Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Bygglogg: Eilean Mòr -- del 29

2014-11-01 20:47 #0 av: ElLobo

Fartygsbygget går vidare.




Banjoman fortsätter med sitt bygge av fartyget Eilean Mòr. 

Länkar till tidigare delar av byggtråden:

Anmäl
2014-11-03 18:28 #1 av: Banjoman

I väntan på diverse leveranser fortsätter jag med diverse småpyssel … Så har jag till exempel konstaterat att mina ämnen till de fyra träpollarna inte håller måttet … 


Anmäl
2014-11-03 18:31 #2 av: Banjoman

… eftersom jag varit obetänksam nog att tillverka dem av furulist, som dels är för grovfibrig för att låta sig slipas/filas/karvas med godkänt resultat, och dels är alldeles på tok för kraftigt ådrad. Looser

En lagom längd 8x8 mm list i lind har därför beställts – det är ett träslag som jag hoppas skall lämpa sig lite bättre för ändamålet … FunderarFår idé


Anmäl
2014-11-03 18:53 #3 av: Skalski

Hade du lagt ribban på övriga bygget något lägre så kanske dessa skulle ha dugt GapskrattarGapskrattarGalenSkämtar, Skämt åsido, lind tror även jag kommer att passa mycket bättre för ändamålet... Glad

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-11-03 20:09 #4 av: Banjoman

#3 Som alltid är den enda ribba som gäller att jag själv tycker att resultatet duger, och vad gäller det här furutestet är jag nog mer benägen att använda det rimord till duger som börjar på "s" … Galen

Vi får se om det hjälper att byta träslag, men lind är ju i alla fall känt för att vara extra väl lämpat till snideri i alla dess former …

I väntan på sådan lindlist, liksom på en del andra godsaker som just nu befinner sig i diverse postverks trygga händer, har jag i alla fall börjat ta itu med vevlingarna. Långt har jag inte kommit med dem; noga sett är bara den första ditknuten, och säkringslimmad med utspätt trälim, men en början är det ju i alla fall.


Anmäl
2014-11-03 20:11 #5 av: Banjoman

Under den första repvevlingen planerar jag se'n att sätta två stycken träribbor (här alldeles nybetsade och nyss lagda till tork) … 


Anmäl
2014-11-03 20:13 #6 av: Banjoman

… den ena precis ovanför den klädda delen av vajern, den andra mitt på den klädda biten. Jag tänker mig att sätta vevlingarna med 15 mm mellanrum – i verkligheten skulle det vara 36 cm vilket jag tror kan vara ett ganska rimligt avstånd.

I morgon, när såväl limsäkringen som betsen har torkat helt och hållet kan jag fortsätta med denna den första repvevlingen som nollpunkt.


Anmäl
2014-11-03 21:00 #7 av: petzon

Ser som vanligt fantastiskt ut, furu är ett träslag som man bygger altaner av inte modeller. De enda som furu är bra till är dolda förstärkningar, lättbearbetat, lättillgängligt och hyfsat hårt. Så fort det skall vara synligt föredrar jag lönn, päron eller liknande. Lind är bra om det skall vara mycket bearbetning, men generellt tycker jag lind är för mjukt.

Anmäl
2014-11-04 19:03 #8 av: Banjoman

#7 Tack skall du ha! Glad Och ja, du har rätt: nu när jag väl har börjat med furu återstår det alltså inget annat än att raskt bygga om skutan til en altan … GalenSkämtar

Nå, men mera allvarligt: i kväll gjorde jag ett ganska snabbt första försök att tillverka en presenning av Litespan … 


Anmäl
2014-11-04 19:06 #9 av: Banjoman

… som är ett ganska tacksamt material för ändamålet. För att få det tillräckligt tjockt, och se till att det har samma färg på bägge sidor skar jag till två bitar som jag limmade mot varandra med utspätt trälim; jag vek sedan in kanterna på den snäppet större och limmade dem mot den andra med rent trälim. Till sist körde jag lite snabbt längs kanterna på undersidan med min 0,5 mm Rosie the Riveter för att simulera kantsömmar.

På det hela taget tycker jag att resultatet ser ganska presenningslikt ut, och det är definitivt lagom tunt för att uppföra sig rätt där det vikts upp och lagts i veck, tycker jag … 


Anmäl
2014-11-04 19:09 #10 av: Banjoman

Just det här försöket kommer hamna på skräphögen, eftersom jag slarvat ihop det lite här och var; det är med andra ord ett snabbt åstadkommet test, snarare än en allvarligt menad tillverkning. Principen är dock sund, så detta är en seriös möjlighet. Jag får se vad jag tycker om silikonmetoden också, innan jag slutgiltigt bestämmer mig, men detta känns åtminstone hoppfullt! Glad


Anmäl
2014-11-04 19:09 #11 av: sotaren

Det ser ganska så verklighetstroget ut !!

