Etiketterallmäntverktyg-och-utrustning
Läst 1275 ggr
Banjoman
2021-04-01, 09:20

Nytt i verktygslådan kv 2 2021

April–juni 2021

Dags igen för en ny verktygstråd!

Det är som vanligt när ni får hem grejorna som räknas, inte när ni beställer dem!

Föregående tråd i ämnet var kv 1 2021

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

• Redigerat 2021-07-02, 14:24 av Roca
  • Redigerat 2021-04-01, 09:20 av Banjoman
Slasktratt
2021-04-11, 16:19

Här om dagen damp mina sågklingor från Hawaii ner i brevlådan. 👍 De skickades från Hawaii 17 feb landade i lådan 9 apr .
Nu är dom äntligen här . Har nu 5 st såg -klingor till nya sågen . Ska nog klara mig ett tag nu .
Vill också säga att jag är super-nöjd med Byrnes modell-såg👌

Vänliga hälsningar Roland Karlsson

Banjoman
2021-04-12, 08:29

#1: Det var ingen snabb frakt, det, nej!

Bevars, USPS (amerikanska postverket) är sedan en tid tillbaka (ö)kända för väldigt långsamma internationella leveranser -- och det kom i alla fall fram! Själv har jag ett paket från England som sedan snart tre veckor befinner sig i nå'n sorts åter-till-avsändaren-limbo, sedan belgiska posten hade lyckats med bedriften att klistra etiketten med spårningsnumret på fel kolli …

Hur som haver: roligt att höra att du nu har fått även Tenryu-klingorna, och att du fortsätter vara nöjd med sågen!

bolin
2021-04-12, 17:26

Idag vid 9-tiden fick jag avisering om ett paket jag beställde i lördags, så jag hämtade det under lunchpromenaden. Den leveranstiden kan jag inte klaga på. Jag måste erkänna att jag är imponerad av Amazons logistik.

Innehållet är ett vridbart skruvstycke från Stanley. Jag hade ett no-name dito från Biltema. I helgen tröttnade jag på hur glappande och att det inte höll fast i inställd vinkel ens vid modesta påfrestningar, så jag letade upp ett som hade bättre omdömen. Vad jag hunnit se verkar det nya motsvara mina förväntningar.

Slasktratt
2021-04-12, 19:37

Det ser väldigt gediget ut . Återkom gärna med ett omdöme när du har testat det.

starhawk
2021-04-13, 11:42

#2: Jo det har jag ju märkt! Jag väntar på ett paket från USA som verkligen tog tid på sig för att ta sig över atlanten , senaste noteringen är att det avgick från Köpenhavns flygplats den 3 april, sen dess inte ett ord.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

bolin
2021-04-13, 19:30

#4: Jag testade mitt skruvstycke igår genom att dra grillpinnar av bambu genom ett dragstål för att skapa 1 mm träpluggar. Man kan behöva ta i ganska rejält när man gör det. Skruvstycket var helt stumt och rörde sig inte alls. Jag är riktigt nöjd med köpet.

bolin
2021-04-13, 19:53

Idag fick jag ytterligare en lunchpromenad för att hämta ett paket. Denna gång hade det tagit drygt en vecka på sig att komma från Tyskland och https://www.fine-tools.com/ till Sverige.

Det viktigaste i paketet var en bättre hyvel. Jag har hittills använt en med rakblad som jag köpte för att slipa ned tapetskarvar med. Det är ingen överdrift att säga att den inte varit riktigt ändamålsenlig.

Dessutom passade jag på att köpa mer lim och en separat limflaska (GluBot som Banjoman tipsade om i ett tidigare inlägg).

I paketet fanns även sidavbitare som biter helt jämt på ena kanten, samt en liten skrapa med både konvex och konkav sida.

