Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 17170 ggr
Puttejonsson
10/2/14, 2:06 AM

Le Soleil Royale

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har bygget äntligen startat. Stommen har blivit klar, glömde tyvärr att ta bilder från start.

Annons:
Puttejonsson
10/2/14, 2:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har påbörjat plankning av däcket, jag har tur som har en fru som håller på med scrapbooking och kan komma med lite ideèr. Jag fick låna ”chalk” av henne för att kunna få sidorna på plankorna att se äkta ut.

Puttejonsson
10/2/14, 2:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Mera bilder på plankningen av däcket.

sotaren
10/2/14, 6:20 AM
#3

Ser snyggt ut !!

Banjoman
10/2/14, 10:20 AM
#4

Välkommen i båtbyggarträsket här på forumet! 🙂

Det ser verkligen ut som en god början! Är det Sergals byggsats du bygger, eller?

När du nämner "chalk" och däcksplankornas sidor antar jag att du menar de imiterade däcksnåten?! Vad är det för slags krita du har använt till det?

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Dioramabyggare
10/2/14, 11:01 AM
#5

#1: Så galet det kan bli när en inte tittar ordentligt på bilden… jag trodde först att det är en gruvlave du byggt…🤪. Och ja, jag bor (sedan drygt tio år) i Västerbergslagen, där det ju finns en hel del gruvlavar.  "Miljöskadad, jag? Nä, det kan jag inte tänka mig"😉.

Det ska bli spännande att följa ditt bygge. Lycka till så mycket!

Puttejonsson
10/2/14, 12:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Tack för responsen.

"Banjoman" du får ursäkta men jag är så färsk att jag knappt kan några termer inom båtbyggeri. Visar med bild istället. Och nej inte Sergal, det är från ZHL jag köpte den.

Annons:
Puttejonsson
10/2/14, 2:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Alla däck plankade och klara, jag använde 0,6mm ståltråd vid varje skarv på plankorna.

Puttejonsson
10/2/14, 2:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag tänkte jag skulle lägga upp alla bilder så jag kommer ikapp vart jag är i bygget just idag.

Puttejonsson
10/2/14, 2:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Sidor med färdiga kanon portar

Puttejonsson
10/2/14, 2:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Detta är ungefär vart jag är idag, båda sidor med färdiga kanon portar är på plats. Jag har precis börjat med plankning av skrovet, och det är inte det lättaste för en nybörjare märkte jag. Puh… Många svordomar blir det 😎

Banjoman
10/2/14, 2:18 PM
#11

#6 Man fattar, man förstår!

"Nåt" kallas de springor mellan däcksplankorna på ett fartyg som i levande livet är "nåtade", dvs. tätade genom att fyllas med en blandning av drev (som är fibrer från gamla uttjänta rep) och tjära. Detta ger mörka linjer mellan plankorna, som man på en modell gärna vill återge i imiterad (dvs. inte genom att fylla dem med äkta miniatyrdrev) form. Två klassiska metoder härvidlag är att sätta svart papper mellan plankorna (passar bäst i större skalor) respektive att svärta listkanterna med t.ex. en tuschpenna.

När du skrev att du använt det du kallar "chalk" snarare än en tuschpenna blev jag helt enkelt nyfiken på vad en sådan "chalk" är för produkt. Nu ser jag på din bild hur den ser ut men, intresserad som jag alltid är av byggtekniker, undrar jag fortfarande vad det mera exakt är för något, och vad det är för typ av färgämne den använder sig av … 🤔

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Puttejonsson
10/2/14, 2:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Just ja, jag glömde ju att lägga upp dörrarna som skall vara in till kaptens hytten. Dom dörrarna och fönstren är också färdiga.

Puttejonsson
10/2/14, 2:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Så ser dom ut på plats.

Annons:
Puttejonsson
10/2/14, 2:34 PM
#14

#11 Banjoman

Det är min fru som håller på med scrapbooking och kom med förslaget, så jag fick ett chalk.stick av henne för att prova. hon har köpt det här:

http://www.scrap-perra.se/produkter/farg-och-kladd/stampeldynor/ingvild-bolme/prima-chalkfluid-blackcoal.html

Banjoman
10/2/14, 3:00 PM
#15

#14 Aha! Åhå! Flytande krita för stämpeldynebruk, alltså … intressant! 🤓

Varmt tack för förtydligandet!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Puttejonsson
10/2/14, 3:04 PM
#16

#15 Det var så lite så.  Jag tycker det funkar bra, det suger in i träkanten lagom mycket och väldigt lätt att använda.

[Jarl]
10/2/14, 4:06 PM
#17

Vilket moster bygge lycka till👍

Dan016
10/2/14, 4:50 PM
#18

Mycket trevlig bygglogg som jag definitivt kommer att följa med stort intresse!👍

Välkommen!