Anmäl
2014-11-04 19:19 #12 av: Skalski

Kär riktigt, riktigt snyggt!! Tummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-11-04 21:06 #13 av: petzon

Ser verkligen bra ut.

Anmäl
2014-11-05 21:01 #14 av: MarkusN

Den där presenningen är så verklighetstrogen att jag får lumpen-nostalgi! Tummen upp

Anmäl
2014-11-06 08:35 #15 av: Banjoman

#11--#14 Tusen tack skall ni ha! Jag får medge att jag blev ganska nöjd själv ...

Det enda jag möjligen har att invända är att jag misstänker att den mer liknar en modern syntetpresenning än en äldre, gjord av impregnerad kanvas, och även om de flesta av de olika syntetmaterial som nuförtiden oftast används för att tillverka presenningar var uppfunna i början på 50-talet var de inte nödvändigtvis kommersiellt tillgängliga i någon större skala. Nörd

Jag tror i vilket fall som helst att jag är beredd att kompromissa på den här punkten ... och skulle jag framöver få tag i nå't ännu bättre material är det ju lätt gjort att slå ur kilarna och byta presenning. Cool

Till dess fördelar kan dessutom läggas den trevliga och helt presenninglika egenskapen att vara vattentät! Glad


Anmäl
2014-11-06 11:01 #16 av: Tunnan

Imponerande bygge.
Man kan nästan se den kolsvarta röken ur pipan.

Anmäl
2014-11-06 19:40 #17 av: Banjoman

#16 Tack skall du ha, Tunnan! Glad

Varken i går eller dag har det varit mycket tid att bygga, men jag har i alla fall fått på plats de bägge understa träribbevevlingarna i styrbordsriggen … Jag funderar också på att ta och sätta nå'n variant på repvevling mellan de tre kauserna – annars blir steget upp från relingen lite väl stort, misstänker jag … Funderar


Anmäl
2014-11-06 19:44 #18 av: Dan016

Mycket snyggt!Tummen upp

Anmäl
2014-11-06 21:08 #19 av: sotaren

Man kan inte annat än bli imponerad !! är det dasset man ser bakom den öppna dörren ?

Anmäl
2014-11-06 21:48 #20 av: Banjoman

#18 & #19 Stort tack skall ni ha! Glad

#19 Helt riktigt – dasset är just vad det är! Du hittar fler bilder från bygget av detsamma i tidigare delar av byggloggen: från och med Del 23/#28 till och med Del 24/#52 för att vara noga.

Jag har nu funderat vidare, och bestämt mig för att  helt enkelt knyta en sorts halvvevling mellan de två bägge förligare kauserna. På det viset skapas en liten halvstege, på vilken man kan kliva upp från relingen till vantskruvsstoppstången till halvvevlingen till den första av de bägge trävevlingarna utan att riskera bråck i grenen … NördFörhoppningsvis kommer det se snyggt ut, också, med en avvikande detalj jämfört med resten av vevlingarna … Funderar

På den här sortens skutor klättrade besättningen givetvis inte särskilt ofta runt upp i masten – de förde ju inga segel i den eller så – men av och till måste de ha behövt ta sig dit upp för att t.ex. skära i nya tåg, se över eller byta ut block eller annars utföra underhållsarbete på lastbomsriggen. Många puffers hade fällbar mast, men inte Eilean Mòr – det framgår med önskvärd tydlighet av mastfotskonstruktionen, och jag har således valt att rigga henne med en permanent upprättstående mast som premiss.


Anmäl
2014-11-08 17:59 #21 av: Banjoman

Till syvende og sist valde jag att göra den första halvvevlingen i kätting i stället för i tågvirke … inte av någon väldigt särskild anledning, annat än att jag tycker att det ser snyggt ut så, och skapar ett trevligt mått av variation … Cool


Anmäl
2014-11-08 18:00 #22 av: Banjoman

Ställer man skepparn bredvid så ser man att halvvevlingen är ganska behövlig, eftersom det annars skulle bli ett väldigt stort kliv för att komma upp till de egentliga vevlingarna.


Anmäl
2014-11-08 18:04 #23 av: Banjoman

Dagen har annars mest ägnats åt de första julklappsinköpen (!) men utöver nyssnämnda kättingspyssel har jag i alla fall hunnit knyta och limma ytterligare sju vevlingar i styrbordsriggen.

I morgon står det tvätt å städ å repetition med ett av mina band på programmet, så det lär inte bli så mycket byggt då heller, men i veckan som kommer skall det förhoppningsvis kunna bli några timmars jobb i hobbyrummet.


