Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettbyggnader
Läst 2655 ggr
Carmarino
5

Husbygge #2

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Fortsättning från föregående tråd.

https://modellbygge.ifokus.se/discussion/1567974/husbygge

Gardiner och krukväxter i fönstren kommer först för att det är enklare att placera dom när inget annat är i vägen. Vid den tiden det här utspelar sig var det till 90% fråga om tunna vita gardiner i fönstren så jag håller mig till detta. Efter prov har jag valt att ha dessa rejält fråndragna så att de bara tjänar som markering av djupet i fönsternischen. Men det har också att göra med så stor insyn som möjligt då jag lägger mycket tid på att bygga interiören. Förvisso kunde jag dragit för gardinerna helt och kommit ifrån detta, men nu var ju inte detta vad jag avsåg från början så här är två bilder, en som visar hur det blir från utsidan och den andra är "blomsterhandeln".

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

• Redigerat 2025-01-22 19:46 av Carmarino
lofsen
3

Blommor i alla fönster, nu blir det möbeltillverkning så det kommer att dröja ett bra tag innan bet kommer något nytt här.

Carmarino
1

#1: Hemtrevligt. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Bo§e
1

#0, #1: Bilderna får mig fortsatt att häpna en smula, över realismen.
Ett sådant fint arbete…👍

Hur är blomkrukorna gjorda…?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

lofsen
2

#3:Det är trä pärlor som används till smycken. Dom flesta är av spolform (urnan vid trappan) som delats till två halvor, en del mindre än halva. Det är samma som den raka varianten på den första bilden. Det är även det mönstret vilket delvis kan skönjas genom färgen. Det gröna och färgade är foliage som används inom
modelljärnvägs bygge. Dukarna under krukorna är delar av en servett.

lofsen
2

Det går trögt med möbeltillverkningen, förvisso är alla mattorna gjorda och även ett antal tavlor. Lite arbete av annan typ som behövdes har blivit gjort. Huset behöver förankras i något då det blivit ganska tungt och svårt att greppa utan att skada något. Plattan är något bredare än det som var "arbetsplattform" och har fått elpaneler för belysningen. En på varje långsida, tolv brytare på varje.

[Lennart A]
1

#5: Makalöst vilket fint arbete du gjort. Hatten av för det !

• Redigerat 2025-02-09 08:34 av [Lennart A]
lofsen
2

Tack.
Ett par bilder på mattorna, de ligger på de platser dom låg 1963. De är inte samma som då men snarlika. Det är som sagt väldigt svårt att hitta bilder på saker från den tiden, då kostade det en del för EN bild så det blev inte som idag.
Nu har vi råd och möjlighet att ta bilder i miljontal (och gör det också)

[Lennart A]
1

Mycket fina detaljer.

Bo§e
1

Fantastiskt fint 👍 Jag följer med stort intresse.

Angående den "elektriska" delen av bygget, kom jag att tänka på en sak:
En mycket tidstypisk optisk markör från den epoken, är det blåaktiga flimret från en dåtida tv-apparat, som förbipasserande då och då kunde skönja i något fönster…
🙂

• Redigerat 2025-02-10 14:42 av Bo§e
lofsen
1

Jo förvisso men det strider mot min förklaring om att det inte finns några figurer i huset: Sommar råder, helg mitt på dagen, skolan har sommarlov, banken är stängd, vi är i sommarstugan och grannarna är i Blekinge. Då slösade man inte ström på att låta en TV vara igång som man gör idag. Belysningen i huset är enkom för att arbetet med inredningen inte ska vara förgäves utan kunna ses genom fönstren. Enkel och logisk förklaring, vilket kanske inte är lika vanligt idag.

Bo§e
1

#10: Ja, det kan du ha rätt i.
En flimrande tv är ju ett slags livstecken, som kanske i onödan skulle strida mot känslan av "stilleben".

Det var mest en spontan tanke från min sida…🙂

lofsen
1

Jag tänkte likadant som du i början och det finns en modul för detta hos tillverkaren av de jag använt som belysning. När bygget kom fram till inredning av bank och skolsalar och tankar (vilka var "hög flygande") om inredning kom till realitet blev det till att landa i verkligheten. Det var väl, som du kanske minns, avsaknaden av realistiska figurer som lede till valet som gäller nu. Det är som att tänka "toa stol", enkelt. Men att bygga en i kartong, svårt och blev ej bra, så kort sagt alla tredimensionella saker med runda former som inte finns färdiga i rätt storlek får "kringgås".

