Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

1. Airbrush och färg Allmänt Dekaler Die-Cast (färdiga modeller) Diorama Evenemang / Tävlingar / Utställningar Fartyg Figurer Figurspel, Warhammer, Flames Of War, The Lord... Flyg Fordon Fotogalleri Föreningar i Sverige Gissa vad...?! Gruppbyggen Köp / Sälj och Byt MJ - Modelljärnväg Månadens bygge Nyheter OT - Off Topic Om sajten och iFokus Pansar Pågående projekt RC - radiostyrt Recensioner Reseskildringar Rymd Science Fiction Tidskrifter / Referenslitteratur Tips & Råd Veckans bild What if
Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Bygglogg: Moonbeam -- del 7

2016-07-15 23:35 #0 av: ElLobo

Bygget går vidare.



Banjoman bygger vidare på sitt fartyg.

Länkar till tidigare tråddelar:

Anmäl
2016-07-16 17:57 #1 av: Banjoman

Roderarbetena fortsätter så med ditlödande av ett övre axellager, samt tillkapande av en ny axelhylsa ...


Anmäl
2016-07-16 17:58 #2 av: Banjoman

... varefter gängorna på såväl axeln ...


Anmäl
2016-07-16 17:59 #3 av: Banjoman

... som invändigt i roderoket och dess bägge låsmuttrar förtennades med lödtenn i avvaktan på slutmonteringen.


Anmäl
2016-07-16 18:00 #4 av: Banjoman

Innan något kan slutmonteras måste dock roderbladet göras färdigt, så jag började med att föra över bladbågens kurvatur till mittenbitten i den styrensandwich ur vilken roderbladet kommer att formas.


Anmäl
2016-07-16 18:01 #5 av: Banjoman

Ytterkurvan sågades därefter ut på bandsågen ...


Anmäl
2016-07-16 18:03 #6 av: Banjoman

... och innerkurvan klipptes geschwindt bort med en avbitartång, och det hela finputsades till dess de bägge bitarna passade snyggt och prydligt runt bågen.


Anmäl
2016-07-16 18:04 #7 av: Banjoman

Framkanterna på de bägge ytterbitarna fasades också, för att ge bättre anslutningen mot roderaxeln. Sedan var det bara att plocka fram det trögflytande Tamiyalimmet, och börja bre styrensmörgås ...


Anmäl
2016-07-16 18:05 #8 av: Banjoman

... till dess alla delar limmats samman, varefter de sattes i press under drygt fem kilo blyhagel, där de skall få stanna till i morgon.


Anmäl
2016-07-18 16:32 #9 av: Banjoman

Medan roderlimningen härdade klart stack jag emellan med att fästa ringar på vinschlinan, i vilka skoten så småningom skall hakas fast.

Jag hittade härförleden lagom stora ringar i ett stycke (dvs. utan öppning i ringen) i form av ringbultar av Aeronauts tillverkning; att öppna bultögonen och ta loss två ringar var förstås ett ögonblicks verk ...


Anmäl
2016-07-18 16:34 #10 av: Banjoman

I syskrinet hittade jag sedan en rulle extra kraftig polyestersytråd av Mölnlyckes lika klassiska som förträffliga  tillverkning ...


Anmäl
2016-07-18 16:36 #11 av: Banjoman

... vilken jag med hjälp av en synål stack igenom vinschlinan – det är ju av allra största vikt att fästpunkterna för skoten inte kan glida längs linan, utan sitter ordentligt fast där de är satta! Nörd


Anmäl
2016-07-18 16:38 #12 av: Banjoman

Ett antal stygn och knutar senare satt den första ringen (i vilken försegelskoten kommer hakas fast) stadigt på plats, till yttermera visso säkrad med några droppar CA-lim.


Anmäl
2016-07-18 16:41 #13 av: Banjoman

Även i andra änden av vinschlinan fästes en ring med samma teknik, i vilken storskotet så småningom kommer fästas.

Bägge ringarna placerades så att de kan röra sig tillräckligt långt för att klara 100% servoutslag; utifrån vad bygginstrukserna säger om behövlig grad av skotrörelse räknar jag dock med att i slutändan köra med +/- 65% servoutslag.


Anmäl
2016-07-18 18:14 #14 av: Banjoman

Jag har också fortsatt med rodret i dag: sedan det hela fått härda ordentligt hade jag ett solitt och starkt nytt roder ...


Anmäl
2016-07-18 18:15 #15 av: Banjoman

... som jag filade och slipade ...


Anmäl
2016-07-18 18:16 #16 av: Banjoman

... till en lagom strömlinjeform.


Anmäl
2016-07-18 18:18 #17 av: Banjoman

Dagens id rundades sedan av med att applicera Milliput i de springor som återstod i skarven mellan blad och axel ...


Anmäl
2016-07-18 18:18 #18 av: Banjoman

... varefter det hela lades åt sidan för att låta Milliput-spacklingen härda.


Anmäl
2016-07-18 19:18 #19 av: julle doris

Snyggt jobbat

Anmäl
2016-07-19 18:04 #20 av: Banjoman

#19 Tack skall du ha! Glad

Efter att ha slutpustat det färdiga rodret med allt finare torra och våta papper, gav jag mig på att innan det monteras också slipa bort skarven mellan skrovhalvorna under kölen.


Anmäl
2016-07-19 18:43 #21 av: Banjoman

Sedan var det dags att montera det nya rodret på riktigt!

Jag hakade således i det i skäddan, och hängde sedan en tyngd i bladet för att hjälpa till att hålla det hela i läge ...


Anmäl
2016-07-19 18:43 #22 av: Banjoman

... varefter jag sköt ner axelhylsan uppifrån så långt det gick att få den med mjuk fingerkraft.


Anmäl
2016-07-19 18:45 #23 av: Banjoman

Därefter lade jag – högst försiktigt! – en klutt 24 timmars-epoxy runt hylsans fot, satte an en längre bit 4 mm-rör och knackade likaledes mjukt och försiktigt ner hylsan ...


Anmäl
2016-07-19 18:46 #24 av: Banjoman

... till dess den mötte det övre lagret på roderaxeln.


Anmäl
2016-07-19 18:48 #25 av: Banjoman

Monteringen avslutade jag sedan med att bädda in axelhylsan i Milliput där den kommer ut ur skrovet. Det återstår alltämt att montera oket, men det får anstå till dess såväl epoxy som Milliput har härdat. Nörd


Anmäl
2016-07-19 18:50 #26 av: Banjoman

Med rodret monterat och et hela att åt sidan för att härda tog jag som nästa moment ity med att rigga skoten till vinschlinan.

I detta syfte satte jag en kaus i en säkerhetskrok, och spände sedan upp det hela med en skotlina i lövsågsbågen.


Anmäl
2016-07-19 18:54 #27 av: Banjoman

Jag stack sedan en synål med björntråd genom bägge tamparna alldeles intill kausen ...


Anmäl
2016-07-19 18:57 #28 av: Banjoman

och lade en bändsling med den teknik som rekommenderas av Harold A. Underhill i vol. 2 av hans förträffliga bok om fartygsmodellbygge.

Bändslingen säkrades därefter med en dos tunn-CA, varefter det hela – i det här fallet storskotet – kunde hakas i en av ringarna på på vinschlinan.


Anmäl
2016-07-19 18:58 #29 av: Banjoman

På storskotet följde i rask takt de bägge försegelskoten, bägge för övrigt hakade i samma ring ...


Anmäl
2016-07-19 19:00 #30 av: Banjoman

... varefter även denna del av den tekniska installationen var klar.


Anmäl
2016-07-20 17:06 #31 av: Banjoman

Sedan de i går applicerade fogmedlen härdat var det i dag dgas att runda av jobbet med ett nytt roder genom att montera även roderoket.

För att skydda axel och hylsa mot eventuellt krypande lödtenn lindade jag först maskeringstejp runt axeln precis ovanför hylsans mynning ...


Anmäl
2016-07-20 17:07 #32 av: Banjoman

... varefter roderk samt låsmuttrar skruvades på plats och justerades i förhållande till servooket.


Anmäl
2016-07-20 17:09 #33 av: Banjoman

Sedan drogs låsmuttrarna åt ...


Anmäl
2016-07-20 17:12 #34 av: Banjoman

... applicerades en värmeabsorbator ...


Anmäl
2016-07-20 17:14 #35 av: Banjoman

... och löddes det hela samman till en fungerande styrinrättning!


