Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Bygglogg: Moonbeam -- del 17

2016-12-01 08:50 #0 av: ElLobo

Bygget går vidare.



Banjoman bygger vidare på sitt fartyg.

Länkar till tidigare tråddelar:

Anmäl
2016-12-01 21:15 #1 av: Banjoman

Efter att ha kapat toppmastämnet till lagom längd, samt skyddat det med tejp där spännhylsan skall dras åt, satte jag upp toppmasten i svarven och svarvade ena änden gradvis smalare.


Anmäl
2016-12-01 21:22 #2 av: Banjoman

Jag svarvade dessutom ett intag i nederändan över vilken en bit 10 mm mässingsrör passade helt lagom, varefter jag borrade igenom såväl mässingshylsa som toppmast och till sist långsalningen, där sprinten skall skjutas igenom som tillåter toppmasten att fixeras i riggat läge. Vitsen med mässingshylsan är förstås att ge ökad hållfasthet åt sprinthålet, jämfört med om det bara skulle suttit genom träet ... Nörd


Anmäl
2016-12-01 21:25 #3 av: Banjoman

Här ses sedan hela salningen (med övre vantfästet utelämnat) torrpassad ...


Anmäl
2016-12-01 21:26 #4 av: Banjoman

... och här masten i sin helhet – totalt ungefär 135 cm hög över däck!


Anmäl
2016-12-01 21:57 #5 av: petzon

Snyggt, finurligt och utförligt dokumenterat som vanligt. "Du får en annan stackare att känna sig fasligt enkel"

Anmäl
2016-12-04 22:06 #6 av: Banjoman

#5 Tusen tack skall du ha – även om jag har svårt att tycka att mina småpyssel med enkla material som trä och mässingsrör är särskilt mycket att jkomma med jämfört med sådant som scratchbyggda ångpannor ... men tack och lov är det ju ingen tävling å färde! PustarGlad

Hur som haver fortsätter jag att fasa rundhult i svarven! Nästa sådant till rakning blev bogsprötet ...


Anmäl
2016-12-04 22:07 #7 av: Banjoman

... där jag valde att inte sätta någon mässingsskoning i ändan, utan i stället fodrade sprinthålet med en kort bit 3 mm mässingsrör ...


Anmäl
2016-12-04 22:08 #8 av: Banjoman

... altjämt dock i syfte att förstärka det hela, och på sikt undvika det som med ett trärent hål torde varit oundvikligt, nämligen att det med tiden slits ovalt så att sprintsäkringen börjar glappa. Nörd


Anmäl
2016-12-04 22:10 #9 av: Banjoman

Noteras kan också att där masten är högrest och smäcker får bogsprötet nog snarare klassas som knubbigt och kort! Skämtar


Anmäl
2016-12-06 22:30 #10 av: Banjoman

Häromdagen köpte jag ju mässingsrör i klenare tumstorlekar, dels för att kunna använda som sprintfoder till 2,5 mm mässingsstång – eller i alla fall nästan. Innerdiametern på 1/8"-röret är 2,46 mm, men efter att ha slipat bort ett par tiondels mm från stången passar den fint! Till detta återkommer jag dock längre fram ...


Anmäl
2016-12-06 22:34 #11 av: Banjoman

... för att i stället använda samma mässingsrör, samt det ett snäpp större (5/32") i vilket det andra passar precis för att skapa en förstärkning av bomjegofästet genom att borra ur hålen avsedda för bomjegon i vitmetallen till rätt diameter för att ta 1/8"-röret ...


Anmäl
2016-12-06 22:35 #12 av: Banjoman

... och sedan epoxy-limma samman det hela med en kortare bit 5/32"-rör som mothåll mellan beslagets käftar.


Anmäl
2016-12-06 22:35 #13 av: petzon

Det där kommer att bli hur bra som helst, med alla dina smarta och genomtänkta förstärkningar blir denna båt hur tålig som helst.

Anmäl
2016-12-06 22:38 #14 av: Banjoman

Sedan limmet härdat kunde hela beslaget limmas fast i rätt läge på masten – och av detta foto framgår också varför jag valde att använda ett 1/8" rör till jegoaxeln – den är nämligen några tiondels millimeter för grov för att gå i ett 3 mm rör med innerdiametern 2,1 mm, men skulle sitta för löst i ett 4 mm rör med innerdiametern 3,1 mm. I 1/8"-tummaren passar den däremot perfekt! Nörd


Anmäl
2016-12-06 22:46 #15 av: Banjoman

#13 Tack skall du ha! Hur tålig som helst vet jag nu inte – starka är inte grejorna – men det kommer förhoppningsvis bli tillräckligt! Jag vet ju av erfarenhet att såväl vitmetall som trä är relativt mjuka material, och litade jag bara på dem skulle med tiden diverse hål komma att bli smått ovala, med ty åtföljande glapp; mässing är ju inte heller härdat stål precis, men för den normala användning jag tänker mig borde det vara mer än nog slitstarkt! Cool

Hur som haver: den här veckan blir det begränsat med byggmöjligheterna, ity samfälligheten är i färd med att uppgradera elinstallationen i fastighetens gemensamma delar, till vilka hör mitt hobbyrum (som jag ju hyr av samfälligheten). För ögonblicket har jag därför inga fungerande väggurtag, och således bara (otillräcklig) takbelysning samt noll möjlighet att ansluta elverktyg.

För all säkerhets skull har jag också valt att plocka upp i alla fall skrovet i lägenheten – en olycka är så lätt skedd när folk håller på och jobbar i lokalen – och jag passade därför på att provväta skrovet i badkaret, och kolla vattenlinjen ...


Anmäl
2016-12-06 22:47 #16 av: Banjoman

... som ser ut att ha hamnat helt rätt! Pustar


Anmäl
2016-12-07 13:28 #17 av: 91Karlsson

Ett flytande mästerverk i min mening:) /Erik

Anmäl
2016-12-07 17:41 #18 av: mike gbg

ett vackert bygge och väldigt intressant att se dina lösningar på mastifästningarna

Anmäl
2016-12-11 20:56 #19 av: julle doris

Snyggt och välbyggt

Anmäl
2016-12-19 19:26 #20 av: Banjoman

#17–#19 Tusen tack skall ni ha! Glad

Det har varit lite tyst här i tråden ett tag nu – jag har på sistone hunnit med att bygga en del, men inte riktigt hittat tiden för att ajourföra byggloggen. Härmed bättring på den punkten!

Efter lyckat flyttest, och sedan elektrikerna blivit färdiga i hobbyrummet, var det dags att börja bygga igen, varvid jag inledde med att borra för och provskruva på plats de bägge fästena till bogsprötet.


Anmäl
2016-12-19 19:28 #21 av: Banjoman

Därefter var det dags att blåsa färg på mastfästet, bogsprötsringarna samt de tre skotgenomföringarna ...


Anmäl
2016-12-19 19:29 #22 av: Banjoman

... vilka alla fick ett skikt grundfärg samt två skikt blankvit färg.


Anmäl
2016-12-19 19:30 #23 av: Banjoman

Jag borrade också masten för och limmade på plats en bit 1/8"-rör ...


Anmäl
2016-12-19 19:31 #24 av: Banjoman

... som fästpunkt för sprinten till vantspännarringen.


Anmäl
2016-12-19 19:32 #25 av: Banjoman

Sedan färgen torkat epoxylimmade och skruvade jag bogsprötsringarna på plats ...


Anmäl
2016-12-19 19:33 #26 av: Banjoman

... och när limmet i sin tur härdat fyllde jag i skruvskallarna med Milliput.


Anmäl
2016-12-19 19:34 #27 av: Banjoman

Även bomfästet på masten fick en omgång Milliput i återstående skarvar mellan delarna, liksom den ytterligare säkrades mot masten medelst en genomförd M3-bult ...


Anmäl
2016-12-19 19:35 #28 av: Banjoman

... varefter även mastfästet epoxylimmades och bultades på plats.


Anmäl
2016-12-19 19:36 #29 av: Banjoman

Milliputfyllningarna på bogsprötsinfästningen målades sedan vita även de.


Anmäl
2016-12-19 19:40 #30 av: Banjoman

Därefter var det dags att börja titta på undre salningsfästet. I detsamma skall nämligen sitta en vantspridare, till vilken med byggsatsen följde två spridarfästen i vitmetall.

Dessa fann jag vara i klenaste laget, och bedömde jag därtill som svåra att på ett betryggande vis fästa mot salningen.

Jag bestämde mig dörför för att tillverka stabilare doningar av mässing, men började med att skära en M2-gänga på de därför avsedda fästhålen, samt att dra igenom ett par 6 mm långa M2-bultar.


Anmäl
2016-12-19 19:41 #31 av: Banjoman

Därefter lödde jag samman två bitar 2x8 mm mässingplattstång ...


Anmäl
2016-12-19 19:41 #32 av: Banjoman

... mätte ut och punsade ...


Anmäl
2016-12-19 19:42 #33 av: Banjoman

... samt borrade ...


Anmäl
2016-12-19 19:43 #34 av: Banjoman

... två 2,5 mm hål med ca 10 mm avstånd mellan respektive centrum.


Anmäl
2016-12-19 19:43 #35 av: Banjoman

Därefter sågade jag itu stycket mitt emellan de bägge hålen, samt bultade samman de bägge resulterande bitarna ...


Anmäl
2016-12-19 19:45 #36 av: Banjoman

... slipade de tre relevanta ytorna jämna, borrade ett 1,6 mm hål mitt i respektive kortsida ...


Anmäl
2016-12-19 19:46 #37 av: Banjoman

... och skar till sist M2-gängor även i dessa bägge hål.


Anmäl
2016-12-19 19:46 #38 av: Banjoman

Med detta gjort grovkapade jag överskottet ...


Anmäl
2016-12-19 19:47 #39 av: Banjoman

... samt filade och slipade återstoden halvrund upptill.


Anmäl
2016-12-19 19:48 #40 av: Banjoman

Sedan var det bara att dra dit de nya spridarfästena i de bägge M2-bultarna, och skjuta en 2,5 mm mässingsrundstång genom de därför avsedda hålen ...


Anmäl
2016-12-19 19:49 #41 av: Banjoman

... samt torrpassa det hela på masten.


Anmäl
2016-12-19 19:50 #42 av: Banjoman

För att få slutresultatet lite snyggare satte jag upp fästena på en träkloss md hjälp av lite dubbelhäftande tejp och slipade dem ca 0,8 mm tunnare ...


Anmäl
2016-12-19 19:51 #43 av: Banjoman

... samt rundade av kanterna och fixerade dem därefter mot salningsfästet med hjälp av både bult och epoxy.


Anmäl
2016-12-19 19:57 #44 av: Banjoman

Enligt instruktionerna skall blocken till den löpande riggen fästas i salningen med hjälp av horisontala öglor, tillbockade av mässingsrundstav, men detta skulle inte fungera så bra med de kvalitetsblock jag köpt för att ersätta de ganska klumpiga medföljande, som är gjutna i vitmetall, eftersom schackeln i de nya blocken behöver en vertikalt orienterad fästpunkt.

Jag beslöt därför att borra behövlig mängd 1,6 mm hål, och sedan försiktigt dra dit ögleskruvar i stället. Försiktigt var ordet – vitmetallen gör såpass mycket mosttånd att det är lätt hänt att dra av ögleskruven, men med långsamt lirkande gick det till sist bra.

