Annons:
Etiketterallmäntverktyg-och-utrustning
Läst 911 ggr
Banjoman
10/3/21, 10:40 AM

Nytt i verktygslådan kv 4 2021

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oktober–december 2021

Dags igen för en ny verktygstråd!

Det är som vanligt när ni får hem grejorna som räknas, inte när ni beställer dem!

Föregående tråd i ämnet var kv 3 2021.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

  • Redigerat 1/12/22, 5:30 PM av Roca
Annons:
Banjoman
10/3/21, 8:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Som tidigare nämnt har jag varit med bilen till i Sverige ett par veckor, och således bland andra trevligheter haft goda möjligeter att shoppa loss utran att behöva bekymra mig om vidare fraktmöjligheter. Det har således varit läge att besöka några favoritlangare, t.ex. Ottosson Färgmakeri AB i Genarp, där jag tjackade upp mig på en hel gottepåse full av olika linoljeprodukter, så som rå linolja, lasyrolja, linoljefärg, standolja, oljefernissa m.m. m.m., liksom därtill ett antal tomma färgburkar för egna blandningar.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
10/3/21, 8:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Två 70 mm moddlare från Gnesta-penseln blev det också …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
10/3/21, 8:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

… liksom en komplett uppsättning färgprovstickor – givet att jag för det msta kommer behöva köpa Ottossons färger på nätet kommer denna vara till stor hjälp med att välja rätt kulör.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
10/3/21, 8:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

En annan butik att besöka var förstås Rubank Verktygs AB i Farsta, där jag köpte ytteerligare en mejselhammare från Crucible Tool – jag har redan en, men är så glad i den att jag vill ha ytterligare (minst) en till i reserv …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Crucible Tool makes hand tools in the United States using proven materials and (in many cases) new technology. All of our tools are designed by woodworkers (us) and are used at the workbench every day.
Banjoman
10/3/21, 8:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

… vilket också var fallet med de bägge bänkspännare från samma tillverkare som jag också slog till på. Jag tror inte att jag kommer varken ha sönder eller slarva bort de två jag redan hade, men ändå. I dag finns de att köpa. I morgon … vem vet?! 🤔

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
10/3/21, 8:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Hos Rubank Verktygs AB köpte jag också några påsar kaseinfärg, som jag länge varit nyfiken på och velat prova.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Hyvlar.se är en webbshopp för handvertyg från bla Lie-Nielsen, Veritas, Naniwa, Hock tools, Tormek och många fler
Annons:
Banjoman
10/3/21, 8:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Och så till sist något jag inte köpte, utan hittade, när jag hjälpte min mamma att röja lite på den inglasade balkongen, nämligen en redigt gammal (gissningsvis andra halvan av 1800-talet) putshyvel! Jag misstänker att den en gång i världen hört till min morfars samlingar av gamla ting och prylar, men hur det vara må med den saken hade mamma inga invändningar mot att jag tog den med mig. Vi får väl se om jag lyckas få liv i den igen … 🤔

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Slasktratt
10/3/21, 9:50 PM
#8

Rubank verktyg ab är ett ställe jag också handlar av. Bland annat köptes min Pegas figursåg där. Jag har bara 10 minuters bilfärd till dom. Behövs det något är det lätt att tas sig dit. Dom är väldigt bra att ha och göra med. Kan rekommendera det företaget på det varmaste!

Vänliga hälsningar Roland Karlsson

Banjoman
10/10/21, 10:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Hittills har jag, som den minnesgode iakttagaren kan tänkas ha noterat, mest köpt nytillverkade verktyg, men vissa grejor tillverkas inte längre, och om det görs så är de inte lika bra som det som framställdes förr i världen.

Ett gott exempel på detta slags verktyg är den gamla hederliga borrsvängen! Det finns förvisso nytillverkade, som inte är alltför dåliga, men de kommer inte i närheten av det som massproducerades på den tiden borrsvängar användes i alla möjliga yrken.

Häromdagen kom så ett paket ifrån staterna hem till herr Banjomans tjäll, med däri en Stanley #923 i passabelt skick. En del förnickling bortsliten, och ganska mycket ytrost därtill, men fullt funktionsduglig och inte värre därann än att några timmar med en tub Autosol och några tygtrasor fick bukt med rosten …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
10/10/21, 10:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Mer borrverktyg gavs dessutom i sagda försändelse, i form av en Millers Falls #2-01 gräddvisphandborr. Inte direkt något samlarobjekt, detta, ity tillverkade nå'n gång på 1970-talet, med ånyo fully funktionsduglig, sedan damm och smuts torkats bort, och lagren smorts upp.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
10/10/21, 10:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Av Millers Falls tillverkning var även det tredje objektet i paketet, men betydligt äldre, ity tillverkat före 1910, nämligen en såkallad sigarrspånhyvel. Skicket är inte fantastiskt – som ofta lär skola vara fallet har en pantskalle varit på sulan med en fil – men den fungerar som den är, och lägger jag ner lite jobb på att vässa stålet borde den blir fullt användbar.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

L
10/14/21, 7:20 PM
#12

Hej!

Hittade hit genom efter att ha sökt på något av alla de läckra verktyg som har presenterats här (minns inte ens vad, har spenderat veckor med att plöja alla verktygstrådar), och har nu bestämt mig för att göra några inköp själv.

Men hur går ni tillväga för att beställa från amerikanska handlare som inte levererar till Sverige? Har ni någon postförmedlare eller liknande? Kan ni rekommendera någon tjänst i så fall?

Banjoman
10/14/21, 8:21 PM
#13

#12: Vad trevligt! Verktyg är skoj, ju! 🥳

Vad är det du tänker dig att köpa, månne?

I all fall: jag använder mig mycket riktigt av en post- och paketförmedlare i USAmerikat – en som heter MyUS närmare bestämt – och har så här långt varit mycket nöjd.

Den riktigt stora fördelen är förstås att man glatt kan shoppa loss på det mesta, och att det är smidigt och fungerar bra.

Det blir naturligtvis dyrare, eftersom man får betala porto två gånger, en gång inom USA och en gång för skuttet över Pölen, och man kommer inte heller undan tull och moms och allt sån't där – men det måste man ju betala i vilket fall som helst. I teorin skall MyUS, om priset för det du köpt inte framgår av följebrev/faktura, kontakta dig för att be dig förelägga bevis för vad du betalat, så att tulldeklarationen blir riktig. I praktiken har det ännu aldrig hänt mig – i stället gissar/höftar de glatt, i bland till min fördel, i bland till min nackdel. Det verka jämna ut sig i längden, om man säger som så.

Man skall också vara medveten om att de öppnar alla ankommande försändelser, och inspekterar grejorna så att man inte försöker köpa t.ex. vapen eller annat förbjudet. Det gör inte jag (om man nu inte skall klassa diverse eggverktyg som vapen, men det skall man väl inte); de har dock så här långt alltid varit noggranna och försiktiga, och packat in allting grundligt igen.

Deras bastjänst är gratis – man betalar bara frakten – men för nå'nstans kring 10 dollar i månaden kan man teckna sig för en premiumtjänst, med möjlighet att t.ex. be dem slå samman flera mindre försändelser till en gemensam vidarebefordran, och därigenom spara på frakten. Det har jag inte brytt mig om, eftersom jag sällan har haft mer än ett paket i taget via dem.

De har vad jag förstår väldigt bra avtal med de olika post- och kurirfirmorna, och man kan själv välja med vem och hur de skall skicka vidare. Jag har genomgående kört med DHL Express – inte det allra billigaste, men snabba som tusan (två à tre dygn dörr till dörr) och väldigt smidiga och snabba med tullklareringen. Beroende på vikt har det kostat mellan 35 och 65 dollar, med ett snittpris nå'nstans kring 42 dollar eller så. Inte att förglömma, heller, är att många av de mindre verktygsmakare och -nasare som själva säljer direkt till Europa sällan kan få lika billiga frakter som en så stor firma som den här, då de inte kommer upp i rabatterade volymer, så jag är inte säker på att det egentligen blir så mycket dyrare.

Av och till har de haft lättare förseningar i sin egen hantering på grund av corona-relaterade personalproblem, men inget katastrofalt; för det mesta går det ett dygn mellan det att paketet anländer hos dem och de skickar det vidare (om det inte kommer en helg emellan förstås) men vid ett par tillfällen har det tagit tre eller fyra dygn för dem att avhandla ett paket åt mig.

Som sagt: jag har Amerrka-shoppat via dem i ungefär två år nu, och är fortfarande nöjd!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Shop US websites & ship to your country with reduced international shipping rates. Ship packages from popular stores like Amazon, Walmart, Ralph Lauren, and more. Get a free 30-day Premium Membership today!
  • Redigerat 10/14/21, 8:37 PM av Banjoman
Annons:
L
10/14/21, 10:17 PM
#14

Tack för ett utförligt svar. :) Jag ska genast ge mig på att prova MyUS!

Just nu är det en stor simshyvel och en nummer 4 1/2 putshyvel från Lie-Nielsen som jag har tänkt att köpa, då de finns i lager på deras egen webbplats. Jag har gett upp att vänta på att de ska bli tillgängliga i europeiska webbshoppar.

Banjoman
10/14/21, 11:01 PM
#15

#14: Man fattar, man förstår!

Jag trodde annars att Lie-Nielsen skickade även utanför USA?! Eller har de ändrat sin policy på grund av coroneriet?

Så vitt jag kan se finns dock bägge dessa att köpa från Classic Hand Tools i England just nu, såväl simshyveln som 4-1/2:an – de verkar ha varit de första att få leveranser från Lie-Nielsen igen?!

Det är förvisso möjligt att det blir billigare diekt från Lie-Nielsen, även med MyUS som mellanhand – CHT är jättetrevliga och väldigt bra att ha att görea med, men deras priser är relativt höga, och numera åker man ju på tull och moms även från dem. Nota bene, de drar av den brittiska momsen för beställningar från EU, så det hjälper ju en del!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

L
10/15/21, 11:21 AM
#16

Oj! Jag vet inte hur jag hade lyckats intala mig själv att Lie-Nielsen inte skickar utanför USA. Mycket riktigt är deras policy som du säger att de skickar internationellt, och den är inte förändrad pga Corona heller. Inte vad jag kan se åtminstone.

Då blir mitt liv mycket lättare just nu, och så har jag den information jag behöver om jag senare ska inhandla något från en försäljare som inte skickar internationellt. Jag ska räkna lite på alternativet att beställa från CHT också, men det ser ut som det blir dyrare/närapå går på ett ut just nu enligt min överslagsräkning - och då känns det trevligare att köpa direkt från tillverkaren.

Stort tack för all hjälp Banjoman!

  • Redigerat 10/15/21, 11:22 AM av lerpoel
Banjoman
10/15/21, 3:10 PM
#17

#16: Väl bekomme! Ett nöje i hög utsträckning på min sida (jag fick ju prata verktyg, ju!), och roligt därtill att höra att det var till hjälp och nytta!

Jag blev förstås nyfiken på det där med prisbilden, och gjorde ett snabbt överslag, även jag. Om man räknar med (går)dagens officiella växelkurser (som alltid är snäppet gynnsammare än vad man får av banken/kreditkortsbolaget/PayPal, men nå'nstans skall ju även dessa finna sin förtjänst) kostar de bägge hyvlarna direkt från Lie-Nielsen $575 ≈ 4965:-, medan den billigaste frakten från dem (med UPS) går lös på ytterligare $103,46 ≈ 895:-, summa summarum 5860:-.

Classic Hand Tools tar £582 för de bägge hyvlarna, men det är inklusive brittisk moms, som de snällt nog drar av för exportbeställningar, så det pris man som bosatt utanför Storbritannien får betala är £485 ≈ 5740:-. Det går inte att i förväg få reda på vad frakten kostar från dem -- de kör med varianten att sedan beställningen inkommit ta reda på exakt fraktpris, och sedan per e-brev kolla om man finner det vara rimligt nog att man önskar fullfölja, men baserat på tidigare beställningar från dem skulle jag gissa på kanske £30 eller så i frakt ≈ 355:-, totalt alltså 6095:-, dvs. 235 svenska pistoler dyrare än från Lie-Nielsen.

Väljer man sedan ett av de snabbare (och därmed lite dyrare) fraktalternativen från Lie-Nielsen går det hela nog som du sade +/- noll. Tull och (svensk) moms blir förstås desamma, oavsett om paketet kommer från USA eller från England.

För all tydlighets skull: meningen med ovanstående beräkningar var givetvis inte att på minsta vis dra tvivel över din kalkylförmåga, utan bara ett uttryck för att jag blev nyfiken på hur stor/liten skillnaden skulle kunna tänkas vara, inte minst givet att det finns några (jag lovar: bara några) verktyg från Lie-Nielsen som står ganska högt på min shoppinglista, t.ex. deras fiolbyggarhyvel liksom den mellanstora simshyveln. För att inte tala om hur jag väntar på/hoppas att de skall återuppta produktionen av deras # 3 putshyvel -- jag har en # 4 i brons, som jag tycker mycket om, men finner vara en aning större än vad som i mina ögon vore optimalt.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

No. 3 Bench Plane The lighter weight and smaller size of this otherwise fully-fledged Smoother make it a popular tool for young apprentices, small work, and situations in which single-handed operation is necessary. The short body makes this an effective smoother for touching up local trouble...
  • Redigerat 10/15/21, 3:11 PM av Banjoman
Banjoman
10/16/21, 5:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Fick, apropå MyUS, ett paket den vägen häromdagen, men ursprunglig avsändare Lost Art Press/Crucible Tool, vari låg två lösa hammarskaft med tillhörande kilar, passande till firmans i fråga mejselhammare. Inte så att jag räknar med att slå av eller slita ut befintliga skaft i brådrasket, men för alla eventualiters skull. OK, att själv tillverka ett hammarskaft är inte precis i nivå med kärnfysik vad gäller svårtighetsgrad, men när jag ändå hade ett paket på gång från dem …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Publishers of books on hand-tool woodworking. All our books are made in the USA.
Banjoman
10/16/21, 5:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

… eftersom jag också hade beställt ett ex. av deras senaste snusnäsduk – jag har blivit riktigt förtjust i dessa! – men framför allt …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
10/16/21, 5:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

… något som väl egentligen bara kan klassas som "verktyg" om man tolkar kategorin i fråga extra brett, nämligen två av deras nya halvliters ölkrus i stengods! 🍻😄

Snickaren är sin öl värd, typ … 😇

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
10/18/21, 5:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

I dag var det en riktig paketdag! Först ut ett från Classic Hand Tools i England, med grejor beställda i förra veckan, och då närmare bestämt två handstuckna raspar från franska Auriou

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Le site officiel de la marque et des outils Auriou. Présentation, informations de l'entreprise Forge de Saint-Juéry et des outils Auriou. Importation, et distribution en France des outils Lie-Nielsen. Hock Tools... Outils Narex.
Banjoman
10/18/21, 5:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#22

… och sedan en (mindre) däxel tillverkad av Barr Tools i Idaho i USA!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
10/18/21, 5:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Från [Woodpecker] kom sedan ett paket med grejor jag beställde i maj (!), i form av två satser med passbitar, en metrisk …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
10/18/21, 5:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

… och en i tum.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
10/18/21, 5:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Och sepofantabletter – äntligen, äntligen, äntligen något jag beställde redan i mars: två stycken putsstämjärn, ett 3/4" och ett 1-1/2", från Blue Spruce Toolworks!!! 🍾🥳

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Blue Spruce Tools are quality hand tools for your finest works. We offer woodworking tools like dovetail chisels, bench chisels, marking knives and mallets.
  • Redigerat 10/18/21, 5:13 PM av Banjoman
Slasktratt
10/18/21, 5:41 PM
#26

🤩👍

Vänliga hälsningar Roland Karlsson

Banjoman
10/20/21, 11:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#27

#26: Tack skal du ha, Roland 😊

Fick häromdagen leverans av en riktig designklassiker – en Luxo L-1 skrivbordslampa (inte minst känd som förebild för Pixars Luxo Sr och Luxo Jr) att ha som detaljbelysningskälla på hyvelbänken! 💡

Så småningom tänkte jag också tillverka en hållare som kan stickas ned i valfritt bänkspännarhål, men under tiden duger det förstås fint med den klassiska runda foten för att kunna flytta runt dit där den bäst behövs för ögonblicket …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Sabud
10/22/21, 9:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#28

Har letat mer än en gång efter lämplig märkpenna när man skall dra en linje på trä, metall, etc. och i dag på Jula `sprang jag på´ en märkpenna med lösa 2,8mm grafitstift samt färgade dito (röd och gul). Pennan med namn Lyra Germany (art.nr. 4494202) förvaras i ett praktiskt koger med clips och vässare.

Banjoman
10/23/21, 9:33 AM
#29

#28: Jo, den sortens pennor är mycket bra! Jag har själv varianten från PicaDry, som jag har varit riktigt nöjd med!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
10/23/21, 9:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Fick ett paket häromdagen med däri tre Klingspor Sandflex slipblock – närmast ett slags stora slipsuddisar, som är helt fantastiska för att ta bort missfärgningar och (begynnande) rost från mina verktyg av stål!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
11/7/21, 1:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Den senaste veckan har nyförvärven fortsatt strömma in. Först ut var några grejor från Woodpecker, i form av tillbehör till det borrstativ från dem jag redan hade …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
11/7/21, 1:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#32

… samt en vinkelskiva, med vars hjälp man kan ställa in en smygvinkel alternativt läsa av ett mått man tagit med smygvinkelns hjälp. Framsidan ger vinklar från 0° till 30°, medan baksidan är graderad från 31° till 55°.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
11/7/21, 1:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#33

Från Lost Art Press/Crucible Tool fick jag sedan ett nytt gångjärn till den passare jag köpt från dem tidigare i år.

Här kan man för övrigt snacka om förstklassig kundvård: passaren jag köpte hade alltså ett fel på gångjärnet, som gjorde att den gick för trögt i vissa lägen och för lätt i andra. När jag kontaktade LAP om detta skickade de direkt en ny passare – och nu alltså också ett nytt gångjärn, så att jag kunde fixa den felaktiga! Utan knorr och helt utan extra kostnad för mig.

Jösses jestanes. Och tack, tack, tack!!! till dem därföre 🙏🏻😊

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
11/7/21, 2:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#34

Från Classic Hand Tools har jag så införskaffat ett ex. av Lie-Nielsens lilla grundkloss – av bild 2 framgår hur pass mycket mindre den är, jämfört med storebrorsan – när de nu äntligen har börjat få lite leveranser igen av just Lie-Nielsen-redskap.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
11/7/21, 2:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#35

Apropå liten till sist en riktig sötnos: en "Little Billy"-hyvel från Bill Carter i Leicester i England. Helt handgjord, med kropp och kil i buxbom, och blott 39 mm lång …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

hand made woodworking planes woodworking tools jointer mitre planes smoothers raw linseed oil
rocc1
11/20/21, 2:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

En kapskiva till Dremeln, ska klara laminat och plywood med mera.

Banjoman
11/20/21, 3:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Ett par små (100 ml) burkar linoljefärg från Ottosson i Genarp, har det blivit, i den trevliga nyansen Ardbeg Green

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

  • Redigerat 11/20/21, 3:48 PM av Banjoman
Banjoman
11/20/21, 3:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#38

… och från Rubanks Verktyg AB fick jag häromdagen två extra stål samt ett djupstopp till den lilla grundklossen; således kom också det etui till pass som jag köpte häromåret, och som är avsett just för dessa tillbehör

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

  • Redigerat 11/20/21, 4:52 PM av Banjoman
Banjoman
11/22/21, 4:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#39

Fick dag från Classic Hand Tools ytterligare ett tillbehör till mina grundklossar, i form av en adapter som tillåter en att använda hyvelstålen som hör till den lilla även i den stora, vilket kan vara praktiskt om man vill ha stödet av den störres bredare fotavtryck, men kunna komma åt även där originalstålet till den stora skulle vara just för stort.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

rocc1
11/25/21, 6:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#40

Det kom ett paket från MBC RC Models med limklämmor, borrsats nya knivblad samt sprutspackel.

Christos1974
11/30/21, 7:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#41

Äntligen.!!!!!!!
Fick hem idag en sparmax Tc-610H plus compressor
Och en Iwata eclipse hp-cs airbrush
Detta är lätt begagnad men jag fick en super pris.
Jag är ……så glad.

Annons:
JaGa
11/30/21, 8:05 PM
#42

Härligt Christos…!

Du kommer säkert bli väldigt nöjd över din senaste investering.

Kände själv vilket lyft det i min hobby när jag skaffade en airbrush & kompressor.

Lycka till…☺️

  • Redigerat 11/30/21, 8:06 PM av JaGa
Christos1974
11/30/21, 8:59 PM
#43

#42: Tack Janne . Hoppas att det ska hjälpa mig att utvecklas lite mer .

Banjoman
12/1/21, 3:14 PM
#44

#41: Gratulerar! Airbush är kul och väldigt användbart, och det du köpt är därtill riktigt fina grejor i genren! 🍾

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
12/1/21, 3:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#45

Fick i dag ett paket med en verktygsrulle från Blue Spruce Toolworks, närmare bestämt deras största (på höjden), och alltså avsedd för extra långa verktyg – i mitt fall de putsstämjärn av samma fabrikat som jag fick hem härförleden.

Givet hur handtag och tånge sitter samman, och hur nära bladet därför kommer handtagsskoningen, lämpar de sig blott måttligt att förvaras hängande, så för att ordentligt skydda deras lika smala som supervassa blad och eggar (vilka är poängen med just putsstämjärn) var jag angelägen om att hitta en passande rulle att förvara dem i.

Det kan förstås synas vara mycket rulle för bara två stämjärn, men (till allas stora och ohöljda förvåning) hyser jag långt gångna planer på att köpa ytterligare två eller tre ur samma serie … 😇

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

  • Redigerat 12/1/21, 3:25 PM av Banjoman
Banjoman
12/5/21, 5:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Fick i går ett palet från Baptist vari bland andra trevliga ting låg tre askar Abranet sliprondeller i olika kornstorlek från finska Mirka. De är förstås i första hand tänkta för rondellslipmaskin, vilket är något jag inte äger (!), men fungerar även förnämligt såväl löst i handen som kring en slipkloss. Det faktum att basen är ett nät gör att de inte kleggar igen/tar slut på långa vägar lika fort som vanligt slippapper, så även om de är relativt dyra i inköp tör de i längden bli billigare. Och så slipar de bättre, också!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Baptist Arnhem, het ruimste assortiment houtbewerkingsgereedschap- en machines, leverbaar uit voorraad. Deskundig advies. Bestel online of kom langs!
  • Redigerat 12/5/21, 5:39 PM av Banjoman
Banjoman
12/5/21, 5:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

I samma paket låg också en verklig klassiker, nämligen en täljkniv från Frosts i Mora, i varianten med blad av kolstål snarare än rostfritt, för enklare vässning och vassare egg.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Slasktratt
12/14/21, 10:41 AM
#48

#

Vänliga hälsningar Roland Karlsson

  • Redigerat 12/14/21, 10:56 AM av Slasktratt
Annons:
Slasktratt
12/14/21, 10:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

#Vid besök hos Clas Ohlson fick jag syn på detta (visade sig ) utmärkta skruvstäd 👍
Perfekt vid modellbygge då det är vinklings-bart åt olika håll.

Bra pris också 299:-👌🙂

Vänliga hälsningar Roland Karlsson

  • Redigerat 12/14/21, 10:54 AM av Slasktratt
Banjoman
12/15/21, 6:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Fick ett paket i dag direkt fråm Lie-Nielsen i USA, med däri deras handskruvförsänkare …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
12/15/21, 6:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#51

… det sista (3/32" med rak egg) av de tre extrastålen till deras lilla grundkloss …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
12/15/21, 6:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#52

… samt, för att få bättre valuta för fraktkostnaden, något jag länge kasta lystna blickar på, nämnligen deras lilla fiolbyggarstöthyvel i brons.

(Av bild 2 framgår hur pas liten den är jämfört med andra hyvlar.)

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

  • Redigerat 12/15/21, 6:28 PM av Banjoman
Slasktratt
12/15/21, 6:52 PM
#53

En fråga Banjoman , har du en osthyvel också?😜
En imponerande samling hyvlar må jag säga👍

Vänliga hälsningar Roland Karlsson

Banjoman
12/15/21, 7:40 PM
#54

#53: En osthyvel? 🤔

En osthyvel?!? 😱🤯

Jag har fyra.

Jag menar … 🤪😅

Mer allvarligt talat: tack skall du ha! 😊

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
12/18/21, 11:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#55

Fick ännu ett litet paket häromda'n, denna gång från Lee Valley i Kanada, som ju bland annat själva tillverkar och saluför verktyg under märkesnamnet Veritas.

Från dem har jag genom åren köpt ett och annat, inklusive en stötlåda vars glidbädd är försedd med teflontejp för minskat motstånd. Nu hade den gamla teflontejpen gått sönder på ett par ställen, och behövde bytas, så jag skickade efter en rulle sådan från dem, och därtill en uppsättning bits för skruvskallar med Robertson-spår – en fyrkantig spårvariant som är uppfunnen och alltjämt ganska vanlig i just Kanada. De skruvar som håller glidbädden på plats i stötlådan har just Robertson-spår, så för att kunna ta loss den för att underlätta avlägsnandet av gamla tejpklisterrester kom dessa till pass!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
1/4/22, 9:44 PM
#56

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Upp till toppen
Annons: