Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

1. Airbrush och färg Allmänt Dekaler Die-Cast (färdiga modeller) Diorama Evenemang / Tävlingar / Utställningar Fartyg Figurer Figurspel, Warhammer, Flames Of War, The Lord... Flyg Fordon Fotogalleri Föreningar i Sverige Gissa vad...?! Gruppbyggen Köp / Sälj och Byt MJ - Modelljärnväg Månadens bygge Nyheter OT - Off Topic Om sajten och iFokus Pansar Pågående projekt RC - radiostyrt Recensioner Reseskildringar Rymd Science Fiction Tidskrifter / Referenslitteratur Tips & Råd Veckans bild What if
Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Bygglogg: Moonbeam -- del 2

2016-03-29 22:20 #0 av: ElLobo

Bygget går vidare.




Banjoman bygger vidare på sitt fartyg.

Länk till tidigare tråddel:

Anmäl
2016-04-02 20:39 #1 av: Banjoman

Med klarlacksförrådet påfyllt har jag fortsatt blåsa på lack på stativet; ytterligare bilder på lack som torkar besparar jag er dock, och nöjer mig i stället med att säga att jag nu är uppe i 20 skikt, och hoppas ha uppnått tillfyllest glans kring +/- 30 skikt.

Under tiden har jag, full av funderingar och lömska planer som jag är, ordnat en uppsättning fotokopior av de förtryckta plywooddelarna. Tiden får utvisa om detta ger något vid handen och i så fall vad. Till dess säger jag inte mer om'at ... Cool


Anmäl
2016-04-06 21:04 #2 av: Banjoman

I slutändan nöjde jag mig med totalt sett 25 skikt blank klarlack på stativet; det blev både tillräckligt blankt och tillräckligt skyddande.

Sedan de sista skikten fått torka ordentligt ett par dygn var det dags att limma dit filtskoningarna, som jag valt att göra av grön polyesterfilt, av vilken jag först testat en bit vid sidan av för att försäkra mig om att den tål att bli blöt (man måsta ju kunna ställa tillbaka båten i stativet meddetsamma man plockat upp henne ur spa't) men inte ens i blött tillstånd färgar av sig.

Med godkända resultat från dessa tester skar jag till lagom breda och långa remsor, samt limmade dem i botten av varje urtag, ordentligt nertyngda med blyhagelspåsar ...


Anmäl
2016-04-06 21:06 #3 av: Banjoman

... samt fortsatte, sedan de initiala limfogarna härdat, med att runda av ytterändarna, borra hål under desamma samt limma dit resten av remsorna och därefter säkra dem med en mässingsskruv genom varje ytterända.

I och med detta är stativet färdigt ...


Anmäl
2016-04-06 21:06 #4 av: Banjoman

... och som synes passar skrovet tajt och bra däri!


Anmäl
2016-04-06 21:07 #5 av: Banjoman

Nästa jobb var att få loss plywooddelarna från det förfrästa arket ...


Anmäl
2016-04-06 21:09 #6 av: Banjoman

... varvid jag började med att såga loss dem i ådringsriktningen med hjälp av kontursågen ...


Anmäl
2016-04-06 21:10 #7 av: Banjoman

... och sedan rensade kanterna på dem med skalpell och avbitartång ...


Anmäl
2016-04-06 21:14 #8 av: Banjoman

... till dess de var grovputsade och klara för en första testpassning på sina ungefärliga platser.

Som synes passar de flesta ganska hyfsat, även om de förstås kommer behöva fasas för att ligga dikt an mot skrovets insida; däcksbalk nummer 6 verkar dock oroväckande kort relativt nummer 5, så eventuellt kommer jag behöva tejpa in skrovkanterna några dagar/en vecka för att få det en aning smalare midskepps ... vi får se ... Funderar


Anmäl
2016-04-08 18:30 #9 av: Banjoman

I dag har jag först sågat ut däcket lite grovt med hjälp av kontur- och bandsåg ...


Anmäl
2016-04-08 18:31 #10 av: Banjoman

... varefter fiolbyggarhyveln kom fram, och kanterna putsades av till dess den yttre, svarta linjen var just och jämt borta.


Anmäl
2016-04-08 18:33 #11 av: Banjoman

Däckskonturerna skall ytterligare finputsas med sandpapper i ett par omgångar, men de är nu, på kvartsmillimetern när, nere i rätt storlek, och verkar passa tillfyllest väl ihop med skrovet! Pustar


Anmäl
2016-04-09 06:03 #12 av: bommen99

Ser ju förträffligt ut och det är ju extra strongt då detta inte rör sig om laserskurna bitar, imponerande. Frågar dock om du inte borde ha ett "slarv"-ställ då du bygger, med tanke på det otroligt fina ställ du byggt som riskerar att få småskador...

