Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

1. Airbrush och färg Allmänt Dekaler Die-Cast (färdiga modeller) Diorama Evenemang / Tävlingar / Utställningar Fartyg Figurer Figurspel, Warhammer, Flames Of War, The Lord... Flyg Fordon Fotogalleri Föreningar i Sverige Gissa vad...?! Gruppbyggen Köp / Sälj och Byt MJ - Modelljärnväg Månadens bygge Nyheter OT - Off Topic Om sajten och iFokus Pansar Pågående projekt RC - radiostyrt Recensioner Reseskildringar Rymd Science Fiction Tidskrifter / Referenslitteratur Tips & Råd Veckans bild What if
Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Scratchbygge S/S Salama -- del 5

2014-01-30 22:48 #0 av: ElLobo

Bygget av SS Salama fortsätter.



Skalski fortsätter med sitt scratchbygge.


Länkar till tidigare delar:

Anmäl
2014-02-01 10:26 #1 av: Skalski

En annan variant av fastsättning av dävert. Funderar, Jag tycker nog att den vänstra varianten ser mer trovärdig ut än den högra Funderar. Eller hur?

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-02-01 10:39 #2 av: Banjoman

Mycket bättre!!!

/Mattias


Anmäl
2014-02-01 11:42 #3 av: petzon

Ser mycket trovärdigare ut

Anmäl
2014-02-01 11:44 #4 av: Skalski

Då är det bestämt Skrattar... mässingsverkstan är nu öppen igen Skämtar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-02-01 12:45 #5 av: Dan016

#1 Imponerad av din kreativitet och förmåga att lösa problem! Det där bli ju superbra!

Anmäl
2014-02-01 18:10 #6 av: Skalski

Tackar för alla vänliga ord...Förlägen. Här är en ny bild där jag kommit lite längre. Jag filade till fästena lite så de fick en snygg böj.Skrattar Nu behöver jag bara göra två likadana på babordsidan Skämtar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-02-01 18:15 #7 av: Banjoman

#6 (uppskattande busvissling) Skrattar

/Mattias


Anmäl
2014-02-02 01:12 #8 av: Skalski

F´låt suddig bild... men jag ville testa hur det skulle se ut med en ljusslinga i båten Galen

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-02-02 20:47 #9 av: Skalski

Lite meckande av rodermeknismens aktre del idag. Efter att allt är målat kommer kättingen att sättas på plats. Glad 

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-02-02 20:49 #10 av: Skalski

Här en bild på ett numera "åttabenat" övre däck med däverthållarna på plats. Cool

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-02-03 19:41 #11 av: Skalski

Lite mer färg nu än bild #9 Skrattar. Inget är dock rörligt tyvärr...Funderar men det ser ganska nära ut som originalet Cool

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-02-03 20:26 #12 av: Dan016

Blev riktigt bra! Gillar verkligen sån där synlig mekanik så att man kan förstå hur grejorna fungerade i verkligheten!

Anmäl
2014-02-03 20:31 #13 av: Skalski

Håller med... tämligen lättfixat om något skulle rasa också Galen

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-02-03 21:35 #14 av: Skalski

Eftersom jag inte riktigt vill limma fast livbåtarna permanent så såg jag till att jag kunde surra fast dem ordentligt Skämtar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-02-03 21:57 #15 av: petzon

Urtjusigt, ser fram emot att se den i verkligheten på lördag.

Anmäl
2014-02-03 22:50 #16 av: Banjoman

Tummen uppDreglarTummen uppDreglar

/Mattias


Anmäl
2014-02-03 23:08 #17 av: Dan016

Smart, snygg och smäcker lösning ang. infästning dävertar!

Väldigt tråkigt att jag missar evenemanget på lördag, frun ska på silverlera-kurs just den helgen.. Hoppas det blir fler tillfällen att beundra din modell live!

Anmäl
2014-02-04 20:10 #18 av: Skalski

Tack alla för glada tillrop och uppmuntrande kommentarer, det värmer i grådasket Vinkar. #17 Min modell kommer högst troligt att finnas med på hobbymässan i frihamnen i höst... Skämtar, och de flesta andra arrangemang som Stockholm skalabåtklubb kommer medverka i under sommaren. Hoppas vi ses! Skrattar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-02-11 13:22 #19 av: Skalski

Sjöhistoriska samt en förskylning har satt käppar i hjulet på byggandet...Kämpar. Men idag så orkade jag börja så smått med riggningen Yrar. Här en första trevande bild... underlaget jag har är minst sagt trassligt Galen så här kommer det bli vilda gissningar Skämtar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-02-11 18:13 #20 av: Skalski

Otroligt vad snabbt riggtråd går åt Förskräckt, ändå kan man ju inte direkt säga att Salama har så överdrivet mycket av denna vara. Skämtar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-02-11 20:14 #21 av: petzon

#20 köp dubbelt så mycket riggtråd som du tror går åt, det kommer ändå inte att räcka. Det gäller också att köp rätt märke, prisskillnaden är gigantisk. Kvalitetsskillnaden likaså, dyrare är inte alltid bättre. Sämst är Billing Boats, är hårig som ett angoragarn.

För vantstegarna (Repstegarna) har jag kommit fram till att jag för snyggast resultat med grövre tråd i vanten (de vertikala linorna) och tunnare tråd i steglinorna (de horisontella). Oftast är det på detta vis i orginal, men vet inte hur det är på just Salama, hittade inga bra bilder på nätet när jag snabbgooglade. En bra exempel är dock denna bild som kommer från HMS Gladan.


Anmäl
2014-02-11 21:04 #22 av: Skalski

Du har helt rätt petzon Tummen upp, jag har använt hälften så grov tråd till steglinorna på Salama (syns dock lite dåligt på bilden). 

Vad gäller bilder på nätet så lyser dessa med sin frånvaro vad gäller Salama... jag har letat länge Galen

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-02-11 21:26 #23 av: Banjoman

#20 Du har säkert redan tänkt på'at, men för om utifall att kan jag varmt rekommendera att pensla utspätt trälim på knoparna med vilka du knutit vevlingarna vid vanten! Det blir helt osynligt när det torkar, och förhindrar effektivt att knoparna med tiden glider upp.

Ett annat tråd-och-lim-tips vid riggningsarbete är att doppa ändan av de trådar som skall träs genom block eller andra trånga passager i tunn-CA: på det viset får man en helt styv yttersta centimeter på tråden. Men jag berättar säkert inget nytt här Glad

Och som vanligt ser allt du gör rackarns snyggt ut Tummen upp

/Mattias


Anmäl
2014-02-11 22:02 #24 av: petzon

#22 jag ger således råd om det uppenbaraGladmen man är ju så mån om att andra inte skall göra samma misstag som man själv gjort.

Anmäl
2014-02-12 10:56 #25 av: Skalski

Jag tackar er bägge för tips och råd... mottages tacksamt. Vinkar. Det är så lätt att bli hemmablind så man missar saker som är självklara Looser.

Mera riggtråd måste införskaffas då den rulle jag köpte (10 meter) endast räckte till främre masten... det blir väl någon meter över Förskräckt.

Har även upptäckt att mera block behövs...Funderar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-02-12 18:25 #26 av: SE5

Jag har nu börjat bygga mitt första modellskepp (Billing Boats Bluenose) och har ingen erfarenhet av riggning.
Vilken tråd använder ni? Tycker också att den är lite luddig.
Jag har sett att en del byggare använder bivax för att slippa luddigheten.
Vad är din erfarenhet?

Anmäl
2014-02-12 20:27 #27 av: Skalski

#26 Jag får börja med att önska dig välkommen till forumet Vinkar. Min erfarenhet av riggning och riggtråd ser du i de senaste bilderna ovan Galen, så jag är också rätt färsk i området. Men det lilla jag har kommit fram till är att du ska använda tätslagen tråd av relativt hög kvalitet. Själv använder jag svart vaxad riggtråd köpt på eskader. De har även annan tråd som är MYCKET snyggare, men då är priset 10ggr högre Förskräckt. Så det är tycke, smak & plånbok som får styra tycker jag.

