Etiketterallmäntverktyg-och-utrustning
Läst 705 ggr
Banjoman
2021-06-30, 21:54

Nytt i verktygslådan kv 3 2021

Juli–september 2021

Dags igen för en ny verktygstråd!

Det är som vanligt när ni får hem grejorna som räknas, inte när ni beställer dem!

Föregående tråd i ämnet var kv 2 2021.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

• Redigerat 2021-10-17, 07:00 av Roca
Banjoman
2021-07-01, 19:52

Gjorde i dag en heldagsutflykt till Arnhem, dock inte för att bese sevärdheter förknippade med andra världskriget (även om GPS:en ledde mig över den berömda bron), utan för att besöka Arnhemse Fijnhouthandel i syfte att köpa några bitar kvartersågad ek, vilka jag avser spalta till ämnen att göra dymlingar av …

Arnhemse fijnhouthandel levert UIT VOORRAAD! Massief hout (100+ soorten) Teak Eiken plaatmateriaal en fineer en nog veel meer voor het maken van meubelen zoals teak , lijmen, kitten etc klik op onze site en zie onze mogelijkheden
Banjoman
2021-07-01, 19:55

… men passade förstås också på att därefter köra ytterligare halvannan kilometer, och titta inom hos Baptist, där jag visserligen nog tittade mer än jag handlade, men i alla fall slog till på ytterligare några skruvtvingar (sådana kan man aldrig få för många av!), i 6" respektive 8" storlek …

Banjoman
2021-07-01, 19:56

… samt en liten dunk Rustins Danish Oil, och en ännu mindre flaska smörjolja av Ballistols välkända tillverkning.

• Redigerat 2021-07-01, 19:56 av Banjoman
Banjoman
2021-07-01, 19:59

Under min bortovaro hade UPS dessutom levererat ett paket från Feine Werkzeuge, med däri två extra långa forstnerborr, ett med 25 mm och ett med 32 mm diameter, med vilka man kan borra ner till gott och väl 90 mm djup.

Home of quite possibly the world's finest selection of outstanding woodworking tools and accessories, Japanese kitchen knives, gardening implements and interesting books. Friendly service, fast shipping and excellent selection!
Banjoman
2021-07-07, 12:07
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Och de grova borrstålen fortsätter att ramla in, i dag i form av ett japanskt 1-1/4" (≈ 32 mm) WoodOwl-borr, köpt från TF Tools i England.

Just de härr borren är fullständigt fantastiska – de närmast äter trä, men med väldigt gott bordsskick! På den tredje bilden ser man ett ingångshål till vänster på provbiten, och ett utgångshål till höger. Jag hade inte satt någon offerbit undertill, och borrade inte heller särskilt försiktigt, utan bara tutade och körde rakt igenom.

Authorised dealers of Occidental Leather, Martinez Tools, DiamondBack Toolbelts, Shinwa, Dead On, WoodOwl Auger Bits, Collins Tools, Stiletto, Vaughan, Viking Arm, Pica, Hultafors, Thor, Halder mallets, MHG, Henry Taylor, BucketBoss, Rogan Knives, Bitmag, G-Sharp, Magclip, Books, Tony's Chocoloney, One Green Bottle
Banjoman
2021-08-04, 22:06

Fick i dag en förträffligt fin passare från Crucible Tool/Lost Art Press i USA. Just passare är likt skruvtvingar något man nästan inte kan ha för många av, nämligen …

Publishers of books on hand-tool woodworking. All our books are made in the USA.
  • Redigerat 2021-08-04, 22:06 av Banjoman
Banjoman
2021-08-06, 17:06

Fick i dag ett paket från Tysklkand, med däruti tre borrstål ur Famags 1594-serie – ett på 3,5 mm och två på 3 mm. Dessa dimensioner använder jag nämligen ganska flitigt när jag förborrar för skruv, och då det är lite för lätt hänt att de bryts av om man råckar vicka på borrmaskinen hade jag helt tomt i 3 mm-facket i borrstålsasken, och tänkte jag att det var lika bra att ha ett av varje i reserv, också.

starhawk
2021-08-15, 13:00

När man fyller år skall man väl ha lite presenter så jag beställde ett gäng från MicroMark dom kom lämpligtvis fram igår dan före min födelsedag idag.
Från vänster är det en vakumgrunka som man använder för att flytta byggdelar med därefter en fjäderbelastad körnare, tre aluminiumbågar med tillhörande slippapper för att slipa runda delar ovanför dom ett avgradningsverktyg och under dom tre riggningnålar som jag tänkt använda till den gamla symaskinen som saknar nålpåträdare. Slutligen till vänster ett skavstål.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

bolin
2021-08-15, 19:38

Då får man lov att gratulera. Både till inköpen och födelsedagen.

Banjoman
2021-08-25, 13:27
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Fick i dag ett paket från Classic Hand Tools, med däri en skavhyvel av Lie-Nielsens förnämliga kvalisort, varianten med plan sula (den konvexa har jag sedan tidigare). Efter mer än ett år med stora produktions- och leveransproblem hos och från Lie-Nielsen (på grund av kända omständigheter, förstås) har deras grejor nu äntligen så smått börjat dyka upp i butikernas sortiment igen … 🍾

(Hyvelspånen är inte från skavhyveln – jag kunde bara inte motstå att använda dem som fotoinramning.)

Classic Hand Tools sells fine hand tools, books and accessories to woodworking enthusiasts and professionals since 2003.
  • Redigerat 2021-08-25, 14:03 av Banjoman
starhawk
2021-08-25, 13:42

#10: spockskäva?? Aldrig sett uttrycket förut, det fanns inte heller i Svenska Akademiens Ordlista och en Googling kom bara tillbaks till ditt inlägg. Men verktyget ser ut som en skavhyvel tycker jag.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Banjoman
2021-08-25, 14:02

#11: Spockskäva är förstås svengelska, från engelskans spokeshave, men så vitt jag vet gammal svengelska (liksom fogsvans är gammal svyska); spånhyvel eller skavhyvel är nog, som du säger, en riktigare benämning, så låt oss kalla den detta!

(Jag rättar mitt förra inlägg nu, så "spockskäva" kommer försvinna därifrån.)

• Redigerat 2021-08-25, 14:04 av Banjoman
Banjoman
2021-08-25, 14:36

#12: Jag sökte vidare, och hittade ordet (i diverse olika former, t.ex. spock-järn, spåk-skifva, spok-skifva m.m.) i SAOB; det är mycket riktigt ett lånord från engelska, och ett gammalt sådant, med de flesta beläggen från 1800-talet.

Du har förstås alltjämt helt rätt i att spån- eller skavhyvel torde vara bättre benämningar på svenska, men jag hade åtminstone inte hittat på'at själv … 😇

spock- - SAOB
Banjoman
2021-09-15, 20:14

Fick idag något som jag beställde redan i fjol, men som det tagit lååååång tid för tillverkaren – kanadensiska Veritas – att få i lager igen. De, liksom många andra, känner förstås av de råvaru- och andra problem som sedan ett tag nu plågar åtskilliga branscher, men i dag damp den till sist ner i mitt tjäll: deras rundstavshyvel komplett med alla adaptrar för att kunna tillverka egen rundstav i diameter från 1/4" (=6,35 mm), stegvis 1/16" tum i taget upp till 1" (25,4 mm), och i längder upp till åtminstone en meter eller så.

Proosen
2021-09-17, 20:32

Inte något speciellt egentligen, men de här slipkuddarna var väldigt trevliga att jobba med.
En var av 60/100, 240/400 och 600/1000 i två olika storlekar. Smala och tjocka samt breda och tunnare.

/Niclas

Christos1974
2021-09-18, 11:31

#15: jag har exakt samma .verkligen lätt att jobba med.
Speciellt när det gäller finslipa figurer.

Christos1974
2021-10-02, 13:30

Static king woodland.

Slasktratt
2021-10-02, 15:11
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Mitt senaste kap 😜 till min maskinpark . En kap och ger-såg av Proxxon - fabrikat.

Den verkar hålla vad den lovar . Är mycket nöjd hittills med resultaten.

Vänliga hälsningar Roland Karlsson

Banjoman
2021-10-03, 10:42

#18: Snitsigt! Proxxon gör trevliga maskiner – inte lika fantastiska som de från Jim Byrnes – men trevliga och bra, icke desto mindre, och, har i alla fall jag funnit, värda sitt pris!

Med andra ord: gratulerar till nyförvärvet! 🍾

Banjoman
2021-10-03, 10:44

Jag ber om ursäkt att kvartalstrådförnyelsen kommer ett par dagar för sent – vi har varit på bilsemester i Sverige i två veckor, och kom hem i går – men nu är i alla fall Nytt i verktygslådan kv 4 2021 skapad!

Upp till toppen