Anmäl
2014-11-08 21:23 #24 av: Dan016

Makalöst snyggt och vackert!Tummen upp

Anmäl
2014-11-08 21:31 #25 av: petzon

Adjektiven har tagit slut så jag säger bara: Kanonsnyggt

Anmäl
2014-11-11 18:51 #26 av: Banjoman

#24 & #25 Tusen tack skall ni ha! Glad

Jag har fortsatt att knyta vevlingar – det tar sin lilla tid, eftersom det finns en gräns för hur många man kan göra åt gången innan det blir för svårt att justera dem jämnt på vanten. Visserligen säkrar jag dem med utspätt trälim, men det tar ju ett par timmar en limmet torkat såpass att vevlingen faktiskt sitter fast i det limmade läget; dessförinnan riskerar man alltid att rubba den när man lägger mätstickan mellan två vevlingar … 


Anmäl
2014-11-11 18:54 #27 av: Banjoman

Restens av kvällens byggid ägnade jag i stället åt att montera magneter på styrhytten. Först borrade jag 0,8 mm hål i varje hörnstolpe och sänkte ner en avklippt mässingsspik i verje, med spetsen upp. Genom att sedan sätta taket på plats och trycka till lite lätt fick jag märken i takets underkanter som exakt motsvarar lägena i vilka magneterna kommer sitta.


Anmäl
2014-11-11 18:58 #28 av: Banjoman

Därefter borrade jag de egentliga hålen, 2,1 mm i diameter och 10 mm djupa, samt stack ner och limmade fast fem stycken 2x2 mm magneter i varje hål. Efter vad jag läst mig till mångfaldigas inte kraften i direkt proportion till antalet magneter när cylindern är djupare än vad den är i diameter, men det blir ändå starkare så än vad en enda magnet skulle varit, och det fann jag vid ett första test vara otillräckligt.


Anmäl
2014-11-11 18:59 #29 av: Banjoman

I takets undersida borrade jag sedan upp hål för och limmade fast ett stålspikhuvud i varje hörn.


Anmäl
2014-11-11 19:01 #30 av: Banjoman

Så här ser nu det färdiga resultatet ut, dvs. det syns i princip inte, men taket sitter i alla fall betydligt bättre fast än vad det gjorde tidigare, utan att för den skull kräva orimliga krafter för att få loss.


Anmäl
2014-11-11 21:50 #31 av: petzon

Snyggt som alltid. Magneter är kul, jobbade med det i nio år

Anmäl
2014-11-12 21:50 #32 av: Banjoman

#31 Tackar! Glad

I kväll knöt jag så fast de sista styrbordsvevlingarna, och limmade dem.


Anmäl
2014-11-12 21:54 #33 av: Banjoman

Medan limmet torkade roade jag mig dels med att löda samman ett par mikrofonsladdar inför helgens spelning, men också med att testa den i dag inramlade lindlisten ur slöjdsynpunkt. Detta är bara en provbit, och inte alltför noggrant tillkarvad/filad/slipad, men den ser ändå milsvitt bättre ut än altanstolparna i furu jag först höll på med … Glad


Anmäl
2014-11-12 21:55 #34 av: Banjoman

Så här blev sedan styrbordsvanten sedan limmet härdat och de sista trådändarna kunnat trimmas ...


Anmäl
2014-11-13 01:43 #35 av: Puttejonsson

Mycket snyggt!!!

Anmäl
2014-11-18 20:02 #36 av: Banjoman

#35 Tack skall du ha!

Efter en mycket upptagen helg och en nästan lika körig kväll i går blev det äntligen lite byggtid i dag, och jag fortsatte mitt pyssel med träpollarna som skall sitta på relingens insida.

För att enklare kunna fasettslipa pollarna har jag experimenterat med lite olika slipklossar, och fick till sist slöjdat samman en som gav någorlunda godkänt resultat.

Först sågade jag till en lagom bred remsa 1,5 mm plywood i bandsågen, med sågbordet ställt i 45 graders vinkel, så att kanterna blev fasade.

Kring denna bit plywood limmade jag sedan sandpapper. Detta limmades sedan i sin tur i en annan bit plywood, och till sist fästes en bit 4x4-list som mothåll, parallellt med och på 5 mm avstånd från slipbiten.

Genom att sätta an mothållet mot underkanten av pollarämnet var det sedan enkelt nog att slipa någorlunda likadana fasetter i exakt samma höjd.


Anmäl
2014-11-18 20:04 #37 av: Banjoman

Därefter mätte jag in var i de bägge pollarna som ämnet skall bli till som urtagen skall komma, liksom var de skall kapas, och sågade grunda snitt på dessa ställen med hjälp av rakknivssåg och geringslåda.


