Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Bygglogg: Moonbeam -- del 16

2016-11-10 22:47 #0 av: ElLobo

Byggloggen går vidare.



Banjoman bygger vidare på sitt fartyg.

Länkar till tidigare tråddelar:

Anmäl
2016-11-11 17:18 #1 av: Banjoman

Så! Nu är skrovet på torken ...


Anmäl
2016-11-11 17:20 #2 av: Banjoman

... och hobbyrummet iordningplockat efter målningsarbetet, och i alla fall hjälpligt städat – det är smått otroligt vilka mängder ljuslila (rött blandat med blått ger lila) färgdamm som landat på alla tänk- och otänkbara ytor de senaste veckorna ... Galen


Anmäl
2016-11-14 21:20 #3 av: Banjoman

Jag kommer inte ha säskilt mycket (läs: knappt någon alls) byggtid de närmaste veckorna, men har i alla fall börjat putsa på vitmetalldelarna till fästet till storbommen liksom de som hör till salningen, dvs. några av de viktigare bitarna som hör till mast och toppmast.

Givet tidigare erfarenheter av vitmetall för bärande delar har jag långt gångna planer på förstärkande mässingsövningar; här t.ex. i form av i varandra passande rör förenade med mastfoten ... Nörd


Anmäl
2016-11-21 09:31 #4 av: julle doris

Håller med om vitmetall jag brukar byta ut det och byta till mässing

Anmäl
2016-11-22 10:35 #5 av: Banjoman

#4 Vitmetall är alls inte oanvändbart, och duger förstås utmärkt till sådana i huvudsak dekorativa detaljer som ändå skall målas.

Det fungerar också i belastade positioner under förutsättning att bitarna i fråga är tillräckligt kraftiga och/eller solida, men jag har av erfarenhet lärt mig att se kritiskt på alla sådana delar, och att i mån av behov antingen byta ut eller förstärka dem med stadigare grejor i t.ex. mässing.


Anmäl
2016-11-28 21:17 #6 av: Banjoman

Efter två och en halvveckas bygguppehåll – släktbesök, plättlaggskliande och andra bestyr har kommit emellan – törs jag tro och hoppas att klarlacken i skrovets botten är torr nog att tåla trycket mot stället, och jag vände således hela apparaten rätt igen; förhoppningsvis nu för gott ...


Anmäl
2016-11-28 21:18 #7 av: Banjoman

... och även om jag inte är helt och hundraprocentligt nöjd med målningsarbetet så får det duga nu. Ja, dvs. några småfix återstår att hantera när det blir dags att klarlacka däcket, men annars så ... Galen


Anmäl
2016-11-28 21:25 #8 av: Rone

Riktigt tjusigt skrov, tycker målningsjobbet ser mycket bra ut!

Anmäl
2016-11-28 21:29 #9 av: Banjoman

I alla fall. Innan det är dags att lägga klarlack även på däcket vill jag ta upp alla de hål som behövs för däcksdetaljerna, och först ut på denna punkt är mastfoten.

Enligt byggsatsinstruktionerna skall maständan stickas genom den 9 mm höga mastfoten i vitmetall och vidare 12 mm ner i ett hål borrat i den underliggande stödklossen av trä.

Detta tror jag inte blir riktigt så starkt och stabilt som önskvärt vore, och jag har därför bestämt mig för att fixa förstärkning i form av mässingsrör. Det första av dessa skall sättas som foder i stödklossen, och det grundhål jag tidigare tagit upp i den samma var det nu dags att utvidga till god passning med hjälp av ett frässtift i rotationsverktyget.


Anmäl
2016-11-28 22:13 #10 av: Banjoman

Efter att ha fräst upp kanten på hålet till precis rätt diameter toh jag sedan bit för bit upp även på djupet, under det att jag kollade vinkeln mot den på ritningen angivna till dess röret gick ner fullt och helt i hålet, och när man sedan släppte det med handen behöll rätt grad av lutning.


Anmäl
2016-11-28 22:14 #11 av: Banjoman

Därefter passade jag in mastfoten i vitmetall på röret, satte upp det hela i maskinskruvstycket samt borrade genom såväl fot som rör med ett 2,5 mm borr ...


Anmäl
2016-11-28 22:16 #12 av: Banjoman

... vilket gav ett hål för mastsprinten (den som ses här är bara en arbetsvariant; den egentliga sprinten kommer ha samma diameter, men vara lite diskretare till storleken).


Anmäl
2016-11-28 22:17 #13 av: Banjoman

Därefter prickade jag ut mastfotens bulthål med hjälp av en tunn syl ...


Anmäl
2016-11-28 22:18 #14 av: Banjoman

... skar M2-gängor i bulthålen i foten ...


Anmäl
2016-11-28 22:19 #15 av: Banjoman

... samt borrade och skar gängor i de motsvarande hålen ner i maststödsklossen ...


Anmäl
2016-11-28 22:19 #16 av: Banjoman

... så att mastfoten inte bara kommer limmas utan även bultas mot däcket.


Anmäl
2016-11-28 22:22 #17 av: Banjoman

Enligt bygginstruktionerna skall foten fästas med träskruv, vilket givetvis skulle givit ett starkare förband än gängor skurna i trä, men bultskallar ser mycket snyggare ut, tycker jag, och med mässingsfodret och ett schysst epoxylim kommer det hela bli starkt nog ändå; även bultarna kommer jag förstås extrasäkra med en liten klick epoxy i varje hål.


Anmäl
2016-11-28 22:23 #18 av: Banjoman

Permanentinfästningen blir dock en senare fråga; nu markerade jag i stället en linje 3 mm ovanför mastfotens ovankant med hjälp av just 3 mm bred washitejp ...


Anmäl
2016-11-28 22:24 #19 av: Banjoman

... och kapade sedan röret utefter denna linje ...


Anmäl
2016-11-28 22:24 #20 av: Banjoman

... och hade därmed grunden klar till mastfot med foder ...


Anmäl
2016-11-28 22:26 #21 av: Banjoman

... i vilka ett mässingsrör i nästa mindre dimension passar perfekt.


Anmäl
2016-11-28 22:27 #22 av: Banjoman

Detta något klenare mässingsrör har, på någon tiondels millimeter när, precis samma diameter som mastämnet, så med fot och foder torrpassade kollade jag med hjälp av mastämnet att mastvinkeln alltjämt var den rätta ...


Anmäl
2016-11-28 22:29 #23 av: Banjoman

... varpå foder och fotring limmades samman med 24-timmarsepoxy (sprinten är förstås inte fastlimmad, utan bara instucken för att säkra passningen mellan de bägge sammanlimmade delarna).


Anmäl
2016-11-28 22:31 #24 av: Banjoman

Efter maten, när limmet grundhärdat såpass att mastfotensemblen tålte att hanteras igen, tog jag så fram mikrosvarven, och centrumborrade ett 2,5 mm hål i ena änden av mastämnet ...


Anmäl
2016-11-28 22:35 #25 av: Banjoman

... samt fäste en bit 2,5 mm mässingsrundstång i hålet med hjälp av en klick tjock-CA, så att det gick att sätta upp mastämnet i svarven nutan att behöva klämma sönder ändan i chuckkäftarna.

Masten är givetvis alldeles för lång för att kunna spännas upp i en så liten svarv, men genom att låta den vila i vaggan som kan ersätta pinolen, och med lite skumplastduk som skydd mot vaggan, gick det att köra den på lågt varvtal ...


Anmäl
2016-11-28 22:35 #26 av: Banjoman

... samt  svarva ner de första 19 mm av ämnet med +/- 0.7 mm ...


Anmäl
2016-11-28 22:37 #27 av: Banjoman

... så att det gick att skjuta in ämnet i en lagom lång bit av det mindre mässingsröret ...


Anmäl
2016-11-28 22:44 #28 av: Banjoman

.... som i sin tur som redan nämnts passar precis i foderröret!

Jag har kunnat konstatera att hela mastämnet om man jämför med de mått som anges på ritningen är något för kort – 898 mm i stället för de 913 mm det borde vara – vilket innebär att den här mässingsskoningen inte bara är en förstärkning och ger exaktare passning. Den är också ett smidigt sätt att något lite förlänga mastämnet, närmare bestämt med cirka 11 mm, så att hela masten kommer bli bara 4 mm för kort, vilket borde ligga inom felmarginalen för att seglen skall passa. Tomrummet i mässingsskoningens underkant kommer jag sedan fylla med Milliput, så att det hela blir så solitt som möjligt. Nörd


Anmäl
2016-11-28 22:45 #29 av: Banjoman

Som avslutning på byggkvällen kollade jag en sista gång att masten när man sätter den på plats utan dess vidare passning eller pyssel av sig själv står i rätt vinkel ...


Anmäl
2016-11-28 22:48 #30 av: Banjoman

... varpå jag kunde plocka bort lappen med riktmärkena; detta ser ut att bli precis som jag tänkt när jag de senaste veckorna gått och fördrivit stunder av mitt bygglov med att fundera ut precis hur jag skulle gå tillväga med det som blev dagens id.


Anmäl
2016-11-30 20:37 #31 av: Banjoman

Bland det jag fick gjort i går var att fräsa ur spår i mastfotsringen för att skapa tillräcklig plats för bultskallarna när det så småningom blir aktuellt att fästa den i däcket; dessutom rundade jag av skarven mellan ring och mässingsrör med en linje Zap-A-Gap-CA ...


Anmäl
2016-11-30 20:45 #32 av: Banjoman

Medan mastfoten sattes att torka viadre började jag titta på masttoppen. De översta 6 mm av masten skall vara ca 8x8 mm i fyrkant för att hålla salningstoppen i rätt läge, och enligt instruktionerna skall detta åstadkommas genom att slipa masttoppen fyrkantig.

Som redan nämnts var dock mastämnet något för kort – från däcket till masttoppen skall den vara 901 mm, men även med den redan åstadkomna förlängningen nertill nådde den bara 894 mm, dvs 7 mm för kort. Jag beslöt mig därför att i stället förlänga masten med en kort bit 8x8 mm fyrkantstav!

