Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Bygglogg: Moonbeam -- del 15

2016-11-03 08:50 #0 av: ElLobo

Bygget går vidare.



Banjoman bygger vidare på sitt fartyg.

Länkar till tidigare tråddelar:

Anmäl
2016-11-03 14:17 #1 av: bommen99

Tycker nog att resultatet är flera snäpp bättre är "gott nog". Själv kan jag bara drömma om att få till det så fint som du gör.

Ser fram emot att få "följa med" på premiärturen med hissade segel och en skaplig bris som motor Tummen upp

Anmäl
2016-11-03 15:58 #2 av: Banjoman

#1 Tusen tack för dina vänliga ord! Glad När jag säger "gott nog" menar jag förstås att något är tillräckligt bra för att duga i mina egna ögon, vilket är den enda kvalitetsmåttstock jag använder mig av. Se'n är det natligtvis väldigt roligt om och när andra talar om att de gillar resultatet, så som sagt var: tusen tack!

Som byggare har man ju alltid möjlighet att titta på det byggda ur precis alla upptänkliga vinklar och precis hur nära och närgånget som helst, och jag vet således blott alltfär väl vilka imperfektioner jag låtit passera men som inte nödvändigtvis syns på foto ... Nörd


Anmäl
2016-11-03 21:35 #3 av: Banjoman

Med skrovet färdigmålat så när som på klarlacken börjar det vara dags att få namnet på plats! Med byggsatsen följde färdigsatta och -skurna vinylbokstäver, men ju mer jag tittat på dem, desto mindre har jag gillat dem. Förskräckt

Dels finner jag dem alldeles för stora (de är drygt 10 mm höga!), dels är de bitvis ganska dåligt kernade, vilket stör mig en hel del. Nörd

Slutsatsen var enkel nog: dessa kasserar vi, och byter ut mot BECC-bokstäverFår idé


Anmäl
2016-11-03 21:37 #4 av: Banjoman

Första steget mot namnsättningen var att med hjälp av en bit smörpapper fånga formen på akterspegeln ...


Anmäl
2016-11-03 21:38 #5 av: Banjoman

... samt att med hjälp av en bit tejp på samma smörpapper fånga däcklinjens språng i det avsnitt av fören där namnet skall sitta.


Anmäl
2016-11-03 21:39 #6 av: Banjoman

Smörpappret skannade jag sedan i jpg-format ...


Anmäl
2016-11-03 21:54 #7 av: Banjoman

... varefter bilden monterades i InDesign och vreds till dess akterspegeln kom i rätt lod.

I InDesign-filen skapade jag sedan med ledning av skissen de kurvor som textraderna skall följa, och skrev in namnet på båten längs dessa bägge konturer i samma typsnitt (Copperplate Gothic Bold) och grad (6 mm ≈ 26 punkter) som de vinylbokstäver jag valt.

Namnet på den hemmahamn jag fastnat för – Fairlie – lade jag sedan också in under båtens namn på akterspegeln, men nu i Ariel 3 mm ≈ 11 punkter.

Tilläggas kan att Fairlie får ses som ett val gjort med mer poetisk licens än realism – denna lilla ort vid Firth of Clyde i Skottland har så vitt jag kunnat utröna aldrig haft något skeppsregister, och finns i dag definitivt inte med på den officiella listan över möjliga brittiska hemmahamnar. Greenock (eller för den delen Glasgow) hade förr i världen egna register, och hade alltså varit mer realistiska val, men i Fairlie låg vid förra sekelskiftet det segeljaktsvarv under ledning av William Fife där Moonbeam I, II, III och IV byggdes, jämte ytterligare ett hundratal fantastiskt vackra segelbåtar. Eftersom min Moonbeam påminner något om verklighetens fyra jakter med samma namn valde jag Fairlie som en hyllning till William Fife – en av världens främsta segelbåtskontruktörer någonsin!


Anmäl
2016-11-03 21:58 #8 av: Banjoman

När jag var nöjd med textformerna skrev jag så ut sidan, och tog den med mig ner i hobbyrummet samt tejpade fast den upp och ner (dvs. med texten spegelvänd) på mitt ljusbord. Ovanpå pappret fäste jag sedan en bit maskeringstejp med klistret uppåt, varpå det gick helt geschwindt att med utskriften som mall fästa de bokstäver som behövdes på tejpremsan, även dessa förstås med klistersidan uppåt.