/Dan

/Dan

Puttejonsson
10/2/14, 5:54 PM
#19

Tack alla för snälla och uppmuntrande kommentarer.

Jag ska försöka göra mitt bästa med bygget, jag kanske kan komma att behöva lite hjälp och råd på vägen då jag är i stort sett oerfaren inom modellbygge. 🙂

Skalski
10/2/14, 5:58 PM
#20

Snyggt, även jag kommer följa med stort intresse B-)

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Annons:
MarkusN
10/2/14, 6:50 PM
#21

Häftigt bygge! Detta måste väl vara ett av världshistoriens mest dekorerade skepp, tillsammans med "konkurrenten" Royal Sovereign? 😃 T o m Vasa borde ligga i lä.

Har inte hört talas om ZHL, men gissar att det är denna? Ser ju onekligen trevligt ut! Får man tro lite engelska forumskriverier så är det ZHLs "strategi" att ta en åldrad Mantua-sats som "konstruktionsunderlag" och sedan införa en mängd förbättringar (tekniken har ju gett oss en hel del nytt godis) och ofta även skala upp byggsatsen och förstärka bygginstruktioner och planer. Det låter ju onekligen som ett lyft för byggsatsen, sedan är det ju synd att det ska behöva debatteras om man får göra så och var Mantuas rättigheter kommer in. 

Onekligen levereras en bättre byggsats ut - och den hoppas jag både du och vi ska få njuta av här! 👍 Välkommen!

petzon
10/2/14, 9:43 PM
#22

Härligt att få följa bygget, ser verkligen bra ut. Ännu mera härligt med ytterligare en träbåtsbyggare på forumet. Vi börjar bli ett rejält gäng med "träskallar"🥳

felle-j
10/2/14, 9:50 PM
#23

Ser mycket fint ut hittils!

Puttejonsson
10/2/14, 11:05 PM
#24

Tackar så hemskt mycket för alla snälla kommentarer, ska försöka att inte göra er besvikna med bygget. Är som sagt en riktig nybörjare, ser ni nåt som ser galet ut får ni gärna påpeka det så jag kan göra rätt. Jag har nyss påbörjat plankningen av skrovet, ska lägga ut lite bilder när jag kommit en liten bit. Är lite nervös får detta moment, men som sagt det finns ju spackel då detta är ett dubbel-plankat skrov.

Puttejonsson
10/3/14, 9:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Har lagt in fillers i aktern så det blir lättare att få ett flow på plankorna.

Puttejonsson
10/3/14, 9:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Dags att dela upp skrovet i mindre delar.

Puttejonsson
10/3/14, 9:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

2st plankor på plats.

Annons:
Puttejonsson
10/3/14, 9:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

annan vinkel

petzon
10/3/14, 5:13 PM
#29

Med risk för att vara tjatig tipsar jag om en riktigt bra plankningsguide, följ denna och plankningen går som en dans

petzon
10/3/14, 5:14 PM
#30

Funkade inte att lägga in en länk, här är den i klartext: http://modelshipworldforum.com/resources/Framing_and_Planking/plankingprojectbeginners.pdf

Puttejonsson
10/3/14, 8:08 PM
#31

#29 Tackar för tipset petzon, denna har jag laddat ner för ett tag sen. Den är riktigt bra att ha, finns mycket intressant på den sajten.

SE5
10/4/14, 5:42 PM
#32

Som nybörjare verkar du vara mycket modig. Jag är själv en sådan när det gäller fartygsbyggen. Jag kommer att följa dig med stort intresse framöver. Lycka till!!!

SE5

Puttejonsson
10/4/14, 8:31 PM
#33

#32 Tack, självklart måste man våga och ta lite risker 🙂

Puttejonsson
10/7/14, 12:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

#30 Hittade en till bra länk

http://www.dlumberyard.com/lively-part5.html 

Jag gjorde om lite på skrovet efter att ha läst på lite mer om dela upp skrovet i olika linjer och rutor, vet inte vad det heter på svenska.

Annons:
Puttejonsson
10/7/14, 2:30 PM
#35

Finns det någon där ute som kan hjälpa en stackars nybörjare innan jag sliter allt mitt hår 🤔 Jag har läst och läst men fattar inte hur man får till "Garboard plankan" Det går inte in alls, även av en del mycket bra läsning som finns här ute i cyber-rymden.

http://modelshipworldforum.com/resources/Framing_and_Planking/plankingprojectbeginners.pdf

http://www.dlumberyard.com/lively-part5.html

Jag har studerat dessa tills ögonen blöder, men jag får inte till det iaf.

Har ni tips på någon step by step video så det kanske lossnar för mej.

Tackar på förhand….

