Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

1. Airbrush och färg Allmänt Dekaler Die-Cast (färdiga modeller) Diorama Evenemang / Tävlingar / Utställningar Fartyg Figurer Figurspel, Warhammer, Flames Of War, The Lord... Flyg Fordon Fotogalleri Föreningar i Sverige Gissa vad...?! Gruppbyggen Köp / Sälj och Byt MJ - Modelljärnväg Månadens bygge Nyheter OT - Off Topic Om sajten och iFokus Pansar Pågående projekt RC - radiostyrt Recensioner Reseskildringar Rymd Science Fiction Tidskrifter / Referenslitteratur Tips & Råd Veckans bild What if
Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Bygglogg: Moonbeam -- del 8

2016-07-22 23:46 #0 av: ElLobo

Bygget går vidare.



Banjoman bygger vidare på sitt fartyg.

Länkar till tidigare tråddelar:

Anmäl
2016-07-23 19:55 #1 av: Banjoman

Med basdäcket på plats var det dags att börja maskera ...


Anmäl
2016-07-23 19:56 #2 av: Banjoman

... såväl själva däcket som övre delen av skrovet ...


Anmäl
2016-07-23 19:59 #3 av: Banjoman

... som förberedelse för att spackla igen gliporna mellan däck och reling; som synes, och som redan nämnts, passade det medföljande däcket bara måttligt i skrovet ... Arg

Nu är det dock som det är, och det är högst definitivt värt ett par timmars maskeringsarbete, eftersom man i ännu högre utsträckning minskar slipningsarbetet längre fram ... Cool


Anmäl
2016-07-23 20:03 #4 av: Banjoman

Hur som haver: när det handlar om att skapa en maximalt slipbar spackelfog som fyller igen så pass stora volymer som det trots allt handlar om här, så vet jag inget bättre än Isopon P38!

Eftersom det är fråga om ett mycket starkt (och ganska illa) luktande spackel (i samma doftskola som Plastic Padding) föredrar jag att jobba utomhus,varför jag bar upp Moonbeam på balkongen, där jag ställt upp vårt planteringsbord.


Anmäl
2016-07-23 20:05 #5 av: Banjoman

P38 har dessutom egenskapen att härda ganska fort, särskilt när man blandar mindre kvantiteter och det således är lätt hänt att man har i lite för mycket härdare; jag valde därför att jobba i omgångar,  och fyllde igen en del av skarven i taget ...


Anmäl
2016-07-23 20:06 #6 av: Banjoman

... till dess jag, efter sammanlagt fem spacklingsvändor, hade fått lagt i allt spackel jag hoppas och tror kommer behövas; vi får se hur det ser ut i morgon, när allt är genomhärdat, och jag kan ta bort tejpen.


Anmäl
2016-07-23 20:50 #7 av: krutgubben

Underbart arbete du gör!

"If you're going throug hell, keep going." -Winston Churchill
Anmäl
2016-07-25 17:55 #8 av: Banjoman

#7 Tusen tack skall du ha för dina vänliga ord! Glad

Efter att P38:an fått härda ordentligt var det dags att ta bort maskeringstejpen, och börja bearbeta resultatet.

Jag började med en inledande grovhyvling med fiolbyggarhyveln för att få bort de värsta ojämnheterna och komma så gott som ner i nivå med däcket, och gick sedan över till filar och sandpapper.

Jag märkte därvidlag att en sträcka spackel längs styrbordsrelingen, på bägge sidor om röstjärnen, inte hade härdat ännu efter två dygn utan lossnade när man försökte bearbeta den – förmodligen har en av de omgångar spackel jag blandade i lördags fått för lite härdare ... Looser 

Det var med andra ord bara att peta bort det som inte satt fast, och en andra spacklingsomgång kommer alltså bli helt nödvändig. Å andra sidan ärdet inte så dumt att jag tvingas göra så, eftersom jag då kan bättre på en dal andra, mindre dramatiska men dock mistor i den första spacklingen och, förhoppningsvis, få ett bättre slutresultat. Nörd


Anmäl
2016-07-25 17:57 #9 av: Banjoman

Jag kunde också fastställa att det var så som jag redan tidigare misstänkte, nämligen att de bägge skrovhalvorna inte är helt symmetriska i aktern – med däck och spackel på plats syns det tydligt och för blotta ögat!


