Fartyg

Bygglogg: Eilean Mòr -- del 25

2014-09-18 22:46 #0 av: ElLobo

Fartygsbygget går vidare.



Banjoman fortsätter med sitt bygge av fartyget Eilean Mòr.

Länkar till tidigare delar av byggtråden:

Anmäl
2014-09-19 19:37 #1 av: Banjoman

Del 24 #51 Tack skall du ha! Glad

Med dasset fixat och färdigt är det så dags att börja med nedgångskappen. Inledningsvis har jag, liksom med dasset, böjlimmat två takbågar och dessutom limmat samman två skivor av ett antal bitar 4x2 mm list. De bägge senare skall förstås utgöra kappens sidoväggar, vilka jag till skillnad från dasset inte planerar att planka utan kommer fylla med tillrätt form utskurna stycken ur dessa bägge skivor.


Anmäl
2014-09-19 20:28 #2 av: Skalski

Ser ut som skepparn får backa in om han ska på dassSkrattar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-09-19 22:26 #3 av: Banjoman

#2 Helt riktigt! Och då har jag ändå gjort bygget ett par tre mm både bredare och djupare, och cirka 5 mm högre än vad det skulle blivit om jag hade använt de medföljande plywoodämnena! Förskräckt

Jag tror dock att detta är ganska realistiskt – detta var små (66 fot) och trånga skutor, med ont om plats för allt utom lasten och som gick i en föga glamorös kusttrad, så var de kända för något så inte var det för komforten ombord … Nörd


Anmäl
2014-09-21 18:58 #4 av: Banjoman

En hel del av dagens pyssel- och papptid gick åt till andra övningar än modellbygge (att löda kablar till min PA-anläggning, för att vara noga), men lite har ändå åstadkommits på nedgångskappen.

Efter att ha limmat samman under- och framstyckena till gavlarna i räta vinklar … 


Anmäl
2014-09-21 19:00 #5 av: Banjoman

… kunde dessa limmas samman med takbågarna, och, sedan fogarna härdat tillräckligt, inneformen föras över till väggpanelämnena, vilka därefter sågades till rätt grovform i bandsågen samt putsades till passabel passning.


Anmäl
2014-09-21 19:02 #6 av: Banjoman

För att få en snyggare skarv mellan ramen och panelbiten satte jag därefter tunna lister hela vägen runt på gavlarnas utsidor.

De utstickande listkanterna skall förstås slipas ned till dess de ligger i plan med gavelramarna, men innan så kan ske måste limmet genomhärda, så det får anstå till morgondagen.


Anmäl
2014-09-21 19:13 #7 av: Dan016

Ser väldigt bra ut! Ditt sinne för detaljer är häpnadsväckande!Tummen upp

/Dan

Anmäl
2014-09-21 19:36 #8 av: Skalski

#6 Tummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-09-21 21:31 #9 av: petzon

Kär

Anmäl
2014-09-22 18:54 #10 av: Banjoman

#7–#9 Tack skall ni ha! Glad

Efter att ha slipat gårdagens listverk var dagens jobb att sätta upp gavelstyckena i en borrsandwich enligt samma metod som kom till användning under dassbygget … 


Anmäl
2014-09-22 18:55 #11 av: Banjoman

… och på så vis ta upp grundhål till ventilerna.

Som synes lät jag kanstlisterna fortsätta sticka ut en liten bit – som vanligt menar jag på att dylika nivå- och strukturskillnader livar upp det hela på ett som jag tycker trevligt sätt. Cool


Anmäl
2014-09-22 19:01 #12 av: Banjoman

Dagens id avslutades sedan med att lägga en första omgång bets på de bägge gavelstyckena. Jag hoppas att böjträkonstruktionen i takbågarna inte kommer lysa igenom alltför starkt – på bilden ser det helt okej ut, men jag vet av erfarenhet att betsen får träet att svälla ganska mycket, så det återstår att se hur det blir sedan det torkat.

En Plan B finns dock, i form av möjligheten att lägga lite spackel och färg på gavelramarna. Vi får se vartåt det barkar … Funderar


Anmäl
2014-09-22 19:03 #13 av: Skalski

Håller tummarna Tyst

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-09-22 20:35 #14 av: MarkusN

Här händer det grejor medans en annan har plaskat runt i Medelhavet Skrattar

Väldigt snygg finish! (som vanligt) Jag tänkte i #6 vad du sedan säger i #11 - lite extra list livar alltid upp det (eller i mitt fall, döljer ens missar...) 

Anmäl
2014-09-22 21:46 #15 av: petzon

#12 kör du vattenbets eller spritbets? Herdins pulverbets anger på baksidan av påsen att man kan göra spritbets med 50% vatten och 50% T-röd, detta brukar jag följa, men i Eskaders katalog (eller var det på deras hemsida) rekommenderar de att man kör 100% T-röd, jag har dock inte provat detta. Med T-röd borde trät svälla mindre och torka fortare

Anmäl
2014-09-22 22:25 #16 av: Banjoman

#15 Vattenbets, men inte hemmablandad på pulver utan färdig på flaska från Caldercraft – jag är mycket förtjust i deras Admiralty Stains-serie. Ofta spär jag dock ut den ytterligare, och det skulle jag naturligtvis kunna göra med denaturerad sprit i stället för med mera vatten … Skall testas! Får idé


Anmäl
2014-09-22 22:29 #17 av: petzon

#16 jösses den betsen var inte billig, får 1/4-1/2 liter för samma pengar på Herdins pulverbets, volymen beror på kulör.

Anmäl
2014-09-22 22:36 #18 av: Banjoman

#17 Visst kostar den en slant, men den är också mycket dryg (till styrhytten gick det åt knappt en flaska – säg kanske 15 ml totalt), täcker väldigt bra, är lättarbetad så det räcker och ger riktigt snygga nyanser.

Men jodå: skulle jag betsa betydligt större ytor än vad som varit fallet med det här bygget finge jag nog tänka mig för både en och tre gånger, och kolla in vilka lokala motsvarigheter till Herdins pulver som finns att få här i Belgien … 


Anmäl
2014-09-23 20:53 #19 av: Banjoman

Jag har i ett par månaders tid varit på jakt efter rätt kedja till riggningen av det här bygget (diverse block m.m. är nämligen tänkta att fästas med en kortare bit kätting).

Den som följde med (och som alltså är den jag använt som styrkätting) gillar jag förvisso; problemet är bara att den är lite i klenaste laget (12 länkar/tum) för i alla fall vissa av riggningsändamålen, eftersom det inte går att få någonting grövre än 1 mm genom länkarna, vilket redigt försvårar schackelkoppling och liknande övningar.

Utöver lagom länkstorlek krävs dessutom att kedjan kan kemsvärtas, så att den kommer se likadan ut som styr- och ankarkättingarna redan gör. Det finns visserligen färdigsvärtade kedjor att köpa, men de är alldeles för blanka och har en konstig yta som ser mer leksak än riggdetalj ut. Kedjan måste med andra ord vara av mässing eller koppar …Nörd

Efter ha skickat efter diverse kedjor från mina vanliga langare, samt köpt andra över disk, tvangs jag härförleden konstatera att jag gått bet på uppgiten: ingenting jag hittade uppfyllde alla krav. Storgråter

Men si, då fick jag en idé! Får idé Ett e-brev till Mountfleet Models gav med vändande elektroner besked om varstädes han köpt kedjan som ingick i byggsatsen, vilket visade sig vara en liten, och för mig hittills okänd, postorderfirma i England, SHG Models. De har (som framgår av länken här intill) en webbplats, från vilken man kan ladda ner deras katalog i pdf-format, men ingen nätbutik, eftersom de föredrar att man beställer per telefon!

I alla fulla fall visade det sig att kedjan jag redan har och gillar också finns att få med större länkstorlek, och ett telefonsamtal senare var en beställning lagd, som ramlade in i dag, innehållandes två meter vardera av deras kedjor med tolv, nio respektive sju länkar per tum.

Till skillnad från alla andra kedjor jag har hittat har dessa länkar som är ovalt flata i genomskärning, dvs. inte gjorda av rund metalltråd, något som jag tycker ger ett helt annat liv åt formen. Länkarna är i sig öppna i ena änden, men de är gjorda av kopparpläterat stål vilket gör dem fullt tillräckligt starka för modellbruk, och betydligt starkare än öppna kedjor av ren mässing eller koppar. Öppna länkar innebär dessutom att man vid behov kan bända upp dem för att trä igenom till exempel ett schackelben. Kopparpläteringen, slutligen, är så väl gjord att det går alldeles utmärkt att kemsvärta dessa kedjor! Jag är med andra ord en mycket nöjd Banjoman! Skrattar


Anmäl
2014-09-23 20:57 #20 av: Banjoman

Mittenkedjan ovan, dvs. den med nio länkar/tum, visade sig vara perfekt för de ändamål jag hade i tankarna, och jag har därmed kunnat göra färdigt, svärta och montera linblocket till hissvajern på lastbommen.

Länkarna är inte riktigt så stora att det går att trä en 2 mm linblockspassbit genom dem, och jag har därför bytt ut den övre, 2,5 mm långa passbiten mot två stycken 0,65 mm breda dylika, så att kedjan sitter trädd direkt kring M1,2-fästbulten.

Jag kommer eventuellt korta kedjan med två länkar, men det vill jag först fundera ett varv eller tre på … Funderar


Anmäl
2014-09-23 21:01 #21 av: Banjoman

Under tiden jag pysslade med linblocket ovan, satt kappgavlarna i spänn med de två första tvärslåarna limmade på plats … 


Anmäl
2014-09-23 21:06 #22 av: Banjoman

… och när limmet sedan grundhärdat kunde resten av tvärstyckena limmas på plats.

Den främre av de bägge översta tvärslåarna skall sågas av i mitten, jäms med de bägge korta mellanbitarna, i syfte att skapa en öppning för en kort skjutlucka. Bygginstruktionerna och ritningen (liksom prototypmodellen på tillverkarens webbplats) visar en enklare nedgångskapp, med enbart två dörrar i framsidan men utan taklucka.

Jag tycker dock inte att detta ser tillräckligt realistiskt ut, givet hur liten och trång nedgångskappen är. Det kan vara att det skulle gå att krångla sig upp och ut genom enbart dörrarna, men för att komma ned igen på det viset skulle man behöva vara Gummimannen! Ergo har jag bestämt mig för att lägga till en skjutlucka i takets framkant! Nörd


Anmäl
2014-09-23 21:20 #23 av: Roftic

#20 Riktig snygg kedja!

Anmäl
2014-09-23 21:45 #24 av: petzon

#19 den katalogen är nerladdad och snabbkollad, deras däckfenders ser mycket lovande ut för Färjan 4, men jag måste kolla om storleken passar.
För övrigt ser ditt bygge oförskämt snyggt ut (som vanligt)

Anmäl
2014-09-23 21:51 #25 av: Banjoman

#24 Tack skall du ha! Glad

Intressant, också, att även du noterade deras däckfendrar – jag har nämligen en restorder (de tillverkas tydligen på beställning) liggandes hos dem för just en laddning sådana … Oskyldig


Anmäl
2014-09-24 20:35 #26 av: Banjoman

Här är så kappgrundstommen sammanlimmad, och grundformen för takluckeöppningen uppsågad … 


Anmäl
2014-09-24 20:38 #27 av: Banjoman

… varpå det blötlagda takämnet, som suttit i spänn i plywoodformen en stund, kunde passas in, grovkapas till rätt storlek, inklusive takluckeöppning och sättas i spänn för att torka till i morgon.


Anmäl
2014-09-24 20:38 #28 av: Jarl

Vad snyggt det blir!

Anmäl
2014-09-24 20:40 #29 av: Banjoman

Till sist har jag också fått linblocket till vajerfallet på plats. Den nedre delen av fallet, som består av kedja, är redan som den skall vara, men i övrigt skall tråden som sitter där nu förstås så småningom bytas ut mot riktig vajer.


Anmäl
2014-09-24 20:59 #30 av: Skalski

Gillar verkligen hur du fått till blocken... supersnyggt! Tummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-09-24 21:53 #31 av: felle-j

Det ser riktigt bra ut!

Felix                                                                                               
Medarbetare på MusikDatorspel och Minecraft.

Anmäl
2014-09-25 21:46 #32 av: Banjoman

#30 & #31 Tack skall ni ha! Glad

Utöver pålägg samt slipning av spackel och grundfiller på kapptaket (vilket inte är så mycket att visa bilder på Skämtar) har jag i kväll också testat ett annat sätt än rep för att stroppa träblocken, nämligen mässingstråd.

För testet tog jag av vad som finns i huset, dvs. ganska hård 0,8 mm-tråd, på vilken jag gjorde en ögla/krok (som sedan platades till i skruvstädet) varefter den bockades runt blocket, svärtades och limmades fast.

I grund och botten är idén intressant, men för att få det att fungera riktigt så som jag har tänkt bör jag nog i stället skaffa mjuk mässingstråd! Innan jag går sta och tjackar upp mig på dylik ville jag dock testa om det allas skulle kunna tänkas fungera, och det tycker jag definitivt att det verkar kunna göra!


Anmäl
2014-09-25 22:10 #33 av: petzon

#32 Ser bra ut, du vet väl att du kan göra hård mässingstråd mjuk genom att glödga den? Ett riktigt bra alternativ för att metallstroppa block är att använda Eskaders stroppringar av mässing som egentligen är avsedda för jungfrur, men funkar även för block, trä in blocket i stroppringen och kläm till med en liten tång, vis har du skapat en åtta av ringen med blocket i den ena ringen på åttan, lagom stor stroppring och den översta ringen på åttan blir precis lagom stor för att dra en tråd igenom eller trä in en mässingsring för att fästa i en öglebult )( Om man inte vill öpnna öglebulten för att slippa en ring förstås

Anmäl
2014-09-26 07:30 #34 av: Banjoman

#33 Tack skall du ha! Glad

Jo, jag har funderat på Eskaders stroppringar men avstått, och detta av tvenne skäl:

  1. Det faktum att de är slutna ställer i vissa lägen till problem, eftersom det innebär att det inte går att haka på t.ex. en riggkrok eller dylikt, och jag är inte så förtjust i tanken på att sätta en extra ring emellan – så ser det vanligtvis inte ut i verkligheten.
  2. Deras största stroppringar har en diameter på 9 mm, vilket är för litet för åtminstone de större av de block jag använder.

Icke desto mindre varmt tack för tipset!

Vad gäller det där med att glödga tråden mjuk får jag tillstå att jag är lite tveksam: jag har ingen ordentlig härd att göra jobbet på/i, och tanken på att brassa loss med gasbrännare bara sådär gör mig inte så lite nervös, så givet att färdig mukdragen tråd inte kostar någon förmögenhet precis kommer jag nog hellre köpa sådan … Cool


Anmäl
2014-09-26 14:46 #35 av: Dioramabyggare

#27: vad är metallgrejen uppe till vänster på bilden för något? Liten geringslåda, kanske?

Anmäl
2014-09-26 16:02 #36 av: Banjoman

#35 Helt riktigt! Det är en geringslåda som passar till den här rakbladssågen (geringslådan avbildas inte på webbplatsen, men återfinnes i listan  en bit ned på sidan över olika delar och tillbehör till sågen), som är helt suverän för precisionskapning av som i mitt fall klenare virke (maxmått i geringslådan är +/- 6x4 mm).


Anmäl
2014-09-26 18:17 #37 av: Banjoman

Så har jag (efter städning av arbetsbordet) fått blåst grundfärg på kapptaket (den lilla vita blobben i mitten av bordet, innanför hushållspappersbiten), liksom på ankaret (som hänger mellan de bägge skumplastblocken) … i morgon blir det täckfärg och på söndag borde jag kunna limma taket på plats på nedgångskappen.


Anmäl
2014-09-26 18:21 #38 av: Banjoman

Jag har också fått satt ett schackel iänden av ankarkedjan. Som synes om man tittar lite närmare krävde detta att jag öppnade länken (eftersom schacklets bultögon är för grova för att träs igenom länken som den är), vilket åstadkoms genom att såga ett tunt snitt genom länken precis intill mittstolpen, böja upp, sätta dit schacklet, böja tillbaka och så svärta en gång till för att få bort skrapmärkena efter sågen och tången.

Så här i ordentlig närbild syns snittet förstås, men jag tror inte att det kommer vara något man uppmärksammar på plats på modellen … 


Anmäl
2014-09-26 21:22 #39 av: petzon

#38 urtjusigt, inte en chans att någon kommer att se snittet på normalt betraktelseavstånd och dessutom är väl länkarna svetsade i verkligheten så dina är egentligen för snygga utan snittetGlad

Anmäl
2014-09-27 17:48 #40 av: Banjoman

#39 Tack skall du ha! Glad

I dag har jag haft härligt gott om byggtid, och kunnat pyssla vidare med nedgångskappen. Efter att tidigt i morse ha målat färdigt takämnet, och lagt det åt sidan för att torka, fick jag satt mothållslister runt dörröppningen, liksom jag limmade dit de simulerade två översta stegen på den lejdare som i verkligheten skulle leda från kappen ned till skansen under fördäck.


Anmäl
2014-09-27 17:50 #41 av: Banjoman

För att ytterligare förstärka känslan av att det går en lejdare från kappen har jag också tillverkat två ledstänger, eller rättare sagt den översta biten av två ledstänger … 


Anmäl
2014-09-27 17:51 #42 av: Banjoman

… för vilka jag sedan tog upp två hål i däcket under kappen; genom att borra hålen i +/- rätt vinkel kommer ledstängerna per automatik att sitta rätt utan vidare pill med att limma eller nå't.


Anmäl
2014-09-27 17:53 #43 av: Skalski

Attans tjusigt... som alltid Tummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-09-27 17:55 #44 av: Banjoman

Med kappen på plats behöver man bara vrida ledstängerna ett kvarts varv utåt, så är önskad effekt uppnådd.

Ett alternativt angreppssätt, som jag också övervägt, hade förstås varit att sätta en invändigt svartmålad box under kappen, skära upp ett hål i däcket, och låta en längre lejdare gå ner i boxen. I slutändan valde jag jog att prioritera däckets vattentäthet, och bara måla botten under kappen svart.


Anmäl
2014-09-27 17:57 #45 av: Banjoman

Så långt kommen (samt efter ytterligare några timmars paus för lunch och veckodammsugning av lägenheten) hade takfärgen torkat så pass att jag tordes limma dit taket, samt därefter de bägge gliden till takluckan varefter innertaket kunde panelas.


Anmäl
2014-09-27 18:00 #46 av: Banjoman

På detta följde en omgång bets på panelen, samt lite finjusteringar av takmålningen. De betsade delarna skall förstås klarlackas på samma vis som styrhytten, och så skall dörrar och taklucka konstrueras, men annars börjar nedgångskappen närma sig färdigstadiet.

Som jag tycker  framgår av den här bilden tänker man inte heller på att "öppningen" under kappen bara är en svartmålad ruta, och när sedan dörrar och lucka kommer dit och ytterligare beskär såväl insynsgrad som ljusinfall så tror jag att det hela kommer bli tillfyllest illusoriskt.


Anmäl
2014-09-27 18:02 #47 av: Banjoman

Jag rundar av dagen med några bilder till på fördäcket som det ser ut just nu … 


Anmäl
2014-09-27 18:03 #48 av: Banjoman

… 


Anmäl
2014-09-27 18:03 #49 av: Banjoman

… 


Anmäl
2014-09-27 18:04 #50 av: Banjoman

… och så, till sist två översiktsbilder på skutan, här från låringsvis om styrbord … 


Anmäl
2014-09-27 18:05 #51 av: Banjoman

… och här tvärskepps från styrbord.


Anmäl
2014-09-27 18:12 #52 av: Skalski

Kär

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-09-27 18:28 #53 av: Dan016

Enastående! Superlativen har tagit slut...StorgråterTummen upp

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.