Anmäl
2016-11-03 21:59 #9 av: Banjoman

Med ytterligare några bitar tejp sattes så stödlinjer på skrovet ...


Anmäl
2016-11-03 22:00 #10 av: Banjoman

... varpå det var hur enkelt som helst att sätta det färdigmonterade namnet på plats i ett stycke ...


Anmäl
2016-11-03 22:03 #11 av: Banjoman

... och sedan försiktigt dra loss tejpen! Och se där: hela namnet på rätt plats med rätt kurvatur och önskat avstånd mellan bokstäverna! Mycket smidigare än att försöka sätta bokstäverna på plats en i taget direkt på skrovet ... Cool

Styrbordssidan liksom akterspegeln återstår, men nå't kul skall jag ju ha i helgen också ... Nörd


Anmäl
2016-11-04 20:01 #12 av: Banjoman

Med namnet på plats om babord lade jag ytterligare maskeringstejp längs hela babordssidan: överst en remsa 6 mm Tamiya, och därinunder 3 mm washi ...


Anmäl
2016-11-04 20:01 #13 av: Banjoman

... och mätte så till remsor av trimline, närmare bestämt då den 2,1 mm breda varianten ...


Anmäl
2016-11-04 20:02 #14 av: Banjoman

... vilka applicerades kant i kant med den undre tejpremsan ...


Anmäl
2016-11-04 20:03 #15 av: Banjoman

... dvs. 9 mm under och i linje med däckets språng.


Anmäl
2016-11-05 21:31 #16 av: Banjoman

Dagen började riktigt bra, med namn och trimline även på styrbordssidan ...


Anmäl
2016-11-05 21:32 #17 av: Banjoman

... varpå jag tog itu med namn och hemmahamn ...


Anmäl
2016-11-05 21:34 #18 av: Banjoman

... till akterspegeln, på vilken jag hade satt de sedvanliga stödlinjerna med hjälp av tejp innan bokstäverna applicerades ...


Anmäl
2016-11-05 21:34 #19 av: Banjoman

... med detta slutresultat.


Anmäl
2016-11-05 21:35 #20 av: Banjoman

I och med detta var skrovet klart för klarlackning, och jag maskerade således för fullständig  säkerhets skull av lucköppningarna ...


Anmäl
2016-11-05 21:36 #21 av: Banjoman

... innan jag vände på kuttingen för, hoppas jag i alla fall, sista gången.


Anmäl
2016-11-05 21:38 #22 av: Banjoman

När jag dammade av och slutputsade färgen inför klarlackeringen upptäckte jag att stativet hade gjort lätta märken i färgen, som uppenbarligen inte varit så torr att den klarat närkontakt med filtskoningen under vikten av all ballast.


Anmäl
2016-11-05 21:39 #23 av: Banjoman

Jag putsade därför till mistorna med hushållspapper, svepte in nederdeln i gladpack, och lade på en mindre mängd röd bättringsfärg.


Anmäl
2016-11-05 21:44 #24 av: Banjoman

Så långt, allt väl, men sedan gick alltsammans käpprätt åt helvete. FörskräcktLooserStorgråter

Efter en månad med relativt trögblåst färg, som behöver hyfsat högt tryck från kompressorn, hade jag alldeles glömt bort att klarlacken är mycket mer lättflytande,  och således kräver betydligt mindre tryck och dessutom är mycket mer benägen att börja rinna och forma gardiner.

Resultat: jag har gardiner och andra ojämnheter på ett stort antal ställen runt hela skrovet. Det ser, och jag väljer mina ord med omsorg, rakt upp och ner för jävligt ut. LooserLooserStorgråterStorgråter


Anmäl
2016-11-05 21:48 #25 av: Banjoman

På några ställen undrar jag till och med om inte den röda täckfärgen har rest sig.

Det enda jag kan göra nu är att låta detta torka tillräckligt mycket för att jag skall kunna i alla fall försöka slipa ner det värsta. Det finns också trick man kan ta till med denaturerad sprit, som löser färgen, men såväl slipning som andra metoder riskerar att gå för djupt och ta bort även täckfärg.

Vi får med andra ord se hur det går. Vill det sig riktigt illa är det bara att ta fram våtslippappren och helt slipa bort all lack och i alla fall en del av täckfärgen, och sedan börja om.

Fan också. LooserLooserLooser


Anmäl
2016-11-05 23:09 #26 av: Banjoman

Nå! Sepofan-tabletter (som min salig far skulle uttryckt saken)! Förskräckt

Jag gick nyss ner för att inspektera lack-eländet, och fann då till min stora glädje att lackens självutjämnande egenskaper verkligen är fantastiska! Tummen upp Inte så att alla mistor, gardiner och andra ojämnheter helt försvunnit, men de har på bara några timmar blivit betydligt mindre markerade, och de minst allvarliga har faktiskt helt och hållet slätats ut av sig självt. PustarSkrattar

Jag kommer ha en hel del jobb ännu med att rätta till det som återstår, men saken har transmogrifierat från en ren mardröm till ett trist men fullt genomförbart extrajobb.

Foten i kläm? Jajamensan! Tummen upp Gör om, gör rätt! Nörd


Anmäl
2016-11-06 15:28 #27 av: Banjoman

I förmiddags var gårdagens misslackande (Skämtar) torrt nog att börja slipas på, högst försiktigt ...


Anmäl
2016-11-06 15:32 #28 av: Banjoman

... till dess denna effekt med lack som lossnar i flagor plötsligt uppstod! Förskräckt

Detta fenomen känner jag mycket väl igen från mitt förra mesaventure med lack (se min Eilean Mòr-bygglogg) på fartygskrov: det innebär att jag har blåst på lacken för snabbt och för tjockt, och att den således inte gift sig med underlaget utan bara bildat en film ovanpå detsamma.

Generallet sett är detta givetvis inte särskilt bra, men i just det här sammanhanget är det en ren välsignelse ...


Anmäl
2016-11-06 15:34 #29 av: Banjoman

... eftersom sagda lackfilm med en minimum av besvär kan dras bort, helt utan att skada underliggande färg! Partajar


Anmäl
2016-11-06 15:35 #30 av: Banjoman

Givetvis är det inte riktigt så enkelt hela vägen. Även om stora sjok lossnar helt geschwindt ...


Anmäl
2016-11-06 15:39 #31 av: Banjoman

... krävs ändå en hel del ytterligare arbete.

Tekniken är i sig nog så enkel: när man väl fått bort så mycket lack som lossnar under fingrarna blöter man kanten av den återstående lacken med vatten, och gnuggar sedan med hushållspapper. Vattnet dras av kapillärkraften in under kanten, och hjälper nästa bit att lossna, medan hushållspappret har en precis lagom slipeffekt – lacken rullas upp, men färgen skadas inte.

När man fått loss så mycket det går upprepas processen så många gånger som behövs ...


Anmäl
2016-11-06 15:40 #32 av: Banjoman

... under det att högen med lossnad lack bara växer!


Anmäl
2016-11-06 15:42 #33 av: Banjoman

Efter omkring fyra timmars flitigt arbete, varv efter varv runt skrovet, hade jag fått bort all lös lack. På vissa ställen runt kölen hade jag blåst på betydligt tunnare skikt i går, och där hade lacken satt sig som berget, så när vatten-och-hushållspapper-tekniken inte längre hade någon effekt förklarade jag skrovet återställt ...


Anmäl
2016-11-06 15:45 #34 av: Banjoman

... varpå jag avlägsnade allt damm och andra partiklar från detsamma, samt blåste på ett första skikt ny lack! Denna gång med rätt tryck och mycket tunnare än i går! Cool

Ordningen är alltså återställd! När mer lack kommit på får vi se om det finns ställen där färgen behöver bättras på lite grann, men på det stora hela ser det nu ganska ljust ut igen. Skrattar


Anmäl
2016-11-06 16:44 #35 av: petzon

Skönt att hör att det löste sig någorlunda lättvindigt. Det finns få saker i livet som över upp tålamodet såsom modellbygge!

Anmäl
2016-11-06 17:11 #36 av: Banjoman

#35 För att inte tala om hur det bidrar till uppfinningsrik nybildning i ordförrådet (avdelning eder och kraftuttryck) ... Oskyldig


Anmäl
2016-11-06 17:15 #37 av: petzon

#35 du går mig att tänka på en gammal Kalle och Hobbestrip där Kalles pappa skall byta ut något i huset, öppnar förpackningen och läser instruktionen: "Innan du påbörjar jobbet se till att du till fullo behärskar följande kraftuttryck......."