Anmäl
2016-07-20 17:17 #36 av: Banjoman

Innan jag lämnade hobbyrummet för att njuta av dagens varma sommarväder i skön förening med en flaska geuze från Drie Fonteinen och en portion mixte (Dreglar) städade jag undan de sista dagarnas röra från arbetsbordet, så att allt står klart för nästa moment: däcket ...


Anmäl
2016-07-20 21:51 #37 av: petzon

Som vanligt übersnyggt och informativt, alla tummar i vädret

Anmäl
2016-07-20 21:51 #38 av: petzon

Som vanligt übersnyggt och informativt, alla tummar i vädret

Anmäl
2016-07-20 22:49 #39 av: Banjoman

#37 & #38 Tusen tack skall du ha!

Jag har vi närmare eftertanke just insett att jag begått ett litet men dock misstag när jag lödde dit roderoket, såtillvida att jag genom att löda fast låsmuttrarna i oket förvandlat dem från att vara just låsmuttrar till att bli en integrerad del av oket.

Det blir ju så, nämligen, om man skruvar på lösa delar på en gängad stång, och sedan fäster dessa lösa delar i varandra – om de då rör sig rör de sig ju tillsammans, eftersom de verkar i relation till varandra på samma gänga. Vill man uppnå en låseffekt skall den del som skall låsas inte hänga samman med de omgivande låsdelarna.

Som det nu är så är det alltså bara lödningen som håller fast oket mot axeln, så skulle lödningen släppa kommer rodret sluta fungera, eftersom oket då bara kommer åka upp och ner i gängorna när det vrides. Ergo: en får hoppas att lödningen inte släpper! Cool


Anmäl
2016-07-22 23:26 #40 av: Banjoman

Vad jag skrev i mitt förra inlägg har det senaste dygnet snurrat runt i skallen på mig, och efter en del funderande bestämde jag mig för att inte sätta all min tillit till ovanförmälda lödförband.

Sagt och gjort: jag plockade fram en handborr med 0,7 mm borr och borrade ett hål i +/- 45 graders vinkel rakt genom såväl de bägge muttrarna närmast oket, själva oket samt roderaxeln ...


Anmäl
2016-07-22 23:27 #41 av: Banjoman

... varefter jag bytte borrstål till 1,2 mm och vidgade hålet till denna diameter.


Anmäl
2016-07-22 23:28 #42 av: Banjoman

Genom hålet satte jag sedan en bult i form av en 1,2 mm skruv och mutter ...


Anmäl
2016-07-22 23:32 #43 av: Banjoman

... som jag sedan säkrade med lite ytterligare lödtenn.

Även om den är av relativt klen dimension har jag på detta vis skapat en mekanisk förbindelse mellan roderok och roderaxel, och sålunda i vad jag bedömer bör vara tillräcklig utsträckning eliminerat risken att rodret skall sluta fungera på grund av att lödförbandet släpper. Med bulten på plats kan nämligen oket och dess muttrar, om lödningen släpper,  inte längre röra sig i gängorna på axeln.


Anmäl
2016-07-22 23:33 #44 av: Banjoman

Jag fick i dag också satt dit en bit elastisk tråd för att säkra batteripaketet på dess plats i sin hållare ...


Anmäl
2016-07-22 23:34 #45 av: Banjoman

... liksom jag säkrade sprinten til vinschhuven med ytterligare en bit elastisk tråd.


Anmäl
2016-07-22 23:36 #46 av: Banjoman

I och med detta var allt innanmäte färdigt, och tordes jag äntligen lägga locket på, dvs. limma dit däcket!

Först skyddade jag den etekniska installationen mot limspill med gladpack, trädde skoten genom de därför avsedda hålen i däcket samt började applicera 24-timmarsepoxy på alla fogar.


Anmäl
2016-07-22 23:38 #47 av: Banjoman

Därefter lade jag däcket på plats, justerade in det samt fäste ned det mot däcksbalkarna med tejp, klämmor och blyvikter.


Anmäl
2016-07-22 23:40 #48 av: Banjoman

När epoxyn härdat tillräckligt för att kunna ta bort tejp med mera såg det hela ut så här. Som synes passar det förtryckta däcket inte särdeles bra samman med skrovet, men det gör som tidigare nämnts ingenting; skarvarna kommer jag spackla igen, och det förtryckta däcket kommer bara tjäna som underlag för det lösplankade däck jag planerar att lägga. Nörd


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.