Vi tänker nog ganska lika, de spontana tankarna flödar ganska vilt hos mig och "icke" redovisade projekt (som hamnat i "nedre" arkivet) vittnar om de som inte kom till verklighet då resultaten stupade på genomförbarhet eller resultat

Tack i alla fall för din feedback, den sporrar (skolsalarna t,ex.)

Bo§e
1

#12: Frågan om människofigurer är intressant.
Jag tror faktiskt att sådana snarare skulle förta känslan av realism, än att förstärka den, hur naturtrogna de än må vara.

Litet utplacerad rekvisita får betraktaren att tänka; "någon var nyss här", vilket med benägen hjälp av våra hjärnor, skänker en starkare illusion av verklighet, än vad utplacerade figurer i frusna positioner är kapabla till.

lofsen
2

Jo du har samma uppfattning som jag, hjärnan hjälper till mer i rätt riktning om det inte finns något som känns fel. Rekvisitan behöver inte vara så exakt för att fungera men figurerna avslöjar sig direkt då dom inte rör sig och avviker alldeles för mycket från verkligheten. Jämför teater och film. Passus; jag har sett ALLA Kalle Ankas jul sedan första julen 1959 och fortfarande kan jag hitta detaljer i bakgrunden som man inte tänker på för än själva handlingen nötts in i huvudet. T.ex. tjuren Ferdinand, har du tänkt på korkarna som hänger i eken och folket på läktarna vilka har antydan till ansikten på första raden för att sedan bli bara "bludder" ju längre upp man kommer?
Bilden visar min systers dockskåp från början av -60 talet, jag har reparerat och fräschat upp det. Figurerna snarast förstärker intrycket av "leksak" än sätter liv till modellen vilket är mer rätt i detta fall då det ju var meningen att man skulle just leka med det (även jag lekte här)

lofsen
1

För att få lite omväxling (och en knuff framåt) har jag gjort gavelspetsarna klara och monterat dessa. Detta har fört med sig att friserna måste tillverkas vilket inte gick som på mitt testobjekt. Då var det korta bitar men nu var det fråga om nära 300 mm längd. Problemet var att kartongen delaminerades av fotopapprets vilja att räta ut sig samt av att skäras. Efter ett otal försök (med stor fyllnadsgrad av papperskorgen) hittades till slut lösningen. Första bilden visar min "kantpress" den andra resultatet. Då det är över 100 längder som ska tillverkas var det en klok åtgärd att tillverka pressen. Nu limmar man översidan först och sedan viker man tegel remsan runt kanten, limmar och pressar densamma. Två sidor på en större kartongbit sedan skär man remsan till rätt bredd. Förvisso blir spillet vid renskärningen av kartongbiten lite mer än den användbara frisen men det är ju det färdiga resultatet som räknas. I sammanhanget kan sägas att jag bryter fram en ny spets på kniven till var annan längd för att få ett rent och skarpt snitt. Vid ett sådant här bygge får inte snålheten bedra visheten och jag tar ju inte ut någon arbetskostnad så det får väl räknas som rimliga kostnader.

lofsen
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Det har varit lite segt (någonstans runt 150 timmars arbete) att få fasaderna klara. Nu är alla friser på plats. Även dekor stenarna i de vita fälten på gavel spetsarna är på plats. Dom är placerade exakt som på förebilden vilket innebär att symmetrin varierar från gavel till gavel. Återstår gör målning av "ändar" och bättring av små missar. Detta gör jag inte för än på sluttampen. Då är enklare att mixa till en större mängd färg i stället för att "små kladda" och det lär väl komma till ytterligare bättrings arbeten.

Efter försök med möbeltillverkning har jag kommit fram till att det inte går att göra möblerna som förebilderna i den här skalan, det är för mycket "kurvor". Försök själv göra en "String hylla", jag gav upp efter ett antal timmar. Det blir som med tapeterna, bank och skolsalar, något som associerar till originalet.

lofsen
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 9
Förhandsgranskning av bild 2 av 9
Förhandsgranskning av bild 3 av 9
Förhandsgranskning av bild 4 av 9
Förhandsgranskning av bild 5 av 9
Förhandsgranskning av bild 6 av 9
Förhandsgranskning av bild 7 av 9
Förhandsgranskning av bild 8 av 9
Förhandsgranskning av bild 9 av 9

Efter mycket arbete (pilligt) är så möbleringen av andra våningsplanet klart så nu kan taket/golvet läggas på och sista våningen påbörjas. Kompromisser måste göras och då framför allt hur små detaljer kan tillverkas? Fristående prydnads saker under 10 cm där verkar gränsen gå, de blir inte trovärdiga. Min mor var glad för att pynta med eterneller så för att lätta upp kala ytor har jag medvetet satt ut ett litet överflöd av "blom pottor" I trapprummet finns två "kulisser" en urna med strå i och en golvlampa, dessa attribut ville jag ha med. Betänk att när taket är lagt ser man bara in genom fönstren så då fungerar det. Det fortsatta arbetet med plan tre lär nog pågå en bit in på hösten. Rummen är inte några problem, en del av möblerna är gjorda. Vad som tar tid är de båda (övre och nedre) vindarna. Efter som de av nostalgiska skäl spelar en stor roll i min systers och mitt liv har jag tagit beslutet att även göra "diskoteket" på den övre vinden fast än att detta knappast blir synligt utifrån.

lofsen
2

Takstols produktion pågår! Första bilden visar mallen och material till 6 takstolar. Dessa är avsedda för "nedre vinden" och blir synliga så de är konstruerade som förebilden. De övriga har inte de nedre stöden (på modellen) då dessa inte kommer att synas då innerväggarna i lägenheten är resta. Valet att laminera takstolen i stället för att bara göra den av "balkar" har med hållfasthet att göra. Att som i verkligheten "halva" ihop dom fungerar inte så bra i denna skalan. Mycket tid (ca 50 timmar) har lagts på att klura ut hur mallarna skulle göras och att kapa upp delarna. I mina dagar har jag byggt ett stort antal takstolar i full skala vilket är en klar kunskaps fördel. De synliga "stolarna" ska behandlas så att de liknar åldrat virke. I vinklarna mellan de olika taken blir det betydligt knepigare då dessa har ett delikat balk system (jag har bilder på detta) Här blir det "lösvirke" då sammanfogningen inte bär så stor last som takstolarna. Det kommer att dröja innan takstols systemet kan monteras eftersom jag inte kommer åt att montera väggar och inredning om dessa är i vägen. Dock måste de vara tillverkade så att passningen mellan dessa blir korrekt. Det finns ett antal ställen i skarven mellan vinden och lägenheten där infästningen av takstolsbenen inte syns så här får jag lita till min erfarenhet av att renovera gamla hus (ingen kan ju kolla om jag gjort rätt)

• Redigerat 2025-06-29 09:42 av lofsen
lofsen
2

Inredningen i rummen på övervåningen är nu klar, 1;a och 3;e bilden visar mitt rum. Tågbanan är en bild av den faktiska banan som som fans på denna plats vid den tiden. Eftersom det bara är en tvådimensionell bild fungerar det inte med bild från ovan men vid betraktning utifrån genom fönstret blir det så nära verkligheten som det är möjligt. Det andra rummet är min systers (bild 2 och 4) och här är det något liknande med "Barbie skåpet" Ok, hon hade bara två dockor men storebror har varit generös och ökat på antalet. Dockskåpet finns kvar (står här hos mig i hobbyrummet) så det är helt autentiskt så när som några nyare saker och en mindre restauration. Bilderna på The Monkees är inte exakt samma men snarlika.

lofsen
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Nedre vinden efter "storstädningen", saknas gör stegen upp till den övre vinden.
Skåpet med glasdörrar kom från skolan och innehöll kemi och fysik saker (dessa lade jag beslag på och hade väldigt roligt med under några år framöver) Sedermera blev det terrarium åt min systers ormar.

Huruvida "diskoteket" ska bli byggt på den övre vinden beror på hur försöken på "ritbordet" faller ut, det ser inte allt för ljust ut just nu men utmaningar är till för att antas. Stegen upp hit är under tillverkning i alla fall.

Mors och fars sovrum (som så småningom blev min systers) var vid denna tid spartanskt inrett.

Vindsrummet är fiktivt inrett då jag inte har mer än minnet av en säng och att den nog inte stod som på bilden.

Nu kommer taken på rummen att läggas på och därefter inleds takläggningen. Några mindre saker kommer att läggas till då dessa ska monteras på takstolarna när dessa är på plats

Carmarino
0

#19: Jag hade till och med tre Barbiedockor; Barbie, Midge och Skipper - och ett Barbiespel. 😊

https://nostalgi.ifokus.se/discussion/1473254/gamla-leksaker--2

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
lofsen
1

Jo jag minns när vi spelade det en gång, det var du, jag, far och Tommas. Tommas halkade lite på orden och ett av dom blev Dalens brottning i stället för Balens drottning.

lofsen
2

Taklagsfest! Kransen är uppe. Arbetet med takstolarna har varit drygt, att det kommit så här långt redan kan bero på vädret. Det har inte blivit speciellt mycket båtturer, blåst och regn har gjort att båten legat mest i hamn.

Det gick åt en dryg kvadratmeter 2 mm kartong till dessa, det hade jag inte trott när jag började. All belysning är inkopplad och "operativ". Eftersom det inte blev något "diskotek" har jag valt att göra takstolarna enklare (inte "vädrade") och inte helt efter förebilden men funktion och hållfasthet finns där. Innan taket kan läggas måste jag kolla hur hängrännorna ska sitta. Det blir ett antal rännkrokar som ska göras av polystyren strips 0,25 x 1,0 mm. I verkligheten sitter dessa vanligtvis ovanpå råsponten men då det ligger kopparplåt måste man antingen försänka dessa eller lägga typ takpapp som kompensation, troligtvis väljer jag det förfarande.

Carmarino
0

Roligt att bygget är inne på sluttampen, även om det innebär att man inte kan se inredningen lika bra längre. 😊

Knifr
1

Än lever det gamla mikrohantverket som husbyggare och möbelsnickare !
En fantastisk fin motvikt mot alla plastproducerade modeller (inget ont om plastbyggsatser, de är mycket skalenliga och detaljrika men där
handlar det mer om montering av färdiga delar). Jag bygger industriella
byggnader ibland men i små skalor (då kan en vän låna byggnader till
sin tågbana eller till filmindustrin) så jag förstår precis hur mycket tid och möda du lägger ner, imponerande. Det är väldigt upplyftande att se andra som bygger
ovanliga och individuella projekt. Den här modellen är en värdig och mycket
fin “tidsbubbla” med imponerande detaljer och platsar på flera museiutställningar. Blir ett värdefullt arvegods till kommande generationer också.

Carmarino
0

#25: Den är väldigt verklighetstrogen. Varje tegelsten är räknad för att det ska bli korrekt.

lofsen
2

Tack för det fina omdömet. Det var inte min mening från början att lägga ut det här på nätet men min syster (som har en hel del andra saker där) gjorde det. Efter hand blev det enklare om jag själv fortsatte eftersom jag fotograferar mycket vart efter. Jag trodde inte heller att det skulle vara så pass många som var intresserade av detta. Vi som är uppväxta i slutet av -40 talet och början av -50 talet hade ju inte dom förutsättningarna som i dag. Skulle man ha något fick man oftast tillverka det själv. När jag var 4 - 5 år passade min mormor och min farmor mig (barnomsorg i sin bästa skepnad) farmor sparade tårtkartonger och av dessa byggde jag, framför allt båtar. Min far hade legat i flottan så jagare stod högst på listan. Samtidigt hade modelljärnväg blivit något stort för mig och detta fortsatte till för något år sedan, det blev totalt 45 st. Jag kom inte "högre" inom detta område, det blev som TV: Bara repriser. Hus modeller till dessa har varit mestadels plast men även trä och kartong. genom åren har det blivit någonstans mellan 5 och 600 st. Även bilar, flygplan och båtar blev det. Du blir nog inte förvånad efter att ha sett detta bygget när jag säger att jag byggt Bismarck i skala 1:200 men som du säger: Montering av färdiga delar.
Två bilder som visar ett utkast till råsponten till taket. Jag kan inte fästa den ännu eftersom det finns fyra kupor som jag måste måtta in och att jobba både från insidan och utsidan är omöjligt om taket sitter fast. På den "osynliga" delen är underlagstaket lagt, där är det vitt eftersom det inte syns.

lofsen
2

Då står jag inför den mycket tidskrävande takläggningen, svårt är väl ett tänjbart begrepp i detta bygge. Med tanke på många andra saker i bygget ligger det här mest åt tiden det tar. Jag har nu drygt 1000 plåtar att passa in, var och en enskilt och varje rad ska ha en fals.

Första bilden visar "plåtslageriet", det är här all tillpassning utföres.

Andra bilden visar en av ränndalarna, notera även hängrännan. Dessa måste vara monterade innan plåtningen kunde påbörjas. Stuprören väntar jag med till allt takarbete är klart då risken är stor att man slår till dom så att de river med sig av tegelväggen (vilket inte är reparabelt).

Tredje bilden visar något som hör till kategorin "pilligt" och väldigt drygt att göra nämligen "trappningen" av plåtarna. På förra versionen gick inte detta att göra men här går det. Jag sticker inte under stol med att det har blivit ett antal som kasserats. Detta får räknas som "inkörnings spill".

Till taket (inräknat takstolarna) har det blivit ganska många jiggar och mallar som fått tillverkas bl.a. till "trappningen". Här är det ju mest frågan om att många lika dana bitar måste tillverkas, till skillnad från trappräcket i vardagsrummet där det bara var en.

Att jag fyller med svart under ståndfalsarna beror på att endast en 10 dels mm glipa får det att fullkomligen lysa vitt i denna. Detta visade sig redan på proverna som gjordes tidigare.

Frågan är väl om taket blir klart innan jul, jag tvivlar starkt med tanke på att jag börjat med den "lätta " delen. Detta är delvis på grund av att man får in rutinen och knepen så att man har denna "övning" som grund när man kommer till de mer komplicerade momenten. Hit hör bl.a. kupor och skorstenar.

Carmarino
0

#28: Det ser ju bra ut så här långt åtminstone.

lofsen
2

400 kopparplåtar och ett ansenligt antal timmar har det tagit att nå hit. Östra gaveln är den mest komplicerade då det är två vinklar tätt på var andra och det ser lika dant ut på andra sidan. Den kommer nog att gå lite snabbare att göra för nu har man ju kommit på hur man INTE ska göra. Trots detta har det inte blivit något nämnvärt med spill. När man tittar på verkligheten och modellen ser dom ut till att vara lika och det var ju meningen. Sanningen är något helt annat och det har med ned skalningen att göra. Tekniken är densamma men skarvar och anslutningar har jag varit tvungen att modifiera så dessa stämmer inte. Betänk att kopparplåtarna i verkligheten är 0,8 mm tjocka, för att bli hanterbara i modell blir dom mot-svarande ca 13 mm. Utifrån foton tagna från marknivå är detta det närmsta jag kan komma. Skulle det bli helt exakt (i teorin alltså) vore man tvungen att bygga en ställning runt hela huset och mäta upp ALLA plåtar på plats men det finns gränser för "nördigheten", om inte annat så ekonomiska. Men som sagt 25 gånger mindre blir det nog ändå ungefär som jag gjort

Carmarino
0

#30: Snyggt. 👍

Bo§e
1

#30: Ett fantastiskt bygge..👍

När jag tittar på takplåtarna, imponeras jag av hur kantbockningarna blivit så naturtrogna, trots att plåten inte har skalenlig tjocklek.
Att hitta rätt metod, måste ha krävt en hel del tålamod…

lofsen
2

Halvtid! Ja på sätt och vis, det fattas lite passbitar här och var men jag kom på att det är bättre att ta dessa på slutet. Drygt 500 bitar hittills så med dom extra jag gjort så räcker det.
Det är inte kanten som är bockad, detta gick inte att genomför just p.g.a. pappers tjockleken. Däremot fungerar det utmärkt att skära strimlor av samma papper (samma matta fotopapper som resten av huset är gjort av) Enda nackdelen med svart är att det blir svårt att se om limmet blev jämnt pålagt och om falsen verkligen står upp eller har lagt sig. Förvisso döljer den ju även vissa mindre missar så det kommer nog på ett ut. Falsningarna är lite överdrivna och skulle egentligen bara varit 2/3 delar så stora men det gick inte att få det snyggt.

Som med mycket annat ger övning färdighet och det är ju lite av meningen med att "gå upp" i den svårighetsgrad som detta bygge innebär. Norrsidan kommer nog att ta sin lilla tid att göra och det kan jag tacka skorstenarna för. Trappningen av plåtarna vid tegel skarvarna är väldigt tidskrävande att göra. Jag har gjort flera mallar för detta, tro inte att det är samma vinkel det finns 6 olika.
Det känns även som att det är dags att pausa ett litet tag eller som jag ofta gör, hoppar till någon helt annan del av bygget. Varför inte göra trapporna (4 s.t.) Dessa kan göras lösa och limmas dit senare.

lofsen
2

Det blev ingen längre paus bara lite små fix med hus och trädgård inför vintern.

"Lost in translation" är väl kanske ett uttryck som väl kan användas i modell byggar sammanhang. Bilden visar den knepigaste delen av taket. Vinkeln med dörrens kupa är just en sådan grej. I full skala är ju kopparslagarens finlir inget problem men i den här skalan där vissa plåtbitar inte är mycket bredare än knivbladets tjocklek är det. Man får gå på känslan av att kompromissen ser trovärdigt ut gentemot originalet. Än återstår det två vinklar men dessa har jag "övat in" redan så det blir väl mer av "transportsträcka" Efter detta blir det skorstenarna som ska göras klara (plåtning och topparnas kronor) samt småbitar lite här och var. Det sista på taket är gavlarnas plåtar och åskledarna. Dom sistnämnda kan bli en kompromiss. Själva spröten är inga problem men däremot koppar linorna med dess fästen blir en rejäl utmaning. Tur att jag sparat "försöks" taken som jag kan öva på. Vi får väl se hur det går.

Carmarino
0

#34: Det är väldigt likt hur det ser ut i verkligheten.

lofsen
1

Det har rullat på med taket så det är nu färdigt, så när som de fyra "pinnarna" d.v.s. åskledarna som ska sitta på de fyra gavelspetsarna. Dessa är väldigt utsatta så de får komma på sluttampen. Om det blir någon "jord lina" till dessa får tester utvisa, jag är rädd för att de måste göras så pass för stora så att det visuellt ser helt fel ut. "Kronorna" på skorstenarna fick bli lite kompromiss med målad översida på teglet då utan fogar. Att som på friserna vika pappen fungerade inte lika bra här, det så klumpigt ut.
Totalt har det blivit strax över 1100 "plåtbitar" till taket.

Bild 1- söder, 2- väster, 3- norr, 4- öster.

• Redigerat 2025-11-13 02:14 av lofsen
lofsen
1

Bild 1. Stuprörs tillverkning. Det tar längre tid att tillverka mallarna än att göra de färdiga rören men utan dessa blir resultatet uselt. Kvar att göra är väggfästen och målning.

Bild 2. Trapp tillverkning, det finns fyra stycken varav två har räcken. Det på bilden är mer "utsirat" än det andra. "Kringlan" är svår att göra och det går åt 40 st. Det är den innersta biten som spökar. Svårigheten ligger i att göra dom lika. Om jag bara gör ett varv, alltså inte de innersta två millimetrarna går det utmärkt. Återstår alltså att se vilket det blir, utseendet får avgöra.

Carmarino
0

#36: Snyggt, och väldigt likt originalet. 👍

JaGa
1

Otroligt fina husbyggen!
Gillas helskarpt…😃👍

lofsen
1

Stuprören är klara och håller på att monteras, detta är västra sidan. Trappan här är klar och monterad, räcket får komma på sluttampen då det blir ömtåligt.
På denna sida är det i stort sett bara balkongräcket och lampan över ytterdörren som saknas.
Södersidans trappa är på gång. Den och skolans trappa är snarlika vilket underlättar. Dessa ska inte ha räcken men de är i vinkel så konstruktionen är något knepigare än raka trappor att få rätt.

Carmarino
0

#40: Snyggt. 👍

JaGa
1

#40:
Tjusigt bygge och trevlig byggtråd!!
Gillas helskarpt…😃

• Redigerat 2025-12-07 10:48 av JaGa
lofsen
2

Nu kan jag nog säga att det är dags för finalen.
Första bilden är södersidan. Larmklockan, trappan och stupröret har tillkommit.
Nästa är östsidan. Stuprör och balkong tillkomna.
Sista är norrsidan. Båda trapporna och båda stuprören klara.

Det som saknas är detaljer så som: Räcken, åskledare med jord rör. Detta är rediga pilleri jobb. Komplettering med målning blir nog de sista innan singeln på gårdsplanen ska läggas på. Får fundera på om jag glömt något.

Vad ska jag sedan hitta på att göra efter nära tre år med banken?
Det lutar åt ett hus jag inte kunde köpa och renovera i verkligheten (fel tidpunkt)
Dock har jag tillräckligt med underlag för att göra något liknande som banken. Här blir det då inte frågan om hur det såg ut när det byggdes på -30 talet även om allt var kvar från den tiden. De som sedan köpte huset rev ut allt på insidan och i stort sett allt på utsidan så det är i princip ett nytt hus nu.
Min tanke är att göra en uppdatering med bibehållande av interiör och exteriör fast med en mild uppgradering.

Carmarino
1

#43: Förutom att jag inte kommer ihåg hur det såg ut när det var trappa till skolsalarna så är det väldigt likt. Har dock sett trappan på foto (delvis, men med elever stående på den) och den ser ut att stämma bra med hur den såg ut.

Bo§e
1

#43: Ett fantastiskt fint bygge…👍
När man bygger en skalenlig modell, är det alltid svårt att balansera fokus mellan små detaljer och helheten, så att inte bara den ena faktorn får dominera, och här känns det perfekt avvägt.
Pga detta är det faktiskt svårt att, via fotona, bedöma modellens fysiska storlek (?), vilket ger hantverket ett högt betyg.

Ser fram emot att se dina fortsatta övningar….🙂

lofsen
1

Tack,
Det blev en del gjort under denna söndag förmidag, bättrings målning och grus på gårdsplan. Eventuellt behövs en runda grus till. Nu är det bara räcken och åskledare kvar till "målgång"
En bild med den klassiska tändsticksasken som storleks jämförelse.
Du har helt rätt om balansen vilket påminner mig om en skämtteckning i tidningen MIBA där man träto om vilken skala inom modelljärnväg som var den bästa att avbilda.
En man som står förnöjt lutad mot buffert balken på ett ånglok säger:
Dom får snacka hur mycket dom vill men skala 1:1 ger ändå bäst resultat.
Inom modelljärnvägs området har jag ofta använt tre olika skalor för att få djup i anläggningen, lägger man sen till en bra bakgrund ökar det ytterligare.
Sen får man kanske även väga in syftet med modellen så som jag gjort här.
Faktum är så har jag redan börjat på förstudien till mitt "hus renoverings projekt"
Liksom med banken kommer det till att ta ett antal månader (minst) att utröna om det är genomförbart på de premisser jag satt upp. Ritning påbörjad.
Om det blir av så funderar jag på om jag ska lägga upp det som en fortsättning här eller avsluta banken och starta en ny. Eftersom det blir en stark koppling till en renovering i full skala är jag osäker. Tacksam för synpunkter.

lofsen
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Ytterligare ett steg närmre "målsnöret".
Första bilden väster, balkongräcke, ytterbelysning och åskledare nedgång.
Andra söder, ytterbelysning.
Tredje öster, åskledare nedgång och utkast till balkongräcke.
Fjärde norr, Räcke till kökstrappan, ytterbelysning och utkast till balkongräcke.
Femte norr, åskledare nedgång.
Sjätte taket, åskledarna.
Återstår gör då de båda balkongräckena och trappräcket till bank ingången. Det blir inga "kringlor" då dessa inte gick att få lika så det får bli som förra versionen, raka kryss men med cirkeln i korset. Material till detta är på ingång så förhoppningsvis går jag i mål någon gång i januari.

Carmarino
0

#47: Det är fantastiskt likt hur det ser/såg ut i verkligheten. 👍

lofsen
1

Balkongräcken i produktion. Spjälorna är upp kapade då de är av samma längd, de liggande varierar något så de får kapas efter hand. Allt fungerar som tänkt det enda "kruxet" är att punkterna vid sammanfogning av de grövre stående och liggande fastnar i mallen. Jag hade räknat med detta då det inte gick att ha den gula skydds remsan under eftersom man då inte såg var delarna skulle sitta. Det blir lite efterarbete men det är inget ovanligt i detta bygget. Van av "plast bygge"
vet jag att det tar flera dygn innan fogarna härdat fullt ut så det tar ett tag till innan de kan monteras på sin plats. De som ligger på den gula skydds remsan är till balkongen på östra gaveln så det blir den som kommer på plats först.

Carmarino
0

#49: Pilligt värre. 😊

BornToGlue
1

#47: Vackert bygge måste jag skriva 👍 fantastiskt rent utav 😍

Janne Nilsson
1

Vad är det för skala och är det en del av något större?

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

lofsen
1

#52: Det är ca: 1:50 och är en fristående modell. Titta gärna från början (detta är en fortsättning) så får du hela historien. Du har länken längst upp.

lofsen
2

Fel av mig det var den förra som var 1:50, denna är 1:25

lofsen
1

Efter många timmars "pilleri jobb" var så de båda balkongräckena klara och monterade. Det ser nästan ut som att allt blir klart detta året då det bara är de två räckena till bank ingången kvar. Mallen är under konstruktion så vi får se hur det artar sig, jag hoppas bygget löper någorlunda utan problem.

Carmarino
0

#55: Snyggt. Precis som i verkligheten. 👍

Janne Nilsson
1

Tittade in på den tidigare tråden. Ambitiöst projekt.

lofsen
1

Färdig!!!!! Ja det är väl så, planering har pågått hela tiden parallellt med bygge så jag kan inte se något jag missat. Trappräckena ställde inte till några direkta problem, utan "kringlor" känns det rätt, med hade det sett "hafsigt" ut så jag är nöjd. Jag har tagit lite foto genom fönstren men det blir inte detsamma som att titta "live" men håll till godo det ger i alla fall en någorlunda uppfattning om hur det ser ut från utsidan.

lofsen
1

Det är inte alla rum som gick att fotografera med hyfsat resultat.

lofsen
1

Jag har medvetet tagit med fönsterposterna.

lofsen
1

Så slutar detta projekt här.
Återstår att se hur projekteringen av "renoverings huset" faller ut. Det är nog mest en fråga om var på skalan jag vill lägga mig. Om jag lyckas göra en toastol i skala 1:25 lägger jag mig lite högre än med banken. I så fall blir det mer likt en renovering i verkligheten (vilket jag helst vill). I vilket fall som helst kommer jag nog att lägga tyngdpunkten på insidan.

Carmarino
0

Så fint det blev. Ser fram emot att få se det i verkligheten. 👍😊

Janne Nilsson
1

Ah, 60-tals kök.

Blir inspirerad att göra ett slitet kök från perioden. Växte upp i sådant.

Carmarino
0

#63: Köken är från tidigt 60-tal. Eventuellt var det med blå skåpluckor från 50-talet. Det såg sådant ut redan när vi flyttade in 1963, och då renoverades vårt kök (med grå skåpluckor).

lofsen
1

Vårt kök blev delvis ombyggt. Redan då fanns vasken där den är på modellen, med överskåp och specerilådor vilka togs bort. Vid motsatt sida (spisen) fans en vägg mellan lilla och stora fönstret med en snedställd dörr där kylskåpet nu står. Det var då ett långsmalt utrymme som fungerade som "spiskammare" Längs denna vägg mot köks delen fans skåp och arbetsbänk, det var ingen bänk under fönstret. Jag såg bara detta någon enstaka gång så jag kommer inte ihåg hur det var planerat. Vid väggen in mot trapprummet stod en AGA spis. Har ett svagt minne av att luckorna var grå även då.

lofsen
1

#61: Detta bygge förklaras härmed avslutat och det nya projektet har mer eller mindre rivstartat. Du kan följa det här:
https://modellbygge.ifokus.se/discussion/1629320/husrenovering-i-modell

lofsen
2

Min syster och jag gick igenom hennes förråd och hittade saker som jag inte hade en aning om att de fortfarande existerade. Jämför bilden #19 med nedanstående, den första från 1964 och den andra från idag.
Vidare hennes Barbie dockor med kläder vilka nu är tvättade, dockorna tvättade och kammade. Vad det lider ska någon form av passande vitrin till dessa och en del annat anskaffas eller tillverkas.

• Redigerat 2026-05-12 07:05 av lofsen