Annons:
Etiketterallmäntverktyg-och-utrustning
Läst 951 ggr
Banjoman
1/4/22, 9:43 PM

Nytt i verktygslådan kv 1 2022

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Januari–mars 2022

Dags igen för en ny verktygstråd!

Det är som vanligt när ni får hem grejorna som räknas, inte när ni beställer dem!

Föregående tråd i ämnet var kv 4 2021.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

  • Redigerat 4/4/22, 8:23 PM av Roca
Annons:
Proosen
1/5/22, 8:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Blev ju faktiskt lite "verktyg" i form av en drös slipkuddar i åtta olika kornstorlekar från GSW. Fem stycken av varje grovlek och de går också att vattenslipa med.
Lite annat också som synes efter ett besök på M Bricks i Avesta 🤓

/Niclas

bolin
1/7/22, 12:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Man kan aldrig ha för många klämmor och tvingar.

När jag hållit på med plankningen av Meta saknade jag ett par, så jag kollade vad de hade på mitt lokala Bauhaus.

Banjoman
1/12/22, 8:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Fick i dag ett litet paket från Rubank verktygs AB med däri en hyvelstålsrulle …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Hyvlar.se är en webbshopp för handvertyg från bla Lie-Nielsen, Veritas, Naniwa, Hock tools, Tormek och många fler
  • Redigerat 1/12/22, 8:20 PM av Banjoman
Banjoman
1/12/22, 8:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

… samt ett 3/16" pärlstål …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
1/12/22, 8:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

… bägge tillverkade av Veritas, och avsedda för just deras lilla nothyvel, till vilken jag redan hade de fem notstål (1/8", 3/16", 1/4", 3/8" och 5/16") som följde med hyveln vid köpet.

Givet att det finns en hel drös olika stål att köpa till hyveln i fråga, och att jag säkerligen med tiden kommer skaffa åtminstone en del av dem, tyckte jag det var lika så gott att med en gång slå till på en garanterat passande förvaringsfacilitet!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bolin
1/18/22, 6:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ett paket från Ernst P med material för ytbehandling av Meta. Bokfärgad spackel för eventuella glipor i plankningen. En rundad sickel för skrapa delar av skrovet. Samt ren alkohol att lösa upp schellack i. Tanken är att lämna skrovet trärent med några lager schellack som skydd.

  • Redigerat 1/18/22, 6:12 PM av bolin
Annons:
Slasktratt
1/18/22, 7:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#7

Idag har jag tillverkat en list-kap till mitt kommande båtbygge. Så här blev den och den fungerar bra . Sparade några kronor också 😀 + nöjet bygga den 😉

Vänliga hälsningar Roland Karlsson

Banjoman
1/18/22, 7:44 PM
#8

#7: Fiffigt och snittsigt i lika mått! 👍🏻

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
1/20/22, 8:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Fick ett paket häromdagen, från Feine Werkzeuge i Berlin, med däri dels en ny flaska flytande hudlim (den gamla är såväl på upphällningen som förbi sitt bäst före-datum) …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Home of quite possibly the world's finest selection of outstanding woodworking tools and accessories, Japanese kitchen knives, gardening implements and interesting books. Friendly service, fast shipping and excellent selection!
Banjoman
1/20/22, 8:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

… dels tre forstnerborr av Fischs förnämliga Wave Cutter-modell, i dimensionerna 16, 18 samt 19 mm – jag har vid ett antal tillfällen kunnat konstatera att där 15 mm är för litet är 20 mm ofta för stort, så för att fylla igen luckan i fråga slog jag nu till på dessa tre, då jag dels behövde skicka efter lim, dels behövde just ett 19 mm (nå, egentligen ett 3/4", men de var slut på lagret för närvarande, och differensen är bara 0,05 mm) …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
1/20/22, 8:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#11

… i samband med egentillverkningen av ytterligare ett nytt verktyg, nämligen en s.k. moxontång!

Jag vbet inte om dyilka har ett bättre/riktigare namn på svenska – på engelska kommer begreppet från Joseph Moxon, vars bok Mechanick Exercises från 1678 bland annat innehåller den tidigaste avbildningen av en dylik i en bok på engelska (även om Moxon med all sannolikhet hade kalkerat illustrationen i fråga på en äldre franska förlaga).

Hur som helst är det alltså fråga om en lös tång att tillfälligt monteras på hyvelbänken, i synnerhet för att såga sinkförband. Den har fördelen att lyfta upp arbetsstycket nå'nstans mellan 15 och 25 cm högre än bänkskivan, vilket ger en bättre arbetshöjd för dylika övningar, och håller breda men platta arbetsstycken stadigare fast än de fasta tängerna på bänken.

Beslagen kommer förstås som vanligt från Benchcrafted i USA, men käftarna har jag alltså tillverkat själv av överblivet virke från hyvelbänksbygget.

