Annons:
Etiketterallmäntverktyg-och-utrustning
Läst 377 ggr
Banjoman
2022-07-11 21:31

Nytt i verktygslådan kv 3 2022

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Juli–september 2022

Dags igen för en ny verktygstråd!

Det är som vanligt när ni får hem grejorna som räknas, inte när ni beställer dem!

Föregående tråd i ämnet var kv 2 2022.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

  • Redigerat 2023-01-10 23:47 av Roca
Annons:
Banjoman
2022-07-16 11:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det var varit lite uppehåll i verktygsanskaffandet en tid nu, men helt har strömmen inte sinat; sålunda kom häromdagen från staterna hem till herr Banjomans tjäll ett par paket. Det första av dem var från Blue Spruce Toolworks, och innehöll dels en likadan handsmidd markeringskniv som den jag redan har, och som jag är så förtjust i att jag vill ha en i reserv …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Blue Spruce Tools are quality hand tools for your finest works. We offer woodworking tools like dovetail chisels, bench chisels, marking knives and mallets.
Banjoman
2022-07-16 11:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

… dels tvenne fiskstjärtsstämjärn, ett på 3/8" och ett på 1/2".

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2022-07-16 11:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Från smeden Jason A. Lonon i North Carolina fick jag sedan en försändelse innehållandes en bandkniv …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2022-07-16 11:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

… och en späntkniv, bägge av dennes egenhändiga tillverkning.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Slasktratt
2022-07-16 19:53
#5

Det är inte bara användbara verktyg .
De är dessutom en fröjd för ögat 👍

Vänliga hälsningar Roland Karlsson

Banjoman
2022-08-07 14:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5: Tack skall du ha – jag får tillstå att jag håller med om det där med ögongodis; det är trevligt värre också att bara titta på dem i levande livet!

De senaste veckorna har det blivit ganska många paket, från flera av mina vanliga langare. Från Crucible Tool fick jag t.ex. en sinkmall för proportionerna 1:6 samt 1:8 …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Crucible Tool makes hand tools in the United States using proven materials and (in many cases) new technology. All of our tools are designed by woodworkers (us) and are used at the workbench every day.
Annons:
Banjoman
2022-08-07 14:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Från Dieter Schmid i Berlin fick jag sedan bl.a. en japansk smidd markeringskniv, vilken dessvärre var lite av en besvikelse. Jag har varit nyfiken på den ganska länge, eftersom den har måna av de egenskaper jag ser som önskvärda –enkelslipad spjutspetsegg och inget handtag som kan komma i vägen – men i handen fann jag den vara lite väl lång och bred för min smak, och med otillräckligt avrundade kanter i greppändan för att ligga skönt i näven.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Home of quite possibly the world's finest selection of outstanding woodworking tools and accessories, Japanese kitchen knives, gardening implements and interesting books. Friendly service, fast shipping and excellent selection!
Banjoman
2022-08-07 14:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Från Herr Schim köpte jag också ett 16 mm plattborr md tillhörande förlängningsstycke …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2022-08-07 14:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

… samt en adapter för borrsväng …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2022-08-07 14:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#10

… med vars hjälp det går att använda borrstål med 1/4" sexkantskaft även i en gammaldags borrsväng med tvåkäftschuck.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2022-08-07 14:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#11

Från Workshop Heaven i England fick jag sedan ytterligare en uppsättning borrstål i form av ett set med så kallade F-typsborr från japanska Star-M, komplett med passande förvaringsrulle.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Workshop Heaven offers fine woodworking hand tools for cabinet making and other crafts. We stock a selection of woodworking supplies and craft materials.
Banjoman
2022-08-07 14:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Slutligen fick jag ett paket från Tom Latané i Pepin, Wisconsin – smeden som häromåret tillerkade det hyvlingsmothåll jag har sittande i hyvelbänken. Då träblocket i vilken mothållet sitter varierar en del i storlek under året ville jag gärna ha ett mothåll till, för vinterbruk, när det ju är svalare och framförallt betydligt torrare i verksta'n än vad som är fallet så här på sommaren. Träblocket sväller så här års, och krymper under den kallare delen av året, och då det nuvarande passades in i slutet av augusti i fjol sitter det bara tajt nog av sig själv under högsommaren.

Det har i sig inte varit några svårigheter att fixa till saken genom att gradvis lägga till respektive dra av remsor med 50 mm bred maskeringstejp, men ändå – en vinterversion vill jag gärna ha!

Då Tom inte längre med handsmide orkar hålla jämna steg med efterfrågan på hans hyvlingsmothåll har han gått över till att låta gjuta dem i brons, vilket torde vara ett väl så gott material för ändamålet. Ögongodis blir det i alla fall definitivt – åtminstone i mina ögon!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Slasktratt
2022-08-07 15:14
#13

I mina ögon också👌👍

Vänliga hälsningar Roland Karlsson

Annons:
K
2022-08-12 10:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Lite nytt och trevligt

Banjoman
2022-08-20 12:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#15

Och si, den som beställer skall få paket! Häromdagen kom det ett stort sådant, inte med något egentligt verktyg, men med en högkvalitativ Peli Air-koffert, tillverkad av amerikanska Peli Cases, och i mitt fall avsedd att packa just verktyg i när jag skall ut och resa med dem (vilket jag skall göra ett par gånger, kommande höst).

Just denna modell (Peli Air 1615) är stor nog att rymma även mina mest skrymmande handredskap – fogsvansen och den långa rubanken – och som alla Pelis väskor är den ytterst stöttålig och, i stängt tillstånd, helt hermetisk.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Peli protects what's valuable. Cases, torches, military gear, ATEX lights, custom and rack mount cases. Peli products, made in USA and guaranteed for life.
Banjoman
2022-08-20 12:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#16

Betydligt mindre (och billigare) var sedan denna borrsvängsadapter, som passar till borr med 11 mm sexkantsskaft, till exempel mina navare från japanska WoodOwl.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2022-08-20 12:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Från Workshop Heaven kom sedan ett bänkläder (att lägga under arbetsstycken m.m., antingen för att skydda dem och/eller underlaget, eller för att helt enkelt få dem att bättre ligga stilla) …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Workshop Heaven offers fine woodworking hand tools for cabinet making and other crafts. We stock a selection of woodworking supplies and craft materials.
  • Redigerat 2022-08-20 12:51 av Banjoman
Banjoman
2022-08-20 12:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

… samt ytterligare tre F-typborrstål från Star-M (som för övrigt också är de som tillverkar WoodOwl-navarna) att komplettera det set jag köpte häromveckan med de storlekar (8,5 mm, 10,5 mm samt 19 mm) som finns att få, men som inte ingick i setet.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2022-08-21 16:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#19

Tillverkade i dag av en bit ek tre tunna (≈ 6 mm) getfötter i tre olika längder (300, 400 respektive 500 mm) till hyvelbänken, för att kunna fixera även tunnare material för hyvling.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2022-08-29 22:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

En mjukkäftad polygrip har det också blivit, av bästa Tamiya-kvalisort!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Christos1974
2022-08-31 16:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Lite färger o primer få räcka för Augusti månad.

K
2022-09-07 15:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Nytt ifrån Viragohobby, stort utbud.
Zap-a-gap ifrån Mjhobby.

Sabud
2022-09-09 14:58
#23

#22:

Mycket Zap ;)

Själv har jag gått över till Loctite efter att köpt-fått gammal Zap ett par gånger. Med max 1 års lagringstid i svalt utrymme tycker man att hobbyhandlarna skulle ha bättre koll. Den tillverknings-kod som står på flaskan och som anger när den är tillverkad känner man i allmänhet inte till vad den betyder. Ej heller kan man som konsument hitta någon info. på Zap´s hemsida. Sist fick jag över två år gammalt lim som agenten ersatte med nya flaskor (ett år gamla).

Har använt Loctite privat och professionellt i över 50 år och där hymlar man inte med otydliga tillverkningsdatum. Där jag köper mina flaskor förvaras dom i en stor kyl och man kan på stället kontrollera att de har maximal hållbarhet.

K
2022-09-09 19:30
#24

#23: Hej!
Mycket bra info, tack!
Vilken loctite ska man ha för att slippa den där vita hinnan?

K
2022-09-13 16:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#25

Lite mer gott, livsfarligt att gå ut och kika på olika sidor.

Banjoman
2022-09-24 13:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#26

Från Crucible Tool fick jag nyligen denna förträffliga lilla centerfinnare …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2022-09-24 14:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#27

… och från Heartwood Tools köpte jag ett synnerligen finurligt uttänkt Accu-Burr sickelbryne. Brynet – en kort karbidstav – har tre precisionsfrästa spår i 5°, 10° respektive 15° vinkel; genom att stryka sickelstålets kant med önskad vinkel viker man en egg på bägge sidor samtidigt!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Heartwood Tools offers the highest quality woodworking tools, handplanes, spokeshaves, bench vises, wood planes, and woodworking supplies for the passionate woodworker. Official US dealer of HNT Gordon and Co. hand planes and vises, Florip Toolworks hand saws, and Sterling Tool Works.
Annons:
Banjoman
2022-09-24 14:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Ett par linjaler i tum-mått har det också blivit – en 6" (≈150 mm) och en 12" (≈300 mm); bägge graderade med en kant i åttondelar och en i sextondelar. Med andra ord inga precisionsmått, men lagom för de flesta måttagningar i snickerisammanhang.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2022-09-24 14:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Jag har därtill utökat min uppsättning brynen med fyra stycken små brynen av natursten – s.k. Arkansas, dvs. novakulit från stenbrott i den amerikanska delstaten med samma namn – i fyra olika kornstorlekar …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

  • Redigerat 2022-09-24 14:08 av Banjoman
Banjoman
2022-09-24 14:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

… jämte en stavformad läderstropp med brynpasta …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2022-09-24 14:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

… och till sist polerfilm med självhäftande baksida i tre olika korn: 20µ, 3µ samt 1µ.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2022-09-24 14:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#32

En uppsättning stiftblyertspennor till verksta'n har det också blivit, i form av fyrs stycken Pentel Graphgear 1000 – en 0,3 mm, en 0,5 mm, en 0,7 mm samt en 0,9 mm.

Dessa är inte bara solitt tillverkade, men har därtill en fiffig mekanism där stiftröret kan dras tillbaka in i en hylsa, och på så viss skyddas från att böjas under transport, t.ex. i en ficka. Mekansimen för frammatning är dessutom såpass fint ställd att man normalt sett inte får ut för mycket blyertstift så att det bryts av när man försöker skriva.

Pennorna är därtill färgkodade, så att det är lätt att hugga just den storlek man är ute efter, och har till sist en liten ring med vars hjälp man kan notera vilken hårdhet blyertsstiftet har.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

  • Redigerat 2022-09-24 14:17 av Banjoman
Banjoman
2022-09-24 14:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#33

Sista nyhet för dagen är ett midjeförkläde, ånyo från Crucible Tool/Lost Art Press, i kraftigt, och på övliga ställen extra förstärkt bomullstyg.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Publishers of books on hand-tool woodworking. All our books are made in the USA.
Banjoman
2022-10-03 22:20
#34

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Upp till toppen
Annons: