Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Bygglogg: Eilean Mòr -- del 11

2014-02-01 23:05 #0 av: ElLobo

Fartygsbygget går vidare.



Banjoman fortsätter med sitt bygge av fartyget Eilean Mòr, som fartyget numera heter.

Länkar till tidigare tråddelar:

Anmäl
2014-02-02 11:29 #1 av: Vättersnipan

I #51 berättar du att det ska finnas kol synligt när man lyft på luckorna. Hänger inte med här riktigt. Varför bekymra sig om hål och kol om ändå allt sedan täcks av luckor?
En annan sak, mer generell dock, är, varför klarlacka en redan målad yta om resultatet blir en reducering av färgmättnaden?
(Själv klarlackade jag en cykelram som jag lackat vackert grön med resultat att klarlacken löste den gröna färgen som på något underligt sätt delade upp sig i mörkare och ljusare stråk. Jag hade trott att resultatet skulle bli en enorm lyster men icke sa Nicke. Nåja, så länge man har något att lära har man kul :-)

Anmäl
2014-02-02 18:22 #2 av: Banjoman

#1 Som jag nämnt tidigare i tråden (se Del 8, #21 & #23) är tanken att visa bunkringsluckorna i öppet eller halvöppet läge, så att man ser kolet. Annars håller jag med om att det inte vore någon större vits att göra sig besväret att ta upp hål osv. För att göra detta mera trovärdigt funderar jag också på att lämna ett hörn av lastluckan öppen med en del av en last kol synlig (Clyde Puffers fraktade ofta kol ut till öarna i skotska skärgården) och en besättningsman som är i färd att med hink och skyffel nalla kol ur lasten för att via bunkringsluckorna fylla på de egna kolboxarna. Efter vad jag har läst var detta inte helt ovanligt … Förskräckt

Vad gäller valet att klarlacka med viss förlust av färgdjup så är det förvisso något som tål att funderas på: att man alls väljer att klarlacka en så'n här modell är ju framförallt för att skydda färgen, inte minst mot mekaniska angrepp (läs: repor) genom att lägga en klarlack ovanpå. Problemet är då vad slags lack man skall välja: blank, halvmatt eller matt? Blank ger de minsta färgförändringarna, men gör också allting just … blankt … vilket enligt min uppfattning inte är en önskvärd effekt på ett arbetande fartyg av det här slaget. Och såväl halvmatt som matt lack har den effekten att de får färgen att se en aning mera, ja just matt ut.

Det är inte alls omöjligt att jag kunnat hitta en bättre lack, och ur ren skyddssynpunkt hade förmodligen någonting i stil med en 2K-lack varit betydligt bättre, eftersom en sådan är starkare. Nackdelen är dock att den är lösningsmedelsbaserad, och jag är inte så pigg på att sprutmåla sådant eftersom jag inte har någon som helst form av ventilations- eller utsugningsanordning i mitt hobbyrum. Därför valde jag i slutändan en vattenbaserad polyurethanlack, med känt resultat.

Som jag också nämnt tidigare i tråden har färgen jag använder (av samma fabrikat och typ som klarlacken, nota bene) visat sig vara nog så stark i sig själv, men det visste jag inte innan jag kommit så långt att det inte längre gavs någon återvändo på lackfronten. Det här bygget är ju mitt första radiostyrda objekt på 30 år, och första gången någonsin som jag målar med AB, så jag är i allra högsta grad i färd med att skaffa mig om inte dyr- så i alla fall inte billigt köpta (men mycket nyttiga) erfarenheter … Glad

/Mattias


Anmäl
2014-02-04 07:23 #3 av: Vättersnipan

Stort tack för ditt utförliga svar. Frågetecknen mellan mina öron blev nu till vackra utropstecken :-)

Anmäl
2014-02-06 22:07 #4 av: Banjoman

I dag kom jag för första gången den här veckan hem från jobbet före kl. 23, och än om jag inte hann med särskilt mycket fick jag i alla fall sprutat lite färg på stötstångsklämmorna som skall sitta i roderoket.

Inte mycket men ett litet steg framåt i alla fall … Glad

/Mattias


Anmäl
2014-02-06 22:16 #5 av: Banjoman

Hann dessutom inom posten i dag för att hämta ut ett paket från Model Dockyard, med i huvudsak en massa blandat småvirke (mest lönn) i diverse klenare dimensioner … Glad

Efter arbetet med däcksplankorna känns det nämligen ännu mindre frestande än det gjort innan att bygga styrhytt, nedgångskapp och dass av de medföljande, förtryckta plywoodämnena, utan jag tänkte i alla fall försöka mig på att scratcha dessa av lister. Cool

Sådana mängder som syns på bilden kommer det givetvis inte att gå åt, men eftersom den sortens material (under normala förvaringsomständigheter) inte precis förgås i brådrasket valde jag att skicka efter ett ganska brett spektrum; det som blir över nu kommer alltid till hands nå'n annan gång, och på det viset får jag mer valuta för portot och har möjlighet att experimentera lite mer med konstruktionstekniker och -dimensioner … Nu skall jag bara sortera dem i respektive dimensioner (5 m av varje) … Galen

Ett flak 1,5 mm plywood blev det också, ty det gamla håller på att ta slut; dvs. jag har nog cm2 kvar så att det räcker, men eftersom jag varit obetänksam Looser när jag sågat 35 mm-remsor till luckkarmarna så kan jag inte längre få ut en tillräckligt stor huvudbit till lastluckelocket ur det som återstår. Tsk tsk tsk.

/Mattias



Anmäl
2014-02-08 18:00 #6 av: Banjoman

Som nämndes härförleden har jag gått och funderat på lite ytterligare detaljering av bunkringshålen. Mer specifikt tänkte jag försöka tillverka ett par plåtkragar att klä hålsargarna med, inte minst i syfte att dölja det faktum att däcket är tillverkat i plywood och lönnlist, samt att det inte nödvändigtvis är skalenligt tjockt.

Planen är att klippa till lagoma bitar av en läskburk, samt att med hjälp av ditlimmade spikskallar imitera en nitrad i respektive överkant ...


Anmäl
2014-02-08 18:04 #7 av: Banjoman

Med lite färg (en metallic-svart, närmare bestämt) på ser det inte helt odumt ut; lyckas jag bara fästa dem på plats kloss emot hålsargarna så tror jag att det kan bli hyfsat snyggt.

Tanken med de fasade nederkanterna är att det hela, väl på plats skall ge intryck av att vara, inte en tratt precis, men en plåtsarg avsedd att leda det kol som hälles genom luckan i rätt banor. Jag har ingen aning om hurvida detta alls motsvarar hur en så'n här bunkringslucka såg ut i verkligheten, men förhoppningsvis kommer det i alla fal ge lite mera liv åt det hela … Funderar

/Mattias


Anmäl
2014-02-08 18:05 #8 av: Banjoman

Jag har också målat den halvmillimetertunna däcksrand svart som luckorna skulle vila på om de låge på plats ...


Anmäl
2014-02-08 18:07 #9 av: Banjoman

… samt epoxylimmat ett par plywoodkragar krig öppningarna på de bägge filmburkar som skall sitta under bunkringsluckorna – det borde ge en tillfyllest stor yta att limma mot och därmed en tillräckligt stark fog när jag fäster in burkarna.

/Mattias


Anmäl
2014-02-09 11:02 #10 av: Skalski

Ser spännande ut... Tummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-02-09 19:53 #11 av: Banjoman

#10 Tack Glad

I dag har jag haft en riktig byggdag! Skrattar T.ex. har jag fått satt plåtsargarna på plats och (som bilden visar) också limmat dit de bägge filmburkarna ...


Anmäl
2014-02-09 19:59 #12 av: Banjoman

Vad gäller plåtsargarna blev jag på det hela taget riktigt nöjd med resultatet … Glad Jag lärde mig förvisso att man nog bör slipa bort ytskiktet på  från utsidan av läskburksplåt – mina försök att kapillärlimma med tunn-CA gick fullständigt i hask; limmet grep överhuvudtaget inte i plåten. Med tjock-CA gick det bättre, även om det tog relativt lång tid även därvidlag innan limmet grep.

Jag har, som nämnts ovan, ingen aning om hur pass verklighetstrogen den här detaljeringen är, men rent visuellt fungerar den bra – bunkringshålen ser, om uttyrcket tillåtes, tekniska och konstruerade ut, på ett sätt som jag tror att det hade varit svårt att uppnå om jag bara spacklat och målat drekt på plywood+list-kanten ...


Anmäl
2014-02-09 20:05 #13 av: Banjoman

Efter avslutat värv med bunkringsluckorna tog jag sedan itu med bygget av lådkonstruktionen som utgör grunden för lastrumsluckan.

Första steget var att med hjälp av smörpapper föra över babords respektive styrbords däcksprångkurvor till de bägge långskeppsämnena ...


Anmäl
2014-02-09 20:08 #14 av: Banjoman

… så att desssa tillsammans med de bägge tvärskeppsämnena slutar dkit an mor däcket, och samtidigt ger en vågrät ovankant.

Den här bilden der för övrigt en ganska god uppfattning om den visuella effekten av plåtsargen i styrbords bunkringsöppning ...


Anmäl
2014-02-09 20:09 #15 av: Banjoman

Nästa steg var vinkelrät sammanfogning av de olika ämnena ...


Anmäl
2014-02-09 20:09 #16 av: Banjoman

… varpå dessa limmades mot lockämnet.


Anmäl
2014-02-09 20:11 #17 av: Banjoman

Därefter vidtog inlimning av huvudsargen ...


Anmäl
2014-02-09 20:13 #18 av: Banjoman

… och så här långt var jag kommen vid arbetsdagens slut. Det är en hel del pyssel kvar, men luckan passar såväl runt karmen som mot däcket, och jag har öppnat upp den aktersta delen, där en nedsänkt del skall komma i vilken det går att lägga en drös kol synligt för att simulera en sådan last.

/Mattias


Anmäl
2014-02-09 20:19 #19 av: Skalski

Riktigt, riktigt snyggt Tummen upp måste jag bara säga Skrattar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-02-09 20:23 #20 av: petzon

Sjukt snyggt!

Anmäl
2014-02-09 22:21 #21 av: Banjoman

#19 & #20 Tusen tack Skrattar

Nu blir det tyvärr ånyo övertid på jobbet och inte i hobbyrummet … Ledsen Men jag återkommer i ärendet så snart det alls låter sig göras … Glad

/Mattias


Anmäl
2014-02-15 20:55 #22 av: Banjoman

Äntligen helg, och (ännu mer äntligen) tid att bygga lite igen … Skrattar

Arbetet på lastrumsluckan fortsätter: enär jag initialt hade glömt bort att tänka på att ena änden av locket skulle tas upp har det varit en del pyssel med att i den ändan såga, skära och slipa bort de förstärkningar jag alldeles onödigvis hade limmat fast på lockets undersida (jämför med #18). Pustar

I det här skedet passar jag också på att lägga ett lager vanligt spackel på de ytor som kommer vara synliga, och som skall efterlikna målad metall. Jag konstaterade nämligen när jag höll på med däcket att man får en riktigt hyfsad yta om man först spacklar en vända, och därefter stryker en eller två gånger med Eskaders grundfiller … 


Anmäl
2014-02-15 20:59 #23 av: Banjoman

Som nämnts skall akterändan av lastrummet visas öppen, med ett hörn av en last kol synlig. För detta ändamål behövs en nedsänkt låda i lådan, att fylla med kol, och eftersom lastrumssargen sticker upp precis innanför kanten på lastrumslådan behövs det till att börja med en krage ...



Anmäl
2014-02-15 21:00 #24 av: Banjoman

… som tillåter resten av den infällda lådan att hamna innanför och nedanom sargkanten.


