Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

1. Airbrush och färg Allmänt Dekaler Die-Cast (färdiga modeller) Diorama Evenemang / Tävlingar / Utställningar Fartyg Figurer Figurspel, Warhammer, Flames Of War, The Lord... Flyg Fordon Fotogalleri Föreningar i Sverige Gissa vad...?! Gruppbyggen Köp / Sälj och Byt MJ - Modelljärnväg Månadens bygge Nyheter OT - Off Topic Om sajten och iFokus Pansar Pågående projekt RC - radiostyrt Recensioner Reseskildringar Rymd Science Fiction Tidskrifter / Referenslitteratur Tips & Råd Veckans bild What if
Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Bygglogg: Moonbeam -- del 3

2016-05-07 00:17 #0 av: ElLobo

Byggloggen går vidare.



Banjoman bygger vidare på sitt fartyg.

Länkar till tidigare tråddelar:

Anmäl
2016-05-08 15:18 #1 av: Banjoman

Moonbeam-bygget fortskrider så sakteliga: i går fick jag limmat på plats de bägge sista däcksbalkarna, och passade i samma veva på att rätta till en liten miss från min sida; mittenbalken hade jag, noggrann inprovning till trots, lyckats få lite sned, varför den behövde fyllas ut upptill på styrbordsidan. Till detta syfte tunnade jag ut en bit 1x6 mm list ...


Anmäl
2016-05-08 15:19 #2 av: Banjoman

... varefter det bara var att limma dit den, när jag ändå hade blandat epoxy för att fästa in den förliga respektive aktre däcksbalken.


Anmäl
2016-05-08 15:21 #3 av: Banjoman

I och med detta behöver jag inte längre centrumlinjen, så tråden som utgjorde densamma har jag klippt bort i dag; därefter lade jag en glasfiberförstärkning på insidan av skrovet, där där jag hade upptäckt en potentiell spricka i skrovkanten ...


Anmäl
2016-05-08 15:25 #4 av: Banjoman

... och jag passade vid samma tillfälle på att hälla armeringsharts längs hela undersidan på styrbords kantlist; när detta har härdat skall harts likaledes hällas längs hela babordskanten, varigenom undersidan av listen görs helt vattentät och -skyddad, och alla eventuella glipor som återstår mellan skrov, lister och balkändar fylls ut.

Givet hur rinnig hartsen initialt är måste det hela förstås härda med skrovet vilande på sidan ...


Anmäl
2016-05-09 20:14 #5 av: Banjoman

I förmiddags fick jag hällt armeringsharts även under babords kantlist, och tog sedan fram de bägge längsbalkarna som skall ligga under däcket.

I detta skede konstaterade jag för sjuttioelfte gången att det föga hjälper att veta att man skall läsa bygganvisningen till dess man kan den utantill – något missar man alltid ändå! Looser

Så stod det till exempel i denna att konstruktören missat att göra uttag för längsbalkarna i den förliga däcksbalken, och att man alltså skulle mäta in och såga ut dessa innan balken i fråga limmas på plats. Jaha.

Nu var det inte alltför svårt att fixa det hela även med balken redan ordentligt inlimmad: balkurtagen mättes in, varefter det var nog så enkelt att kedjeborra de bägge nederkanterna på urtagen, och att med en slipskiva i Bosch:en ta upp de vertikala snitten.


Anmäl
2016-05-09 20:15 #6 av: Banjoman

Med en plattång till hjälp kunde sedan de kedjeborrade snitten knäckas, försiktigt men geschwindt, och bottnarna i urtagen filas släta.


Anmäl
2016-05-09 20:18 #7 av: Skalski

Tjusig räddning Tummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2016-05-09 20:21 #8 av: Banjoman

Längsbalkarna kunde därefter mätas in och kapas av till rätt längd – att de blev exakt lika långa tar jag som ett tecken på att jag lyckats få däcksbalkarna på plats med god grad av parallellitet – och de återstående, redan befintliga urtagen, filas ner till dess längsbalkarna låg precis jäms med däcksbalkarnas överkanter.

