Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

1. Airbrush och färg Allmänt Dekaler Die-Cast (färdiga modeller) Diorama Evenemang / Tävlingar / Utställningar Fartyg Figurer Figurspel, Warhammer, Flames Of War, The Lord... Flyg Fordon Fotogalleri Föreningar i Sverige Gissa vad...?! Gruppbyggen Köp / Sälj och Byt MJ - Modelljärnväg Månadens bygge Nyheter OT - Off Topic Om sajten och iFokus Pansar Pågående projekt RC - radiostyrt Recensioner Reseskildringar Rymd Science Fiction Tidskrifter / Referenslitteratur Tips & Råd Veckans bild What if
Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Bygglogg: Moonbeam -- del 11

2016-08-25 08:54 #0 av: ElLobo

Bygget går vidare.




Banjoman bygger vidare på sitt fartyg.

Länkar till tidigare tråddelar:

Anmäl
2016-08-25 14:49 #1 av: julle doris

Snyggt och välgjort arbete

Anmäl
2016-08-25 22:16 #2 av: Banjoman

#1 Tusen tack skall du ha!

Jag fortsätter på den inslagna vägen, och har i kväll tillverkat den första av de längsgående kantplankorna.

Jag började med att skära till ett ämne, som sköts in under de plankor som biten skall ligga an mot ...


Anmäl
2016-08-25 22:18 #3 av: Banjoman

... varefter plankändarnas konturlinje markerades helt lätt med skalpellspetsen.


Anmäl
2016-08-25 22:19 #4 av: Banjoman

Därefter var det bara att skära rent: först snitten på tvären mot ådringen ...


Anmäl
2016-08-25 22:24 #5 av: Banjoman

... och därefter övriga linjer, ett urtag i taget.

I stället för att försöka skära hela vägen igenom träet valde jag att bara lägga tre snitt per linje i ådringens riktning och fem på tvären, för att sedan med mild hand och en plattång till hjälp bryta loss bitarna. Fördelen med en sådan teknik är att man slipper försöka tvinga sig hela vägen igenom, vilket på slutet brukar kräva ganska mycket kraft; något som är både tröttande och rejält ökar risken för att slinta med kniven och lägga ett snitt snett eller för långt. Att skära hela vägen igenom brukar dessutom ge en sned snittyta, medan en bit som bryts av uppåt – mot snittet snarare än med det – ger en förhållandevis jämn sådan.


Anmäl
2016-08-25 22:26 #6 av: Banjoman

Till skillnad från bitarna runt för och akter är alla snitt på sidoplankorna helt raka, och kan alltså läggas med hjälp av linjal; så här såg biten sedan ut, utan någon som helst efterputsning eller ytterligare bearbetning ...


Anmäl
2016-08-25 22:26 #7 av: Banjoman

... och satt gjorde den som en smäck! Partajar


Anmäl
2016-08-25 22:27 #8 av: Banjoman

Sean var det bara att överlappa med föregående bit, och markera var den nya skulle kapas för att passa in i raden ...


Anmäl
2016-08-25 22:28 #9 av: Banjoman

... samt längs undersidan markera skrovgränsen ...


Anmäl
2016-08-25 22:31 #10 av: Banjoman

... trimma bort det mesta av det överskjutande virket, kapa även andra tvärändan till rätt längd samt borra och dymla ändarna.

Ånyo är allt bara torrpassat, så det kan hända att en försikig ytterligare putsning av den anliggande ytan kan komma att påkallas; det får vi se när det hela permanentmonteras, och när det dessutom kommer nåtning emellan.

Sammanfattningsvis kan jag dock konstatera att hela det här kantplankingsbestyret visat sig vara många gånger enklare än jag först trodde att det skulle vara! När man väl har fattat hur geometrin i fråga fungerar är det egentligen ganska enkelt, även om det förvisso gäller att vara noggrann. Icke dstom mindre är det defintivt så att det ser mycket mer komplext och avancerat ut än vad det egentligen är ... Cool


Anmäl
2016-08-28 19:49 #11 av: Banjoman

Sedan jag senaste avlade rapport har jag till att börja med tillverkat den första kantplankan även om styrbord ...


Anmäl
2016-08-28 19:53 #12 av: Banjoman

Sedan var det dags att se sanningen i vitögat! Jag är inte beredd att leva med den grad av assymetriu som rådde framme i fören! Nörd

Sagt och gjort – jag började med att lägga en bit 0.010" styrenplast över styrbords bog, och drog sedan en linje med skalpellen längs skrovkanten ...


Anmäl
2016-08-28 19:54 #13 av: Banjoman

... varefter jag, helt geschwindt, kunde bryta loss en profilbit som motsvarar styrbords bogkurvatur.


Anmäl
2016-08-28 19:56 #14 av: Banjoman

Tejpad på plats bå babordssidan tydliggjordes på så vis hur mycket större kurvaturen i fråga är på den sidan av skrovet.


Anmäl
2016-08-28 19:56 #15 av: Banjoman

Efter en stunds arbete med fil och slippapper såg det betydligt bättre ut ...


Anmäl
2016-08-28 20:00 #16 av: Banjoman

... även om detta inneburit att jag bitvis slipat helt igenom själva skrovet, och hamnat på underliggande material i form av epoxy, spackel och trä.

Priset jag betalar för den förbättrade symmetrin är också att skrovet precvis under relingen förlorar lite av sin vackra kurva och får en liten, lätt bula på babords bog. Den senare går dock inte att slipa bort, ty då skulle man gå rakt genom skrovet på ställen där det inte finns något som helst extra material bakom ... Förskräckt

Min förhoppning är att detta kommer vara relativt osynligt med mindre än att skrovet imnspekteras med mycket kritisk min och ur precis rätt (fel) vinkel. Cool


Anmäl
2016-08-28 20:02 #17 av: Banjoman

Med skrovformen korrigerad kunde jag föra över kurvan i fråga till mittenplankorna i fören ...


Anmäl
2016-08-28 20:04 #18 av: Banjoman

.. och sedan trimma dem till en mycket bättre form än den de hade tidigareSkrattar


Anmäl
2016-08-28 20:13 #19 av: Skalski

Gör om gör rätt... som min gamla lärare sa Skrattar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2016-08-28 21:54 #20 av: petzon

Om vanligt übersnyggt

Anmäl
2016-08-28 22:07 #21 av: Banjoman

#19 Skall man vara riktigt noga var det rätt även förut, i bemärkelsen att formen på plankningen som avsikten var följde formen på skrovkanten; däremot blev det inte bra trots att det var rätt. Men jag instämmer givetvis i påståendet! Nörd

#20 Tusen tack skall du ha! Glad

När nu formerna blivit som det skulle var det dags att skjuta in en bit päronflak under fördäcksplankningen, föra över konturlinjen ...


Anmäl
2016-08-28 22:07 #22 av: Banjoman

... och sedan skära rent det hela.


Anmäl
2016-08-28 22:09 #23 av: Banjoman

Efter renskärning, finputsning, dymling och nåtning hade jag så en bogkantplanka som du duger. Pustar


Anmäl
2016-08-28 22:19 #24 av: Banjoman

Med aktern och fören klara, och ändpukterna således fixerade, kan jag ta itu med de återstående slutplankorna samt resten av kantplankningen.

För att vara så säker som möjligt när jag tillverkar kantplankorna, som ju är lite pilligare att få till, har jag bestämt mig för att först göra klart samtliga slutplankor, så eftermiddagens övningar inleddes med att kapa till (och noga numrera) de längder som behövdes för plankorna S3–S27.


Anmäl
2016-08-28 22:24 #25 av: Banjoman

Sedan började från fören (planka S3), och gjorde klart en planka i taget: först nåtning, därefter tillkapning av kanten med hjälp av L-profilmallen samt tvärhuggning av den spetsiga änden, sedan utprickning av dymmelhålspositionerna och så till sist torrpassning på plats.

Det enda jag väntar med att göra till senare är att borra och dymla; det går smidigare att göra det med en hel bunt plankor, och jag vill i det här skedet inte plocka bort plankor som jag noga tejpat fast i precis rätt läge för att få en stabil bas för kantskärningen ... Nörd


Anmäl
2016-08-28 22:25 #26 av: Banjoman

Efter flitigt arbete var jag vid byggpassets slut färdig med samtliga slutplankor på styrbordssidan ...


Anmäl
2016-08-28 22:26 #27 av: Banjoman

... och får nog säga att jag är rätt nöjd med det åstadkomna linjespelet ... Glad


Anmäl
2016-08-28 22:28 #28 av: Banjoman

Under den kommande veckan skall jag sedan göra om samma operation om babord, och så hoppas jag att jag nästa helg får tid för ett par rejäla arbetspass och hinner få färdigt även kantplankorna ... men det får vi se; det får ta den tid det tar (även om jag medger att jag ser fram emot den dag då däcket är färdiglagt) ... Cool


Anmäl
2016-08-29 21:04 #29 av: flyingdragon

Jösses! Förskräckt Fruktansvärt läckert. Ett riktigt hantverk. Glad

Gör du ditt bästa så är det gott nog.

Anmäl
2016-08-31 20:28 #30 av: Banjoman

#29 Tusen varma tack för dina blott alltför vänliga ord! Glad

När planktillverkningen nu börjat närma sig ytterligheterna midskepps har frågan om den lätta diff:en i midjevidd mellan babord och styrbord fått förnyad aktualitet; om styrbord är skrovlinjen här nämligen +/- 1 mm längre ut och en aning mera rundad ...


Anmäl
2016-08-31 20:29 #31 av: Banjoman

... än vad den är i motsvarande läge om babord.


Anmäl
2016-08-31 20:33 #32 av: Banjoman

Detta innebär att jag, för att inte behöva göra kantplankorna synbart olika breda (vilket jag absolut vill undvika), antingen måste fylla ut plankningen om styrbord med en liten, avrundad plankremsa, så som jag testat i bilden i #30 ... eller så måste styrbordssidan reduceras med sagda millimeter!

Eftersom jag inte alls tycker att det blir snyggt att ha olika plankmönster på båtens bägge sidor var det inte svårt att fatta beslutet: fram kom filar  och sandpapper, och så fixades linjen till så gott det inom det möjligas gräns lät sig göras!


Anmäl
2016-08-31 20:37 #33 av: Banjoman

Därefter var vägen rak och hinderfri för tillkapning och inpassning av även babordssidans slutplankor, dvs. B3–B27 samt B21A och B22A som är de nummer jag givit just de två sista, yttersta plankorna midskepps.

Sedan alla dessa plankor fixats till och torrpassats såg det i fören ut så här ...


Anmäl
2016-08-31 20:38 #34 av: Banjoman

... midskepps på detta viset ...


Anmäl
2016-08-31 20:38 #35 av: Banjoman

.. och i aktern sålunda.


Anmäl
2016-08-31 20:41 #36 av: Banjoman

Hela däcket sett ovanifrån ser just nu ut på det här viset, och även om det är svårt att bilda sig en riktigt god uppfattning, eftersom all maskeringstejp (som alltså håller alla torrpassade plankopr på plats) råddar till linjespelet ganska rejält, tyckr jag nog att det ser ut att kunna bli ett passabelt slutresultat; åtminstone har jag på det stora hela, tror jag, med diverse knep och knåp lyckats trolla bort den värsta känslan av asymmetri ... ?! Funderar


Anmäl
2016-08-31 20:43 #37 av: Banjoman

Efter de senaste veckornas listslöjd var det högst definitivt läge att städa arbetsborden inför nästa moment ...


Anmäl
2016-08-31 20:45 #38 av: Banjoman

... som förstås kommer bli tillverkning av de återstående kantplankorna!

Därefter skall alla än så länge lösa plankor limmas på plats, och det färdiga däcket hyvlas, skrapas och slipas innan det kommer vara dags att börja förbereda skrovet för målning ... 


Anmäl
2016-09-03 19:15 #39 av: julle doris

Snyggt arbete

Anmäl
2016-09-04 21:09 #40 av: Banjoman

#39 Stort tack skall du ha! Glad

Mellan varven med det fortsatta plankingsarbetet har jag också testa användbarhet och kompatibilitet för det sprutspackel jag planerar att använda, U-Pol High#5.

Till detta ändamål börjde jag med en spillbit styrenplastark, vari jag gjorde diverse fula märken med skalpell, sandpapper och mikrostämjärn.


Anmäl
2016-09-04 21:10 #41 av: Banjoman

Sedan bar det ut på balkongen, ity spackelt i fråga stinker ganska illa ...


Anmäl
2016-09-04 21:11 #42 av: Banjoman

... men så småningom hade det hela härdat och kunde jag plocka fram AB:n och börja med att blåsa på vit grundfärg.