Home of quite possibly the world's finest selection of outstanding woodworking tools and accessories, Japanese kitchen knives, gardening implements and interesting books. Friendly service, fast shipping and excellent selection!
Slasktratt
2021-04-13, 21:00

Tack för upplysningen om skruvstycket.👍
Kommer att inhandla ett dylikt snarast.😀

Niklas
2021-04-13, 21:38

#7: Vad använder du limmet till och är du nöjd? Jag har nämligen en flaska av det men har inte använt det än.

Vänliga hälsningar, Niklas
Ha en bra dag! 🎈www.runkartan.se

Banjoman
2021-04-13, 21:47

#7: Se där ja – en stöthyvel! Trevligt – och ett redigt stort steg uppåt från rakblads/tapetvarianten! Gratulerar till nyförvärvet! 🍾

Juuma (också kända som Quangsheng/Luban, Dictum, Peaktool, Woodriver m.fl. handels- eller butiksegna märkesnamn) brukar ha en schysst pris/kvalitetskvot, så det är ett förvärv som har goda förutsättningar att utfalla till belåtenhet. 😊

Hur var stålet på hyveln direkt ur kartongen?

Made to British Standards, Quangsheng planes offer outstanding quality and value for money. Recommended by the UK's top Cabinetmaking instructors.
  • Redigerat 2021-04-13, 22:21 av Banjoman
bolin
2021-04-14, 12:06

Jag testade hyveln lite igår och är nöjd. Det finns en del inställningar man kan göra och jag behöver lära mig dessa.

Stålet var hyfsat vasst redan från början, men jag vässade till det lite grand ändå.

Banjoman
2021-04-14, 21:44

#11: Roligt att höra! Och jo: det är även min erfarenhet att få, om alls några, hyvlar (eller andra eggverktyg för den delen) är helt användningsklart och invändningsfritt vässade, direkt ur förpackningen. Så länge det på stål och eggar som skall vara plant eller vinkelrätt också är det får man vara mer än nöjd, och börja verktygsägandet med att sätta full skärpa på själva eggen. Det är värre när man behöver slipa om eggen helt, eller tillbringa flera timmar med att planslipa baksidan …

Det finns förvisso de, som har just själva slipandet till extrem skärpa som en sorts hobby i sig, men till det gänget hör absolut inte jag: min hobby är inte att göra verktyg vassa, utan att göra dem slöa! Att vässa är förvisso viktigt och nödvändigt, men i mina ögon mer av ett nödvändigt ont … 😎

Banjoman
2021-04-15, 21:21
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

För all säkerhets skull ramlade i dag ytterligare sex limknektar av Besseys tillverkning in från Baptist – i och med detta har jag 24 stycken, vilket jag tror/hoppas kommer vara tillräckligt för att laminera bänkskivan till min blivande hyvelbänk

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Slasktratt
2021-04-15, 22:05

Ser ut att vara rejäla tvingar det där 👍

Banjoman
2021-04-16, 10:35

#14: De hör absolut inte till de klenaste, och finns också att få med rejäl spännvidd: jag har köpt 12 stycken som är 1000 mm långa, och på sistone ytterligare 12 stycken med ett spann på 600 mm, men de längsta går upp till 2500 mm. Så stora tvingar är dock ganska åbäkiga att hantera, och blir dessutom rejält tunga.

Det finns kraftigare don, också: enligt specifikationerna kan dessa åstadkomma upp till 8000 N tryck (hur man nu skall tolka den siffran), men Bessey tillverkar andra modeller som kan ge dubbelt och till och med tredubbelt så mycket; har man tålamod och tur kan man också hitta antika gjutgärnstvingar som till och med är starkare än så. Besseys 24000 N-tvingar har jag dock valt bort, eftersom de kostar så mycket att till och med jag (!) hickar till inför prislappen, och de dessutom är svåra att hitta, medan antika varianter är något man nog får leta efter på loppisar etc., eftersom de är så tunga och stora att det fort blir väldigt dyrt att få dem skickade. Och loppisar finns det ju inte så många av just nu …

• Redigerat 2021-04-16, 10:37 av Banjoman
starhawk
2021-04-16, 15:09

Nu har jag äntligen fått hem det sista till min magnetjigg. När jag försökte beställa den första gången var den slut i lager så jag antecknade mig på listan för att få ett mail när den kom tillbaks i lager.
Eftersom jag beställde annat också så passade jag på att beställa lite extragrejor till jiggen, dom tre vinkelhakarna och hälften av magneterna (dom med hål på).

Sen kom jiggen i lager och jag beställde den och ytterligare en extragrej till jiggen nämligen det gjutna vinkelanslaget och här har vi allt tillsammans.

• Redigerat 2021-04-16, 15:25 av starhawk
Banjoman
2021-04-16, 15:12

#16: Trevliga grejor! Var köpte du dem?

starhawk
2021-04-16, 15:24

#17: Jo den kommer från Micro Mark i USA.

Jag fick en liten "present" också en trälinjal, men graderad i enbart inch så den är ju helt oanvändbar . Konstigt att USA som hade så goda förbindelser med Frankrike vid frigöringen valde att behålla kolonialmakten Storbrittaniens "Imperial" mått.
Dom har vid flera tillfällen signalerat att dom skall gå över till det metriska systemet men det går trögt där på andra sidan pölen, sist så tappade dom ju en satellit beroende på att en av underleverantörerna körde imperial.

Banjoman
2021-04-26, 21:59
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Fick i dag levererat en huggkubbe som jag beställt från en kille vi brukar anlita för en del större jobb i trädgården, och som vi också köper ved av. Jag har redan en dylik ute vid vedstapeln, just för att klyva ved på, men har länge tänkt att jag skulle vilja ha en i verksta'n också. Inte till vedhuggning, dock, utan som underlag för slöjd- och snickeriarbeten, t.ex. med spaltkniven eller täljyxan …

Slasktratt
2021-04-26, 22:20

Huggkubben är den av ek , eller av annat träslag ?

Banjoman
2021-04-26, 22:32

#20: Vad jag vet är det ek – det ser ut som ek, och den tidigare huggkubben han levererade var definitivt ek. Och det är hårt nog att vara ek, också, kunde jag konstatera när jag testade nyförvärvet tidigare i dag …

Slasktratt
2021-04-27, 07:23

👍

Niklas
2021-04-27, 14:39

#19: Det finns på min önskelista också.

Banjoman
2021-04-29, 16:28

I dag kom äntligen något jag har väntat på både länge och väl, nämligen en ställbar falshyvel, gjord av Phil Edwards/Philly Planes i Dorset i England! 🍾🥳

Normalt sett har Phil en leveranstid på +/- fyra månader från beställning, men under lika ökända som rådande omständigheter har han inte kunnat tillverka lika raskt som han brukar, och drog det således ut på tiden till hela nio månader från det jag lade beställningen i juli i fjol till dess Phil äntligen var klar, och kunde skicka den till mig.

Som ett brev på posten kom den dock inte, ity belgiska postverket lyckades med bedriften att i sorteringen klistra etiketten med kollinumret för min försändelse på någon annans paket!

Jag fick alltså besked om att "mitt paket" fanns att hämta på ett utlämningsställe inne i sta'n, ett par mil bort. Konstigt, tänkte jag, men OK, och åkte in till sta'n. Där jag alltså fann att det blivit fel. Efter diverse tid i telefon med postens kundtjänst lovade de att fixa till'at, men icke; i stället bestämde sig någon på sorteringen för att det paketet ville jag inte ha (joho!), och lade det för retur till avsändaren!

Därefter hördes inget. Och inget. Och inget, i fyra långa veckor. Se'n började paketet äntligen röra sig t tillbaka till Phil. Som fick det i tisdags. Och, på min begäran, skickade om det med DHL Express som i går. Vilka flyttade det från Phil till mig på cirka 22 timmar, dörr till dörr! Uff!