Till det ändamålet centrumborrade jag först gradvis allt större hål i masttoppen, till dess jag hade ett sådant med 7 mm diameter som gick ca 40 mm ner i masten. Detta hål filade jag sedan fyrkantigt i åtminstone dess mynning ...


Anmäl
2016-11-30 20:45 #33 av: Banjoman

... varpå fyrkantlisten i sin tur filades och slipades mer eller mindre konisk ...


Anmäl
2016-11-30 20:47 #34 av: Banjoman

... till dess den passade i hålet i masten, och kunde limmas på plats. För att skydda det vid det här laget ganska tunna mastvirket lindade jag dessutom det hela så hårt jag kunde med maskeringstejp ...


Anmäl
2016-11-30 20:49 #35 av: Banjoman

Sedan gårdagkvällens limfog fått härda till i dag på eftermiddagen satte jag med hjälp av den överskkjutande biten fyrkantlist på nytt upp masten i mikrosvarven, och skalade bort +/- 0,7 mm från de översta 9 mm av den runda masten.


Anmäl
2016-11-30 20:51 #36 av: Banjoman

Kring masttoppen satte jag sedan en 10 mm lång bit mässingsrör, och kapade sedan fyrkantstaven till 6 mm ovanför mässingsrörets kant. Och si: en färdig mast som kommer nå precis 901 mm över däck ... Cool

Utöver att förlänga masten runda del med 1 mm har mässingsringen dessutom den ytterligare funktionen att förstärka och skydda masttoppen från att spricka om toppmasten under trycket av seglen skulle fresta för hårt på salningen ... Nörd


Anmäl
2016-11-30 20:53 #37 av: Banjoman

Med allt detta åstadkommet lyfte jag ned båten på golvet, samt satte mastfot och mast med salningstopp på plats och justerade mycket noga alltsammans till dess salningstoppen befann sig så parallellt med mittlinjen som jag bara kunde åstadkomma.


Anmäl
2016-11-30 20:57 #38 av: Banjoman

Sedan lyfte jag högst försiktigt upp skrovet på arbetsbordet igen, och började lika noga och försiktigt borra mig igenom även masten med de tidigare upptagna borrhålen till ledning.


Anmäl
2016-11-30 20:58 #39 av: Banjoman

Med handborrhållaren kom jag dock inte längre än till mitten från bägge håll, ity jag där stötte på patrull i form av den mässingsstång jag häromdagen limmat dit för att kunna sätta upp masten i svarven ... Galen

Med hjälp av rotationsverktyget kom jag dock igenom även denna hårda kärna, och masten kan nu med en sprint låsas i rätt läge mot mastfoten.


Anmäl
2016-11-30 21:02 #40 av: Banjoman

Dagens sista jobb blev sedan att fräsa ur de tre runda hålen i salningens topp- och bottenstycken liksom i salningsvantfästet till lagom passning mot mast respektive toppmast, och så torrpassa dem ...


Anmäl
2016-11-30 21:03 #41 av: Banjoman

Med även toppmasten torrpassad ser det hela nu ut så här ...


Anmäl
2016-11-30 21:29 #42 av: Skalski

Alldeles förträffligt stiligt utfört... på min ära!! :-O :-)

Anmäl
2016-11-30 22:13 #43 av: julle doris

Snyggt jobbat

Anmäl
2016-11-30 22:37 #44 av: MarkusN

Alltså... man blir ju gråtmild av allt fint hantverk! :-)

Anmäl
2016-11-30 22:51 #45 av: Banjoman

#42–#44 Tusen varma tack skall ni ha för de vänliga orden! Glad


Anmäl
2016-12-01 01:04 #46 av: Puttejonsson

Fantastiskt vackert och stiligt, samt vilken otroligt utförlig arbetsbeskrivning.
👍👍👍

Anmäl
2016-12-01 08:19 #47 av: Banjoman

#46 Stort tack skall du ha för dina blott alltför vänliga ord! Glad

Jag tycker det är roligt att sätta ord på mina funderingar kring bygget -- inte minst eftersomd et hjälper mig att tänka och planera framåt -- medan många bilder gör det lättare att förklara vad jag menar ...


Anmäl
2016-12-01 08:27 #48 av: bommen99

Håller med de andra, snyggt och pedagogiska ord/bilder. Kom att tänka på skruvarna i mässing som håller mastfoten. Antar att det inte finns "fransk-skruv" i rätt dim och i mässing, för i så fall hade det ju varit enklare. Bultskallar är ju snyggare och mer realistiska än philips eller spår.

//h

Anmäl
2016-12-01 08:33 #49 av: Banjoman

#48 Tusen tack skall du ha! Glad

Nej, jag har inte lyckats hitta mässingsträskruv i klena dimensioner med sexkantskalle, så det fick bli mikrobult i stället; som jag nämnde ovan innebär ju dessutom det faktum att mastringen och hålet nu förstärkts med en bit rör, och att allsammans givetvis skall epoxylimmas på plats också, att förbandet sammantaget tör bli mer än starkt nog. Cool


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.