Käftarna skall för övrigt kläs invändigt med korkgummi för ännu bättre grepp, och så skall det hela förstås strykas ett par gånger med kokt linolja (men det får bli en annan dag); i övrigt är den färdig så som den ses här.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bolin
1/20/22, 9:05 PM
#12

#11: Tjusigt. Din hyvelbänk är också ett riktigt praktverk. Alldeles ny och fräsch. Jag får hoppas att den får lite patina av många roliga projekt.

Slasktratt
1/20/22, 9:09 PM
#13

Stiligt och välgjort som det brukar vara 👌

Vänliga hälsningar Roland Karlsson

Annons:
Banjoman
1/24/22, 11:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Fick i dag ett efterlängtat paket från Phil Edwards och Philly Planes, med däri trenne hyvlar …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
1/24/22, 11:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#15

… i form av ett par matchande profilhyvlar – en stav- och en hålkälsdito – i storlek 10, för att fylla luckan i den kvartsuppsättning jag köpte begagnat för snart ett år sedan

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
1/24/22, 11:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#16

… samt en putshyvel av s.k. likkistemodell (Coffin Smoother på engelska). Jag hade redan under kvällens lopp anledning att konstatera att detta är ett riktigt fanstastiskt verktyg! Framsidan på den rörliga käften till den moxontång jag håller på att färdigställa är nämligen extra svårhyvlad, då den omfattar resterna av ett gammalt grenfäste från när plankan ännu var ett träd, med ty åtföljande vresigt reaktionsvirke. Men si! Den här putshyveln har en extra hög vinkel på hyvelstålsbädden – 55° närmare bestämt – vilket visserligen gör den ganska hårdskjuten, men också innebär påtagligt mindre risk för utryck ur den hyvlade ytan. Härligt va' ordet, sa' Bull! 🥳

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
1/25/22, 7:34 AM
#17

#12 & #13 Glömde ju alldeles, sent på kvällen som det var, att säga varmt tack för era vänliga ord!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Slasktratt
1/27/22, 8:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Jag har kompletterat verktygsförrådet med nya verktyg till mitt fortsatta båtbygge.

Amati’s stift-verktyg + klämmor till plankning och sist en slip-sticka

Det lär nog bli flera ”båtverktyg” framöver.

Tipsa gärna om specifika verktyg till båtbygge som är bra att ha 🙏🏻

Vänliga hälsningar Roland Karlsson

Banjoman
1/28/22, 9:55 PM
#19

#18 Trevligt att se att båtbyggarbacillen verkar ha bitit sig fast – en smitta man alls inte skall vara rädd för, utan välkomna med öppna armar (tycker i alla fall jag😇)!

Vad gäller passande verktyg är det i huvudsak vanliga trä- och metallbearbetningsgrejor som gäller, men som nämnts i Meta-tråden de senaste dagarna är en välvässad hyvel av något slag alls ingen dum sak att ha för att bearbeta virkeskanter. Som också har framgått kan det vara en vanlig putshyvel eller mindre rubank; det kan vara en handhållen stöthyvel; eller så finns det fiolbyggarhyvlar i mindre storlek, t.ex. de från Ibex, som är riktigt schyssta grejor! Billiga är de ju inte, är jag rädd, men värda sitt pris? Definitivt!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Buy Ibex products online at DICTUM.
  • Redigerat 1/28/22, 9:55 PM av Banjoman
Banjoman
1/28/22, 9:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#20

I en verkstad behöver man ofta nog en ren tygtrasa, och då mitt förråd tog slut häromdagen var det dags att rota fram ett gammalt utrangerad underlakan ur tygtraselådan, och riva det till långa remsor som jag sedan skar av till lagoma lappar med skalpell. Det går annars fortare och blir alldeles trådrakt när man river, men givet att den metoden också producerar en massa lösa trådar att plocka bort föredrar jag skalpell för slutdimensioneringen.

Nu är hur som haver burken ordentligt full … 😊

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Christos1974
1/28/22, 11:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Paint shaker😊 äntligen .
Decal sax🙂
Dry brush nr.6
Fick dem idag!!!

bolin
1/30/22, 8:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Ny skärmatta, denna gång inköpt som stöd till den charmiga youtubern Nerdforge.

Banjoman
2/2/22, 4:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

En 24" (≈ 610 mm) lång rätskiva i aluminium av Veritas utmärkta tillverkning damp i dag ned, som komplement till de bägge längre (38" respektive 50") jag redan äger; dessa bägge senare är naturligtvis alldeles utmärkta, men ibland suboptimala ur smidighetssynpunkt när det som skall kollas är ett mindre arbetsstycke.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2/2/22, 4:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

