Annons:
Läst 445 ggr
Banjoman
2022-04-02, 11:14

Nytt i verktygslådan kv 2 2022

April–juni 2022

Dags igen för en ny verktygstråd!

Det är som vanligt när ni får hem grejorna som räknas, inte när ni beställer dem!

Föregående tråd i ämnet var kv 1 2022.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

• Redigerat 2022-10-01, 23:55 av Roca
  • Redigerat 2022-04-02, 11:15 av Banjoman
Annons:
Banjoman
2022-04-02, 11:16

Två och en halv liter linoljesåpa …

• Redigerat 2022-04-02, 11:23 av Banjoman
Banjoman
2022-04-02, 11:24

… samt 3 små (100 ml) burkar linoljefärg i nyansen ljus engelskt röd, bägge av Ottossons förnämliga framställning ramlade härförleden in.

Med vår linoljefärg kan du måla på alla underlag – den skyddar och vårdar. Linet odlas och linoljan pressas lokalt i södra Sverige och energin vi använder i vår färgfabrik i Genarp producerar vi själva från jord, sol och vind. Vår produktion är utsläppsneutral. Vi på Ottosson Färgmakeri är sedan 1989 stoltabärare av en 500-årig tradition och utvecklar linoljefärgen för vår tid och framtiden.
bolin
2022-04-02, 20:37

#2: Vad skall målas? Linoljefärg är trevligt att jobba med, och Ottosons har jag använt en hel del.

Banjoman
2022-04-03, 08:53

#3: Delar av den bokhylla jag håller på att bygga! Och jag instämmer till fullo – linoljefärg är väldigt trevligt att jobba med, och Ottossons gör schyrrans sådan.

Alternativen var linoljevax, linoljelasyr eller kaseinfärg, men efter att ha gjort provbitar föll valet med god marginal på linoljefärgen.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2022-04-03, 08:54 av Banjoman
Banjoman
2022-04-03, 13:26

Skaffade mig också häromveckan ett set med tre oljekannor av klassisk modell och tillverkade I USA med traditionell kvalitetsnivåambition.

Banjoman
2022-04-03, 13:34
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

I torssgad gjorde jag så en heldagsutflykt till Arnhem i nederländerna, där jag först besökte Arnhemse Fijnhouthandel, och slog till på en mindre mängd finvirke, som skall bli till tre olika verktyg: kvartersågad ek till en ramsåg, päronträ till en spårsåg och därtill kvartersågad sockerlönn som skall bli en flyttbar tång.

Arnhemse fijnhouthandel levert UIT VOORRAAD! Massief hout (100+ soorten) Teak Eiken plaatmateriaal en fineer en nog veel meer voor het maken van meubelen zoals teak , lijmen, kitten etc klik op onze site en zie onze mogelijkheden
Annons:
Banjoman
2022-04-03, 13:36

Till Arnhem kan man förstås inte åka utan att också besöka Baptist, och Baptist är det svårt att besöka utan att köpa något, så det blev dels en flaska 99,6-procentig sprit, särskilt avsedd att lösa shellackflingor i, och som jag tänkte att det kunde vara interessant att testa och jämföra med 95-procentaren som jag brukar köpa på apoteket.

Baptist Arnhem, het ruimste assortiment houtbewerkingsgereedschap- en machines, leverbaar uit voorraad. Deskundig advies. Bestel online of kom langs!
Banjoman
2022-04-03, 13:52

Som så många andra försäljare av finverktyg har Baptist haft stora leveransproblem de senste två åren, så i många hyllor och montrar är det dessvärre halvtomt.

Inte minst Lie-Nielsen har haft enorma svårigheter att exportera – de har under stora delar av pandemin inte kunnat jobba med full kapacitet, samtidigt som efterfrågan i USA ökat med flera hundra procent.

När jag således fick syn på en enda, sista och alldeles ensam hyvel av L-N:s tillverkning i montern hos Baptist kunde jag alltså inte motstå frestelsen, utan slog till på den!

Det är närmare bestämt fråga om en kanthyvel, avsedd att hyvla kanter rätvinkliga mot ytan på material upp till 7/8" (≈ 22 mm) tjocklek. Det framgick av kartongen att just det här exemplaret tillverkades redan 2014, så jag antar att den varit skylt- och demoexemplar sedan dess; tittar man närmare på eggen i bild 2 ges syn för sägen i det avseendet givet hur många hack eggen hunnit få under åtta år av kunders vändande och vridande på redskapet i fråga.

En dryg timma med slipstenarna var dock tillfyllest för att åtgärda problemet, och förse stålet med en skadefri och alldeles vass egg.

Micke R.
2022-05-06, 12:27
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Fick just vad man kan kalla Micro slip från USA.
Två ark med sandpapper och 8 olika slip ändor .

Micke R.
2022-05-24, 17:07
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Fick just lite koppartråd 0,4 mm och 0,5 mm samt svart fiskelina 0,5 mm och 1,4 och 1,8 mm.
Meningen är att de ska bli bultar och stag till till något fartyg i framtiden

Proosen
2022-06-07, 21:58

Hittade dessa "penslarna" hos Pen Store i Stockholm. De har inbyggd reservoar som jag fyllt på i två av dem med dekalvätskor.
189 kr för ett fyrpack med tre olika stora runda och en flat pensel.

Testade idag och som verktyg betraktat funkar de förträffligt, lagom stuns i borsten! Hoppas att de håller så pass tätt att det inte dunstar bort i brådrasket också.

/Niclas

Banjoman
2022-07-11, 21:32

StefanW
2022-07-31, 17:35

#11: Hur blev omdömet? Bra köp eller stå över?

Stefan - Modellbyggare

Annons:
Proosen
2022-08-01, 12:06

#13:
Köp utan tvekan, har använt ett tag nu och det varken dunstar eller läcker.
Mycket smidigt att lägga dekalvätskorna med dessa!

/Niclas

• Redigerat 2022-08-01, 12:06 av Proosen
Upp till toppen
Annons: