Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Bygglogg: Moonbeam -- del 12

2016-09-05 00:01 #0 av: ElLobo

Bygget går vidare.



Banjoman bygger vidare på sitt fartyg.

Länkar till tidigare tråddelar:

Anmäl
2016-09-05 22:09 #1 av: Banjoman

Kvällens övningar gick helt i styrbords tecken, med två nya kantplankor på låringen ...


Anmäl
2016-09-05 22:10 #2 av: Banjoman

... och tre på bogen ...


Anmäl
2016-09-05 22:14 #3 av: Banjoman

... så nu fattas bara två plankor innanför styrbords röstjärn, så är hela däcket tillkapat se'n! Partajar

jag får tillstå att detta känns rätt skönt – jag har börjat få valkar på höger hands fingertoppar av den senaste tidens flitiga skalpellhantering ... Nörd


Anmäl
2016-09-06 18:55 #4 av: Banjoman

Och ... där satt dom! Skrattar De två sista kantplankorna om styrbord är färdigtäljda, även de, så i morgon blir det limparty! Partajar


Anmäl
2016-09-07 22:12 #5 av: Banjoman

Dagens övningar började jag med att lite extra noga tejpa ner omgivande lösa plankor, och sedan plocka loss hela akterdäckspaketet i en bit.


Anmäl
2016-09-07 22:13 #6 av: Banjoman

All tejp på undersidan togs bort, medan den på ovansiden fick sitta kvar och fungera som gångjärn när plankskarv efter plankskarv veks upp så att lim kunde appliceras mellan varje planka ...


Anmäl
2016-09-07 22:15 #7 av: Banjoman

... varefter det hela lades platt igen, och överskottslimmet torkades bort.


Anmäl
2016-09-07 22:16 #8 av: Banjoman

När alla skarvarna limmats, men innan de hunnit genomhärda, limmades så hela paketet på plats i aktern ...


Anmäl
2016-09-07 22:17 #9 av: Banjoman

... varefter turen kom till fören, där mittstycket (som i det här fallet redan var sammanlimmad) först togs loss ...


Anmäl
2016-09-07 22:20 #10 av: Banjoman

... för att sedan limmas fast.

Även kantplankorna i aktern samt den rundade biten i själva fören limmades dit medan alla övriga plankor låg kvar fasttejpade för att säkerställa limning av dessa nyckelplankor i exakt rätt lägen.

När limmet väl härdat lunde så äntligen all maskeringstejp tas bort, och samtliga torrpassade plankor lyftas bort ...


Anmäl
2016-09-07 22:22 #11 av: Banjoman

... och över till arbetsbordet, där borrning av dymling av de plankor som ännu inte fått sådan behandling vidtog.

När det var dags att sluta för kvällen var samtliga plankor till styrbordssidan färdigdymlade, medan babords bara var borrade .... men nå't skall jag ju ha att göra under nästa byggpass också ... Cool


Anmäl
2016-09-08 22:26 #12 av: Banjoman

Sedan samtliga plankopr dymlats klart var et dags att ta den första bunten, som råkade bli den till styrbords låring ...


Anmäl
2016-09-08 22:27 #13 av: Banjoman

... och börja limma plankor på sagda låring! Glad


Anmäl
2016-09-09 20:09 #14 av: Banjoman

Och så var styrbordssidan alldeles färdiglimmad! Partajar


Anmäl
2016-09-09 20:10 #15 av: Banjoman

När sedan babordssidan också är klar skall hela däcket hyvlas, sicklas och slipas jämnt och slätt ...


Anmäl
2016-09-09 20:11 #16 av: Banjoman

... men så här långt får jag nog tillstå att jag på det hela taget är riktigt nöjd! GladCool


Anmäl
2016-09-09 21:02 #17 av: petzon

#16 det tycker jag att du har all anledning att vara

Anmäl
2016-09-09 21:39 #18 av: Skalski

Det är ju så vackert så man blir alldeles StorgråterSkämtar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2016-09-10 17:51 #19 av: julle doris

Snyggt arbete

Anmäl
2016-09-10 21:09 #20 av: krutgubben

Riktigt snyggt blir det!

"If you're going throug hell, keep going." -Winston Churchill
Anmäl
2016-09-10 22:29 #21 av: Banjoman

#17–#20 Tusen varma tack skall ni ha för era vänliga ord!

I dag har jag fortsatt limma plank, nu om babor, inklusive en liten olycka då jag slant med den vinkelpassbit jag använder för att trycka varje planka ordentligt på plats mot föregående ... Förskräckt


Anmäl
2016-09-10 22:31 #22 av: Banjoman

Det var dock inte större problem – när omkringliggande plankor kom på plats gick det helt geschwindt att reparera till så gott som osynlig nivå, och de märken som eventuellt fortfarande syns kommer med all säkerhet försvinna i det kommande slipningsarbetet. Cool


Anmäl
2016-09-10 22:32 #23 av: Banjoman

Så småningom satt till sist alla plankor där de skulle, och var även kantbitarna ditlimmade och nertejpade i väntan på att limmet skulle härda.


Anmäl
2016-09-10 22:33 #24 av: Banjoman

Ett par timmar senare kunde jag så plocka bort tejpen, och äntligen beskåda resultatet! Partajar


Anmäl
2016-09-10 22:34 #25 av: Banjoman

Det har tagit mig sex veckor och nå'nstans bortåt 120 timmar att lösvirkesplanka däcket ...


Anmäl
2016-09-10 22:36 #26 av: Banjoman

... som, om jag räknar rätt, består av totalt 312 separata plankor eller därmed likställda träbitar ...


Anmäl
2016-09-10 22:37 #27 av: Banjoman

... i vilka jag har borrat och dymlat i bortåt 700 hål ...


Anmäl
2016-09-10 22:42 #28 av: Banjoman

och till vilka det har gått åt ungefär 45 meter 1x5 mm päronträlist samt omkring 750 cm2 päronträflak.

För min del får jag nog tycka att det varit värt både tiden och besväret och virket – det återstår förvisso att se hur det blir sedan det slipats och ytbehandlats, men oavsett detta har det, tycker jag, blivit mycket snyggare än vad det där screentryckta plywooddäcket någonsin hade kunnat bli ... och så har jag ju haft roligt, också! Nörd


Anmäl
2016-09-10 22:57 #29 av: Skalski

Huvudsaken är ju att man har roligt... lyckas man sedan med det man tänkt sig är det ju bara en extra bonus Partajar

Snyggt utav bara den är det i alla fall Kär

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2016-09-10 22:57 #30 av: JohanRydberg

Det blir definitivt något visst med ett riktigt trädäck. Variationen i både färg och ådringens täthet hos de olika plankorna ger ett otroligt liv.

Snyggt.

/johan

Anmäl
2016-09-10 23:06 #31 av: Banjoman

#29 Stort och varmt tack! Och jo: det allra viktigaste är, tycker även jag, att man har roligt på vägen; blir man sedan någorlunda nöjd också är det en bonus! Cool

#30 Exakt! I mina ögon har ett förtryckt däck två stora nackdelar: 

  • Allt som skapar mönster (nåtningslinjer och eventuell dymlingsmarkering) har samma färg och oftast lätt oskarpa linjer, eftersom underlaget suger åt sig av tryckfärgen.
  • Hela underlgaet har så gott som samma färg men framförallt, och vad värre är, ett och samma ådringsmönster över hela stycket.

Att varje planka i ett lösplankat däck ser lite annorlunda ut än de närmaste grannarna skänker, som du säger, ett helt annat liv åt däcket. "Äkta" nåtning i bemärkelsen ett material instoppat mellan plankorna blir också, i alla fall i större skalor så som här är fallet, snyggare eftersom det syns att det fyller ut ett riktigt mellanrum. Dessutom blir linjerna mycket skarpare. 


Anmäl
2016-09-11 11:06 #32 av: MarkusN

Haha, när Banjoman tillstår sig nog "riktigt nöjd" har vi andra sedan länge svimmat av beundran Skrattar

Att se sitt egenlagda trädäck "mogna" fram under slip och lack är en av de bästa känslorna i båtbygge tycker jag, vajjert! 

Anmäl
2016-09-11 23:14 #33 av: Rone

Fantastiskt fint arbete du gjort med det trädäcket, ett sannerligen vackert och beundransvärt hantverk!Tummen upp

Anmäl
2016-09-14 19:21 #34 av: Banjoman

#32 Jag förstår inte vad du menar *säger han och rodnar*

#32 & #33 Tusen tack skall ni ha!

Den här veckan är det av diverse skäl (årsmöten, jazzfestivaler m.m. m.m.) glest mellan byggpassen, men i dag hann jag i alla fall ner i hobbyrummet ett par timmar och började jobba med att jämna till däcket.

En första grovtilljämning gjordes med hjälp av skalpell (till att skära av eventuella utstickand dymlingsändar), fiolbyggarhyvel och (framförallt) en skrapa i form av kortändan på en stållinjal ...


Anmäl
2016-09-14 19:24 #35 av: Banjoman

men sedan de värsta ojämnheterna åtgärdats var det dags att ta fram slipklossen och ett ark 320-kornigt slippapper.

Det börjar redan bli hyfsat slätt, och alla limfläckar är helt borta, men det kommer att kräva några timmars arbete till, med omväxlande skrapa och slippapper (320, 400 och till sist 600).


Anmäl
2016-09-14 20:10 #36 av: mike gbg

Ettotroligt snyggt arbete tror det inte går att göra snyggare än så här

Anmäl
2016-09-18 16:29 #37 av: Banjoman

36 Tusen tack skall du ha! Glad Visst går det att göra sån't här ännu betydligt mycket snyggare än vad jag är kapabel att åstadkomma (tro mig – jag har sett modeller som får en att verkligen trilla baklänges!), men det är ju så det är: man gör så gott man kan till dess man uppnått något med vilket man åtminstone själv är tillräckligt nöjd ... Nörd

Hur som haver: jag fortsätter bearbeta däcket med omväxlande fiolbyggarhyveln och sandpapper, och med fingertopparna som kontrollinstrument ...


Anmäl
2016-09-18 16:30 #38 av: Banjoman

... men har också stuckit emellan md att limma samman några spillbitar från däckläggeriet till en ytbehandlingsprovbit ...


Anmäl
2016-09-18 16:31 #39 av: Banjoman

... vilken jag sedan strukit med Eskaders grundfiller i tre zoner åstadkomna med hjälp av maskeringstejp ...


Anmäl
2016-09-18 16:33 #40 av: Banjoman

... för att åstadkomma en del som är helt obehandlad, en mittenremsa med en omgång grundfiller pålagd och slipad samt en tredje del med två skikt grundfiller.


Anmäl
2016-09-18 16:35 #41 av: Banjoman

På detta har jag sedan börjat blåsa på klarlack, och även om det är svårt att få till ett tydligt foto som visar skillnaden i effekt så är det alldeles tydligt, redan efter två minuters torktid, att det obehandlade träet suger åt sig mycket mer lack, samt att grundfillern inte ger några synbara missfärgningar eller har andra negativa effekter.


Anmäl
2016-09-18 21:51 #42 av: Banjoman

Efter fem hyfsat generöst tilltagna skikt klarlack med lätt slipning mellan varje skikt såg provbiten ut så här ...


Anmäl
2016-09-18 21:54 #43 av: Banjoman

... och jag konstaterar alltså att, även om skillnaden inte är enorm så skall jag definitivt lägga på två eller tre skikt med grundfiller innan däcket lackas! Färgdjupet blir bättre på det viset och mättnad uppstår (som väntat var) betydligt tidigare, dvs. med märkbart färre skikt ... det blir helt enkelt en annan, och bättre glans i'at! Får idé


Anmäl
2016-09-18 21:56 #44 av: Banjoman

Under tiden provbiten har torkat mellan lackeringsomgångarna har jag fortsatt slipa däcket, och tycker nog att det, efter tre vändor med i tur och orning 320-, 400- och 600-papper så får det duga som det är!


Anmäl
2016-09-18 21:58 #45 av: Banjoman

Här och där gives smärre imperfektioner, men de kan jag tror jag att jag bara kan bli av med om jag slipar däcket så tunt att det riskerar att lossna från underlaget – och det bleve ju lite väl mycket av det goda!


Anmäl
2016-09-18 22:00 #46 av: Banjoman

Efter avslutad slipning har jag dammsugit med borste på såväl längden som tvären – det sistnämnda är ett mycket effektivt sätt att bli av med slipdamm. Dessutom har jag torkat det hela med en fuktig (men absolut inte blöt!) wettexduk, så i morgon blir det dags att börja stryka på grundfiller ...


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.