Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

1. Airbrush och färg Allmänt Dekaler Die-Cast (färdiga modeller) Diorama Evenemang / Tävlingar / Utställningar Fartyg Figurer Figurspel, Warhammer, Flames Of War, The Lord... Flyg Fordon Fotogalleri Föreningar i Sverige Gissa vad...?! Gruppbyggen Köp / Sälj och Byt MJ - Modelljärnväg Månadens bygge Nyheter OT - Off Topic Om sajten och iFokus Pansar Pågående projekt RC - radiostyrt Recensioner Reseskildringar Rymd Science Fiction Tidskrifter / Referenslitteratur Tips & Råd Veckans bild What if
Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Bygglogg: Moonbeam -- del 13

2016-09-18 22:20 #0 av: ElLobo

Bygget går vidare.




Banjoman bygger vidare på sitt fartyg.

Länkar till tidigare tråddelar:

Anmäl
2016-09-19 22:31 #1 av: Banjoman

I dag började jag så ytbehandla däcket, genom att med aceton spä ut en lagom mängd av Eskaders grundfiller till angenäm styrka (50/50 baserat på vikt).

Smaken har jag inte undersökt, men jag givet hur soppan i fråga luktar tvivlar jag på att samma adjektiv skulle kunna användas på den punkten ... Galen


Anmäl
2016-09-19 22:33 #2 av: Banjoman

Så här såg sedan däcket ut efter det att den utspädda grundfillern applicerats. När den har torkat ordentligt (dvs. i morgon) skall det hela putsas med stålull, och sedan strykas en gång till med en likaledes utspädd omgång.


Anmäl
2016-09-20 22:18 #3 av: Banjoman

I dag lade jag en maskeringstejpkant runt däckets ytterkanter, och vände sedan upp och ned på skrovet samt strök på rikligt med outspädd grundfiller på undersidan och kanten av de överkjutande kantplankorna.

I kommande byggskede skall nämligen själva skrovet våtslipas ett par gånger, så jag tänkte att även om allt överskjutande trä skall putsas bort så småningom så är det, innan så sker, nog en god idé att i alla fall något litet skydda det mot väta!


Anmäl
2016-09-20 22:20 #4 av: Banjoman

När sedan skyddsskiktet på undersidan var i alla fall yttorr vände jag det hela rätt igen, putsade däcket med stålull samt strök på ett andra skikt grundfiller, denna gång utspätt med en tredjedel.

När även detta har torkat helt i morgon kommer det vara dags att maska av däcket, och påbörja slutbehandlingen av skrovets yta.


Anmäl
2016-09-21 13:46 #5 av: bommen99

Verkligen ett tjusigt däck. I jämförelse med det jag lägger är ju ditt däck flera klasser snyggare.

Å andra siden, på mina däck skola det promenera damer i höga klackar, en o annan aristokrat från Kent med  klackjärn på bootsen  etc. På dina däck skall det tassas omkring barfota, möjligen seglarstövlar med mjuk sula.

Trots detta, ditt arbete är en fröjd att följa, även om det ger oss "slarvpellar" ett visst mått av dåligt samvetePratar i nattmössan

//h

Anmäl
2016-09-24 17:25 #6 av: Banjoman

#5 Tusen tack skall du ha! Glad

Dessbättre är modellbygge (om man inte absolut vill, och anmäler sig till vad som uttryckligen är en sådan) inte någon tävling eller prestationsverksamhet. Det enda som gäller, i alla fall enligt min uppfattning, är att man har roligt under byggets gång och själv blir tillräckligt nöjd med resultatet. Cool

Detta sagt är det givetvis också så att däcket på min Moonbeam är en väldigt viktig del av bygget: det kommer ju synas nästan mest av allt på den färdiga modellen, och det är alltså, tycker jag, värt besväret och de kanske 120 timmar det har tagit mig att lägga det ... Naturligtvis är däcken även på t.ex. din Titanic en viktig del, men de kommer utgöra en lika stor och markant del av helheten.