Banjoman
10/7/14, 3:06 PM
#36

Någon sådan video som du efterfrågar känner jag tyvärr inte till, men det finns ytterligare några mycket intressanta plankningsguider på Model Ship World Forum:

http://modelshipworldforum.com/ship-model-framing-and-planking-articles.php

och då kanske i synnerhet

http://modelshipworldforum.com/resources/Framing_and_Planking/Planking%20primer.pdf

Kontentan är hur som haver att kölbordet (garboard plank = kölbord eller kölplanka) på de flesta förekommande skrovformer behöver trimmas till god passning, och att god passning innebär (a) rakast möjliga linje mot nästa bord, samt (b) att kölbordet inte böjs upp mot notet (rabbet = not, dvs ett urtag) i stäven. Även om du inte har gjort not i köl och stäv (vilket inte är absolut nödvändigt på en modell) så gäller principen likväl visavi den tänkta linje där noten skulle vara urtagna om de funnes.

I alla fall: du behöver först bestämma dig för hur bred kölplankan skall vara som bredast (om du använder list är det förstås maximalt listens bredd). Därefter tar du en rak list och fäster den temporärt mot spanten, utan att vrida eller annars tvinga den i läge, på ett sådant sätt att listen där kölplankan skall vara som bredast (förmodligen ungefär mitt på skrovet) nu tillfälligt sitter så många mm från kölen som kölbordsämnet (listen) är bred. Mot fören respektive aktern kommer avståndet mellan den tillfälliga listen och kölen gradvis ändras, förmodligen i huvudsak på ett sådant sätt att de blir mindre.

Sedan måste du få över de mått som du nu har mellan den tillfälliga listen och kölen till kölbordsämnet. Detta beskrivs i detalj i guiderna, men resultatet skall i alla fall bli en tillskuren kölplanka som, när den läggs an dikt mot kölen bildar en rak kant mot vilken nästa bord kan läggas.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Puttejonsson
10/7/14, 3:49 PM
#37

#36  Tack så himla mycket Banjoman, äntligen gick det upp ett lite ljus 🥵

Puttejonsson
10/7/14, 6:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Äntligen fick jag till det, båda Garboard plankorna ligger där dom ska. 😎

Skalski
10/7/14, 9:11 PM
#39

🥳, kan väl nästan räknas som taklagsfest… fast upp och ner 🤪

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Puttejonsson
10/7/14, 11:26 PM
#40

#39 haha, ja precis!

Puttejonsson
10/9/14, 6:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Det går sakta men säkert framåt med plankningen, men det är svårt kan jag lova. Plankorna faller ju inte på plats direkt utan lite skära,putsa och så lite svordomar förstås 🤦‍♂️

Men som sagt snart är det nedersta bältet klart.

Annons:
petzon
10/9/14, 6:56 PM
#42

Det ser alldeles utmärkt ut, du verkar verkligen ha följt mitt råd att följa plankans inneboende natur, tvingar man den på plats det allra minsta så får man problem längre fram.

Puttejonsson
10/9/14, 7:35 PM
#43

#42 Tackar så mycket, det värmer med lite uppmuntrande ord. 🙂

Skalski
10/9/14, 8:09 PM
#44

Riktigt snyggt… fortsätt så 👍

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Puttejonsson
10/11/14, 11:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Hej.

Är det någon av er som vet hur man rengör och putsar upp kanonerna för att få en fin finish? Mina ser ut så här… 😕

Puttejonsson
10/12/14, 6:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Det börjar arta sig! 🙂

Puttejonsson
10/12/14, 6:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

En till.

Puttejonsson
10/12/14, 6:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

En till.

Annons:
Puttejonsson
10/12/14, 6:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Inte så väldigt mycket kvar av 1:a plankningen.

Banjoman
10/12/14, 6:53 PM
#50

Tjusigt! Ser riktigt bra ut så här långt! 👍

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Skalski
10/12/14, 8:02 PM
#51

Håller med banjoman fullständigt… tjusig plankning 👍

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Dan016
10/12/14, 8:40 PM
#52

Detta lovar gott, imponerad!👍

/Dan

Puttejonsson
10/12/14, 9:28 PM
#53

Tack så hemskt mycket för alla snälla ordet värmer otroligt mycket!!!

Puttejonsson
10/12/14, 10:01 PM
#54

Det blev otroligt mycket lättare av någon konstig anledning att planka båten efter alla snälla ord, plankningen har skrämt mej ganska mycket. Men som sagt helt plötsligt går allt mycket lättare. Tack ännu en gång.

sotaren
10/12/14, 11:21 PM
#55

Måste ju säga att det ser väldigt bra ut !! Som en annan nybörjare så vet jag hur jobbig plankningen var..

Annons:
ElLobo
10/13/14, 12:21 PM
#56

Fortsättning i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: