Innan något kan slutmonteras måste dock roderbladet göras färdigt, så jag började med att föra över bladbågens kurvatur till mittenbitten i den styrensandwich ur vilken roderbladet kommer att formas.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar! A-screamin' my heart out fer yew!"
... och innerkurvan klipptes geschwindt bort med en avbitartång, och det hela finputsades till dess de bägge bitarna passade snyggt och prydligt runt bågen.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar! A-screamin' my heart out fer yew!"
Framkanterna på de bägge ytterbitarna fasades också, för att ge bättre anslutningen mot roderaxeln. Sedan var det bara att plocka fram det trögflytande Tamiyalimmet, och börja bre styrensmörgås ...
"Oh bury me thar! With my battered git-tar! A-screamin' my heart out fer yew!"
Medan roderlimningen härdade klart stack jag emellan med att fästa ringar på vinschlinan, i vilka skoten så småningom skall hakas fast.
Jag hittade härförleden lagom stora ringar i ett stycke (dvs. utan öppning i ringen) i form av ringbultar av Aeronauts tillverkning; att öppna bultögonen och ta loss två ringar var förstås ett ögonblicks verk ...
"Oh bury me thar! With my battered git-tar! A-screamin' my heart out fer yew!"
... vilken jag med hjälp av en synål stack igenom vinschlinan – det är ju av allra största vikt att fästpunkterna för skoten inte kan glida längs linan, utan sitter ordentligt fast där de är satta!
"Oh bury me thar! With my battered git-tar! A-screamin' my heart out fer yew!"
Ett antal stygn och knutar senare satt den första ringen (i vilken försegelskoten kommer hakas fast) stadigt på plats, till yttermera visso säkrad med några droppar CA-lim.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar! A-screamin' my heart out fer yew!"
Även i andra änden av vinschlinan fästes en ring med samma teknik, i vilken storskotet så småningom kommer fästas.
Bägge ringarna placerades så att de kan röra sig tillräckligt långt för att klara 100% servoutslag; utifrån vad bygginstrukserna säger om behövlig grad av skotrörelse räknar jag dock med att i slutändan köra med +/- 65% servoutslag.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar! A-screamin' my heart out fer yew!"
Efter att ha slutpustat det färdiga rodret med allt finare torra och våta papper, gav jag mig på att innan det monteras också slipa bort skarven mellan skrovhalvorna under kölen.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar! A-screamin' my heart out fer yew!"
Därefter lade jag – högst försiktigt! – en klutt 24 timmars-epoxy runt hylsans fot, satte an en längre bit 4 mm-rör och knackade likaledes mjukt och försiktigt ner hylsan ...
"Oh bury me thar! With my battered git-tar! A-screamin' my heart out fer yew!"
Monteringen avslutade jag sedan med att bädda in axelhylsan i Milliput där den kommer ut ur skrovet. Det återstår alltämt att montera oket, men det får anstå till dess såväl epoxy som Milliput har härdat.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar! A-screamin' my heart out fer yew!"
Innan jag lämnade hobbyrummet för att njuta av dagens varma sommarväder i skön förening med en flaska geuze från Drie Fonteinen och en portion mixte () städade jag undan de sista dagarnas röra från arbetsbordet, så att allt står klart för nästa moment: däcket ...
"Oh bury me thar! With my battered git-tar! A-screamin' my heart out fer yew!"
Jag har vi närmare eftertanke just insett att jag begått ett litet men dock misstag när jag lödde dit roderoket, såtillvida att jag genom att löda fast låsmuttrarna i oket förvandlat dem från att vara just låsmuttrar till att bli en integrerad del av oket.
Det blir ju så, nämligen, om man skruvar på lösa delar på en gängad stång, och sedan fäster dessa lösa delar i varandra – om de då rör sig rör de sig ju tillsammans, eftersom de verkar i relation till varandra på samma gänga. Vill man uppnå en låseffekt skall den del som skall låsas inte hänga samman med de omgivande låsdelarna.
Som det nu är så är det alltså bara lödningen som håller fast oket mot axeln, så skulle lödningen släppa kommer rodret sluta fungera, eftersom oket då bara kommer åka upp och ner i gängorna när det vrides. Ergo: en får hoppas att lödningen inte släpper!
"Oh bury me thar! With my battered git-tar! A-screamin' my heart out fer yew!"
Vad jag skrev i mitt förra inlägg har det senaste dygnet snurrat runt i skallen på mig, och efter en del funderande bestämde jag mig för att inte sätta all min tillit till ovanförmälda lödförband.
Sagt och gjort: jag plockade fram en handborr med 0,7 mm borr och borrade ett hål i +/- 45 graders vinkel rakt genom såväl de bägge muttrarna närmast oket, själva oket samt roderaxeln ...
"Oh bury me thar! With my battered git-tar! A-screamin' my heart out fer yew!"
... som jag sedan säkrade med lite ytterligare lödtenn.
Även om den är av relativt klen dimension har jag på detta vis skapat en mekanisk förbindelse mellan roderok och roderaxel, och sålunda i vad jag bedömer bör vara tillräcklig utsträckning eliminerat risken att rodret skall sluta fungera på grund av att lödförbandet släpper. Med bulten på plats kan nämligen oket och dess muttrar, om lödningen släpper, inte längre röra sig i gängorna på axeln.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar! A-screamin' my heart out fer yew!"
I och med detta var allt innanmäte färdigt, och tordes jag äntligen lägga locket på, dvs. limma dit däcket!
Först skyddade jag den etekniska installationen mot limspill med gladpack, trädde skoten genom de därför avsedda hålen i däcket samt började applicera 24-timmarsepoxy på alla fogar.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar! A-screamin' my heart out fer yew!"
När epoxyn härdat tillräckligt för att kunna ta bort tejp med mera såg det hela ut så här. Som synes passar det förtryckta däcket inte särdeles bra samman med skrovet, men det gör som tidigare nämnts ingenting; skarvarna kommer jag spackla igen, och det förtryckta däcket kommer bara tjäna som underlag för det lösplankade däck jag planerar att lägga.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar! A-screamin' my heart out fer yew!"
Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.