Hur som haver. De sista dagarna har jag lagt sista handen vid diverse saker. Till exempel har jag noga kontriollerat skarven mellan däck och skrov och, där så behövdes, fyllt ut med Milliput. Som synes har jag använt lite mer Milliput än nödvändigt för att, när jag sedan hyvlar och slipar ner den överskjutande kanten på däcket kunna ge framförallt för och akter en lite bättre form än vad de hade efter den formjusterande filning jag tidigare ägnat mig åt ...


Anmäl
2016-09-24 17:25 #7 av: Banjoman

Jag har sedan också maskerat av däcket ...


Anmäl
2016-09-24 17:27 #8 av: Banjoman

... samt, i ett par omgångar och med hjälp av släpljus, lagt vanligt mjukspackel i de gropar i skrovets yta som jag bedömde vara för djupa för att kunna åtgärdas med enbart sprejspackel.


Anmäl
2016-09-24 17:30 #9 av: Banjoman

Mjukspacklet slipade jag sedan ner md hjälp av 1500-kornigt våtslippapper, varefter hela ytan noga tvättades och torkades samt avfettades med denaturerad sprit.

Som synes har jag maskerat även rodret – det kommer nämligen, bedömer jag saken, bli för  svårt att få ett så ordentligt mothåll i det att det skulle gå att slipa det med framgång. Det är visserligen ett par små ojämnheter i dess yta, men de får jag leva med. Looser


Anmäl
2016-09-24 17:34 #10 av: Banjoman

Med allt detta gjort, och en för ändamålet perfekt dag (ledig och hemma hela dagen, soligt, omkring 20 grader i luften och ca 40% luftfuktighet) för handen körde jag ut bilen och parkerade den på gatan, samt bar ut ett arbetsbord, en skärm samt Moonbeam-skrovet i garaget, och satte i gång att i tunna skikt lägga på sprejspackel.

I garaget är luftväxlingen tillräcklig för att tillåta lösningsmedelsdunsterna att snabbt just fördunsta, samtidigt som det hela är skyddat för i alla fall vind och direkt solljus ...


Anmäl
2016-09-24 17:35 #11 av: Banjoman

... så under dagens lopp lade jag på sammanlagt fem tunna skikt ...


Anmäl
2016-09-24 17:37 #12 av: Banjoman

... med minst en timmes mellanrum mellan varje, till dess hela skrovet hade givits en passabel täckningsgrad.

Sprejfärg och jag kommer, som tidigare nämnts, inte överens, så vissa smäre mistor och brister blev det, men min bedömning är att jag i alla fall fått till ett tillräckligt bra underlag för nästa slipningsomgång.


Anmäl
2016-09-24 17:40 #13 av: Banjoman

Under det att sprejspacklet härdaed ute i garaget klädda jag in den snurrbricka jag nyligen köpte från IKEA i tidningspapper, samt byggde upp en stödkloss på den av olika sorters skumplast ...


Anmäl
2016-09-24 17:41 #14 av: Banjoman

.. för att få ett vridbart stycke på vilket skrovet kan vila upp och ner.


Anmäl
2016-09-24 17:43 #15 av: Banjoman

Nu skall sprejspacklet få genomhärda minst ett dygn innan det är dags att trimma de överskjutande däckslasterna samt våtslipa hela skrovet inför grundmålningen av detsamma.


Anmäl
2016-09-25 09:15 #16 av: bommen99

Snurrplattor är ju en bra idé  och Asien har nog haft snurrplattor lika länge som vi haft TV,, typ, så det finns att välja på-

Sprejspacklet blev jag intresserad av. Går att köpa på nätet?

Jag har använt Glasurits sprutplast tidigare (skall visst finnas på sprayflaska numera)  och kanske det är ungefär samma sak som ditt sprejspackel?  Verkar i vart fall gett en skapligt slät yta

//h

Anmäl
2016-09-25 10:03 #17 av: Banjoman

#16 Jodå, det finns i alla fall att beställa från brittiska Amazon; om de levererar till din del av världen vet jag förstås inte, men de säljer i alla fall varan i fråga.

Det är alltså fråga om en slags tjockare grundfärg, som bygger upp och fyller ut smärre repor och liknande i den underliggande ytan, och som är avsedd för bilkarosseriarbeten.

Den är också som noterats tidigare i tråden lite småkinkig att jobba med, och utvecklar lätt nålstygnshål om man inte sprejar mycket försiktigt. Får man bara på den i någorlunda skick är den dock mycket trevlig att våtslipa och ger en mycket slät yta att måla på.


Anmäl
2016-09-25 10:53 #18 av: julle doris

Snyggt arbete byggde en liknande modell till mina barn för 20 år sedan men den seglade iväg okontrolerat i kalmarsund det var sista gången vi såg den

Anmäl
2016-09-27 18:02 #19 av: Banjoman

#18 Varm tack skall du ha! Glad Och tråkigt att höra om förlusten, än om det var ganska länge sedan nu ...

I kväll lyckades jag få in ett litet byggpass igen, och plockade alltså fram fiolbyggarhyveln igen ...


Anmäl
2016-09-27 18:03 #20 av: Banjoman

... liksom skalpellen, samt hyvlade (utom kring röstjärnen, där jag blev tvungen att skära) bort allt överskjutande däcksmaterial.


Anmäl
2016-09-27 18:05 #21 av: Banjoman

Sedan torrslipade jag kanterna helt jämna med skrovet med hjälp av 600-kornigt papper; nästa gång jag får tid att bygga kommer jag vända upp och ner på det hela igen, och gå över hela skrovet med våtslippapper ...


Anmäl
2016-10-06 22:44 #22 av: Banjoman

Efter en hel vecka utan minsta lilla glimt av byggtid (Storgråter) fick jag äntligen en ledig kväll igen, varvid jag vände upp och ner på skrovet ännu en gång, och satte i gång att våtslipa sprutspacklet, först med 1500 och sedan 2500 ...


Anmäl
2016-10-06 22:46 #23 av: Banjoman

... till dess jag hade ett (hoppas jag) skrov med tillräcklig barnrumpekaraktär!

Bortsett från att det är småkinkigt att blåsa på måste jag säga att det h'är sprutspacklet verkligen är mycket trevligt att jobba med: lättslipat är det, och slätt blir det! Tummen upp


Anmäl
2016-10-06 22:47 #24 av: Banjoman

Sedan skrovet noga torkats av var det dags att ta fram rullen med 2 mm washitejp ...


Anmäl
2016-10-06 22:48 #25 av: Banjoman

... och omsorgsfullt maska av kanten runtom hela däcket.


Anmäl
2016-10-06 22:49 #26 av: Banjoman

Maskeringen av själva däcket byggdes sedan på i omgångar: först med 3 mm washitejp, sedan med 6 mm och 18 mm Tamiya ...


Anmäl
2016-10-06 22:50 #27 av: Banjoman

... och slutligen vanligt kopieringspapper, utklippt till rätt form från de kopior av det förtryckta däcket jag för säkerhets skull låtit göra i ett tidigare skede.


Anmäl
2016-10-06 22:51 #28 av: Banjoman

Till sist tog jag fram AB:n och blåste på ett tunt skikt klarlack ovanpå tejpkanterna för att försegla maskeringen inför morgondagens grundmålning. Nörd


Anmäl
2016-10-07 13:35 #29 av: 91Karlsson

Grymt jobb! Har varit dålig på att följa ditt fina arbete. Vill bara skriva att du gör ett fantastiskt arbete Banjoman:)) /Erik

Anmäl
2016-10-07 13:44 #30 av: bommen99

Välmaskat må jag säga. Vad är skillnaden mellan washitejp  och den vanliga tunna tamiya ??

Bra ide med att försegla med lite klarlack

En annan sak är grunden på skrovet. är det ens symvilla eller är den så blank som fotot visar? Min erfarenhet av sprutplast är ju att den är mattare än en sliten dörrmatta (ok, dålig vits..) Galen

//h

Anmäl
2016-10-07 13:47 #31 av: krutgubben

Instämmer med tidigare talare, fint jobb du gör. Färgen till skrovet luktar den mycket?

"If you're going throug hell, keep going." -Winston Churchill
Anmäl
2016-10-07 17:51 #32 av: Banjoman

#29–#31 Tusen tack skall ni ha! Glad

#30 Washi är en typ av ursprungligen japanskt papper; äkta washitejp har alltså sådant papper som bas. Jag vet inte hur äkta den tejp jag använder är, men den kallas i alla fall för washitejp, och skillnaden ligger dels förstås i bredden (jag har den i 1, 2 respektive 3 mm bredd) men också i hur flexibel den är, vilket tillsammans med den smala bredden rejält underlättar att lägga obrutna kompositkurvor med den. Den har också ett perfekt limskikt, som fäster bra men varken klibbar eller sätter sig för hårt.

Vad gäller sprutspacklet, som förstås egentligen är en billackeringsprodukt, så är det väl i verkligheten lite mindre blankt än vad fotot visar, men inte mycket; slipar man det med finkornigt våtslippapper blir ytan mycket slät och ganska rejält blank!

#31 Om du menar sprutspacklet, ja definitivt! Det var ingen slump att jag blåste på det ute i garaget, med gasfilter i andningsmasken – det stinker i högan sky, och tör inta vara nyttigt för andningsvägarna.

Den färg jag kommer använda framöver är dock vattenbaserad akryl, så där behövs bara partikelfilter i masken och uppstår inga obehagliga dofter. 


Anmäl
2016-10-07 22:43 #33 av: Banjoman

Och på tal om vattenbaserad akryl så blev det i kväll dags att börja applicera sådan!

Dessförinnan slog det mig dock att jag i samband med gårdagens maskeringsjobb glömt att koppla in en förlängningssladd och extra strömbrytare på batterikretsen – jag vill nämligen under målandets gång kunna vicka regelbundet på rodret, vilket kräver att r/c-anläggningen slås på, vilket kräver en för detta ändamål åtkomlig strömbrytare ... Nörd


Anmäl
2016-10-07 22:45 #34 av: Banjoman

Med elinstallationsmomentet ur vägen var det så dags att vända upp och ner på skutan igen, och så placera den på snurrplattan på ett arbetsbord med i bakgrunden en av mina nyligen tillverkade vikskärmar ...


Anmäl
2016-10-07 22:46 #35 av: Banjoman

... samt börja måla!

Som synes täcker första skitet inte så mycket ...


Anmäl
2016-10-07 22:47 #36 av: Banjoman

... vilket förstås är nackdelen med AB på så här stora ytor.

Fördelen är dock fullgod kontroll över färgflödet, och med lite tålamod samt upprepade färgskikt ...


Anmäl
2016-10-07 22:49 #37 av: Banjoman

... blir det gråa så sakteliga allt vitare. Glad

Det hela får ta den tid det tar, och jag har dessutom redan sett ett par ställen där jag kommer behöva tilläggsspackla, men å andra sidan har jag ju inte bråttom heller ... Cool


Anmäl
2016-10-09 11:41 #38 av: Banjoman

Jag konstaterade i fredags, när tillräckligt mycket grundfärg kommit på, att skrovet längst fram i fören hade ett par små ojämnheter kvar som behövde fixas, delvis i form av nålstygnshål i sprutspacklet, så när färgen torkat tillräckligt slipade jag ner det hela en gång till, lade på lite, lite Milliput, lät härda, samt slipade en gång till.


Anmäl
2016-10-09 11:42 #39 av: Banjoman

Sedan fortsatte jag att blåsa på grundfärg i ett antal tunna skikt ...


Anmäl
2016-10-09 11:46 #40 av: Banjoman

... till dess jag i dag på förmiddagen, med sjunde (eller åttonde – jag är inte helt säker längre) skiktet på plats konstaterade att det får duga så. Det är inte absolut jämnvitt, men fullt tillräckligt och kommer bli en tillräckligt bra grund för toppkulörerna. Nörd

Grundfärgen skall nu få torka till i morgon kväll, varefter det hela skall torrslipas helt lätt med 2500-papper innan vattenlinjeområdet målas två eller tre gånger med blank vit färg. Sedan skall alltsammans få stå i fred och torka fram till nästa helg ... Cool


Anmäl
2016-10-10 21:02 #41 av: Banjoman

Vit täckfärg på vit grundfärg ... hmm! Det syns inte precis att något har hänt, men det har det! Här fem ...


Anmäl
2016-10-10 21:06 #42 av: Banjoman

och i slutändan åtta tunna skikt blank vit täckfärg har nu lagts på i det område där (den vita) vattenlinjen kommer hamna.

Detta skall nu få stå orört och ostört till på fredag kväll eller möjligen lördag förmiddag – då kommer grundfärgen ha torkat i mellan 170 och 120 timmar, medan täckfärgen fått dryga nittio, så de bör vid det laget tåla att skrovet ånyo vändes rätt och placeras i sitt ställ i och för vattenlinjens utmärkande ...


Anmäl
2016-10-14 22:44 #43 av: Banjoman

Och så vart det då äntligen fredag, och tordes jag långt om länge betrakta färgen som torr! Partajar

Dags var det alltså att fixa till vattenlinjen! Efter att ha torrslipat ytan med 2500-papper för att få bort eventuella noppor och andra smärre mistor i färgen bar jag upp såväl skrovet som en del verktyg m.m. i vardagsrummet ...


Anmäl
2016-10-14 22:45 #44 av: Banjoman

... och inledde kvällens id med att få skrovet i våg, såväl tvärskepps, med hjälp av äkta, klassiskt vattenpass ...


Anmäl
2016-10-14 22:46 #45 av: Banjoman

... som virtuellt dito ...


Anmäl
2016-10-14 22:47 #46 av: Banjoman

... liksom jag justerade in höjden över bordet i för och akter ...


Anmäl
2016-10-14 22:49 #47 av: Banjoman

... till dess jag var nöjd med resultatet, och kunde dra ett tunt blyertsstreck, med näppan nöd synligt, runt hela skrovet.


Anmäl
2016-10-14 22:50 #48 av: Banjoman

Därefter drog jag ett första varv runt skrovet med 3 mm washitejp, en knapp halvmillimeter ovanför blyertsstrecket ...


Anmäl
2016-10-14 22:53 #49 av: Banjoman

... och sedan ytterligare ett varv direkt ovanom, så att den nu maskerade vattenlinjen kommer bli 6 mm bred midskepps.

I för och akter ökade jag dock vidden på vattenlijen något, helt i enlighet med instruktionerna; detta i akt och mening att undvika att det färdiga skrovet ser ut som det fått en knäck på kölen. Nörd


Anmäl
2016-10-14 22:55 #50 av: Banjoman

Vattenlinjen är nu färdigmaskerad, så i morgon skall jag blåsa på lite grundfärg på innerkanterna av röstjärnen (därav plastpåsen runt stativet) innan jag på nytt vänder upp och ned på skrovet och börjar lägga på täckfärg.


Anmäl
2016-10-14 22:55 #51 av: Mal_Belford

Helvette...

Gillas mkt....mkt jobb....prep..jobb...prep...

Resultatet talar för sig självt....

Detta är vad jag gillar....är nog likadan själv...därav jag gillar detta ;)

Anmäl
2016-10-15 01:11 #52 av: Puttejonsson

Det är så imponerande att se hur du lyckas få allt att se så stilrent och crisp ut, duktig du är.

Anmäl
2016-10-15 10:20 #53 av: Banjoman

#51 & #52 Tusen varma tack skall ni ha för de vänliga orden! Glad


Anmäl
2016-10-15 12:15 #54 av: Mal_Belford

Tips....men kanske visste det redan.

Linjen på en sån stor båtmodell.....
Laser pass kan va nåt....

Så är den rak ;)

Anmäl
2016-10-15 13:54 #55 av: Banjoman

#54 Jo, jag har ett laserpass, och funderade på att använda det, men kom i slutändan fram till att det är enklare och smidigare att köra med den klassiska blyertspenna-på-fast-höjd-över-bordet-metoden.

Ett laserpass måste nämligen ha fri sikt till objektet, vilket innebär att det är svårt att sätta sig däremellan för att jobba utan att skymma lasern. Dessutom skulle man då varit tvungen att sätta tejpen direkt mot laserlinjen med skrovet stående i rätt vinkel och läge – att frihandsrita en blyertslinje längs laserstrecket är nämligen ganska svårt. Med den teknik jag valde kunde jag lägga skrovet på sidan när jag applicerade tejpen, vilket rejält underlättade åtkomsten och gav en betydligt bättre vy över arbetsytan.


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.