Anmäl
2014-11-18 20:06 #38 av: Banjoman

Med snitten som styrhjälp ver det sedan inte alltför besvärligt att med hjälp av nålfilar fila till urtagen samt fasa och kapa polarna i ovankant. På bilden är dock ovankanten inte riktigt färdigputsad/fasad ännu … 


Anmäl
2014-11-18 20:09 #39 av: Banjoman

… och inte heller här. De här pollarna kommer, tror jag, vara lämpliga beläggningspunkter för gajtågssladdarna.


Anmäl
2014-11-18 20:10 #40 av: Banjoman

Pollarna skall förstås vara betsade, så som framgår här. Att de är lite olika höga beror på att de är inmätta för att sticka upp lika mycket över relingen … 


Anmäl
2014-11-18 20:12 #41 av: Banjoman

… så som framgår av den här bilden.

Sammafattningsvis får jag säga att jag är mycket nöjd med att ha valt lind till de här pollarna; det är ett träslag som verkligen lånar sig till den här sortens sniderier!


Anmäl
2014-11-18 21:34 #42 av: MarkusN

Har nu helt slut på ord här.. Googlade "superlativ generator" men fick ingen användbar träff Skämtar

Presenningen, om jag inte redan nämnt det, fick du till riktigt bra! Ordentligt säkrad och levande på samma gång. Tummen upp

Anmäl
2014-11-18 21:58 #43 av: petzon

#36 det ser ut som om du behöver utöka verktygssamlingen med en microfräs, ett måste i varje lyckligt hem. Jag byggde mig ett fräsbord för några år sedan som jag monterade en piratdremel i.

För övrigt ser det som vanligt oförskämt bra ut.

Anmäl
2014-11-18 22:36 #44 av: Banjoman

#42 & #43 Tusen tack skall ni ha! Glad

#43 Jo, det där med att fräsa är en teknik jag ännu inte riktigt lyckats bli kontant med … jag har ju redan en Dremel, liksom ovanfrästillbehöret till densamma; däremot har aldrig blivit av att köpa det lilla fräsbord som tidigare fanns till Dremel, men som nu verkar vara en utgången produkt … Å andra sidan har ju Proxxon en så'n här … Dreglar

Tål att funderas på … även om det fungerade hyfsat även för hand den här gången.


Anmäl
2014-11-19 17:47 #45 av: Dan016

Mycket snyggt! Att en pollare kan vara så stilig, tummen upp!

Anmäl
2014-11-19 18:32 #46 av: petzon

#44 Dremels fräsbord fick inte jättebra recensioner, ialla fall inte de som jag hittade på nätet, därför byggde jag mitt eget. Proxons sats med frässtål i trälåda ser för övrigt exakt lika dan ut som det no-name kit jag köpte på Clas Ohlson. Misstänker att Proxxons kit kostar mer än 249Skämtar

Anmäl
2014-11-20 19:17 #47 av: Banjoman

#46 Man fattar, man förstår! Nå, det är ju hur som helst utgånget, vad det verkar, och minns jag rätt var nog därtill skälet till att jag aldrig köpte det när jag skaffade Dremeln att jag tyckte att det såg lite väl sladdrigt ut … 

Och jo: Proxxons frässtålsats kostar mer än 249:– … till dagens kurs hamnar det på ungefär 275 spänn, nämligen! Eller med andra ord ett pris så nära Clas Ohlsons att det åtminstone i mina ögon ytterligare stärker din förmodan att det är fråga om samma set.

Hur som haver: nu har jag strukit de betsade pollarna med ett par lager sidenmatt klarlack … 


Anmäl
2014-11-20 19:18 #48 av: Banjoman

… och fått satt dem på sina platser, samt belagt styrbords gajtåg så som tänkt var.


Anmäl
2014-11-20 19:21 #49 av: Banjoman

I och med detta var det dags att vända andra bogen till, och flytta uppmärksamheten till babordssidan, som förstås även den skall förses med pollare och vevlingar [datorns stavningshjälp försökte ändra detta till "polare och veklingar" men si det gick jag inte med på Cool].

I väntan på detta kommer här ett par bilder med besättningen poserandes på sina tänkta platser … 


Anmäl
2014-11-20 19:23 #50 av: Banjoman

… platser där de kommer få bli ståendes över helgen, ity det inte kommer bli något byggt då; min gamla studentorkester 50-årsjubilerar nämligen på lördag, och det evenemanget vill jag inte missa ens för nöjet att bygga båt! Partajar


Anmäl
2014-11-20 20:26 #51 av: Skalski

Med tanke på att alla säger sig ha slut på superlativ tänkte jag köra tvärt om och bara konstatera att det ser bra ut SkämtarTummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-11-20 21:00 #52 av: Rone

Snygga pollar!! Slipklossen du byggde för detta är ju hur bra och smart som helst, har svårt att tro att det skulle bli bättre med fräs. Kul att se såna bra lösningar!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.