Premiär nr 2
Premiär 1 visade att jag hade justerat gyrot fel. Den kompenserade åt fel håll så vid start lade sig planet omgående i dödsspiral ner. Bilden på reparationerna var från den gången. Idag däremot var allt klart för start. Jag hade ställt om gyrot så kompenseringen gick åt rätt håll. På ett sånt här litet plan (1 meter vingspan) så ville jag ha nåt som tar hand om plötsliga kast planet kan göra när det blåser. Denna dag blåste det byigt och regnet hängde i luften. Jag hade inte ens gått upp med en av mina större kärror i denna vind men jag var fast besluten att göra ett försök. Både jag och kompisen ruskade på huvudena när blåsten grep tag i oss. Det var så byigt så när gyrot skulle kalibrera in sig så gick inte det för planet stod inte stilla på marken. Gick bakom bilen och startade om. Då vinkade rodren att "nu är jag klar". Jag gjorde fyra misslyckade starter. Alla starter drog in planet i gräset vid grusvägen (startade från grusväg). SIsta starten fick den luft under vingarna och faktiskt gick den stabilt i luften trots stark och byig vind. Jag tror gyrot hade mycket att göra. Jag gjorde några vändor och landade sen i lite högre gräs som slog av vingarna och motorn lossnade. Men….den visade sig vara kapabel. Nu är det bara att limma fast och flyga i lite lugnare väder. Mycket nöjd!