I samma kolli (från Baptist i Arnhem) gavs därtill sex stycken paneltvingar med likaledes 24" räckvidd, från (i ordets bägge bemärkelser) Dubuque i USAmerikat, och tillverkade i aluminium. Vitsen med just aluminium är dels att de inte väger så mycket, och därmed är lätta (ha!) att hantera, men också att aluminium, till skillnad från stål, inte riskerar att reagera med limmet och missfärga virket.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Baptist Arnhem, het ruimste assortiment houtbewerkingsgereedschap- en machines, leverbaar uit voorraad. Deskundig advies. Bestel online of kom langs!
  • Redigerat 2/2/22, 4:43 PM av Banjoman
Banjoman
2/4/22, 5:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

#24: Sedan jag tänkt efter något kring såväl pågående som kommande projekt fann jag det för gott att införskaffa ytterligare fyra paneltvingar … för se tvingar och limknektar kan man aldrig ha för många av! 🤪

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Slasktratt
2/4/22, 9:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Båtbyggarbacillen har slagit till igen. Vilket resulterade i dessa inköp.

En El-plankbender en Listböjtång och en helt fantastisk Mini-slip-borr-kapmaskin som kan laddas upp med samma laddare som är till Iphone.

Vänliga hälsningar Roland Karlsson

  • Redigerat 2/4/22, 9:24 PM av Slasktratt
Banjoman
2/5/22, 9:46 AM
#27

#26: 👍🏻👍🏻👍🏻

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Christos1974
2/8/22, 9:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Elektric handy drill tamiya.

Banjoman
2/9/22, 6:11 PM
#29

#28: Intressant form! Hur är den att jobba med?

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2/9/22, 6:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#30

Fick i dag ett paket från Classic Hand Tools med däri dels ytterligare en rasp av Aurious utsökta manufaktur, nämligen den minsta (8") och finast huggna (grad 13) i deras serie av kabinettraspar; i och med detta har jag de modell-, råttsvans- och (raka) kabinettraspar jag tror mig någonsin kunna komma att behöva.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Classic Hand Tools sells fine hand tools, books and accessories to woodworking enthusiasts and professionals since 2003.
Banjoman
2/9/22, 6:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#31

I sagda paket låg dessutom en sicklingshyvel, i form av Veritas tolkning av Stanleys klassiska nr 80.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Christos1974
2/9/22, 9:18 PM
#32

#28: Faktist bättre än jag trodde. Nackdelen är att den går på batteri.
Plast och tunna träplattor går det bra .
Jag ville mest öppna små håll i figurer så jag kan lägga in trä pinnar för att måla och sen lima fast i diorama.
Små håll oxå vid bygge av diorama.
Den funkar bra för sånt jobb.
Mvh christos

Banjoman
2/19/22, 1:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#33

Har börjat experimentera med de påsar kaseinfärg jag köpte hos Rubank Verktygs AB i höstas, och till det ändamålet införskaffat några inläggningsburkar i glas av i en modell med raka väggar, så att det är enkelt att såväl röra om i färgen som att efter avslutad målning göra rent burken igen.

Jag passade dessutom på att köpa några burkar med lock att förvara färgpulvren i.

På det senare bilderna ses hur jag med sådan färg målar ett plywoodkryss som skall tjäna att dela in en av hustruns garderobslådor i fyra mindre fack. För att slippa se fanerränderna på ovansidan limmade jag dit ett par bitar lönn, och lämnade dessa omålade.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2/24/22, 5:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Fick för några dagar sedan ett paket med ett verktyg jag länge haft span på, men inte kunnat köpa då de inte funnits att få. I början av februari släpptes dock en mindre laddning, där jag hade turen att vara framme i rätt ögonblick (den sålde slut på ett par timmar) och lyckas lägga in en beställning.

Det är hur som haver fråga om en böjd bandkniv, tillverkad av smeden Lucian Avery, och framtagen i samarbete med och såld via pinnstolstillverkaren George Sawyer, bägge i Vermont i USAmerikat.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Lucian Avery is a blacksmith who makes hand tools - axes, carving knives, spoon knives and adzes.
Annons:
Slasktratt
2/24/22, 7:04 PM
#35

Att ha turen på sin sida ger krydda på tillvaron 🥳

Grattis till ett fint verktyg 👍

Vänliga hälsningar Roland Karlsson

Christos1974
3/11/22, 7:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Cleaning kit till min iwata

S
3/11/22, 8:56 PM
#37

#36:
Najs! En påse riktiga piprensare (finns i tobakshörnan) är också bra att ha

Banjoman
4/2/22, 11:21 AM
#38

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Proosen
4/29/22, 11:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#39

Blev en till airbrush, en Procon Boy PS-290 från Mr Hobby.

En lite kraftigare doning med 0.5 nål/munstycke som jag tänkte skulle funka fint till mina bilar.

Trevligaste finessen är att det är en sk "fan cap" med som ger en platt sprutbild precis som när man lackar riktiga bilar.

Tänkte också att pistolavtryckare kommer att vara snällare mot mina trilskande leder. Det lär visa sig hur det funkar.

Sprutan känns gedigen och fin att fingrar på iallafall.

Ska bli mycket spännande att testa framöver.

/Niclas

Upp till toppen
Annons: