Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Bygglogg: Moonbeam -- del 4

2016-05-19 00:31 #0 av: ElLobo

Bygget går vidare.




Banjoman bygger vidare på sitt fartyg.

Länkar till tidigare tråddelar:

Anmäl
2016-05-19 07:49 #1 av: Banjoman

Del 3, #49 & #50 Tusen tack skall nu ha! Glad


Anmäl
2016-05-19 13:06 #2 av: julle doris

Snyggt jobbat

Anmäl
2016-05-20 19:51 #3 av: Banjoman

#2 Stort tack skall du ha!

Jag fortsätter bygget med mer mässingssmide – det behövs nämligen ett roderok!

Dewt följde visserligen med en bit mässingsplåt som ämne till ett sådant, men jag vill gärna ha något som känns snäppet stadigare, och då jag inte har någon lagom dimensionerad mässingslist hemma sågade jag i stället till ett par bitar 0,8 mm mässingsplåt som jag hämtade ur materialförrådet.

Dessa bägge bitar putsade jag noga, samt tvättade och avfettade med denaturerad sprit ...


Anmäl
2016-05-20 19:52 #4 av: Banjoman

... varpå den mindre av dem beströks med flussmedel, och de kapillärlöddes samman. Ur detta råämne sågade jag sedan ...


Anmäl
2016-05-20 19:56 #5 av: Banjoman

... en mässingslist, 1,6 mm tjock, 8,5 mm bred och 100 mm lång.

Jag tillverkade också två korta stötstänger av 2 mm mässingsstång. Normalt sett är mässing alldeles för mjukt för att duga till stötstång, men givet att de är så korta som de ändå är tror jag att det kommer fungera, och fördelen med mässing är att det är relativt enkelt att skära gängor i densamma, i det här fallet förstås M2-gängor, som passar gängorna i de bägge servogafflarna.


Anmäl
2016-05-20 19:57 #6 av: Banjoman

Efter att ha mätt upp och punsat mittpunkten på den sammanlödda mässingslisten punsade jag ett styrmärke på punkten i fråga, samt borrade upp ett hål på 3 mm genom listen.


Anmäl
2016-05-20 20:01 #7 av: Banjoman

Med en bit 3 mm mässingsrör som styrmedel markerades sedan avstånden från centrumhålet till de punkter som motsvarar de bägge innersta stötstångshålen i servooket; dessa punjkter punsades sedan även de (med en riktig puns, nota bene, och inte med den lilla dorn som jag initialt använde som markeringsverktyg) ...


Anmäl
2016-05-20 20:02 #8 av: Banjoman

... och sammanlagt fyra stycken 2,1 mm hål borrades upp, varefter listen kapades till lagom längd samt gavs rundade hörn.

Därefter kunde det hela torrpassas på plats tillsammans med den än så länge bara sammantejpade servohållaren och servot ...


Anmäl
2016-05-20 20:04 #9 av: Banjoman

... varvid jag dessutom kopplade in mottagare och batteri, och kollade att maximalt servoutslag ryms, vilket som synes är fallet! Pustar

Nota bene: roderoket sitter ännu inte fast i roderaxeln, och rodret vrids alltså inte bara för att oket gör det, men vad gället att testa utslaget spelar det ju ingen roll. Nörd


Anmäl
2016-05-21 09:39 #10 av: bommen99

Jösses Banjoman, verkligen proffsiga o snygga modifieringar du gör. Mycket imponerande Tummen upp

//håkan

Anmäl
2016-05-22 11:00 #11 av: Banjoman

#10 Tusen tack skall du ha! Glad

Jag fortsätter för övrigt med just en liten modifiering: mellanstycket (vertikalbiten) till servohållaren passar ju som sagt var inte så bra i hop med sladdutgången på det servo jag har valt, och jag har därförbestämt mig för att byta ut det enkla originalmellanstycket mot två kopior i snäppet tunnare plywood, att monteras på var sin sida om servot i stället för runt om detsamma.

Till detta ändamål kapade jag därför till ett par mindre bitar 4 mm plywood, lade dem i perfekt linje med originalbiten längs de två längsta, raka kanterna, samt borrade och skruvade samman dem til en (temporär) kloss.


Anmäl
2016-05-22 11:02 #12 av: Banjoman

Det var sedan en enkel sak att såga ut de nya bitarna i bandsågen ...


Anmäl
2016-05-22 11:04 #13 av: Banjoman

... med originalbiten som mall.

Efter avklarad sågning putsades det hela till slutgiltig form medan bitarna fortfarande var sammanskruvade, varefter de enkelt kunde plockas isär ...


Anmäl
2016-05-22 11:06 #14 av: Banjoman

... och epoxylimmas på plats mot överstycket. Vinkelpassbitarna hjälper till att ge exakt parallellitet mellan de bägge mellanstyckena, liksom de skapar tillräcklig stabilitet i det hela för att tillåta ordentlig nedtyngning utan risk för att något viker sig eller kommer snett under det att limmet härdar.


Anmäl
2016-05-22 11:22 #15 av: Banjoman

Under gårdagens byggande blev det dessutam att ta ett ganska stort kliv bakåt – jag konstaterade nämligen, i samband med att jag skar en M3-gängai roderaxeln, att roderbladets infästning i densamma inte var tillfyllest stark, så givet att rodret på en segelbåt utsätts för ganska starka sidokrafter blev det till att damma av den plan B jag gått och funderat på de senaste veckorna!

Sedan jag först borrat tre stycken 0,7 mm hål genom axeln ner i roderbladet limmade jag fast bladet i axeln på nytt med epoxy, och satte det att härda, något det alltjämt är i färd med.


Anmäl
2016-05-22 11:25 #16 av: Banjoman

Under tiden skar jag till tre remsor 0,25 mm mässingsplåt, samt borrade ett 0,7 mm hål genom deras mittpunkt.

I två lagoma spillbitar trälist satte jag sedan ett 0,7 mm mässingsstift, att utgöra axel ...


Anmäl
2016-05-22 11:26 #17 av: Banjoman

... kring vilken mässingsremsorna kan rotera så att ena änden gradvis tittar upp ovanför träbitarna.

Detta spändes så fast i det lilla maskinskruvstycket ...


Anmäl
2016-05-22 11:28 #18 av: Banjoman

... varpå den uppstickande mässingsplåten filades ner till dess den var i plan med träklossarnas ovankant.


Anmäl
2016-05-22 11:29 #19 av: Banjoman

Genom att rotera styckena ett kvarts varvi taget och upprepa proceduren fick jag tre likadana, jämt avfasade mässingsremsor vilka kommer utgöra råämnen för nästa steg i genomförandet av roderplan B ... men till detta återkommer jag vid ett senare tillfälle!


Anmäl
2016-05-22 11:31 #20 av: Banjoman

Under tiden tror jag att jag, innan jag fortsätter bygga, skall sätta ev en timme eller så för att städa lite på arbetsborden – det börjar bli ganska rörigt där nu ... Oskyldig


Anmäl
2016-05-22 16:31 #21 av: Banjoman

En snabb koll av servohållaren så här långt visar att det hela, åtminstone i det hrä stadiet, är satt samman tillfyllest i våg. Pustar

Innan jag fortsätter med att limma dit understycket vill jag ha rodret permanentmonterat, så att jag kan fasa in de kanter på hållaren som skall limmas mot skrovet med vederbörlig hänsyn tagen till roderaxeln excakt så som den kommer att sitta ... Nörd


Anmäl
2016-05-24 18:25 #22 av: Banjoman

Efter mycket funderande fram och tillbaka, samt testande i handen av den nya roderlimfogen, besämde jag mig för att inte förstärka rodret med band – det skulle se betydligt mindre strömlinjeformat ut – utan nöjde mig med att stifta axeln vid bladet bakifrån på flera punkter ...


Anmäl
2016-05-24 18:26 #23 av: Banjoman

... och limmade sedan fast roderskäddan i kölen med en mindre mängd 24-timmarsepoxy utvändigt ...


Anmäl
2016-05-24 18:27 #24 av: Banjoman

... samt gjöt in skäddans tånge i en redig mängd av samma lim på skrovets insida, bakom en liten damm av Milliput.


Anmäl
2016-05-24 18:29 #25 av: Banjoman

Sedan limmet fått härda över natten var det i dag dags att dels mjuka upp övergången mellan köl och skädda med hjälp av lite Milliput ...


Anmäl
2016-05-24 18:31 #26 av: Banjoman

... samt att initialfästa röret till roderaxeln med mer Milliput. När servohållaren också kommit på plats skall den här fogen ytterligare bättras på med epoxy, men till dess får det räcka med en infästning som fixerar röret i läge, och helt fyller ut och sätter igen hålet där det passerar genom skrovet.


Anmäl
2016-05-25 21:38 #27 av: Banjoman

Arbetet med servohållaren fortsätter med ett block där röret till roderaxeln skall vila i ett inflikat, halvrunt spår; för att vara säker på rätt passning får limfogen härda med ett likadant rör i rätt läge.


Anmäl
2016-05-25 21:39 #28 av: Banjoman

Därefter kunde understycket också limmas på plats ...