Anmäl
2016-09-04 21:15 #43 av: Banjoman

Spacklet i fråga var väldigt trevligt att slipa, och ger en härligt slät yta, men jag fick också, till min förskräckelse, ett antal som nålstickshål i ytan, och blev inte riktigt klok på vad detta kunde bero på.

Jag noterade också i samnband med avfettning inför målningen att spacklet löses av denaturerad sprit, vilket cokså var det varmed jag avfettat styrenplastbiten.

För att utesluta såväl avfettningsmedlet som styrenplasten valde jag därför att utföra ett ytterligare test, denna gång på spillbitar av plåt, vilka jag avfetta med i tur och ordning sprit, köksavfettning samt vanlig diskmedel En fjärde bit avfettade jag inte alls.


Anmäl
2016-09-04 21:15 #44 av: Banjoman

Även dessa sprejades med spackel ...


Anmäl
2016-09-04 21:16 #45 av: Banjoman

... samt våtslipades med 800- respektive 1500-papper.


Anmäl
2016-09-04 21:21 #46 av: Banjoman

Även denna gång fick jag dock problem med hålbildning, i ungefär samma utsträckning på samtliga fyra provbitar.

Dwen goda nyheten är förstås att detta uteslöt såväl underliggande materiel som avfettningsmedlen från listan över potentiella orsaker, men problemet återstod förstås alltjämt i samma utsträckning. Arg

Vidare efterforskningar i ärendet har dock givit vid handen att den mest sannolika orsaken är för snabbt applicerade lager av spackel! Om ett första skikt av spacklet inte hunnit torka, och lösningsmedelsbubblor så att säga fångas under ett överliggande lager, så arbetar de sig upp mot ytan och bildar där dessa typiska nålstyngshål. Lösningen är alltså att jobba långsammare! Får idé


Anmäl
2016-09-04 21:27 #47 av: Banjoman

Det andra (och egentligen viktigaste) testet, nämligen av spacklets kompatibilitet med mina färger, utföll däremot till full belåtenhet! Partajar

Jag har än så länge inte märkt några som helst negativa reaktioner, och då har jag ändå dessutom bänt styrenplastbiten fram och åter med hygglig kraft utan minsta tendens för något att skikta sig, lossna eller spricka! Tummen upp

Detta innebar dessutom en god möjlighet att testa mitt färgval, nämligen klarröd köl, koboltblåa skrovsidor med guldlinjedekor samt vit vattenlinje. I verkligheten är den blåa färgen aningen mörkare än vad den framstår som på fotot, men jag är hur som haver helt nöjd, och kommer köra med den här kombinationen.

Som synes har såväl sandpappersspåren som skalpellsnitten försvunnit under spacklet, medan de djupar hugg jag gjorde med stämjärnet fortfarande syns. Bra att veta!

Jag vill också gärna påpeka att provbiten är mycket slarvigt målad och att jag givetvis avser vara betydligt mera noggrann med det egentliga målningsarbetet ... Nörd


Anmäl
2016-09-04 21:30 #48 av: Banjoman

Under det att spackel och färger torkat ioch haft sig har jag förstås också fortsatt med plankningsarbetet, och därvid skurit till råämnen till kantplankor ur päronträflak ...


Anmäl
2016-09-04 21:33 #49 av: Banjoman

... och bit för bit byggt upp kanterna.


Anmäl
2016-09-04 21:35 #50 av: Banjoman

De bitar som ligger innanför vantjärnen krävde extra omsorg, dels för att passa kloss inpå insidorna av dessa, men också eftersom det här gives allaredan fastlimmade standardplankor, som måste inkluderas i utformningen av rspektive kantplanka.


Anmäl
2016-09-04 21:36 #51 av: Banjoman

Med försiktighet och noggrannhet lät detta dock sig lösas ...


Anmäl
2016-09-04 21:36 #52 av: Banjoman

... och även dessa plnakor kunde ges sin rätta form ...


Anmäl
2016-09-04 21:38 #53 av: Banjoman

... varefter hela babordssidan äntligen var färdigslöjdad!

Samma sak återstår nu att göra om styrbord, men sedan kommer det äntligen vara dags att limma samtliga ännu så länge torrpassade däcksplankor på plats!


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.