Eskaders byggsatser
Hei, jeg er nytt medlem på siden. Er det Norén det ute som har erfarit med skipsbyggsatsene fra Eskader? De er ganska dyre, men motsvarar prisen kvaliteten? Takknemlig for svar.
Så som jag har förstått saken är numera många av Eskaders byggsatser av det amerikanska fabrikatet Bluejacket. Jag har själv aldrig byggt någon sådan, men har stått och detaljstuderat (och dräglat över!) flera av dem i färdigbyggt skick i Eskaders butik, och skulle spontant säga att ja, de må vara dyra men de är också av mycket hög kvalitet!
Dan016 byggde häromåret skonaren Bowdoin köpt från just Eskader; hans byggtråd, som kanske kan vara av intresse, hittar du här.
Annars borde en googling på Bluejacket och/eller bläddrande på USAmerikanska båtbyggarfora ge ytterligare ledtrådar till om en sådan byggsats är vad du letar efter …
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Takk for fint svar. Jeg er i ferd med å gjøre ferdig SS Furie fra Deans Marine. Det har vært en prøvelse, for å si det forsiktig. Nå leter jeg etter en byggesats av høg kvalitet som jeg kan bruke noen gode år på. Mitt siste prosjekt var Sergals Cutty Sark. Med modifisering av dekkshus og rigg ble det en fin modell. Jeg vurderer også Mountfleet modell byggsatser, inspirert av Banjomans fine byggblogg. Er Mountfleets byggsatser å rekommandere?
Väl bekomme, och tack själv, för dina vänliga ord om min bygglogg! 🙂
Den enda Mountfleet-byggsats jag har tagit mig an var ju just Highlander (som jag alltså som du vet byggde under namnet Eilean Mòr), och det är som alltid väldigt svårt att veta hur pass representativt just mitt exemplar av just den byggsatsen var/är för deras produktion i allmänhet och det exemplar du eventuellt skulle köpa i synnerhet … 🤔
Med denna viktiga reservation i minne skulle jag säga följande:
Om vi antar att den Highlander-byggsats jag köpte var en god representant för Mountfleets utbud så har detta både starka och svaga punkter.
De är så vitt jag vet samtliga framtagna och designade av Frank Hinchliffe, som var (han dog 2006) en mycket erfaren modellbyggare och byggsatsproducent.
De är så vitt jag kan bedöma väl underbyggda och baserade på tillräckligt noggranna efterforskningar och på det hela taget trogna sina förebilder.
De är baserad på attratktiva och intressanta förebilder, antingen specifika verkliga fartyg eller välkända fartygstyper.
De är genomtänkta, kompletta och mycket väldetaljerade.
De brister jag stötte på under bygget av Eilean Mòr finns allesammans väl dokumenterade i min bygglogg, så jag kommer inte att gå in på dem i detalj här, men sammanfattningsvis hade jag framförallt följande negativa synpunkter:
Skrovet, som var gjutet i två halvor, var inte symmetriskt. I slutändan var detta inget större problem (se byggloggen) och hade jag varit mer uppmärksam från början hade jag kunnat åtgärda det mesta.
Kvalitén på vitmetalldelarna var mycket skiftande! En del gjutningar var utsökta, med knivskarpa detaljer och perfekt passning av gjutformens halvor; många var helt OK men behövde en hel del rensnings- och putsarbete innan de kunde användas; andra var riktigt dåliga men gick att rädda med mycket extra arbete; några, slutligen, var så undermåliga att det bara var att be om nya.
Byggbeskrvningen var fullt användbar, men hade åtskilliga brister! Vissa delar och moment (t.ex. rösten och mycket av bom-riggningen) saknades helt; andra var bara ytligt beskrivna, medan ytterligare andra i mina ögon var för yvigt genomgångna.
Till Mountfleets absoluta fördel skall definitivt räknas en god kundvård: jag fick utan problem extra eller nya delar när så verkligen behövdes. Till deras minuskonto i min bok för jag i stället den bristande kvalitetskontroll -- det är i alla fall vad jag skulle kalla saken -- som ledde till att de packade min beställning med vitmetallgjutningar av så skiftande kvalitet. Givet att min beställning bör ha varit en av de allra första som levererades efter ägarbyte och branden i deras verkstad och lager kan det dock hända att detta under omständigheterna var svårt att undvika.
