Modellbygge iFokus

Modellbygge

Läst 100 ggr
Bo§e
2

Ekerhjul av rotting

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej,
Här följer en beskrivning hur man, ganska enkelt, kan tillverka små ekerhjul. Hjulen kanske är mer charmiga än skalenliga, och själv kommer jag i första hand att använda dem till modellflygplan, men jag kan tänka mig en rad andra användningsområden, t.ex. till leksaker eller skojiga prydnadsobjekt, osv.
Hjulen som visas här har ca 54 mm diameter.

Jag har inte själv uppfunnit metoden, och tillskriver John Reid, Nya Zeeland, upphovet, och som vänligen delat med sig av kunskaperna.

Bilder och beskrivning, kommer undan för undan att postas här, i takt med att jag sorterar bildmaterialet som samlats under bygget.

🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Bo§e
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Råmaterialet är vanlig peddigrotting, som finns att köpa där hobby- och pysselmaterial säljs. Den brukar var ca 5-6 mm tjock.
Första steget är att blötlägga den något dygn.

• Redigerat 2026-09-16 17:43 av Bo§e
Bo§e
1

Den blötlagda rottingen skall sedan lindas kring något lämpligt runt föremål. Materialet i "kärnan" är valfritt, så länge det tål ugnsvärme.
Rottingen skall lindas hårt, och låsas med t-ex- ståltråd, så att det inte släpper efter.

På bilden syns en "lyxig" träkärna, som en vänlig kompis svarvade åt mig, och som är försedd med olika diametrar, men allt som är "runt" går förstås att använda.

Paketet läggs sedan i ugnen. Beskrivning finns på bilden, och det skall bli absolut torrt.

Fortsättning följer.

• Redigerat 2026-09-16 17:51 av Bo§e
Bo§e
1

Efter torkningen, sågas ett vinklat sågsnitt genom alltsammans.
Går bra med en tunnbladig "dragsåg", men man får hålla stadigt, så att man inte slinter.
Resultatet blir ett antal öppna ringar.

Fortsättning följer…

• Redigerat 2026-09-16 18:01 av Bo§e
Bo§e
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Ringarna sluts, vilket kan göras på flera sätt. Här har jag (bild 1) tryckt ringarna mot en list, så att skarvarna pressas samman.
Jag använde epoxylim till detta.
Resultatet blir ett antal ringar, färdiga att gå vidare med.

Fortsättning följer…

Carmarino
1

Häftigt. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Bo§e
1

Nu är det dags att såga ett spår längs ringens periferi. Avsikten med det får ni snart veta.
För att spåret skall hamna "mitt på" ringen, limmade jag ett bågfilsblad (med nedslipad skränkning) mot en lämplig "träbit", så att höjden blir konstant, och spåret rakt. Här finns också ett "stopp", så att spåret får samma djup runt om.

Fortsättning följer…

• Redigerat 2026-09-16 18:21 av Bo§e
Bo§e
1

Nu kommer litet ekringsteori:
Här visas systemet, för olika ekerantal: 12, 20, eller 28 ekrar.
En sammanhängande nylonlina (kommer senare) skall trädas i vid "1", och vidare till "2" osv, tills man kommer "i mål".

Första hälften av det aktuella antalet skall trädas kring navets ena sida, och andra hälften vid den andra.

I detta exempel har jag valt 20 ekrar.

🙂

Bo§e
1

I vårt fall skall nu 20 hål med jämna mellanrum borras i hjulet.

Jag gjorde ett primitivt delningshjul av en "träbit" med en plywoodskiva, där jag klistrat en mall med 20 linjer.
Mallen printade jag från Excel, där det är lätt att skapa cirkeldiagram med önskat antal segment.

Rottinghjulet är uppsatt på delningshjulet, och jag använde ett 0,8 mm kretskortsborr.

To be continued….

• Redigerat 2026-09-16 18:45 av Bo§e
Bo§e
1

Nu är det dags att tillverka en jigg för själva ekringen.
Jag borrade 5 hål i en bit MDF-skiva, där stumpar av 2 mm pianotråd tryckes fast.
Här är det väldigt viktigt att "pinnarna" placeras exakt rätt, så att hjulet blir korrekt centrerat.

Sedan är det dags att tillverka hjulnaven. ( Bild 2)
Jag använde aluminiumrör från "K&S"-sortimentet, som finns hos hobbyhandlarna. Rörbitarna sammanlimmades med epoxy (sparsamt).

Bild 4 visar hur nav och ring är uppsatta i jiggen. Hjulringen är uppallad i rätt höjd för att komma "mitt" på navet, och allt är låst med små stoppmuffar.

Snart kan vi börja med ekringen….🙂

Bo§e
0

"Ekrarna" består av vanlig nylonlina (monofilament) 0,45 mm.
Jag hade turen att hitta en "svart" typ (som egentligen är "grönsvart").
Till varje hjul får man ta till en litet längre bit lina än nödvändigt, för att ha en bit att hålla i, ända till slut.

Först skall linan fästas i hjulet, vilket görs med CA-lim (bild 1).
Den fästs mellan två hål.

Bild 2 visar hur linan sedan förs in genom ett av hålen (som följaktligen blir "Nr 1" i ekringsordningen)

Bo§e
0

Nu börjar själva ekringen.
Jiggen förses med en "lathund" av papper, som visar ekringsordningen, som ju vore omöjlig att hålla koll på annars….🙂

I varje steg skall linan sträckas, bestämt men inte jättehårt, och steg för steg får man låsa linan, så att den inte slackar när nästa steg skall tas. Låsningen sker med en knappnål (syns på bilderna), som flyttas runt efterhand.

Första halvan av ekringen läggs kring navets "nedre" del, och andra halvan längs den övre.

När man kommit "i mål", lindas linan ett extra varv i spåret runt hjulet, och allt låses med CA-lim.

Nu har vi ett nästan färdigt hjul. 🙂

Fortsättning följer….

Bo§e
0

Justering av hjulet

• Lossa jiggens stoppmuffar, och lyft försiktigt av hjulet.

• Sätt nu hjulet på en axel, och snurra det. Det blev nästan garanterat en anings skevt när du lyfte det från jiggen, och det wobblar en aning.

• Snurra hjulet på axeln, och knacka försiktigt på det med t.ex. en kulspetspenna, tills det inte wobblar längre, eller tills du ger det godkänt…

• Nu är det dags att låsa ekringen inne vid navet.
    För försiktigt på expoxylim (t.ex. med en tandpetare) på den "fläta" av lina som bildats vid navets båda sidor. "Flätan" skall låsas i sig själv, och mot navet.

Snart klart…

• Redigerat 2026-09-16 19:44 av Bo§e
Bo§e
0

Nu är allt klart, men skåran längs periferin är fortfarande öppen.

Den kan förslutas på många sätt, men jag valde att strimla en bit rotting, och trycka ner den i skåran, där den limmades (bilden).
Sedan kan man enkelt slipa ner överskottet, så att hjulringen blir homogen och sluten.

Bo§e
1

Så nu är det klart. Hur man sedan behandlar hjulen är upp till var och en, men jag gav mina en behandling med linolja.

De väger bara ca 2,1 gram / st, och är faktiskt mycket starka.

Från början kändes det som en stor utmaning, men inga moment var direkt svåra, och det blev en riktigt kul övning….🙂

• Redigerat 2026-09-16 20:01 av Bo§e