Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

1. Airbrush och färg Allmänt Dekaler Die-Cast (färdiga modeller) Diorama Evenemang / Tävlingar / Utställningar Fartyg Figurer Figurspel, Warhammer, Flames Of War, The Lord... Flyg Fordon Fotogalleri Föreningar i Sverige Gissa vad...?! Gruppbyggen Köp / Sälj och Byt MJ - Modelljärnväg Månadens bygge Nyheter OT - Off Topic Om sajten och iFokus Pansar Pågående projekt RC - radiostyrt Recensioner Reseskildringar Rymd Science Fiction Tidskrifter / Referenslitteratur Tips & Råd Veckans bild What if
Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Bygglogg: Eilean Mòr -- del 8

2013-12-06 20:22 #0 av: ElLobo

Bygget av Eilean Mòr går vidare.



Banjoman fortsätter med sitt bygge av fartyget Eilean Mòr, som Highlander numera heter.

Länkar till tidigare tråddelar:

Anmäl
2013-12-07 00:17 #1 av: Banjoman

Del 7#47 & #49 Stort tack för era uppskattande ord! Glad 

#47 För all tydlighets skull bör jag kanske understryka att det i allt väsentligt är en byggsats jag håller på med, även om jag väljer att modifiera eller scratcha vissa moment där jag tycker att byggsatsen inte riktigt håller måttet eller (som alltså var fallet med det förtryckta däcket) delarna inte passar tillräckligt bra.

#49 Absolut! Varje gång jag sprutat färg i den riktningen har jag också sett till att föra rodret fram och tillbaka ett par gånger!

Inte för att det nödvändigtvis har behövts – att måla med AB har ju sina konsekvenser, i det här fallet på grund av tvenne fakta: färgskikten blir mycket tunnare än med pensel (vilket kraftigt minskar risken för att färg ackumuleras i t.ex. skarven mellan axel och malja och sedan torkar fast alltsammans) och en AB kan inte måla runt hörn (vilket innebär att man kan blåsa färg rakt på maljan och de synliga delarna av axeln utan att det kommer mer än lite färgdamm på insidan av maljan, eftersom denna ligger i full sprutskugga). Så nej, jag har inte haft några som helst märkbara problem med färg i roderaxellagringarna Pustar

Icke desto mindre har jag tagit det säkra före det osäkra och vickat på'at vartefter, men även annars hade jag varit tvungen att vrida på rodret mellan maxutslagen varje gång jag har målat åt det hållet. På grund av just sprutskuggefenomenet som nämndes ovan har jag nämligen för att vara säker på att täcka alla vinklar och vrår på rodret, liksom samtliga sidor av axeln, varje gång vridit och målat det ur alla vinklar som gått att komma åt i det av de fyra målningslägena (skrovet rättvänt eller upp och ner; från styrbord eller babord) jag för ögonblicket befunnit mig.

/Mattias


Anmäl
2013-12-09 19:50 #2 av: Banjoman

I helgen blev det tyvärr inte mycket byggtid – detta är ju en tid på året med diverse säsongsrelaterade aktiviter (eller förberedelser därföre) som tar en hel del tid i anspråk … Skämtar Inte så att jag klagar – bort det! – jul är kul, tycker jag Partajar Även om det mellan varven inverkar menligt på modellbyggandet … Galen

Med klarlacken ordentligt genomtorr har jag i alla fall kunnat vända skutan på rätt köl igen, och ta bort maskeringstejpen från för- respektive halvdäck … 

Eftersom jag inte räknar med att lacka något mer på skrovet innan däcksplankningen är klar (vilket näppeligen lär ske på denna sidan jul) har jag också kunnat ta bort sprutlådan, vilket är rätt skönt – det ger lite mer armbågsrum kring modellen, ju Glad

/Mattias


Anmäl
2013-12-09 19:51 #3 av: Banjoman

Med hjälp av en liten pennpatentare ...


Anmäl
2013-12-09 19:52 #4 av: Banjoman

… har jag också linjerat upp ytterkanterna för halvdäcksplankningen.


Anmäl
2013-12-09 19:57 #5 av: Banjoman

Med dagens post ramlade för övrigt ytterligare ett par delar ner, nämligen en 15A vippströmbrytare samt en bladsäkringshållare med några 10A-säkringar, samtliga tänkta att kopplas in på den positiva linan mellan batteriet och fartreglaget.

Efter vad jag kunnat läsa mig till skall man inte nödvändigtvis räkna med att en dylik säkring hinner lösa ut tillräckligt snabbt för att hindra fartreglage eller annan elektronik från att stekas om strömuttaget av någon anledning slår i taket (t.ex. om propellern kör fast ordentligt i något), men åtminstone minimerar man risken för att en ty åtföljande överhettning av kablage m.m. leder till brand ombord … Förskräckt

/Mattias


Anmäl
2013-12-09 21:38 #6 av: Banjoman

Efter ytterligare en del mätande, provritande och funderande har jag nu bestämt mig för att basera däcken på en 6-fots basplanka lagd i treskift, och också ritat upp allt detta på papper och klippt ut  ...


Anmäl
2013-12-09 21:38 #7 av: Banjoman

… vilket på fördäck ger detta vid handen ...


Anmäl
2013-12-09 21:43 #8 av: Banjoman

… och på halvdäck detta!

De utlagda vitmetalldelarna är dels ljusinsläppsgaller (på såväl för- som halvdäck), dels de bägge kolbunkerlocken.

Nästa steg blir att fotokopiera sarglisterna spegelvänt, klistra upp dem på baksidan av en bit 1 mm lönn och se om det lyckas mig att såga ut dem i något som liknar användbart skick … Funderar

/Mattias


Anmäl
2013-12-09 22:15 #9 av: petzon

Ser riktigt bra ut som vanligt. Såga strax utanför linjen och slipa de sista tiondelarna brukar ge ett bra resultat. Jag brukar använda spraylim eller skriva ut på etikettspapper för att överföra former till trä

Anmäl
2013-12-09 22:27 #10 av: Banjoman

#9 Tack Glad

Spraylim låter som en bra variant – jag hade annars funderat på vanligt Pritt limstift, som jag redan har hemma, men spraylim borde ge ett ännu bättre resultat! Definitivt värt ett försök, så det får bli ett besök i konstnärsmaterialbutiken på lunchen i morgon … 

Och jo, absolut såga strax utanför och slipa till slutgiltig form! Ta bort ytterligare material är sällan något större problem, men har man en gång avlägsnat några tiondels mm för mycket är det i princip bara att kassera och börja om … Förskräckt

/Mattias


Anmäl
2013-12-09 23:10 #11 av: MarkusN

Grymt!

Och i anslutning till #5, jag har noterat - för egen del framförallt, hur trafiken från och med Posten AB ökar så fort ett fartygsbygge sätter igång! Tur att frun ännu inte har förstått att inköp av en modell bara leder till ännu fler brev och avier. Internet har gjort hobbyinköp till en ganska farlig aktivitet Skrattar

Anmäl
2013-12-10 07:51 #12 av: Skalski

Riktigt snyggt... Jag får verkligen massor med tips från din tråd. Många kommer att användas i nästa bygge. Jag ber att få tacka i förhand. /Torbjörn

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2013-12-10 19:29 #13 av: Banjoman

#11 & #12 Tack skall ni ha Glad

#11 Förstår inte för ett ögonblick vad du menar Oskyldig … Gapskrattar

#12 Jätteroligt om det jag skriver kan vara till nå'n nytta Skrattar

I dag har jag i alla fall grundsågat kantplankorna till däcken, och även om det är en hel del (mycket försiktigt; jag har redan lyckats knäcka ett av styckena mellan fingrarna Ledsen) putsande och intrimmande kvar tror jag att det kommer duga i slutändan. Vi får se i morgon – då har jag en ledig dag och hoppas hinna få in flera timmar nere i hobbyrummet … Partajar

Med min (ganska) nya bandsåg gick i alla fall det här momentet som en dans – jäklar i hoppet vilken skillnad ett sådant verktyg gör! Skrattar

/Mattias


Anmäl
2013-12-11 19:07 #14 av: Banjoman

Här är delarna till ramverken under/kring pollarna på halvdäck tillsågade, och hålen för dymlingsimiterna delvis borrade, delvis under inmätning … I det första stycket borrade jag dubbla sådana hål i varje ända, men insåg sedan att det inte behövs i ramverken eftersom det som skall stå/sitta ovanpå (i det här fallet alltså pollarna) är tänkt att täcka kantlisterna till +/- hälften.


Anmäl
2013-12-11 19:08 #15 av: Banjoman

Samma delar med nåtimitpapper ditlimmat … 


Anmäl
2013-12-11 19:09 #16 av: Banjoman

… medan dymlingarna markeras med 1 mm rundstav i valnöt.



Anmäl
2013-12-11 19:10 #17 av: Banjoman

Och så här ser det ut med de första delarna limmade på plats …

/Mattias


Anmäl
2013-12-11 19:15 #18 av: petzon

Ser som vanligt bra ut, i morgon är det torsdag då är det Radiopsykologen i P1 som vanligt, kan behövs efter allt pillSkrattar

Anmäl
2013-12-11 19:57 #19 av: Banjoman

#18 Tack! Skrattar

Det är nog snarare så att Radiopsykologen just i morgon kan komma väl till pass för min del eftersom torsdagar för det mesta är en helt pillfri dag i mitt liv Storgråter – det är nämligen den kväll i veckan då vi vanligtvis veckohandlar direkt efter jobbet, och "direkt efter jobbet" är annars min huvudsakliga byggstund på vardagar … Byggabstinens skapar svårt trauman, ju! Galen

Å andra sidan blev vi helt klara med julklappsinköpen redan förra helgen, så det finns gott hopp om att kunna få till ett lite längre pass på lördag i stället … Skrattar

/Mattias


Anmäl
2013-12-12 21:56 #20 av: Banjoman

Inte så mycket att rapportera i dag, men trots mina farhågor av igår blev det faktiskt en liten byggstund i däckläggarverksta'n även i kväll … Partajar


Anmäl
2013-12-12 22:07 #21 av: Banjoman

… och så här mycket (eller snarare lite) längre är det kommet nu.

Lönnflaken jag sågat ut kantbitarna ur har, har jag kunnat konstatera, nackdelen att lätt knäckas, medan hörnen i ändarna är benägna att gå av när man försöker trimma kanterna. Dessbättre har dock materialet utmärkta återlimningsegenskaper också: det har gått väldigt bra att i stort sett helt osynligt limma tillbaks sådant som knäckts av eller flisor som lossnat Pustar 

Det är dock inte utan att jag tror att det kommer kännas lugnare att lägga de vanliga, raka planken där listerna redan har den färdiga grundbredden … Galen

Innan jag kommer så långt måste jag dock bestämma mig för hur jag vill göra med bunkringsluckorna: skall jag ta upp hål under dem samt sätta en liten behållare på undersidan av däcket så att i alla fall den ena kan visas halvöppen och med kol i?

Med byggsatsen följer nämligen en påse alldeles riktigt kol som man med hjälp av hammare kan få ner till skalenliga bitar … Jag tror nog att det blir värt besväret – frågan är då bara hur och i vilket skede jag bör ta upp hålen i däcket – före eller efter plankningen … Funderar

/Mattias


Anmäl
2013-12-12 22:17 #22 av: Dan016

Försök använda kolet, annars kanske du ångrar dig i ett senare skede. Hm, en bandsåg börjar kännas mer och mer angeläget när jag ser dina fina resultat och spraylimmet ska jag absolut införskaffa!

Som vanligt följer jag ditt bygge med stort intresse och nöje!

Börjar bli sugen igen på en träbåt efter en period med bilbyggsatser..

Anmäl
2013-12-12 22:39 #23 av: Banjoman

#22 Jo, jag håller med om att det vore synd att inte utnyttja möjligheten – om det inte blir så lyckat är det ju bara att så att säga lägga locket på igen … Skämtar

Har man däremot nöjt sig med att måla däcket svart inunder och så limma dit bunkringsluckorna så blir det i ett senare skede ganska svårt att ångra sig. Jo: det blir nog utan större tvekan bäst att göra sig besväret nu!

Det är därtill så att med tanke på att (a) byggbeskrivningen föreslår att man kan lämna en del av lastluckan öppen och där simulera en last av kol, samt (b) en av de medföljande figurerna intar vad som skulle kunna vara en grävande position, så skulle man ju eventuellt på däck kunna måla upp en liten scen där en i besättningen med spade i hand är i färd att nalla av huvudlasten för att råga fartygets egen kolbunker … Förskräckt Efter vad jag läst om livet i puffertraden var detta en inte helt sällsynt liten fringis … Oskyldig

/Mattias


Anmäl
2013-12-13 11:29 #24 av: Skalski

Riktigt snyggt alltihop, ska bli spännande att se hur plankningen kommer att se ut när det är klart Tummen upp. Jag gjorde misstaget att planka först och ta upp hålen efteråt Skämstror det skulle blivit mycket enklare och bättre tvärtom Looser.

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2013-12-13 22:42 #25 av: Banjoman

#24 Tack! Glad

Vi får se hur jag gör med håltagningen: för just runda hål har det ju sina fördelar om man kan borra igenom samtliga skikt på en och samma gång, eller med andra ord planka först och borra se'n. Går det bra får man ju automagiskt samma hål i alla material.

Nackdelen är förstås att man, om håltagningen går sådär, riskerar trasiga kanter och i största allmänhet ytskikt skadade bortom vad som kommer döljas av vitmetalldelarna. En ytterligare svårighet i sammanhanget blir att få in en mothållskloss under alltsammans: att borra i plywood utan kloss undertill är ett ganska säkert recept på trasiga kanter … Förskräckt … särskilt då som hålet skall vara +/- 19 mm i diameter, vilket utesluter vanligt borrstål.

Jag har därför tillverkat en liten testbit i precis samma material (1 mm plywood med plankning i 1 mm lönnlist) som på modellen, och tänkte i morgon provborra i detta och se hur det går … Funderar

/Mattias


Anmäl
2013-12-14 19:32 #26 av: Banjoman

#25 Och så här utföll dagens borrtest: FörskräcktStorgråterYrar

Som blott alltför tydligt framgår av bilden finns det ingen chans att med vettigt resultat borra upp hålen till bunkringsöppningarna – inte genom enbart plywoodskiktet (till vänster i bild) och än mindre genom plywood och plankning tillsammans. Och då satt ändå den här provbiten stadigt fastspänd med skruvtvingar i ett underliggande mothållsblock …

Dags, alltså, för plan B! Jag skall prova att göra en ny, plankad, provbit, på den CA-limma en 18 mm stålbricka och därefter långsamt och försiktigt skära runt runt runt med skalpell, och så till sist köra helt försiktigt med sandpapperstrissa i Dremeln för att få upp hålet till de 19 mm det idealiter bör vara.

/Mattias


Anmäl
2013-12-14 19:41 #27 av: Skalski

Ajdå! Förskräckt Riktigt så illa gick det inte för mig när jag borrade upp hålen i däcket... jag använde mig av en hålsåg istället för en träborr. Kanske kan vara värt att testa Funderar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2013-12-14 22:23 #28 av: Banjoman

#27 Jo, hålsåg har jag funderat på som alternativ, men också relegerat till plan C, ity (a) de hålsågar jag äger allesammans har för stor diameter [något som i sig inte vore alltför svårt att åtgärda], samt (b) jag misstänker att det icke förty skulle bli fråga om ett visst mått av flistuggande … Funderar Vi får först se hur lätt/svårt det är att skära ut för hand … Funderar Svårigheten därvidlag är ju framförallt att få det som skall vara cirkelrunt att inte bli ovalt (eller se så ut) – annars är det nog den renaste och säkraste metoden.