//håkan

Anmäl
2016-04-09 13:56 #13 av: Banjoman

£12 Tusen tack skall du ha! Glad

Vi får se om det blir ett byggstativ också – det borde gå att tillverka ett av papp utan alltför mycket besvär – men jag är inte säker på att det kommer vara nödvändigt; jag tror och hoppas att det kommer vara tillräckligtatt täcka det riktigta stället med gladpack under sådana byggmoment där det riskerar att annars få fläckar, och att jag i övrigt kommer kunna vara tillräckligt försiktig.

I dag står det mest andra aktiviteter på programmet, så byggtid är det ont om; jag passade dock på innan det blir dags att fortsätta bygga att ta upp skrovet och tvätta av det ordentligt i badkaret med ljummet vatten och tvål, så att eventuella rester av släppmedlet från tillverkningen kommer bort.


Anmäl
2016-04-09 13:58 #14 av: Banjoman

Det likaledes noggrant avsköljda skrovet får sedan torka, med en sladd som jordar det till varmvattenledningen. På så vis törs man hoppas att eventuell statisk laddning försvinner; finns sådan kvar i glasfibern kan det ge problem när det är dags att måla skrovet ... Nörd


Anmäl
2016-04-10 17:20 #15 av: Banjoman

Upptäckte när jag i dag finputsade skrovkanterna att det styrbords låring saknas en flisa, och dessutom finns en början till en spricka i skrovet! Förskräckt

Det hela är dock inte värre än att det kommer gå bra att reparera/förstärka från skrovets insida, men innan det är lönt att ge sig på den saken är det bäst att få i alla fall delar av den däckbärande strukturen på plats.

Jag konstaterade också att akterpartiet är en aning osymmetriskt i höjd, och att skrovkanten förmodligen kommer behöva höjas +/- en halv millimeter på bägge sidor runt flisan/sprickan. Detta är något jag således tog hänsyn till i nästa moment ...


Anmäl
2016-04-10 17:22 #16 av: Banjoman

... som var att rita in en linje längs hela skrovets insida, 1,5 mm nedanför kanten. För att underlätta detta tillverkade jag därför en enkel mall av två längder styren ...


Anmäl
2016-04-10 17:23 #17 av: Banjoman

... med vars hjälp det var nog så enkelt ...


Anmäl
2016-04-10 17:24 #18 av: Banjoman

... att rita dit den önskade linjen.


Anmäl
2016-04-10 17:25 #19 av: Banjoman

Nästa steg var att slugilitgt såga till och med ett frässtift i rotationsverktyget fasa av bog- och häckstödbitarna ...


Anmäl
2016-04-10 17:26 #20 av: Banjoman

... och sedan med 24-timmarsepoxy ...


Anmäl
2016-04-10 17:29 #21 av: Banjoman

... limma dem på plats.

Under det att limmet härdade till fixeringsstadiet höll jag noga koll på stödbitarna i förhållande till linjen, inklusive den lilla förhöjning på styrbords låring som kommer behövas för att lyfta upp kanten den önskade cirka halva millimeter som redan nämnts.


Anmäl
2016-04-10 17:30 #22 av: Banjoman

Ett par småburkar med blyhagel tjänade i sin tur till att se till att det härdande limmet inte tryckte upp stödbitarna för högt igen.


Anmäl
2016-04-10 17:33 #23 av: Banjoman

Sedan 24-timmarsepoxyn grundhärdat fyllde jag på skarvarna på undersidan med 5-minutersexpoxy på spruta, för att se till att eventuella ojämnheter mellan stödbitar och skrov blir helt fyllda av lim.

Därefter var det dags att, ånyo med 24-timmarsepoxy, limma det den första kantlisten av 3x6 mm furu precis i kant med blyertslinjen.

Allt detta skall nu få riktigt genomhärda till i morgon, då det blir dags att sätta dit första stycket av styrbords kantlist.


Anmäl
2016-04-11 19:47 #24 av: Banjoman

Och jag fortsätter ...


Anmäl
2016-04-11 19:50 #25 av: Banjoman

... att limma dit kantlister!

Fördelen med 24-timmarsepoxy är som bekant att det ger väldigt starka fogar; den stora nackdelen är förstås att det tar 24 timmar innan den genomhärdat, så för sådant där limfogen står under ett visst mått spänning, som till exempel när man böjer lister för att få dem att följa såväl skrovform som språng, blir det en del väntetider innan man kan fortsätta ...


Anmäl
2016-04-11 20:28 #26 av: Skalski

Som modellbyggare kan man aldrig ha för många klämmor Skämtar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2016-04-13 20:32 #27 av: Banjoman

#26 Instämmer till fullo! Nörd

Efter att ha klämt till, en sista vända ...


Anmäl
2016-04-13 20:33 #28 av: Banjoman

... satt så 6 x 6 mm däckbärande kantlist på plats längs med skrovets bägge överkanter.

Nästa stora steg kommer att bli montering av däcksbjälkar m.m. innanmätesstruktur – delarna syns här utlagda under fören på skrovet ...


Anmäl
2016-04-13 20:35 #29 av: Banjoman

... men i avvaktan på ett tillräckligt tilltget skov med byggtid (dvs. inte förrän nå'n gång i nästa vecka) nöjde jag mig med att ta fram fiolhyveln, och börja jämna till övergången mellan kantlisterna ...


Anmäl
2016-04-13 20:37 #30 av: Banjoman

.. och bogstycket. Det hela tör komma att behöva putsas ytterligare något, men det får vänta till dess däcksbjälkarna passats in och ger en riktig känsla för hur mycket krum däcket skall ha. Men det blir som sagt senare, det.


Anmäl
2016-04-24 22:22 #31 av: Banjoman

Givet utflykter till England samt även nnars fullt upp med såväl det ena som det tredje har jag de senaste tio dagarna inte haft varken ro eller tid att bygga någonting alls – men i dag gavs på den punkten en viss bättring, och det blev i alla fall ett par timmar i hobbyrummet. 

Det börjar bli dags att få däcksbjälkarna på plats, och som ett initialt steg i den riktningen började jag med att etablera en tillfällig centrumlinje, genom att först noga mäta in mittlinjen på bog- respektive akterstyckena, borra två små hål i vardera ...


Anmäl
2016-04-24 22:23 #32 av: Banjoman

... samt spänna upp en tunn lina längs med hela skrovet.


Anmäl
2016-04-24 22:24 #33 av: Banjoman

Jag mätte också in och ritade ut mittlinjerna på de fem däcksbalkarna.


Anmäl
2016-04-24 22:25 #34 av: Banjoman

Därefter satte jag bitar av maskeringstejp på relevanta ställen längs såväl babords som styrbords övre skrovkant, och mätte med hjälp av ett måttband ...


Anmäl
2016-04-24 22:30 #35 av: Banjoman

... upp samt markerade på tejbitarna var däcksbalkarna enligt ritningen skall sitta.

Efter vad det står i instruktionerna är det inte kinkigare med däcksbalksplaceringen än att man kan tillåta sig en avvikelse på några millimeter för- eller akterut, men för att kunna tillåta sig en sådan avvikelse måste man ju åtminstone veta vad det är man avviker från! 

Nästa steg blir att testa det inmätta och uppritade för att vara helt säker på att alla relevanta vinklar blir räta mot centrumlinjen, och att allt stämmer med ritning och instruktioner; först därefter kommer jag tordas börja passa in och slipa till bjälkarna för slutgiltig utplacering ... men det blir en annan dag, det.


Anmäl
2016-05-06 22:08 #36 av: Banjoman

Efter att ha kollat vinklar och mått på de spantlägen jag mätt upp med hjälp av måttband konstaterade jag att metoden inte givit tillfyllest grad av precision; således beslöt jag att prova en alternativ teknik, och satte upp en drygt två meter lång remsa maskeringstejp på en ännu längre träribba.

Samtliga spantlägen om såväl styr- som babord markerades sedan på tejpen, som sedan applicerades längs hela skrovkanten.


Anmäl
2016-05-06 22:09 #37 av: Banjoman

Vissa av de tidigare uppmätte lägena var (så gott som) riktiga ...


Anmäl
2016-05-06 22:09 #38 av: Banjoman

... medan andra hade hamnat ganska ordentligt fel! Förskräckt


Anmäl
2016-05-06 22:12 #39 av: Banjoman

Jag kollade därefter på nytt samtliga tänkta däcksbalksvinklar mot centrumlinjen, liksom måtten mellan ett antal parallella punkter på styrbords- respektive babordssidan ...


Anmäl
2016-05-06 22:12 #40 av: Banjoman

, och kunde till min belåtenhet konstatera att det den här gången blivit rätt! Pustar


Anmäl
2016-05-06 22:14 #41 av: Banjoman

Balk 5 och 6 passades sedan in, och limmades samman med hjälp av den kloss som skall utgöra stöd för masten.


Anmäl
2016-05-06 22:15 #42 av: Banjoman

Stödklossen putsades till att följa balkarnas profil ...


Anmäl
2016-05-06 22:15 #43 av: Banjoman

... försågs med skruvförstärkningar ...


Anmäl
2016-05-06 22:17 #44 av: Banjoman

samt limmades tillsammans med ytterligare en däcksbalk på plats med 24-timmarsepoxy.

Nu skall detta få genomhärda innan det blir dags att fästa in de två sista däcksbalkarna.


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.