Längsbalkarna skall förvisso inte limmas in på ett tag ännu, men de är nu ialla fall torrpassade med gott resultat.


Anmäl
2016-05-09 20:28 #9 av: Banjoman

Nästa arbetsmoment blir i stället att tillverka rodret!

Till detta ändamål skars roderbladämnena i styrenplast ut från sina respektive ark, varefter jag tog itu med axeln och stommen i mässing. Först bockades en roderbladstödbit i 1,5 mm mässingstråd till efter på ritningen angiven form. Därfter plockade jag fram det 3 mm mässingsrör av vilket roderaxeln skall tillverkas, och konstaterade att det nog var en aning i kortaste laget: enligt ritning, anvisningar och materiallista skall det vara 315 mm långt, men det medföljande ämnet var bara 310 mm! Förskräckt


Anmäl
2016-05-09 20:31 #10 av: Banjoman

Jag plockade därför fram ett ännu något kortare – 305 mm – mässingsrör ur materiallådan, och förlängde det genom att löda dit en kort bit 2 mm mässingsstång i ena änden.


Anmäl
2016-05-09 22:13 #11 av: petzon

Tjusigt, mässingssmide är alltid trevligt.Hur har du tänkt lagra roderaxeln? PÅ Färjan 4 använde jag teflonkoatade bronslager och Nordevall fick glidlagring av mässingsrör

Anmäl
2016-05-10 10:27 #12 av: Banjoman

#11 Tack skall du ha! Glad

Den lagring som föreslås av/ingår i byggsatsen är en enkel glidlagring i form av ett kort aluminiumrör genom skrovet samt en fotskädda i vitmetall i kölens underkant. Vi får se om jag tror/tycker att konstruktionen i fråga behöver bättras på eller annars göras om, men spontant skulle jag säga att det hela verkar tillfyllest för ändamålet.


Anmäl
2016-05-10 22:06 #13 av: Rone

Snyggt jobbat!Tummen upp Kommer det bli mycket prylar inuti skrovet?

Anmäl
2016-05-10 23:44 #14 av: Puttejonsson

Snyggt jobbat, som vanligt när det gäller dej 👍

Anmäl
2016-05-11 10:23 #15 av: Banjoman

#13 och #14 Tusen tack skall ni ha! Glad

#13 Nej, utrustningsnivån är relativt modest: utöver en fem-sex kilo blyhagel i kölen skall det bara dit mottagare, mottagarack, segelvinsch och roderservo, samt det som behövs för att koppla dessa till varandra samt till skot och roder.


Anmäl
2016-05-11 15:02 #16 av: Rone

#15 Kanske inte så mycket prylar då, men det blir ganska tungt! Jag är verkligen inte insatt i det här, men verkligen imponerad över att man kan segla en båt med fjärrkontroll! Man har ju sett på de riktiga båtarna hur det vevas, byts segel och flyttas rep hit och dit!Pustar

 Hur hög blir den med mast?

Anmäl
2016-05-11 20:15 #17 av: Banjoman

#16 Njae ... fem-sex kilo ballast är inte mycket ändå – men visst, den kommer väga så att det märks när man hanterar den.

Exakt hur hög den blir vet jag inte riktigt, men uppskattningsvis ungefär en och en halv meter från kölens underkant till masttoppen. Masten kommer dock gå att plocka ner – annars bleve det i krångligaste laget att transportera den!

Hur som haver: på roderaxelförlängningen som jag lödde dit häromdagen skar jag sedan en M2-gänga.


Anmäl
2016-05-11 20:17 #18 av: Banjoman

Med hjälp av en kopia av relevant ritningsdel stämde jag sedan av kurvan på roderbladsbågen, och markerade dess angöringspunkter på roderaxeln.


Anmäl
2016-05-11 20:18 #19 av: Banjoman

De bägge angöringspunkterna filades därefter flata, samt körnades lätt ...


Anmäl
2016-05-11 20:19 #20 av: Banjoman

... varefter 1,5 mm hål borrades ner i röret i vilka bågens ändar passade ...


Anmäl
2016-05-11 20:20 #21 av: Banjoman

... och kunde lödas fast.


Anmäl
2016-05-11 20:22 #22 av: Banjoman

Själva roderbladet byggs upp som en sandwich av tre bitar styrenplast: två 1 mm tjocka yttersidor samt en 1,5 mm tjock mittenbit.

Den senare måste förstås ges ett urtag för stödbågen, så dess form kalkerades på mittbiten, varpå yttersnittet sågades i bandsågen, och överskottsmaterialet sedan klipptes bort från innerbiten med hjälp av Lindström-avbitaren.


Anmäl
2016-05-11 20:24 #23 av: Banjoman

Därefter fasades de kanter på bladytterbitarna som skall ligga an mot roderaxeln, och den ena utsidan limmades samman med  de bägge mittenbitarna.


Anmäl
2016-05-11 20:27 #24 av: Banjoman

Som sista insats i dag limmades bldämnet fast i axeln med hjälp av den sedvanliga 24-timmarsepoxyn, som alltså skall få genomhärda innan det blir dags att göra färdigt bladmackan genom att limma dit den andra utsidan.

En bit gladpack under det hela bör sedan garantera att rodret inte kommer att sitta fast i skärmattan om det skulle råkat tränga ut nå'n liten droppe epoxy ... Cool


Anmäl
2016-05-16 14:30 #25 av: Banjoman

Som vanlig så här års har jag de senaste dagarna kliat plättlagg på Studentorkesterfestivalen, och således intå fått så mycket byggt; givet att annandag pingst alltämt är helgdag i Belgien har jag dock i dag fått gjort ett och annat.

Inledningsvis fick jag därvidlag limmat den sista roderbladsdelen på plats ... 


Anmäl
2016-05-16 14:32 #26 av: Banjoman

... varefter jag kunde påbörja arbetet med att slipa rodrets akterkant till en mer hydrodynamisk (tillika snyggare) form.


Anmäl
2016-05-16 14:33 #27 av: Banjoman

Jag plockade också fram roderskäddan i vitmetall, samt borrade och filade upp roderaxelhålet till fyra mm diameter ...


Anmäl
2016-05-16 14:34 #28 av: Banjoman

... samt kapade till den bit 4 mm mässingsrör ...


Anmäl
2016-05-16 14:34 #29 av: Banjoman

... som fastlimmad i skäddan ...


Anmäl
2016-05-16 14:35 #30 av: Banjoman

... kommer utgöra nedre roderaxellagret.


Anmäl
2016-05-16 14:36 #31 av: Banjoman

Därefter mätte, markerade och borrade jag upp ett hål igenom skrovet där roderskäddan skall sitta ...


Anmäl
2016-05-16 14:37 #32 av: Banjoman

... vilket jag med hjälp av fyrkantfilar gradvis utvidgade till ett fyrkantigt hål ...


Anmäl
2016-05-16 14:38 #33 av: Banjoman

... cirka 5x5 mm, vari roderskäddans tånge ...


Anmäl
2016-05-16 14:40 #34 av: Banjoman

passar in; det hela skall förstås ytterligare putsas och slipas in, men en passabel grundpassning är nu i alla fall uppnådd.


Anmäl
2016-05-16 19:43 #35 av: Banjoman

Efter ytterligare inlsipning av roderskäddan mot kölen var det dags att ta upp hål i skrovet för roderaxelns genomföring. För att få axeln helt parallell med kölen letade jag reda på ett anslag i form av en bit lönnlist som var precis lagom bred (3,95 mm för att vara exakt), plockade fram en längd av samma slags 3 mm mässingsrör av vilken roderaxeln kostruerats ...


Anmäl
2016-05-16 19:44 #36 av: Banjoman

... samt stack in en bit blyerts i ena änden av röret, och marjkerad på så vis centrumpunkten ...


Anmäl
2016-05-16 19:45 #37 av: Banjoman

... i det det (ovala) hål jag sedan borrade och filade upp.


Anmäl
2016-05-16 19:49 #38 av: Banjoman

För att ytterligare förbättra roderaxelns nedre lagring kapade jag sedan en 2 mm bred ring från ett 4 mm mässingsrör, spände upp axeln i en G-klämma av metall för att absorbera överkottsvärme, penslade på fluxmedel i det läge jag ville ha ringen ...


Anmäl
2016-05-16 19:53 #39 av: Banjoman

... och lödde fast den – en operation som krävde en viss försiktighet, givet att roderaxeln står i direkkontakt med roderbladet av (lättsmält!) styrenplast.

Det hela gick dock vägen utan minsta doft att smältande plast, och rodrets tyngd kommer härigenom att vila på en 0.45 mm bred mässingshylla, vilket torde bli betydligt bättre än att vrida rodret med bladets nederkant som lagringspunkt.


Anmäl
2016-05-16 19:55 #40 av: Banjoman

Som sista jobb för dagen fylldes så återstående, smärre håligheter i skarven mellan blad och axel igen med Milliput.


Anmäl
2016-05-16 21:27 #41 av: petzon

Übersnygg lektion i übersnyggt rodersmide.

Anmäl
2016-05-18 20:23 #42 av: Banjoman

#41 Tusen tack skall du ha! Glad Jag får tillstå att jag blev rätt nöjd själv ... Nörd

Sedan Milliput:en härdat ordentligt slipade jag färdigt det hela med 2500 våtslippapper, varefter det var dags att torrpassa det hela på plats ...


Anmäl
2016-05-18 20:26 #43 av: Banjoman

... med vad jag nog får tycka är passabelt resultat; roderaxeln och dess övre lager lägger sig av egen tyngd alldeles perfekt till rätta, och roterar med minimalt motstånd.

Till det övre lagret har jag som synes valt att använda 4 mm aluminiumrör snarare än mässing, eftersom servo-oket skall tillverkas i mässing och lödas fast i roderaxeln, och jag därigenom inte bara inskar utan i praktiken eliminerar risken att en förfluten droppe lödtenn fäster axeln i lagret ... Nörd


Anmäl
2016-05-18 20:29 #44 av: Banjoman

Innan vi kommer så långt är det dock en hel del pyssel kvar! Så skall till exempel servohållaren sättas samman och göras klar för montering.

Direkt ur lådan består den av tre bitar förfräst plywood. Där servot skall sitta väljer jag att lägga till lite material i form av listspillbitar ...


Anmäl
2016-05-18 20:29 #45 av: Banjoman

... för att få en öppning ...


Anmäl
2016-05-18 20:30 #46 av: Banjoman

... med tajtare, och således förhoppningsvis också stabilare passning för servokroppen.


Anmäl
2016-05-18 20:33 #47 av: Banjoman

Jag konstaterar också att mellanstycket inte passar riktigt som det enligt ritning och instruktioner är tänkt, dvs. undertill, längs servots och servohåkllarens mittlinje, eftersom servosladden kommer redigt i vägen.

Jag har redan flera olika idéer för att hitta en lösning på detta, men därtill får jag be att återkomma framåt helgen.


Anmäl
2016-05-18 20:34 #48 av: Banjoman

Under tiden blir det som avslutning på dagens övningar en bild på hur hela skrovet nu ser ut, med rodret och roderskäddan torrpassade ...


Anmäl
2016-05-18 21:00 #49 av: Skalski

Stiligt! Tummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2016-05-18 22:04 #50 av: mike gbg

Rakt och snyggt

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.