Utöver provborrande har jag annars fått lagt ytterligare lite plank i dag, och det faktum att kurvorna i akterändorna av de sex plankorna akter om maskinrummet alla är frihandsskurna med skalpell gör mig försiktigt optimistisk beträffande plan B:s genomförbarhet … Glad

/Mattias


Anmäl
2013-12-15 09:45 #29 av: petzon

En idé skulle vara att göra en mall av plåt för att styra Demelsliptrissan. Borra ett 19 mm hål i en bit plåt och spänn fast den på däcket, slipa upp hålet med Dremeln, slipar du snett så tar du io plåtbiten och den är såpass hård att man inte hinner slipa fel så fort som man gör i trä.

Anmäl
2013-12-15 11:26 #30 av: Dan016

Nåten och dymlingarna ser väldigt bra ut!Tummen upp

Anmäl
2013-12-15 14:02 #31 av: Banjoman

#26 Att skära en tajt cirkel genom sammanlagt nästan 4 mm lönnlist och plywood visade sig vara ett tyngre jobb än vad som känns riktigt roligt, men så kom jag på att jag i stället kunde använda den ditlimmade 18 mm-brickan som mall för att styra dremeln med ett tunt borr i, och borra så många hål som möjligt hela vägen runtenom ...


Anmäl
2013-12-15 14:04 #32 av: Banjoman

… varefter det gick som en dans att med skalpell och mycket måttlig kraft bakom skära igenom det som ännu höll samman det hela! Glad


Anmäl
2013-12-15 14:13 #33 av: Banjoman

Sedan ritade jag helt enkelt upp innercirkeln med locksargen som mall, och putsade det hela jämnt och snyggt med sliptrissa i Dremeln. Nota bene: det var ganska lätt att slipa det här på fri hand eftersom Dremeln satt fast i sitt pelarstativ och jag kunde hålla och föra provstycket med handen.

I skarpt läge på modellen är detta naturligtvis inte möjligt, utan kommer jag vara tvungen att styra Dremeln med handen, och då tror jag definitivt att ditt tips, petzon, kommer vara värt att överväga! Fast snarare än att borra hål i en metallbit tänkte jag i första hand titta inom järnaffären och se om jag kunde få fatt i en stålbricka med rätt innerdiameter … Skämtar Det som möjligen blir problematiskt är att spänna fast den mot däcket … brickan jag använde i dag kunde jag ju hårdlimma på plats eftersom materialet den satt fast i ändå var det som skulle bort ...

Hur som haver: efter lagom grad av putsning och med lite svart färg på ser det hela ut som att den här tekniken bör duga, vilket ju inte minst är trevligt då det innebär att jag kan planka färdigt först och ta upp hål sedan … Skrattar

#30 Tack! Glad

/Mattias


Anmäl
2013-12-15 15:00 #34 av: petzon

#33 Ser riktigt bra ut. En M18 bricka borde vara lagom, men M18 är inte en helt vanlig storlek. Funkar det att sätta dit den med matttejp tro, mattejpen bör vara hyfst lätt att få bort iten bara man inte låter den härda färdigt, några timmar kan den säkert sitta utan att bita stenhårt.

Anmäl
2013-12-15 17:02 #35 av: Banjoman

#34 Tack!Glad Jo, mattejp låter också som något som kunde vara värt ett försök! Men vi får se: jag tror nästan att jag börjar med att, högst försiktigt, se hur det blir om jag frihandsslipar; verkar det vara för svårt att respektera formen får det bli nå'n form av mall i stället. Funderar

/Mattias


Anmäl
2013-12-18 22:48 #36 av: Banjoman

Då jag inte hade tänkt visa en ny bild för varje ny planka jag lägger på däcket så har jag inte haft så mycket att tillägga här i byggtråden på ett par dagar, och ännu tystare kommer det bli fram till i mellandagarna nå'n gång; nu inträder nämligen totalt (det är så svårt att bygga på distans, ju Skämtar) byggstopp till dess julfirandet och därmed förknippat bortresande är över.