De bägge ögleskruvar som sitter där salningsfästena skall limmas mot masten får gå igenom, så att de när det blir dags kommer ytterligare säkra fästena mot mastträet ...


Anmäl
2016-12-19 19:59 #45 av: Banjoman

... men i den ända där toppmasten skall kunna löpa fritt fick jag förstås kapa och slipa bort det överskjutande; de återstående gängorna tillsammans med en dutt epoxy torde dock hålla mer än tillräckligt.


Anmäl
2016-12-19 20:01 #46 av: Banjoman

Sedan vantspridaren kapats till rätt längd fäste jag den såväl som ändstyckena med kapillärapplicerat tunn-CA. För säkerhets skull borrade jag dock 1,2 mm hål rakt ner genom fäste och spridare, satte i sprintar av motsvarande mässingsrundstång samt lödde fast desamma.


Anmäl
2016-12-19 20:02 #47 av: Banjoman

På framsidan av nedre salningfästet tillverkade jag en halkip av bockad mässingsrundstång, samt fyllde igen några gjutningsmistor i vitmetallen med Milliput.


Anmäl
2016-12-19 20:06 #48 av: Banjoman

På nedre delen av masten skall det till mer mässingsstångslöjd, och för att vara säker på att borra allt i rätt kvarter mätte jag mastens diameter (12,4 mm), räknade ut dess omkrets (≈38,96 mm) samt ritade fyra streck mked +/- 9,75 mm mellanrum på en bit maskeringstejp som sedan fästes mot en på masten inritad baslinje.

Sedan gick det nog så geschwindt att mäta in, markera och borra för de tre knapar samt tvenne halkipar av 1,5 mm mässingsrundstång som skall till.


Anmäl
2016-12-19 20:07 #49 av: Banjoman

Medan epoxyfogen till den första kanpen härdade ...


Anmäl
2016-12-19 20:07 #50 av: Banjoman

... målade jag de tre huvudbeståndsdelarna till salningen ...


Anmäl
2016-12-19 20:08 #51 av: Banjoman

... med det sedavnliga skiktet vit grundfärg samt de ty åtföljande bägge skikten blankvit täckfärg.


Anmäl
2016-12-19 20:10 #52 av: Banjoman

De två halkiparna limmades också på plats, liksom ämnena till de bägge återstående knaparna, de senare i form av två 38 mm långa bitar 1,5 mm mässingsrundstångm, stucken jämt igenom hål rakt genom masten ...


Anmäl
2016-12-19 20:11 #53 av: Banjoman

... och sedan även denna epoxyomgång härdat kunde knapämnesändarna bockas till önskad form.


Anmäl
2016-12-19 20:12 #54 av: Banjoman

 I och med detta var grundarbetet med masten färdigt, varför jag lade upp den så att säga på mage i snickarbänken ...


Anmäl
2016-12-19 20:14 #55 av: Banjoman

... och efter noggrann montering av toppmasten och de bägge salningsfästena epoxylimmades det undre av dessa på plats, med gravitationen (understödd av en liten påse blyhagel hängd i halkipsöglan) tillhjälp för att hålla det hela i rätt position under det att epoxyn härdade ...


Anmäl
2016-12-19 20:16 #56 av: Banjoman

... varefter mast och toppmast kunde sättas på plats i mastfästet för kontroll att allt blivit som det skulle. Tack och lov var så fallet – även utan vant och stag står masten i så gott som perfekt vinkel i såväl lång- som tvärskeppsled! Pustar


Anmäl
2016-12-19 20:23 #57 av: Skalski

Übersnyggt... som vanligt! Tummen upp

Anmäl
2016-12-19 22:22 #58 av: petzon

Kan inte annat än hålla med Skalski. Ett tips för krävande gängoperationer såsom i #44 är att använda skärvätska, som kyler och smörjer, sprit såsom T-röd fungerar kanon och lämnar inga rester som behöver tvättas bort.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.