Anmäl
2014-02-15 21:05 #25 av: Banjoman

Jag har också börjat tillverka ryggåsbjälken, på vilken ena änden av plankorna skall vila som täcker lastrummet.

Det är som sagt bara i ena ändan/hörnet som lastrummet kommer vara öppet, och några planor borttagna; i övrigt kommer allt vara täckt av en presenning. Därför är det bara en kortare bit av ryggåsbjälken som kommer vara synlig, en bit som jag har valt att detaljera lite extra genom att simulera genomgående nitbultar med hjälp av den vid det här laget kända spikskalletekniken Cool


Anmäl
2014-02-15 21:07 #26 av: Banjoman

Här är sedan ryggåsbjälken på mer eller mindre det ställe den kommer ligga; som synes har jag också fått limmat på plats alla delar i den nedsänkta kollådan.


Anmäl
2014-02-15 21:08 #27 av: Banjoman

Och så till sist en överblicksbild av läget vid byggdgens slut Glad

/Mattias


Anmäl
2014-02-15 23:05 #28 av: Tarmvred

Det blir så fruktansvärt snyggt. Särskilt som man nu känner till allt jobb som ligger bakom det. Plötsligt känns det inte lika jobbigt att ta hand om de 64 hjulen till min Neubau-Fahrzeug :P

Anmäl
2014-02-16 13:42 #29 av: Skalski

Riktigt snyggt... vad kommer du använda som presenning? Funderar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-02-16 16:14 #30 av: petzon

Ser riktigt bra ut (som vanligt)

Anmäl
2014-02-16 21:46 #31 av: Banjoman

#28#30 Tack skall ni ha Glad

Även i dag har det blivit en hel del byggt … Inledningsvis fick jag överstyckena på plats på lastluckegavlarna, varefter jag började pyssla med en egenpåhittad (om än löst baserad på diverse Puffer-fotografier jag sett) bärande tvärbalk på vilken ryggåsbjälken kommer kunna synas vila. Här är först grundformen tillkapad ...


Anmäl
2014-02-16 21:48 #32 av: Banjoman

… och här har jag tagit upp lättningshål, liksom urtag för ytterligare två längsgående bjälkar på vilka täckbrädorna kommer kunna synas vila.



Anmäl
2014-02-16 21:49 #33 av: Banjoman

Mellan gavelstycket och tvärbalken behövs sedan ett antal mellanlägg ...


Anmäl
2014-02-16 21:54 #34 av: Banjoman

… och så här blev det färdiga resultatet, med en fejkad nitrad av vid det här laget känd modell i underkanten, och de bägge klenare längsbjälkarna betsade och nedsänkta till rätt nivå för att passa under täckplankorna.

Här gives också svar på Skalskis fråga om presenningen: ett stycke grön textil för detta ändamål ingår i byggsatsen, och i alla fall en första besiktning ger inget annat vid handen än att detta borde duga utmärkt för ändamålet. Glad


Anmäl
2014-02-16 21:56 #35 av: Banjoman

Efter att ha slipat ner det spackel jag tidigare lagt på utsidorna var det så dags att börja limma dit stödstycken (i form av bitar 2x4 mm list) mellan underkanten av lastluckans förstärkningssarg och däcket ...



Anmäl
2014-02-16 21:59 #36 av: Banjoman

… och medan limmet fick torka, en lastluckesida i taget, roade (ha!) jag mig med att putsa beslagen som skall monteras runt om hela överkanten av lastluckan, och mot vilka presenningen kommer kilas fast.

Lite segt i sammanhanget är att av 39 levererade sådana beslag var 35 mer eller mindre snedgjutna, med ty åtföljande tillputsningsbesvär … Arg


Anmäl
2014-02-16 22:03 #37 av: Banjoman

Sedan limmet under stödstyckena torkat ordentligt rundade jag av dagens övningar med att hyvla dem trekantiga – med fiolhyveln gick detta som en dans Glad

Som allra sista moment strök jag sedan de ytor som kommer vara synliga med en första omgång av Eskaders grundfiller.