Anmäl
2016-07-25 17:58 #10 av: Banjoman

Jag kalkerade därför akterprofillinjen om babord ...


Anmäl
2016-07-25 17:58 #11 av: Banjoman

... förde över de n till styrbordssidan ...


Anmäl
2016-07-25 17:59 #12 av: Banjoman

... och satte igång att fila ...


Anmäl
2016-07-25 18:01 #13 av: Banjoman

... till dess en, åtminstone i mina ögon, acceptabel optisk symmetri uppnåtts.

Jag misstänker att jag kommer behöva upprepa proceduren i fören, men det återstår att se; hur som helst tänker jag fixa till alla sådan linjeproblem längs hela skrovet innan jag spacklar nästa vända.


Anmäl
2016-07-26 09:26 #14 av: MarkusN

Som alltid imponerad (och lite lätt avundsjuk) på ditt ihärdiga och outtröttliga sinne för detaljer och millimeterprecision! En annan hade ju "löst" problemet genom att tänka "där lägger vi en rulle rep över sen"... SkrattarOskyldig

Anmäl
2016-07-27 22:18 #15 av: Banjoman

#14 Jag rodnar ... Förlägen Tusen tack för dina blott alltför vänliga ord – jag kan försäkra dig att det kräver en hel del egenutdelade (bildliga) sparkar i baken för att få mig igenom det här stadiet av ett bygge ... att slipa är inte min favoritsyssla ... Galen

Hur som have har jag fortsatt med att ersätta det spackel längs styrbordssidan som vägrade härda. Givet att det är fråga om relativt begränsade kvantiteter spackel valde jag dock att göra jobbet med Milliput i stället för P38, eftersom det förra lämpar sig bättre för precisionsjobb ...


Anmäl
2016-07-27 22:19 #16 av: Banjoman

... och i synnerhet eftersom den långa härdningstiden och dess egenskaper tillsammans med vatten tillåter att forma det hal ganska noga redan innan det har härdat.


Anmäl
2016-07-27 22:20 #17 av: Banjoman

PÅ det viset krävs det blott ett minimum av slipande efteråt (och vad jag tycker om slipande vet vi ju ... Tyst) för att få en jämn, skarp och snygg kant. Nörd


Anmäl
2016-07-29 22:33 #18 av: Banjoman

Det är ännu inte riktigt dags att börja planka däcket, men i förberedande syfte har jag kollat mittlinjens riktighet samt skrovets allmäna symmetri, dymedelst såväl en meterlängd av glasfiberprofil ...


Anmäl
2016-07-29 22:34 #19 av: Banjoman

... som mått tagna på strategiska ställen och i rätt vinkel mot längsskeppslinjen, såväl i fören ...


Anmäl
2016-07-29 22:35 #20 av: Banjoman

... som i aktern.


Anmäl
2016-07-29 22:38 #21 av: Banjoman

Sammanfattningsvis kunde jag konstatera att hela partiet midskepps är symmetriskt och bra, på nå'n halv millimeter när; däremot är såväl för som akt en aning osymmetriska, och mittlinjen behöver i bägge fallen vika av +/- 2 mm längst för- och akterut.

För säkerhets skull gjorde jag därför ytterligare en koll i form av torrpassade däcksplankor ...


Anmäl
2016-07-29 22:40 #22 av: Banjoman

... och kunde därvid konstatera att det tör vara möjloigt att få till det hela såpass nära god symmetri att de smärre avvikelser som blir nödvändiga (förhoppningsvis) inte kommer märkas.


Anmäl
2016-07-29 22:42 #23 av: Banjoman

Innan det är läge att på allvar börja planke återstår det dock några mindre jobb att stöka undan. Så till exempel de sista fyra däcksbalkarna, som jag slipade och filade ...


Anmäl
2016-07-29 22:43 #24 av: Banjoman

... till god passform under för- respektive akterkant av de två mittersta lucköppningarna ...


Anmäl
2016-07-29 22:44 #25 av: Banjoman

... varefter deras limfogsidor maskerades, och övriga sidor beströks med Z-Poxy-harts. och lämnades att torka till i morgon.


Anmäl
2016-07-31 16:14 #26 av: Banjoman

Sedan hartsen härdat och det hela slutputsats var det så dags att sätta de sista däcksbalkarna på plats, först i de berörda lucköppningarnas akterkanter ...


Anmäl
2016-07-31 16:15 #27 av: Banjoman

... och sedan i deras förliga kanter.'

