avslutad skrovbyggaretapp ...Glad

/Mattias


Anmäl
2014-02-01 18:20 #56 av: Banjoman

#53 & #54 Tusen tack för de vänliga orden Glad

/Mattias


Anmäl
2014-02-01 20:42 #57 av: petzon

Härligt att se framgång efter bakslaget med skrovlacken. Skönt med en riktigt produktiv dag när man vet att det blir väldigt lite byggt under den närmaste framtiden

Anmäl
2014-02-01 21:40 #58 av: Banjoman

#57 Tack!Glad

Jag skulle till och med gå så långt som att säga att ett påtvingat uppehåll då och då har fördelar också! Åtminstone för min del hjälper det mig att motverka det jag kallar accelerationseffekten, dvs. det att jag går så upp i att nå ett (del)mål jag arbetar mot att jag gradvis driver upp takten, och därmed i motsvarande utsträckning tappar i precision och noggrannhet. Förskräckt

Dessutom ger ett uppehåll möjlighet att gå och fundera och planera … Vad är nästa steg? Hur skall jag angripa det eller det problemet?  I vilken ordning skall jag bygga/måla/limma det ena, andra eller tredje … ? 

Och så är det förstås också så att det blir ännu roligare när man väl får börja bygga igen Glad

/Mattias


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.