Anmäl
2016-11-06 17:23 #38 av: Banjoman

GapskrattarGapskrattarGapskrattar


Anmäl
2016-11-06 19:16 #39 av: Skalski

Ajdå & ojdå Förskräckt... men vilken tur att problemet nästan löste sig själv Pustar.

Hoppas innerligen att allt arbete går att rädda Tummen upp

Anmäl
2016-11-07 19:48 #40 av: Banjoman

#39 Stort tack skall du ha! Glad

Jodå – se'n i söndags har jag blåst på sammanlagt sju skikt klarlack, med betydligt mer passabelt resultat, och minst lika många till skall det bli.

Förvisso är det så att skrovets ytbehandling inte längre kommer tåla riktigt lika närgången inspektion – ett antal småmistor och mindre ojämnheter har ohjälpligen blivit kvar – och på så vis får jag väl dessvärre sägas ha misslyckats i ett av mina huvuduppsåt med det här bygget, men på allt över en meters avstånd tror jag det kommer se passabelt ut, och på vattnet lär det duga fullt ut. Cool

Småsurt, givetvis, efter det besvär jag hade gjort mig med underarbete och målning, men smällar man får ta. Foten i kläm? Jajamänsan! Tummen upp 


Anmäl
2016-11-09 22:04 #41 av: Banjoman

Under måndagens klarlacksblåsande lyckades jag på nytt få på lite för mycket färg framme i fören, med ty åtföljande skrynklor i lacken. Galen

Med lite slippapper ...


Anmäl
2016-11-09 22:05 #42 av: Banjoman

... och mjuk hand var det dock inget större problem att, efter att det fått torka i 48 timmar, slipa ned ojämnheterna till passabel nivå ...


Anmäl
2016-11-09 22:06 #43 av: Banjoman

... och sedan bättra på lacken igen.


Anmäl
2016-11-09 22:12 #44 av: Banjoman

Fram till i dag hade jag, som framgår av mina noteringar, lagt på totalt åtta skikt ren klarlack.

Utöver slippappersvändan i förändan gick jag dessutom, innan mer lack lades på, över hela skrovet med först extrafin stålull och därefter hushållspapper, förstås i syfte att jämna till ytan lite lagom.

Därefter blåste jag på ytterligare tre skikt lack, men nu utspädd med en del RC Premium-förtunning till tre delar lack ...


Anmäl
2016-11-09 22:24 #45 av: Banjoman

... då den därigenom något förlängda torktiden ger snäppet bättre självutjämning och därmed också bättre glans. Dessutom gör det förstås lacken mera lättblåst, vilket i sin tur innebär att trycket i AB:n kan sänkas, vilket likaledes befrämjar ett gott slutresultat.

Och slutresultat är just vad det är frågan om här! Med detta låter jag mig för ögonblicket nöja! Jag säger "för ögonblicket", ity det på ett par ställen på övre delen av skrovet finns ett par små men dock gardiner i lacken.

Det kan bli att jag väljer att slipa och sedan bättra på dessa ställen ännu en gång, men det blir i så fall i samband med att jag lackar däcket, eftersom det är uppe i den blåmålade delen kommer jag åt precis lika bra (om inte till och med bättre) med skrovet rättvänt igen.

Det kommer dock dröja något: nu måste detta få stå upp och ner och torka i minst två veckor, för att vara alldeles säker på att stället inte gör några som helst märken i lacken på kölen. Nörd Under tiden skall jag roa mig med att städa hobbyrummet efter målningen, och sedan börja putsa och eventuellt också måla diverse vitmetalldelar ... Cool


Anmäl
2016-11-09 22:33 #46 av: petzon

Jag säger bara ensak Übersnyggt!

Anmäl
2016-11-09 22:37 #47 av: Banjoman

#46 Tusen tack skall du ha! Lite mer besvär blev det än vad jag hade tänkt mig, och närmare besiktningsavstånd än +/- en meter anbefalles inte, men nej: jag är inte helt missnöjd ... Glad


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.