Hoppas du blev lite klokare Skrattar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-02-12 20:36 #28 av: Banjoman

#26 Jag tar mig friheten att helt kort kapa Skalskis tråd för att likaledes hälsa dig välkommen till forumet, och (inte minst) till dess fartygshörna Vinkar

Vad gäller riggtråd har jag goda erfarenheter av JoTiKas sortiment, beträffande såväl pris som utbud ock kvalitet, vilket man hittar ideras webbutik, The Shipwright Shop.

/Mattias


Anmäl
2014-02-12 22:27 #29 av: petzon

Jag tar mig samma frihet som Banjoman och kapar tråd för att hälsa dig välkommen. Alltid kul med fler som fastnat i träbåtsträsketSkämtar


jag har använt tråd av mångamärken, Amati, Corel och Manuta är alla bra, cok är mantuas rullad på flata spolar vilket kan ge den veck. När jag köpte tråd hos Eskader var det Mantuatråd jag fick. Som med det mestea inom modellbåtsbyggeri är det mycket billigare att köpa från England. Cornwall model boats är välsorterade och levererar snabbt.


Billing boats tråd är riktigt dålig, byter alltid ut den när jag bygger Billingsmodeller, undviker dock Billings så långt det går inom modeller eftersom jag blivit mycket besviken på deras kvalitet och man aldrig får de ersättningsdelar de lovar när man reklamerar

Anmäl
2014-02-13 10:50 #30 av: SE5

Tack alla.
Ni har gett fina tips till nybörjaren.
Som petzon säger så är även jag "något" besviken på Billing Boats då jag hade förväntat mig mera när det gäller byggbeskrivning och ritningar. Namnet Billing Boats har jag hört sedan barnsben och trodde det var top of the line.
Samtidigt får man väl bita i det sura äpplet om det är en särskild modell som man önskar att bygga och som inte finns hos andra tillverkare.

Anmäl
2014-02-13 12:14 #31 av: Skalski

Nu har jag riggat 95% av främre masten (hoppas jag) Funderar. Alla trådar är i detta läge endast provisoriskt knutna till respektive punkt, plus att vantstegarna inte är limmade än.

Jag funderar på att sätta dit fungerande vantspännare även fast det inte fanns några på Salama när jag var där och fotade. Detta vill jag göra endast för att det är enklare att få till det snyggt Skämtar... bara jag hittar några som är runt 15-20 mm med gaffel i ena änden och ring i den andra Funderar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-02-13 14:21 #32 av: Banjoman

#30 Bluenose står i sig alltjämt att uppbringa hos Eskader, även om det är en utgående modell (Obs! Vits!) som säljes så länge lagret räcker, och som dessutom betingar betydligt mer än Billing Boats variant (5 150:- gentemot +/- 1 700:-).


/Mattias


Anmäl
2014-02-16 11:26 #33 av: Skalski

Idag har jag tillverkat en lastbom till aktre masten. Lite bets, lack & färg så är den klar Skämtar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-02-16 12:44 #34 av: Skalski

Nu är bommen på plats med lite bets och lina... jag funderar på att ha en ljus lina till lastbommen så man inte tar fel på övrig riggningSkämtar.

Nu är det dock stop på fortsatt riggning då tråden är slut Storgråter... jag MÅSTE komma iväg och köpa mer snarast!Nörd Någon som har lite tid att låna ut? Galen

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-02-16 21:24 #35 av: Skalski

Jag har lurat lite på hur jag ska kunna fästa vantstegarna på bakre masten på ett bra sätt. Precis som med dävertarna till livbåtarna så skulle fästpunkterna till vantstegarna sitta på skrovets sida.Funderar

Men för att jag ska kunna lyfta av däcket måste jag fästa dem på ett annat sätt. Jag kunde inte lösa det lika snyggt som på däverterna, men det duger tycker jag... Cool

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-02-16 21:25 #36 av: Skalski

... och underifrån Glad

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-02-16 21:35 #37 av: Banjoman

#35 & #36 Snitsigt! Tummen upp Men skall du verkligen låta vanten löpa mellan ribborna i bänken? Eller ser det faktiskt så ut i verkligheten? Funderar