Vad gäller plankningen så tar den onekligen ett visst mått av tid, och pappersnåtningstekniken gör inte precis att det går fortare. Å andra sdan är det en rätt tacksam teknik, på så vis att den fungerar lite som riktiga nåt! Ja, inte i fråga om tätande effekt mot vatten, alltså (doh! Galen), men i fråga om utfyllande och utjämnande effekt mellan plankorna.

Vi får se hur slutresultatet blir efter ordentlig slipning, men så här långt är jag ganska nöjd. Den invändiga kurvan på styrbords låring hade i sig kunnat vara lite snyggare på ett par ställen – särskilt vid plankorna 4, 6 och 7 från mittlinjen – men får duga som den är.

/Mattias


Anmäl
2013-12-18 22:55 #37 av: Banjoman

Och så här ser det ut med även maskinrummet torrpassat … Jag insåg på ett tidigt stadium att raden av dymlingar för om maskinrummet inte kommer synas alls när det hela blir färdigt; runt om hela maskinrummet skall det nämligen sitta nitvinkeljärn lika dem som sitter i skarven mellan huvuddäck och reling.

Men man kommer i alla fall se dymlingarna när man lyfter av maskinrummet, vilket kommer ske hyfsat ofta, eftersom strömbrytarna till batteriet och fartreglaget sitter därinunder.

Nu är det som sagt dags för fullständig byggsemester i en dryg vecka, så jag ber att få tacka er alla för allt intresse liksom för alla vänliga kommentarer, intressanta diskussioner och goda råd! Ha en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År! Glad

/Mattias


Anmäl
2013-12-19 05:54 #38 av: Skalski

God Jul & Gott Nytt byggÅr själv. Ibland är det bra med en paus så man kan komma igen med nya friska tag.

/ Torbjörn

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2013-12-19 12:12 #39 av: Dan016

God jul och gott nytt byggår! Ser fram emot fortsättningen!

Anmäl
2013-12-19 14:10 #40 av: Fizzy

Spännande :)

May the Gerbils be with you :3

Anmäl
2013-12-20 09:06 #41 av: Banjoman

#38#40 Varmt tack Glad

/Mattias


Anmäl
2013-12-28 22:22 #42 av: Banjoman

Åter hemma efter besök hos familjen har jag tid att bygga igen ett par dagar innan andra delar av släkten kommer hit för att fira nyår … Partajar

Således har dagens id givit vid handen ett halvdäck som är färdigplankat om styrbord, och som går framåt om babord. Glad Jag vet inte om jag riktigt kommer hinna göra klart även babordssidan innan det ånyo blir dags att överge hobbyrummet ett par dagar (det är lite väl oartigt att sätta sig att bygga när man har gäster, ju Skämtar) men hoppas kan man ju alltid … 

/Mattias


Anmäl
2013-12-28 22:41 #43 av: Skalski

Dreglar... finner inga ord! Det här är plankning på hög nivå FörskräcktTummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2013-12-29 17:07 #44 av: Banjoman

#43 Tusen tack för de berömmande orden, om än det är alltför snällt sagt – det är inte nämnvärt svårare att planka så här än på något annat vis, bara omständligare … Galen

Hur som haver: som jag misstänkte blev jag inte riktigt färdigt med halvdäcksplankningen innan det var dags att åter trycka på <paus>. Dagen är förvisso inte över än, men i detta nu står dammsugaren och tittar uppfordrande på mig, och än om jag varken behöver skura trappan eller hinna in på banken före klockan tre så är att göra-listan för resten av kvällen lång nog … Ledsen

Ytterligare tre varv om babord blev det dock; resten får anstå till det nya året … Dreglar

/Mattias


Anmäl
2013-12-29 18:46 #45 av: Dan016

Vackert, det blir en trevlig start på året med lite plankning!

Anmäl
2013-12-29 21:27 #46 av: MarkusN

Toksnyggt!

Hade jag lagt lika mycket tid på mina däck hade jag nog blivit just tokig. Så jag har nyligen tagit genvägar med mitt Bountybygge, dock utan bivärkningen senvägar än så länge Pustar

Anmäl
2013-12-31 10:22 #47 av: erihan

Ser kanonsnyggt ut!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.