/Mattias


Anmäl
2014-02-16 22:14 #38 av: Skalski

Här går det undan vill jag lova FörskräcktTummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-02-16 22:47 #39 av: Banjoman

#38 Tja, efter en hel arbetsvecka utan så mycket som en sekund i hobbyrummet hade jag ganska rejäl byggabstinens … Oskyldig

/Mattias


Anmäl
2014-02-17 21:44 #40 av: Banjoman

Nu ser det tackom och lovom ut som om det kommer lugna ner sig igen på övertidsfronten, så förhoppningsvis kommer jag kunna återgå till vad som under hösten blivit normalt byggande, en timme eller två efter jobbet på vardagarna … Glad

I dag var till exempel en sådan dag, och jag fick struket färdigt lastrumslådan med Eskader-filler, slipade sedan till densamma och limmade dessutom dit samtliga 36 skalkningsbeslag. Eftersom de flesta av dem var rejält snedgjutna (Galen) var det, även efter trimning och putsning, svårt att få dem att sitta riktigt dikt an mot underlaget, och jag har därför också "flytspacklat" skarvarna med Zap-A-Gap. Sådant härdar ganska långsamt har jag lärt mig, men i morgon kväll tör det nog ha hunnit dithän att jag kan börja grundmåla hela konkarongen. Glad

/Mattias


Anmäl
2014-02-17 21:57 #41 av: erihan

Oerhört imponerande bygge! Otrolig detaljrikedom och snyggt byggt!

Anmäl
2014-02-17 22:03 #42 av: petzon

Ser kanon ut. CA-lim härdar blixtsnabbt med med en kicker även i tjocka skikt. Jag har alltid en burk med kicker på byggbordet. Zap grön på detaljen, håll detaljen på plats och en snabb dusch med kicker gör att biten sitter där den skall.

Anmäl
2014-02-17 22:51 #43 av: Banjoman

#41 Tack så väldigt mycket! Glad

#42 Tack likaledes, inte minst för kicker-tipset! Glad Ibland förstår jag inte riktigt varför man inte kommer på något som egentligen är fullkomligt självklart – jag vet ju alldeles utmärkt väl att kicker finns och vad det är, även om jag ännu aldrig använt mig av det. Ergo: dags för ett litet besök i modellaffären (stackars, stackars mig Cool)!

/Mattias


Anmäl
2014-02-18 19:11 #44 av: Banjoman

I dag har jag börjat grundmåla lastluckelådan ...


Anmäl
2014-02-18 19:17 #45 av: Banjoman

… liksom de +/- 75 ringbultarna till täckbrädorna. Även för dessa skiftade gjutkvalitén ganska mycket; vissa är perfekt, krispigt gjutna, medan andra har ganska mycket snedskägg … Ledsen

Nu spelar det mindre roll, eftersom det ändå kommer ligga en presenning skalkad över större delen av luckan, och därinunder tänker jag inte sätta lösa täckbrädor, utan bara plywoodskivor som täcker allt det som ändå aldrig komer visas. Icke desto mindre tänkte jag även på denna (dolda) del sätta ringbultar, eftersom jag misstänker att man kommer kunna ana dem genom presenningstyget, särskilt på sådana ställen där man sätter/lägger/ställer något annat, t.ex. jollen.

Se'n får jag se om jag inte tillverkar fungerande ringbultar till de täckplankor som faktiskt kommer synas – det lär ju blir snyggare så (även om de här gjutna inte ser dåliga ut alls på normalt beskådningsavstånd) … Funderar

/Mattias


Anmäl
2014-02-18 19:22 #46 av: Banjoman

I dag kom också ett litet paket från Eskader, med snyggare ersättningsventiler än dem jag tidigare köpt från England, samt med snäppet större (20 mm i stället för 17) vantskruvar till vanten, liksom minsta sortens vantskruv till skorstensstagen (när jag så småningom kommer dithän).