I och med detta är allt arbete på innanmätet klart. Glad


Anmäl
2016-07-31 16:19 #28 av: Banjoman

Innan jag således gick över till däcksplankning kollae jag än en gång hur mycket sagda plankning kommer behöva avvika framme i fören för att (förhoppningvis) upplevas som symmetrisk (även om den alltså kommer läggas en aning på sniskan) relativt relingskanterna. Cool

Den förligaste lucköppningen kommer också beöva tas upp ytterligare 3 mm på sin babordskant för att (än en gång förhoppningvis) upplevas som centrerad. Nörd


Anmäl
2016-07-31 16:20 #29 av: Banjoman

Hur som haver: daggs att planka loss! Partajar

Första jobb därvidlag var att ta fram pappersskärmaskinen ...


Anmäl
2016-07-31 16:21 #30 av: Banjoman

... och skära till en hoper +/- 1,5 mm breda remsor av svart karduspapper.


Anmäl
2016-07-31 16:23 #31 av: Banjoman

Sedan var det äntligen tid att börja träslöjda!

Ur en bit 1 mm päronträflak skar jag ut en rundel med hjälp av cirkelskäraren ...


Anmäl
2016-07-31 16:24 #32 av: Banjoman

... en rundel som jag sedan putsade kanterna på i Dremeln ...


Anmäl
2016-07-31 16:24 #33 av: Banjoman

... till dess jag hade en lagom stor bit som ämne för plankningen under mastfoten.


Anmäl
2016-07-31 16:25 #34 av: Banjoman

Därefter prickade jag ut ...


Anmäl
2016-07-31 16:26 #35 av: Banjoman

... och borrade upp 1 mm dymlingshål runt dess kant.


Anmäl
2016-07-31 16:27 #36 av: Banjoman

Sedan skar jag rundeln i fjärdedselsbitar samt limmade dit nåtimit i form av ovanförmälda karduspappersremsor ...


Anmäl
2016-07-31 16:28 #37 av: Banjoman

... varefter det hela limmades på plats och sattes i press.


Anmäl
2016-07-31 16:31 #38 av: Banjoman

När limmet (all däcksplankning kommer limmas med alifatiskt resinlim) härdat tog jag upp grovkonturerna av mastfotshålet, skar bort överskottet av nåten och dymlingarna samt limmade en remsa nåtpapper kring rundelns omkrets.


Anmäl
2016-07-31 16:33 #39 av: Banjoman

Så var det dags att ordna med motsvarande plankning kring skotgenomföringarna.

Mastfotsplankningen hade resulterat i några misslyckade försök, varför jag tog de tre rundlar som därvidlag uppkommit, och spände upp dem i svarven ...


Anmäl
2016-07-31 16:34 #40 av: Banjoman

... samt skar och putsade ner dem ...


Anmäl
2016-07-31 16:34 #41 av: Banjoman

... till dess jag hade tre stycken likadana 18 mm rundlar ...


Anmäl
2016-07-31 16:35 #42 av: Banjoman

... som sedan borrades för dymlingshål ...


Anmäl
2016-07-31 16:36 #43 av: Banjoman

... kvarterades och försågs med nåtpapper


Anmäl
2016-07-31 16:36 #44 av: Banjoman

... samt limmades på plats.


Anmäl
2016-07-31 16:37 #45 av: Banjoman

Även i dessa tre togs centrumhål upp ...


Anmäl
2016-07-31 16:38 #46 av: Banjoman

... lagom stora för skothålen i vitmetall.


Anmäl
2016-07-31 16:40 #47 av: Banjoman

Dagens sista övning var tillverkning av den aktersta luckkarmen, varvid ett delmoment var att tillverka en vinklad jigg i styrenlist med vars hjälp jag enkelt kan pricka ut dymlingshål i vinkelsågade plankändar så att de alltid kommer på samma ställe.


Anmäl
2016-07-31 16:41 #48 av: Banjoman

Sagt och gjort: de fyra bitar som h´behövdes till luckkarmen kapades till lagom längd, försågs med dymlingshål och nåtpapper samt limmades på plats krin den aktersta luckan.

Som synes om man tittar lite nogrannare på fotot har jag också lagt en uppklippt plastpåse ovanpå den teknsika installationen, för att i görligaste mån skydda densamma mot spill och slipdamm. 


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.