/Mattias


Anmäl
2014-02-16 21:40 #38 av: Skalski

Det ser faktiskt ut så Galen

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-02-16 21:42 #39 av: Banjoman

#38 Det var som hondan! Nå, då är det ju helt rätt, ju Glad

/Mattias


Anmäl
2014-02-20 21:50 #40 av: Skalski

Blev lite gjort idag... mycket annat har kommit i vägenLedsen. Så här blir den aktre vantstegen med rätt infästning. Cool Det blir liknande infästning i främre masten också Skrattar.

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-02-20 21:52 #41 av: Banjoman

#40 Snyggt, snyggt, snyggt! Tummen upp

/Mattias


Anmäl
2014-02-22 13:36 #42 av: Skalski

Idag har hjärncellen arbetat övertid Funderaroch kommit på ett sätt att lätt kunna koppla loss främre vantstegen Får idéså att man ska kunna ta bort masten vid transport... så här kommer en bild på "work in progress" Skrattar. Här syns även hur jag löste fastsättandet av lanternan på stegen.

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-02-22 14:37 #43 av: Skalski

Nu är denna sida nästan klar...Cool. Måste hitta på någon smart kontakt till lanternan att sätta i däcket. Tittar åt datorkomponenter som kanske går att modda Funderar.

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-02-23 20:10 #44 av: Skalski

Här kommer första bilden på en i princip färdigriggad S/S Salama Skrattar. Såvida jag inte missat nåt är det endast fotstegen på de aktre vantstagen som saknas.Cool. I övrigt återstår att koppla in lanternorna och tillverka ankarspelet Galen, det sistnämnda lär ta en stund Skämtar.

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-02-23 20:14 #45 av: Skalski

Så här ser ankarspelet ut idag Skämtar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-02-23 20:16 #46 av: Skalski

Förresten... har någon ett bra tips på hur man får en snygg kabeldragning upp till topplanternan i masten? Funderar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-02-23 21:11 #47 av: petzon

Ser som vanligt riktigt bra ut.


Mitt förslag på strörmmatning är att använda s.k. virtråd, den tunnaste jag hittade i mina gömmor AWG 32 som har en diameter på 0,7 mm, svart sådan borde gå att dra längs med masten eller låta ersätta någon tråd i riggen. Tråden har en ledararea av 0,032 mm2 så man bör inte elda på med allt för mycket ström, en slagning i Elfakatalogen ger dock att 93 mA går att skicka i den. går säkert att dra på mer utan att den blir allt för varm. Jag kan skicka över ett antal meter om du PM:ar din adress, jag har en stor spole som säkert kommer att räcka min livstid. Har även fler färger (röd, blå, gul och vit tror jag det var)

Anmäl
2014-02-23 22:51 #48 av: Banjoman

#46 Jag skulle säga att Petzon har helt rätt vad gäller val av tråd (samt givetvis också när han säger att det som vanligt ser bra ut Tummen upp).

Enda potentiella problemet är att lanternor på den tiden Salama gick i trafik (och bra mycket längre fram i tiden också för den delen) inte var elektriska utan fotogenlyktor, och att en synlig kabel därmed blir anakronistisk. 

Vad gäller just topplanternan kan man eventuellt fundera på att låta elkabeln föreställa nedhalet – eftersom lyktan gick på fotogen behövde man kunna hala ned den till däck för att fylla på fotogen, trimma veken samt tända och släcka lanternan. Nackdelen med ett sådant upplägg är att det är svårt att få en elkabel, hur tunn den än må vara, att likna ett rep.

Jag går själv i likartade funderingar vad gäller Eilean Mòr – ännu på 60-talet var t.o.m. dieseldrivna Puffers oftast inte elektrifierade, och en ångdriven sådan, som är det jag bygger, hade vanligtvis ingen generator ombord. Vissa undantag lär i sig ha funnits, men jag är även jag i valet och kvalet beträffande huruvida jag skall sätta in en lampa i topplanternan eller ej … Vi får se … Funderar

/Mattias


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.