Efter att i slutändan ha valt att inte använda en enda av de medföljande, förtryckta plywooddelarna har jag också lärt mig att jag inte tycker särskilt mycket om förtryckt plywood! Det var dock (med undantag av det som skulle utgöra fördäcksplankningen) inget fel per se på dessa delar; denna min invändning skall alltså mest ses som ett smakbaserat omdöme. Det hade absolut gått att bygga en snygg modell med den förtryckta plywooden, men det blir förstås ännu snyggare om man byter ut den mot lösvirkesbyggda grejor i stället.
Min slutsats efter att ha byggt Eilean Mòr var och är att Mountfleets byggsatser kan utgöra grunden för mycket, mycket fina modeller, och jag hade oavbrutet roligt under de dryga två år det tog mig att bygga henne. Jag skulle aldrig komma på tanken att rekommendera dem åt en nybörjare (men det är ju uppenbarligen inte fallet här), och till en mera erfaren byggare skulle jag säga "köp gärna om du ser ett subjekt i deras utbud som du riktigt faller för, men räkna inte med perfektion direkt ur lådan, utan var beredd på att behöva använda din kreativitet, uppfinningsrikedom, på att behöva göra en del tilläggsköp och att lägga ner många timmars jobb".
Jag vill nog överhuvudtaget trycka extra på just det där med rätt subjekt! Orsaken till att jag valde en Highlander-byggats var just att jag kärat ner mig ordentligt i Clyde Puffers, och fann att just denna var den mest attraktiva byggsatsen av en sådan som jag kunde hitta. Kärlek tenderar ju som bekant att leda till en beskådan av världen och i synnerhet föremålet för ens ömma låga genom lätt rosa glasögon, och jag fann att det hjälpte mig en hel del t.ex. när jag satt och slipade snedgjutna lastluckebeslag att jag jobbade med något som jag verkligen var förtjust i -- det kändes helt enkelt som att det var värt besväret!
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Bluejackets byggsatser är bra (baserar jag på endast en byggsats från den, tremastade schoonaren Atlantic) men, jag tycker ändå de är dyra i förhållande till vad man får /jag fick. Så otroligt fantastiska är de inte tycker jag, det är nog 10 år sedan jag byggde den, men jag minns en stor irritation över många och klumpiga vitmetallgjutningar, även till block och liknande, vilket kändes billigt i min ögon.
Men skulle jag köpa en Blujacket igen? Ja, antagligen för i grunden är de ju bra grejor - om min önskan för just något skepp överstiger priset - för nu har jag också en gedigen reservdelslåda att byta delar ur om jag vill :-)
PS. Eskaders prispåslag är ganska rejält. Är du priskänslig kan du handla direkt av tillverkaren http://www.bluejacketinc.com/ Då kostar tex Atlantic (med 25% svensk moms samt 5% tullavgift inkluderat) 3796kr. Eskader vill ha 4485kr. Frakten kan i dagens snurriga globala värld vara lika dyr/billig från båda ställena…
#4 Eskader verkar multiplicera med momsen istället för att addera den. Principiellt vill jag stödja svenska handlare, men inte till vilket pris som helst.
Stor takk for gode svar på mitt spørsmål/fråga om Eskaders og Mountfleets byggsatser. Som Banjoman antyder, er det ikke valget av prosjekt (bare) et prisspørsmål, men om hva man skal viga sin kjærlighet og omsorg mot i de kommende to årene.
Jeg skal ikke ta stilling til Eskaders prissetting, men de gangene jeg har kjøpt noe fra Eskader, har jeg fått meget sakkyndig og grundig veiledning. På små enkle spørsmål/frågor har firmaet skrevet lange og utdypende svar. Så mine erfaringer med Eskader er kun positive.
#6 Ja det håller jag helt med om, Eskaders svarsrespons och servicevilja är definitivt av hög klass! Det har självklart också ett värde för mig som kund.
och när objektet är det rätta, då är det inte ovanligt i den här hobbyn att det plötsligt blir "billigt" eller i alla fall "prisvärt" :-)