Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Bygglogg: Moonbeam -- del 18

2016-12-19 23:28 #0 av: ElLobo

Bygget går vidare.




Banjoman bygger vidare på sitt fartyg.

Länkar till tidigare tråddelar:

Anmäl
2016-12-20 07:11 #1 av: Banjoman

Del 17, #57 & #58 Tusen tack skall ni ha! Glad Och jodå – även om det kanske inte framgick av bilden är jag medveten om hur mycket lättare det blir att skära gängor om man smörjer snittet, och denaturerad sprit har jag inte bara alltid till hands på arebtsbordet, utan använder jag flitigt också ... Nörd Utvärtes bruk, nota bene! Galen

Med nedre salningsfästet ditlimmat (och, som den iakttagsamme kan se på bilden) dessutom säkrat med en genomgående bult kunde jag skjuta vantspännringen på plats (viktigt, viktigt, viktigt! i detta skede eftersom det annars bleve väldigt svårt att åstadkomma) och så limma dit även det övre salningsfästet jämte den underliggande förstärkande mässingsringen.

Maskeringstejpen tjänar förstås till att fånga upp eventuellt epoxyspill eller -rinn innan det skulle kunna nå spännringen, som ju måste förbli rörlig ...


Anmäl
2016-12-23 23:25 #2 av: Banjoman

De senaste dagarna har jag fortsatt pyssla, och bland annat fyllt undre skarven mellan salningsfästet och masten med Milliput ...


Anmäl
2016-12-23 23:27 #3 av: Banjoman

... samt tillverkat och epoxylimmat diverse fästpunkter, dels i toppmasttoppen ...


Anmäl
2016-12-23 23:28 #4 av: Banjoman

... dels på bogsprötet, där jag fann det lättast att etablera centrumlinjen på ovansidan med bogsprötet på plats och en bit 1 mm maskeringstejp som rättesnöre ...


Anmäl
2016-12-23 23:29 #5 av: Banjoman

... för att i rätt läge kunna få dit en ögla, liksom övriga sådana tillbockad av 1,5 mm mässingsstång.


Anmäl
2016-12-23 23:31 #6 av: Banjoman

Jag har också gjort i ordning riggblockspaketen till aktersidan av salningen, inklusive två block i kedjehängen.


Anmäl
2016-12-23 23:32 #7 av: Banjoman

Övre salningsfästet har sedan ytterligare säkrats genom att hål borrats in i masten i vilka sprintar av 2 mm mässingsstång epoxylimmats fast.


Anmäl
2016-12-23 23:33 #8 av: Banjoman

Sedan epoxyn härdat trimmades sprintarna, slipades jämna med fästet ...


Anmäl
2016-12-23 23:34 #9 av: Banjoman

... och fick en nypa vanligt mjukspackel för att fylla ut eventuella återståënde ojämnheter; detta skall naturligtvis så småningom också lipas innan nästa målningsomgång tar vid.


Anmäl
2016-12-23 23:36 #10 av: Banjoman

Som framgår även av föregeånde bild har samtliga spiror sedan betsats, och närmare bestämt då med Admiralty Paints ekbets, utspädd en del bets till två delar vatten ...


Anmäl
2016-12-23 23:37 #11 av: Banjoman

Efter en andra omgång bets samt torktid för densamma var det i kväll så dags att maskera av de delar av spirorna som inte skall målas ...


Anmäl
2016-12-23 23:40 #12 av: Banjoman

... och sedan börja måla, först med vit grundfärg och därefter med blank vit täckfärg.

Jag upptäckte i samband med detta att mitt förråd av bägge dessa nyttigheter är på upphällning, så i morgon förmiddag nå'n gång får det bli en snabb vända till MCM Skyshops, som ju säljer Vallejo RC Premium över disk, för påfyllning av lagren. På julafton tänker jag givetvis inte försvinna ner i hobbyrummet, och förmodliogen inte på juldagen heller, men se annandagens målningsomgång vill man ju inte behöva missa på grund av lagerproblem ... Cool

En riktigt God Jul önskas ni alla!


Anmäl
2016-12-24 12:43 #13 av: Båtbygger

Ønsker Banjoman en god jul og et godt nytt år. Dine innlegg på denne sajten er til stor inspirasjon. Vennlig hilsen Hans Erik, nordmann i Laholm og båtbygger

Anmäl
2016-12-25 10:24 #14 av: Banjoman

#13 Tusen varma tack skall du ha, liksom tillönskan om en riktigt god fortsättning på julen! Glad

Mattias


Anmäl
2016-12-26 19:05 #15 av: Banjoman

I dag fick jag blåst färdigt det sista skiktet vit färg på rundhulten ...


Anmäl
2016-12-26 19:05 #16 av: Banjoman

... och sedan det hela fått torka under dagen kunde jag också avmaskera det hela och prova i alla fall masten på plats ...


Anmäl
2016-12-26 19:06 #17 av: Banjoman

... samt sätta block för såväl stående som löpande rigg på plats i toppmasten.


Anmäl
2016-12-26 19:07 #18 av: Banjoman

I andra änden av masten ser det nu ut så här ...


Anmäl
2016-12-26 19:08 #19 av: Banjoman

... all under det att salningen ter sig på detta viset.

Nästa jobb bli förstås att blåsa på klarlack på de betsade bitarna av rundhulten, men det får nog vänta i alla fall till i morgon ...


Anmäl
2016-12-28 10:34 #20 av: bommen99

Mattias, ditt bygge är minst sagt beundransvärt att skåda. En fråga har "gnagt" i mig ett tag, hur hög är masten i verkligheten (1:1)Tummen upp

//håkan

Anmäl
2016-12-28 12:09 #21 av: Banjoman

Detta är ju inte någon "äkta" skalamodell, såtillvida som att det inte är en modell av en fullskaleförebild utan en replika av en friseglande modellsegelbåt från för drygt 100 år sedan. Enligt tillverkaren av byggsatsen kan man dock så där mellan tummen och pekfingret tänka sig en ungefärlig skala kring 1:24.

Totalhöjd över däck för enbart masten på min modell är 900 mm, och med toppmasten inräknad hamnar man på 1335 mm, något som i 1:1 skulle motsvara 21,6 respektive 32 meter, dvs. i runda slängar en mast lika hög över däck som skrovet är långt (bogsprötet oräknat).


Anmäl
2016-12-28 16:42 #22 av: Banjoman

Apropå mast och andra rundhult har jag nu fått blåst på klarlack på de enbasrt betsade delarna ...


Anmäl
2016-12-28 16:45 #23 av: Banjoman

... och däremellan (torktider måste man ju respektera! Nörd) pysslat med diverse smått och gott, så som tillverkning av sprintar till de delar av mast och rigg som skall kunna låsas i läge.

Jag började med sprinten till vantspännarringen, och filade två sidor i äne änden flata, samt borrade ett 1,2 mm hål därigenom så att det går att fästa ett schackel där ...


Anmäl
2016-12-28 16:46 #24 av: Banjoman

... med vars hjälp sprinten kan fästas i en kort bit kedja.

Då kedjans länkar är för små för att tillåta schaklen att passera genom dem har jag i varje ända av kedjestumpen satt en 4 mm mässingsring på vilken jag sedan lött samman öppningen.


Anmäl
2016-12-28 16:48 #25 av: Banjoman

I masten har jag sedan satt en liten skruvögla, i vilken säkringskedjans fria ände kan schacklas fast, så att sprinten inte riskerar att försvinna när man tagit ut den ur hålet för att slacka på vanten. Cool


Anmäl
2016-12-28 16:52 #26 av: Banjoman

Samma sorts säkringsmekanism kommer monteras även för de övriga tre sprintar som behövs; just nu har jag dock slut på schackel i rätt storlek, så i väntan på att påfyllning anländer från RB Models i Polen har jag nöjt mig med att tillverka själva sprinten till toppmastfoten.

Denna sprint är gjord av 2 mm mässingsrundstång snarare än de 2,5 jag använden till den föregående, så i stället för att fila ner stångändan valde jag här att hetta upp den och hamra den flat ...


Anmäl
2016-12-28 16:53 #27 av: Banjoman

för att få lite bättre breddpå det material  i vilket ett 1,2 mm hål skulle borras.


Anmäl
2016-12-28 16:59 #28 av: Banjoman

Kedjesäkringen får som sagt vänta till dess fler schackel anlänt med posten, men sprinten fungerar förstås som synes ändå; den tillhörande skruvöglan har jag i sin tur satt i toppmastens undersida.

Dagens sista id var sedan att montera de riggblock som skall sitta i salningen. Jag är inte riktigt nöjd med schacken i ändarna av kedjehägena – de rör sig på grund av sin U-form inte riktigt så fritt och smidigt som önskvärt vore. Jag skall testa med att antingen i stället använda ankarschackel, eller helt enkelt löda dit lagom stora mässingsringar i kedjeändarna – blocken har ju redan schackel inbyggda, så att använda ytterligare ett får lätt en smak av lök på lax och allt det där ... Nörd

Här ser man för övrigt också tydligt att den betsade delen av masten nu blivit vederbörligen klarlackad.


Anmäl
2016-12-29 18:37 #29 av: Banjoman

Sagt och gjort: i dag plockade jag fram några lagom mässingsringar, monterade dem i kedjeändarna, satte upp dem en och en i en klämpincett, applicerade en liten droppe flux på skarvarna ...


Anmäl
2016-12-29 18:38 #30 av: Banjoman

... samt lödde samman ändarna i varje ring.


Anmäl
2016-12-29 18:40 #31 av: Banjoman

Detta ger en mycket bättre upphängnig av riggblocken, med fullgod rörlighet och betydligt snyggare häng. För säkerhets skull har jag som synes satt två ringar i varje kedjeända – lödning i all ära, men jag fördelar hellre kraften på två lödfogar än litar på bara en ... Nörd


Anmäl
2016-12-29 18:43 #32 av: Banjoman

Jag har också tillverkat de två återstående sprintarna, varav  en till bogsprötet.

Jag noterade för övrigt när jag tog den här bilden att målningen av ringens baksida behöver bättras på lite – jag har nämligen varit tvungen att fila upp den något lite för att göra plats för de ytterligare tiondels millimetrar med vilka bogsprötsändan har ökat i tjocklek på grund av färg och klarlack, och har därvidlag gått lite hårt åt färgen kring kanterna.


Anmäl
2016-12-29 18:44 #33 av: Banjoman

Även mastfotssprinten är nu klar, så när som på den säkringskedja som kommer läggas till så snart jag fått fler schackel ...


Anmäl
2016-12-29 18:45 #34 av: Banjoman

... men under tiden börjar det vara dags att titta på resten av däcksdetaljerna ...


Anmäl
2016-12-29 18:47 #35 av: Banjoman

... inte minst då kickräcket runt relingskanten! Men det får bli i morgon, det ... Cool


Anmäl
2016-12-31 17:18 #36 av: Banjoman

Kickräckena är av vitmetall och försedda med +/- 1,5 mm gjutna tappar i samma material; av erfarenhet vet jag att detta är på tok för mjukt och för klent, och jag började därför räckesarbetet med att helt sonika klippa bort dem allihop! Cool


Anmäl
2016-12-31 17:20 #37 av: Banjoman

Efter att sedan ha slipat fötterna tillfyllest plana mot en bit sandpapper, samt ha avlägsnat eventuella gjutskarvar på undersidan av varje räckesbit, satte jag upp dem en och en i lilla maskinskruvstycket och punsade fötterna ...


Anmäl
2016-12-31 17:22 #38 av: Banjoman

... där de skulle borras. Vitmetall är ganska kleggigt när det borras, så efter varje hål måste borrstålet rensas på sådant klegg.


Anmäl
2016-12-31 17:23 #39 av: Banjoman

Sedan sågade jag till 16 mm långa bitar av 1,5 mm mässingsstång ...


Anmäl
2016-12-31 17:23 #40 av: Banjoman

... sammanlagt 62 stycken ...


Anmäl
2016-12-31 17:28 #41 av: Banjoman

... monterade två mässingstappar i var och en av de 31 kickräckesbitarna, och säkrade det hela med en droppe tunn-CA på varje tapp.

Tapparna skall förstås inte vara så här långa i slutändan, utan kortas till att sticka ut 4 mm under räckesfoten, men det kommer vara praktiskt under kommande arbetsmoment (tillputsning av ovansidorna, samt målning) att ha lite mer tapp att hålla bitarna med. Nörd

Mer byggt än så här blir det inte i år – nu skall jag gå och stryka en vitskjorta inför kvällens festligheter, och sedan börja duka – så jag ber att få önska er alla ett riktigt Gott Slut och ett härligt Gott Nytt Byggår! PartajarGlad


Anmäl
2017-01-02 12:53 #42 av: Banjoman

När CA-limmet härdat (vilket ju inte tog så lång tid ... Skämtar) och jag putsat bort de lätta gjutskarvarna på räckenas ovansidor var det så dags att göra rent och avfetta dem med hjälp av en skvätt denaturerad sprit ...


Anmäl
2017-01-02 12:54 #43 av: Banjoman

... varefter översta biten av varje mässingstapp maskerades (det är ju mot dessa ytor som limfogarna så småningom skall sättas an) ...


Anmäl
2017-01-02 12:55 #44 av: Banjoman

... och målningarbetet vidtog.


Anmäl
2017-01-02 12:57 #45 av: Banjoman

mellan målningsomgångarna passade jag också på att tillverka en liten patentare ... Nörd Tre bitar i varandra passande fyrkantsrör i mässing sköts in i varandra och säkrades med tunn-CA. Sedan markerade jag samma skärningspunkt på två av rörets sidor genom att helt enkelt sätta dit tejpremsor som ju håller fast bredd i hela sin längd ...


Anmäl
2017-01-02 12:58 #46 av: Banjoman

... och sedan borra tunna styrhål för hand, ett från varje håll.


Anmäl
2017-01-02 13:03 #47 av: Banjoman

Dessa styrhål vidgades sedan till 1,5 mm med hjälp av Dremel i ststiv, återigen borrat från varje håll snarare än rakt igenom. Dremelstativet liksom för övrigt även Dremeln är nämligen långt ifrån så kursstabilt att det går att borra helt lodrätt rakt igenom en sån här kloss.

Genom att borra från respektive sida med hjälp av styrhål som satts ut exkt mitt emot varandra fick jag nu ett djupstopp till handborren som dessutom fyller funktionen att hålla handborrstålet i princip helt lodrätt. Med hjälp av den här lilla jiggen kommer jag så småningom kunna borra 62 hål till kickräskestapparna som alla går lodrätt mer genom däcket och är exakt lika djupa! Nörd


Anmäl
2017-01-02 13:05 #48 av: Banjoman

Parallellt med detta fick kickräckesbitarna alla vardera ett skikt grundfärg, två skikt vit tcäkfärg och ett skikt blankt klarlack, och ser nu ut så här ...


Anmäl
2017-01-02 13:05 #49 av: Banjoman

Nu får vi besök av goda vänner ett par dagar, så det lär knappast bli mer byggt innan nästa helg, så i dagsläget ser skutan alltså ut på detta viset.


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.