Eskaders svarvade ventiler är verkligen oslagbart snygga – jämför med den mässingsventil man ser längst bak, som har tunn sarg, saknar invändig fläns och i stället för "glas" i styv, inte alltför tjock plast (som hos Eskader) har en mycket tjock skiva genomskinlig mjukplast som skall föreställa glas.

/Mattias


Anmäl
2014-02-18 19:49 #47 av: Jarl

Grymt jobbat och grymt snyggtTummen upp

Anmäl
2014-02-18 19:59 #48 av: petzon

#43 det är därför vi har forum, man kommer inte på allt och kommer inte ihåg allt själv.

#45 Ringbultar är lätta att bygga, antar att du redan har listat ut hur, men utifall inte, eller det finns någon annaan som behöver tips Bla Amati har öglebult exempelvis art nr 4704 och mässingsringar finns också av flera fabrikat  bla Amati. Öppna ögla, trä i ringen. Vill man göra det extra elegant hårdlöder man både ring och ögla. Silverlod i pastaform finns hos guldsmedsgrossister exempelvis Karena (f.d. Konrad wahlström). Fila båda lödytorna riktigt rena, tryck ihop med en tång så att du har en spalt på 1/10 mm, peta dit lod motsvarande ett sandkorn med spetsen av en knappnål eller liknande, värm med en liten gasbrännare (en sådan som frun har i köket till Crme Brulee), men värm inte för länge för då smälter hela skiten. det skall inte bli varmare än cirka 800 grader. Det blir apstarkt och ser hur snyggt ut som helst. MEd lite färdighet fixar man en fog på 5 minuter inkl förberedelse, 75 bult *2 fogar*5 minuter ger 12,5 timmars härligt modellbyggandeNörd

#46 Kvaliteten på Eskaders prylar gör ingen besviken, däremot priserna, tror att de multiplicerar med momsen istället för att addera den.

Anmäl
2014-02-18 22:15 #49 av: Banjoman

#47 Tack! Skrattar

#48 om #43 Sant, sant, sant – ett forum som detta är en veritabel guldgruva! Tummen upp

Och jodå – ringbultar har jag tillverkat, om än inte hårdlödda (noga sett inte lödda alls Skämtar) när jag för några år sedan byggde JoTiKas HM Schooner Pickle i skala 1:64.

Skulle jag använda ring-i-ögla-tekniken här i 1:24, däremot, så kunde det nog vara läge att i alla fall fundera på att löda; inte så mycket av hållfasthetsskäl, eftersom det inte är fråga om delar som någonsin skall belastas, men helt enkelt för att få helt slutna ringar.

Och jodå: vi äger en crème brulée-brännare, inköpt på mitt initiativ … dock faktiskt inte i modellbyggarsyften!Förskräckt Jag är nämligen rejält svag för crème brulée i alla dess former Dreglaroch använder den gärna till sådant också ... Att den se'n oftare bor nere i hobbyrummet än uppe i köket är en helt annan sak ... Oskyldig

/Mattias


Anmäl
2014-02-18 22:19 #50 av: Banjoman

För ringbultarna här på Eilean Mòr funderar jag dock snarare på en ring-i-märla-konstruktion, för att få till något som mer liknar de gjutna, men framförallt för att få ringbultar med en lite plattare profil mot plankorna … Men vi får se! Funderar

/Mattias


Anmäl
2014-02-18 22:24 #51 av: Banjoman

#48 om #46 Jo tack, jag minns fortfarande chocken när jag nå'n gång i slutet av 70-talet för första gången hade skickat efter Eskaders katalog och priskurant, och efter en stunds dräglande över katalogen började slå upp saker och ting i prislistan ... FörskräcktStorgråter

Jag tycker dock utan tvekan att 20 mm-vantskruven i bild blir så pass mycket snyggare än 17-mm-varianten längst till vänster att det får vara värt pengarna. Dels är den mera lagom i storlek, skulle jag säga, och så gillar jag verkligen den sexkantiga hylsan – det blir helt enkelt mer liv i den formen!

/Mattias


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.