Anmäl
2016-05-25 21:41 #29 av: Banjoman

... och samtliga huvudlimfogar förstärkas med några små träskruv. I och med detta var hållaren färdig ...


Anmäl
2016-05-25 21:46 #30 av: Banjoman

... och kunde den initialfixeras på plats med en blandning av Milliput och 24-timmarsepoxy.

När detta har härdat skall det hela ytterligare bättras på med ännu mer Milliput och epoxy,  till dess allt utrymme mellan hållaren och skrovet är fyllt med antingen det ena eller det andra, men det får vänta tills i morgon – som det är nu sitter servot i precis rätt läge, så det är bättre, tycker jag, att inte i onödan peta på'at och sedan behöva justera in det hela på nytt.


Anmäl
2016-05-27 17:54 #31 av: Banjoman

Sedan ytterligare en vända med epoxy och Milliput applicerats, och fått härda i 24 timmar, var det i dag dags att fixera roderoket.

Som redan nämnts skar jag häromdagen en M3-gänga på roderaxelns översta del, och kan således komplettera själva oket med några M3-muttrar i mässing ...


Anmäl
2016-05-27 17:57 #32 av: Banjoman

... och en av dem ville jag intialt löda fast i okets undersida.

Efter att noga ha putsat och avfettat alla delar tog jag därför fram en bit 3 mm aluminiumrör, och skar en 3 mm-gänga i dess ena ytterände. Därvidlag stack jag in ett 2 mm mässingsrör i aluminiumröret, för att hindra dess väggar från att kollapsa under trycket från gängstålet.


Anmäl
2016-05-27 17:59 #33 av: Banjoman

Med hjälp av aluminiumröret gick det sedan geswchindt att hålla ok och mutter i rätt lägen visavi varandra, samt att spänna upp dem i ett maskinskruvstycke med några spillbitar trä emellan för att hindra skruvstycket från att agera värmeabsorbator ...


Anmäl
2016-05-27 18:01 #34 av: Banjoman

.. och så, med hjälp av flux och kapillärkraft, löda fast muttern i oket.

Eftersom lödtennet inte fäster i aluminium var det sedan hur enkelt som helst att skruva loss röret, och sedan rensa gängorna från överflödstenn med en gängtapp.


Anmäl
2016-05-27 18:10 #35 av: Banjoman

I nästa steg skruvade jag på en mutter underst på roderaxeln, och därefter oket ovanpå det. Efter att ha penslat på lite flux justerade jag in okhöjden och satte servooket och stötstängerna på plats för att hålla det hela i rätt läge. Den undre muttern drogs sedan upp igen till dess de bägge satt tajt samman.

Jag passade också på att kolla att skrovet stod i våg, och konstaterade därvidlag att det behövde lyftas upp lite grann på styrbords sida. En 2 mm list under stativet om styrbord ordnade den saken ...


Anmäl
2016-05-27 18:12 #36 av: Banjoman

... varefter jag fäste en påse med 150 gram blyhagel i roderbladet för att hålla det lite stadigare i exakt lod. Visst kan man när man seglar justera rodervinkeln med hjälp av trimningsfunktionen på radiostyrningen, men det är ju bättre att sträva efter riktigast möjliga resultat från början, och på det här viset bör rodret sitta så nära rätt lod som jag kan åstadkomma.


Anmäl
2016-05-27 18:15 #37 av: Banjoman

Sedan oket först lötts fast i roderaxeln och den understa muttern satte jag dit ytterligare en M3-mutter samt två M2-muttrar ovanpå det hela, och lödde fast även den, varmed hela roderkonstruktionen är färdig!

Näbbtången tjänade förstås som värmeabsorbator – jag hade lödstationen ställd på max (450 grader) och ville inte riskera att varken skrov eller roderblad började smälta, något som inte heller skedde. Pustar


Anmäl
2016-05-27 18:17 #38 av: Banjoman

Ett snabbt test gav sedan vid handen at jag med normalinställning av servorörelsen får ett roderutslag på +/- 45 grader. Jag skulle tro att det är lite väl mycket, och attd et kan vara en god idé att begränsa servoutslaget till, säg 70 procent eller så, men det har jag ju gott om tid att fundera över!


Anmäl
2016-05-27 20:13 #39 av: Puttejonsson

Så himla snyggt  Tummen upp

Anmäl
2016-05-27 20:38 #40 av: Skalski

#37 Proffsigt!! Tummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2016-05-29 19:04 #41 av: Banjoman

#39 & #40 Tusen tack skall ni ha!

Helgen har mest gått åt till andra övningar (banjo, t.ex.) än modellbygge, men lite framåt har det ändå fortsatt; så har jag t.ex. fått limmat dit behövliga passbitar i öppningen i det plywoodstycke som skall utgöra segelvinschhållare, på det att jag får en lagom tajt passning mot vinschen i fråga ...


Anmäl
2016-05-29 19:08 #42 av: Banjoman

Jag har också börjat fixa med de bägge block som skall bilda ytterligheterna i segelvinschkretsloppet. På just den punkten bestämde jag mig i ett tidigt skede för att byta ut de medföljande lite småklumpiga blocken i vitmetall mot bättre grejor.

Detta kräver dock en lätt ytterligare modifikation av roderservohållaren, för att ge densamma en lodrät framkant. Jag limmade därför dit en bit plywood under servot ...


Anmäl
2016-05-29 19:12 #43 av: Banjoman

... och fyllde sedan på med två ytterligare bitar plywood, på vilka jag sågat en fas i 45 graders vinkel. Sammantaget gav detta en lodrät framkant, i vilken utbytesblocket (som för övrigt är av CAP Maquettes förträffliga tillverkning, i förnicklad mässing och med kullagrad skiva) helt geschwindt kunde skruvas fast.


Anmäl
2016-05-30 21:17 #44 av: Banjoman

Med det aktre blocket till skotslingan på plats kunde jag rigga upp för inpassningen av såväl segelvinschhållaren, midskepps, som hållaren för det främre skotslingeblocket i fören ...


Anmäl
2016-05-30 21:18 #45 av: Banjoman

... samt fästa dessa bägge bitar på plats, ånyo med hjälp av Milliput och 24-timmarsepoxy.


Anmäl
2016-06-02 22:18 #46 av: Banjoman

Sedan allting härdat monterade jag även det förliga blocket ...


Anmäl
2016-06-02 22:18 #47 av: Banjoman

... liksom segelvinschen ...


Anmäl
2016-06-02 22:19 #48 av: Banjoman

... samt riggade skotningsslingan.


Anmäl
2016-06-02 22:25 #49 av: Banjoman

Kommen så här långt insåg jag att jag hade begått ett allvarligt feltänk, i det jag med flit och avsikt avvikit från instruktionerna i form av ritningen.

Av den senare (se t.ex. föregående bild!) framgår nämligen att styrbordssidan av slingan måste löpa ovcanför vinschtrumman – annars kommer närmligen försegelskoten, vars angöringspunkt på slingan sitter akter om trumman, riskera att dras in i den senare om de i något skede kommer att slacka! Förskräckt

Mitt feltänk bestod i att jag fått för mig att slingan borde ligga i en så rak linje som möjligt mellan de bägge blocken, för att inte riskera att hoppa av från trumman, men det är alltså alls inte fallet!

Lägger man den i en sådan rak linje hamnar nämligen som synes (närmast i bild) den fria styrbordssidan (dvs. som inte alls går runt trumman) av sig själv under trumman!


Anmäl
2016-06-02 22:26 #50 av: Banjoman

Som vanligt när man gjort fel gäller förstås gör om, gör rätt, så jag kalkerade formen på blockhållaren från ritningen och förde över den till en spillbit plywood ...


Anmäl
2016-06-02 22:29 #51 av: Banjoman

... samt sågade ut, passade in och limmade fast en ny blockhållare; denna gång i rätt läge enligt såväl ritning som praktiskt testande!

Den vertikala plywoodbiten är bara tillfälligt ditsatt för att utgöra mothåll, och därmed underlätta justering i horisontalled samt ditlimning utan risk för att hållaren skall halka i väg akteröver innan Milliput och epoxy har härdat ... Nörd


Anmäl
2016-06-02 22:30 #52 av: Banjoman

När den nya hllaren sedan satt stadigt på plats kunde blocket monteras och slingan riggas på nytt ...


Anmäl
2016-06-02 22:30 #53 av: Banjoman

... denna gång med bättre resultat vad beträffar slingans frigång ovanför vinschtrumman. Cool


Anmäl
2016-06-02 22:34 #54 av: Banjoman

I och med detta är segelvinschen och skotslingan installerade. Ett snabbt test gav vid handen att 100 % servoutslag ger en väl lång förflyttning – bortåt 350 mm – varför servoinställningen på sändaren justerades ner till 65 % på bägge håll. Full spakrörelse ger då en slingrörelse på +/- 275 mm, vilket borde vara ganska lagom. Slutgiltig inställning får vänta till dess mast, bommar och skot är på plats och det går att avgöra exakt hur lång rörelse som behövs.


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.