Nå, slutet gott, allting gott – nu har jag den, och som bekant: den som väntar på nå't gott … 😊

Slasktratt
2021-04-29, 17:01

Han får vänta🤗 du på hyvel , jag på såg -klingor . Nåväl vi fick ju prylarna till slut😌

Banjoman
2021-05-11, 15:53

Fick ett paket i dag från Feine Werkzeuge, med däri först och främst ytterligare en (knapp) liter Titebond III – bara till att limma samman benen och tvärslåarna till hyvelbänksbnygget har det gått åt två tredjedelar av en sådan flaska. Jag hade förvisso en liter till hemma redan, men de två och en halv liter jag nu har till hands borde räcka med anständig marginal till att limma samman bänkskivan. Tror jag. Hoppas jag. Annars får jag köpa mer igen … 🤭

Home of quite possibly the world's finest selection of outstanding woodworking tools and accessories, Japanese kitchen knives, gardening implements and interesting books. Friendly service, fast shipping and excellent selection!
Banjoman
2021-05-11, 15:54

För att få fullare valuta för portot (som, skall till deras heder sägas, är högst överkomligt) lade jag dessutom till beställningen ett Fisch Wavecutter forstnerborr à 26 mm …

Banjoman
2021-05-11, 15:55

… och till sist också ett set med sju centreringspunsar av Starretts förträffliga tillverkning.

Banjoman
2021-05-15, 13:50

Fick i går två paket från USA, det första av dem från Benchcrafted, vari låg trenne ting: först en uppsättning ritningar till deras "Classic" hyvelbänk, som jag nog inte hade funnit det värt besväret att köpa enkom, men när det ändå skulle gå ett ganska tungt och dyrt paket från dem till mig tyckte jag det var lika bra att få fullast möjliga valuta för fraktkostnaden.

Givet att det här är fråga om en bänkkonstruktion som i vissa avseenden kommer närmare den jag själv är i färd att bygga än den modell med delad skiva gör som jag redan hade ritningar till, tror jag nog att jag kommer kunna hitta ett och annat av intresse även på dessa …

Banjoman
2021-05-15, 13:52

Sedan fanns i paketet även deras smalare modell av skrapa med karbidskär …

Banjoman
2021-05-15, 13:55

… men framför allt två kartonger, med däri den hårdvara som behövs för att kunna tillverka ett exemplar av det de kallar en HiVise – en upphöjd tång som dels är just upphöjd, dvs. håller ett arbetsstycke högre upp, där man ser bättre, och som också lämpar sig för att hålla fast mer oregelbundna former, dels är löstagbar/flyttbar.

Banjoman
2021-05-15, 13:58

Det andra paketet var från [Lost Art Press]() och innehöll tvenne vackert blå kaffekoppar i stengods, med (en del av) deras logga på. Inte så mycket ett verktyg, förstås, men något snyggt att dricka sitt kaffe ut när man jobbar i verksta'n … ☕️😋

• Redigerat 2021-05-15, 13:58 av Banjoman
Banjoman
2021-05-20, 21:02

För en vecka sedan skar gängorna på en av de bägge tvingarna till pelarborrbordet; jag har ingen aning om varför, ity de sitter så hårt att jag inte med något våld i världen kunnat få dem att röra sig igen, och således inte kunnat inspektera skadestället.

Ergo klagade jag min nöd hos tillverkaren, från vilken jag ju köpt det hela, och fick omgående och helt utan kostnad för min del en ny mig tillsänd, vilken damp ner i dag. Det är trevligt med firmor som har vett att bedriva god kundvård! 👍🏻

Visit Woodpeckers online for the best woodworking tools & woodturning tools for pro and amateur woodcraft enthusiasts! Beautiful & rugged designs plus 55 other brands like Bessey, Incra, Starrett and Wera.
Banjoman
2021-05-20, 21:05

Det kom för övreigt mer än ett paket i dag; i det andra låg det svenska grejor, om än hitfådda via en återförsäljare i Nederländerna, nämligen två liter av Ottossons erkänt extra förnämliga kokta linolja! Jag har nämligen (med reservation för det resultat jag får när jag testar på på en provbit) bestämt mig för att som enda ytbehandling av hyvelbänken köra med ett eller två skikt kokt linolja.

Banjoman
2021-05-21, 16:49

Fick i dag ett paket från Baptist med ytterligare tvenne parallellskruvtvingar i 12-tumsstorleken; jag kommer nog behöva dem för ett instundade limningsmoment i hyvelbänksbygget, och dessutom: man kan aldrig ha för många skruvtvingar!

Niklas
2021-05-22, 10:49

#35: Såna skulle du ganska enkelt kunna tillverka själv om du behöver fler. 🙂

Banjoman
2021-05-22, 13:47

#36: Det är å ena sidan alldeles sant, men å andra sidan är de inte dyrare i inköp än att jag nog värderar min tid (att använda till annat) högre än vad det kostar mig att köpa dem färdiga. 🤪

Banjoman
2021-05-22, 14:40

Ytterligare några grejor har ramlat in de senaste dagarna, t.ex. en ny dammborste till verkstadsdammsugaren – den gamla (till vänster i bild) hade, som synes, blivit ganska trött i borsten …

• Redigerat 2021-05-22, 14:40 av Banjoman
Banjoman
2021-05-22, 14:43

Därtill kom en komplett uppsättning hylsnycklar i tummått upp till 9/16", jämte ett passande 1/4" spärrhandtag och en vrickbar förlängningsbit.

Det har blivit mer och mer grejor i verksta'n från USA, så jag tyckte att det var lika bra att skaffa ordentliga prylar för de tillfällen då en hylsnyckel är det som gäller; visserligen hade jag se'n gammalt några udda nylsnycklar i tum, men av en sämre kvalisort, och således betydligt tjockare i godset.

Banjoman
2021-06-01, 12:12

I dag kom det två paket på en gång, först ett från Feine Werkzeuge, med däri ett gäng fräscha limspatlar …

Banjoman
2021-06-01, 12:13

… samt ett 22 mm forstnerborr av Fischs förnämliga Wave Cutter-modell.

Banjoman
2021-06-01, 12:17

Det andra paketet kom från Classic Hand Tools i England, och var lite extra kul att få, ity jag, i en tävling de härförleden höll, vann (!) ett presentkort hos dem på hela 175 pund! 🏆🍾🥳

Och si: £175 är också priset på något jag länge kastat lystna blickar på, men på grund av just prislappen också prioriterat bort, nämligen Starretts 9" långa timmermanspassare! Så nu fick det vara nog bortprioriterat och dags att slå till … 😇

Classic Hand Tools sells fine hand tools, books and accessories to woodworking enthusiasts and professionals since 2003.
  • Redigerat 2021-06-01, 12:22 av Banjoman
Banjoman
2021-06-03, 16:12

Fick i dag en mindre försändelse från extremt brett och väl sorterade Techniekwebshop i Nederländerna, med däri en mindre kvantitet mutter i UNC 5/16” respektive 3/8” gänga. Dessa kommer jag behöva i inpassningsskedet av delar av den USAmerikanska hårdvara jag använder till mitt hyvelbänksbygge, i det ena fallet då de medföljande muttrarna är av låsvarianten, och således bör sparas till slutmonteringen; i det andra därför att hylsmuttrarna är så långa att de kommer sticka ut på undersidan, och därvid vore i vägen för diverse puts- och inpassningsarbeten.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Niklas
2021-06-03, 21:14

#40: Limspatlar! Jag tittade lite slarvigt och funderade över vad biocheckar hade för koppling till modellbygge. 🙂

Banjoman
2021-06-14, 23:33

I dag fick jag något jag väntat på ganska länge – beställningen lades redan i februari – nämligen en borrmaskinsstativ från Woodpeckers i USA!

Den här varianten med inbyggd chuck, i vars andra ända man gör fast borrmaskinens chuck har jag inte sett så mycket av här i Europa, där det vanligaste är stativ med en spännkrage i vilken borrmaskinens chuck passar – men den verkar vara ofta förekommande i Amerika.

Vi får se vad jag tycker efter användning i skarpt läge, men efter några inledande provborrningar verkar den mycket lovande! Den känns stabil, har många inställningsmöjligheter och verkar överhuvudtaget gediget gjord.

Visit Woodpeckers online for the best woodworking tools & woodturning tools for pro and amateur woodcraft enthusiasts! Beautiful & rugged designs plus 55 other brands like Bessey, Incra, Starrett and Wera.
Banjoman
2021-06-17, 11:15

#45: Apropå det där med att borra (på fri hand eller med stöd av stativ) har jag varit lite dåligt utrustad med å ena sidan en liten 10,8V borrskruvdragare, och å andra sidan en stadigt stöddig borrhammare med sladd. Bägge två alldeles utmärkta apparater i sin klass, men med dålig täckning på mitten, så att säga.

I går slog jag därför till på ytterligare en batteridriven borrskruvdragare, men en betydligt kraftigare en på 18V, och närmare bestämt då en Festool DRC 18/4, kapabel att prestera varvtal från 0–3800 varv per minut, och med ställbart vridmoment på upp till 60 Nm. Laddare, två ack:ar, sidohandtag, chuck, vinkelchuck och bitshållare följde med i systainern …

Banjoman
2021-06-17, 11:21

Och i dag kom ett paket från Mark Hicks och Plate 11 med däri ritningar och beslag till hans version av täljhäst – så småningom har jag nämligen tänkt mig att bygga en dylik, så jag tyckte det var lika bra att köpa detta medan det finns att få.

Banjoman
2021-06-17, 11:27

Från Mark köpte jag också två stycken resårfjädrar (!) av en modell som han enkom har tagit fram för att de skall passa till en s.k. Moxontång gjord med de beslag från Benchcrafted som jag köpte häromåret, och göra så att den rörliga tångkäften öppnar sig av sig själv när man lossar på skruvarna.

De skulle säkert gått att hitta fjädrar på närmare håll än Ozark, Missouri, men om dessa vet jag säkert att de kommer vara precis lagom i såväl storlek som fjädringsgrad.

bommen99
2021-06-30, 10:33

Prisvärd och bra spackel.

Köpte denna spackel från AliExpress. Den avser rep av små stenskottsmärken på bilplåt. Fungerar mycket bra på trä och förmodligen också på plast. Jag anser den minst lika bra (om inte bättre) som Tamaiyas spackel. Den torkar mycket snabbare och fyller bättre än Tamaiyas (hur nu den stavas,,)
En lite blå kloss följer med att, fästa medföljande slippapper i, samt en liten spackelspade. Lite fjantiga saker tycket jag först men det faktiskt användbara prylar

Kostar ca 12-15 kr för en tub a 15 g. Kanske tillkommer frakt till Sverige, hit var de flesta butikerna generösa med fri frakt. Sök på body putty

Nu är det väl som vanligt, alla visste om denna produkt sedan åratal tillbaka… :)
//h

Banjoman
2021-06-30, 21:46

Fick i dag ett paket med en bok men därtill också ytterligare en snusnäsduk från Lost Art press – så här års, när det blivit varmare i verksta'n, är det väldigt skönt att knyta en sådan som svetteduk kring pannan, och slippa stänk på såväl arbetsstycken som verktyg! 😅

Publishers of books on hand-tool woodworking. All our books are made in the USA.
Banjoman
2021-06-30, 21:55

Vi fortsätter med kv 3 2021!

I
2021-07-01, 14:42

We are Precision Joinery works and we are Best joiners in Belfast.

• Redigerat 2021-07-01, 14:45 av iengageit
Upp till toppen